eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ ‏گنبد آهنین بچه شیعه‌ها... 🆔 @farhang_puya
🌷 امام باقر علیه السلام: هیچ کس از گناه سالم نماند، مگر آنکه زبانش را نگهدارد. 📖 تحف العقول، ص۲۹۸ 🆔 @farhang_puya
💠 از سیره دوستداران اهل بیت، عدالت در سخن‌گویی است 🔹 میانه‌روی در سکوت و سخن گفتن در آن است که گوهر سخن در وقت خود بیان گردد. پرحرفی در جایی که نیاز به کلام طولانی نیست، از مصادیق افراط و سکوت در زمانی که گفتن و تكلم شایسته است، از مصادیق تفریط است. 🔹 آفتِ پرحرفی، ابتلاء به کثرت خطا و یاوه گوییست و ثمره سکوت به جا، مجد و هیبت یافتن است. امام علیه السلام) در حدیثی ضمن شمارش ده خصلت نیک یکی از رفقای خوب و خدایی‌اش، می‌فرماید: 🔹 «سابقاً دوستی خدایی داشتم که می‌گفت آنچه را عمل می‌کرد و بدانچه عمل نمی‌کرد لب نمی‌گشود. اگر با او جدال می‌کردند خاموشی می‌گزید. اگر در گفتار بر او پیروز می‌شدند، در خاموشی مغلوب کسی نمی‌شد. بر شنیدن حریص‌تر بود تا سخن گفتن....» 🖊 حسین فلاح زاده ابرقویی 🆔 @farhang_puya
💠 جریان سیاسی «اسلام‌گرا» مصر 🔹 جریان اسلام‌گرا بیشتر در قالب جنبش اخوان‌المسلمین و به عنوان عنصر تأثیر‌گذار در فعالیت‌های سیاسی مصر حضور دارد. دو رویکرد در داخل اسلام‌گرایان نسبت به تحولات اخیر و آینده سیاسی مصر قابل مشاهده است: 🔹 ۱. جریان تندرو و سلفی در قالب گفتمان خشونت‌گرا و ضرورت اجرای احکام شریعت و لغو تمام قوانین عرفی و وصفی و حملات جهادی علیه قبطیان مصری که از زبان شیخ محمد حسان و ابو اسحاق الحوینی شنیده می‌شود. 🔸 ۲. جریان معتدل اسلام‌گرای جنبش اخوان المسلمین در قالب حزب آزادی_عدالت این فرصت را به دست آورده تا با احیای دوباره نقش تاریخی خود، در پیروزی مهم مصر و آینده سیاسی آن مشارکت داشته باشد. از شخصیت‌های رسانه‌ای این گروه می‌توان به «فهمی هویدی» و «طارق البشری» اشاره نمود. 📝 حسین فلاح زاده ابرقویی 🆔 @farhang_puya
🖇 نقش مهم اتکا حکومت به اعتماد مذهبی مردم 🔹 برابر آموزه‌های نبوی و سیره علوی، اقتدار حاکمیت دینی، متکی به باورهای دینی امت و حمایت مؤثر آنان از حاکم اسلامی است. 🔹 متأسفانه این اندیشه والا در طی زمان از جامعه اسلامی رخت بربست و مدعیان دروغین خلافت و سلاطین ممالک اسلامی، تنها با تکیه بر شمشیر سیطره خود را بر امت اسلامی برقرار ساختند. 🔸 با این حال، پادشاهان صفوی به فراست، اهمیت اعتماد مذهبی مردم به حاکمان را دریافتند و از همین رو دست همکاری و استمداد به سوی علما دراز کردند تا با بهره گیری از جاذبه معنوی ایشان، پشتیبانی مردم را به دست آورند. 🔹 این همکاری دستاوردهای ارزشمندی به ارمغان آورد که از مهمترین آنها می توان به وحدت مذهبی کشور ایران و محفوظ ماندن آن از تهاجم بیگانگان اشاره کرد. 📝 سید فرید حاج سید جوادی 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمومنین امام على عليه السلام: گنج‌هاى پر سود در خلوتِ عبادت خداست. 📚 غررالحكم، حدیث۶۵۰۴ 🆔 @farhang_puya
🖇 انحراف در اندیشه؛ خطری که دین را تهدید می‌کند 🔸 انحراف در اندیشه و انحطاط فکری، خطری است که همواره ساحت دین را با خطر جدی مواجه ساخته و می‌سازد. در عصر شهید مطهری این آسیب با توجه به وضعیت حاکم در جامعه، از دغدغه های دردمندانی مانند ایشان به شمار می‌رفت. 🔸 وی در این راه حتی به برخورد عملی نیز همت گماشته. یکی از ترفندهای رژیم طاغوت این بود که در مراکزی که شخصیت‌های مذهبی فعالیت داشتند، افرادی از طرفداران مکتب کمونیزم را نفوذ میدادند تا با ایجاد شبهات و جوسازی‌ها، مانع پیشرفت فعالیتهای مذهبی شوند. 🔹 در این راستا در دانشکده الهیات، فردی مارکسیسم را در سمت استادی مشغول به کار کردند که وی با استفاده از کم اطلاعی و ضعف بنیه علمی دانشجویان، به ترویج افکار خود و مطالب ضد مذهبی می‌پرداخت. 🖊 فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
💠 جنگ از دیدگاه امام 🔹 از دیدگاه امام، مذهبی که در آن جنگ وجود نداشته باشد ناقص است. امام جنگ با ستمگران را از فرمان‌های اکید قرآنی بر می‌شمارد. البته ایشان جنگ را بر دو نوع می‌داند؛ یکی توحیدی و دیگری شیطانی و طاغوتی. 🔹 از دیدگاه امام جنگ طاغوتی عامل بدبختی و سقوط جامعه است ولی جنگ توحیدی برای از بین بردن استبدادی است که به عنوان یک شاخصه مهم انحطاط به شمار می‌آید: 🔸 «جنگها هم جنگ طاغوتی هست و جنگ توحیدی. جنگ‌هایی که پیغمبرها می‌کردند، اولیاء می‌کردند، مؤمنین می‌کردند برای این بود که اشخاص سرکش را از آن سرکشی‌ها برگردانند و تأدیب کنند. این جنگ، جنگ الهی است.» 📝 هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ اینجوری تاریخ خوندن خطرناکه! 🗣 استاد پناهیان 👈 برگرفته از جلسات «آیا ریشه‌های مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) همچنان باقیست؟» 🆔 @farhang_puya
💠 ارتباط کودک با همسالان‌اش را قطع نکنید! 🔹 معاشرت با دوستان و همسالان در شکل‌گیری شخصیت افراد اثر فراوان دارد. این اثر‌گذاری در دوره نوجوانی و جوانی بسیار است. در این دوره افراد به همسان‌سازی رفتار خود با دوستان و هم‌سالانشان گرایش بسیاری دارند. 🔹 معاشرت آنان هر اندازه طولانی و عمیق‌تر باشد، این اثرگذاری بیشتر خواهد بود. در این دوره، روحیه و ویژگی‌های دوستان به آسانی منتقل و شبیه‌سازی می‌شود. 🔸 از این رو، دوستان و همسالان دیندار و متعهد، در دینداری و مسؤولیت‌پذیری یکدیگر نقشی اساسی دارند؛ همان طور که دوستان و همسالان غیر متعهد و بی‌بندوبار، بر یکدیگر اثر می‌گذارند. 🖊 محمدرضا انواری 🆔 @farhang_puya
🖇 توجیه وجود ندارد؛ خودتان را قوی کنید! 🔹 برخی از دوستان ضعف شخصی خویش را در عرصه‌های هنری و رسانه، دلیلی برای عدم حضور در سایر عرصه‌ها نپندارند. ما باید خودمان را تقویت کنیم: 1⃣ تقویت نظری و تئوریک: مسائل قومیتی نژادی، مسأله عشق، خانواده، عدالت اقتصادی، حقوق بشر آزادی و... دیدگاه صحیح اسلامی در این زمینه‌ها کدام است؟ 2⃣ تغذیه روحی و شخصیتی: باید از قبل آمادگی پیدا کنیم و به لحاظ روحی و شخصیتی صداقت انقلابی پیدا کنیم. اگر از قبل آماده نشویم، وسط دریا، زیر آتش مجازی دوام نخواهیم آورد. 3⃣ جدی و منظم عمل کردن: ما باید طرح جامع داشته باشیم. فضای مجازی و رسانه‌ای را از قبل مورد بررسی قرار دهیم و متوجه باشیم که دشمن از کدام محور ورود پیدا می‌کند؛ خاکریزهای ما کدام است و این موارد باید از قبل، رصد شوند. 🖊 استاد رحیم‌پور ازغدی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ماجرای مکالمۀ شنیدنی جنابِ جون با امام حسین(ع) 🌱 وقتی عطر جون در کربلا پیچید... 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: فروتنی رفعت می‌بخشد، تکبّر پست می‌گرداند. 📚 میزان الحکمه جلد۱۳ 🆔 @farhang_puya
🖇 تهاجم فرهنگی یعنی چه؟ 🔹 استعمارگران اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه نفوذ در سایر کشورها، نفوذ در فرهنگ آنان و استحاله درونی آن است. آنان می‌خواهند ارزشهای مورد پسند خود را ارزش‌های مترقی جلوه دهند و جایگزین معیارهای بومی و فطری ملت‌ها سازند و از این طریق بدون هیچ دغدغه‌ای به آینده منافع خویش در این کشورها مطمئن باشند. 🔸 این عمل (جایگزینی فرهنگ بیگانه با فرهنگ خودی) به شکلی هوشیارانه که بتواند یک ملت و جامعه را از فرهنگ خود بیگانه و مطیع غرایز بیگانگان کند، عمدتا «تهاجم فرهنگی» محسوب می‌شود. واضح است که با جایگزین شدن اصول فرهنگی غربی به جای اصول فرهنگ اسلامی، جایی برای مفاهیمی مثل تکلیف‌مداری باقی نمی‌ماند. 🖊محمدرضا انواری 🆔 @farhang_puya
🖇 ضعفی که در تبیین ولایت فقیه وجود دارد 🔹 تألیفات فراوانی درباره مبانی نظام سیاسی اسلام و مسئله ولایت فقیه صورت گرفته و البته کارهای انجام گرفته در این زمینه نوعاً از یک منظر خاص بوده؛ مثلاً در حوزه های علمیه نوع آثاری که در زمینه ولایت فقیه و حکومت اسلامی به رشته تحریر آمده، صرفاً صبغه فقهی دارد که مخاطبان خاصی می‌توانند از این آثار استفاده بکنند. 🔸 البته چون فقه جایگاه ویژه ای در تبیین اندیشه سیاسی اسلام دارد، اگر افرادی بدون دانش و اطلاعات فقهی در این زمینه بخواهند وارد بشوند و قلم بزنند، طبیعتاً نتیجه کارشان یک محصول متقن و قابل اعتمادی نخواهد بود. 🔹 اما این که برای سطوح مختلف جامعه، مجموعه‌ای که دغدغه داشته باشد و احساس وظیفه و مسئولیت در این زمینه بکند و برای حوزویان، دانشگاهیان و دانش آموزان متناسب با فهم و بینشی که از آنها انتظار می‌رود مسائل را مطرح بکند، نداریم. 🖊 جوان آراسته 🆔 @farhang_puya
💢 اصل جهاد در سیره اسلام 📌 خداوند همان‌گونه که بر اصل صلح تأکید می‌ورزد، بر اصل جهاد با دشمنان تأکید فراوان دارد. آیه‌های بسیاری از قرآن بر این اصل تأکید دارند، از جمله آیه شریفه؛ أذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرُ: «خداوند به کسانی که از طرف دشمنان بر آن‌ها جنگ تحمیل شده، اجازه جهاد داده است؛ چرا که آن‌ها مورد ستم قرار گرفته‌اند و خداوند قدرت یاری کردن آن‌ها را داراست.» 🖊 علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
🖇 اصل اعتماد نکردن به دشمن 🔖 اعتماد نکردن به دشمن از اصول مهمی است که باید در روابط سیاسی و تعامل با آنان مدنظر قرار گیرد. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لاَ يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّوا مَا عَنِتُمْ قَدْ بَدَتْ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ: اى کسانی که ایمان آورده‌اید! محرم اسراری از غیر خود انتخاب نکنید. آن‌ها از هیچ‌گونه شر و فسادی درباره شما کوتاهی نمی‌کنند. آن‌ها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید، نشانه‌های دشمنی از دهان و کلامشان آشکار شده و آنچه در دل‌هایشان پنهان می‌دارند از آن مهم‌تر است. ما آیات و راه‌های پیشگیری از شر آن‌ها را برای شما بیان کردیم، اگر اندیشه کنید. 🖊 علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
📌 بی‌توجهی مسئولین به خواسته‌های مردم ‼️یک سیستم برای مدت طولانی نمی‌تواند نسبت به نیازها و خواسته‌های مردم بی‌توجه باشد در صورتی که تصمیمات اتخاذ شده برای مدت طولانی منطبق بر خواست مردم نباشد، نظام دچار بار اضافی خواهد شد. سیستمی که با بار اضافی مواجه شود، دچار بحران خواهد شد. ♻️ توالی بحران می‌تواند به اضمحلال نظام موجود بیانجامد. در این اوضاع بعضی از نظام‌های سیاسی به سرکوب مردم می‌پردازند تا از نابودی نظام جلوگیری به عمل آورند. هر چند این اقدام ممکن است برای مدتی مؤثر واقع شود؛ ولی اضمحلال، سرنوشت قطعی و ناگزیر حاکمانی است که هیچ توجهی به خواست و اراده ملی ندارند. 🖊 دکتر حسن تلاشان 🆔 @farhang_puya
⚠️ رشد بدبینی و بی‌اعتمادی 🚫 وقتی تعهدات اخلاقی و دینی افراد تضعیف گردید و گرایش به رفاه و تنعمات دنیا فزونی یافت، بستر مناسبی برای رشد حقد و حسد و کینه فراهم می‌آید و آحاد جامعه یکدیگر را تحمل نکرده، برای کسب امتیازات مادی بیشتر دست به رقابت‌های خصمانه می‌زنند. 🔗 وقتی تعهدات دینی تضعیف شود، انسان قادر به کنترل حرص و ولع خود نخواهد بود. لذا برخی از کسانی که علی‌بن‌ابیطالب و حکومت آن حضرت را از نزدیک درک کرده و خود اهل فکر و نظر بوده‌اند، مشکل اصلی و بنیادین حکومت امیرمؤمنان را خودباختگی مردم آن روز در برابر زخارف دنیا قلمداد کرده‌اند. 🔚 بهترین گواه این مدعا سخن عروة بن زبیر است. وی از خاندان زبیر و از دشمنان امیرمؤمنان به حساب می‌آید، ولی در یکی از فرازهای سخنش دقیقا به این حقیقت اشاره می‌کند. پسرش یحیی می‌گوید: «پدرم وقتی نام علی را نزدش می‌بردند، به او دشنام می‌داد؛ ولی یک بار به من گفت:«یا بنی والله ما أحجم الناس عنه إلّا طلبا لدنیا ...پسرم به خدا قسم مردم از علی روی برنگردانده‌اند، مگر به علت طلب دنیا.» 📋 فصل‌نامه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🌸 دفتر ارتباطات فرهنگی با همکاری مرکز مشاوره مأوا برگزار می‌کند 🌺کارگاه مهارت آموزی همسران🌺 👥با حضور اساتید گرانقدر: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی هادی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رفیعی هنر 🗓زمان: چهارشنبه‌های اردیبهشت ماه از ⏰19:30 تا 21:30 📪آدرس حضوری: 👈 بلوار جمهوری، تالار اجتماعات موسسه امام خمینی ره 📡 آدرس مجازی: 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe https://www.aparat.com/dpfqom/live 🌐 https://web.rubika.ir/#c=c0B2xs30daaa5d0480cc739eb3cec3e3 📃درخواست گواهی شرکت در دوره به آیدی زیر: @amozesh_maava (مرکز روا‌ن‌درمانی و مشاوره اسلامی) 🆔eitaa.com/moshaveremava 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
⛔️ ایدئولوژی غیرالهی 🔻 نظام‌های استکباری نمی‌توانند دارای بینش الهی باشند؛، چرا که ذات استکبار را قیام در برابر حق مطلق و سرپیچی از فرمان او تشکیل می‌دهد. 🔻 فرازهایی از مناجات امیرمؤمنان(ع) به خوبی این نکته را نمایان کرده است، آنجا که می‌فرمایند: «مولای یا مولای انت مولا و انا العبد ... مولای یا مولای انت العالم و انا الجاهل» و... فرازهایی که به فقرذاتی بشر در برابر خداوند متعال و نیاز بشر به هدایت الهی اشاره دارند‌. 🔻 شناخت و جهان‌بینی و ایمان آوردن به آن و یقین حاصل کردن به آن‌ها دیگر جایی برای روحیه استکباری باقی نمی‌گذارد؛ به همین دلیل ذات استکبار بر پایه مخالفت و تقابل با جهان بینی و ایدئولوژی الهی استوار است و ذاتا نمی‌تواند پذیرنده بینش و نگرش و انگیزه‌های الهی باشد. 🖊 سيدعبدالمجيد پيشبين اشكوری 🆔 @farhang_puya
🖇 «فضای سایبر» از کجا وارد دنیای واژگان شد؟ 🔹 واژه «فضای سایبر» را نخستین بار ویلیام گیبسون نویسنده داستان علمی تخیلی در کتاب نورومنسر در سال ۱۹۸۴ به کار برده است. 🔸 فضای سایبر در معنا به مجموعه‌هایی از ارتباطات درونی انسان‌ها از طریق کامپیوتر و مسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی گفته می‌شود. برخلاف فضای واقعی، در فضای سایبر نیاز به جابجایی‌های فیزیکی نیست و کلیه اعمال فقط از طریق فشردن کلیدها یا حرکات ماوس صورت می‌گیرد. 🔚 این عدم جابجایی فیزیکی‌، محققان را واداشت که به مطالعه برخی شباهت‌های فضای سایبر با حالت‌های ذهنی‌ای که در رویاها ظاهر می‌شوند، بپردازند. 🆔 @farhang_puya
📣 سلسله نشست‌های تبیینی بصیرتی دفتر ارتباطات فرهنگی 📢گروه ادیان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره با همکاری فتر ارتباطات فرهنگی برگزار می‌کند: ☀️ ادیان و رسانه☀️ 🖥در این برنامه‌های کارشناسان و صاحب‌نظران ضمن تبیین این فعالیت ادیان در جامعه ایران اسلامی به بررسی نفوذ و تأثیر آن‌ها از طریق رسانه‌ها؛ پیامرسان‌ها، فضای مجازی، سینما، انیمیشن، و... در و بر افکار عمومی و راه‌های مقابله با آن خواهند پرداخت 🗂 موضوع: 🔴 بررسی ادیان شرقی در سینما و انیمیشن جلسه اول 🎙 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمدمحسن میرمرشدی ⏰ زمان: چهارشنبه 1403/2/12 ساعت 16:00 📪آدرس حضوری: 👈 بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 آدرس مجازی: 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe https://www.aparat.com/dpfqom/live 🌐 https://web.rubika.ir/#c=c0B2xs30daaa5d0480cc739eb3cec3e3 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
⭕️ تغییر ذائقه جوانان از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای 🔗 «هویت» مهم‌ترین عاملی است که نسل جوان را در برابر پدیده‌های جدید و نوینی که با اعتقادات و ریشه‌های هویتی او متفاوت است پایدار می‌دارد. 🔹 شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های جهانی در بیشتر محصولات جذاب و فریبای خود در پی تغییر هویت نسل جوان به واسطه تغییر ذائقه‌ها، سلیقه‌ها، آرزوها و خواسته‌ها هستند و آن‌چه در پیش روست، هشدارهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در پافشاری و حفظ هویت دینی جوانان است. 🖊 حسن ملک‌شاهی 🆔 @farhang_puya