🔴بستر سینمای غرب
🔻زیست بوم تهیهکنندگان و کارگردانان انیمیشنها و فیلمهای مطرح هالیوودی، مسیحیت و یهودیت امروزی است که در واقع جهان خلق فیلمها و آثار پویانمایی شاخص غرب است.
📚دین در سینمای شرق و غرب، صفحه 113، محمدحسین فرجنژاد
#پاراکتاب
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟
(قسمت اول)
🔰سواد رسانه ای مفهومی است که ادبیات آن جدید است ولی اندیشهها و افکاری که در رابطه با این موضوع بوده است، خیلی هم جدید نیست. لازم هست که با نگاه بومی به خیلی از این مباحث پرداخت.
🔰تقریباً اکثر کتبی که در این حوزه الآن در کشور موجود هست، ترجمه است و تألیف نیست. البته کتابهای نسبتاً خوبی هم ترجمه شده است مثل کتاب «رویکردهایی به سواد رسانهای» که اداره کل پژوهش های صداوسیما چاپ کرده یا کتاب سواد رسانهای جیمز پاتر(James Potter) که در سال ۹۲، مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما آن را چاپ کرد. چند کتاب تألیفی هم هست ولی باید کارهای جدی تری صورت گیرد.
🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرجنژاد
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟ (قسمت اول) 🔰سواد رسانه ا
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟
(قسمت دوم)
🔰مفهوم سواد رسانه ای از کانادا و سپس ژاپن شروع میشود و رویکردهای مختلفی در آن وجود دارد. چیزی که موجود است خیلی نگاه نومارکسیستی در آن جدی و پررنگ است یعنی یک نوع تفکر انتقادی که از نگاههای نومارکسیستی برخاسته است، در آن مشهود است.
🔰البته طبیعی هست که زمانی که بیشتر از دو نظام فکری جدی در دنیا نبود همین نگاه نومارکسیستی علیه نگاه رسانههای اصلی که غالباً رسانههای سرمایهداری آمریکایی یا انگلیسی هستند، ایستادگی کند.
🔰برای ایران که میخواهد نگاه دینی تری داشته باشد و از نگاههای جدی تری برخوردار باشد، نیاز هست که به این نکات توجه داشته باشد و تفاوت نظریه مطلوب با آنچه که موجود هست را درک کند. الزاماً نیازی نیست که همان اصطلاح معمول را به کار برد و اصطلاح «بصیرت رسانهای» با نگاه جامعه علمی ایرانی خوانایی بیشتری دارد.
🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴اگه یکی از ما نبود، بقیه یادش بکنن تو اربعین کربلا
#استوری
#اربعین
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
🎬ویژه برنامه روشنا - معرفی شخصیت استاد فرج نژاد
🎥قسمت اول:
https://eitaa.com/farajnezhad110/641
🎥قسمت دوم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/677
🎥قسمت سوم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/679
🎥قسمت چهارم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/683
🎥قسمت پنجم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/687
🎥قسمت ششم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/700
🎥قسمت هفتم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/746
🎥قسمت هشتم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/752
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📘پایه های تاریخی تمدن مدرن غربی
🔹منظور از تمدن غرب یا تمدن مدرن، تمدنی است که پس از رنسانس با محوریت اومانیسم (انسان - خدا انگاری) و نقد مسیحیت، از شمال ایتالیا و جنوب فرانسه آغاز شد.
🔹این تمدن که به تدریج از وجوه ادبی و هنری به سمت وجوه فلسفی رفت و سپس تکنولوژی مورد نظر خود را ایجاد کرد، سیستم فکری، اقتصادی و سیاسی خاصی را در جهان طرحریزی کرده و پیشرفت را منحصراً در غربی شدن میداند و سایر تعاریف «پیشرفت» در مباحث فلسفه تاریخ را از رسمیت انداخت.
🔹البته اگر با دید تحقیقی به پایههای شکلگیری این تمدن دقت شود، تأثیر اندیشههای قرون وسطایی بر آن غیرقابل تردید است. مسیحیت ممسوخی که در قرون وسطی در جریان بود، ممزوجی از اساطیر هِلنی، بابلی، رومی، میترائی، گنوسی و فلسفههای نوافلاطونی، رواقی و اپیکوری بود، همچنین آمیخته به نوعی یهود زدگی و کابالیسم بود.
🔹یهودیتی که در قرون چهاردهم الی شانزدهم میلادی در اروپا رواج داشت، نیز مرکب از عناصر گنوسی، هلنی و فرهنگ نژادِ یهودی بود؛ از معنا تهی و متأثر از کابالیسم خاص آن دوران بود.
📚دین در سینمای شرق و غرب، صفحه 113، محمدحسین فرجنژاد
#پاراکتاب
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرجنژاد
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟ (قسمت دوم) 🔰مفهوم سواد ر
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟
(قسمت سوم)
🔰بصیرت رسانهای علاوه بر رویکردهای مرسوم که تحت تأثیر فرمالیستها یا افراد متخصص علوم تربیتی یا نومارکسیستهای غربی هست، عمق تاریخی، دشمن شناسی و دینی هم دارد. ۴ الی ۵ رویکرد اصلی به سواد رسانه ای در همین کتاب «رویکردهایی به سواد رسانهای» وجود دارد.
🔰رویکرد تحلیلهای ایدئولوژیک که میخواهد جهان بینی و ایدئولوژی رسانه را با توجه به محصولات تعیین کند که در کتاب به صورت مفصل توضیح داده شده است که چه فوایدی دارد و چه روشهایی دارد؟ رویکرد حسب حال گونه، رویکرد ارتباطات غیرکلامی، رویکرد اسطوره شناختی و رویکرد عناصر تولید هم متأثر از یک پارادایم و هدفی هستند. رویکردهای دیگری هم به سواد رسانه ای وجود دارد.
🔰انجمن سواد رسانه ای حوزه علمیه قم چند سالی است در دفتر تبلیغات اسلامی تأسیس شده است و در جامعه الزهرا و جامعه المصطفی بحثها و دروههای جدی در حوزه سواد رسانهای در ۱۳-۱۲ سال گذشته برگزار کرده است.
🔰رویکردهایی که در این حوزه اضافه شده است، رویکردهای عمیق حکمی، تاریخی و دشمن شناسی و سبک زندگی بوده است که به نظر میرسد که این رویکردها به شدت تحت تأثیر نگاه قرآنی و نگاه حکمی فلسفی مکتب تهران و مکتب قم است.
🔰در واقع از باطن تا ظاهر انسان و از بنیاد تا کاربرد را باید در بحثهای رسانهای با مخاطب در میان گذاشت و مخاطب را نسبت به رویکرد فعال درباره رسانه حساس کرد و او را از آن رویکرد انفعالی و به گفته شهید آوینی خلسه نارسیستی نجات داد.
🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
حسین جان این روزا چقدر جای تو خالی است
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید اصلا استاد
برای بلند شدن بچه انقلابیا رفت....
#شهید_فرجنژاد
#محمدحسین_فرجنژاد
#استاد_مجاهد
#بِجُنبیم
@nosrat_valiamr
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
صوت کامل دشمن در پساکرونا.mp3
38M
📻صوت کامل جلسه استاد فرج نژاد با موضوع «دشمن در پساکرونا و نقش ما»
📆4 آذر 1399
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرجنژاد
📻صوت کامل جلسه استاد فرج نژاد با موضوع «دشمن در پساکرونا و نقش ما» 📆4 آذر 1399 🆔 eitaa.com/farajn
🔊به جهت سهولت گوش دادن به صوت نشست «دشمن در پساکرونا و نقش ما»، صوت این نشست در چند قسمت در کانال بارگذاری میشود👇👇👇👇👇
قسمت اول، دشمن در پساکرونا و نقش ما.mp3
5.37M
🖇قسمت اول، دشمن در پساکرونا و نقش ما
#کرونا
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدحسین فرجنژاد
یا اباعبدالله الحسین علیه السلام
ارسالی از بین الحرمین کربلا
یاد و خاطر استاد فرجنژاد و خانوادهاش
استاد محمدحسین فرجنژاد
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟ (قسمت سوم) 🔰بصیرت رسانه
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟
(قسمت چهارم)
🔰در حال حاضر رسانهها بر مخاطبین سوار میشوند و متأسفانه اکثر آنها تحت تأثیر سرمایهدارهای صهیونیست و سرمایهسالاری نظامی رسانهای و مجتمعهای نظامی صنعتی که جهان فعلی را اداره میکنند، هستند. رویکرد مدیریتی به سواد رسانهای هم فوق العاده مهم است و صرف تفکر مطرح نیست.
🔰نوع مدیریت، گاهی اوقات تفکر را هم جهت میدهد. به خصوص برای انسان مدرن امروزی و انسان آمریکایی که پراگماتیست هم هست، وقتی نتیجه و محصول، معیار اصلی ذهن او شود و قرار نیست که به ایدئولوژی خاصی هم اعتقاد داشته باشد، ایدئولوژی ابزار سرمایهداری میشود و خیلی راحت دیده می شود که برخی از چپهای آمریکایی، راست میزنند و برخی از راستهای آمریکایی، چپ میزنند و همین شیوه و تفکر در در ایران هم مشاهده می شود.
🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📔ارتباط سه نهاد خانواده، مدرسه و رسانه را در آموزش سواد رسانهای چطور میتوان تقویت کرد؟
🖇خانواده باید از مباحث آموزش داده شده به بچهها در حوزه رسانه احساس مفید بودن داشته باشد. در مورد کتاب فعلی سواد رسانهای در مدارس باید گفت که گاهی اوقات به دلیل برخی از رویکردهای خاص حاکم، خانواده فکر میکند این مباحث کمتر به درد دانش آموز میخورد ولی وقتی تحلیلهای جدی تری برای خانواده بیان شود، مطمئناً بیشتر استقبال میکنند.
📎اولاً این احساس مفید بودن را باید بالا برد و دوماً تبلیغات جدیتر و تولید محصولات جذابتر شود. سوم، آگاهی بخشی برای خانوادهها. نکته بعدی اینکه موضوع سواد رسانهای باید در متن دروس قرار گیرد که باعث میشود تا ارتباط بیشتری با آن ایجاد شود.
🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📋#لیست| دوره مهمترین مولفههای فرهنگ و تمدن مدرن غرب
🎥قسمت اول:
https://eitaa.com/farajnezhad110/572
🎥قسمت دوم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/576
🎥قسمت سوم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/579
🎥قسمت چهارم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/609
🎥قسمت پنجم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/613
🎥قسمت ششم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/769
🎥قسمت هفتم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/776
🎥قسمت هشتم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/781
🎥قسمت نهم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/786
🎥قسمت دهم:
https://eitaa.com/farajnezhad110/797
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویژگی های تاریخ نگاری یهودی
#استاد_فرج_نژاد
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرجنژاد
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟ (قسمت چهارم) 🔰در حال حاض
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟
(قسمت پنجم)
🔰نهادهای کشور متأثر از رویکرد تحلیل عناصر تولید، رویکرد کانتی، رویکرد فرم گرا و رویکرد فرمالیستی هستند و باید از این فضا نجات پیدا کرد و به رویکردهایی که اشاره شد، بازگشت.
🔰در دانشگاهها که مسئولین برخی از آنها ادعا می کنند، خیلی سکولار هستند باز هم ته دل و ذهن دانشجو، نگاه به میراث حکمی و قرآنی هست، گر چه ظاهرشان با برخی از دانشگاههای به ظاهر مذهبیتر متفاوت است ولی این میراث غنی در ذهن آنها هست.
🔰یک جامعه به راحتی فرهنگ خود را کنار نمیگذارد و صرف اینکه برخی از صورتهای سطحی سبک زندگی در جامعه عوض شود، آن جامعه عوض نشده است. اتفاقاً این قدرت مدیریت حاکمان و مدیران جامعه است که جامعه را برگردانده و اصالتها را به یاد مردم آورند.
🔰این رویکرد نه فقط در مورد مردم مسلمان، حتی در مورد غیرمسلمانان هم در جامعه المصطفی و جاهای دیگر که افراد غیر ایرانی حضور دارند به شدت مورد استقبال واقع شده است که نشان دهنده این است که اگر با خودباوری به سمت این شاخصها رفته شود، به شدت جواب میدهد.
🔰ضمن اینکه نافی رویکردهای دیگر هم در سواد رسانه ای نباید بود و باید با نگاه انتقادی از آنها استفاده کرد. خود آن رویکردها معتقد به تفکر انتقادی هستند و بنابراین اندیشمندان ما هم باید به آنها نگاه انتقادی داشته باشند.
🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرجنژاد
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟ (قسمت پنجم) 🔰نهادهای کشو
💠سواد رسانهای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصههایی دارد؟
(قسمت آخر)
🔰در بحثهای سواد رسانهای یا بصیرت رسانهای، تفکر انتقادی را باید تقویت کرد. ظلم است که افراد نگاههای انتقادی را فقط با قرائت راست لیبرالیستی یا چپ نومارکسیستی یا نگاه آلمانی پدیدارشناختی قبول داشته باشند.
🔰به راحتی میتوان شاخصهها و معیارهای قرآنی، حکمی، دینی و حدیثی را وارد این مباحث کرد. چرا که اینها به جدّ عمیقتر از دیدگاههای نومارکسیستی، لیبرالیستی و پدیدارشناختی است و اتفاقاً به انسان شناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی حقیقت انسان نزدیکتر است. باید با تأکید بر اینها مدل سواد رسانهای طراحی شود که کاملتر از چیز موجود باشد.
🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📘وظیفه نهادهای آموزشی کشور درباره آموزش سواد رسانهای چیست و عملکرد آنها را چطور ارزیابی میکنید؟
🔹تا همین چند سال پیش متأسفانه به صورت رسمی نه در حوزه، نه در دانشگاه و نه در دبیرستان در این حوزه هیچ چیزی نبود ولی الحمدالله به برکت کارهای اخیری که بیرون از حوزه و دانشگاه انجام شد، در دبیرستانها ۲ سالی هست که کار شروع شده است.
🔹در جامعه المصطفی هم مدتهاست که کار شروع شده و چند جلد کتاب تدوین شده است که باید هر چه زودتر به کتاب درسی تبدیل شود. بیش از ۱۵ سال است که در حوزه علمیه دوستان بسیار زیادی در حوزه سواد رسانهای فعال هستند.
🔹شاید بیش از ۲۰۰ فارغ التحصیل فوق لیسانس و دکتری در رشتههای مرتبط با این بحث در حوزه و دانشگاه وجود دارند و در حال تدریس سواد رسانهای در حوزههای علمیه کل کشور هستند.
🔹ولی نسبت به جمعیت چند میلیارد بشر روی کره زمین که امت آخرالزمان هستند، خیلی کم است. حوزههای علمیه باید احساس وظیفه داشته باشند و ورود جدی تری به مباحث سواد رسانه داشته باشند.
🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در حرم مطهر امام حسین(ع) به یاد همه دوستان و عزیزان هستم به ویژه استاد محمد حسین فرج نژاد که دلتنگش هستم و اولین اربعینی هست که دیگه پیش ما نیست. یادش گرامی
#محمد_حسین_فرج_نژاد
#فرجنژاد
#فرج_نژاد
#اربعین
#اربعین ۱۴۰۰
#حرم_امام_حسین
#حرم_ابا_عبدالله
#صفر
#بین_الحرمین
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad