eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
854 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 گوگل آی؛ از کنار گوگل ساده نگذریم ⚠️ صفحه‌ای شخصی و سفارشی از گوگل است که می‌تواند به عنوان صفحه شروع (start page) هر دارنده اکانت گوگل تعریف شود کاربر می‌تواند نیروهای وب و ابزارک‌های مختلف گوگل مانند وضعیت آب و هوا، اخبار، بازی و... را به این صفحه اضافه کند، به این ترتیب صفحه گوگل با توجه به نیازمندی‌های کاربر مشخص می‌شود. 🔺 اما این سرویس یکی از قوی‌ترین روش‌های گوگل برای جمع‌آوری اطلاعات و علاقه‌مندی‌های کاربران است که با استفاده از شیوه خودافشایی به دقیق‌ترین نیازهای کاربران پی می‌برد. ✍️ علی اصغر سیاحت هویدا 🆔 @farhang_puya
🔸 گوگل دسک‌تاپ؛ از کنار گوگل ساده نگذریم 🔰 این نرم‌افزار جستجو پس از نصب همان امکانات موتور جستجو گوگل را بر روی هارد دیسک کامپیوتر شخصی فراهم می‌کند که کاربر می‌تواند با سرعت بیش‌تر از جستجوی خود ویندوز به جستجوی اطلاعات مورد نیاز خویش بپردازد. ⚠️ از تهدیدهای این سرویس این است که با راه‌اندازی یک موتور جستجوی کوچک روی کامپیوتر کاربر، امکان دسترسی به تمام اطلاعات روی هارد دیسک فراهم می‌شود. ✍️ علی اصغر سیاحت هویدا 🆔 @farhang_puya
◾️ارتباط کابالا و جریان اومانیستی ▫️ کابالا که نفوذ و تاثیر آن در پروتستانیسم دیده می‌شود، در جریان انسان مداری و اومانیستی غرب نیز نفوذ کرد و جهان غرب را به سوی جسم‌انگاری و انتروپومورفیسم و جادو و ... پیش برده است. اومانیسم جریانی بود که در اواخر قرون وسطی، در میان هنرمندان جنوب اروپا خصوصاً ایتالیا و فرانسه سر برداشت. ▫️ متاسفانه در تاریخ‌نویسی رسمی، تعامل اما نیست و کابالا چندان مورد توجه قرار نگرفته است. مالاچی مارتین نویسنده مشهور و استاد «انستیتوی پاپی کتاب مقدس واتیکان» کتاب مطول خود موضوع کشمکش صدها ساله کاتولیک، کاپیتالیسم و سوسیالیسم را مورد بررسی قرار داده است. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۸۹، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 دانشگاه و کمین شیطان (قسمت دوم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : دل‌های مردم گریزان است. به کسی روی آورند که خوشرویی کند. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۵۰ 🆔 @farhang_puya
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت اول) 🔳 آیا پیشرفت همان تکامل است و تکامل همان پیشرفت است؟ اتفاقاً این‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارند. شما موارد استعمال را ببینید. ما درباره یک بیماری می‌گوییم این بیماری در حال پیشرفت است؛ ولی نمی‌گوییم در حال تکامل است. 🔸 اگر سپاهی در سرزمینی بجنگد و قسمتی از سرزمین دشمن را تصرف کند می‌گوییم فلان لشکر در حال پیشرفت است؛ ولی نمی‌گوییم در حال تکامل است چرا؟ برای این‌که در مفهوم تکامل تعالی خوابیده است؛ یعنی تکامل حرکت است؛ اما حرکت رو به بالا و عمودی. تکامل، حرکت از سطحی به سطح بالاتر است؛ ولی پیشرفت در یک سطح افقی هم درست است. ✍ گردآورنده: فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت اول) 🔳 آیا پیشرفت همان تکامل است و تکامل همان پیشرف
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت دوم) ↙️ سپاهی که سرزمینی را اشغال کرده است وقتی قسمت دیگری را بر متصرفات خودش اضافه می‌کند می‌گوییم پیشروی کرده است؛ یعنی در همان سطحی که بوده مقدار دیگری به قلمروی خودش افزوده است. چرا این‌جا نمی‌گوییم تکامل؟ برای ا‌ین‌که در تکامل، تعالی خوابیده است. ❇️ پس وقتی که ما می‌گوییم تکامل اجتماعی در مفهومش تعالی انسان از نظر اجتماعی است نه صرف پیشرفت. ای بسا چیزها که برای انسان و جامعه انسان پیشرفت باشد ولی برای جامعه انسانی تکامل و تعالی شمرده نشود. ✍ گردآورنده: فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت دوم) ↙️ سپاهی که سرزمینی را اشغال کرده است وقتی قسمت
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت سوم) 🔲 پیشرفت؛ ‌یکی از گمراه کننده‌ترین حرف‌ها نمی‌شود کمال را در علم، آن هم علم طبیعی و در فن و تکنولوژی [خلاصه کرد] و دائم گفت: پیشرفت. 🔚 یکی از گمراه کننده ترين حرف‌ها همین مسئله «پیشرفت» و «ملت‌های پیشرفته» است و پیشرفتگی را هم ما در ابزار خلاصه می‌کنیم. روی این حساب، انسان خودش دیگر وجود ندارد، فقط مسئله ابزار مطرح است. ✍️ گردآورنده: فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : به سخنی که کسی بر زبان رانده تا آنجا که برداشت نیکویی می‌توان از آن داشت، گمان بد مبر. 📚نهج البلاغه، حکمت ۳۶۰ 🆔 @farhang_puya
◾️فضای مجازی و بحران هویتی ▫️ هویت شخصی، ویژگی بی همتای فرد را تشکیل می‌دهد. هویت اجتماعی در پیوند با گروه‌ها و اجتماعات مختلف قرار گرفته به شکل گیری آن متاثر از آن‌ها است. هویت فرهنگی، بر گرفته از باورهایی است که در عمق وجود فرد به واسطه تعامل با محیط پیرامون و آموزه‌های آن، از بدو تولد تا کهنسالی جای گرفته است. ▫️ از آنجا که فضای سایبر، صحنه‌ای فرهنگی و اجتماعی است که شخص، خودش را در موقعیت‌های گوناگون نقش‌ها و سبک‌های زندگی قرار می‌دهد، خود زمینه‌ای را برای چندشخصیتی شدن کاربر فراهم می‌آورد که موجب تقویت شخصیت‌های چندگانه و رشد و استحکام آن می‌شود. ✍️هادی عبداللهی 🆔 @farhang_puya
◾️راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت اول) ▫️ در چگونگی استفاده از رسانه، آن‌چه به عنوان سند بالادستی عمل می‌کند و بر تمام اصول دیگر برتری دارد، آموزه‌های دینی و برنامه‌های الهی است. بنابراین آموزه‌های دینی به‌عنوان برنامه الهی که از جانب خداوند متعال در قرآن و معصومین علیهم‌السلام در روایات آمده، تعیین کننده نهایی شیوه بهره گیری از رسانه‌های دیجیتال است. ▫️ به عبارت دیگر، زندگی باید رنگ و بوی خدایی داشته باشد، همچنان که قرآن کریم می‌فرماید: ((صبغة الله ومن احسن من الله صبغة ونحن له عابدون؛رنگ خدا را و چه کسی رنگش نیکو تر از رنگ خداست؟ و ما فقط پرستش کنندگان اوییم.)) ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
◾️ پروتستانیسم و اصلاحات دینی ▫️ ایام اصلاحات دینی در مسیحیت و نهضت اعتراض پروتستانیسم از سال ۱۵۱۷ آغاز شد و تا سال ۱۶۰۰ ادامه پیدا کرد. در ۱۵۱۷ کشیش معترض به مناسک و تجملات کلیسای کاتولیک با نام «مارتین لوتر» در آلمان اعلامیه‌ای را با نود بند نوشت کلیسای «ویتن برگ» آلمان برد. از آنجا که زمینه درونی در کلیسای اشرافی و روم‌زده و میترائیستی و خرافی واتیکان، برای برخی اعتراضات لوتر فراهم بود، این نارضایتی به سرعت در میان برخی کشیش‌ها و مردم فراگیر می‌شود. ▫️ بسیاری از کشیش‌ها و روحانیون که از فساد و بهشت‌فروشی و تظاهر و خرافات کلیسای منحرف رُم خسته شده بودند و نیز بسیاری از اشراف محلی به‌خصوص در آلمان، اعتراضات را پذیرفتند و سلطنت مرکزی واتیکان را تضعیف و خود را تقویت کردند. تئوری سیاسی مارتین لوتر این بوده است که «به جای اینکه آلمان تابع نظام امپراطوری مقدس روم و به عبارتی تحت تاثیر کلیسای کاتولیک باشد، لازم است شورایی از شاهزادگان، آلمان را اداره کنند.» یهود گرایی مارتین لوتر، در کنار دشمنی مشترک لوتر و یهودیان با قدرتمندی کلیسا، باعث همراهی برخی کابالیست‌ها با وی در این نهضت شد و تاکنون نیز پروتستانیسم نسبت به کاتولیسم، به یهودیت نزدیکتر است. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۹۱ و ۹۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️ راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت دوم) ▫️ اگر یاد خدا نباشد و زندگی رنگ و بوی خدایی نداشته باشد، انسان به حال خودش رها می‌شود: (( ولا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم؛ و مانند کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را دچار خودفراموشی کرد.)) اگر خدا انسان را فراموش کند، آغاز سقوط انسان است. ▫️ بنابراین خانواده‌ها باید درباره مسائل دینی مربوط به رسانه‌های نوظهور، بخصوص فتاوای مراجع معظم تقلید، در مواردی همچون خرید و فروش ابزارهای نوین رسانه‌ای، عضویت در شبکه‌های اجتماعی، چت با نامحرم، دیدن فیلم، سریال و پویانمایی که تصاویر نامحرم در آن پخش می‌شود، دیدن عکس نامحرم، استفاده از برخی سرویس‌های خاص و... آگاهی کامل داشته باشند. ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
◾️راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت سوم) ▫️ نمی‌توان بدون قانون مشخص و مدوّن، کاری کرد که از آسیب‌های رسانه در امان بود. برای داشتن نظام مشخص استفاده از رسانه در خانواده، فرزندان باید با والدین خود قرارداد رسانه‌ای داشته باشند. این قرارداد در دو موضع قابل استفاده است. نخستین موضع مربوط به زمانی است که خانواده تصمیم می‌گیرد برای فرزند خود ابزارهای نوین ارتباطی تهیه کند. قبل از خرید ابزار، والدین و فرزندان، مطابق شرایط مندرج در متن قرارداد، نوع استفاده از رسانه‌های دیجیتال را مشخص می‌کنند. ▫️ موضع دوم مربوط به زمانی است که فرزندان، رسانه‌های دیجیتال را در اختیار دارند و والدین شرط استمرار استفاده از ابزارهای فوق‌الذکر را امضای قرارداد پیش گفته می‌دانند. استفاده از رسانه باید تابع قوانین مترقی دینی باشد؛ چراکه خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: (( و لا تلقوا بأیدیکم الی التهلکه؛ خویشتن را به دست خود به هلاکت نیفکنید)) استفاده بدون ضابطه از ابزارهای نوین ارتباطی می‌تواند انسان را به پرتگاه‌های سقوط بکشاند. ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : اظهار میل به کسی که به تو بی اعتناست، سبب خواری تو خواهد بود. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۴۵۱ 🆔@farhang_puya
◾️ تاثیر کابالیست‌های یهودی بر مسیحیت ▫️ از نیمه دوم سده پانزدهم میلادی کابالیست‌های یهودی به تدوین برخی رساله‌های کابالی منطبق با زبان و فرهنگ مسیحیان دست زدند. این رساله‌ها در ایتالیا و به‌ویژه در کانون فرهنگی خاندان مدیچی در فلورانس بسیار موثر بود. به نوشته دائرة‌المعارف یهود، بدینسان مکتب کابالا به نیروی متنفذ سیاسی در میان مسیحیان بدل شد که بر آرمان‌های مسیحایی و صلیبی جدید دامن می‌زد و طلوع قریب‌الوقوع دولت جهانی اروپاییان را نوید می‌داد. ▫️ به تاثیر از این موج، بسیاری از متفکران اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید آرمان ظهور مسیح را با مفاهیم رازآمیز شناخت و تنها منبع معتبر برای این شناخت، رساله‌های کابالی است. در نتیجه، رویکردی گسترده به فراگیری زبان عبری، به‌ویژه در ایتالیا آغاز شد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۹۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️روشی برای کسب آگاهی درباره فضای مجازی ▫️ یکی از راهکارهای کسب اطلاعات، تجربه‌های شخصی است. به عبارت دیگر، والدین خودشان این فضا را تجربه کنند و با فرصت‌ها و تهدیدهای آن آشنا شوند و آن گاه دیگران را نیز آگاه سازند. با توجه به وقت اندک خانواده‌ها و خطرهای فراوان موجود در این فضا حتی برای والدین، توصیه می‌شود از تجربه‌های اساتید و کارشناسان این فضا استفاده شود و اطلاعات مورد نیاز را با مشورت ایشان به دست آورند. ▫️ امام علی علیه السلام در حدیثی زیبا می‌فرماید: (( ای نونهالم! هر چند من (ایام) عمر آنان را که پیش از من بوده‌اند در نیافته‌ام ولی در کردارشان نگریستم و در گزارش اخبارشان اندیشیدم و در آثارشان گشتم تا همچون یکی از آنان شدم و حتی به مدد آن‌چه از کارهای ایشان به من رسیده، چنان شدم که گویی عمری از آغاز تا پایان با آنان به سر برده‌ام.)) بنابراین والدین می‌توانند با مطالعه آثار درخور توجه و قابل اعتماد، اطلاعات مطلوبی را در این زمینه به دست آورند. ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
◾️لزوم فرهنگ سازی در قبال کاهش تعاملات خانواده‌ها ▫️ در حالی که قرآن انسان‌ها را به حسن معاشرت (تعامل و گفتگوی صحیح و سازنده) در خانواده‌ها امر می‌کند « وَ عاشِروهُنَّ بِالمَعروف؛ و با زنان به‌طورشایسته معاشرت کنید»، مطابق برخی آمارها میزان گفتگو در خانواده‌های ایرانی به طور متوسط تنها ۱۳ دقیقه در روز است. چنین آماری زنگ‌های هشدار را به صدا در می‌آورد و باید دانست که هرچه در کاهش یابد، پیامدهای ناگوارتری را به دنبال خواهد داشت. ▫️ از این رو لازم است با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از راه‌های گوناگون، میزان گفتگو و تاملات در آن خانوادگی افزایش یابد. پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: ((الخلق عِیالُ اللّٰهِ و أَحَبُّ الخَلقِ إلَی اللّٰه مَن نَفَعَ عِیالَ هُوَ أَدخَلَ السُّرُورَ عَلَی أَهلِ بَیتِه؛ مردم، خانواده خدا هستند. پس، محبوب ترین مردمان نزد خداوند کسی است که به خانواده‌اش منفعت رساند و آنان را شاد و خوشحال سازد.)) ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
◾️ راهکاری ایمن‌سازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت اول) ▫️ از مهمترین نگرانی‌های والدین درباره مسائل مربوط به فضای مجازی فرزندانشان، این است که اگر ما با استفاده از روش‌های گوناگون بتوانیم فرزندانمان را در خانه‌ها کنترل کنیم، باز هم از آسیب‌های اجتماعی مصون نیستند. اصل ایمن‌سازی، پاسخی به نگرانی خانواده در این زمینه است. مهم‌ترین راهکارهای ایمن‌سازی فرزندان در برابر آسیب‌های خارج از کنترل والدین عبارتند از: 1️⃣ برقراری پیوند عاطفی فرزندان با نماز: إنَّ الصَّلاةَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر؛ نماز از فحشا و منکرات جلوگیری می‌کند.» و در جایی دیگر ضایع کردن نماز را مقدمه پیروی از شهوات و فرورفتن در منجلاب گرفتاری‌ها می‌داند: «فَخَلَفَ مِن بَعدِهِ مُخلَفٌ أضَاعُوا الصَّلاةَ و التَّبَعُوا الشَّهَوَاةَ؛بعد از آنان نسلی جایگزین (آنان) شد که نماز را تباه و از شهوات پیروی کردند. ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
◾️ راهکارهای ایمن سازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت دوم) 2️⃣ برقراری پیوند عاطفی با مراکز دینی: در صورتی که والدین فرزندان خود را با مراکز دینی و ارزشی، آشنا و پیوند عاطفی بین فرزند خود و آن مرکز برقرار کنند، آنان را از مشکلات آسیب‌های احتمالی فراوان مصون نگه‌داشته‌اند. مسجد، حسینیه، دارالقرآن، پایگاه‌های بسیج و... مراکز بسیار موثری در تربیت دینی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. این نکته را نباید فراموش کنیم که ما در مقابل فرزندانمان مسئولیت داریم. 3️⃣ تقویت حیا: تقویت حیا در فرزندان از دیگر راهکارهای مفید در این زمینه است؛ زیرا حیا از یک‌سو مانع انجام نابهنجارهای گوناگون می‌شود. همانگونه که امام علی (ع) می‌فرماید: ((الحَياءُ يَصُدُّ عَن فِعلِ القَبيح؛ حیا و شرم، مانع زشت کاری می‌شود.)) و از سوی دیگر دریچه‌ای برای حرکت به سوی خوبی‌ها و زیبایی‌ها در مقابل افراد می‌گشاید. امیر بیان امام (ع) می‌فرماید: (( الحَياءُ سَبَبٌ إلَى كُلِّ جَميلٍ؛ حیا و شرم، وسیله رسیدن به هر زیبایی است.)) ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
💠 بحران هویتی مردم در فضای مجازی 🆔 @farhsng_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : بر ناملایمات چشم فروبند وگرنه هیچگاه خشنود نباشی. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۲۱۳ 🆔 @farhang_puya
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت اول) ▫️کار تربیتی و فرهنگی باید سه شاخصه مهم داشته باشد. اول، مطابق با اصوال و قواعد صحیح اسلامی اسلامی باشد که این مورد در اصل حاکمیت قانون بیان شد. دوم، به‌تدریج انجام پذیرید و سوم، مستمر و دائمی باشد. اصل تدریج و استمرار از مهم‌ترین اصول مدیریت رسانه دینی در خانواده است؛ به‌گونه‌ای که حتی برای اجرای تمام اصول اصل تدریج و استمرار را مورد عنایت قرار داد. ▫️حذف رفتار و عادت‌های نامناسب و نابهنجار و جایگزینی آن هنجارهای مورد تایید شرع و فرهنگ حاکم بر کشور، به‌ندرت یک‌باره و ناگهانی اتفاق می‌افتد. با نگاهی به روند تربیتی قرآن در صدر اسلام در می‌یابیم که ابتدا ذهنیت افراد درباره رفتار نامناسب در قالب بیان اصول دین اصلاح می‌شود و سپس میل افراد به آن رفتار نامناسب تغییر می‌یابد و از کرده خویش پشیمان می‌شوند و سرانجام، رفتار نو در قالب ترک عمل و یا انجام عملی جایگزین شکل می‌پذیرد. ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
◾️چه کسانی در کابالیسم مسیحی تاثیر گذار بودند؟ ▫️«پیکو میراندولا» از نامدارترین و موثرترین چهره‌های فکری رنسانس، به‌عنوان «پدر کابالیسم مسیحی» شناخته می‌شود. او در عین حال از بنیانگذاران دانش شرق‌شناسی اروپا نیز به شمار می‌رود. این به‌دلیل پیوند پیکو با گروهی از یهودیان است که در پیرامون او حضور داشتند. ▫️پس از پیکو، یوهانس روشلین، عبری‌شناس نامدار دربار فردریک سوم، در ترویج کابالا در محافل فکری مسیحیان نقشی برجسته داشت. روشلین در سال 1490 در ایتالیا با پیکو دیدار کرد و تحت تاثیر او به کابالا علاقمند شد. روشلین کتاب‌هایی درباره نام‌های سحرآمیز (1494) و درباره علم کابالا (1517) را نوشت. 📚تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه 92 و 93، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت اول) ▫️کار تربیتی و فرهنگی باید سه
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت دوم) ▫️ در گام اول بیان می‌کند که برخی مردم از نخل‌ها و درختان انگور، شراب تهیه می‌کنند؛ در حالی که می‌توان به جای آن رزق نیکو از درختان یاد شده به دست آورد. « و مِن ثَمَراتِ النَّخیلِ وَالأعنابِ تَتَّخِذُونَ مِنهُ سَکَرًا وَ رِزقًا حَسَنًا إنَّ في ذلِکَ لَآیَةً لِقَومٍ یَعقِلُونَ؛ و از میوه‌های نخل‌ها و تاک‌ها شرابی مستی آور و رزقی نیکو به دست می‌آورید و خردمندان را در این عبرتی است.» ▫️در واقع قرآن در این مرحله تصریح می‌کند از انگور و خرما می‌توان هم استفاده خوب کرد و هم استفاده نامناسب. استفاده خوب آن به رزق نیکو و استفاده نامناسب آن را به شراب مستی‌آور تعبیر می‌کند. ✍️عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya