تربیتِ محبّت (بخش اول)
✍ غلامحسین
📌 1. فرزند و تربیتِ محبت (1)
اوضاع امروز چگونه است؟ نسل امروز نه لباس های خود را در پسکوچه های محله خاکی میکند، نه بلد است چطور توپ سه لایه درست کند و نه لذت چندانی از هفت سنگ و قایمموشک برده است! نسل امروز در عین شهر نشینی، ساکن یک دهکده است؛ #دهکده_جهانی! نوجوان امروز در بستر #اینترنت میخوابد و بیدار میشود، تفریح میکند، روح خود را تغذیه میکند، درس میخواند و با دوستان خود مرتبط است. وابستگی این نسل به فضای مجازی، موبایل و... به قدری زیاد شده است که دیگر نمیتوان آنها را به کلی از آن دور کرد؛ اگر هم بتوان این کار را تا حدودی انجام داد، قطعا کوتاه مدت خواهد بود و از یک سنّی به بعد که باید یک موبایل شخصی داشته باشد، آنرا در اتاق خواب، بیرون از منزل و هرجای دیگر همراه داشته باشد، عملاً امکان کنترل وجود نخواهد داشت.
برای خواندن یادداشت به اینجا مراجعه کنید.
#انتشار
#پویش_نوشتن
#ماهنامه_فرائد
به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
توحید، ندای مردان الهی.pdf
546.2K
«توحید، ندای مردان الهی»
تحلیل نامۀ توحیدی امام خمینی به گورباچف (رهبر شوروی سابق)
✍ مهدی رسولی؛ طلبه درس خارج موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
📎 چاپ شده در شمارۀ هفتم و هشتم از مجلۀ «پیام مروی»
#پویش_نوشتن
#ماهنامه_فرائد
به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
✅تمدید شد⏪
مهلت شرکت در #مسابقه_یادداشت_علمی تا 20 دی، تمدید شد.
🔵 معاونت پژوهش حوزههای علمیه بهمناسبت هفته پژوهش برگزار میکند:
📃مسابقه یادداشت علمی ویژه طلاب و اساتید حوزههای علمیه.
✅ ضوابط شرکت در مسابقه
1️⃣ حجم یادداشت از 750 تا 1000 کلمه باشد.
2️⃣ متن یادداشت با فونت B Lotus با اندازه 14 تنظیم شود.
3️⃣ عموم شرکت کنندگان لازم است ضمن درج کامل مشخصات به شرح نمون برگ، #نام_واحد_آموزشی محل تحصیل را در ابتدای یادداشت درج نمایند.
4️⃣ شرکت کنندگان عضو کانون لازم است؛ #شناسنامه_یادداشت (استان، شهرستان، نام واحد آموزشی، زمان، نام کانون علمی، نام دبیر کانون، نام استاد کانون، نام نویسنده، عنوان یادداشت) را در ابتدای یادداشت درج نمایند.
5️⃣ جهت ثبت نام در مسابقه به شناسه @Khademolhoseyn پیام ارسال نمایید.
📆 مهلت ارسال آثار تا 20 دی #تمدید_شد.
📎برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نمونبرگ شرکت در مسابقه به کانال رهنامه پژوهش به آدرس @rahnameh واقع در پیامرسان ایتا مراجعه فرمایید.
ماهنامه فرائد
محتوای جلسه اول: مقدمهای بر نویسندگی خلاق 1. معرفی نویسندگی خلاق تعریف نویسندگی خلاق: نویسندگی خل
سلام و احترام
به اطلاع اعضای محترم انجمن نویسندگان موسسه میرساند؛
جلسه دوم نویسندگان شنبه(فردا) برقراره انشاءالله
ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۴:۰۰
مدرس شماره ۸
📚 شماره نوزدهم ماهنامه پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) با عنوان «فرائد» منتشر شد.
📖برای خواندن یادداشتها روی آن کلیک کنید.
1️⃣ قاعده الواحد در مدخل کتاب کفایه الاصول
📌 به قلم حجه الاسلام محمدرضا پرتو_طلبه درس خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
2️⃣نتایج تربیتی تمرکز بر عنصر حجت شرعی در فقه و اصول
📌به قلم آقای علیرضا شهامت_طلبه پایه هشتم خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
3️⃣ ماهیتبینی عقل، مزیت یا نارسایی؟!
📌به قلم حجه الاسلام هادی زمانی- طلبه درس خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
4️⃣ گام نخستینِ شهید مطهری در تبیین مسائل فلسفی
📌 به قلم آقایان مهدی رسولی و حسین سیدی _ طلاب درس خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#انتشار
#پویش_نوشتن
به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
تبلیغ رضاخانی، هالیوودی یا اسلامی؟!
✍محمدرضا بابایی؛ سردبیر ماهنامه فرائد موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
تاریخ ایران در قرن اخیر شاهد دو جریان موازی و در عین حال متضاد در موضوع حجاب بوده است: نخست، سیاستهای تحمیلی رضاخان برای کشف حجاب در دههی ۱۳۱۰ شمسی که با مقاومت گستردهی مردم مواجه شد، و دوم، هجوم فرهنگی غرب در دهههای اخیر که با ابزارهای نرمافزاری و رسانهای، فرهنگ بیحجابی را ترویج کرده است.
برای خواندن ادامه مطلب به صفحه خبرگزاری حوزه مراجعه فرمایید.
