eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
💢 تشکیل دولت اسلامی، یکی از مراحل تشکیل تمدن نوین اسلامی (بخش اول) 🔹 یکی از مراحل تحقق اهداف نظام ا
💠 تشکیل دولت اسلامی، یکی از مراحل تشکیل تمدن نوین اسلامی (بخش دوم) 🖇 از مهمترین شاخصه‌های دولت اسلامی اقتدار و کارآمدی است. دولتی مقتدر و کارآمد است که براساس اهداف خاصی طرح‌ریزی شده باشد و هرچه بهتر بتواند به آن اهداف دست یافته و آن را محقق سازد. 🔚 البته در نظام اسلامی تحقق اهداف و کارآمدی باید در راستای خواسته‌ها و ارزش‌های اسلامی باشد؛ «کارآمدی» هم باید در جهت تحقق خواسته‌‌ها و اهداف اسلامی باشد؛ در جهت پیاده شدن و عینی شدن ارزش‌ها در جامعه باشد. 📝 مهدی حسن‌زاده 🆔 @farhang_puya
💠 خداوند متعال: هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند. 📚قسمتی از آیه ۲ سوره طلاق 🆔 @farhang_puya
💢 نقش سه قوا در ارتقای سرمایه‌ی اجتماعی (بخش اول) ▫️ نقش حکومت شامل قوای سه گانه‌ی مجریه، قضاییه و مقننه در ارتقای سرمایه‌ی اجتماعی، اهمیت فراوانی دارد؛ به عنوان مثال احترام به قانون و روحیه‌ی جهادی و انقلابی از سوی مسوولان بلندپایه‌ی کشور، می‌تواند نقطه‌ی شروع مناسبی برای ارتقای سطح سرمایه‌ی اجتماعی باشد. ✍ مهدی رشیدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 نقش سه قوا در ارتقای سرمایه‌ی اجتماعی (بخش اول) ▫️ نقش حکومت شامل قوایسه گانه‌ی مجریه، قضاییه و
💢 نقش سه قوا در ارتقای سرمایه‌ی اجتماعی (بخش دوم) 🔹 لذا نقش قوه‌ی مقننه در تصویب ساختارهای قانونی راهگشا و نظارت بر حسن اجرای قانون و نقش قوه قضاییه در راستای صیانت از قانون و ضمانت اجرای قوانین و تساوی همه در برابر قانون، بسیار حساس است که اکنون زمینه‌ی عمل انقلابی این دو قوه فراهم گشته است. 🖇 بنابراین به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، تنها راه ترمیم سرمایه‌ی اجتماعی در ایران، رویش ساختارها، قوای انقلابی و جهادی، به ویژه دولت جوان حزب اللهی است. 🔹 تا با مدیریت جهادی و انقلابی متکی بر ایمان، بصیرت و از خودگذشتگی، تمام ساختارهای شکننده و ناکارمد؛ همانند آموزش و پرورش، صمت، وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و دیپلماسی ذلت بار را بازسازی نماید و به جایگاه تمدنی خویش در جهان بشریت برسد. 🔚 بدون تردید این امر در گروی حماسه آفرینی مردم در انتخاب مدیران انقلابی و دلسوز است. ✍ مهدی رشیدی 🆔 @farhang_puya
💠 انتخابات نمایشی 🔹 در نظام وراثتی و دموکراتیک حاکمان سعی میکنند تا حد ممکن، سطح مداخله‌ی مردم در امور جامعه را به حداقل برسانند؛ چرا که در ساحت نظریه های غیر توحیدی و سکولار، اقتضای بازی قدرت همین است. 🔸 حضور مردم در سیاست، مزاحمت و دخالت در قدرت به شمار می‌رود. هرچند نظام‌های غیرالهی با تکیه بر آزادی انسان و حق تعیین سرنوشت، شعار مردم سالاری و دموکراسی سر می‌دهند. 🔹 اما در عالم واقع، اختیار مردم ارزش ندارد و ساختارهای موجود گزینه‌های معینی را به صورت نامرئی بر جامعه تحمیل می‌نماید؛ یعنی سناریوی انتخابات و حضور مردم به نمایش گذاشته می شود. 