4_5954250670117750678.mp3
29.3M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۵
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۵
✅ #مرگ و حیات از ابزارهای #امتحان_الهی هستند. در جلسه گذشته، چگونگی آزمون مرگ را مفصلاً بیان کردیم. در این جلسه در رابطه با آزمون #حیات صحبت خواهیم کرد.
🔸 #انسان در زنده بودن، فرصت #فکر کردن راجع به خویشتن را دارد. وقتی انسان فکر نمیکند و #اندیشه ندارد، نمیتواند از فرصت زندگی و حیات استفاده کند.
⭕️اگر کسی در خودش فکر کند به این نتیجه میرسد که مجموعهای از احتیاجات است. اگر انسان به این نتیجه نرسد، #طغیان میکند.
👈 وقتی به #ادعیه مراجعه میکنیم این احتیاج را به زیبایی بیان فرمودهاند. حضرت زینالعابدین در #دعای_ابوحمزه_ثمالی احتیاج را در ابعاد مختلف انسانی بیان میکنند.
🖌 احتیاج، لازمه نقص است. موجودی که محتاج است، ناقص است. انسان فطرتاً از نقص بدش میآید و همواره به دنبال #کمال است. سیر از نقص به کمال، همان #سلوک_عملی است. پس باید برای #سلوک، نقصمان را پیدا کنیم و ببینیم نقصمان چیست.
✳️ انسان برای اینکه به سمت سلوک عملی حرکت کند، باید دو اقدام بکند:
🔸اقدام اول در حیطه #حکمت_نظری است. انسان باید ببیند نقصش چیست و این نقص چطور رفع میشود و بداند کمالش در چیست. انسان در این مرحله باید جزم پیدا کند.
🔸اقدام دوم در حیطه #حکمت_عملی است. انسان باید ببیند برای برطرف کردن این نقص باید چه کاری بکند. در این مرتبه باید به عزم برسد.
⭕️ خیلیها فکر میکنند همین چیزی که هستند خوب است. مشکل عمده ما همین است که به حالت موجود خودمان راضی هستیم. از خودمان راضی هستیم چون همیشه خودمان را با شمر و یزید مقایسه میکنیم و میگوییم ما از آنها بهتر هستیم. قبول. ما #امام معصوم را نکشتهایم؛ ولی آیا همه بدیهای عالم، کشتن امام است؟ همین که انسان نداند در چه منطقهای از خطا به سر میبرد، بزرگترین نقص است.
📌 انسان باید میان آنچه هست و آنچه باید باشد، در حرکت باشد.
👈 آنچه هست با #تفکر به دست میآید. آنچه باید باشد با عزم و جزم به دست میآید.
🔆 این سلوک #واجب است. واجب است انسان بشویم.
💠 در سوره ذاریات آیه ۲۱ میفرماید: آیا در #نفس خودتان نمینگرید؟
👈 دستور به #نفسشناسی میدهد. وقتی نفسمان را شناختیم تمام نقایص را میفهمیم. وقتی نقص را فهمیدیم به سوی کمال حرکت میکنیم.
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: «کسی که #خودشناسی نداشته باشد از راه #نجات دور میشود و در گمراهی و نادانیها سرگردان میشود»
🔆 یکی از ابعاد انسان، جسم بودن اوست. در بحثهای طبیعیات میگویند جسم، حقیقتی است که دارای سه مؤلفه طول و عرض و عمق باشد. جسم، مکان را اشغال میکند. در این خصیصه بین ما و جمادات، هیچ تفاوتی وجود ندارد.
⭕️ بعضی از انسانها در #دنیا و در حالت جمادی توقف دارند.
🔆 فرصت حیات، فرصتی است که باید در آن از نقص به کمال برسیم. اگر به کمال رسیدیم از فرصت استفاده کردهایم و اگر نرسیدیم، فرصتسوزی کردهایم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۵
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۸
✅ یکی از القاب مشهور امام عصر (عج)، مهدی است. مهدی هم به معنای هدایتکننده و هم به معنای هدایتشده و راهیافته است.
👈 این لقب، عام است و میتوان برای تمام معصومین استفاده شود.
🔸#شیعه اعتقاد دارد که مهدی، لقب یک فرد خاص است. او در سال ۲۵۵ به دنیا آمده و الآن در #غیبت به سر میبرد و منتظر #ظهور است. خروج خواهد کرد و زمین را از #عدل و داد پر خواهد کرد.
📌 #اهل_سنت اعتقاد دارند که منجی در #آخر_الزمان به دنیا میآید. یعنی یک روز یک نفر خواهد آمد و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. ولی به اینکه این شخص کیست و به دنیا آمده یا نه، #اعتقاد ندارند.
⭕️ برخی از #صوفیه میگویند اینطور نیست که در آخرالزمان یک نفر بیاید، بلکه در هر دورهای یک مهدی وجود دارد و مهم هم نیست که از نسل چه کسی باشد.
🔆 ما این #عقیده را هم نمیپذیریم. اعتقاد ما در مسئله مهدویت این است که گرچه لقب مهدی قابل انطباق بر همه دوازده امام است، اما لقب خاص پسر امام حسن عسکری (ع) است.
✅ ادله ما چیست؟
🔸 اینکه ما #منتظر باشیم که در آخرالزمان یک مهدی به دنیا بیاید، مستلزم این است که زمین خالی از #حجت باشد. روایات میگویند زمین هیچ وقت خالی از حجت نخواهد بود. از زمان حضرت آدم تا آخرین لحظه اینطور است.
