eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امام حسن(علیه السلام) فرمودند: *نه پاکـدامنی روزی را از انسـان دور می‌کنـد و نه حرص، روزی زیاد می‌آورد؛ چون روزی قسـمت شـده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان می شود.* 📚 تحف العقول، صفحه ۲۳۴ 🆔️ @farhang_puya
⭕️ چه شد که امام آن نامه‌ تاریخی را خطاب به منتظری نوشت؟ 📌 به‌مناسبت سال‌روز نامه امام خمینی خطاب به منتظری و عزل او از قائم مقامی 1️⃣ موضع‌گیری‌های آقای منتظری در برابر امام این گمان را ایجاد کرده بود که کار او را در افق سیاسی کشور به پایان رسیده، اما امام با بزرگ‌منشی از بی‌مهری‌های وی گذشت. 2️⃣ دو سال از ماجرای غم‌انگیز آقای منتظری و دوران پرالتهاب مسئله مهدی هاشمی می‌گذشت که منتظری در تاریخ ۱۳۶۷/۱۱/۲۲ با زیر سوال بردن موضع‌گیری‌های نظام در داخل و خارج و پاشیدن بذر یأس و ناامیدی، امام را به واکنش در برابر خود واداشت. 3️⃣ تا پیش از این امام خمینی(ره) در برابر اشتباهات منتظری سکوت کرده و رویکردی پدرانه در پیش گرفته بودند، اما آخرین مواضع منتظری و نامه‌های تند او به امام خمینی(ره) نشان‌دهنده عدم پذیرش نصایح مشفقانه امام از جانب ایشان بوده است. 4️⃣ سرانجام امام خمینی(ره) نظر و تصمیم خویش را طی نامه‌ای عتاب‌آمیز در تاریخ ششم فروردین‌ماه ۱۳۶۸ به آقای منتظری منعکس نمود. این واقعیت تلخ را در نامه‌ای که بعداً امام خمینی(ره) خطاب به نمایندگان مجلس و وزرا نوشتند، می‌توان مشاهده نمود؛ 🔚 «...شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمی‌دانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیه‌ها و پیغام‌ها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدین جا ختم نگردد، ولی متأسفانه موفق نشد.» 📝 حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎥 کوتاهی و تسامح ما در مقابله با کنار گذاشتن حدود الهی سبب شده تا جمعیت کشف حجاب کرده توهم برشان دار
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 مهم‌ترین خروجی اتفاقات این روزها این است که دیگر کسی جرأت نمی‌کند در جامعه اسلامی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند. پ.ن: روزگاری تا توانستند صحبت‌های حاج قاسم را برای پیشبرد اهدافشان در بدنه جریان حزب الله تحریف کردند و امروز دیگر یادی از صحبت‌های او نمی‌کنند. 🆔 @farhang_puya
💠 از خودبیگانگی نسل جدید مولود رسانه‌هاست ➕ نسل‌های گذشته اگر چه گوشه‌ای از فرهنگ مادی متأثر از مدرنیته را دیدند و چشیدند، اما آنچنان که عنصر رسانه‌ای غربی بر تربیت و شخصیت نسل جدید مؤثر افتاده است، شاید به دلیل عدم گسترش ابزارهای رسانه‌ای در آن زمان بر آنان اثر نداشت. ➕ هرچند تعداد بالای جمعیت این سنین و مشکلات کشور، مسائلی را در زمینه شغل و ازدواج و مسکن و... آنان بروز داد، اما آثار مخرب فرهنگی و از خود بیگانگی‌های مولود رسانه‌ها در ایشان کمتر دیده می‌شد. ✍️ علیرضا کمیلی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ چه شد که امام آن نامه‌ تاریخی را خطاب به منتظری نوشت؟ 📌 #بازنشر به‌مناسبت سال‌روز نامه امام خمی
ranjnameh.pdf
حجم: 540.4K
♻️ رنجنامه تاریخی سید احمد خمینی خطاب به آیت الله منتظری ▪️ سال‌هاست که این سند تاریخی حتی توسط بیت و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که زیر نظر سید حسن خمینی است هم سانسور می‌شود. سندی که برملا کننده بسیاری از حقایق تاریخی است. پ‌.ن: مرور این رنجنامه به تحلیل بسیاری از وقایع پس از امام حتی وقایع امروز کمک می‌کند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ وظیفه نهادهای حکومتی در احیای #فریضه_حجاب ▪️ عفاف و حجاب به‌عنوان دو مقوله‌ای که در سال‌های اخی
📌 متاسفانه انگار وزارت‌خانه‌ها در حذف چادر از قرائت رسمی مسابقه گذاشته‌اند... ▪️ در حالی که جمهوری اسلامی از ابتدا با تعیین سقف و کف ارزش‌ها، غیرچادری را هم به رسمیت می‌شناخت. ▪️ این گردش ناگهانی نه‌تنها موجب جذب حداکثری نیست، بلکه نظام هنجارهای ثابت گذشته را مختل می‌کند. 🆔 @farhang_puya
💠 ما مکلفیم انسان بسازیم 🔸 امام خمینی رحمه‌الله علیه: مکتب اسلام، یک مکتب مادی نیست؛ یک مکتب مادی-معنوی است. اسلام مادیت را در پناه معنویت قبول دارد. اسلام برای تهذیب نفس انسان آمده است. برای انسان سازی آمده است. برای مکتب‌های توحیدی، برای انسان‌سازی آمده است. ما مکلفیم انسان بسازیم. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔲 مگر تو در هنگام نماز صدا هم می‌شنوی ▫️ مرحوم حاج محمد جاودان یا مرحوم میرزا ابوالقاسم جاودان نقل
💢 شما حق ندارید در هیچ یک از امور ما مسلمانان دخالت کنید! ▪️ کسی از مردم سامرا به دلیلی شخصی، نسبت به آیت الله میرزامحمدحسن شیرازی، صاحب فتوای تنباکو دشمنی می‌ورزید. به‌خاطر این دشمنی فرزند بزرگ ایشان «میرزا محمد» را مضروب ساخت. میرزا محمد به علت این ضربت درگذشت. میرزای شیرازی در این واقعه هیچ نگفت و کمترین واکنشی نشان نداد. دشمنان آن روز اسلام واقعه را مورد توجه قرار دادند و خواستند برای ایجاد فتنه‌ای در دنیای اسلام از آن بهر‌برداری کنند. بدین منظور عده‌ای به سامرا آمدند و به خدمت میرزا رسیدند و از وی درخواست کردند تا در مورد از دست رفتن فرزندش و کار ناشایستی که با توجه به مقام میرزا واقع شده است، اقدامی بکند و دستوراتی بدهد. ▪️ میرزا از این پیشنهاد استقبال نکرد و فرمود: «می‌خواهم خوب بفهمید! شما حق ندارید در هیچ یک از امور ما مسلمانان دخالت کنید! این قضیه‌ای است که میان دو برادر اتفاق افتاده است» و بدین ترتیب آن‌ها را از خود راند. آن عده با بینی‌هایی به خاک مالیده از حضور میرزا مرخص شدند. ▪️ این جریان در آن ایام در پایتخت عثمانی، استانبول به دربار این دولت «باب عالی» رسید. خلیفه عثمانی از این موضع مرجع شیعه شادمان شد و به والی بغداد دستور داد که خود به محضر میرزا برسد و از وی تشکّر کند و از وقوع حادثه با ابراز تأسّف اعتذار جوید. 📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۱۱۵ 🆔 @farhang_puya
💠 امام جواد علیه السلام: *آن که گناهی را تحسین و یا تأیید کند، در آن گناه شریک است.* 📙 بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۸۲ 🆔️ @farhang_puya
2.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نه جناب نیلی! اقتصاد مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن بی‌تاثیر باشد. نسخه‌های معیشت‌سوز و نابرابری‌ساز تعدیل که در این کشور پیاده کرده‌اید، فرجام همین فیزیک‌انگاری اقتصاد است؛ اقتصادی که جواز له شدن انسان زیر چرخ توسعه را صادر کرد و عقب‌ماندگی زائید. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 نه جناب نیلی! اقتصاد مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن بی‌تاثیر باشد.
⭕️ دوره اقتصاد تجربی و رياضی یک دوره ۲۰ ساله بيشتر دوام نياورد 🔘 شما تمام بحران‌های نظامی، اجتماعی و سياسی دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ آمریکا را مشاهده می‌کنيد و به‌موازات آن بحران‌های علمی به‌ويژه بحران در علوم اجتماعی مشاهده می‌شود. من خاطرم هست كه كسانی، آن موقع تظاهرات می‌کردند و به سيستم جنگی و سيستم ناعادلانه و تبعيض نژادی در آمريكا اعتراض می‌کردند. 🔚 در سطح دانشگاهی كسانی بودند كه می‌خواستند علم اقتصادی سياسی را احيا كنند و همين طور هم شد؛ يعنی دوره اقتصاد تجربی و رياضی یک دوره ۲۰ ساله بيشتر دوام نياورد و بعد از ۲۰ سال خيلی از دانشگاه‌ها آمدند و گفتند ما می‌خواهيم پيشرو اقتصاد سياسی باشيم. بنابراين مطالعات درباره توسعه و تاريخ توسعه و مطالعات ديگر به اقتصاد اضافه شد و امروز هر دو مسير ادامه دارد. 🎤 گفت‌وگو با پروفسور حمید مولانا 🆔 @farhang_puya