💢 تفاوت نقش و منزلت زن در قبل از انقلاب و پس از انقلاب
🔹 حدود ۶۲ درصد از پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال ۸۳
خانمها بودند؛ خانمهایی که بخش عمدهای از جمعیت کشورمان را تشکیل دادهاند. نگاهی به آمار پذیرفته شدگان در سالهای پیش از انقلاب نشان میدهد که این قشر عظیم از جامعه سهمی اندک از فرهیختگی و دانش را داشتهاند.
🔹 برای کسانی که اوضاع اجتماعی آن دوران را درک کرده و حضور زن را در کنار کالاهای تجاری دیدهاند، دور از ذهن نیست که در آن عصر، زن جایگاهی در خور و شان منزلت خود نداشت؛ به ویژه پس از وقوع حادثه تلخ ۱۷ دیماه ۱۳۱۴ ه.ش که رویدادی غمانگیز در تاریخ کشور محسوب میشود.
🔹فرمان کشف حجاب از ناحیه رضاخان با بوق و کرنا با عنوان آزادی زن صادر شد. این حرکت سیاسی بی آنکه بنیادهای جامعه را دچار تغییر کند، زن ایران را در قیافه زن غربی درآورد و و تمدن غلط غرب را بر او تحمیل کرد.
✍ الهام رضایی
#فرهنگ
#شماره۴
🆔 @farhang_puya
💢 نگرش فلسفی به
رابطه «الزام» حقوقی با «نتیجه»(بخش اول)
▪️ مسأله رابطه «الزام حقوقی با نتیجه» ارتباط محکمی با مباحثی همچون رابطهٔ «دراکات حقیقی و ادراکات اعتباری» «توصیف و تکلیف»، «حکمت نظری و حکمت عملی» و یا «تکوین و تشریع» دارد.
در مجموع رابطه بین ارزشها و الزامات حقوقی با نتایج و دستاوردها به سه صورت قابل تصور است:
1⃣ بر اساس دیدگاه برخی از نظریهپردازان مانند طرفداران مکتب حقوق طبیعی، باید نتایج و دستاوردها نیز چون واقعیاتی اما از نوع پسینی هستند در اعتبار «بایدها» تاثیر گذار باشند. الزامات حقوقی زمانی معتبرند که نتایجی مطابق با قوانین طبیعی داشته باشند.
2⃣ در مقابل، برخی با تأکید بر این نفی رابطه میان «هست» و «باید» نسبت به هیچ نتیجهای از قاعده حقوقی حتی اگر خلاف اخلاق باشد، واکنش خاصی نشان نمیدهند؛ در حالی که باید گفت حقوق و تکالیف انسانها باید بر اساس مصالح و مفاسد نفس الامری و واقعی تعیین شود.
✍ دکتر محمدرضا باقرزاده
#علوم_انسانی
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 نگرش فلسفی به رابطه «الزام» حقوقی با «نتیجه»(بخش اول) ▪️ مسأله رابطه «الزام حقوقی با نتیجه» ارت
💢 نگرش فلسفی به
رابطه «الزام» حقوقی با «نتیجه»(بخش دوم)
♻️ نظریه صحیح و مورد تأیید عقل و نقل، وجود ارتباط و هماهنگی بین الزامات حقوقی با نتایج است و همانگونه که الزامات حقوقی، «هست»های فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد، نتایج و دستاوردها نیز اعتبار الزامات حقوقی را ارزیابی و تایید یا رد میکند. بر این اساس قانونگذار ناگزیر باید به واقعیات عینی و نتایج عملی و عینی قانون توجه داشته باشد.
♻️ در نظام حقوقی اسلام، قانونگذار واقعی خداوند متعال است؛ خدایی که از همهٔ ابعاد وجودی و سیر کمالی انسان و رابطهٔ او با جهان آگاهی دارد، قواعد حقوقی آن واقع نگر و جامع است؛ یعنی نتایجی را در بردارد که متناسب با نقشه راه سیر صعودی انسان به سمت کمال است. در مجموع، نظام حقوقی اسلام یک نظام نتیجهگرا است که الزامات آن
برخاسته از پیشبینی نتایج مورد انتظار از عمل به آن الزامات است.
✍ دکتر محمدرضا باقرزاده
#علوم_انسانی
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
15.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿❤️
مـا را غلام قصر خودت در بهشت کن
شب هاے جمعه روضه برایت به پا کنیم
🎙 استاد میرزا محمدی
#شب_جمعـه
#شب_زیارتی_ارباب
🆔 @farhang_puya
🛑 امام على عليه السلام: كسى كه عبرتشناس باشد، چنان است كه با گذشتگان زيسته است.
📚 غررالحكم، حدیث۸۸۵۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📌 کسی باید بترسد که غیر از این دنیا جایی ندارد!
💢 اگر ما برای مقاصد اسلامی، برای مقاصدی که انبیاء خودشان را به آب و آتش زدند، اولیای عظام خودشان را به کشتن دادند، علمای بزرگ اسلام را آتش زدند، سر بریدند، حبس کردند، تبعید کردند، حبسهای طولانی کردند؛ اگر چنانچه ما برای مقاصداسلام، بترسیم، دین نداریم... از چه بترسیم؟
آن باید بترسد که غیر از این عالم جایی ندارد.
📔 تهیه و تنظیم: دکتر مهدی امیدی
#معارف
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
📌 خوش آمدی سلمان، خوش آمدی صحابی باوفای من، بهانه من برای سخن گفتن
▫️ سلمان را همه با نام کثیر السوال میشناسند. هر روز و هر شب در کنار پیامبر است و از او سؤال میکند. در جمعی که کمتر کسی اهل اندیشه و تفکر و دانستن و پرسیدن است. سلمان در میان مسلمانان است و پیامبر به چشم دیگری به او می نگرد.
▪️ او را از خود و خاندانش میداند و مورد اعتماد خانه علی (ع) و فاطمه (س) است مأمور دعوت مردم برای ازدواج آنان و به خانه فاطمه (س) رفت و آمد دارد. در جنگ خندق ترفند نظامی او جنگ را به نفع مسلمانان تمام میکند.
✍ زینب شیری
#تاریخ
#شماره۱
🆔 @farhang_puya
💢 شرط بهرهمندی از برکات شهدا
🎙علامه مصباح یزدی(ره):
▫️ از برکات شهدا این است که نه تنها خودشان به آن مقامات عالی میرسند، بلکه برای بازماندگانشان هم آثار خوبی به جا میگذارند؛ مشکلات اطرافیانشان را حل میکنند. مگر نشنیدهاید کسانی مشکلی داشتهاند و با توسل به شهید مشکلشان حل شده؟
▫️ البته بايد توجه داشته باشیم که تأثیری که شهدا میبخشند، مثل تأثیری که سایر اسباب مادی و معنوی دارند، مشروط به این شرط است که طرف مقابل هم لیاقت دریافت آن تأثیر را داشته باشد. تأثیر آتش سوزاندن است؛ اما سنگ را نمیسوزاند چون سنگ قابل احتراق نیست. از وجود مقدس شهدا انواری میتابد.
🔸 اما شرط بهره مندی از برکات آنها این است که طرف مقابل هم لیاقت دریافتش را داشته باشد. هر که لیاقت بیشتری داشته باشد، از آثار شهید بیشتر برخوردار می شود. اگر کسانی از بستگان و اطرافیان شهدا تا به حال چنین تأثیری را از شهدا در خودشان احساس نکردهاند، تأملی در خودشان بکنند تا بفهمند چرا چنین لیاقتی نداشته اند.
🖇 تهیه و تنظیم: علیرضا دهشیری
#اخلاق
#شماره۱۳
🆔 @farhang_puya
🔴 دنیا اکنون وارد مبارزهای دوجانبه است
📌 استکبار در فرهنگ سیاسی اسلام، نماد سلطهگری، استعمار و بهرهکشی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، توسط اقلیت ظالم بر خیل عظیم تودههای مستضعف و محروم است. این پدیده امروزه به مشکل اساسی در سطح جهانی تبدیل شده است.
❌ دنیای کنونی گرفتار مبارزهای دوجانبه و پرمرارت شده است: در یک سوی میدان این مبارزه قدرتمندان مستکبر و در سوی دیگر، ملتهای ستمدیده و مستضعف جهان قرار گرفتهاند. مستکبران با تکیه بر قدرت
نامشروع خویش انواع ستمها را ضد ملتهای ستمدیده روا داشته و دنیا را از جور خویش آکنده ساختهاند.
‼️ امروز مصداق همان روزی است که امیرمؤمنان علی(ع) درباره آن فرمودند: «در این روز مستکبران پیمانها را شکسته و هر خانه و کاشانهای را از ظلم و جور آکنده ساختهاند و پیمانی را رها ننمایند مگر بشکنند، و خانهای از گل و خیمهای، از پشم نماند مگر اینکه ستمشان وارد آن شود و فسادشان آن خانه را فرا گیرد و بدی رفتارشان اهل آن را پراکنده کند.
✍ زهرا ملکزاده
#استکبار_ستیزی
#شماره۳۴
🆔 @farhang_puya
📌 خیلی حیف است آدم خودش را هدر دهد
🎙آیت الله جوادی آملی:
🔹 فرمود ما شما را داریم امتحان میکنیم، شما که نمیمیرید، نمیپوستید، مرگ را میمیرانید. این حرفهای آسمانی است که قرآن بــه مــا گفته است. مگر انسان می میرد؟ انسان مرگ را میمیراند «کلّ نَفْس ذَائِقَةُ الْمَوْتِ انه يذوقه الموت». هــر ذائقـی مـذوق خودش را هضم میکند و از آن میگذرد.
🔸ما هستیم و مرگ نیست که نیست که نیست. مرگی در کار نیست. بعد از مرگ وارد صحنه برزخ شدیم. ما هستیم و مرگ نیست. وارد صحنه قیامت شدیم؛ ما هستیم و مرگ نیست. از صراط و اینها میگذریم؛ ما هستیم و مرگ نيست.( إن شاء الله ) وارد بهشت شدیم؛ ما هستیم و مرگ نیست. ما هستیم که هستیم این موجود ابدی است. این را قرآن گفت: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بنی آدم» آن وقت این خیلـی حیــف اسـت کـه آدم خودش را هدر بدهد.
📚 تهیه و تنظیم: علی اکبر عالمیان
#اخلاق
#شماره۴۳
🆔 @farhang_puya