eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تأثير صله‌رحم در ازدياد عمر 🔻امام هادی علیه‌السلام: إِنَّ الرَّجُلَ لَيَكُونَ قَدْ بَقِىَ مِنْ أَجَلِهِ ثَلاثُونَ سَنَةً فَيَكُونُ وُصُولاً لِقَرابَتِهِ وُصُولاً لِرَحِمِهِ، فَيَجْعَلُهَا اللّهُ ثَلاثَةً وَ ثَلاثينَ سَنَةً، وَ إِنَّهُ لَيَكُونَ قَدْ بَقِىَ مِنْ أَجَلِهِ ثَلاثٌ وَ ثَلاثُونَ سَنَةً فَيَكُونُ عاقًّا لِقَرابَتِهِ قاطِعًا لِرَحِمِهِ، فَيَجْعَلُهَا اللّهُ ثَلاثَ سِنينَ 🔹چه بسا شخصى كه مدّت عمرش مثلاً سى سال مقدّر شده باشد به خاطر صله رحم و پيوند با خويشاوندانش، خداوند عمرش را به ۳۳ سال برساند. و چه بسا كسى كه مدّت عمرش ۳۳ سال مقدّر شده باشد، به خاطر آزردن خويشاوندان و قطع رحمش، خداوند عمرش را به سه سال برساند. 📚 بحارالانوار، ج ۷۱، ص۱۰۳ 🆔 @farhang_puya
⬛️ نفاق، جریان وارداتی یهود است ◼️ جریان نفاق به مقتضای زمان رنگ عوض می‌کند. جریان نفاق در اسلام یک جریان وارداتی است که در نبرد یهود و شیعه طراحی شده است و به مقتضای زمان و محیط، رنگ محیط را گرفته و از ادبیات حاکم بر زمان استفاده می‌کند. ▪️ از زمان حاکمیت خلفا تا سلطنت پهلوی در هر نقطه‌ای از ملل اسلام، اگر پادشاه یا خلیفه‌ای بوده، مشاور آن یک یهودی است. مشاور رضاشاه، ریپورتر اول، مشاور محمدرضا، ریپورتر دوم، اولی اردشیر و دومی شاپور، هر دو هم یهودی هستند. 🎤 دکتر سیدعبدالله متولیان 🆔 @farhang_puya
💢افول سرمایه‌داری از قلب اروپا 🔺 حوادث اخیر فرانسه که به جنبش جلیقه زردها معروف و از 26 آبان 97 آغاز شده است، بهانه‌ی خوبی شد تا افول و زوال سرمایه‌داری را از قلب اروپا را شاهد باشیم. در جنبش معروف به جلیقه زردها، معترضین به سیاست‌های سرمایه‌داری دولت محافظه‌کار حاکم در فرانسه، با پوشیدن جلیقه‌های زرد به خیابان‌ها آمده‌اند و این چنین اعتراض خود را به وضع موجود اعلام می‌دارند و تنها یک خواسته نیز بشتر ندارند: پایان حکومت سرمایه‌داران و اشراف. 🔻 از این رو پلیس فرانسه با دستور رئیس جمهور که حافظ جریان سرمایه‌داری در فرانسه محسوب می‌شود، به میدان آمد و با خشونت تمام مقابل مردمی که هیچ نوع سلاحی نیز در دست ندارند ایستاد و با گلوله‌های دودزا، گاز اشک‌آور، گاز فلفل، ماشین آبپاش، نفربر و درنهایت با سلاح گرم آنها را به خاک و خون کشید. ✍🏻 محسن مؤمنی 🆔 @farhang_puya
✳️ عشق‌ در ادبیات فارسی 🔰 عشق‌هایی که در ادبیات و با حضور زنان مطرح می‌شوند، معمولا دو صورت دارند: 1. عشق‌های جسمانی (اروتیک) که زال و رودابه، ویس و رامین، بیژن و منی‍‍ژه و سودابه و سیاوش از این قسم‌اند؛ هرچند نگاهی عرفانی و فلسفی را هم در عمق خویش می‌پرورند. 🔰 2. عشق روحانی: از این دست عاشقان در ادبیات غنایی و عرفانی به وفور یافت می‌شوند که چشم بر جنبه‌ جسمانی ندوخته و رنگ و بویی عرفانی و روحانی دارند. چون لیلی و جنون و زین‌العرب و بکتاش که از داستان‌های جذاب الهی‌نامه می‌باشند. عشق در این اشعار، خالی از آلودگی‌های نفسانی بوده و مثالی از عشق متعالی و آرمانی است. ✍️ معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
‼️ بچه‌ نامشروع شیاطین خود را معرفی می‌کند 🔻 ارمنی‌زاده‌ مسیحی هستم، ولی میان مسلمین پرورش یافته‌ام و وجهه‌ نظرم اسلامی است. جوان بودم که به فساد مملکتم پی بردم و انحطاط مادی آن را شناختم. پس شعله‌ اصلاح‌طلبی در من فروزان گشت. اروپا که بودم، سیستم‌های اجتماعی و سیاسی و مذهبی مغرب زمین را مطالعه کردم. با اصول مذاهب گوناگون دنیای نصرانی و نیز با تشکیلات جمعیت‌های سری و فراماسونری آشنا گردیدم. 🔺 طرحی ریختم که عقل سیاست مغرب را با خرد دیانت شرق به هم آمیزم. چنین دانستم که تغییر ایران به صورت اروپا، کوشش بی فایده‌ای است. از این رو فکر ترقی مادی را در لفافه‌ دین عرضه داشتم تا هموطنانم آن معانی را نیک دریابند. دوستان و مردم معتبری را دعوت کردم؛ در محفل خصوصی از لزوم پیرایش‌گری اسلام سخن راندم و به شرافت معنوی و جوهر ذاتی آدمی توسل جستم. 📝 میرزا ملکم خان ارمنی (پدر روشنفکری ایران) 🆔 @farhang_puya
⭕️ کم‌آسایش‌ترین مردم را بشناسید 🔻امام حسن عسکری علیه السلام: أَقَلُّ النّاسِ راحَةً أَلْحُقُودُ ➖ شخص كينه‌اى، كم‌آسايش ‌ترين مردم است. 📚 تحف‌العقول، ترجمه حسن‌زاده، ص 893 🆔 @farhang_puya
✳️ تلنگری به مسئولین، انتخاب کنید ❇️ هر فرد می‌شود که مستکبر باشد و می‌شود مستضعف باشد. اگر من به زیردست‌های خودم، ولو چهار نفر باشند، تعدی و تجاوز کردم و آنها را کوچک شمردم، بنده‌ی خدا را کوچک شمردم، من مستکبرم و او مستضعف؛ و مشمول همان معنایی است که مستکبرین و مستضعفین هستند. ❇️ اگر شما کسانی که زیر دستتان هست ضعیف شمردید و به آنها خدای نخواسته تعدی کردید، تجاوز کردید، شما هم مستکبر می‌شوید. و آن زیر دست‌ها مستضعف. ببینیم ما از این امتحان، از این بوته‌ی امتحان چطور بیرون می‌آییم؟ 💬 امام خمینی رحمةالله علیه 🆔 @farhang_puya
🔘 فضای مجازی محل امتحانات جدید 🆔 @farhang_puya
✅ آرامش امام، رمز عبور از گردنه‌های پر خطر است 🔰 آرامش خاطر، عدم ترس و استرس و تسلط بر خود؛ از جمله مسائل بسیار مهم است که یک مدیر موفق، جهت مدیریت بحران باید مد نظر قرار دهد. اگر مدیر، خود دارای استرس و تشویش باشد، چگونه می‌تواند بحران را کنترل کند؟! این مؤلفه در شخصیت امام مشاهده گردید و با همین ویژگی توانست نظام جمهوری اسلامی را از گردنه‌ی پرخطر تابستان 1360 به سلامت عبور دهد. 🔰 امام، علاوه بر این که در مواجهه با عوامل ترس و نگرانی، مرگ، دشمن و حوادث ناگوار، آرامش و تعادل روحی و روانی خود را حفظ می‌نمودند، در برابر عوامل اعجاب و هیجان _ مانند موفقیت و پیروزی بر دشمن و شکست و ناکامی دشمن _ نیز آرامش خود را حفظ کرده و دچار هیجان نشده و از حالت عادی و معتدل روحی _ روانی خود خارج نمی‌شدند. ✍🏻 هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
🔵 بیگانگی ذات فضای مجازی با انسان انقلابی 💠 انسان انقلابی، انسان به پا خاسته و مهیّای قیام است؛ از این رو صراحت و قاطعیت دارد به این معنا که مواجهه‌اش با جهان بیرونی یک سره در نسبت با اعتقاداتش شکل می‌گیرد. می‌توان آدمی مذهبی را تصور کرد که نه تنها در فضای مجازی بلکه در مواجهه با سایر امور نیز سرگردان و تأثیر پذیر و گاه خارج از اعتقاداتش رفتار می‌کند. ولی روحیه و دغدغه‌ انقلابی داشتن، خصیصه‌ای است که بیش از هرچیز انسان را از تبعیت محض، سرگردانی و لاادری‌گرایی می‌رهاند. 💠 انسان انقلابی، نقاد است از آن جهت وضع موجود را تاب نمی‌آورد. و فکور است از آن جهت که می‌خواهد آینده را بسازد، و این هر دو ویژگی با ذات فضای مجازی و اینترنتی بیگانه است؛ زیرا شرط توسعه‌ و بقای آن فضاها و الزامشان به خاستگاه‌های مدرن خود، تساحل و اباحی‌گرایی است. 🖋 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
❇️ در تولید نباید قناعت داشت، با تمام توان تولید کرد 🔰 قناعت در مصرف، پسندیده و لازم است اما در تولید خیر. در تولید ثروت نباید به حد کم قانع شد. یعنی شما حق ندارید بگویید من تا این حد به جامعه خدمت می‌کنم. این قناعت منفی است. قناعت یعنی اقتصار در دایره مصرف، نه تولید. 🔰 آنجایی که ثروت، در راه تأمین مسائل زندگی شخصی و خود ‌آرایی‌های غیر ضروری مصرف می‌شود، جای قناعت است؛ اما در بُعد اجتماعی همین شخص نباید قانع شود، بلکه باید افزون‌طلب باشد تا جامعه اسلامی رشد کند و از نظر اقتصادی،قدرت داشته باشد. 🎤 احمد یادگار 🆔 @farhang_puya
🔵 تعبیر قرآن، نشانگر اهمیت زنان است 💠 زن در فرهنگ وحی چنان با عظمت توصیف شده که هر انسانی را به شگفتی وا می‌دارد. تعبیرهای بلند قرآن کریم از زن و احادیث و روایاتی که به تبیین حقوق و تکالیف زن به عنوان نیمی از شاکله‌ جامعه پرداخته‌اند،اهمیت بررسی نقش زنان در ایفای نقش رسالت انبیاء دو چندان می‌نماید. 💠 کاری که زنان در تثبیت ادیان الهی انجام داده‌اند، از امر مهم رسالت و پیامبری مردان کم تر نبوده است. زنان، گذشته از تأمین آرامش عاطفی انبیاء، زمینه‌ی رشد، تربیت، حمایت و مبارزه با ظلم و ستم زمانه را با ایثار جان و مال خود فراهم کرده‌اند. ✍️ زهره شریعتی 🆔 @farhang_puya