مخاطبان عزیز فانوس و آموزگاران سربلند سلام!
🌸⚘🌱🌺
💌همان طور که اطلاع دارید چند ماهی از آغاز به کار کانال فانوس میگذره و این کانال برای معرفی شدن و انتشار مطالبش نیاز به کمک شما بزرگواران داره. پس یه لطفی بکنید مطالبی رو که خودتون می پسندید برای دوستان و هم کاران فعال در عرصه تعلیم و تربیت ارسال کنید تا اونا هم از تولیدات کانال استفاده کنند و صدای فانوس به گوش تعداد بیشتری برسه.
ممنونم_ ادمین کانال فانوس
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
#پیام_مخاطب
#بازنشر
♨️کلاس آنلاین و تفاوت های ماهوی آن با کلاس حضوری 💻📱📽📡
✍احسان طاهری
🔰تمامی تعاملات در کلاس های آنلاین در حالت دیجیتال است که این باعث تغییر در خیلی از رویه های تدریس می شود. به طور مثال دادن بازخورد های آنی به دانش آموز کم رنگ می شود و جای خود را به بازخورد های با تاخیر و کتبی مانند پیام ها و ایمیل ها می دهد. نظارت مستقیم جای خود را به نظارت های غیر مستقیم مانند ایمیل های گروهی و Dropbox و ... می دهد.
در این حالت تعیین ضرب الاجل برای کارها و چگونگی تعیین آن اهمیت پیدا می کند. برای جلوگیری از سر در گمی و اتلاف وقت باید روش های مشخص برای دریافت تکالیف تعیین شوند و برای مواقعی مانند قطعی ناگهان اینترنت و سرور ها باید از پیش چاره یابی کرد. حتی معلم های با تجربه نیز به نوشتن دوباره ی طرح درس های جدید احتیاج پیدا می کنند. بیش تر زمان یک معلم در این حالت به این کار ها می گذرد:
آمادگی برای کلاس و نوشتن طرح درس، ساخت پاورپوینت، جست و جوی عکس و فیلم و فایل صوتی، جست و جوی متون و ساده سازی متون برای تناسب با کلاس آنلاین، پیش بینی مشکلات و سوالات، پیدا کردن بهترین و ساده ترین و بصری ترین روش ها برای تدریس و دادن فیدبک به تکالیف.
#مدرسه_مجازی
#کلاس_آنلاین
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
#پیام_مخاطب #بازنشر ♨️کلاس آنلاین و تفاوت های ماهوی آن با کلاس حضوری 💻📱📽📡 ✍احسان طاهری 🔰تمامی تعا
♨️نقد یکی از مخاطبین درباره ی نوشته ی (کلاس آنلاین و تفاوت ماهوی آن با کلاس حضوری)
👇👇
#پیام_مخاطب
♨️نقد کوتاه بر نوشته ی (کلاس آنلاین و تفاوت ماهوی آن با کلاس حضوری)
▪️تعاملات در حالت دیجیتال، باعث تغییر رویه ی تدریس می شود. اما با این عبارت که امکان دادن بازخورد آنی کم رنگ می شود، موافق نیستم.
باید بگویم که فضای دیجیتال، فضای تعامل را درخور با وقت معلم، امکان فراهم کردن بازخورد را بیشتر کرده است؛ زیرا که معلم میتواند به صورت تکی یا گروه های 3 یا 4تایی در ساعات غیرتدریس با دانش آموزانش در ارتباط باشد.
🌱البته که می توان در حین تدریس، با فرستادن ویس، اسم تک تک بچه هارا صدا زد و گفت، آقای فلانی، فلان سوال را با ویس جواب بده و برای رفع ابهام که صدای دانش آموز خود را نشناسید، میتونید بگید که اول ویس خودشون رو معرفی کنند، به این شکل میتوانید شخصا به آنها بازخورد بدهید و شخصا چکشون کنید. البته که من بیشتر تاکید به تدریس در ساعت کلاسی، دادن تکلیف به صورت تکی و چک کردن انهاست.
▪️نکته دوم، که همیشه به معلمان گفته میشد که برای وسایل لازم برای تدریستان را فراهم کنید؛ و این گمان را هم بزنید که ممکن است، وسایل خراب شده و به اصلاح برنامه ی دومی هم داشته باشید.
در تدریس انلاین، این توصیه خیلی خوب نمود کرده و معلمان به خودی خود، اینکار را میکنند، مثلا داشتن گروه واتس اپی در کنار شاد، یا آماده کردن فیلم هایی برای تدریس و...
✍محمدجواد آقایی
@fanoosemellatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️تفاوت پدر و مادر معمولی و دانا!
#روشهای_تربیتی
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
🔰سلمان هراتی
زاده 1فروردین 1338
درگذشته 9آبان1365
#معلمان_بزرگ
#اهالی_فرهنگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
🔰مظاهر مصفا
زاده 1شهریور 1311
درگذشته 8آبان 1398
#معلمان_بزرگ
#اهالی_فرهنگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#پیشه_ور
♨️به مناسبت اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری
✍پوریا آبیار
🔸کنکور کارشناسی سال 99 به دلیل فراگیری کرونا و به هم ریختگی اوضاع، سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان برگزار گردید. البته با تاخیر چند ماهه و تغییر چندباره ی زمان برگزاری، و سرگردانی و آشفتگی داوطلبان.
نتایج نهایی آن نیز دیرتر از سال های گذشته، بالاخره جمعه،9آبان 99 اعلام شد.
🔸سعدی، این پدرِ پیرِ اندیشمندِ سرد و گرم چشیده ی آفاق گشته ی همه ی ما، حدود 787 سال قبل، در پایان یکی از حکایت های بوستان، توصیه های جالبی به پدران همیشه ی تاریخ دارد که وقتی امروز «حال و احوال غم انگیزِ» کنکور داده های نتیجه نگرفته را می بینی، متوجه می شوی که برای «مشکل امروزت»، پاسخی 800 ساله داری. اما خب، کو گوش شنوا؟!
🔸منظورم از مشکل امروز و حال و احوال غم انگیز، وضعیت آن دسته از جوانانی است که در 12 سال گذشته، فقط دانش آموز بوده اند و هیچ «پیشه» ای نیاموخته اند. حالا که کنکور برایشان نان و آب نشده، تازه خودشان و خانوادشان یاد این مسئله افتاده اند که ای کاش در این سالها، فرزندشان فقط دانش آموز نبود و «پیشه وری» هم می آموخت.
البته گروه دیگری هم که به امید درآمد و «پیشه» به دانشگاه می روند، این وضعیت را 4 سال به تعلیق می اندازند و اوضاع برایشان وخیم تر می شود چرا که در این سن و وضعیت، راحت تر تن به یادگیری و شاگردی می دهند تا زمانی که 25 ساله اند و برای کاغذ لیسانس و فوق لیسانس شان دنبال درب کوزه می گردند.
🔖خوب است بدانیم که از جمله معانی کلمه ی «پیشه»، «صنعت، هنر و حرفه» است. بالتبع کلمه ی «پیشه ور» نیز به معنای «صنعتگر، صاحب هنر و اهل حرفه» در ادبیات ما به کار رفته است.
🌱اما پیشنهاد و توصیه ی سعدی:
بسا روزگارا که سختی بَرَد
پسر، چون پدر نازُکش پَروَرَد*
بیاموز فرزند را «دسترنج»
وگر دست داری چو قارون به گنج*
مکن تکیه بر دستگاهی که هست
که باشد که نعمت نمانَد به دست*
به پایان رسد کیسه ی سیم و زر
نگردد تهی کیسه ی «پیشه ور»*
چو بر «پیشه»ای باشدش دسترس
کجا دست حاجت بَرَد پیش کس؟*
#نقد_آپ
#کنکور
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
302.mp3
12.66M
♨️اکسیر محبت در معلمی/ نقش محبت در تربیت/ تفاوت انبیاء و فلاسفه.
🔸استاد علی حق شناس🔸
✅ تا زمانی که دانش آموز، خودت را دوست نداشته باشد درست را پذیرا نیست.
#اخلاق_معلمی
#اکسیر_محبت
🌛با فانوس همراه شوید🌜
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#تربیت_مطهر
♨️ترس و تربیت(1): ترس مانع طغیان و رشد استعدادهای پست
🔸استاد شهید مطهری🔸
🔰در مسئله عامل ترس و ارعاب، چه در تربیت فردی کودک و چه در تربیت اجتماعی بزرگسال، یک بحث این است که آیا ترس و ارعاب، عامل تربیت به مفهوم پرورش و رشد دادن است؟ و آیا ترس می تواند عامل رشد دهندهی روح انسان باشد؟
نه، نقش ترس این نیست که عامل رشد دهنده باشد.
ولی یک بحث دیگر این است که آیا عامل ترس جزء که باید برای تربیت کودک یا تربیت اجتماع از آن استفاده کرد یا نه؟ جواب این است: بله، ولی نه برای رشد دادن و پرورش استعدادها بلکه برای بازداشتن روح کودک یا روح بزرگسال در اجتماع از برخی طغیان ها.یعنی عامل ترس عامل فرونشاندن است؛ عامل رشد دادن و پرورش دادن استعدادهای عالی نیست، ولی عامل جلوگیری از رشد استعدادهای پست و پایین و عامل جلوگیری از طغیانهاست.
📚تربیت و رشد اسلامی، انتشارات بینش مطهر، ص۲۲و ۲۵
#روشهایتربیتی
#ترس
#تنبیه
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#تربیت_مطهر
♨️ترس و تربیت(۲): آگاهی از عامل تنبیه
🔸استاد شهید مطهری🔸
🔰 در عین اینکه ما عامل ترس را عامل رشد دهنده و پرورش دهنده نمی دانیم، ولی عامل لازمی میدانیم اما مخصوصاً در مورد کودک این نکته باید مورد توجه باشد و نکته خوبی است که امروز بیشتر توجه دارند که کودک کاملاً باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدی که میشود برای چیست. اگر کودک نفهمد که برای چه تشویق میشود و به خصوص اگر نفهمد که برای چه تهدید میشود روحش به کلی مشوش میگردد و امروز به این نکته پی بردند که بسیاری از بیماریهای روانی در اثر ترساندن ها یا کتک زدن ها و ارعاب های بیجا در کودکی پیدا میشود. فرض کنید مادری بچه اش در مجلسی روی دامن دوستش نشسته است. بچه ای که نمی فهمد که نباید ادرار بکند. برای این بچه ادرار کردن مثل آب خوردن است و دیگر فرقی نمیکند که در دامن مادر ادرار می کند یا در دامن دوست مادر. این عمل را انجام میدهد. مادر ناراحت و عصبانی می شود و کتکش می زند. بدیهی است که این بچه نمی فهمد که معنای این کتک این است که تو چرا اینجا ادرار کردی و قبلاً نگفتی. آنچه که در روح او وارد میشود این است که نباید ادرار بکند و نتیجه این است که هر وقت بخواهد ادرار کند یک حالت اضطراب و هیجانی به او دست میدهد، یک ترسی در روحش وارد میشود از ادرار کردن و بعد از آن همیشه از عمل طبیعی خودش ترسناک است و این ممکن است عوارض جسمانی و عصبی و روانی ایجاد کند و ایجاد هم می کند. این از نظر بچه یک ترس بی منطق است و از نظر مادر یک منطقی دارد ولی از نظر بچه منطقی ندارد...
بله، بچه هر وقت رسید به این حد که بر اثر عادت کردن فهمید که نباید مثلا روی فرش ادرار کرد، آن وقت اگر از روی فهم چنین کاری بکند این یک حالت طغیانی است در او، در چنین مواردی خشونت کردن ممکن است مفید واقع بشود.
📚تربیت و رشد اسلامی، انتشارات بینش مطهر، ص۲۵و ۲۶
#روشهایتربیتی
#ترس
#تنبیه
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#درنگ
🌸در زمین عشقی نیست که زمینت نزند...
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha