⬅️ مرحوم شهید مطهری
✅ گفتیم كه فخر رازی قهرمان تشكیك است و این از باب این است كه ذهنش واقعاً جولان فوق العاده ای داشته است خیلی اشخاص خواسته اند به اصطلاح تشكیك كنند؛ ولی اینكه كسی در این حد تشكیك كند كه فلاسفه را به دست و پا بیندازد كار هركس نیست و فخر رازی واقعاً در این جهت فوق العاده بوده است و به فلسفه و به علم خدمت كرده است.
🔹 تبرهایی را برداشته و بی رحمانه از ریشه شروع به زدن كرده است و در این كار شجاع بوده است و حتی در تفسیر هم همین طور است. هیچ تفسیری به اندازه ی تفسیر كبیر فخر رازی راه را برای ذهن انسان باز نمی كند. البته این به حسب علم زمان خودش بوده است؛ اگر او در زمان ما هم می بود حتماً همین كار را می كرد. به حسب علم زمان خودش در هر آیه ای احتمالات بسیاری را بیان كرده و مسائل كلامی و فقهی را كه یك آیه كوچكترین ارتباطی با آنها می توانسته داشته باشد مطرح كرده است.
🔰 فخر رازی در تفسیر احیاناً نكاتی دارد ولی نه در كلام و نه در فلسفه یك كار مثبت قابل توجهی انجام نداده است. نتیجه این بوده است كه این آدم به دیگران خدمت كرده ولی به خودش نتوانسته خدمت كند، برای اینكه از ناحیه ی خودش همیشه تشكیك و ایراد شك بوده است. معروف است كه در اواخر عمر همیشه متأسف بود و در مسائل ایمانی هم این مرد به اطمینان و یقین نرسید. می گفته است مسئله ای كه پنجاه سال به آن معتقد بودم حال بطلانش برای من روشن شده است؛ از كجا معلوم كه تمام معتقدات من از همین قبیل نباشد؟ چرا اینچنین بوده است؟
❇️ فیلسوفانی نظیر مرحوم آخوند نه تنها به دیگران خدمت مثبت كرده اند بلكه به خودشان هم خدمت مثبت كرده اند. اگر ما حاجی سبزواری را با فخر رازی مقایسه كنیم هرگز به اندازه ی فخر رازی توقّد ذهن ندارد. ولی حاجی سبزواری راههایی از ایمان و معنویت و از خلوص و صفا و از یقین طی كرده است كه یك هزارمش را هم فخر رازی نرفته است. از این جهت است كه امثال مرحوم آخوند معتقدند كه انسان اگر بخواهد در معارف الهی تنها تكیه اش به ذهن و استدلال باشد به جایی نمی رسد. كما اینكه اگر علم را كنار بگذارد و تكیه اش تنها بر صفای روح و تزكیه باشد، آن هم بی خطر نیست مگر اینكه زیر نظر اولیاء اللّه باشد كه آن حساب دیگری است.
💠 ولی اگر كسی خودش بخواهد كار كند، باید این دو بال را همراه یكدیگر داشته باشد و با این دو پا قدم بردارد؛ یعنی پای علم و فكر و پای عمل و تقوا هر دو باید باشد. یك شعر خوبی شیخ بهایی در نان و حلوا دارد كه از جنبه ی ادبی هم خیلی لطیف است. می گوید:
- عزلت بی «عینِ» علم آن زلت است
- ور بود بی «زای» زهد آن علت است
🔶 اگر «ع» را از عزلت بردارید، «زلت» یعنی لغزش باقی می ماند. می گوید اگر كسی بخواهد بدون علم، بدون فكر و بدون درس خواندن و فقط از راه عزلت و از راه خلوت به حقیقت برسد این لغزش است.
🔷 علم باید راهنمای انسان باشد. مرحوم آخوند تصریح می كند كه ما هیچ وقت نظریه ی عرفا را مادامی كه برهان آن را تأیید نكرده باشد نمی پذیریم ولو اینكه بزرگترین عرفای عالم باشند و آن نظریه مورد اجماع تمام عرفای عالم باشد و به هیچ برهانی هم مادامی كه با كشف به آن نرسیم اعتماد نمی كنیم.
✅اما اگر «عین» علم باشد، درس خواندن باشد، فخر رازی شدن باشد، ولی آن «ز» ی زهد نباشد، آن صفا و معنویت و آن تقوا نباشد در این صورت علم، «علت» یعنی بیماری خواهد بود. به جای آنكه شفا دهنده ی روح انسان باشد، خود به صورت یك بیماری برای روح انسان جلوه می كند. اساساً اسلام بر همین اساس است؛ از یك طرف بر عقل و بر علم تكیه ی فوق العاده دارد و از طرف دیگر تكیه ی فوق العاده بر اخلاص دارد.
♻️حدیثی نبوی است كه شیعه و سنی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده اند و در كافی نیز از حضرت باقر علیه السلام به نقل از حضرت رسول صلی الله علیه و آله با اختلافی در عبارت آمده است: «من اخلص للّه اربعین صباحاً جرت ینابیع الحكمة من قلبه علی لسانه»
🌀 مكتب صدرالمتألهین مكتب توأم شدن عقل و قلب است. آقای طباطبایی می فرمودند من اوایل كه اسفار می خواندم خیلی كار می كردم و خیلی فكر می كردم و خیلی هم تجزیه و تحلیل می كردم. بعد كم كم در من این غرور پیدا شده بود كه خود آخوند هم اگر بیاید دیگر بهتر از این نمی تواند این مطالب را تجزیه و تحلیل كند. تا بعد می روند نزد استادشان مرحوم آقای قاضی كه استاد سیر و سلوك و معنویت بوده است. آقای طباطبایی می فرمودند وقتی كه ایشان وارد بحث مسائل وجود شد یكمرتبه معتقد شدم كه من تا به حال یك كلمه از اسفار نمی فهمیدم. اگر كسی بخواهد واقعاً حكمت متعالیه را بخواند باید زمینه ی قلبی و روحی و زمینه ی معنوی آنرا هم فراهم كند و الاّ «ظلمات بعضها فوق بعض» می شود.
منبع : درس هایی از اسفار ج 1 ص 135
#فلسفه
#منطق
#استاد_مطهری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5776009995485186031.mp3
5.14M
⬅️ ماجرای نقد مقاله قبض و بسط تئوریک سروش توسط استاد ربانی گلپایگانی
🍃 درس خارج کلام / ۳۰ آذر ۹۸
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⚫️بسم رب الشهداء و الصدیقین
🔻شهادت سردار سرافراز اسلام و ولایت سپهبد قاسم سلیمانی به دست جنایتکاران مزدور دولت تروریست آمریکا را به محضر حضرت بقیه الله الاعطم، رهبر معظم انقلاب، ملت ایران و همه مجاهدان محور مقاومت تبریک و تسلیت عرض میکنیم
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
14.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1_157044148.pdf
5.88M
✅مذاکرات و مکاتبات پروفسور هانری کربن با علامه طباطبایی
#علامه_طباطبایی
#هانری_کربن
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5823351555973187308.mp3
12.79M
✅با اکتفا به "اصول فقه" و "رجال"، نمی توان مجتهد شد.
👈علامه حیدری
#سید_کمال_حیدری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5832714395699907178.pdf
229.7K
💢 فراخوان مقاله بیست و چهارمین همایش بزرگداشت #ملاصدرا با موضوع «فلسفه و هنر» منتشر شد.
http://mullasadra.org/new_site/persian/Site%20News/Latest/Farakhan99.htm
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
9.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اسماء حضرت زهرا (سلام الله علیها)، یکی از راه های شناخت مقامات وجود مقدس ایشان
#سید_کمال_حیدری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5859375233391134630.mp3
2.27M
✅ خاطره آیت الله حیدری از علامه حسن زاده آملی
👈 ناراحتیِ علامه حسن زاده آملی از غورِ زیاد در علوم رسمی و کم وقت گذاشتن درباره قرآن
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
👈اقسام کلی:کلی بر دو نوع است :
1️⃣کلی متواطی : مفهومی است که بصورت یکنواخت بر مصادیقش منطبق می شود مثل مفهوم اسب که تمام مصادیق مفهوم اسب در اسب بودن مشترک هستند.
2️⃣کلی مشکک: مفهومی که مصادیقش دارای شدت و ضعف باشند و یکسان نباشند مثل نزدیکی و دوری که می توان گفت نزدیکتر و دورتر و همچنین مفهوم نور که شدت و ضعف دارد.
#کلی_مشکک
#کلی_متواطی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️خلاصه مقاله اول کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
✅جمع آوری شده توسط یکی از دوستان عزیز و نتیجه مباحث گروه
👇👇👇👇👇👇👇👇👇