#حجاب #انتشار
#پویش_نوشتن
#ماهنامه_فرائد
به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
✔️ حلقه های زنجیر
✍️ بهروز دلاور؛ طلبه درس خارج موسسه امیرالمومنین(ع)
🖌 یکی از حلقه های زنجیر شکسته بود. عجله هم داشتیم. آخرش هم نتوانست موتورش را قفل کند. موتور را همانجا پارک کرد و با هم برای حضور در جلسه راه افتادیم. به دوستم حق میدادم. ماه ها پس انداز کرده بود تا یک موتور بخرد. اما الآن مجبور شد به خاطر یک جلسه، همه پس اندازش را رها کند. حتما ضرب المثل معروف را شنیده اید که مال خودت را محکم نگهدار همسایه را دزد نکن. یکی دو بار در جلسه به من گفت: نکند موتور را سرقت کنند. گفتم دیگر به آن فکر نکن. جلسه که تمام شد یا برو همان یک حلقه زنجیر را جوش بده یا اینکه باید زنجیر نو بخری. بالاخره حدود سه ساعت گذشت و برگشتیم. موتور از دور خودش به صاحبش چشمک می زد. نگرانی دوستم موتور و زنجیرش بود. اما نگرانی من سرنوشت تاریخ شیعه بود. ده ها سؤال در ذهنم خلجان کرد. تا مدت ها این حلقه زنجیر رهایم نکرد...
✅ برای خواندن یادداشت به کانال نویسندگان حوزوی مراجعه فرمایید.
#پویش_نوشتن
#ماهنامه_فرائد
به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
☑️ نوشتن؛ زکات دستهای شما
✍️ حدیثی شیرین از امام صادق علیه السلام: «زکات دست، بذل و دهش و بخشش است از نعمتهایی که خدا به تو ارزانی داشته است و جنباندن آن است به نگارش دانشها و بهره هایی که مسلمانان از آن در راه فرمانبری خدای بزرگ بهره مند شود.»
سفینة البحار، ج 2، ص 461
#ماهنامه_فرائد
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
به ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
دنبال چه هستی؟
✍ محمدحسین زارع؛ طلبه درس خارج موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
انسان به دنبال چیست؟!
جز آنچه خودش ترسیم نموده و در پی آن
به دنبال تغییر تمام مقدرات برآمده
اما حقیقت چیست جز آنکه
خلق شدیم برای انسان بودن
برای آنچه که ترسیم نمودند برای تکامل و ما
حواسمان نبود که برای چه آمدیم
و فردا روزی اگر از ما بپرسند چه ساختید
در جواب چه داریم برای گفتن؟
آیا میتوانیم بگوییم من صرف نمودم عمر خویش را برای فلان ماشین و یا برای فلان جایگاه و…
آیا انسانیت این است که ترسیم کردهایم و دلخوشیم به انسان بودنمان؟!
#ماهنامه_فرائد
#کوتاه_نوشت
به ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
ایمان پولادین
✍️احمدرضا میرداروطن؛ طلبه موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
اینکه در این تلاطمهای زندگی و هیاوی اغواگرایانه ماشینی چرا به حوزه آمدهام گهگاهی مثل خوره به ذهنم میافتد اما هر بار این مبانی صحیح بودند که در فکر من ریشه دوانده و مرا از لغزش نحات میدهند، بهطوریکه بعدا مصممتر از قبل ادامه میدهم.
کسب دانش از نوع واجبات است
یکی از آن پایههای فکری صحیح که تبدیل به ضرب المثل نیز شده عبارت است از: اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَی اللَّحْدِ، زگهواره تا گور دانش بجوی.
وقتی که به گذشته خویش نگاه میکنم نداری و فقر علمی که آن زمان داشتم موجب اذیتم میشود چرا که بواسطه این ندانستن از اصل این عالم که عبارت است از حقیقت و واقعیت دور بودم.
اما امروز خود را در مدرسهای میبینم که اساتید آن افسون علم رسمی نبوده و واقعیت تدریس میکنند. و شاگردان آنها در کنار نوکری بر اهل بیت(ع) سعه وجودی خود را افزایش میدهند تا حظ و بهرهای بیشتر از واقعیت این عالم که همان وجود مقدس اهل بیت(ع) است ببرند. صبحها در زیرزمین این مدرسه دریای مواج مباحث رد و اثبات مطالب علمی توسط استادی صورت میگیرد که خود 20 سال است مشغول شاگردپروری است که نتایج آن امروز در حوزه علمیه قم به وضوح قابل مشاهده است.
من بودم و گمراهی و حیرانی؛ تا اینکه در این سرمای نا امیدی خضری مرا با اقیانوس علامه طباطبایی، آن عارفِ واصل ِتبریزی آشنایم کرد. دستم بگرفت و پا به پا برد مرا، و مرواریدی از جنس تلالو واقعیت را بهدستانم نهاد که هرگز از جلوه آن را نمیتوانم انکار کنم. درونش را شکافتم به این واقعیت پی بردم که این مروارید هرگز زوال نمیپذیرد.
یافتم یافتمهای ارشمیدس را که شاید گاهی به سخره میگرفتم اکنون خود به علم حضوری درک میکردم، من نائل به واقعیتی شده بودم که تاکنون هیچ از آن نمیدانستم وقتی که این وصال اتفاق افتاد من بودم و فکر شبانهروزی به این واقعیتی که سالها به آن جاهل بودم. تازه درک میکردم که در فهمیدن لذتی است که پادشاهان عالم نیز آن را نچشیدهاند.
روزها میگذرد و من هستم و واقعیتی که زندگی مرا زیر و رو کرده و مرا از دنیای پر از اعتباریات به سمت حقیقیات میکشاند.
#ماهنامه_فرائد
#پویش_نوشتن
به ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag