eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
860 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پیشینه واقعی فراماسونری 🔹 عده ای تاریخ بنیانگذاری آن [فراماسونری] را به دوران حضرت سلیمان پیامبر (ع) برگردانده‌اند و معتقدند که بخت‌النصر، رئیس لژ آن گردید و برخی هم بانی آن را کوروش دانسته اند و معتقدند که وی پس از گشودن بابل، لژ فریمیسنری را بنیان نهاد. 🔸 با این همه اما پیشینه واقعی فراماسونری را باید در طریقت رازآمیز كابالا و سازمان‌های یهودیان مخفی مستقر در کشورهای مختلف اروپایی از جمله انگلستان و اسکاتلند جست وجو کرد. 🔹 از این زاویه نگرش، فراماسونری را باید تداوم جریانی دانست که با تکاپوهای دسیسه‌گرانه الیگارشی یهودیان اسپانیا در سده سیزدهم میلادی آغاز شد و نیمه دوم در سده‌های پسین میراث و سنن آن تداوم یافت. 🖊 علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💠 روانشناسی فراماسونری 🔹 نظر می‌رسد که فراماسونری، روانشناسی نمادهاست؛ روان شناسی بازی با واژه‌ها و اصطلاحات است و در یک کلام روان شناسی فریب است. به طور خلاصه در سه موضوع است: روانشناسی نمادها، روانشناسی بازی و روانشناسی فریب. 🔸 در مورد نمادها، انواع و اقسام نمادهایی است که هویت فراماسونری را در بر می‌گیرد؛ از جمله نماد معماری و آنچه که مربوط به ساختار و فیزیولوژی این جریان می‌شود. 🔸 همچنین نمادهای انسانی، نمادهای حیوانی، نمادهای معنوی، نمادهای قومی و بومی، نمادهای ادبی، نمادهای شیطانی و از جمله نمادهای جهانی در عرصه بین الملل وجود دارند. 🗣 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
36.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿 همیشه هر شب جمعه به سینه غم دارم؛ حرارتی‌ست قدیمی که در دلم دارم 🆔 @farhang_puya
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه 📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار می‌کند: 🗂 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 👇 🔶 راهی به رضوان 📣 موضوع: آثار غفلت و راه رهایی از آن ۱ 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام جعفر رحمانی استاد حوزه و دانشگا و محقق اخلاق اسلامی ⏰ جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ ساعت ۱۷:۰۰ 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه مجازی👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشی‌های تلفن همراه، نیز دنبال کنید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خداوند عزّوجلّ: هر‌كه مرا ياد كند، همدمش می شوم. 📚حدیث قدسی، كافی، ج ۲، ص ۳۹۶ 🆔 @farhang_puya
🖇 جریان سکولار، یعنی با هیچ کس کاری نداشته باش! 🔹 روشنفکر‌نمایان اساس گسترش و مهم ترین ابزار معرفی اسلام - امر به معروف و نهی از منکر - را از میان برداشتند تا دیگر از این راه معارف اسلامی ترویج نشود و انگیزه ای برای تبلیغ باقی نماند. از ســــــوی دیگر ظلم ستیزی هم که مهمترین مشکل غرب و استکبار با جبهه اسلام بود با حذف نهی از منکر در عمل مرتفع می‌شد. 🔸 متأسفانه جبهه استکبار در این زمینه موفقیت چشمگیری به دست آورده و در جوامع اسلامی جمعیتی به نام مسلمانان سکولار چه در قشر فرهیخته و چه در میان عوام جامعه پدید آمده است. 🔹 این قشر که اغلب در طبقات متوسط به بالای درآمدی حضور دارند منشأ بسیاری از تحولات اجتماعی و فرهنگی در سطح جوامع اسلامی هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. 🖊 علیرضا فرهادی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | صحبت‌های دلنشین امام خمینی(ره) درباره ماه مبارک رمضان 🌷 رحمت و رضوان الهی بر آن پیر عارف 🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق علیه‌السلام: شايسته نيست كه زن مسلمان، آن‌گاه كه از خانه خويش بيرون مى‌رود، لباس خود را وسيله جلب توجّه ديگران نمايد. 📚 كافى، ج۵، ص۵۱۹، ح۳ 🆔 @farhang_puya
💠 جامعه‌پذیری 🔹 جامعه‌پذیری یا اجتماعی شدن معادل «Socialization» از نظر لغوی به معنای انطباق با جامعه و آشناسازی با جامعه است. در جامعه‌شناسی این مفهوم به فرایندی اطلاق می‌شود که به موجب آن افراد ویژگی‌هایی را که شایسته عضویت آنها در جامعه است کسب می‌کنند. 🔸 به عبارت دیگر، جامعه‌پذیری نوعی فرایند کنش متقابل اجتماعی است که در خلال آن، فرد، هنجارها، ارزش ها و دیگر عناصر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موجود در گروه یا محیط پیرامون خود را فراگرفته، درونی کرده و آن را با شخصیت خود یگانه می‌سازد. 🖊 محمدرضا انواری 🆔 @farhang_puya
