هدف این دوره چیست؟
قرار است با ایسمهای متنوع و پرزرق و برق مکاتب ادبی هنری غرب آشنا شویم. تاریخچه را مرور میکنیم؛ اما نه با رمانهای تاریخی. مفاهیم کلی هر مکتب را با نمونههای زنده و امروزی یاد میگیریم؛ با فیلم و انیمیشن و عکس و نقاشی و گاهی رمان و شعر. میخواهیم جهان امروز خودمان را بشناسیم نه 200 سال پیش فرانسه را. همچنین میخواهیم نشانههای مکاتب را بشناسیم که بفهمیم هر اثر را باید چطور دید و چطور خواند.
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی
امروز همه پست و پوستر تبریک می گذارند که البته کار خوبی است.
اما بنده پیشنهاد می کنم به پاس محبت و ارادتی که به حضرت زینب کبری (س) دارید، 10 دقیقه وقت بگذارید و یک مطلب شسته رفته و علمی درباره این بزرگوار بخوانید.
ویکی شیعه یک دایره المعارف قابل احترام و دقیق اینترنتی است. ظاهر و ساختارش مثل ویکی پدیا است، اما چون نوشتن و ویرایشش در اختیار همگان نیست و به قلم پژوهشگران کارآزموده نوشته شده است، به مراتب معتبرتر از ویکی پدیا است.
مخاطب دورۀ #مکاتب_ادبی_هنری_غربی کیست؟
این دوره فهم کلی و عمومیایجاد میکند. پس مخاطبش هر کسی است که فهمیدن برایش ارزش است. اگر دانشجوی هنر باشید، با این دوره نمیتوانید واحد پاس کنید؛ چون تمرکزش بر اسمهای خاص و تاریخها نیست؛ به مکاتب فرمی مثل کوبیسم هم نمیپردازد. در این دوره زیرساختهای فکری مکاتب معرفی میشود. اگر دغدغۀ فرهنگ و فهم 360 درجه دارید، این دوره مال شماست.
ساختارهای تکرار شونده
چراییاش را نمیدانم؛ ولی همیشه بعد از یک دورۀ خردگرایی، بلافاصله یک عکسالعمل تند و ضد علمیداریم که از درون آن جریان سربرمیآورد؛از دل یونان باستان و ارسطو و افلاطون و سقراط، اسکندر متولد میشود. از حکومت پیامبر (ص) به خلفا میرسیم و از حکومت امیرالمؤمنین (ع) به بنیامیه! سامانیان خردمند، غزنویان وحشی را در دل خود میپرورند. عصر روشنگری و انقلاب صنعتی، به جنگ جهانی ختم میشود؛ بعد از خردگرایانی مثل خاتمی و اوباما، امثال احمدی نژاد و ترامپ رأی میآورند و ... .
نکته: روشن است که داوری ارزشی نمیکنم. فارغ از نوع اندیشه و عملکرد، یک نفر اهل فکر است و یک نفر اهل هیجان. وگر نه هیچ عاقلی اندیشۀ پیامبر (ص) و اوباما را در یک کفه قرار نمیدهد.
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی
#سرفصلهای_مکاتب_ادبی
توضیح ضروری:
حواسم هست و می دانم که آوردن اسم احمدی نژاد و خاتمی هزینه دارد؛ چون اینها موافقان و مخالفانی دارند.
می خواهم مخاطبان فهام، دقیق و درست بدانند که این دوره به کارشان می آید یا نه.
اینجا قرار است علمی و بدون تعصب حرف بزنیم. خاتمی، خوب یا بد، اهل فکر است و احمدی نژاد خوب یا بد، اهل هیجان. فکر خوب داریم و فکر بد. هیجان خوب داریم و هیجان بد. من در پست بالا گفته ام که خاتمی اهل فکر است؛ بدون ارزش گذاری. همچنین دربارۀ احمدی نژاد و دیگران.
اگر بزرگواری این مقدار را نمی تواند تحمل کند و بر اساس ذهنیات خودش چنین می فهمد که «مثلا فکر خوب است؛ بیات اوباما را اهل فکر می داند. پس بیات می گوید اوباما خوب است»، به قطع و یقین این دوست گرامی، مخاطب این مباحث نیست.
من بنا ندارم بیهوده وقت شریف کسی را تلف کنم. لذا بازیگری نمی کنم و به هر قیمتی مخاطب را پای حرفهایی که به دردش نمی خورد نگه نمی دارم.
مخاطب من با مفهوم ریاضی قدر مطلق آشناست. در حساب عادی، (2) از (1) بیشتر است و (0) از (1-) و (100-) بیشتر است. اما قدر مطلق می گوید بزرگی یک عدد را بدون ارزش گذاری ببین و بفهم. قدر مطلق (100-) از (1+) بیشتر است. در حالی که در حساب عادی، ارزش اعداد لحاظ می شود و (1+) از (100-) بیشتر است.
اگر قدر مطلقی نگاه کنیم، معاویه آدم بزرگی است. واقعا تأثیرگذار بوده و یک مکتب فکری بزرگ (تفکر عثمانی) را رشد و گسترش داده است. اولین سلسلۀ حکومتی را در جهان اسلام پایه گذاری کرده و ... .
در حالی که شما مرا این قدر می شناسید که معاویه را دوست نمی دارم و لعن می کنم. امیدوارم بحث نگاه قدر مطلقی و بدون ارزش گذاری و دور از تعصب جا افتاده باشد.
آمین
اسب تروا
وقتی فیلم میبینید، فراتر از قصه و تصویر و موسیقی، یک سبک فکری وجود دارد که همۀ این عناصر را سامان میدهد. وقتی ترانه گوش میدهید، یک ساختار فکری را به درون خود راه میدهید. وقتی یک تابلوی نقاشی میخرید، یک فرهنگ را بر دیوار اتاقتان نصب میکنید. دوره #مکاتب_ادبی_هنری_غربی ، به شما کمک میکند که آگاهانه انتخاب کنید؛ که بدانید چه چیزهایی را به روح و روانتان راه میدهید.
مدرس این دوره، نه منتقدی است که با همه چیز سر ناسازگاری داشته باشد و نه توهم توطئه دارد و همه چیز را کار انگلیسیها و تشکیلات فراماسونری میداند. توصیف میکند و شرایط اجتماعی به وجود آمدن یک فکر را بررسی میکند. حتی تاریخ 300 سالۀ مکاتب غربی را با تاریخ 1000 سالۀ مکاتب ادبی ایرانی تطبیق میدهد و مدعی است یک سری از ساختارهای فکری و فرهنگی در همه جای جهان مدام تکرار میشوند.
تصاویر برهنه در کلیسا
اگر دغدغۀ سازندگان شهوانی بود، بر اندامهای جنسی تأکید ویژه میکردند که میبینیم چنین نیست. اگر مقصودشان دینگریزی بود، چرا این تصاویر را در کلیساها کشیدند؟ چرا مجسمۀ پیامبرانی مثل حضرت داوود (ع) را به شکل برهنه ساختند؟
به گمان من، این مسائل ریشه در اومانیسم دارد؛ یعنی انسانگرایی. آنها دین دارند؛ اما دینی که محورش انسان است نه خدا. قدیم میگفتند ایمان بیاورید تا خدا خشنود شود و در این دوره گفتند ایمان بیاورید تا خودتان رستگار شوید. هدف غایی آنان انسان بود نه خدا. شاخصترین نکته در تصاویر و مجسمههای برهنه، دقت عجیب هنرمندان در نمایش عضلات است. گویی با این نمایش، میخواهند بعد زمینی انسان و محوریت و اصالت انسان را به رخ بکشند.
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی
فهام
توضیح ضروری: حواسم هست و می دانم که آوردن اسم احمدی نژاد و خاتمی هزینه دارد؛ چون اینها موافقان و مخا
1. وقتی این متن را می نوشتم، خودم را آماده کرده بودم که کلی ریزش مخاطب داشته باشم.
اما فقط یک نفر رفت.
2. بازدید این پست از قبل و بعدش بیشتر است.
3. دیروز و امروز چند نفر از عزیزان که تا حالا پیامی نداده بودند، با مشورت و بحث و... به جمع دوستان نزدیکتر اضافه شدند.
👋👋👋👋👋👋
این مقدمات نشان می دهد که مخاطبان فهام، فرهیخته و فهمیده و احترام برانگیزند.
به هم کلامی با شما افتخار می کنم.
سازمان تبلیغات جمعی از فرهیختگان و فعالان فرهنگی را در گروهی گرد آورده بود. آنقدر سطح تحمل و فهم حرف دیگری پایین بود که مدام کار به درگیری و مشاجره می کشید!
مسؤولان گروه عذرخواهی کردند که برخی کم ظرفیت بوده اند، این رویکرد عمومی ما نیست و ما خیلی باز و روشنیم و...
برای نشریه شان مطلب خواستند، فرستادم.
مرور تاریخ فرهنگی معاصر بود. گفته بودم در دوره هر رئیس جمهور چه فیلمهای مهمی تولید شده و حرفهایی از این دست.
باورتان نمی شود، اسم رفسنجانی و خاتمی را نتوانسته بودند تحمل کنند و متن را این طور تغییر داده بودند که در دوره یکی از روسای جمهور فلان فیلم تولید شد!
همین قدر باز و روشن!
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ صدایی که اشک مردم اسپانیا رو درآورد ...😔
🔹یه آزمایش اجتماعی غمانگیز تو اسپانیا که خیلیها رو تحت تاثیر قرار داد!
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛
این دو کتاب را می بینید؟
نویسندۀ هر دو یک نفر است. رفته آثار هنری را در طول تاریخ بررسی کرده، دیده به طور جدی و معنادار، بخشی از آثار زشت ساخته شده اند و با همان زشتی طرفدار پیدا کرده اند.
جالب است که قطر «تاریخ زشتی»، دو برابر «تاریخ زیبایی» است!
این پدیده را من و شما هم دور و بر خودمان دیده ایم. از فیگورهای کج و کولۀ بچه ها در عکسها تا مدهای لباس آرایش سر و صورت و وسایل دکوری و ...
تفاوت سلیقه را می فهمم؛ اما بعضی چیزها بدون هیچ تعارف و تسامحی زشت است. اگر فرض کنیم که آدمها فطرت و غریزه دارند و این دو به طور معمول میل به زیبایی دارند، فکر می کنید چرا این همه میل به زشتی وجود دارد؟
منتظر جوابهای شما هستم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کارتون 6 دقیقه ای را ببینید.
این لکلک چرا این طوری انتخاب می کند؟ در روند داستان می بینیم که او اگر خوبی را انتخاب کند، او را می پذیرند، اما باز هم خدمت به بدی را وظیفه (!!) می داند!
ببینید و نظرات خود را بفرستید. ممنون
@DR_Reza_Bayat
راستی، هنوز از مبحث #مکاتب_ادبی_هنری_غربی خارج نشده ایم. این سؤالات در همان راستا است.
خوبی خوب است؛ اما طول که میکشد حوصله را سر میبرد؛ پس بچه پولدارها دزدی میکنند برای هیجانش! عین همین اتفاق در فرهنگ میافتد. در ایران، از وصف روابط عاشقانه میرسیم به واسوخت و دیسلاو. در غرب از ادبیات رمانتیک و رئال، میرسیم به ناتورالیسم که به شکل افراطی به بدیها میپردازد. همین الآن فیلمهای هالیوودی را ببینید: نگاه دینی و اخلاقی را کنار بگذارید. این که یک نفر از نمایش سکس خوشش بیاید، طبیعی است؛ اما چرا باید یک آدم سالم از خشونت و قتل و سلاخی لذت ببرد؟ سکس و خشونت، دو عامل اصلی جذابیت فیلمهای هالیوودی هستند.
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی
در ساختار فکری اهل سنت، اطاعت از خلیفه واجب و قیام علیه او حرام است؛ فارغ از این که آن خلیفه کیست و چه کرده است. در قرون نخستین، تأکید داشتند که یزید، با همۀ یزید بودنش، به حق بوده و امام حسین(ع)، با همۀ فضایل و مناقبش، خطا کرده؛ چون به هر حال یزید خلیفه بوده است! (البته در قرون اخیر عده ای از این عقیده برگشته اند و امام حسین(ع) را شهید و یزید را ملعون میدانند.)
حال در این فضا، عایشه جنگی را علیه خلیفۀ زمان خودش راه انداخته و رهبری کرده و شکست خورده. هیچ کدام از اهل سنت نتوانستهاند عایشه را از اتهام «خروج علیه خلیفه» نجات بدهند. نهایتا گفتهاند که «امالمؤمنین عایشه بعدا توبه کرد».
خود عایشه هم بعد از جمل، مدام اظهار پشیمانی میکرد و از «به صدای بلند گریه کردنِ» او داستانها در کتب آوردهاند. حدااقل تا پایان خلافت امیرالمؤمنین(ع) هم هیچ موضعگیری و حرکت سیاسی اجتماعی و حرف مهمی از او نقل نشده است.
@fahhaam
اما چند نتیجه که شاید کمتر شنیده باشیم:
1. عایشه به شدت متهم بود که علیه خلیفه شوریده، پس گناهکار است. او برای خلاصی خودش از سنگینی اتهامات، کار عجیبی کرد: فضایل حضرت فاطمه (س) را نقل کرد. استدلال و نقشۀ او چنین بود: وقتی حضرت فاطمه(س) با آن عظمت و قداست، با خلیفۀ زمان خودش، ابوبکر، درگیر شده و هیچ کس جرأت نمیکند ایشان را از دین خارج بداند؛ پس من هم که علیه خلیفۀ زمان خودم خروج کردهام، تبرئه میشوم.
این ترفند عایشه باعث شد که هم احادیث مهمی در فضایل حضرت فاطمه(س) در کتب اهل سنت نقل شود و هم مخالفت آن حضرت با خلافت خلیفۀ اول و ساختار خلافت در تاریخ ثبت شود. وگرنه، آنها اصرار داشتند و تلاش بسیار میکردند که نشان بدهند که خلافت مورد رضایت همگان بوده و کسی مخالفتی نداشته و اهل بیت(ع) هم مشکلی با خلافت نداشتهاند.
2. فضایل و مناقبی برای عایشه ساخته شد که او را از این موضع ضعف و محکومیت نجات بدهد و چهرۀ او را ترمیم کند. برخی از این فضایل را خودش میساخت و روایت میکرد و برخی را بعدها برایش تراشیدند. جالب آنکه جاعلان محترم(!!) طبق فهم خودشان فضیلت میساختند؛ بنابراین گاهی موارد شگفتانگیز، وهنآلود و گاه خندهداری به عنوان فضیلت نقل میکردند. آنها تلاش بسیار میکردند که عایشه را برترین زن پیامبر(ص) و حتی برترین زن امت اسلام یا حتی از برترین زنان طول تاریخ نشان بدهند.
به عنوان نمونه، در برابر احادیثی که حضرت خدیجه(س) را در ردیف مریم(س) و آسیه(س) و حوا(س) قرار میدهد و حضرت فاطمه(س) را برترینِ زنان جهان و سیدۀ اهل بهشت معرفی میکند، این جاعلان چنین چیزی را به پیامبر عظیم الشأن نسبت دادهاند:
«فضل عائشة على النساء كفضل الثريد على سائر الطعام»: فضیلت عایشه بر دیگر زنان، مثل برتری آبگوشت بر دیگر غذاهاست!!
ابتدا به نظر میرسد این جمله طنز و توهین باشد؛ ولی بسیاری از محدثان اهل سنت این را نقل کردهاند. صحیح بخاری 6 بار در احادیث شمارۀ 3230، 3250، 3558، 3559، 5102 و 5103 این فضیلت(!) را آورده و شارحان بخاری نیز در توضیح آن، قلمفرسایی کردهاند.
@fahhaam
هدایت شده از مجتبی خرسندی
بسم الله الرحمن الرحیم
« ماه آخر » رونمایی شد.
🔹#ماه_آخر چهارمین مجموعه شعر شاعر اهلبیت مجتبی خرسندی توسط انتشارات عصر صادق قم به زیور طبع آراسته شد. این مجموعه شامل چهلغزل مهدوی است و در تیراژ هزارنسخه به چاپ رسیده است.
🔹در پنجمین محفل مدح امیر که باحضور حضرت آیتاللهالعظمی میلانی، استادمحمدعلی مجاهدی، استادجوادمحدثی، استاد بندانینیشابوریوحجتالاسلام میرزامحمدی در محل موسسه امامت قم برگزار شد، از این کتاب رونمایی شد.
🔹کتاب «ماه آخر» چهارمین مجموعهی شعر منتشر شده از شاعر جوان اهلبیت مجتبیخرسندی است که دربرگیرندهی ۴۰ غزل مهدوی در فضای انتظار و امید است.
🔹در کتاب «ماه آخر» که شامل گزیدهای از غزلهای مهدوی شاعر میباشد، سعی بر این بوده که در فضایی ساده و دور از تکلف و تصنع، به گفتگو با امام بپردازد تا برای اقشار مختلف جامعه قابل دسترسی باشد.
🔹از دیگر نکات مهم این کتاب اشارات مستقیم و غیرمستقیم فراوان به آیات، روایات، ادعیه و همچنین میراث کهن شعر فارسی میباشد که در قالب تلمیحهای گوناگون در اشعار به کار رفته و در پاورقیها اشاراتی به همهی این عناوین شده است.
🔹نکتهی حائز اهمیت دیگر این است که شاعر کوشیده تا نظر مخاطب را به عناصر و نشانههای مختلف مهدوی در زندگی روزمره تاکید کرده و از این طریق دلوذهن را به دغدغه داشتن هرچه بیشتر برای امر ظهور معطوف کند؛
خورشید پشت ابر، صبح ظهور، دعای فرج، شوق وصال، امید و انتظار و...
🔹برای سفارش کتاب و دریافت آن با #ارسال_رایگان در سراسر کشور با آیدی زیر در تماس باشید؛
@Mahe_Akhar1
🔹کانال اشعار #مجتبی_خرسندی؛
@Mojtaba_khorsandi
1️⃣ این دوره در قالب 8 ویدئوی آموزشی، 4 ویدئوی تکمیلی و یک فایل pdf، ادوار ادبی-هنری غرب را معرفی میکند.
2️⃣ معرفیها به زبان ساده و یه دور از بازی با اسمها و تاریخهاست. به جای تمرکز بر رمانهای قرن 18 و 19 و 20 فرانسوی، نمونههای امروزی و ترجیحا تصویری این مکاتب معرفی شده؛ لذا هم ملموستر و هم سریعتر فهمیده میشود.
3️⃣ زبانش نسبت به کتب و سایتهایی که قرار است این مکاتب را معرفی کنند، به مراتب سادهتر است.
4️⃣ به جای تمجید و بزرگداشت، نقل و تحلیل کرده است؛ تحلیلها با مرور زیرساختهای فرهنگی اجتماعی همراه بوده و سیر داستانی دارد؛ لذا هم باورپذیر است، هم جذاب. مهمتر آنکه از ادبا و هنرمندان اسطوره و ابرقهرمان نساخته و همه چیز را طبیعی تعریف کرده است.
5️⃣ طول این 8 ویدئوی آموزشی، حدود 180 دقیقه است و با حدود 200 عکس و فیلم و پانویس، غنیسازی شده است. 4 ویدئوی تکمیلی نیز حدود 110 دقیقه مطلب آموزشی و تمرینی است که تقدیم نگاهتان میشود.
6️⃣ قیمت این دورۀ ارزشمند 900 هزار تومان است که در اولین عرضه، فقط به مدت 3 روز، با قیمت 450 هزار تومان در اختیار شماست.
🟡 شماره کارت 6221061228487742 (خانم غلامی)
🟡 آیدی ادمین برای ارسال رسید پرداخت:
@Marziegholami
✅ شما دوره را در اسپاتپلیر خواهید دید؛ یک اپ ایرانی با کاربری بسیار آسان. در گوشی یا رایانه، هر زمان، هر چندبار، میتوانید به فایلها دسترسی داشته باشید.
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی
@fahhaam
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
روشن
ماه پنهانی و از نور تو هرجا روشن است
همزمین، همآسمان، همعرشاعلی روشن است
با امید انعکاس جلوهای از نور تو
چشم هر آیینه از فیض تماشا روشن است
دیدهی یعقوب را پیراهن یوسف شفاست
با امید وصل، چشمان زلیخا روشن است
از همه دلسردم، اما در دلم با یاد تو
شعلهای دارم که تا روز مبادا روشن است
روز و شب در آرزوی دیدن تو سوخته
آتشِچوپانکه درهرکوهوصحرا روشن است
شنبههای تازه بیتو جمعههای کهنهاند
روز نو یکروز میآید، دل ما روشن است
« مدعی گوید که با یکگُل نمیآید بهار؟ »
اینمعما پاسخش سختاست، اما روشن است
یکنفر میآید و دنیا گلستان میشود
هرچقدر امروز تاریک است، فردا روشن است
مجتبی خرسندی
هدایت شده از رضا بیات
خیال سوررئال چه دستاوردی برای ما دارد؟
قرار است فکر را رشد دهد یا احساس را؟
خیال موجود در این نقاشی، در رمان و شعر هم دیده می شود؟
حتی شعر مذهبی؟
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی
هدایت شده از رضا بیات
تا حالا دقت کرده اید که در بسیاری از فیلمهای هالیوودی، آسمان آبی نیست؟!
این ربطی به تکنیک فیلمبرداری و پرده سبز و ... ندارد. یک ساختار فکری است.
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی