eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
944 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 نشریه فرهنگ پویا شماره 46 منتشر شد 📋تحولات جهانی 👈 در این شماره می‌خوانیم: ⭕️ - گمشده جوامع شرقی ⭕️ - کیک دلار در حال کپک زدن! ⭕️ - آن‌ها از اسلام سیلی خورده‌اند ⭕️ - هندسه رهبری در تحولات جهانی ⭕️ - رویش ایمان در فتح الفتوح طوفان الاقصی ⭕️ - وحدت ملی؛ از «وفاق اندیشه‌ای » تا «کنش‌گری تمدنی» 🚚 برای تهیه نسخه چاپی ☎️ با شماره 02536624811 تماس حاصل نموده و یا با ادمین كانل 🆔 @manshoorat_def در ایتا پیام بدهید
📣 نشریه فرهنگ # منتشر شد 📋 ویژه‌نامه سومین سال ارتال علامه مصباح ره 👈 در این شماره می‌خوانیم: ⭕️ - مانیفست جهانی مصباح(ره) ⭕️ - محور تفكر تشكیلاتی حوزه ⭕️ - آنجا كه شبهه هیوم از هم می‌پاشد! ⭕️ - ستم به زنان، ستم به انسانیت است ⭕️ - ولایت فقیه، مقابله با منیّت و دیكتاتوری ⭕️ - مرزبان سمحه اسلام، مقابله‌گر تسامح غربی ⭕️ - علامه مصباح(ره) مانند شهید مطهری به‌روز بود ⭕️ - باورها و ارزش‌های اسلامی، نرم‌افزار تمدن اسلامی 🚚 برای تهیه نسخه چاپی ☎️ با شماره 02536624811 تماس حاصل نموده و یا با ادمین كانل 🆔 @manshoorat_def در ایتا پیام بدهید
💠 امام صادق علیه السلام: در شب و روزت منتظر امر (فرج) مولايت باش. 📚 بحارالأنوار، جلد ۹۸، صفحه ۱۵۹ 🆔 @farhang_puya
💢 تفاوت اصلاح طلبی ایران و رفورمیست اروپا 🔹 شاید در نگاه اول، گرایش اصلاح‌طلبی متأثر از آشنایی روشنفکران ایرانی با ادبیات رفورمیسم اروپا باشد و تاریخچه نهضت اصلاح دین اروپا به طور مؤثر و گسترده‌ای در نوشته‌ها و گفته‌های آنها مورد استناد قرار بگیرد. ولی نکته مهم این است که اصلاح طلبی و تجدد دینی در ایران با نهضت رفورمیست قرن شانزدهم اروپا تفاوت ماهوی دارد. ▫️ زیرا به خلاف اروپا، رفورمیسم در ایران خواسته بومی و مطالبۀ خود جوش مردم نیست، بلکه به عنوان پیش قراول مدرنیته، یک ضرورت فرنگی است که توسط روشنفکران به مردم تلقین و تحمیل شده است. 🔹 ملت اروپا آگاهانه خواهان تقویت جنبه های دینی کلیسا بودند و از دنیازدگی و آمرزش‌نامه فروشی و ثروت‌پرستی ارباب کلیسا افسرده گشته و از عقل ناپذیری آموزه‌های «تثلیث» و «خدای مرده» نا‌امید شده و از صومعه‌های جدال‌خیز و علم‌زدا و کهنه‌پرست نیز به جان آمده بودند. ✍ سجاد کریمان مجد 🆔 @farhang_puya
💢 کار تبلیغی پیامبر برای دعوت به اسلام 🔹پیامبر در کار تبلیغ اسلام تحرک داشت. به طائف سفر کرد. در ایام حج در میان قبایل می‌گشت و تبلیغ می‌کرد. یک بار علی علیه السلام و بار دیگر معاذ بن جبل را به یمن برای تبلیغ فرستاد. مصعب ببن عمیر را پیش از آمدن خودش برای تبلیغ مردم مدینه به مدینه فرستاد. گروه فراوانی از یارانش را به حبشه فرستاد. آنها ضمن نجات از آزار مکیان، اسلام را تبلیغ کردند و زمینه اسلام نجاشی، پادشاه حبشه و نیمی از مردم حبشه را فراهم کردند. ✍ شهید آیت الله مطهری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 کار تبلیغی پیامبر برای دعوت به اسلام 🔹پیامبر در کار تبلیغ اسلام تحرک داشت. به طائف سفر کرد. در ا
💢 کار تبلیغی پیامبر برای دعوت به اسلام (بخش دوم) 🔹 در سال ششم هجری به سران کشورهای جهان نامه نوشت و نبوت و رسالت خویش را به آنها اعلام کرد. در حدود صد نامه از او باقی است که به شخصیت‌های مختلف نوشته و پیامبری خود را اعلام و آنها را به دین اسلام دعوت کردند. 🔸 نامه‌ها نوشتند به همه‌ی سران بزرگ جهان و رسالت خودشان را به آنها ابلاغ کردند. اگر [چه] بعضی از آنها جواب ندادند ولی بسیاری‌شان جواب‌های بسیار محترمانه و متواضعانه [ای] دادند. فرستاده‌ی پیغمبر اکرم را احترام کردند، همراه او هدایایی برای حضرت فرستادند و بالأخره جواب مؤدبانه‌ای دادند. ✍ شهید آیت الله مطهری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 تفاوت اصلاح طلبی ایران و رفورمیست اروپا 🔹 شاید در نگاه اول، گرایش اصلاح‌طلبی متأثر از آشنایی روش
