📌 مؤلفهها و عناصر سرمایهی اجتماعی (بخش اول)
📍 مشارکت اجتماعی: مشارکت اجتماعی فرایند سازمان یافتهای است که از سوی افراد جامعه به صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی، با در نظر داشتن اهداف معین، انجام میگیرد. وجود شبکههای مشارکت به عنوان حوزههای تولید کنندهی سرمایه اجتماعی، بیشترین توجه را در ادبیات نوسازی و توسعهی سیاسی به خود معطوف کرده است.
📎 جهت بسیاری از آموزههای اسلام ناب، بر همیاری اجتماعی و تعاون است و یکی از فلسفههای وجود مساجد در اسلام همین است. اساسا در نظام ولایی، مردم باید بیشترین پیوند و تعامل را با یکدیگر داشته باشند تا سعادت اجتماعی محقق شود و جامعهی مطلوب شکل گیرد.
✍ مهدی رشیدی
#شماره۴۶
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 مؤلفهها و عناصر سرمایهی اجتماعی (بخش اول) 📍 مشارکت اجتماعی: مشارکت اجتماعی فرایند سازمان یافته
📌 مؤلفهها و عناصر سرمایهی اجتماعی (بخش دوم)
📍همبستگی اجتماعی:
همبستگی اجتماعی؛ یعنی احساس مسئولیت متقابل بین چند نفر یا چند گروه که از آگاهی و اراده برخوردار باشند. اسلام به عنوان کاملترین دین برای هدایت بشر، بهترین معیارها و محورها را برای وفاق اجتماعی و همبستگی امت اسلامی، اصول و مبادی دین معرفی میکند که از فطرت سلیم بشری نشأت گرفته است.
📎 انسجام و وحدت اعضای جامعه، از جمله مهمترین عواملی هستند که موفقیت آنها را تضمین میکند و جامعه را به سوی رشد و تعالی سوق میدهد. از سوی دیگر تفرقه و پراکندگی موجب زوال و انحطاط میشود.
✍ مهدی رشیدی
#شماره۴۶
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ ویژگیهای دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس 🔹 محتوای کتاب مقدس مسیحیان در آن زمان مشکلات فراوانی
⭕️ ویژگیهای دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس (بخش دوم)
📎 به تدریج آنها با تکیه بر ابزارهای بشری، آموزههای مسیحیت را به دو طبقه فردی و اجتماعی تقسیم کردند و بر این باور بودند که باید در آموزه های دینی، رابطه خود با خدا را از دین بگیریم و در آموزههای اجتماعی از عقل و تجربه مدد بگیریم؛ اما پس از مدتی دریافتند که از آموزههای فردی آن نیز نمیتوان دفاع کرد و به این نتیجه رسیدند که نباید گزارههای کتاب مقدس را گزارههایی واقعنما تلقی کرد.
✍ دکتر ابولفضل ساجدی
#شماره۳
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ ویژگیهای دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس (بخش دوم) 📎 به تدریج آنها با تکیه بر ابزارهای بشری،
💠 ویژگیهای دین مسیحیت، زمینه پیدایش رنسانس (بخش سوم)
📎 بلکه کتاب مقدس، شبیه رمانی است که وقتی آن را مطالعه میکنیم، متوجه تأثیرگذاری آن میشویم؛ نه این که مطمئن باشیم آنچه اتفاق افتاد، مطابق با واقعیت است.
🔚 رمان چیست؟ رمان تأثیر روانی دارد، اما واقع نما نیست و حکایت از واقع ندارد، ولی میشود آن را به گونهای تدوین کرد که اخلاق یک شخص را خوب یا بد کند. بنابراین مشکلات کتاب مقدس منشأ نظریاتی شد که از طرف روشنفکران ابراز شد.
✍ دکتر ابولفضل ساجدی
#شماره۳
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🔴 کسی که از حکم خدا کوتاه میآید از حقوق بندگان خدا حتما کوتاه خواهد آمد
🔹 حجاب هم حکم خداست، هم خواست مردم. نامزدی که به خاطر وسوسه مُشتی لیبرال خودفروخته از حجاب که حکم خدا است کوتاه میآید از حق بندگان خدا حتما کوتاه خواهد آمد.
راهکار:
«و باید از شما باشند گروهی که دعوت به خیر کنند، امر به معروف کنند و نهی از منکر نمایند.» آل عمران، ۱۰۴
👤سید رضی
#انتخابات
#سیاست
#حجاب
🆔 @farhang_puya
💢 تشکیل دولت اسلامی، یکی از مراحل تشکیل تمدن نوین اسلامی (بخش اول)
🔹 یکی از مراحل تحقق اهداف نظام اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب(دام عزه) سالها پیش، بر آن تاکید کردهاند، تشکیل دولت اسلامی است.
🔸 دولت اسلامی به معنای اسلامی شدن روش و منش دولتمردان، طراحی سازوکارها و نهادهای دولت و نظام بر اساس مبانی و معارف اسلام است که نتیجهی آن، حاکمیت ارزشها، اصول، مبانی، احکام و هم چنین قوانین و مقررات اسلام در جامعهی اسلامی است.
📝 مهدی حسنزاده
#شماره۴۶
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 تشکیل دولت اسلامی، یکی از مراحل تشکیل تمدن نوین اسلامی (بخش اول) 🔹 یکی از مراحل تحقق اهداف نظام ا
💠 تشکیل دولت اسلامی، یکی از مراحل تشکیل تمدن نوین اسلامی (بخش دوم)
🖇 از مهمترین شاخصههای دولت اسلامی اقتدار و کارآمدی است. دولتی مقتدر و کارآمد است که براساس اهداف خاصی طرحریزی شده باشد و هرچه بهتر بتواند به آن اهداف دست یافته و آن را محقق سازد.
🔚 البته در نظام اسلامی تحقق اهداف و کارآمدی باید در راستای خواستهها و ارزشهای اسلامی باشد؛ «کارآمدی» هم باید در جهت تحقق خواستهها و اهداف اسلامی باشد؛ در جهت پیاده شدن و عینی شدن ارزشها در جامعه باشد.
📝 مهدی حسنزاده
#شماره۴۶
#معارف
🆔 @farhang_puya
💠 خداوند متعال: هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم میکند.
📚قسمتی از آیه ۲ سوره طلاق
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 نقش سه قوا در ارتقای سرمایهی اجتماعی (بخش اول)
▫️ نقش حکومت شامل قوای
سه گانهی مجریه، قضاییه و مقننه در ارتقای سرمایهی اجتماعی، اهمیت فراوانی دارد؛ به عنوان مثال احترام به قانون و روحیهی جهادی و انقلابی از سوی مسوولان بلندپایهی کشور، میتواند نقطهی شروع مناسبی برای ارتقای سطح سرمایهی اجتماعی باشد.
✍ مهدی رشیدی
#شماره۴۶
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 نقش سه قوا در ارتقای سرمایهی اجتماعی (بخش اول) ▫️ نقش حکومت شامل قوایسه گانهی مجریه، قضاییه و
💢 نقش سه قوا در ارتقای سرمایهی اجتماعی (بخش دوم)
🔹 لذا نقش قوهی مقننه در تصویب ساختارهای قانونی راهگشا و نظارت بر حسن اجرای قانون و نقش قوه قضاییه در راستای صیانت از قانون و ضمانت اجرای قوانین و تساوی همه در برابر قانون، بسیار حساس است که اکنون زمینهی عمل انقلابی این دو قوه فراهم گشته است.
🖇 بنابراین به فرمودهی رهبر معظم انقلاب، تنها راه ترمیم سرمایهی اجتماعی در ایران، رویش ساختارها، قوای انقلابی و جهادی، به ویژه دولت جوان حزب اللهی است.
🔹 تا با مدیریت جهادی و انقلابی متکی بر ایمان، بصیرت و از خودگذشتگی، تمام ساختارهای شکننده و ناکارمد؛ همانند آموزش و پرورش، صمت، وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و دیپلماسی ذلت بار را بازسازی نماید و به جایگاه تمدنی خویش در جهان بشریت برسد.
🔚 بدون تردید این امر در گروی حماسه آفرینی مردم در انتخاب مدیران انقلابی و دلسوز است.
✍ مهدی رشیدی
#شماره۴۶
#سیاست
🆔 @farhang_puya
💠 انتخابات نمایشی
🔹 در نظام وراثتی و دموکراتیک حاکمان سعی میکنند تا حد ممکن، سطح مداخلهی مردم در امور جامعه را به حداقل برسانند؛ چرا که در ساحت
نظریه های غیر توحیدی و سکولار، اقتضای بازی قدرت همین است.
🔸 حضور مردم در سیاست، مزاحمت و دخالت در قدرت به شمار میرود. هرچند نظامهای غیرالهی با تکیه بر آزادی انسان و حق تعیین سرنوشت، شعار مردم سالاری و دموکراسی سر میدهند.
🔹 اما در عالم واقع، اختیار مردم ارزش ندارد و ساختارهای موجود گزینههای معینی را به صورت نامرئی بر جامعه تحمیل مینماید؛ یعنی سناریوی انتخابات و حضور مردم به نمایش گذاشته می شود.
🖊 م.واشان
#سیاست
#شماره۴۶
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 شب های جمعه میگیرم هواتو
🎙 بانوای: حاج میثم مطیعی
#مناسبتی
#شب_جمعه
#شب_زیارتی_ارباب
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمؤمنین عليه السلام: حسود به زبان لاف دوستى مىزند و در عمل، مخفيانه دشمنى مىورزد؛ بنابراين، او نام دوست را برخود دارد، اما صفت دشمن را.
📚 غررالحکم؛ حدیث ۲۱۰۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حضور رهبر انقلاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری
🔹حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز، جمعه یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ در اولین دقایق آغاز رأیگیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)، آراء خود را به صندوق انداختند.
#انتخابات
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💢 معیار تفرقه، اختلاف در دشمن بیگانه (بخش اول)
📎 حضرت امام خمینی در واکنش به اولین انشعاب از بدنه «جامعه روحانیت مبارز» که با شکلگیری مجمع روحانیون مبارز، به هواداری دولت میر حسین موسوی رقم خورد، فرمودند:
🔹 انشعاب از تشکیلاتی برای اظهار عقیده مستقل و ایجاد تشکیلات جدید به معنای اختلاف نیست؛ اختلاف در موقعی است که خدای نکرده هر کس برای پیشبرد نظرات خود به دیگری پرخاش کند.
📝 مسعود شفیعی کیا
#شماره۱۲
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 معیار تفرقه، اختلاف در دشمن بیگانه (بخش اول) 📎 حضرت امام خمینی در واکنش به اولین انشعاب از بدنه
🖇 معیار تفرقه، اختلاف در دشمن بیگانه (بخش دوم)
🔹 ایشان همچنین در پاسخ نگرانی شخصی از این اختلافات، فرمودند: هر دو گروه باید توجه کنند که دشمنان بزرگ مشترک دارند که به یک از آن دو جریان رحم نمیکند. دو جریان با کمال دوستی، مراقب آمریکای جهانخوار و شوروی خائن به امت اسلامی باشند ... خداوندا! تو شاهد باش من آنچه بنا بود به هر دو جریان بگویم گفتم؛ حال خود دانند.
📍 اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده، بیجهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت خط و جناح خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است.
📝 مسعود شفیعی کیا
#شماره۱۲
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🛑📸 اولین تصویر از شهید رضا زارعی امروز سپاه پاسداران در سوریه که توسط حمله هوایی صهیونیستها به شهادت رسید.
#مناسبتی
#شهیدانه
🆔 @farhang_puya
💢 ویژگی مسئولان صالح در کلام امام علی علیه السلام (بخش اول)
🔸 حضرت علی در هفتهی آخر عمر شریفش در خطبهای، برخی از چهرههای نامدار حکومتش را نام برده و در وصفشان فرموده است: «کجا هستند برادران من؟ همانها که سواره به راه میافتادند و در راه حق قدم بر میداشتند؟ کجاست عمار؟ کجاست ابن تیهان؟ و کجاست ذوالشهادتین (مقصود حضرت، خزیمه بن ثابت است)؟»
✍ سید احمد رهنمایی
#شماره۴۶
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 ویژگی مسئولان صالح در کلام امام علی علیه السلام (بخش اول) 🔸 حضرت علی در هفتهی آخر عمر شریفش در خ
💢 ویژگی مسئولان صالح در کلام امام علی علیه السلام (بخش دوم)
🔹 و کجایند اشباه آنان از برادرانشان که بر جانبازی پیمان بسته بودند و سرهایشان برای ستمگران فرستاده شد؟! آه بر برادرانم! همانها که قرآن را تلاوت میکردند و به کار میبستند و در واجبات تدبر مینمودند و آن را برپا میداشتند. سنتها را زنده نگه داشته و بدعتها را میمیراندند. اگر به جهاد دعوت میشدند میپذیرفتند و به رهبر خویش اعتماد و اطمینان داشته و از او پیروی میکردند.»
📍 این جملات، حاکی از ویژگیهای نهفته در دولتمردان برگزیدهی آن حضرت است؛ زیرا عمار جزء دولتمردان تراز بالای حکومت علی بود.
✍ سید احمد رهنمایی
#شماره۴۶
#معارف
🆔 @farhang_puya
🗳 تصویری از آخرین حضور حضرت آیت الله مصباح یزدی در صف رأیگیری انتخابات
#علامه_مصباح
#انتخابات
🆔 @farhang_puya
💠 امام علی علیه السلام: عقل خود را زیر سوال ببرید؛ زیرا اعتماد کامل به عقل باعث اشتباه میشود.
📚 غررالحکم، حدیث ۲۵۷۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 «انا انزلناه في ليلة القدر» یعنی آویختن قرآن، نه انداختن آن 🔹 آن نصوصی که دارد قرآن، ثقلاکبر است
💢 «انا انزلناه في ليلة القدر» یعنی آویختن قرآن، نه انداختن آن (بخش دوم)
🔸 اینکه خدای سبحان به ما فرمود: «و اعتصموا بحبل الله جميعا»؛ یعنی این طناب به همه شما رسیده است. ریشههای این طناب در دسترس همه شما هست و با دلهای شما رابطه و با فطرت شما نهادینه شده است.
🔸 این طناب را بگیرید، بالا بیایید، به زمین نچسبید؛ «اثاقلتم الى الارض» نشود، به شرق و غرب تکیه نکنید که با طناب پوسیده اینها به چاه میافتید. همین طناب را بگیرید و جدا نشوید تا بالا بیایید.
📝 از آیتالله جوادی آملی
#شماره۱۴
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
💠 پیشرفت عدالتمحور علمی؛ یعنی کشف حقایق
🔹 معانی مختلف و زیادی برای «علم» کردهاند. در مجموع، علم، یک معنای عامی است که شامل علوم
عقلی، علوم نقلی و علوم تجربی میشود. هرچند که
وقتی در عرف میگویند یک پیشرفت علمی حاصل شده، بیشتر ناظر به همین علوم تجربی و تکنیک و فناوری است.
🔸 بنابراین اگر هدف «کشف حقایق» و «فهم واقعیات» «آنگونه که هست» باشد، میشود گفت که هرچه واقعیات بیشتر فهمیده شود، «پیشرفت علمی» حاصل شده است؛ اما هرچه ما از واقعیات فاصله بگیریم «پسرفت» حاصل میشود.
🔸بنابر این، طبق این تعاریف، «پیشرفت عدالتمحور» در جایی فرض میشود که ما هدفی را در نظر گرفتهایم و میخواهیم به آن برسیم و برای رسیدن به آن حرکتی انجام میدهیم.
🔚 اگر آن حرکت به سوی «کشف حقایق علمی» صورت گرفت و آن حرکت متوازن بود، این «پیشرفت علمی عدالتمحور» میشود؛ ولی اگر نامتوازن شد خلاف عدل میشود.
📝 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر علی مصباح
#علوم_انسانی
#شماره۳۸
🆔 @farhang_puya