فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شکر خدا را چه کسی به ما آموخت؟
🖇 پن؛ بهاطلاع مخاطبین گرامی میرسانیم که بهمناسبت ماه مبارک رمضان، هر روز بخشی از شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان توسط مرحوم علامه مصباح یزدی را در کانال قرار خواهیم داد.
انشاءالله مورد استفاده شما واقع شود.
#در_محضر_استاد
#علامه_مصباح
#قسمت_اول
🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار میکند
سلسله گفتگوهای معارفی ویژهبرنامههای ماه مبارک رمضان
📋 پنجشنبه 1402/1/3 ساعت 23
🗂 موضوع: کمالجویی و هنجارهای اجتماعی قسمت اول
💡 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین دکترمحمدناصر سقای بیریا
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
📌 پایههای استواری حکومت را گم نکنیم
🔘 حکومت و زمامداری، هنگامی زمینهساز تمدن راستین خواهد بود که بیش از همه بر سه پایه اخلاق، معنویت و عدالت استوار گردیده باشد؛ بهعبارتی؛
🔹 حکومت بدون اخلاق، به ولنگاری و فسق و مفسدهانگیزی کشانده خواهد شد.
🔸 حکومت بدون معنویت، کفر و شرک و استکبار را در پی خواهد داشت.
🔹 حکومت بدون عدالت به تبعیض و ستم و استبداد خواهد انجامید.
🔚 در میان همه قوانینی که بشر تاکنون وضع و اجرا کرده، این تنها قوانین الهی و وحیانی است که از قابلیتهای لازم برای تضمین و تحقق هر سه عنصر اخلاق و معنویت و عدالت برخوردار است و بهپشتوانه این قابلیتها امر حکومت زمینهساز تمدن را سامان میبخشد.
🖊 سید احمد رهنمایی
#شماره۴۰
#سیاست
🆔 @farhang_puya
⭕️ ۱۰ توصیه کاربردی رهبر انقلاب برای بهرهبرداری از ماه رمضان
#معارف
🆔 @farhang_puya
💢 حمله رسانههای دنیا به امام بهخاطر دمزدن او از اسلام ناب بود
▪️ اگر مراجعهای داشته باشیم به چهل سال قبل و زمانی که انقلاب تازه پیروز شده بود و حضرت امام (ره) حضور داشتند و بر خاطرات آن زمان مروری بکنیم، میبینیم که امام در سطح رسانههای دنیا چطور مورد حمله قرار میگرفت.
▪️ دشمنان دین همواره با اسلام ناب مشکل داشتنهاند و دلیل آن حملات این بود که اسلامی را که ایشان معرفی میکرد، اسلام ناب بود و برای فطرتهای پاک جاذبه داشت. سیاستمداران جهان میدانستند که اگر این اسلام پا بگیرد و این پیام به مردم برسد، جای خودش را باز خواهد کرد.
#شماره۲۱
#استکبار_ستیزی
🆔@farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 حافظ روحانیت #عکس_نگاشت #روحانیت_اصیل 🆔 @farhang_puya
💠 امروز سالروز تأسیس حوزه علمیه قم توسط شیخ عبدالکریم حائری(ره) بود؛ رضا پالان هر چه در چنته داشت بهمیان آورد تا جلوی این اقدام را بگیرد. او با تمام نادانیاش بهدرستی فهمیده بود که این اقدام زمینهای فراهم خواهد کرد تا ریشههای سلطنت در ایران برای همیشه بخشکد.
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ ملاحسینقلی به این صحنه نگاه میکرد و در اندیشه غرق بود 🔘 آخوند ملاحسینقلی همدانی که شاگرد استاد
🔳 همه معلّم میخواهند؛ حتّی شما!
▫️ مرحوم آقای آقا شیخ مرتضی زاهد در عصر مرجعیت آیتالله بروجردی به قم مشرّف میشوند. بعد از انجام کارها برای دیدن آقای بروجردی به منزل ایشان میروند. ایشان به اتاقی که آقای بروجردی جلوس داشتند وارد میشوند. همان دمِ در بر زمین مینشینند و هنگام نشستن طبق معمول زانوها را در بغل میگیرند.
▫️ بعد از تعارفات اوّلیه، ایشان آیتالله بروجردی را مورد خطاب قرار میدهند و عرض میکنند: آقا من استخاره کردهام که در محضر شما یک حدیث بخوانم، خوب آمده است. کسانی از حاضران در صدد منع ایشان برآمدند که البتّه گوش ایشان این حرفها را نمیشنید؛ اما در برابر آیتالله بروجردی_ چون گوششان کمی سنگینی داشت_ دست پشت گوش نهاده تا بهتر بشنوند و فرمودند: بگذارید بفرمایند. مجلس موعظهای بر پا میشود و آقای آقا شیخ مرتضی چندین حدیث میخوانند.
▫️ شیخ از جمله این حدیث را میخواند که: «هَلَکَ مَن لَیسَ لَه حَکیمٌ یُرشدهُ» و بعد میگویند: آقا همه معلّم و استاد میخواهند، حتی شما. معلّم شما، امام زمان(عج) است. حتّی حضرت ولی عصر(عج) هم معلّم میخواهد و معلّم ایشان خدای متعال است. مجلس تمام میشود و آقای آقا شیخ مرتضی برمیخیزند. مرحوم آقای بروجردی هم به بدرقهی ایشان تا دم در منزل میآیند و این مقدار بدرقه، عجیب و غیرمعهود بود.
📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۸۹
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
*الْأَيَّامُ ثَلَاثَةٌ فَيَوْمٌ مَضَى لَا يُدْرَكُ وَ يَوْمٌ النَّاسُ فِيهِ فَيَنْبَغِي أَنْ يَغْتَنِمُوهُ وَ غَداً إِنَّمَا فِي أَيْدِيهِمْ أَمَلُه*
👌 ايّام زندگى، سه روز است:
1⃣ روزى كه گذشته است و برگشت ندارد.
2⃣ روز حاضر كه مردم در آن قرار دارند و در اختيار آنهاست كه بايد آن را مغتنم شمارند و از آن استفاده نمايند.
3⃣ فردايى كه نيامده و تنها آرزوى آن را در دست دارند.
📚 تحف العقول، صفحه ۳۲۴
🆔️@farhang_puya
⭕️ وظیفه نهادهای حکومتی در احیای #فریضه_حجاب
▪️ عفاف و حجاب بهعنوان دو مقولهای که در سالهای اخیر مورد بیتوجهی شدیدی قرار گرفتهاند، همواره دغدغه خاطر اندیشمندان دینی بوده و بزرگانی مانند شهید مطهری«ره» درباره آن مطالب مهمی ارائه کردهاند.
▪️ در زمینه احیای #فریضه_حجاب، نهادهای مختلفی موظف به ایفای نقش هستند که از جمله آنها صدا و سیما است. این نهاد در جایگاه یکی از اصلیترین رسانههای جمهوری اسلامی ایران وظیفه نهادینه کردن ملزومات اسلامی و در زمره آنها حجاب را بر عهده دارد.
🖊 محبوبه ابراهیمی
#شماره۸و۹
#جامعه
🆔@farhang_puya
🔘 رسانهها سحرآمیزترین واژههای عصر ارتباطات در قرن حاضر بهشمار میآیند و اصلیترین پیام واژههایی چون رسانه و تکنولوژیهای ارتباطی، مرگ فاصلهها و مسافتها است و بهعبارتی دیگر توانایی انجام کار همه وقت و همه جا را محقق کردهاند
🔘 این رسانهها به تمام خانهها، مدارس، کتابخانهها و مراکز تجاری و همه حریمهای خصوصی و عمومی راه یافته و محیط جدیدی را با حضور خود بهوجود آوردهاند. در این فضای جدید، اطلاعات به صورت فایلهای صوتی، تصویری و ... به راحتی قابل ثبت، ارسال و پخش است.
📝 رسول بابازاده
#شماره۸و۹
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚫 غبارهای مشمئزکننده اسلام 🖇 اینکه مردم برخی کشورهای اروپایی نسبت به اسلام دید خوبی ندارند، به دلیل
🖇 تلقی غلط از دین باعث پدید آمدن دو گروه میشود؛
▪️ دینداران نادان مثل داعشیها و دینگریزان سطحینگر مثل غربزدهها. تلقی غلط از دین ناشی از تحریفات دین در طول تاریخ است.
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ وظیفه نهادهای حکومتی در احیای #فریضه_حجاب ▪️ عفاف و حجاب بهعنوان دو مقولهای که در سالهای اخی
💢 اولین مسلمانی که تئوریزه کردن بیحجابی را کلید زد
▪️ روشنفکران ضرورتاً آدمهایی نیستند که بخواهند تیشه به ریشه دین بزنند؛ بلکه گاه میخواهند دین را با جهان جدید مطابق سازند واز این روست که نظرات خاصی را ابراز میکنند؛ نمونهاش قاسم امین مصری«۱۸۶۵-۱۹۰۸» است. شاید او نخستین مسلمانی باشد که حکم حجاب را نفی کرد.
▪️ مصری درسال ۱۸۹۹ کتاب کوچکی درباره«آزادی زن» نوشت و در آن انحطاط جامعه اسلامی را نه بهخاطر موقعیت جغرافیایی یا اقتضائات اسلام، بلکه به خاطر زوال فضیلتهای اجتماعی و قدرت معنوی در پرتو جهل به دانش بشری دانست و معتقد بود که حجاب و پوشش باید به حد مصرّح در شریعت برگردد که در نظر او فاقد تحریم عام و نامحدود بیحجابی است.
📝 محمدرضا فلاح
#شماره3
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚫 غربگرایی؛ عوارض اصلاحطلبی روشنفکری ⚠️ فرنگیمآبی از عوارض زودرس اصلاحطلبی روشنفکری بود که با
🔘 پاسخ دندانشکن به وکیل مدافع اراذل و اوباش #اغتشاشات
📌 بهگفته جرالد، تاکنون در جریان تظاهرات مردم فرانسه ۹۰۳ نقطه پاریس به آتش کشیده شده و ۴۵۷ فرد نیز دستگیر شدهاند! اینها را اضافه کنید به تصاویر خونین دهها معترض که پخش شده...
با این وجود همچنان مزدوران فکری غرب بهدنبال زیربغل مارند و چیزی از علت اعتراض نمیگویند.
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔳 همه معلّم میخواهند؛ حتّی شما! ▫️ مرحوم آقای آقا شیخ مرتضی زاهد در عصر مرجعیت آیتالله بروجردی
💠 شیخ دیگر تا آخر عمر روی زمین ننشست
🔹 فاضل اردکانی از کربلا به نجف آمده بود تا در تشییع جنازهای شرکت کند. قرار بود تشییع جنازه از منزل متوفی انجام گیرد و چون منزل خیلی کوچک بود، ایشان و شیخ انصاری و بسیاری از تشییع کنندگان در کوچه بیرونِ منزل منتظر آوردن جنازه میشوند.
🔹 فاضل اردکانی با وجود پیری و کهولت سن، نیمخیر نشسته بود، ولی شیخ انصاری روی زمین جلوس داشت. شیخ انصاری از اردکانی میپرسد: شما چرا روی زمین نمینشینید؟ فاضل میگوید:«این لباس از مال امام تهیه شده و اگر من روی زمین بنشینم، زودتر چرک و کثیف میشود و باید آن را شست. لباس هم که بیشتر شسته شود، زودتر پاره میشود. مال امام را هم تا یقین به رضایت آن حضرت (عج) نباشد، نمیشود تصرف کرد و من چنین یقینی ندارم! لذا نیمخیر نشستهام.»
🔹 بر سر این موضوع بحثی بین مرحوم شیخ انصاری و فاضل اردکانی پیش میآید، مدتی با هم بحث میکنند، در اثناء بحث میبینند که شیخ نیز نیمخیز نشست. معلوم شد که سخنان فاضل او را قانع کرده است. میگویند که شیخ دیگر تا آخر عمر روی زمین ننشست.
📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۴۰
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین امام علی«علیه السلام»:
* بهره هر کدام شما از زمین، به اندازه طول و عرض قامت شماست.*
📚 نهجالبلاغه، خطبه۸۳
#حدیث
🆔@farhang_puya
⛔️ حوزه ها مواظب نفوذ افراد تبهکار باشند
🔺 امام خمینی(ره): «وصیت این جانب به حوزههای مقدسه علمیه آن است که کراراً عرض نمودهام که در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بستهاند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش مینمایند؛
🔘 یکی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و حوزههای اسلامی، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزههای علمیه است که خطر بزرگ کوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزهها با اعمال ناشایسته و اخلاق و روش انحرافی است.
🔚 خطر بسیار عظیم آن در دراز مدت، به مقامات بالا رسیدن یک یا چند نفر شیاد که با آگاهی بر علوم اسلامی و جا زدن خود را در بین تودهها و قشرهای مردم پاکدل و علاقهمند نمودن آنان را به خویش و ضربه مهلک زدن به حوزه های اسلامی و اسلام عزیز و کشور در موقع مناسب میباشد.
#شماره۳۱
#حوزه_علمیه
🆔@farhang_puya
💢 اسلامی که شما دوست دارید، خدا دوست ندارد و این اسلام چیزی جز تلقی اومانیستی از دین نیست. اسلام اگر به شکوفایی امروز رسیده مرهون مجاهدت زعمای آن در اعصار مختلف است.
#معارف
🆔 @farhang_puya
💠 مالکیت ثقل لیبرالیزم است
🖇 افکار لیبرالیزم به این شکل است که انسان یک حقوق فردی آزادی دارد و باید به این آزادی فردی و حقوق انسانی احترام گذاشته شود. این آزادی خودش را در جوامع بهصورت آزادی افکار و آزادی بیان ارائه میکند.
🔸 افکار لیبرال برعکس افکار قرون پیشین که از افلاطون، ارسطو، ماکیاولی و هابز سرچشمه میگرفت، بهطور کامل متفاوت بود و یکی از پایههای مهم آن، مالکیت بود. در واقع مالکیت ثقل افکار لیبرالیزم بود و هست.
🖊 پروفسور حمید مولانا
#شماره۸_۹
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 جهاد تبیین؛ یک فریضه قطعی و فوری 💠 حضرت امام خامنهای (حفظهالله): 📲 یک سیاست قطعی رسانههای معا
📮 [برای #جهاد_تبیین] نیازهای فکری مخاطب را درست تشخیص دهیم
📎 ما باید برای همه سطوح برنامه داشته باشیم. فقط به نخبگان پرداختن کافی نیست. فقط هم برنامه ریزی برای عموم مردم نمیتواند کارساز باشد.
🔚 باید سعی کنیم نیازهای روز فکری مخاطبان خود را درست تشخیص بدهیم، این نیازها همیشه به یک منوال نیست و همیشه هم در یک سطح نیست.
📝 حسن ابراهیمزاده
#شماره۲۱
#جامعه
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاهی و تسامح ما در مقابله با کنار گذاشتن حدود الهی سبب شده تا جمعیت کشف حجاب کرده توهم برشان دارد که آنها اکثریت هستند و حامیان امر به معروف و نهی ازمنکر در اقلیت به سر میبرند؛ والّا چه چیزی میتواند آنها را تا این حد چشمدریده کند؟
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
📌 مفهوم رسانه اسلامی همچون اقتصاد اسلامی در محجوریت بهسر میبرد
📎 رسانه در زمانه ما اهمیت زیادی دارد؛ یکی به سبب این است که ما در ایران اسلامی هستیم که موتور متحرک تمام تحولات اخیر جهان به شمار میآید و بهتبع بخشی از این تحولات در عرصه رسانه است.
📎 امروز مسألهای که باید به آن بپردازیم، حرکت به سوی رسانه اسلامی است. این مسأله مانند اقتصاد اسلامی و بسیاری از مسائل دیگر هنوز تبیین نشده است.
🎙 مرحوم نادر طالبزاده
#شماره۱۷
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 شیخ دیگر تا آخر عمر روی زمین ننشست 🔹 فاضل اردکانی از کربلا به نجف آمده بود تا در تشییع جنازهای ش
🔲 مگر تو در هنگام نماز صدا هم میشنوی
▫️ مرحوم حاج محمد جاودان یا مرحوم میرزا ابوالقاسم جاودان نقل کردند: عمه خانم مرحوم شیخ مرتضی زاهد یک بار منزل ایشان آمده و شکایت کرده بودند که همسایه رادیو روشن میکند و صدای آن را زیاد میکند.
▫️ رادیو هم موسیقی پخس میکند و خصوصا سروصدای آن، ظهر هنگام نماز مرا خیلی اذیّت میکند. شیخ مرتضی زاهد با تعجّب فرمودند: «مگر تو در هنگام نماز صدا هم میشنوی؟»
📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۱۶۶
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 امام حسن(علیه السلام) فرمودند:
*نه پاکـدامنی روزی را از انسـان دور میکنـد و نه حرص، روزی زیاد میآورد؛ چون روزی قسـمت شـده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان می شود.*
📚 تحف العقول، صفحه ۲۳۴
#حدیث
🆔️ @farhang_puya
⭕️ چه شد که امام آن نامه تاریخی را خطاب به منتظری نوشت؟
📌 #بازنشر بهمناسبت سالروز نامه امام خمینی خطاب به منتظری و عزل او از قائم مقامی
1️⃣ موضعگیریهای آقای منتظری در برابر امام این گمان را ایجاد کرده بود که کار او را در افق سیاسی کشور به پایان رسیده، اما امام با بزرگمنشی از بیمهریهای وی گذشت.
2️⃣ دو سال از ماجرای غمانگیز آقای منتظری و دوران پرالتهاب مسئله مهدی هاشمی میگذشت که منتظری در تاریخ ۱۳۶۷/۱۱/۲۲ با زیر سوال بردن موضعگیریهای نظام در داخل و خارج و پاشیدن بذر یأس و ناامیدی، امام را به واکنش در برابر خود واداشت.
3️⃣ تا پیش از این امام خمینی(ره) در برابر اشتباهات منتظری سکوت کرده و رویکردی پدرانه در پیش گرفته بودند، اما آخرین مواضع منتظری و نامههای تند او به امام خمینی(ره) نشاندهنده عدم پذیرش نصایح مشفقانه امام از جانب ایشان بوده است.
4️⃣ سرانجام امام خمینی(ره) نظر و تصمیم خویش را طی نامهای عتابآمیز در تاریخ ششم فروردینماه ۱۳۶۸ به آقای منتظری منعکس نمود. این واقعیت تلخ را در نامهای که بعداً امام خمینی(ره) خطاب به نمایندگان مجلس و وزرا نوشتند، میتوان مشاهده نمود؛
🔚 «...شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمیدانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیهها و پیغامها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدین جا ختم نگردد، ولی متأسفانه موفق نشد.»
📝 حسن ابراهیمزاده
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya