eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
💠 مار خوش خط و خال؛ اما دشمن دیرینه 🔹 در سال‌های جنگ تحمیلی نیز آمریکا تلاش‌های بسیاری کرد تا قیمت
⭕️ سیاست مهار دو جانبه (بخش اول) 🔸 این سیاست _ Dual Containment _ که با الهام از «سیاست نفوذ جرج کنان» ( ۱۹۴۶) در قبال شوروی سابق تدوین شده بود عنوانی است برای «سیاست کنترل» و سد نفوذ دو جانبه‌ی ایران و عراق در دوره‌ی کلینتون (۲۰۰۱-۱۹۹۳). 🔸 نخستین بار در مارس ۱۹۹۳، مارتین ایندایک (طرفدار) اسراییل و وابسته به لابی (صهیونیسم ) ، مسئول امور خارجی در شورای امنیت ملی دولت بیل کلینتون رئیس جمهوری آمریکا، مطرح کرد و بر پنج پایه قرار دارد: ❌ ۱. آرایش قوا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به نفع آمریکا ❌ ۲ پیروی از سیاست مهار ایران و عراق به جای ایجاد تعادل و توازن بین این دو کشور ❌ ۳. عدم اعتقاد به این که می‌توان در ایران از میانه روها علیه تندروها استفاده کرد ❌ ۴. جلوگیری از برقراری مناسبات عادی تجاری و سیاسی ایران با کشورهای دیگر تا ایران رفتار خود را تغییر دهد؛ (یعنی از نظر حکومت آمریکا و صهیونیسم)، ایران از توسعه‌ی سلاح‌های کشتار جمعی، شیمیایی و دست‌یابی به سلاح هسته‌ای، از بین بردن مخالفان سیاسی در خارج از کشور و سرنگونی حکومت‌های طرفدار آمریکا دست بر دارد. ❌ ۵. الهام از سیاست تحدید نفوذ یا محاصره‌ی کمونیسم که پس از جنگ جهانی دوم علیه شوروی سابق اعمال شد. 🖊 سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ سیاست مهار دو جانبه (بخش اول) 🔸 این سیاست _ Dual Containment _ که با الهام از «سیاست نفوذ جرج کن
سیاست مهار دو جانبه (بخش دوم) 🔹 سیاست فوق پس از طرح و تصویب در شورای امنیت ملی دولت کلینتون در آوریل ۱۹۹۴، مقاله.ای به قلم «آنتونی لیک» در مجله‌ی سیاست خارجی به عنوان «سیاست رسمی دولت آمریکا» منتشر گردید. 🔸 سیاست «مهار دوجانبه» که شامل تحریم‌های اقتصادی گوناگونی علیه ایران و عراق می‌شد، هدف اصلی خود را مهار همزمان ایران و عراق از طریق محاصره‌ی اقتصادی و تکنولوژیک و تسلط کامل آمریکا بر منطقه ی استراتژیک خلیج فارس از طریق انزوای بین‌المللی ایران و عراق قرار داده بود. 🔹 نکته این جاست که با توجه به نبودن تحریمی از سوی سازمان ملل علیه ایران، دولت آمریکا چاره ای غیر از ایجاد شرایط لازم برای جلب همکاری و هماهنگی متحدان اروپایی و غیر اروپایی در پیش روی خود نمی‌دید. 🔚 چرا که دستیابی به توافق و اجماعی قابل قبول، ضرورتی انکار‌ناپذیر برای تضمین اجرای کارآمد تحریم اقتصادی و تکنولوژیکی محسوب می‌شود. 📝 سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓️شرایط کارگزاران 🔺️تبیین علامه مصباح یزدی(قدس سره) درباره شرایط کارگزاران نظام اسلامی 🆔 @farhang_puya
📌 نامه‌ای که«ماشین پروپاگاندا» را متوقف می‌کند 🖇 نشریه فرهنگ پویا: نامه آیت الله خامنه‌ای به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در حالی صادر شده که ایشان جوانان را این گونه خطاب کرده‌اند: «حس‌ حقیقت‌جویی را در قلب‌های شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم»؛ نظر شما درباره این خطاب چیست؟ 