💢 تفاوت اصلاح طلبی ایران و رفورمیست اروپا (بخش دوم) 🔸 اروپاییان نه به انگیزه انزوای دین از جامعه یا تبعید مسیح از سیاست، بلکه صرفاً به منظور تحقق واقعیت دین عیسوی خواستار رفورمیســـم شــده بودند؛ اما مردم ایران به دین و متولیان آن خوش بین بودند و این خوشبینی آنها بر مبنای وجود تفاوت‌های اساسی میان اسلام و مسیحیت، از توجیه منطقی کافی برخوردار بود؛ چرا که حداقل سه تفاوت اساسی میان اسلام و مسیحیت مشهود بوده است: 🧷 الف) اختلاف در ماهیت حقیقی دین اسلام با ماهیت تحریفی دین مسیحیت 🧷 ب) اختلاف در هویت اجتماعی روحانیت اسلام با هویت اجتماعی روحانیت مسیحیت 🧷 ج) اختلاف در کیفیت تربیت مذهبی اسلام با کیفیت تربیت مذهبی مسیحیت ✍ سجاد کریمان مجد 🆔 @farhang_puya
⭕️ ویژگی‌های دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس 🔹 محتوای کتاب مقدس مسیحیان در آن زمان مشکلات فراوانی داشت؛ از جمله این که حاوی مطالب غیر قابل باور بود و بستری برای انتقاد فراهم می‌کرد. سرانجام به دلیل وضعیت خاصی که حاکم بود، زمینه رنسانس فراهم شد. ▫️ انتقاد گسترده از کتاب مقدس در دو سطح «اعتبار سند» و «ارزش محتوا» مطرح شد. جمع کثیری از روشنفکران غربی معتقد بوده و هستند که کتاب مقدس همان چیزی نیست که در صدر مسیحیت بود که (حتی) بعد از گذشت ده‌ها سال جمع آوری شد. از نظر محتوایی نیز آموزه‌های فراوانی متعارض با علم و عقل در آن یافتند. ✍ دکتر ابولفضل ساجدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎥 #ببینید | آزادی وارداتی 🗣 امام خمینی (ره) #آزادی_وارداتی #فرهنگ #نظم_نوین_جهانی 🆔 @farhang_puya
🖊 به مقصد پایه‌گذاری نظم نوین جهانی، اقدام به تولید فکر واحد کردند و بینش را یکسان نمودند؛ بینشی ضدواقع، چنانچه که آزادی را اشتباه تفسیر نمودند و حرکت‌هایی را آفریدند. 🖌 مگر غیر آن است که انسان در مسیر هدفی که دارد و باید حرکت کند، آزاد باشد و مانعی وجود نداشته باشد؟ اما نوع آزادی وارداتی، انسان را از رسیدن به غایت اصلی‌اش باز می‌دارد؛ این چه آزادی است که با نفس‌الامر آن، تفاوت دارد و انسان را اسیر هوای خودش و منافع زرسالاران می‌کند؟ 🖊 بهتر است که قلم اینگونه بر کاغذ حرکت کند که: «آنان که در قید و بند معشوق حقیقی‌اند، آزاد‌ترین انسان‌ها به شمار می‌روند». حسین ابن علی علیه السلام، الگوی چنین آزادی است که مدعیان آن، باید پای مکتب‌اش درس بگیرند تا مفهوم آزادی را درک کنند. 🆔 @farhang_puya
🌷 امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: چون نشانه‌های نعمت خدا آشکار گردید با كم سپاسى آنها را از خود دور نسازید. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۱۳ 🆔 @farhang_puya
📌 مؤلفه‌ها و عناصر سرمایه‌ی اجتماعی (بخش اول) 📍 مشارکت اجتماعی: مشارکت اجتماعی فرایند سازمان یافته‌ای است که از سوی افراد جامعه به صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی، با در نظر داشتن اهداف معین، انجام می‌گیرد. وجود شبکه‌های مشارکت به عنوان حوزه‌های تولید کننده‌ی سرمایه اجتماعی، بیشترین توجه را در ادبیات نوسازی و توسعه‌ی سیاسی به خود معطوف کرده است. 📎 جهت بسیاری از آموزه‌های اسلام ناب، بر همیاری اجتماعی و تعاون است و یکی از فلسفه‌های وجود مساجد در اسلام همین است. اساسا در نظام ولایی، مردم باید بیشترین پیوند و تعامل را با یکدیگر داشته باشند تا سعادت اجتماعی محقق شود و جامعه‌ی مطلوب شکل گیرد. ✍ مهدی رشیدی 🆔 @farhang_puya