🖊 م.واشان 🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمؤمنین عليه السلام: حسود به زبان لاف دوستى مى‌زند و در عمل، مخفيانه دشمنى مى‌ورزد؛ بنابراين، او نام دوست را برخود دارد، اما صفت دشمن را. 📚 غررالحکم؛ حدیث ۲۱۰۵ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حضور رهبر انقلاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز، جمعه یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره)، آراء خود را به صندوق انداختند. 🆔 @farhang_puya
💢 معیار تفرقه، اختلاف در دشمن بیگانه (بخش اول) 📎 حضرت امام خمینی در واکنش به اولین انشعاب از بدنه «جامعه روحانیت مبارز» که با شکل‌گیری مجمع روحانیون مبارز، به هواداری دولت میر حسین موسوی رقم خورد، فرمودند: 🔹 انشعاب از تشکیلاتی برای اظهار عقیده مستقل و ایجاد تشکیلات جدید به معنای اختلاف نیست؛ اختلاف در موقعی است که خدای نکرده هر کس برای پیشبرد نظرات خود به دیگری پرخاش کند. 📝 مسعود شفیعی کیا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 معیار تفرقه، اختلاف در دشمن بیگانه (بخش اول) 📎 حضرت امام خمینی در واکنش به اولین انشعاب از بدنه
🖇 معیار تفرقه، اختلاف در دشمن بیگانه (بخش دوم) 🔹 ایشان همچنین در پاسخ نگرانی شخصی از این اختلافات، فرمودند: هر دو گروه باید توجه کنند که دشمنان بزرگ مشترک دارند که به یک از آن دو جریان رحم نمی‌کند. دو جریان با کمال دوستی، مراقب آمریکای جهانخوار و شوروی خائن به امت اسلامی باشند ... خداوندا! تو شاهد باش من آنچه بنا بود به هر دو جریان بگویم گفتم؛ حال خود دانند. 📍 اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده، بی‌جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت خط و جناح خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. 📝 مسعود شفیعی کیا 🆔 @farhang_puya
🛑📸 اولین تصویر از شهید رضا زارعی امروز سپاه پاسداران در سوریه که توسط حمله هوایی صهیونیست‌ها به شهادت رسید. 🆔 @farhang_puya
💢 ویژگی مسئولان صالح در کلام امام علی علیه السلام (بخش اول) 🔸 حضرت علی در هفته‌ی آخر عمر شریفش در خطبه‌ای، برخی از چهره‌های نامدار حکومتش را نام برده و در وصفشان فرموده است: «کجا هستند برادران من؟ همان‌ها که سواره به راه می‌افتادند و در راه حق قدم بر می‌داشتند؟ کجاست عمار؟ کجاست ابن تیهان؟ و کجاست ذوالشهادتین (مقصود حضرت، خزیمه بن ثابت است)؟» ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 ویژگی مسئولان صالح در کلام امام علی علیه السلام (بخش اول) 🔸 حضرت علی در هفته‌ی آخر عمر شریفش در خ
💢 ویژگی مسئولان صالح در کلام امام علی علیه السلام (بخش دوم) 🔹 و کجایند اشباه آنان از برادرانشان که بر جانبازی پیمان بسته بودند و سرهایشان برای ستمگران فرستاده شد؟! آه بر برادرانم! همان‌ها که قرآن را تلاوت می‌کردند و به کار می‌بستند و در واجبات تدبر می‌نمودند و آن را برپا می‌داشتند. سنت‌ها را زنده نگه داشته و بدعت‌ها را می‌میراندند. اگر به جهاد دعوت می‌شدند می‌پذیرفتند و به رهبر خویش اعتماد و اطمینان داشته و از او پیروی می‌کردند.» 📍 این جملات، حاکی از ویژگی‌های نهفته در دولتمردان برگزیده‌ی آن حضرت است؛ زیرا عمار جزء دولتمردان تراز بالای حکومت علی بود. ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
🗳 تصویری از آخرین حضور حضرت آیت الله مصباح یزدی در صف رأی‌گیری انتخابات 🆔 @farhang_puya
💠 امام علی علیه السلام: عقل خود را زیر سوال ببرید؛ زیرا اعتماد کامل به عقل باعث اشتباه می‌شود. 📚 غررالحکم، حدیث ۲۵۷۰ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 «انا انزلناه في ليلة القدر» یعنی آویختن قرآن، نه انداختن آن 🔹 آن نصوصی که دارد قرآن، ثقل‌اکبر است
💢 «انا انزلناه في ليلة القدر» یعنی آویختن قرآن، نه انداختن آن (بخش دوم) 🔸 اینکه خدای سبحان به ما فرمود: «و اعتصموا بحبل الله جميعا»؛ یعنی این طناب به همه شما رسیده است. ریشه‌های این طناب در دسترس همه شما هست و با دل‌های شما رابطه و با فطرت شما نهادینه شده است. 🔸 این طناب را بگیرید، بالا بیایید، به زمین نچسبید؛ «اثاقلتم الى الارض» نشود، به شرق و غرب تکیه نکنید که با طناب پوسیده اینها به چاه می‌افتید. همین طناب را بگیرید و جدا نشوید تا بالا بیایید. 📝 از آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
💠 پیشرفت عدالت‌محور علمی؛ یعنی کشف حقایق 🔹 معانی مختلف و زیادی برای «علم» کرده‌اند. در مجموع، علم، یک معنای عامی است که شامل علوم عقلی، علوم نقلی و علوم تجربی می‌شود. هرچند که وقتی در عرف میگویند یک پیشرفت علمی حاصل شده، بیشتر ناظر به همین علوم تجربی و تکنیک و فناوری است. 🔸 بنابراین اگر هدف «کشف حقایق» و «فهم واقعیات» «آنگونه که هست» باشد، می‌شود گفت که هرچه واقعیات بیشتر فهمیده شود، «پیشرفت علمی» حاصل شده است؛ اما هرچه ما از واقعیات فاصله بگیریم «پسرفت» حاصل می‌شود. 🔸بنابر این، طبق این تعاریف، «پیشرفت عدالت‌محور» در جایی فرض می‌شود که ما هدفی را در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم به آن برسیم و برای رسیدن به آن حرکتی انجام می‌دهیم. 🔚 اگر آن حرکت به سوی «کشف حقایق علمی» صورت گرفت و آن حرکت متوازن بود، این «پیشرفت علمی عدالت‌محور» می‌شود؛ ولی اگر نامتوازن شد خلاف عدل می‌شود. 📝 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
💠 لزوم انتخاب غایت نهایی زندگی 🔹 همه حرکات جزیی که انجام می‌دهیم، تحت یک انگیزه و هدف بالاتری قرار می‌گیرد که آن هم خودش می‌تواند مقدمه‌ای برای یک هدف بالاتر باشد و همینطور تا به آن هدف نهایی برسد. 🔸 در یک ارزیابی کلی اگر بخواهیم بررسی کنیم که این حرکت‌های جزئی ما در مسیر آن هدف نهایی چه جایگاهی دارد و آیا این حرکت‌ها، ما را به آن هدف نهایی نزدیک کرده است، باید یک ارزیابی مجددی بکنیم و ببینیم در مجموع ما چقدر به هدف نهایی نزدیک شده‌ایم و به سوی آن هدف پیشرفت کرده‌ایم. 🖊 دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گناه نابخشودنی مسئولین! 🗣 استاد علیرضا پناهیان: 🔻ما که رأی می‌دهیم، به خاطر خدا رأی می‌دهیم؛ یعنی هر کس از ما رأی بگیرد، یک طرف‌اش خداست؛ [ اگر تخلف بکند ] خدا نابود‌اش می‌کند. 🆔 @farhang_puya
🔹 در صف انقلابیون بودن، حکم انقلابی را ندارد! چیزی که این شیخ و امثال او، نمی‌فهمند و به واسطه این فهم غلط، افرادی که موریانه‌های انقلاب هستند را مخالف دشمنان می‌پندارند و در نهایت به حمایت از آنها می‌پردازند. 🔹 باید به یاد چنین افرادی آورد که جریان اصلاح‌طلب، چه آفتی برای انقلاب اسلامی بود و هست. جریانی که در زمانه‌ای، در روزنامه‌هایشان اقدام به شبهه‌افکنی علیه اسلام و انقلاب اسلامی می‌کردند تا بنیاد‌های این حرکت را از بین ببرند و در این مسیر، شخصیت‌های مهمی را همچون علامه مصباح یزدی، ترور شخصیت نمایند. 🆔 @farhang_puya
💠 امـام علی علیه السلام: آن که اخـــلاقش بــــد باشد، روزى‌اش تنگ مى‌شـــود. 📚 غـــررالحکم | ۸۰۲۳ 🆔 @farhang_puya
💠 مراقب کودکان‌تان باشید! 🔹 اکثر متفکران عرصه رسانه و سینما معتقدند، تلویزیون و سینما به دلیل دارا بودن ابعاد پیچیده، چیزی بیش از سرگرمی هستند. چرا که اغلب مخاطبان تلویزیون و سینما در موقعیت انفعالی از آن قرار دارند. 🔸 یعنی بیش از هر زمان دیگری از واکنش‌های روزانه، قدرت واکنش کمتری در برابر برنامه‌های پخش شده از تلویزیون دارند. بدیهی است که این تاثیرپذیری در کودکان و نوجوانان، که بالطبع سبک زندگی ناموزون این روزها، زمان بیشتری را پای جعبه جادو می‌گذرانند، بیشتر است. 🔸 و این مدخل مهمی برای عبور و انتقال مفاهیم متعددی به کودکان شده است؛ مفاهیمی که گاه و بیشتر از آن در تضاد جدی با فرهنگ، تاریخ، مذهب و اعتقادات مخاطب هدف هستند. 🖊 زینب ابوذری 🆔 @farhang_puya
💠 امام باقر علیه السلام: کار نیک، از مرگ بد، جلو می‌گیرد و هر کار نیکی، صدقه است و نیکوکاران در دنیا، نیکان آخرتند. 📚دعائم الاسلام،ج۲ ص۱۳۲۱ 🆔 @farhang_puya
💠 سکولاریسم اخلاقی؛ انحراف در خوانش حسن و قبح عقلی 🔹 سکولاریسم اخلاقی، نوع خطرناکی است؛ چراکه مروج بی اعتنایی یا به حاشیه راندن دین از عرصه اخلاق است؛ که این مطلب از گرایش جدید به حسن و قبح عقلی سرچشمه می‌گیرد. 🔸در قدیم منظور از حسن و قبح عقلی، گرایشی در برابر نص‌گرایی افراطی بود که ریشه حسن و قبح را در عقل می‌جست و دین را مؤکد حکم عقل و هادی آن معرفی می‌کرد؛ اما برداشت معاصر از حسن و قبح عقلی، جدایی عقل از دین است. 🔹 اعتقاد معاصر منجر به نظریه تغییر در حسن و قبح افعال می‌شود بدین معنا که حسن و قبح نزد ملتی می‌تواند کاملا متفاوت از ملت دیگر باشد. اما این معنا در اسلام دیگرگونه است. 🔹 متفکران اسلام نیز، خوبی و بدی را به خوبی و بدی دائم و ثابت و متغیر تقسیم می‌کنند. اما اسلام معتقد است که برخی امور ذاتا و همواره حَسَن و برخی قبیح‌اند و این ملت یک ملت متفاوت نخواهد بود؛ مثلا قبح ظلم و حسن عدل دائمی است. 📝 معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya