6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 امام على عليه السلام:
فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصتهاى كار خوب را غنيمت شمريد.
📚 حکمت 21 نهج البلاغه
#حدیث
🆔 @farhang_puya
♻️ هنر اسلامی تجلیگاه وحدت وجود
💠 هنر اسلامی مکاشفه و مجاهدهای عرفانی از صور هستی است برای رهایی از غربت و وصول به قربت ذات الوهی تا نوری که جهان به واسطه آن آشکار میشود در
تجلی هنر خود را نمایان سازد. چنان بورکهارت -هنرشناس مسلمان- این هنر را تجلیگاه وحدت الهی در جمال و نظام عالم میداند و وحدت را در هماهنگی و انسجام عالم کثرت و پژواک آن را در نظم و توازن میانگارد.
🔰 بوکهارت در کتاب «هنر اسلامی، زبان و بیان» بیان میدارد، برای اینکه هنرمندی بخواهد اندیشه وحدت وجود را نمودار سازد، سه وسیله را در هنرش باید اختیار نماید:
🧷 ۱ - هندسه که وحدت را در نظم فضایی جلوهگر میسازد.۲- وزن (ریتم) که وحدت را در نظم دنیوی نیز غیر مستقیم در فضا نمودار میسازد. ۳- نور که نسبت آن با شکلهای قابل رؤیت مانند وجود مطلق است به موجودات محدود.
✍ زهرا مروستی
#شماره۱۹
#هنر
🆔 @farhang_puya
⭕️ جایگاه انسان در نگرش اسلامی (بخش اول)
🔹 با توجه به داعیهداری دین مبین اسلام، مبنی بر توانایی هدایت انسان در زندگی فردی و جمعی، میتوان پرسید جایگاه انسان در نگرش اسلامی، در مقایسه با نگرش علوم جدید چگونه مشخص گردیده است که بتواند به صورتی طبیعی در هماهنگی با محیط پیرامونی خود حیاتی پویا را تجربه نماید؟ و این تمایز در انقلاب اسلامی ایران چگونه قابل مشاهده است؟
✍ محمد رحیم عیوضی
#شماره۱۲
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ جایگاه انسان در نگرش اسلامی (بخش اول) 🔹 با توجه به داعیهداری دین مبین اسلام، مبنی بر توانایی هد
⭕️ جایگاه انسان در نگرش اسلامی (بخش دوم)
🔹 به نظر میرسد در پاسخ میتوان گفت ماهیت اجتماعی دین اسلام و توحیدی بودن آن ضمن زمینهسازی برای اعتنا به واقعیاتی چون مرگ و درگذر بودن دنیا، شکوفایی استعدادها را در جهت تعالی، به مثابه تکلیف، مطمح نظر قرار میدهد و با معنادار دانستن آفرینش، تلاشهای مادی را بار معنوی میبخشد و با تلقی مزرعه گونه از دنیا، درکی پیوسته و در هم آمیخته را از حیات انسانی در قبل و پس از مرگ موجب میگردد.
▫️ گفتمان انقلاب اسلامی نیز با قابلیت پروراندن انسان انقلاب اسلامی تلقی علوم جدید از انسان را به چالش کشیده است و نگرشی مبتنی بر معیارها و اصول قابل عرضه در قلمرو دینی اسلامی را معرفی مینماید.
✍ محمد رحیم عیوضی
#شماره۱۲
#انقلاب_اسلامی
#معارف
🆔 @farhang_puya
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل میکشد (بخش اول)
🔹 از ویژگیهای بارز ملاکهای علمی نوین، دوگانه انگاری و رواج دیدگاه تقابلی به صورت جزئی است که شناخت موضوعات و روابط مطروحه را در چنین قالبی قرار میدهد. این وضعیت در خصوص انسان نیز به صور مختلفی رواج یافته است که علوم گوناگون مرتبط با آن هم یک انفکاکهایی بنا به حوزه تحقیقی خود، مطرح ساخته، مانند: انسان ـ طبیعت، انسان - خدا، دنیا - آخرت.
▫️ پیامد این پنداشتهها دگرگونی در پاسخ به پرسشهای گریزناپذیر بشری است: کیستم؟ از کجا آمده ام؟ به کجا میروم؟ .... در واقع جایگاه و وظیفه انسان در هستی و توقعات و انتظارات و آرمانهایی که میتواند (باید) ترسیم نماید، به کلی متحول میگردند و انسان جدید، در عرصهای متفاوت از گذشته خود و نسبتش را با هستی، تعریف و تشریح میکند.
✍ محمد رحیم عیوضی
#شماره۱۲
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علیه السلام: دانشها، تفريح اهل ادباند.
📚غررالحكم حدیث ۹۹۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل میکشد (بخش اول) 🔹 از ویژگیهای بارز م
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل میکشد (بخش دوم)
🔸 از مختصات این عرصه ناباوری آخرت (معاد)، فراموشی مرگ، خویشتن... عبرتناپذیری از تاریخ، جانشین کردن محاسبه به جای تفکر و تنسیق حیات جمعی با تمرکز بر تحدید دین در حوزه زندگی شخصی میباشد. موضوعیت انسان به طرق مختلفی در قالب اعداد تعیین میشود و شماره جانشین و نشاندهنده هویت میگردد.
📎 در واقع، انسان؛ موضوع تشریح و تسلط قرار میگیرد. این در حالی است که هدف از دستیابی به تسلط بر طبیعت و آدمی، تحصیل و توانایی کنترل و راهبریشان به سمت غایات صرفاً مادی است.
✍ محمد رحیم عیوضی
#شماره۱۲
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💢 ایجاد گفتمان برای تحول در مدیریت
🔹 پس شرط اول برای مدیریت درست تحولات اجتماعی عبارتست از درک درست از قانون یا قوانین تحولات اجتماعی مبتنی بر سنتهای الهی و آموزههای دینی و این وظیفه علما، اندیشمندان و کسانی است که با مفاهیم دینی آشنا هستند و جامعه و مسیر تحولات اجتماعی را میشناسند.
🔸 نکته دوم، ایجاد گفتمان است. بدین معنی که تحول و مدیریت آن برای اثر بخشی، باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود. این ضرورت ممکن است در حوزههای علمیه و یا در بین نخبگان دانشگاهی مطرح باشد، اما کافی نیست و نباید به آن حد محدود شود بلکه باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب به بدنه جامعه سرریز کند.
📎 این مسئولیت نخبگان حوزه و دانشگاه است که مدام باید از ضرورت تحول، از هدف تحول و از لوازم آن و شاخصههای تحول سخن بگویند و عارضهها و آفتهای آن را هم بیان کنند تا اینکه تحول به
جلو یعنی«پیشرفت»، به روز تبدیل شود.
📝 دکتر ذوالفقاری
#شماره۴
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📌 عدم تفکیک عرفان از شریعت
🔸 «مسأله ضدیت عرفا با اسلام از طرف افرادی طرح شده که غرض خاص داشتهاند یا با عرفان و یا با اسلام. اگر کسی بیطرفانه و بیغرضانه کتب عرفا را مطالعه کند، به شرط آنکه با زبان و اصطلاحات آنها آشنا باشد، اشتباهات زیادی ممکن است بیابد ولی تردید هم نخواهد کرد که آنها
نسبت به اسلام صمیمیت و خلوص کامل داشتهاند.
▫️ متأسفانه هنوز هم عدهای دچار این توهم هستند که جنبه فقهی
دینداری از جنبه عرفانی آن جداست و عدهای مدعی روشنفکری که برداشتی خام از فکر و فرهنگ جدید غرب داشتهاند و تحت تأثیر سکولاریسم رایج در اندیشه های غربی میخواهند بگویند که میتوان شریعت و فقه را جدی نگرفت و از راه عرفان منهای شریعت، دیندار بود.
🧷 استاد محقق دکتر یحیی یثربی مینویسد: «مـــــن به عنوان یک محقق در عرفان اسلامی به طور قاطع می گویم که در همه متون عرفانی ما حتی اشارهای هم نمیتوان یافت که به بیاعتنایی عرفا به شریعت دلالت داشته باشد. همه عارفان نه تنها به فقه و شریعت بی اعتنا نبودهاند بلکه حتی به رعایت مستحبات و مکروهات شریعت نیز تأکید کردهاند.» به قول سنایی جز به دست و دل محمدی نیست.
✍ شهید آیت الله مطهری
#شماره۶
#معارف
🆔 @farhang_puya
💢 «مأمور به تکلیف» محرک رهبری امامین انقلاب
🔹 ما انقلابمان را به تمام جهان صادر میکنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ «لا اله الا الله و محمد رسول الله» بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست، ما هستیم.
🔸 بنابراین در دیدگاه حضرت امام خمینی، محرک اساسی انسان در حرکتها، چیزی جز انجام وظیفه الهی نیست. از این رو همه حرکت خویش را براساس تکلیف الهی انجام میدادند. ایشان معتقد بودند که شکست و پیروزی در پرتو ادای تکلیف یا عدم آن تحقق مییابد و محور اساسی در این امور چیزی
جز ادای تکلیف و وظیفه الهی نیست و نتیجه فرعی بر آن است.
🧷 امامخمینی در پیام به روحانیت میفرماید: «ما برای ادای تکلیف جنگیدهایم و نتیجه، فرع آن بوده است.» این سخن نشان میدهد که وقتی اصل(تکلیف) ادا شود، فرع (نتیجه) نیز تابع آن است و حاصل میشود؛ مانند رابطه تنه درخت با شاخه آن. پس از دیدگاه امام راحل، حصول نتیجه داخل در تکلیف است.
✍ هادی مجیدی
#شماره۲۸
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
1.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم:
ائمه بعد از من ۱۲ نفرند؛ به تعداد ماه های سال و مهدی این امت از ما است، هیبتی موسی گونه دارد و به زیبایی مانند عیسی است و در حکم مانند داود و صبری ایوب وار دارد.
📚منتخب الاثر، صفحه ۲۶
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 فتنهگری انگلیس پس از انقلاب اسلامی علیه ایران
🔸 از این پس فتنهگری انگلیسیها در ایران، دو چندان شد و تاریخ فتنهگری دولت بریتانیا در ایران ابعاد تازهای یافت. حمایت مالی و سیاسی از گروههای معاند انقلاب، یک بعد از فتنهگری انگلیسیها به شمار میرفت. در مرحله بعد حمایت پیدا و پنهان این دولت از رژیم بعث عراق در جنگ هشت ساله علیه ایران بعد دیگر از ابعاد چند لایه نفاق و فتنهگری انگلیسیها در ایران به حساب میآمد.
▫️ در کنار این مسائل، دامنزدن این دولت به برخی توطئهها، حکایت واضحی از تلاش فتنهگرانه انگلیسیها در ایران و تلاش جهت ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشورمان بوده است. حمایت مالی و سیاسی از سلمان رشدی مرتد، حمایت از ناامنیها در ایران به ویژه ردپای آشکار انگلیسیها در اغتشاشات خیابانی پس از انتخابات ۲۲ خرداد، مؤید معنای فوق است.
✍ علی اکبر عالمیان
#شماره۱۵
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya