💢 ثواب زیارت امام رضا علیهالسلام
💠 حضرت امام کاظم (علیهالسلام) :
کسی که فرزندم رضا را زیارت کند، خدا به او ثواب هفتاد هزار حج مقبول عطا مینماید.
📚 کافی، ج۴، صفحه ۵۸۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📽 سیمای لمپنیزم در سینمای قبل انقلاب ( قسمت اول) 🔰لمپن سینمایی در بسیاری از نمونهها مترادف با مرد
📽سیمای لمپنیزم در سینمای قبل از انقلاب(قسمت دوم)
🎞خلق این شخصیت در سینمای ایران، ضربهای مهلک بر جریان سادهانگار لمپنیسیم سینمای ایران وارد کرد. این شخصیت جدید که با قیصر شناخته میشد، بیاعتماد به همه آنچه در اطرافش میگذرد، خود تصمیم به انتقام از ناملایمات و عذاب و شکنجه جامعه اطرافش میگیرد.
🎬همه نهادهای اجتماعی علی رغم شعارهای خود در ترسیم چنین جامعهای ناتواناند و در این شرایط است که قهرمان فیلم قیصر بر پرده جان میگیرد. او نیز برخاسته از منشاهای لمپنگرایی قبل خود است، با این تفاوت که تلخی را در همه وجود خود حس میکند.
✍امیر وافی
#شماره19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💢 عاقبت خودرایی
💠 حضرت امام علی بن ابیطالب (علیهالسلام) :
خودرای، در خطا و اشتباه فرو میافتد.
📚 عیونالحکم و المواعظ، صفحه ۴۶
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🎞هالیوود ابزار سلطه آمریکا بر جهان
♦️در شرایط فعلی، زرق و برق و ابزارهای تبلیغاتی و جذابیت ابژکتیو هالیوود و رسانههای قدرتمند آمریکایی به کمک محصولات هالیوودی آمده و به تکثیر فرامتنی فیلمهای هالیوودی پرداخته، آنچنان که با کمک گسترش رسانهها، امپریالیسم رسانهای و امپراطوری فرهنگی ایجاد کرده است.
🌐پس فرایند جهانی را تبدیل به فرایند آمریکایی شدن میکند که در آن همه چیز رنگ و بویی آمریکایی به خود میگیرد و استثمار شدگان، فرهنگ و حتی کالاهایی را که در قالب این هجوم رسانهای به آنها القا میشود، همچون بت میپرستند.
❗امروزه مرد عنکبوتی تنها یک فیلم نیست؛ عروسکهایش، لباسهایش، عکسها و پوسترها نیز ماهیتی زنده و فراسینمایی یافتهاند و هالیوود با محصولات رنگ و وارنگ خود؛ سیاست، اقتصاد و الگوهای نقشی جوامع پیرامونی را تحت تأثیر قرار داده است.
✒الهام رضایی
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
❗جهانی شدن با فنون شرقی
🔺️به جهانی شدن از منظری غیر غربی نیز میتوان نگاه کرد؛ درست مانند جهانی شدن اقتصاد و شرکتهای فراملیتی... فراملیتیهای ژاپنی بر خلاف سایر شرکتها، همچنان هویت شرقی خود را حفظ کرده و از مرکز گریزی و بی هویتی اجتناب کردهاند.
📽در حوزه سینما، این شرکتها با حفظ ویژگیهای ملی و آیینی خویش، سعی در گسترش فراتر از مرزهای خود را دارند که مهم ترین آنها سینمای شرق آسیا( کره جنوبی، ژاپن، چین و...) بوده است.
🔚چرا که محصولاتشان برای همه مخاطبان در همه جای جهان ساخته میشود؛ فیلمهای کوروساوا با تمام عناصر بومی و رزم آوری و سامورایی و ...ژاپن، دقیقا سینمایی است جهانی.
✒الهام رضایی
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
🎬اشارات سیاسی غیر قابل فهم در سینمای دهه ۴۰ و ۵۰
♦️در سالهای اواخر ۱۳۴۰ و دهه ۱۳۵۰ ، موج نویی از سینماگران ایرانی، هر یک با انتخاب مضمونی که در لایههای آن می.شد اشاراتی سیاسی یافت، بر پرده سینمای ایران راه یافت.
🔺️اما این اشارات سیاسی در بسیاری موارد آنقدر در ابهامها پیچده میشد که تنها بخش خاصی از جامعه قادر به درک آن بود؛ زیرا نباید فراموش کرد که جامعه ایرانی آن سالها با شعارهای ذهن پر کن پیشرفت و رسیدن به دروازه تمدن بزرگ سخت درگیر بود.
🔚در این سالها، می.توان به انبوهی از فیلمهای سینماگران ایرانی اشاره کرد. مروری بر حتی نامهای فیلمها و سازندگان آنان، خود به نوعی شناخت در حرکت سینمای ایران در شرایط سیاسی ایران منجر خواهد شد.
✍امیر وافی
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
❗الگوی هالیوودی در سینمای دینی
🔺️پس از پدیده جنگیری ویلیام فرید کین، بنگاههای دینی که جنگیری را کنار گذاشته بودند، دوباره آن را احیا کردند و به آموزش کشیشها در خصوص مبارزه با شیاطین و جنگیری پرداختند. از آن پس پدیده جنگیری به فرهنگ عامه جهانی منتقل شد.
🎞در ملک سلیمان هم سازندگان این اثر با هدف اقتباس قرآنی، اما با بهره گیری از الگوهای متداول، به ارائه متدهایی نظیر جن گیری و... پرداختند، حال آنکه این الگوها مغایر با تشرع و باورهای موجود در مکتب اسلام است.
🔷️ورود برخی موجودات و تغییر شکل انسانها به صورت زامبی یا انسانهای تسخیر شده توسط شیاطین، اما ملک سلیمان با اقتباس قرآنی میبایست از جایگاه و حساسیت متمایزی برخوردار باشد.
✒الهام رضایی
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❗الگوی هالیوودی در سینمای دینی 🔺️پس از پدیده جنگیری ویلیام فرید کین، بنگاههای دینی که جنگیری را
❗فرصتهای آزمون و خطا
🎬ساخت و کارگردانی یک محصول، فرصتهای آزمون و خطای بسیاری را به وجود میآورد. در ملک سلیمان هم این اتفاق رخ میدهد. چنانکه میبینیم کارگردان در چیدمان تصاویر و تلقی او از دکوپاژهای مختلف به خطا میرود.
♦️به طور مثال در بخشهای سوارکاری و سفر سلیمان به شهرهای مختلف، به رغم اینکه سعی شده تا این تصاویر حماسیتر و باشکوه هرچه تمامتر به نظر برسد، اما در همین هنگام و در اوج قدرت نمایی، تصاویر کات خورده و قطع می.شود، حال آنکه در آثار حماسی کلاسیک سینما، این تصاویر مقدمه یک نبرد میباشند.
🔺️در حقیقت فیلمهای حماسی و تاریخی با نبردی نهایی (نبرد خیر و شر) پایان مییابد، اما در ملک سلیمان برخی صحنهها با ابهام و سکون همراه است. گاه به کارگیری نماهای نزدیک(مانور دوربین بر صورت بازیگر نقش اول) کاملا محسوس است. بعضا همین بازیگر دیالوگی ندارد و آنچه به چشم میخورد، ایست تصویری می.باشد که زبان تصویری فیلم را دچار لکنت میکند.
✒الهام رضایی
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💢توفیقات الهی
💠 حضرت امام علی بن ابیطالب (علیهالسلام) :
درنگ کردن هنگام سرگردانی، از توفیق است.
📚 تحفالعقول، صفحه ۸۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
❌ بدترین دوست
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیهالسلام) :
بدترین دوست کسی است که دوستان را به زحمت اندازد.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۴۷۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
❗وظایف و مسئولیت فراجا در زمینه حجاب (بخش اول)
1️⃣اعلام حدود و ضوابط قانونی عفاف و حجاب و ملاکهای بدحجابی در جامعه به منظور تشخیص مصادیق آن.
2️⃣اهتمام بیشتر به برخورد قانونی و محترمانه.
3️⃣همکاری با سازمانهای ذیربط در فضاسازی تبلیغی و فرهنگی در کلیه مسیرهای منتهی به کوهستانها و تفرجگاههای کوهستانی و سایر اماکن عمومی و تفریحی.
4️⃣الزام اتحادیهها، سندیکاها و صنوف در مقابله با بدحجابی.
5️⃣تذکر به افراد بدحجاب و برخورد با آنها طبق ضوابط قانونی در اماکن عمومی شهر.
#شماره_18
#فرهنگ
🆔️ @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❗وظایف و مسئولیت فراجا در زمینه حجاب (بخش اول) 1️⃣اعلام حدود و ضوابط قانونی عفاف و حجاب و ملاکهای
❗وظایف و مسؤلیت فراجا در زمینه حجاب (بخش دوم)
6️⃣پیشنهاد لایحه قانونی به مراجع قانونگذار در خصوص رعایت پوشش مناسب در هنگام رانندگی.
7️⃣برخورد قانونی با افراد خیابانی، افراد بدحجاب و باندهای اصلی فساد، فحشا و...
8️⃣نظارت و کنترل قانونی و اصولی بر وضعیت اماکن تفریحی و عمومی نظیر پارکها، سالنهای سینما، سالنها و اماکن ورزشی، کوهستانها، سواحل، جزایر مناطق آزاد تجاری، فرودگاهها، پایانهها و... (با مشارکت نهادها و دستگاههای ذیربط)
9️⃣اهتمام بیشتر به آگاه سازی جامعه از آثار مثبت اجتماعی و اخلاقی حجاب و عفاف و نتایج منفی عدم رعایت آن از طریق خلق آثار فرهنگی، هنری و تبلیغی(با مشارکت دستگاههای ذیربط)
🔟ممانعت از تولید، توزیع و نمايش محصولات سمعی و بصری غیرمجاز و نمايش لباسهایی که موجب بی.عفتی و بدحجابی میشوند.
#شماره_18
#فرهنگ
🆔️ @farhang_puya