◾️ تاثیر کابالیستهای یهودی بر مسیحیت
▫️ از نیمه دوم سده پانزدهم میلادی کابالیستهای یهودی به تدوین برخی رسالههای کابالی منطبق با زبان و فرهنگ مسیحیان دست زدند. این رسالهها در ایتالیا و بهویژه در کانون فرهنگی خاندان مدیچی در فلورانس بسیار موثر بود. به نوشته دائرةالمعارف یهود، بدینسان مکتب کابالا به نیروی متنفذ سیاسی در میان مسیحیان بدل شد که بر آرمانهای مسیحایی و صلیبی جدید دامن میزد و طلوع قریبالوقوع دولت جهانی اروپاییان را نوید میداد.
▫️ به تاثیر از این موج، بسیاری از متفکران اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید آرمان ظهور مسیح را با مفاهیم رازآمیز شناخت و تنها منبع معتبر برای این شناخت، رسالههای کابالی است. در نتیجه، رویکردی گسترده به فراگیری زبان عبری، بهویژه در ایتالیا آغاز شد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۹۲، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
◾️روشی برای کسب آگاهی درباره فضای مجازی
▫️ یکی از راهکارهای کسب اطلاعات، تجربههای شخصی است. به عبارت دیگر، والدین خودشان این فضا را تجربه کنند و با فرصتها و تهدیدهای آن آشنا شوند و آن گاه دیگران را نیز آگاه سازند. با توجه به وقت اندک خانوادهها و خطرهای فراوان موجود در این فضا حتی برای والدین، توصیه میشود از تجربههای اساتید و کارشناسان این فضا استفاده شود و اطلاعات مورد نیاز را با مشورت ایشان به دست آورند.
▫️ امام علی علیه السلام در حدیثی زیبا میفرماید: (( ای نونهالم! هر چند من (ایام) عمر آنان را که پیش از من بودهاند در نیافتهام ولی در کردارشان نگریستم و در گزارش اخبارشان اندیشیدم و در آثارشان گشتم تا همچون یکی از آنان شدم و حتی به مدد آنچه از کارهای ایشان به من رسیده، چنان شدم که گویی عمری از آغاز تا پایان با آنان به سر بردهام.)) بنابراین والدین میتوانند با مطالعه آثار درخور توجه و قابل اعتماد، اطلاعات مطلوبی را در این زمینه به دست آورند.
✍️ عبدالله خاکپور
#فرهنگ
#شماره_29
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
◾️لزوم فرهنگ سازی در قبال کاهش تعاملات خانوادهها
▫️ در حالی که قرآن انسانها را به حسن معاشرت (تعامل و گفتگوی صحیح و سازنده) در خانوادهها امر میکند « وَ عاشِروهُنَّ بِالمَعروف؛ و با زنان بهطورشایسته معاشرت کنید»، مطابق برخی آمارها میزان گفتگو در خانوادههای ایرانی به طور متوسط تنها ۱۳ دقیقه در روز است. چنین آماری زنگهای هشدار را به صدا در میآورد و باید دانست که هرچه در کاهش یابد، پیامدهای ناگوارتری را به دنبال خواهد داشت.
▫️ از این رو لازم است با فرهنگسازی و اطلاعرسانی از راههای گوناگون، میزان گفتگو و تاملات در آن خانوادگی افزایش یابد. پیامبر گرامی اسلام (ص) میفرماید: ((الخلق عِیالُ اللّٰهِ و أَحَبُّ الخَلقِ إلَی اللّٰه مَن نَفَعَ عِیالَ هُوَ أَدخَلَ السُّرُورَ عَلَی أَهلِ بَیتِه؛ مردم، خانواده خدا هستند. پس، محبوب ترین مردمان نزد خداوند کسی است که به خانوادهاش منفعت رساند و آنان را شاد و خوشحال سازد.))
✍️ عبدالله خاکپور
#فرهنگ
#شماره_29
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
◾️ راهکاری ایمنسازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت اول)
▫️ از مهمترین نگرانیهای والدین درباره مسائل مربوط به فضای مجازی فرزندانشان، این است که اگر ما با استفاده از روشهای گوناگون بتوانیم فرزندانمان را در خانهها کنترل کنیم، باز هم از آسیبهای اجتماعی مصون نیستند. اصل ایمنسازی، پاسخی به نگرانی خانواده در این زمینه است. مهمترین راهکارهای ایمنسازی فرزندان در برابر آسیبهای خارج از کنترل والدین عبارتند از:
1️⃣ برقراری پیوند عاطفی فرزندان با نماز: إنَّ الصَّلاةَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر؛ نماز از فحشا و منکرات جلوگیری میکند.» و در جایی دیگر ضایع کردن نماز را مقدمه پیروی از شهوات و فرورفتن در منجلاب گرفتاریها میداند: «فَخَلَفَ مِن بَعدِهِ مُخلَفٌ أضَاعُوا الصَّلاةَ و التَّبَعُوا الشَّهَوَاةَ؛بعد از آنان نسلی جایگزین (آنان) شد که نماز را تباه و از شهوات پیروی کردند.
✍️ عبدالله خاکپور
#فضای_مجازی
#شماره_29
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◾️ راهکارهای ایمن سازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت دوم)
2️⃣ برقراری پیوند عاطفی با مراکز دینی: در صورتی که والدین فرزندان خود را با مراکز دینی و ارزشی، آشنا و پیوند عاطفی بین فرزند خود و آن مرکز برقرار کنند، آنان را از مشکلات آسیبهای احتمالی فراوان مصون نگهداشتهاند. مسجد، حسینیه، دارالقرآن، پایگاههای بسیج و... مراکز بسیار موثری در تربیت دینی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. این نکته را نباید فراموش کنیم که ما در مقابل فرزندانمان مسئولیت داریم.
3️⃣ تقویت حیا: تقویت حیا در فرزندان از دیگر راهکارهای مفید در این زمینه است؛ زیرا حیا از یکسو مانع انجام نابهنجارهای گوناگون میشود. همانگونه که امام علی (ع) میفرماید: ((الحَياءُ يَصُدُّ عَن فِعلِ القَبيح؛ حیا و شرم، مانع زشت کاری میشود.)) و از سوی دیگر دریچهای برای حرکت به سوی خوبیها و زیباییها در مقابل افراد میگشاید. امیر بیان امام (ع) میفرماید: (( الحَياءُ سَبَبٌ إلَى كُلِّ جَميلٍ؛ حیا و شرم، وسیله رسیدن به هر زیبایی است.))
✍️ عبدالله خاکپور
#شماره_29
#فضای_مجازی
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
بر ناملایمات چشم فروبند وگرنه هیچگاه خشنود نباشی.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۲۱۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت اول)
▫️کار تربیتی و فرهنگی باید سه شاخصه مهم داشته باشد. اول، مطابق با اصوال و قواعد صحیح اسلامی اسلامی باشد که این مورد در اصل حاکمیت قانون بیان شد. دوم، بهتدریج انجام پذیرید و سوم، مستمر و دائمی باشد. اصل تدریج و استمرار از مهمترین اصول مدیریت رسانه دینی در خانواده است؛ بهگونهای که حتی برای اجرای تمام اصول اصل تدریج و استمرار را مورد عنایت قرار داد.
▫️حذف رفتار و عادتهای نامناسب و نابهنجار و جایگزینی آن هنجارهای مورد تایید شرع و فرهنگ حاکم بر کشور، بهندرت یکباره و ناگهانی اتفاق میافتد. با نگاهی به روند تربیتی قرآن در صدر اسلام در مییابیم که ابتدا ذهنیت افراد درباره رفتار نامناسب در قالب بیان اصول دین اصلاح میشود و سپس میل افراد به آن رفتار نامناسب تغییر مییابد و از کرده خویش پشیمان میشوند و سرانجام، رفتار نو در قالب ترک عمل و یا انجام عملی جایگزین شکل میپذیرد.
✍️ عبدالله خاکپور
#شماره_29
#فضای_مجازی
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◾️چه کسانی در کابالیسم مسیحی تاثیر گذار بودند؟
▫️«پیکو میراندولا» از نامدارترین و موثرترین چهرههای فکری رنسانس، بهعنوان «پدر کابالیسم مسیحی» شناخته میشود. او در عین حال از بنیانگذاران دانش شرقشناسی اروپا نیز به شمار میرود. این بهدلیل پیوند پیکو با گروهی از یهودیان است که در پیرامون او حضور داشتند.
▫️پس از پیکو، یوهانس روشلین، عبریشناس نامدار دربار فردریک سوم، در ترویج کابالا در محافل فکری مسیحیان نقشی برجسته داشت. روشلین در سال 1490 در ایتالیا با پیکو دیدار کرد و تحت تاثیر او به کابالا علاقمند شد. روشلین کتابهایی درباره نامهای سحرآمیز (1494) و درباره علم کابالا (1517) را نوشت.
📚تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه 92 و 93، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت اول) ▫️کار تربیتی و فرهنگی باید سه
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت دوم)
▫️ در گام اول بیان میکند که برخی مردم از نخلها و درختان انگور، شراب تهیه میکنند؛ در حالی که میتوان به جای آن رزق نیکو از درختان یاد شده به دست آورد. « و مِن ثَمَراتِ النَّخیلِ وَالأعنابِ تَتَّخِذُونَ مِنهُ سَکَرًا وَ رِزقًا حَسَنًا إنَّ في ذلِکَ لَآیَةً لِقَومٍ یَعقِلُونَ؛ و از میوههای نخلها و تاکها شرابی مستی آور و رزقی نیکو به دست میآورید و خردمندان را در این عبرتی است.»
▫️در واقع قرآن در این مرحله تصریح میکند از انگور و خرما میتوان هم استفاده خوب کرد و هم استفاده نامناسب. استفاده خوب آن به رزق نیکو و استفاده نامناسب آن را به شراب مستیآور تعبیر میکند.
✍️عبدالله خاکپور
#فضای_مجازی
#شماره_29
#معارف
🆔 @farhang_puya
💠 راهکار ایمنسازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت اول)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
هرگاه خواسته تو تحقق نیافت، از وضعیتی که داری، ناخشنود نباش.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۶۹
#حدیث
🆔 @farhang_puya