🔷🔸دیوید اسمیت: فکر می‌کنم که این خطاب درست و عاقلانه است؛ این یک مسئله اساسی است که ما خرد جوانان‌مان را قبل از این که کاملا تحت تلقین و تعلیم سیستم قرار بگیرد خطاب قرار دهیم. اندیشه‌های رادیکالی و خودسرانه همیشه از دانشگاه‌ها سرچشمه می‌گیرد؛ این جایی است که تغییر می‌تواند آغاز شود و این کاملا مناسب برای آیت الله خامنه‌ای است که درخواست تجدیدنظر خود را از این مسیر هدف‌گذاری کند. 🎙 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با با دیوید اسمیت کشیک مطرح استرالیا 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 امام رضا علیه السلام: دو گرگ درنده در گله ی بی چوپان، به اندازه ی ریاست طلبی در دین یک مسلمان زیانبار نیست 📝 اصول کافی جلد۲ صفحه۲۹۷ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 نامه‌ای که«ماشین پروپاگاندا» را متوقف می‌کند 🖇 نشریه فرهنگ پویا: نامه آیت الله خامنه‌ای به جوانا
📌 نامه‌ای که «ماشین پروپاگاندا» را متوقف می‌کند (بخش دوم) 🖇 نشریه فرهنگ پویا: این روزها در غرب بسیاری در تلاش برای گسترش اسلام‌هراسی هستند؛ به نظر شما تاثیر این نامه در این‌باره چه خواهد بود؟ 🔷🔸دیوید اسمیت: به واقع درست می‌گویید؛ منافع تعیین شده عده‌ای بر پایه گسترش اسلام‌هراسی و اختلاف مردم بر اساس طایفه و مذهب طرح‌ریزی شده است. من اطمینان دارم بدون در نظر گرفتن مطالب عالی نامه، لحن پدرانه و غیر تقابلی نامه آیت الله خامنه‌ای می‌تواند در ارائه چهره انسانی از ایرانیان و کل مسلمانان در ذهن جوانان غرب تاثیرگذار باشد. 🎙 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دیوید اسمیت کشیک مطرح استرالیا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 نامه‌ای که «ماشین پروپاگاندا» را متوقف می‌کند (بخش دوم) 🖇 نشریه فرهنگ پویا: این روزها در غرب بسیا
💠 ادامه... 🖇 نشریه فرهنگ پویا: آیت الله خامنه‌ای در نامه خود از محققان و تاریخ‌نگاران غربی این سوال را پرسیده‌اند که چرا وجدان عمومی در غرب پس از دهه‌ها یا قرن‌ها بیدار می‌شود؛ درباره این بخش از نامه چه نظری دارید؟ 🔶🔹دیوید اسمیت: این متاسفانه درست است؛ وقتی که ماشین پروپاگاندا و تبلیغات فعال است مردم در دیدن حقیقت کور می‌شوند و بعضی اوقات یک نسل طول می‌کشد تا غبار پروپاگاندا پاک شده و به کناری برود. 🆔 @farhang_puya
🖇 این پیام فطرت باید در جهان منتشرشود 📍 به برکت انقلاب فرهنگ اسلامی در دنیا در حال گسترش است: امروز به برکت انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) فرهنگ اسلامی در دنیا در حال گسترش است. امروز نظام اسلامی بیش از هر زمان دیگری در اقصی نقاط جهان گسترش یافته و علاقمندان و مشتاقان مکتب انقلاب اسلامی در حال افزایش هستند. 📍 راه‌های مهم تبلیغ اسلام در جهان: باید برای عرضه دین اسلام و داشته‌های علمی خود، به مراکز معتبر علمی و دانشگاه‌های مهم نفوذ کنیم راه دیگر تبلیغ دین اسلام همین روابط بین المللی است که موجب حضور عالمان اسلامی در کشورهای دیگر می‌شود. حال که اهل باطل توانسته‌اند با برنامه در دنیا نفوذ کنند، قطعا ما مسلمانان که اهل حق هستیم اگر قواعد را رعایت کنیم اثرگذارتر خواهیم بود. 📝 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه 🆔 @farhang_puya
📣 نشریه فرهنگ # منتشر شد 📋 ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری 👈 در این شماره می‌خوانیم: ⭕️ - اینجا «فرد»، «جمع» است ⭕️ - رأیی به وزن ده سال عبادت ⭕️ - چه کسانی می‌خواهند مردم نباشند؟! ⭕️ - قانون‌شکن نمی‌تواند قانون‌گذار باشد! ⭕️ - مردم، خالص‌سازترین عنصر انتخابات ⭕️ - ریل قانون‌گذاری، اتاق کنترل می‌خواهد! ⭕️ - خلأ تئوریک غرب در برابر مردم‌سالاری دینی ⭕️ - امر به معروف و نهی از منکر، خاستگاه مردم‌سالاری دینی 🚚 برای تهیه نسخه چاپی ☎️با شماره 02536624811 تماس حاصل نموده و یا با ادمین كانل @manshoorat_def در ایتا پیام بدهید
📣 نشریه فرهنگ پویا شماره 46 منتشر شد 📋تحولات جهانی 👈 در این شماره می‌خوانیم: ⭕️ - گمشده جوامع شرقی ⭕️ - کیک دلار در حال کپک زدن! ⭕️ - آن‌ها از اسلام سیلی خورده‌اند ⭕️ - هندسه رهبری در تحولات جهانی ⭕️ - رویش ایمان در فتح الفتوح طوفان الاقصی ⭕️ - وحدت ملی؛ از «وفاق اندیشه‌ای » تا «کنش‌گری تمدنی» 🚚 برای تهیه نسخه چاپی ☎️ با شماره 02536624811 تماس حاصل نموده و یا با ادمین كانل 🆔 @manshoorat_def در ایتا پیام بدهید
📣 نشریه فرهنگ # منتشر شد 📋 ویژه‌نامه سومین سال ارتال علامه مصباح ره 👈 در این شماره می‌خوانیم: ⭕️ - مانیفست جهانی مصباح(ره) ⭕️ - محور تفكر تشكیلاتی حوزه ⭕️ - آنجا كه شبهه هیوم از هم می‌پاشد! ⭕️ - ستم به زنان، ستم به انسانیت است ⭕️ - ولایت فقیه، مقابله با منیّت و دیكتاتوری ⭕️ - مرزبان سمحه اسلام، مقابله‌گر تسامح غربی ⭕️ - علامه مصباح(ره) مانند شهید مطهری به‌روز بود ⭕️ - باورها و ارزش‌های اسلامی، نرم‌افزار تمدن اسلامی 🚚 برای تهیه نسخه چاپی ☎️ با شماره 02536624811 تماس حاصل نموده و یا با ادمین كانل 🆔 @manshoorat_def در ایتا پیام بدهید
💠 امام صادق علیه السلام: در شب و روزت منتظر امر (فرج) مولايت باش. 📚 بحارالأنوار، جلد ۹۸، صفحه ۱۵۹ 🆔 @farhang_puya
💢 تفاوت اصلاح طلبی ایران و رفورمیست اروپا 🔹 شاید در نگاه اول، گرایش اصلاح‌طلبی متأثر از آشنایی روشنفکران ایرانی با ادبیات رفورمیسم اروپا باشد و تاریخچه نهضت اصلاح دین اروپا به طور مؤثر و گسترده‌ای در نوشته‌ها و گفته‌های آنها مورد استناد قرار بگیرد. ولی نکته مهم این است که اصلاح طلبی و تجدد دینی در ایران با نهضت رفورمیست قرن شانزدهم اروپا تفاوت ماهوی دارد. ▫️ زیرا به خلاف اروپا، رفورمیسم در ایران خواسته بومی و مطالبۀ خود جوش مردم نیست، بلکه به عنوان پیش قراول مدرنیته، یک ضرورت فرنگی است که توسط روشنفکران به مردم تلقین و تحمیل شده است. 🔹 ملت اروپا آگاهانه خواهان تقویت جنبه های دینی کلیسا بودند و از دنیازدگی و آمرزش‌نامه فروشی و ثروت‌پرستی ارباب کلیسا افسرده گشته و از عقل ناپذیری آموزه‌های «تثلیث» و «خدای مرده» نا‌امید شده و از صومعه‌های جدال‌خیز و علم‌زدا و کهنه‌پرست نیز به جان آمده بودند. ✍ سجاد کریمان مجد 🆔 @farhang_puya
💢 کار تبلیغی پیامبر برای دعوت به اسلام 🔹پیامبر در کار تبلیغ اسلام تحرک داشت. به طائف سفر کرد. در ایام حج در میان قبایل می‌گشت و تبلیغ می‌کرد. یک بار علی علیه السلام و بار دیگر معاذ بن جبل را به یمن برای تبلیغ فرستاد. مصعب ببن عمیر را پیش از آمدن خودش برای تبلیغ مردم مدینه به مدینه فرستاد. گروه فراوانی از یارانش را به حبشه فرستاد. آنها ضمن نجات از آزار مکیان، اسلام را تبلیغ کردند و زمینه اسلام نجاشی، پادشاه حبشه و نیمی از مردم حبشه را فراهم کردند. ✍ شهید آیت الله مطهری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 کار تبلیغی پیامبر برای دعوت به اسلام 🔹پیامبر در کار تبلیغ اسلام تحرک داشت. به طائف سفر کرد. در ا
💢 کار تبلیغی پیامبر برای دعوت به اسلام (بخش دوم) 🔹 در سال ششم هجری به سران کشورهای جهان نامه نوشت و نبوت و رسالت خویش را به آنها اعلام کرد. در حدود صد نامه از او باقی است که به شخصیت‌های مختلف نوشته و پیامبری خود را اعلام و آنها را به دین اسلام دعوت کردند. 🔸 نامه‌ها نوشتند به همه‌ی سران بزرگ جهان و رسالت خودشان را به آنها ابلاغ کردند. اگر [چه] بعضی از آنها جواب ندادند ولی بسیاری‌شان جواب‌های بسیار محترمانه و متواضعانه [ای] دادند. فرستاده‌ی پیغمبر اکرم را احترام کردند، همراه او هدایایی برای حضرت فرستادند و بالأخره جواب مؤدبانه‌ای دادند. ✍ شهید آیت الله مطهری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 تفاوت اصلاح طلبی ایران و رفورمیست اروپا 🔹 شاید در نگاه اول، گرایش اصلاح‌طلبی متأثر از آشنایی روش
💢 تفاوت اصلاح طلبی ایران و رفورمیست اروپا (بخش دوم) 🔸 اروپاییان نه به انگیزه انزوای دین از جامعه یا تبعید مسیح از سیاست، بلکه صرفاً به منظور تحقق واقعیت دین عیسوی خواستار رفورمیســـم شــده بودند؛ اما مردم ایران به دین و متولیان آن خوش بین بودند و این خوشبینی آنها بر مبنای وجود تفاوت‌های اساسی میان اسلام و مسیحیت، از توجیه منطقی کافی برخوردار بود؛ چرا که حداقل سه تفاوت اساسی میان اسلام و مسیحیت مشهود بوده است: 🧷 الف) اختلاف در ماهیت حقیقی دین اسلام با ماهیت تحریفی دین مسیحیت 🧷 ب) اختلاف در هویت اجتماعی روحانیت اسلام با هویت اجتماعی روحانیت مسیحیت 🧷 ج) اختلاف در کیفیت تربیت مذهبی اسلام با کیفیت تربیت مذهبی مسیحیت ✍ سجاد کریمان مجد 🆔 @farhang_puya
⭕️ ویژگی‌های دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس 🔹 محتوای کتاب مقدس مسیحیان در آن زمان مشکلات فراوانی داشت؛ از جمله این که حاوی مطالب غیر قابل باور بود و بستری برای انتقاد فراهم می‌کرد. سرانجام به دلیل وضعیت خاصی که حاکم بود، زمینه رنسانس فراهم شد. ▫️ انتقاد گسترده از کتاب مقدس در دو سطح «اعتبار سند» و «ارزش محتوا» مطرح شد. جمع کثیری از روشنفکران غربی معتقد بوده و هستند که کتاب مقدس همان چیزی نیست که در صدر مسیحیت بود که (حتی) بعد از گذشت ده‌ها سال جمع آوری شد. از نظر محتوایی نیز آموزه‌های فراوانی متعارض با علم و عقل در آن یافتند. ✍ دکتر ابولفضل ساجدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎥 #ببینید | آزادی وارداتی 🗣 امام خمینی (ره) #آزادی_وارداتی #فرهنگ #نظم_نوین_جهانی 🆔 @farhang_puya
🖊 به مقصد پایه‌گذاری نظم نوین جهانی، اقدام به تولید فکر واحد کردند و بینش را یکسان نمودند؛ بینشی ضدواقع، چنانچه که آزادی را اشتباه تفسیر نمودند و حرکت‌هایی را آفریدند. 🖌 مگر غیر آن است که انسان در مسیر هدفی که دارد و باید حرکت کند، آزاد باشد و مانعی وجود نداشته باشد؟ اما نوع آزادی وارداتی، انسان را از رسیدن به غایت اصلی‌اش باز می‌دارد؛ این چه آزادی است که با نفس‌الامر آن، تفاوت دارد و انسان را اسیر هوای خودش و منافع زرسالاران می‌کند؟ 🖊 بهتر است که قلم اینگونه بر کاغذ حرکت کند که: «آنان که در قید و بند معشوق حقیقی‌اند، آزاد‌ترین انسان‌ها به شمار می‌روند». حسین ابن علی علیه السلام، الگوی چنین آزادی است که مدعیان آن، باید پای مکتب‌اش درس بگیرند تا مفهوم آزادی را درک کنند. 🆔 @farhang_puya
🌷 امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: چون نشانه‌های نعمت خدا آشکار گردید با كم سپاسى آنها را از خود دور نسازید. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۱۳ 🆔 @farhang_puya
📌 مؤلفه‌ها و عناصر سرمایه‌ی اجتماعی (بخش اول) 📍 مشارکت اجتماعی: مشارکت اجتماعی فرایند سازمان یافته‌ای است که از سوی افراد جامعه به صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی، با در نظر داشتن اهداف معین، انجام می‌گیرد. وجود شبکه‌های مشارکت به عنوان حوزه‌های تولید کننده‌ی سرمایه اجتماعی، بیشترین توجه را در ادبیات نوسازی و توسعه‌ی سیاسی به خود معطوف کرده است. 📎 جهت بسیاری از آموزه‌های اسلام ناب، بر همیاری اجتماعی و تعاون است و یکی از فلسفه‌های وجود مساجد در اسلام همین است. اساسا در نظام ولایی، مردم باید بیشترین پیوند و تعامل را با یکدیگر داشته باشند تا سعادت اجتماعی محقق شود و جامعه‌ی مطلوب شکل گیرد. ✍ مهدی رشیدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 مؤلفه‌ها و عناصر سرمایه‌ی اجتماعی (بخش اول) 📍 مشارکت اجتماعی: مشارکت اجتماعی فرایند سازمان یافته
📌 مؤلفه‌ها و عناصر سرمایه‌ی اجتماعی (بخش دوم) 📍همبستگی اجتماعی: همبستگی اجتماعی؛ یعنی احساس مسئولیت متقابل بین چند نفر یا چند گروه که از آگاهی و اراده برخوردار باشند. اسلام به عنوان کامل‌ترین دین برای هدایت بشر، بهترین معیارها و محورها را برای وفاق اجتماعی و همبستگی امت اسلامی، اصول و مبادی دین معرفی می‌کند که از فطرت سلیم بشری نشأت گرفته است. 📎 انسجام و وحدت اعضای جامعه، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که موفقیت آنها را تضمین می‌کند و جامعه را به سوی رشد و تعالی سوق می‌دهد. از سوی دیگر تفرقه و پراکندگی موجب زوال و انحطاط می‌شود. ✍ مهدی رشیدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ ویژگی‌های دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس 🔹 محتوای کتاب مقدس مسیحیان در آن زمان مشکلات فراوانی
⭕️ ویژگی‌های دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس (بخش دوم) 📎 به تدریج آنها با تکیه بر ابزارهای‌ بشری، آموزه‌های مسیحیت را به دو طبقه فردی و اجتماعی تقسیم کردند و بر این باور بودند که باید در آموزه های دینی، رابطه خود با خدا را از دین بگیریم و در آموزه‌های اجتماعی از عقل و تجربه مدد بگیریم؛ اما پس از مدتی دریافتند که از آموزه‌های فردی آن نیز نمی‌توان دفاع کرد و به این نتیجه رسیدند که نباید گزاره‌های کتاب مقدس را گزاره‌‌هایی واقع‌‌نما تلقی کرد. ✍ دکتر ابولفضل ساجدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ ویژگی‌های دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس (بخش دوم) 📎 به تدریج آنها با تکیه بر ابزارهای‌ بشری،
💠 ویژگی‌های دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس (بخش سوم) 📎 بلکه کتاب مقدس، شبیه رمانی است که وقتی آن را مطالعه می‌کنیم، متوجه تأثیرگذاری آن می‌شویم؛ نه این که مطمئن باشیم آنچه اتفاق افتاد، مطابق با واقعیت است. 🔚 رمان چیست؟ رمان تأثیر روانی دارد، اما واقع نما نیست و حکایت از واقع ندارد، ولی می‌شود آن را به گونه‌ای تدوین کرد که اخلاق یک شخص را خوب یا بد کند. بنابراین مشکلات کتاب مقدس منشأ نظریاتی شد که از طرف روشنفکران ابراز شد. ✍ دکتر ابولفضل ساجدی 🆔 @farhang_puya