Business Model _ Productic.pdf
13.97M
▫️ یک سند بسیار خوب درباره ۳۱ مدل کسب و کاری (Business Model) به همراه مثال
🏷 #مدیریت_محصول
♾ @fanavar_ir
▫️ چت جی پی تی (ChatGPT)
چت جی پی تی (ChatGPT) جدیدترین «مدل زبانی» (Language Model) مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه OpenAI به حساب میآید
برای دسترسی مستقیم به چت جی پی تی میتوان از نشانی «chat.openai.com» استفاده کرد. با وارد کردن این نشانی در مرورگر، محیط گفتگوی ChatGPT باز میشود که تصویر آن در ادامه آمده است.
هدف اصلی خلق ChatGPT تولید هوش مصنوعی مکالمهگری است که بتوان هر چیزی را از آن پرسید
هوش مصنوعی چت جی پی تی با دادههایی مربوط به پیش از سال ۲۰۲۱ آموزش داده شده است
یکی از تخصصهای لازم برای کار با ChatGPT مدل درست پرسشگری (Prompting) است که یک نمونه وب سایت آموزش صحیح پرسشگری رو در لینک زیر مشاهده میفرمایید
🔎 https://learnprompting.org/
🏷 #هوش_مصنوعی | #معرفی_سایت
♾ @fanavar_ir
@DataScience_Association - ChatGPT Mini Cheatsheet.pdf
4.23M
▫️ چیت شیت جامع ChatGPT
راهنمای جامع ChatGPT با بیش از 100 اعلان و پرسش قدرتمند تا بتوانید حداکثر استفاده را در زندگی روزمره و کاریتان از این مدل بزرگ زبانی یا LLM (Large Language Model) داشته باشیم
🏷 #هوش_مصنوعی
♾ @fanavar_ir
Leveraging Product Strategy - Productic.pdf
4.83M
▫️ استراتژی محصول
استراتژی محصول یک برنامه سطح بالا است که مشخص میکند اهداف محصول شما در طول چرخه عمر آن چیست و چگونه از اهداف سازمان پشتیبانی میکند. استراتژی محصول همچنین پاسخ خواهد داد که محصول به چه کسی خدمت خواهد کرد و چگونه به نفع او خواهد بود.
سازمان ها مختلف برای انواع محصولات شان استراتژیهای مختلفی از جمله محصولمحور، مشتریمحور، زمانمحور و ... تدوین میکنند
🏷 #مدیریت_محصول
♾ @fanavar_ir
An Introduction to Customer Segmentation - Productic.pdf
6.41M
▫️ بخشبندی بازار
یکی از اصول مهم مدیریت محصول بخشبندی بازار یا Market Segmentation است.
استفاده از انواع مختلف بخش بندی بازار یا سگمنت بندی به شما این امکان را میدهد تا مشتریان را بر اساس ویژگیهای منحصر به فرد هدف قرار دهید، فعالیتهای بازاریابی مؤثرتری ایجاد کنید و فرصتهایی را در بازار خود پیدا کنید
🏷 #مدیریت_محصول
♾ @fanavar_ir
مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی پیشبینی خود را از آینده مشاغل تا سال 2027 رو منتشر کرد.
طبق گزارش سریع ترین رشد رو مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی و سریع ترین کاهش رو کارمندان پست، بانک و ... تجربه میکنند.
🔎 https://www.weforum.org/agenda/2023/04/future-jobs-2023-fastest-growing-decline/
🏷 #هوش_مصنوعی
♾ @fanavar_ir
▫️ نظر مجله Time درباره اینستاگرام
مجله آمریکایی تایم: نتايج یک مطالعه بر روى جوانان و نوجوانان نشان میدهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است.
🔎 https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/
🏷 #سواد_رسانه | #معرفی_سایت
♾ @fanavar_ir
▫️ چالشها و خصوصیات کلان داده
حجم داده (Volume): حجم داده های درون سازمان و خارج آن به مدد پدیده اینترنت، دستگاه های الکترونیکی و موبایل ها، زیر ساخت های شبکه و سایر منابع هر ساله رشد نمایی دارد و پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۲۰ ما ده زتابایت داده در جهان خواهیم داشت.
نرخ تولید (Velocity): داده ها از طریق برنامه های کاربردی و سنسورهای بسیار زیادی که در محیط وجود دارند با سرعت بسیار زیاد و به صورت بلادرنگ تولید می شوند که اغلب باید در لحظه پردازش و ذخیره شوند.
تنوع (Variety): انواع منابع داده و تنوع در نوع داده بسیار زیاد می باشد که در نتیجه ساختارهای داده ای بسیار زیادی وجود دارد و بیشتر حجم داده دنیا هم بیساختار و بسیار متنوع است. بخشی از دادهها امروزه در بانکهای اطلاعاتی، بخشی در صفحات وب، بخشی به صورت XML و JSON و بقیه نیز در فایلها با قالب های متفاوت ذخیره شده اند که عمل پردازش آنها را پیچیده میکند.
صحت (Veracity): با توجه به اینکه داده ها از منابع مختلف دریافت میشوند، ممکن است نتوان به همه آنها اعتماد کرد. مثلا در یک شبکه اجتماعی، ممکن است نظرهای زیادی در خصوص یک موضوع خاص ارائه شود. اما اینکه آیا همه آنها صحیح و قابل اطمینان هستند، موضوعی است که نمیتوان به سادگی از کنار آن در حجم بسیار زیادی از اطلاعات گذشت.
اعتبار (Validity): با فرض اینکه دیتا صحیح باشد، ممکن است برای برخی کاربردها مناسب نباشد یا به عبارت دیگر از اعتبار کافی برای استفاده در برخی از کاربردها برخوردار نباشد.
نوسان (Volatility): سرعت تغییر ارزش داده های مختلف در طول زمان میتواند متفاوت باشد. در کاربردهایی نظیر تحلیل ارز و بورس، داده با نوسان زیادی مواجه هستند و داده ها به سرعت ارزش خود را از دست میدهند و مقادیر جدیدی به خود می گیرند. اگرچه نگهداری اطلاعات در زمان طولانی به منظور تحلیل تغییرات و نوسان داده ها حائز اهمیت است. افزایش دوره نگهداری اطلاعات، مسلما هزینه های پیاده سازی زیادی را دربر خواهد داشت که باید در نظر گرفته شود.
نمایش (Visualization): یکی از کارهای مشکل در حوزه کلان داده، نمایش اطلاعات است. اینکه بخواهیم کاری کنیم که حجم عظیم اطلاعات با ارتباطات پیچیده، به خوبی قابل فهم و قابل مطالعه باشد از طریق روش های تحلیلی و بصری سازی مناسب اطلاعات امکان پذیری است.
ارزش (Value): آیا هزینه ای که برای نگهداری داده و پردازش آنها میشود، ارزش آن را از نظر تصمیم گیری دارد یا نه و ارزش و فایده موردنظر را برای یک سازمان خواهند داشت؟
🏷 #هوش_مصنوعی
♾ @fanavar_ir
تفاوت کلیدواژه های مختلف استفاده شده در زبان انگلیسی با معانی کسب و کار، سازمان و شرکت:
Company
شرکت یک نهاد قانونی است که شامل ترکیبی از افراد(حقیقی یا حقوقی یا ترکیبی از هر دو) با استعدادها و مهارت های مختلف با هدفی مشترک در یک محیط تجاری یا صنعتی است.
Organization
سازمان یک نهاد متشکل از افراد متعدد است که هدفی مشترک دارند و با محیط خارجی در تعامل هستند. سازمان می تواند تولیدی یا خدماتی باشد.
Corporation
نهادی حقوقی و مجزا متشکل از افراد و سهامداران، با هدف سودآوری است که به صورت قانونی ثبت شده و قابلیت انعقاد قرارداد، مالکیت دارایی، پرداخت مالیات و وام گیری از موسسه های مالی را دارا است. این نهاد، خدماتی است.
Business
کسب و کار یا بیزنس یک نهاد سازمانی است که شامل فعالیت های تجاری، صنعتی و حرفه ای است. کسب و کار می تواند با هدف سودآوری باشد یا سازمانی غیرسودآور باشد که یک مسئولیت اجتماعی یا خیرانه دارد.
Firm
نوعی کسب و کار خدماتی، تجاری و یا هردو با هدف سودآوری است.
Enterprise
نوعی کسب و کار تجاری یا صنعتی با هدف سودآوری است.
Conglomerate
شرکت خوشهای یا کنگلومرا، چند شرکت درگیر در کسب و کار کاملاً متفاوت میگویند، که تحت یک ساختار سازمانی، معمولاً مربوط به شرکت مادر و چند (یا بسیاری) شعبه دیگر، فعالیت میکنند. کنگلومرا اغلب، یک شرکت چند صنعتی است، که دارای تشکیلات بزرگ و چند ملیتی میباشد.
🏷 #مدیریت_محصول | #برنامهریزی_استراتژيک
♾ @fanavar_ir
▫️ تقسیم بندی کارکرد BI در سه سطح
1- سطح استراتژيک(strategic level)
مربوط به تصميم گيري هاي کلان سازمان که توسط مديران رده بالا انجام مي شود. اين نوع استفاده ها در دفعات کم و در دوره هاي طولاني انجام مي شود اما ممکن است با حجم بالايي از اطلاعات و پردازش ها همراه باشد. تصميمات گرفته شده در اين سطح غالبا در حوزه مسايل غير ساخت يافته (Unstructured) و توسط مديران ارشد هستند. نتايج حاصل از اين تصميمات تاثيرات بلند مدت (Long-term effect) و کلاني در سازمان دارند.
2- سطح تاکتيکي(tactical level)
مربوط به عملياتي است که در حوزه مديران مياني انجام مي شود. اين عمليات مي تواند شامل پيگيري عمليات در سطح پايين، نحوه انجام آن، گزارش¬گيري و نهايتا جمع بندي داده هاي مفيد براي اتخاذ تصميمات ميان مدت سازمان باشد. تصميمات گرفته شده در اين سطح غالبا در حوزه مسايل نيمه ساخت يافته (semi-structured) و توسط مديران مياني هستند.
3- سطح عملياتي (operational level)
پايين ترين سطح انجام فعاليت هاي تجاري يک سازمان است که در دفعات بالا و معمولا به صورت تکراري در رده هاي پايين عملياتي سازمان انجام مي شود. اين عمليات در دفعات بالا بوده و با حجم کمي از داده ها سر و کار دارند. تصميمات گرفته شده در اين سطح غالبا در حوزه مسايل ساخت يافته (structured) و توسط مديران رده پايين هستند. نتايج حاصل از اين تصميمات تاثيرات کوتاه مدت (Short-term effect) و خرد در سازمان دارند.
🏷 #هوش_مصنوعی
♾ @fanavar_ir
▫️ مدیریت پروژه PMBOK
پیام باک از 5 گروه فرآیندی (Process groups)،10 حوزه دانش (Knowledge Areas) و 47 فرآیند (process) تشکیلشده است. ۱۰ حوزه دانش عبارتند از:
مدیریت یکپارچگی (Integration Management)
مدیریت محدوده (Scope Management)
مدیریت زمانبندی (Schedule Management)
مدیریت هزینه (Cost Management)
مدیریت کیفیت (Quality Management)
مدیریت منابع (Resource Management)
مدیریت ارتباطات (Communication Management)
مدیریت ریسک (Risk Management)
مدیریت تامین/خرید (Procurement Management)
مدیریت ذینفعان (Stakeholder Management)
🏷 #مدیریت_پروژه
♾ @fanavar_ir
▫️ تفاوت IPS vs IDS
ایپیاس IPS یا Intrusion Prevention System که به معنی “سیستم جلوگیری از نفوذ” است. این سیستم در ورودی شبکه داخلی یا بعد از فایروال و روتر (در بعضی موارد درون آن ها) قرار دارد. یعنی تمام ترافیک های ورودی و خروجی شبکه باید از IPS عبور کنند.
ایدیاس IDS یا Intrusion Detection System که به معنی “سیستم تشخیص نفوذ” است.
این سیستم همانند یک Client در شبکه فعالیت دارد.
تفاوت این Client با دیگر سیستم های Client به ترافیکی است که در اختیار دارد (به طور مثال Port Mirroring یک اینترفیس مهم شبکه توسط سوییچ که بعد از این کار، IDS به کل ترافیک شبکه دسترسی دارد.) یعنی این سیستم توانایی بررسی و مانیتور کل ترافیک شبکه را دارد
🏷 #امنیت
♾ @fanavar_ir