🖇 تأثیر نوع رسانه بر تحولات اجتماعی در کلام مک‌لوهان 🔹 مک‌لوهان، نوع رسانه را عامل اساسی تحولات تاریخی و اجتماعی می‌داند. وی تاریخ بشر را بر اساس نوع رسانه تقسیم‌بندی می‌کند و می‌گوید بشر سه دوره به خود دیده است: 🔸 دوره اول دوره قبیله ای است؛ زیرا رسانه غالب در این دوره صدا و گفتار بوده است و انسان ها ارتباط شفاهی چهره به چهره و صمیمانه با یکدیگر داشتند. پس از اختراع ماشین چاپ ارتباط انسانها مکانیکی شد که طی آن، پیامها از طریق نوشتار و دریافت بینایی منتقل می‌شد. 🔹 در این دوره، ارتباطات از حالت رودررو و صمیمانه خارج و به واسطه مجاری ارتباطی جدید یعنی کتاب و مطبوعات میسر بود. او نظام ارتباط مکتوب را منشأ شکل‌گیری مدرنیسم می‌داند. 🖊 حفیظه مهدیان 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تقوای قلب، عالی‌ترین نوع تقواست؛ مراقب دلت باش! 🗣 استاد علیرضا پناهیان 🆔 @farhang_puya
💠 دنیاگرایی، نخستین انحراف در حوزه‌های علمیه 🔹 بدون شک یکی از مهم ترین مؤلفه‌ها در تعریف روحانیت اصیل، بحث عدم گرایش به دنیاست؛ به تعبیر مقام معظم رهبری که آن طرفش را فرمودند، چرب و شیرین زندگی به عنوان یک آفت مهم برای کسانی است که در سلک روحانیت هستند. 🔸 به نظر من تعابیر امام درباره انحرافاتی که ممکن است در روحانیت به وجود آید را می‌شود در تعبیر علمای سوء که در روایت هست خلاصه کرد؛ کسانی که دین را وسیله یا پلکان به اصطلاح مکنت یا قدرت یا وسیله کسب دنیا قرار دادند؛ نه به عنوان یک رسالت. 🔚 این خطر به تعبیر حضرت امام با نفوذ دشمن مضاعف می‌شود و به حوزه‌ها و روحانیت هشدار دادند که مراقب رخنه و نفوذ دشمن در صفوف خودتان باشید. 🖊 حجت الاسلام محمدی عراقی 🆔 @farhang_puya
عدم اعتدال در عقاید موجب هلاک 🔹 سینه پر درد تاریخ، داستان‌های فراوانی از انحراف عقیدتی معاصرين انبیاء و ائمه علیهم السلام دارد. قصه‌هایی که گاه از غلو ياران معصومین (ع) خبر می‌دهند و گاه از کفر و الحاد ایشان! مانند عده‌ای که بعد از جنگ جمل اصرار بر الوهیت امیرالمومنین (ع) داشتند. 🔹 حضرت آنها را نهی و سپس تهدید به اعدامشان کرد. اما این کیفر نیز به حال آنها سودی نبخشید؛ لذا مردند اما از حرف خود دست نکشیدند؛ از طرفی دیگر خوارج نهروان بر کفر حضرت شهادت می‌دادند. این دو جریان منحرف را حضرت بارها با عباراتی مشابه نهی از منکر نمودند. 🔚 ایشان درباره آنها فرمودند: «دو تن به خاطر من تباه شدند: دوستی که اندازه نگاه نداشته، غُلوّ کرد و دشمنی که آنچه در من نیست را به من نسبت داد». 📝 حسین فلاح‌زاده ابرقویی 🆔 @farhang_puya
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه 📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار می‌کند: 🗂 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 👇 🔶 راهی به رضوان 📣 موضوع: آثار غفلت و راه رهایی از آن ۳ 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام جعفر رحمانی استاد حوزه و دانشگا و محقق اخلاق اسلامی ⏰ یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ساعت ۱۷:۰۰ 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه مجازی👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشی‌های تلفن همراه، نیز دنبال کنید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
🛑 امام رضا عليه السلام: به خداوند گمان نيک ببر؛ زيرا خداى عزّوجلّ مى‌فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويشم؛ اگر گمانِ او به من نيک باشد، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم 📚 ميزان الحكمه، ج۶، ص۵۷۷ 🆔 @farhang_puya
💠 نفوذ در جبهه حق؛ خط مشی شیطان 🔹 می‌توان یکی از راهکارهای سیاسی جریان انحرافی در جهت راه اندازی جنگ نرم بر ضد جبهه حق را تلاش آنها جهت نفوذ در لایه‌ها و مراتب مختلف جریان حق دانست. جریان انحرافی از این طریق ضمن دستیابی به اسرار این جبهه با ایجاد اختلاف و حاکم کردن فضای یاس و ناامیدی در زمان لازم در صدد ضربه زدن به جبهه حق بر می‌آید. 🔸 این راهکار بیش از همه از سوی بزرگترین دشمن جبهه حق يعني شيطان اجرا شده است. نفوذ مرحله به مرحله شیطان بر افکار انسانهای جبهه حق، موجب شده است که برخی از افراد این جریان در دام شیطان گرفتار آیند. نفوذ شیطان نیز اغلب در لباس خیرخواهی با وسایل فریبنده و گوناگون صورت می‌پذیرد. 📝 علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💠 زمینه‌سازی انقلاب اسلامی توسط مراجع 🔹 اقدام آیت الله مؤسس در تأسیس حوزه علمیه قم و اقدامات آیت الله بروجردی در تقویت این حوزه، مقدمات لازم برای پرورش نیروی انسانی لازم برای انقلاب اسلامی را در سال ۵۷ فراهم کرد. بسیاری از شاگردان مکتب حاج شیخ عبدالکریم حائری کسانی بودند که سال‌ها بعد به عنوان یاران امام، به تحقق نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری رساندند. 🔹 بررسی مراحل و اقدامات حضرت امام خمینی (ره) به عنوان ثمره این حوزه و این مکتب نیز مؤید و شاهدی روشن بر تکلیف‌مداری و نتیجه‌طلبی است که البته در بسیاری از موارد با معیارهای مادی و بشری نه قابل پیش‌بینی بود و نه اکنون قابل تحلیل خواهد بود. 🖊 محمد بهمنی 🆔 @farhang_puya
👆محفل قرائت قرآن رزمندگان سرایا قدس در ماه مبارک رمضان 🆔 @farhang_puya
💠 پاداش حزب الله در دنیا و آخرت 🔹 اولین پاداش این گروه [حزب الله] این است که ایمان در دل‌هایشان ثابت می‌شود و به تزلزل و نوسان در ایمان و نفاق دچار نمی‌شوند. دومین پاداش حزب الله این است که ایشان را با روحی از خودش تأیید می‌کند. 🔸 هر چند ما حقیقت این مطلب را که خداوند درباره حضرت عیسی علیه السلام نیز می‌فرماید، به درستی درک نمی‌کنیم اما می‌فهمیم که مطلب بلندی است. این دو پاداش خداوند در این عالم به کسانی است که با دشمنان خدا قطع رابطه می‌کنند. 🔹 سومین پاداش ایشان که در آخرت است، این است: آنها را به بهشت‌هایی با نهرهای جاری وارد می‌کند و در آن جاودانه هستند. 📝 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه 🆔 @farhang_puya
بزرگ‌ترین آفت حوزه علمیه، مقدس مآب‌ها 🔹 تحجر متحجرین به مخالفت با علومی مانند فلسفه که آن را کفر می‌پنداشتند محدود نمی‌شد، هر چند عناد ویژه آنان با علمای وارسته و فرهیخته، ریشه‌ای دیرینه داشت و همین گروه مرحوم ملاصدرا را از شهر و دیار خود راندند و درس پربار «اسفار» مرحوم علامه طباطبایی را به تعطیلی کشاندند. 🔸 با این حال ذکر شمه ای بسیار کوچک از مخالفت متحجرین مقدّس مآب در زمینه‌های مختلف، بیانگر وجود این خطر جدی در حوزه های علمیه است. از بدنام و منکوب کردن هرگونه تحرک مثبت در حوزه ها گرفته تا گناه شمردن دخالت علما در سیاست... 🖊 هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه 📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار می‌کند: 🗂 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 👇 🔶 راهی به رضوان 📣 موضوع: آثار غفلت و راه رهایی از آن ۴ 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام جعفر رحمانی استاد حوزه و دانشگا و محقق اخلاق اسلامی ⏰ دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ ساعت ۱۷:۰۰ 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه مجازی👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشی‌های تلفن همراه، نیز دنبال کنید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
🛑 امام على عليه السلام: كسى كه بيشترين چيزى كه در او هست خردش نباشد، با بيشترين چيزى كه در وجود او هست مرگش فراهم آيد 📚 ميزان الحكمه ج۷ ص۵۰۴ 🆔 @farhang_puya
💠 نظریه «نتیجه‌گرایی» و نقد به آن 🔹 بر اساس نتیجه‌گرایی، آن چه اهمیت دارد، دستیابی به هدفی است که فعال سیاسی در نظر دارد برای رسیدن به این هدف باید شیوه‌های مختلف حرکت و فعالیت مورد توجه قرار گیرد و در نهایت، نوع حرکتی مورد تأیید قرار می گیرد که پایان آن دستیابی قطعی یا در حد قطع به نتیجه و هدف باشد. 🔸 در نتیجه‌گرایی، اگرچه کار همراه با تفکر است، اما عامل محوری حرکت انسان، غایتی بیرونی است. نقص این مبنا آن است که دستیابی به هر هدفی را از طریق هر روشی مجاز می‌سازد. نتیجه‌گرایی در حوزه سیاست، مبتنی بر آرای ماکیاولی است. 📝 دکتر مهدی امیدی 🆔 @farhang_puya