💠 حضرت امام صادق (عليهالسلام):
✅ خانه اى كه در آن، كتاب خداوند متعال خوانده شود، چنان نورى از آن بر آسمان مىتابد كه در ميان خانهها، شناخته مىشود.
📙 بحارالأنوار، ج ٩٢، ص ٢٠٣
#حدیث
🆔 @farhang_puya
❗️زمانی که شیطان پرستی در زمره آیینهای معنوی شمرده میشود!
🖌 سید عبدالمجید اشکوری:
💢 معنویتگراهای جدید حتی لازمهی معنویت را اعتقاد به خدا نمیدانند. اغلب آنان معنویت را در خارج از چهار چوبهی ادیان الهی جستجو میکنند یا دستکم آن را فقط از دین و آموزههای دینی طلب نمیکنند. بر اساس این تلقی از معنویت است که حتی شیطان پرستی و جنگیری هم در زمره آیینهای معنوی شمرده میشود.
#معارف
#آیین_های_معنوی
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔘 عرفان سکولار
✍ سید عبدالمجید اشکوری:
🔺 هر نوع عرفانی که به آموزههای دینی بی اعتنا باشد و غایت و هدف سلوک را در جایی غیر از خدا جستجو نماید و انسان را فقط محدود به زندگی دنیایی کند، عرفان سکولار میگوییم.
🔻 همهی عرفانهایی که چیزی غیر از خدا را به عنوان هدف خود قرار میدهند، هر چند که آن چیز امری ماورایی باشد و یا با ابزاری غیر از دین و شریعت در صدد وصول به هدف نهایی خود باشند، عرفان سکولار گفته میشود.
#معارف
#عرفان_سکولار
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 عرفان حقیقی
❇️ یکی از مهمترین شاخصههای عرفان حقیقی مطابقت آن با شریعت است. عرفان حقیقی نمیتواند از مسیری حاصل شود و یا به نتیجه برسد که خلاف دین و شریعت باشد. چگونه میتوان از وسیلهای که معشوق از آن نفرت دارد، برای رسیدن به او استفاده کرد؟
✅ در عشقهای زمینی نیز چنین چیزی قابل تصور نیست که شخصی ادعای دلدادگی به کسی را داشته باشد؛ اما برای وصول به معشوق به اموری توسل جوید که مورد نفرت معشوق میباشد! این بیشتر به تمسخر معشوق شبیه است تا عشق به او.
🖌 سید عبدالمجید اشکوری
#معارف
#عرفان_حقیقی
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليهالسلام):
👈 كُنْ سَمْحا ولا تَكُنْ مُبَذِّرا، وكُنْ مُقَدِّرا ولا تَكُنْ مُقَتِّرا
✅ بخشنده باش اما ولخرج مباش؛ و صرفهجو باش ليكن خسيس مباش.
📙 نهجالبلاغه، حکمت ۳٣
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علی (عليهالسلام):
✅ انسان به انفاق کردن مال بیشتر احتیاج دارد تا به جمع کردن مال.
📙 غررالحكم، ج ١، ص ٢۶٨
#حدیث
🆔 @farhang_puya
‼️ باید از این اقتصاد منحوس جدا شویم!
⚠️ به تعبیر شهید آوینی، امروز که حاکمیت استکبار و ادامهی سلطهی آنها از طریق دستهای پنهان سرمایهداری و بر مبنای عادات و نقاط ضعف بشریت است که محقق میشود، رمز پیروزی ما در رهایی از دیکتاتوری اقتصاد است و انقلاب برای تحقق آرمانهای فرهنگی و جهانی خود باید به جایی برسد که از سیطرهی این اقتصاد منحوس رها شود.¹
❎ ما اگرچه انقلاب کرده و نظام را اسلامی تعریف کردهایم و باز اگرچه برداشت اصیل از تشکیل حکومت را در گفتمان امام امت (قدسسره) خوبی میفهمیم و با اجرای نظریهی ولایتفقیه کوشیدیم تا از ساز و کارهای حکومتی سکولار راه خود را جزا سازیم اما همچنان و متاسفانه در گفتمانِ دولت_ملت زیست میکنیم.
🗃 الهام عباسی، جهانهای اجتماعی ص۹۱ و ۹۲
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔰 عدالت، یکی از اهداف انقلاب
🔷 یکی از اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی توزیع عادلانه ثروت و درآمد براساس معیارهای اسلامی بوده و هست.
🎙 مقام معظم رهبری (حفظهالله) با اشراف کامل به جایگاه عدالت در اقتصاد لیبرال، نسبت به اهمیت عدالت در اقتصاد ایران چنین میفرمایند: «چون دنیای سرمایهداری مبتنی بر لیبرال دموکراسی برایش مسئله عدالت، مسئله فرعی و درجه دو و ابزاری است و برای آنها مسئله نفت و سود و پول مسئله اصلی است، موجب میشود که ما از عدالت به معنای یک مسئله محوری و اصلی صرف نظر کنیم.
🔶 ما در قالبهای اقتصادی و در کارکردهای سیاست داخلی و خارجی مان، مسئله عدالت محور است.¹»
🗃 نصرالله انصاری، مقام معظم رهبری، ۱۳۸۳/۰۵/۲۵
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔍 ریشه بحرانهای اقتصادی
♨️ با اینکه بحران مالی جهانی، از آمریکا شروع شد، ولی چون اقتصاد غرب، وابستگی شدیدی بر آمریکا داشت، بحران به آنجا هم سرایت کرد و اکنون، درصدر مهمترین بحرانهای جهانی قرار گرفته است.
📊 بسیاری معتقدند بحران مالی جهانی حداقل بر شش حوزه مهم اقتصادی شامل موسسات مالی، بازارهای سرمایه، بخش واقعی اقتصاد، قیمت فلزات اساسی، قیمت نفت خام و حجم تجارت جهانی، اثر مستقیم گذاشته است.
✅ با این تفاسیر، هرچه حکومت و دولتی به نظام سرمایهداری و به طور خاص، اقتصاد آمریکا نزدیکتر و دارای روابط بیشتر باشد، این بحران، بیشتر در آن نفوذ خواهد کرد.
📝 علیرضا هادی
#شماره_37
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام محمد تقى (عليهالسلام):
👈 اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى تَوْفيقٍ مِنَ اللّه ِ وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ
🔻 مؤمن به سه چيز محتاج است:
1⃣ توفيق الهى، كه كارها را بخوبى به پيش ببرد.
2⃣ واعظ درونى كه هرلحظه او را پند و انذار دهد.
3⃣ پذيرش نصحيت كسى كه او را پند میدهد.
📙 تحفالعقول، ص ۷۲٩
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 خدمت محقق کرکی به حوزه علمیه
🔰 محقق کرکی راهاندازی حوزههای علمیه و تربیت فقها و متکلمان و طلاب دینی و فرستادن آنها به سرتاسر کشور، هم عالمانی چون شیخ بهایی و علامه مجلسی را پرورش داد و هم روحانیت شیعه را وارد متن زندگی اجتماعی مردم کرد که همین امر باعث شد پس از گذشت پنجاه سال از حکومت صفویان در زمان شاه عباس دوم، اکثریت مردم ایران با مکتب تشیع آشنا شده، به آن رو کنند.
🌐 حتی در پرتو این قدرت سیاسی صفویه، شیعیان ساکن در دیگر کشورها، پشتوانه سیاسی قدرتمندی برای خود پیدا کردند و تفکر شیعی در آن کشورها نیز گسترش یافت.
📝 سیدعبدالمجید پیشبین اشکوری
#شماره_37
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
♨️ دو نقطهی امید دشمنان انقلاب
⭕️ «دشمنان ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی فقط به دو موضوع می توانند امید داشته باشند. یکی اینکه یکی از ناکارآمدی نظام را به مردم القا کنند؛
🔴 یعنی بگویند این نظام نمی تواند خواسته های مردم را برآورده کند و با القای آن به مردم، ارتباط مستحکم مردم با نظام اسلامی را از بین ببرند. دوم دسته بندی و اختلاف ایجاد کنند. این دو نقطهی امید برای صهیونیست ها، آمریکایی ها، استکبار و دشمنان نظام اسلامی وجود دارد. همه متوجه این دو نقطه باشند.¹
⚠️ «تلاش میشود باور جوانان به «اسلام و کارآمدی نظام اسلامی» تضعیف شود و حتی تداوم حیات جمهوری اسلامی، ناممکن القا شود...²»
🎙 سخنان مقام معظم رهبری، ۱۳۸۲/۰۱/۰۱ ، ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
#امامین_انقلاب
#کارآمدی_اسلامی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
🔆 پیشرفت گام به گام انقلاب
✴️ «هرچند هنوز با وضعیت مطلوب خیلی فاصله داریم اما با وضعیتی که جامعه زمان پیروزی انقلاب داشت، حکومت اسلامی با توفیق بسیار حرکت کرده و حقیقتاً کارایی خود را نشان داده است.
❌ رکود، سکون و سکوت موجب ایجاد جومود، تحجر و کهنگی میشود و فقدان کارایی را به دنبال میآورد. از این رو اگر نیروهای انقلابی بخواهند کهنگی به وجود نیاید و جامعه دچار ناکامی نشود، باید حرکتی رو به جلو داشته باشند.
🔰 همان چیزی که من از آن به عنوان «اصلاحات انقلابی» پیشرفت و نوآوری بر اساس ارزشهای انقلاب یاد کردهام.¹»
🎙 بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران، ۱۳۷۹/۲/۲۳
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
#کارآمدی_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام):
🔰 هر كه عمر خود را در راه چيزى جز آنچه او را نجات مى دهد صرف كند، مطلوب خود را از دست داده است
📙 غررالحكم، حدیث ۸۵۳۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام):
✔️ تو، به ادب خود، ارزش مىيابى. پس، آن را با بردبارى زينت بخش.
📙 غررالحكم، حدیث ٣٨١٣
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 گفتاری در باب قرب به خداوند
(قسمت اول)
🔶 قرب الهی از شایعترین اصطلاحاتی است که در معارف اسلامی به کار رفته است. البته از این اصطلاح در سایر ادیان، حتی ادیانی که خواستگاه توحیدی نیز نداشتهاند، استفاده شده است.
📜 برای نمونه، بت پرستها که با این اصطلاح آشنا بودند، در توجیه پرستش بتها سخنی داشتند که در آیه شریفه نقل شده است: «آگاه باشید، دین پاک از آن خدا است، و آنانکه جز او دوستان و سرپرستانی گرفتند، میگویند: ما بتها را نمیپرستیم، مگر برای اینکه ما را به خدا نزدیک کنند.
💡 همانا خدا میان آنان (مشرکان و موحدان) درباره آنچه اختلاف دارند (شرک و توحید) داوری میکند. خدا کسی را که دروغگو و کافر و ناسپاس است، راهنمایی نمیکند.»
🎙 مصاحبه غیرحضوری با علامه مصباح یزدی (ره)
#معارف
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
🔰 گفتاری در باب قرب به خداوند
(قسمت دوم)
🔶 مفهوم قرب، مثل بسیاری از مفاهیم دیگر، از امور حسی و روابطی که بین آنها وجود دارد، انتزاع میشود. وقتی فاصله بین دو چیز کم باشد، گفته میشود که آن دو شیٔ به هم نزدیک هستند و زمانی که فاصله آن دو از هم زیاد باشد، گفته میشود که از هم دور هستند.
🔹 بعد از استعمال واژه «قرب» برای قرب مکانی، مفهوم آن به قرب زمانی هم توسعه داده شد؛ یعنی اگر فاصله زمانی دو چیز کم باشد، گفته میشود که به هم نزدیک هستند، و اگر فاصله زمانی آنها از یکدیگر زیاد باشد، گفته میشود که از هم دورند.
🎙 مصاحبه غیرحضوری با علامه مصباح یزدی (ره)
#معارف
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
🔰 گفتاری در باب قرب به خداوند
(قسمت سوم)
🔆 اما درباره ماهیت قرب به خداوند، مسلماً با توجه به آنچه ما از تعالیم انبیای الهی و پیشوایان معصوممان فرا گرفتهایم، که خداوند مجرد است و جسمانی نیست، قرب به خداوند نمیتواند به معنای قرب جسمانی، مثل قرب مکانی و زمانی باشد.
💠 البته درک حقیقت این معنا دشوار است، و برخی در صدد تبیین آن برآمدهاند. یکی از توجیهاتی که در این راستا ارائه شده، این است که در روابط انسانها هم، گاهی قرب به معنای جسمانی که همان قرب مکانی و زمانی است، به کار نمیرود؛ بلکه معنایی فراتر از آن، که قرب معنوی است، مورد نظر است.
🎙 مصاحبه غیرحضوری با علامه مصباح یزدی (ره)
#معارف
#معارف_دینی
#شماره_38
🆔 @farhang_puya