🖌 روایات صادرشده از پیامبر اسلام (ص) مهدی را به چند شکل معرفی میکند:
👈 برخی روایات میگوید که مهدی از فرزندان عبدالمطلب است.
👈 برخی روایات میگوید قطعاً مهدی از نسل پیامبر (ص) است که با تعابیری چون: «از #عترت پیامبر است، از #اهل_بیت پیامبر است، از ذریّۀ پیامبر است، از فرزندان پیامبر است» معرفی شده است.
👈 برخی از روایت میگوید مهدی، مردی از فرزندان امیرالمؤمنین (ع) است.
👈 برخی روایات میگوید ایشان مردی از فرزندان حضرت زهرا (س) است.
🔹 لذا طبق این روایات، مهدی منطبق بر هر کسی نیست. بلکه شخصِ مشخصی است. این تعابیر از زبان پیامبر (ص) نقل شده است.
_______
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۸، #مهدویت
@Fares_ir
4_5960812229094803674.mp3
32.33M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۶
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۶
✅ یکی دیگر از ابزارهای #آزمون و ابتلا، صحنه هستی است. خود هستی آزمون است.
💠 در سوره بقره آیه ۱۵۵ میفرماید: بی تردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و کسان و محصولات [نباتی یا ثمرات باغ زندگی از زن و فرزند] آزمایش می کنیم و به کسانی که #صبر و استقامت میکنند #بشارت بده.
👈 اگر کسی بخواهد از این آزمون بیرون بیاید راهش استقامت است.
✅ ابزار دیگر آزمون، آزار دیدن در راه #دینداری است.
💠 در سوره آلعمران آیه ۱۸۶ میفرماید: یقیناً در اموال و جانهایتان #امتحان خواهید شد، و مسلماً از کسانی که پیش از شما کتاب آسمانی به آنان داده شده و [نیز] از کسانی که #شرک آوردند، سخنان رنجآورِ بسیاری خواهید شنید، و اگر [در برابر آزار اینان] شکیبایی ورزید و [از تجاوز از حدود الهی] بپرهیزید [سزاوارتر است.] این اموری است که ملازمت بر آن درست است.
👈 استقامت یعنی صبوری و خوفپیشگی.
💠 امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: هنگامی که سختیها به اوج برسد، گشایش پیدا میشود.
⭕️ #دین_داری آسان نیست. اذیتتان میکنند. میگویند اُمّل. به زن چادری #توهین میکنند.
✅ یکی از ابزارهای آزمون، القائات #شیطان است.
💠 در سوره حج آیه ۵۳ میفرماید: [آزاد گذاشتن شبهه اندازی شیطان] برای این [است] که خدا آنچه را شیطان میاندازد برای آنان که در دلهایشان بیماری است و برای سنگدلان وسیله آزمایش قرار دهدتا آنچه شیطان القاء میکند را آزمون قرار بدهد.
👈 اگر بخواهیم از شر شیطان نجات پیدا کنیم راهش این است که بیماریهای #قلب را بشناسیم. در آزمونی هستیم که راه نجاتش را نمیدانیم.
📌 با لعنت کردن شیطان هم کار حل نمیشود؛ چون او با یک لعنت، صحنه را خالی نمیکند. اینطور نیست که یک بار القاء کند و برود. تا به مقصود نرسد رها نمیکند. به انبیاء هم حمله میکند، منتها زورش به انبیاء نمیرسد.
🔆 شیطان به دنبال چیست؟
💠 در سوره نساء آیه ۶۰ میفرماید: شیطان میخواهد آنها را به #گمراهی شدید بکشاند.
💠 در سوره نساء آیه ۱۱۶ میفرماید: خدا #گناه شرک را نمیبخشد. ولی اگر کسی به گناهی غیر از شرک مبتلا باشد ممکن است خدا او را ببخشد. اگر کسی برای خدا شریک قائل شود، قطعاً دچار گمراهی شدید شده است.
⭕️ از خودتان سؤال کنید آیا #مشرک هستید یا نه. اگر یک عروسی مختلطی باشد، شما میروید یا نه؟ میگویید اگر نرویم خویش و قوم ناراحت میشوند. این شرک است. خویش و قوم را در کنار خدا گذاشتهاید.
💠 در سوره نساء آیه ۱۳۶ میفرماید: ای کسانی که #ایمان آوردهاید؛ به خدا و پیامبر و قرآن و کتابهای آسمانی پیش از قرآن ایمان بیاورید. هر کس به خدا و فرشتگان و فرستادگان و #معاد #کفر بورزد، در گمراهی شدید افتاده است.
👈 قبول نداشتن کتاب آسمانی یعنی عمل نکردن به آن. اگر خداوند قرآن را آسمانی قرار داده، برای #عمل به آن است.
💠 در سوره نساء آیه ۱۶۷ میفرماید: کسانی که #کافر شوند و مردم را از راه خدا بازبدارند، گرفتار گمراهی شدید شدهاند.
⭕️ چقدر با عملمان #مردم را از #دین خدا دور کردهایم؟ بازداشتن از راه خدا، همین است. طوری رفتار کردهایم که مردم میگویند به هیئتیها دختر نده و از آنها دختر نگیر و با آنها معامله نکن. با دعوت غلطمان باعث میشویم مردم هم از راه بمانند و هم منکر صاحبان راه بشوند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۶
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5974168812881185868.mp3
31.03M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۷
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۷
✅ القائات شیطانی، #آزمون است.
💠 #هدف_شیطان این است که میخواهد موجودات را دچار #گمراهی شدید کند. [فاطر / ۶]
🔆 آن چیزی که از بیرون به جان #انسان ورود پیدا کند بدون اینکه انسان متوجه شود، القاء است. #فکر انسان را درگیر میکند. گاهی اوقات این القائات و خطورات که به ذهن و جان و #نفس انسان ورود میکند، انسان را دعوت به #خیر میکند. القائی که دعوت به خیر باشد الهام نام دارد. منشأ الهام خداست و انجام آن، توفیق است. گاهی القاء، یک ذهنیت منفی و دعوت به #شر است. منشأ این القاء، #شیطان است. این القاء، اغواست.
🔸اغواء در دو صورت عمل نمیکند که یکی از آنها #عاقل بودن است. انسان عاقل شش علامت دارد. کسی این شش علامت را نمیداند، ولی همه مردم ویژگی ماشینهایشان را میدانند و به آنها تسلط دارند ولی به خودشان نه.
دومین گروهی که شیطان مطلقاً نمیتواند با آنها کاری داشته باشد کسانی هستند که قلبشان پاک است.[سبأ/۲۰]
✳️ راهکارهای شیطان برای القاء چیست؟
🔸 حمله همهجانبه است. [اعراف/۱۶ و ۱۷]
🔸 لگام زدن است. [اسراء/۶۲]
🔸 امر کردن. [بقره/۱۶٩]
🔸 یکی از راهکارهای شیطان، وعید است. [بقره/۲۶۸]
🔸 مسّ کردن است. [اعراف/۲۰۱]
🔸 یکی از روشهای او، همزات است. [مؤمنون/٩۷]
🔸 #فریب یکی دیگر از راهکارهای شیطان است. [اعراف/۲۷]
🔸 یکی از شیوههای شیطان، زیبا جلوه دادن است. [محمد/۲۵]
🔸 گاهی شیطان گمراه میکند و در آرزوهای طولانی میاندازد. [نساء/۱۱٩]
🔸 ربودن #عقل انسان از راهکارهای شیطان است. [انعام/۷۱]
🔸 گاهی شیطان باعث فراموشکاری انسان میشود. [کهف/۶۳]
🔸 گاهی شیطان ایجاد #دشمنی میکند. [یوسف/۱۰۰]
🔸 گاهی با لشگرش میتازد. [اسراء/۶۴]
📌 با همه راههایی که شیطان دارد باید چهار نکته را بدانیم:
🔹 تسلط شیطان، همگانی نیست. [نحل/٩٩ و ۱۰۰]
🔹 حمله شیطان با هر وسیله و حربهای که باشد ضعیف است. [نساء/۷۶]
🔹 همه راهکارهای شیطان صرفاً دعوت است. در روز #قیامت همه به شیطان میگویند هر کاری که ما کردهایم تو باعث آن هستی. او هم از خودش دفاع میکند. [ابراهیم/۲۲]
🔹 دعوت #ابلیس به صورت #وسوسه است. بنابراین باید وسوسه را بشناسیم و راه مقابله با وسوسه را بدانیم. راه مقابله با وسوسه، راهاندازیِ #تفکر است. هر کسی به وادی فکر وارد شد، جلوی وسوسه را میگیرد.
🔆 همه این کارها سخت است. آدم شدن واقعاً سخت است. به قدری سخت است که علما میگویند محال است. واقعاً شبیه محال است.
👈 سختترین کار، گام اول است که انسان #اراده کند. باید از امام زمان(ع) بخواهیم تا به ما نگاه کنند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴٩
✅ یکی از مباحث و مسائل دوره #غیبت_کبری این سؤال است که چرا امام زمان (ع) غایب شده است.
📌 پیش از اینکه پاسخ این مسئله را بدهیم پنج نکته را بیان میکنیم:
🔸 #غیبت اختصاص به #امت_اسلامی ندارد و بسیاری از انبیاء و اولیاء و اوصیاء غیبت داشتند.
🔸 غیبت امام زمان (ع) از معدود مسائلی است که همه معصومین آن را مطرح کردهاند.
🔸 مراد از غیبت امام، #ظهور نداشتن است نه حضور نداشتن. یعنی امام دیده نمیشود، نه اینکه حاضر نیست.
🔸 ظهور نداشتن به معنای ناشناسی است، نه ناپیدایی.
🔸 اگر ما به این مسئله پاسخ میدهیم و ادلهای را مطرح میکنیم، پاسخهای ما درونگروهی است. یعنی پاسخ به کسی است که به #امامت حضرت مهدی (عج) و به حیات و زنده بودن او اعتراف دارد.
📎 این مطالب هیچکدام علت تامه نیستند. بلکه وجهی از وجوه غیبت امام هستند، نه اینکه بگوییم غیبت امام فقط و فقط به همین دلیل است.
✳️ #حکمت_غیبت را میتوان از دو نگاه #عقل و #نقل بررسی کرد.
🔸 روایاتی را از ساحت مقدس معصومین (ع) میخوانیم:
👈 برخی روایات میگوید غیبت، رازی است که جز پس از ظهور امام کشف نمیشود.
💠 عبداللهبنفضل هاشمی نقل میکند که امام صادق (ع) فرمودند: «صاحب امر امامت، غیبتی دارد که گریزی از آن نیست. در این دوران هر باطلگرایی به تردید میافتد. گفتم: غیبت برای چیست فدای شما شوم؟ حضرت فرمودند: به خاطر دلیلی که مأذون نیستیم آن را بیان کنیم»
📍عبدالله اصرار میکند که حکمت غیبت را بداند. حضرت فرمودند: «به همان دلیلی که حجتهای الهی دیگر غیبت کردند. ولی وجه #حکمت در مورد حضرت ولیعصر بعد از ظهور خود او مشخص میشود مانند داستان خضر و موسی که همراه هم بودند، وقتی قرار شد از هم جدا شوند، دلیل سوراخ کردن کشتی و کشتن غلام و بازسازی دیوار باغ برای موسی روشن شد»
👈 دومین حکمت، #امتحان و #آزمایش خلایق است. مسئله امتحان و ابتلا و آزمایش، یکی از سنتهای الهی است.
💠 در سوره ملک آیه ۲ میفرماید: «خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر #عمل میکنید. او موجودی شکستناپذیر و بسیار آمرزنده است.»
📌 ابتلا و امتحان، سنتی است که برای جن و ملک و برای انبیاء (ع) بوده و برای امتها هم هست. یکی از حکمتهای غیبت حضرت ولیعصر (عج) مسئله #امتحان_امت است. خداوند کسانی را که قائل به امامت ایشان هستند، با این غیبت امتحان میکند.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴٩، #مهدویت
@Fares_ir
4_5985652271235467771.mp3
25.26M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۸
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۸
✅ در جلسات گذشته، اهداف #خلقت را به دو بخش مقدّمی و عالی تقسیم کردیم. اهداف مقدّمی، مقدمهای برای رسیدن به مرتبه والاتر هستند و نباید در آنها توقف کرد. اهداف مقدمی سه بخش است که بخش اول یعنی #آزمون و #ابتلا را مفصلاً توضیح دادیم.
🔆 هدف مقدّمی دوم، #معرفت و #بندگی است. ما را خلق کردهاند تا به معرفت و #شناخت برسیم.
💠 در سوره طلاق آیه ۱۲ میفرماید: خداوند هفت آسمان و هفت زمین را خلق کرد. فرمان خداوند پیوسته میان آسمان و زمین نازل میشود تا بدانید؛ خداوند بر هر چیزی توانایی دارد و به همه آنچه خلق کرده است #علم دارد.
💠 در سوره آلعمران آیه ۱۰۳ میفرماید: خداوند آیاتش را برای شما بیان میکند تا شاید راه را پیدا کنید.
👈 دلیل اینکه ما #هدایت نمیشویم و راه را پیدا نمیکنیم چیست؟ باید دلیلش را از خود قرآن بگوییم:
📌 قرآن کریم سیزده مانع را برای پِیبردن به نشانههای الهی و بهره گرفتن از آنها معرفی میکند که باید برطرف شود:
🔸اهل #فکر نیستیم.
💠 در سوره رعد آیه ۳ میفرماید: در این مسائل، نشانههایی وجود دارد ولی برای کسانی که اهل فکر هستند.
🔸#تعقل نمیکنیم.
💠 سوره رعد آیه ۴ میفرماید: در این امور، نشانههایی وجود دارد ولی برای کسانی که تعقل میکنند.
📍تفاوت تفکر و تعقل را باید در جای خودش مطرح کرد.
🔸صبار و شکور نیستیم.
💠 در سوره ابراهیم آیه ۵ میفرماید: در این امور، نشانههایی وجود دارد ولی برای کسانی که بسیار شکیبا و سپاسگزار هستند.
🔸هوشیار نیستیم.
💠 در سوره حجر آیه ۷۵ میفرماید: در این مطلب، نشانههایی هست ولی برای آدمهای هوشیار.
🔸باید #اهل_ایمان بود.
💠 در سوره نحل آیه ۷۵ میفرماید: در آن مطلب، نشانههایی هست ولی برای اهل ایمان.
🔆 مهمترین مسئله در معارف دینی، #ایمان است. در آیات ابتدایی سوره بقره میفرماید: این قرآن، کتابی برای هدایت اهل تقواست. #اهل_تقوا کسانی هستند که به #غیب ایمان دارند و #نماز میگذارند و #انفاق میکنند.
⭕️ ما بدون اینکه ایمان به غیب را درست کنیم نماز میخوانیم. به همین دلیل است که تأثیری ندارد.
🔸باید شنونده بود.
💠 در سوره یونس آیه ۶۷ میفرماید: در این امور، نشانههایی هست ولی برای کسانی که میشنوند.
🔸باید #تقوا داشت.
💠 در سوره یونس آیه ۶ میفرماید: آنچه خداوند در آسمآنها و زمین آفرید، نشانه است منتها برای تقواپیشگان.
🔸باید اهل پندگرفتن شویم.
💠 در سوره نحل آیه ۱۳ میفرماید: در این امور برای مردمی که پند میگیرند، نشانه وجود دارد.
🔸باید صاحب خِرَد باشیم.
💠 در سوره آلعمران آیه ۱٩۰ میفرماید: برای صاحبان #خرد، نشانههایی هست.
🔸باید جستوجوگر باشیم.
💠 در سوره یوسف آیه ۷ میفرماید: در داستان حضرت یوسف و برادرانش نشانههایی هست ولی برای کسانی که جستجوگر هستند.
🔸باید خردمند بود.
💠 در سوره طه آیه ۵۴ میفرماید: در این مطلب، نشانههایی هست منتها برای خردمندان.
🔸دانشمندان از قرآن بهره میبرند.
💠 در سوره روم آیه ۲۲ میفرماید: در این مطلب، نشانههایی هست منتها برای دانشمندان.
👈 منظور از دانشمند، دانشمندان حوزه علمیه و دانشگاه نیست بلکه منظور همان عربی است که با اصمعی برخورد کرد و از #قرآن بهرهاش را بُرد.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۸
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5996640687364246141.mp3
26.42M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶٩
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶٩
✅ ما را #خلق کردند تا به #معرفت خدا برسیم.
💠 خداوند #حدیث_قدسی میفرماید: من گنج مخفی بودم. دوست داشتم شناخته شوم. پس خلایق را خلق کردم تا شناخته شوم.
🔸معرفت خدا علاوه بر اینکه #هدف_خلقت است، لزوم نیز دارد. یعنی #واجب است.
👈 واجب عملی است که اگر ترک شود، عِقاب دارد.
⭕️ ممکن است برخی با خودشان بگویند ما به #معرفت رسیدهایم. اینجاست که باید سراغ نشانههای معرفت برویم. شانزده آیه خواندم که برای رسیدن به معرفت چه آزمایشهایی سر راهمان است. اگر ما به خدا شناخت داشتیم، آرام بودیم.
🔆 حضرت موسی به نیل رسید. از آن طرف فرعون با لشکرش میآید تا آنها را بکشد. هنوز نمیداند خدا میخواهد چه کند؛ ولی آرام بود. گفتند لشکر فرعون در راه است. گفت: «إِنَّ مَعِیَ رَبِّی، پروردگار من با من است.» تا این جمله را گفت، به او #وحی شد: عصا را به آب بزن.
📌 اولین علامت معرفت خدا، ترس از خداست.
💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: هر کسی خداشناستر باشد از خدا ترسانتر است.
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: تعجب میکنم کسی که خدا را میشناسد چطور ترسش از خدا بیشتر نمیشود.
👈 ترس از خدا یعنی شناخت خدا. همیشه ترسیدن یعنی بیشترین حد شناخت.
✳️ رهبران آسمانی ما در دعای سحرهای #ماه_مبارک_رمضان به خدا عرضه میکنند:
«پروردگارا، این است جایگاه پناهنده به تو از آتش، این است جایگاه پناهخواه از تو از آتش، این است جایگاه دادخواه از تو از آتش، این است جایگاه گریزان بهسوی تو از آتش، این است جایگاه کسی که از خطایش به تو بازگشته و به گناهش اقرار میکند و بهسوی پروردگارش بازمیگردد، این است جایگاه بینوای تهیدست، این است جایگاه هراسنده پناهجو، این است جایگاه اندوهناک غمگین، این است جایگاه دلگیر افسرده، این است جایگاه غریب غرق شده، این است جایگاه ترسیده هراسان»
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶٩
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۵۰
✅ در جلسه گذشته بیان کردیم که #حکمت_غیبت از #اسرار_الهی است و امامان اجازه ندارند آن را بیان کنند و این سرّ در دوران #ظهور آشکار میشود.
👈 همچنین گفتیم غیبت، #سنت_الهی است. چون یکی از سنتهای الهی، #امتحان و #ابتلاء است. یکی از امتحانهای #امت_اسلامی غیبت امام عصر (عج) است.
📌 #غیبت، یک امتحان درونگروهی و مختص #شیعه است. چون فقط شیعه به این مسئله #اعتقاد دارد. دیگران اصلاً به حقیقت اعتقادی ندارند تا بخواهند امتحان شوند. امتحان آنها اصل #ولایت امیرالمؤمنین (ع) بود. اما شیعه وقتی ولایت را پذیرفت، باید مبتلا به غیبت شود. در دوره غیبت، کسانی منحرف میشوند که سالها سر سفره #اهل_بیت (ع) بودهاند.
⚡️#جامعه باید به پذیرش #عدالت برسد. به همین دلیل باید غربال شود. اگر این اتفاق نیفتد، کربلای دیگری این بار برای امام عصر عج حاصل خواهد شد. رسالت حضرت مهدی (عج) جهانی است و باید #مردم غربال شوند.
🔸از زمانی که پیامبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) را معرفی کردند، قرار بود همین اتفاق بیفتد و جامعه به سمت #عدالت_جهانی برود. ولی جامعه دچار انحرافهایی شد که باعث گردید نهال #اسلام خم شود. ائمه با رفتارشان فقط اصل مطلب را نگه داشتند. ولی پذیرش عمومی از بین رفت. چون تربیتها علوی نبود. اگر #تربیت_علوی وجود داشت، میتوانستیم سلمان فارسی و ابوذر غفاری شویم. امام زمان به کسانی نیاز دارد که مانند آنها پذیرش داشته باشند. استقرار عدالت نیاز به غربال دارد.
💠 ابنابییعفور میگوید: به حضرت صادق (ع) عرض کردم: چند نفر از عرب با امام زمان هستند. حضرت فرمودند: اندکی. گفتم: ولی کسانی که مشتاق این امرند، بسیار زیادند. حضرت فرمودند: مردم باید آزموده شوند و تمییز داده شوند و غربال گردند. در این غربال عده زیادی از مردم میروند.
⭕️ ثابتقدم بسیار کم است. به همین دلیل ما در دوران غیبت، وظایفی داریم که اگر آنها را انجام بدهیم، کارمان درست میشود. پس انتظار، یک حالت خنثی نیست که بنشینیم. ما در دوره غیبت برای اینکه ریزش پیدا نکنیم، وظایفی داریم. این وظایف، عمل کردن است، نه خنثی بودن.
💠 در #دعای_ندبه میخوانیم: اَینَ قاطِعُ حَبائِلِ الکِذبِ وَ الافتِراء ، کجاست باطلکننده دسیسههای #دروغ و #افتراء.
💠 پیامبر (ص) در دعای بسیار زیبایی میفرمایند: «اللّهم طَهِّر قَلبی مِن النّفاق ... وَ لِسانی مِن الكَذِبِ» خدایا؛ قلبم را از دورویی و زبانم را از دروغ پاک کن.
👈 رسالت امام زمان با وجود #منافقین اتفاق نمیافتد. باید ناخالصها از خالصها جدا شوند. باید جامعهای داشته باشیم که نقاب نداشته باشد.
✳️ چطور میشود #منافق را شناخت؟
💠 پیامبر (ص) میفرمایند: سه خصلت است که اگر در کسی باشد، او منافق است هرچند #روزه بگیرد و #نماز بخواند و ادعا کند که #مسلمان است. کسی که #خیانت در #امانت میکند. کسی که وقتی صحبت میکند، دروغ میگوید. کسی که وقتی وعده میدهد، #خلف_وعده میکند.
🔸امام زمان میخواهد این آدم را از بین ببرد. طول غیبت باعث میشود که اینها ریزش پیدا کنند. اینها همان جاهلهایی هستند که میگویند خدا به پیامبر و آل پیامبر توجهی ندارد.
👈 دروغ با طولانی شدن غیبت از بین میرود. یعنی کسانی که دورویی و دروغ دارند، غربال میشوند.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۵۰، #مهدویت
@Fares_ir
4_6005756944428567179.mp3
26.57M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۷۰
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۷۰
✅ #معرفت، نشانههایی دارد.
🔸اولین نشانه این است که #اهل_معرفت از خدا میترسند.
💠 حضرت زینالعابدین (ع) فرمودند: کسی که خدا را بشناسد از او میترسد.
👈 #خوف از مقامات #اهل_سلوک و مربوط به کسانی است که در #یقظه به سر میبرند و میفهمند چه خبر است.
ما یک ترس ممدوح داریم که اسم آن خوف است و یک ترس مذموم داریم به نام جُبن. #مؤمن نباید #جبن و #ترس داشته باشد امّا باید خوف داشته باشد.
🖌 خوف به معنای درد #روح است. جایگاه این ترس، روح #انسان است. آتش گرفتن #قلب انسان و تألّم و سوزش قلب است. آتش به جان انسان میافتد، به سبب اینکه احتمال میدهد در آینده حادثهای اتفاق بیافتد که منشأ از دست دادن نعمتی بشود.
⚡️ انسان سالک گاهی بر اثر #تفکر متوجه میشود که خطراتی متوجه اوست منتها به اقتضای #عدل خداوند. اگر خداوند بخواهد با عدلش حساب و کتاب کند، خطراتی متوجه انسان است.
⚡️ گاهی هم نگران است مبادا در آینده دچار لغزش و #معصیت شود و #عاقبت_به_خیر از دار #دنیا نرود.
📌 این نگرانی را باید تا لحظه #مرگ داشته باشیم چون #شیطان تا آنجا دنبال گمراه کردن ماست. ما فکر میکنیم مسئله #عاقبت_به_خیری شوخی است.
👈 زبیر پسر عمه پیامبر بود. بعد از قضیه #سقیفه جزو دوازده نفر حامیِ امیرالمؤمنین بود و در مقابل سقیفه ایستاد و #بیعت نکرد. این آدم بعد از بیست و پنج سال در #جنگ_جمل در مقابل امیرالمؤمنین (ع) میایستد و به هلاکت میرسد. عاقبت به خیر نشد.
⭕️ اینها پیامبر (ص) را دیدند. ما چه دیدهایم؟ ما یک #ایمان_ارثی داریم که بسیار شکننده است. چرا ترس عاقبت به خیری نداریم؟
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: اهل #ایمان بین دو خوف زندگی میکنند؛ یکی ترس گناهی که در گذشته انجام داده و نمیداند خدا با این #گناه چه کار میکند و عمری که هنوز مانده و نمیداند در این باقیمانده عمر خودش را با دست خودش به هلاکت میاندازد یا نه و جز ترس چیزی او را اصلاح نمیکند.
🔆 اگر این ترس را جدی بگیریم یعنی نسبت به خدا معرفت داریم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۷۰
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 #اطلاعیه
✅ مشارکت در انجام #قربانی
و تدارک #بسته_غذایی برای نیازمندان
♨️ به اطلاع همراهان گرامی که مایل به مشارکت در امر قربانی هستند میرساند با کمکهای نقدی واریزی شما، قربانی در روز عید قربان انجام میشود و گوشت آن بمناسبت ایام #عیدسعیدغدیر همراه با ۱۵ قلم دیگر شامل برنج، مرغ، روغن، تخممرغ، رب، حبوبات، ماکارونی، قند، شکر و ... ، بین بیش از ۲۰۰ خانواده نیازمند تحت پوشش #امور_خیریه #بنیاد_فارس_المؤمنین توزیع میشود.
📲 برای مشارکت در امر قربانی تا ظهر روز عید قربان، و برای مشارکت در تدارک بسته غذایی تا روز عید غدیر، فرصت دارید که از طریق درگاه ثابت و همیشگی زیر به هر میزان که تمایل دارید، کمک نقدی خود را به حساب بنیاد فارِس المؤمنین واریز نمایید. 👇
💳 https://idpay.ir/fares
❌ حتما در قسمت "شرح مبلغ واریزی" در درگاه، نوع کمک خود (قربانی، بسته غذایی و ...) را قید نمایید تا در همان مورد هزینه گردد.
🆔 @Fares_ir
🔴 خلافت علی (ع) از نگاه اصحاب
✅ ابَیّ بن کَعب، از اصحاب پیامبر (ص) و از کاتبان وحی بود.
او در قرائت، گردآوری، تفسیر و آموزش قرآن و فقه تخصص داشت و از گروه هفتاد نفره انصار بود که در عقبه دوم با پیامبر (ص) بیعت کرد. او در غزواتی مانند بدر، احد و خندق همراه پیامبر (ص) بود. در دوره خلافت عثمان، به همراه زید بن ثابت، برجستهترین اعضای هیأت ۱۲ نفره تدوین مصحف عثمانی بود. روایت شده که رسول اکرم او را سیدالانصار لقب دادند و هنوز زنده بود که مسلمانان او را سیدالمسلمین خواندند.
❇️ پس از رحلت رسولخدا (ص) در شمار اصحاب سرشناسی قرار داشت که از بیعت با ابوبکر سرباز زدند و به خلافت علی بن ابیطالب (ع) روی آوردند.
او در مقام احتجاج و آوردن دلیل، به ابوبکر گفت: ای ابوبکر! حقی را که خداوند برای غیر تو قرار داده، انکار مکن و نخستین کسی نباش که رسول خدا را در امر وصیّ و برگزیدهاش نافرمانی کرده، از امر او سرمیپیچد.
🔹قیس بن سعد نقل مىکند: وارد مدینه شدم تا با یاران پیامبر (ص) ملاقات کنم. مخصوصا خیلى علاقه داشتم که ابىّ را ملاقات نمایم. وارد مسجد پیامبر شدم و در صف اوّل به نماز ایستادم. مردى را دیدم که نماز خود را تمام کرد و شروع به بیان حدیث نمود. گردنها به سوى او کشیده شد تا بیاناتش را بشنوند. او سه بار گفت: سران این امّت گمراه شدند و آخرتشان تباه شد، ولى من دلم به حال آنها نمىسوزد، بلکه به حال مسلمانانى مىسوزد که به دست آنان گمراه شدند.
او ابىّ بن کعب بود که شاهد انحراف مردم از قطب اصلى رهبرى اسلامى بود و از این وضع رنج مىبردـ از او نقل است که گفت: روزى که پیامبر اسلام (ص) زنده بود و همه متوجّه یک نقطه بودند ولى پس از ایشان، صورتها به چپ و راست منحرف گردید.
✅ روزی یکى از انصار از ابى بن کعب پرسید: ابى! از کجا مى آیى؟ پاسخ داد: از منزل خاندان پیامبر (ص). او گفت: وضع آنان چگونه است؟ گفت: چگونه مىشود وضع کسانیکه خانه آنان تا دیروز محل رفت و آمد فرشته وحى و کاشانه پیامبر خدا بود، ولى امروز جنب و جوشى در آنجا به چشم نمىخورد و از وجود پیامبر (ص) خالى مانده است.
این را گفت در حالىکه بغض گلویش را مىفشرد و گریه مجال سخن را به او نمىداد، به طورى که وضع او حضّار را نیز به گریه واداشت.
_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
@Fares_ir
🔴 حضرت علی (ع) از نگاه اصحاب
✅ عبد الله بن مسعود از صحابه پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام است. او ششمین کسی است که اسلام آورد. ابن مسعود از نخستین گروه مهاجران به حبشه بود. وی از مکه به مدینه مهاجرت کرد و در جنگهای بدر و احد حضور داشت. او از صحابه مورد احترام همه مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است.
✅ او میگوید: در آخرین روزهای حیات پیامبر خدا همراه ایشان بودم. به من فرمودند: گمان مى کنم که مرگم نزدیک شده است.
گفتم: اى پیامبر خدا! آیا ابوبکر را جانشین خود قرار نمیدهید؟
دیدم پیامبر از من روی گرداندند. فهمیدم که با او موافق نیستند. گفتم: اى پیامبر خدا! آیا عمر را جانشین خود نمىسازید؟ باز از من رو گرداندند و فهمیدم که با او هم موافق نیستند. گفتم: اى پیامبر خدا! آیا على (ع) را جانشین خود نمىکنید؟
فرمودند: آری. همان است. سوگند به آنکه جز او خدایى نیست، اگر با او بیعت کنید و از او فرمان بَرید، همه شما را به بهشت، وارد مى کنم.
❇️ ابن ابى عاصم (به نقل از عبد الله بن مسعود) میگوید: پیامبر (ص) در آخرین روزهای حیات خود در تأیید شایستگی على (ع) برای سرپرستى مردم، فرمودند: آری، ولی نمىگذارند، و اگر مىگذاشتند، همه به بهشت مى رفتند.
_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
@Fares_ir
🔴 حضرت علی (ع) از نگاه اصحاب
✅ ابن ابى الحديد شاعر، ادیب و شارح نهج البلاغه قرن هفتم بود. او سنّی مذهب بود و در فقه، شافعی و در کلام، معتزلی بود.
او مینويسد: خلیفه دوم افرادى را كه براى شوراى خلافت بعد از خود تعيين نموده بود، احضار كرد. وقتی حاضر شدند به آنان گفت: آمدید در حالیکه هريك شيطان نفسش به هيجان افتاده، به اميد آنكه خليفه شود. آنگاه پنج نفر از آنان را با ايراد و نقطه ضعفى که داشته، بدين گونه مخاطب قرار داد و معرفى کرد.
🔹به طلحه گفت: اما تو اى طلحه! مگر آنكس نبودى كه گفتى اگر پيامبر قبض روح شد زوجههايش را به عقد همسرى درآوريم؟ چراکه خداوند هرگز محمد را از ما -براى همسرى- با دخترعموهايمان برتر قرار نداده است. پس از آن بود که خداوند با نزول آیه ۵۳ سوره احزاب، با مطرح نمودن اين موضوع، مردم را آزار و اذيت پيامبرش برحذر فرمود و براى هميشه ازدواج با همسرانش را ممنوع اعلام كرد.
🔹بعد خلیفه به زبیر گفت: و اما تو اى زبير! پس به خدا سوگند هيچگاه، نه روز و نه شب نرمش نداشتهاى و هميشه تندخو و خشن بودهاى.
🔹سپس خطاب به عثمان گفت: و اما تو اى عثمان! پس به خدا قسم سرگين اسب از تو بهتر باشد!
🔹به عبدالرحمن بن عوف نیز گفت: و اما تو اى عبد الرحمن! پس مرد عاجزى هستى كه قوم و دار و دسته خود را دوست دارى و به ديگران اعتنا نمیكنى.
🔹در نهایت به سعد بن ابی وقاص گفت: و اما تو اى سعد! پس همانا كه تو صاحب عصبيّت و فتنه هستى.
🔹 آنگاه عمر به على (ع) رو کرد و گفت: "و امّا انتَ يا على، فَوَ اللّه لَو وَزنَ ايمانَك بِايمانِ اَهلِ الأرضِ لَرَجّحَهُم" اما تو اى على! پس به خدا سوگند اگر ايمان تو را با ايمان اهل زمين بسنجند، ايمان تو بر آنها سنگينى كند و بچربد.
💢 امام على (ع) -بخاطر این برخورد خلیفه که به اقرار خودش بدترين افراد را به عضويت شورا درآورده و نقشه خليفه شدن پستترین آنان را هم برنامهيزى نموده- از جای برخاستند و رفتند.
در اين موقع خلیفه گفت: به خدا قسم من از موقعيت مردى آگاهى دارم كه اگر او را متصدى امر خود كنيد، شما را به راه راست خواهد برد.
حاضرين مجلس گفتند: او كيست؟ گفت: همين كسى بود كه از بين شما برخاست و رفت.
گفتند: پس چه چيزی مانع تصدى وى و واگذارى خلافت از سوی تو به او گرديده؟! (كه شوراى اينچنينى تشكيل مىدهى؟!)
گفت: راهى براى انجام اين كار نيست.
_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
@Fares_ir
🔴 حضرت علی (ع) از نگاه اصحاب
✅ ابن عَساکِر، یکى از علماى برجسته و سرشناس اهل سنت در زمینه حدیث، رجال و تاریخ اسلام بود که در قرن ششم هجری زندگی میکرد.
🔹 او در کتاب تاریخ مدینه دمشق نقل کرده است که معاويه در سفر حج به مدينه رفت. در مجلسی که ابن عباس (پسرعموی پیامبر)، سعد بن ابی وقاص، و عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه دوم) حضور داشتند شرکت کرد.
پس از بحث و گفت گو با سعد بن ابی وقاص به او گفت: چرا حقِ من را از باطلِ دیگران، تشخیص ندادی و نشناختی؟ (منظورش این بود که من حق هستم و علی باطل است.)
سعد پاسخ داد: من خودم شنيدم که رسول خدا (ص) به علی (ع) فرمودند: "اَنتَ مَعَ الحَقّ، و الحَقَ مَعَک حَيثُ ما دار" ای علی! تو با حق هستی و حق با تو است، هركجا كه باشی.
معاويه گفت: بايد برای اين ادعا شاهد بياوری.
سعد گفت: امّسَلَمه، همسر پيامبر حیّ و حاضر است و بدان شهادت میدهد.
همه برخاستند و به خانه او رفتند. امسلمه شهادت داد که رسول خدا (ص) اين حديث را در همین خانه خطاب به علی (ع) ايراد فرمودند.
💢 در اين موقع معاويه خطاب به سعد گفت: ای ابواسحاق! اکنون نزد من از تو پستتر کسی نیست، خود اين حديث را از رسول خدا (ص) درباره علی (ع) شنيدهای و از بيعت و همکاری با او سرپيچی و تخلف نمودهای؟! همانا اگر من اين سخن را از پيامبر (ص) شنيده بودم تا به هنگام مرگ، خادم علی (ع) بودم.
_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
@Fares_ir
پیامبر در غدیر فرمودند:
من حجت را بر شما تمام کردم ...
تا قیامت، پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان ابلاغ کنند.
عید ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی (ع) مبارک باد
@Fares_ir