⚡️فرهنگ حزب اللّٰه چیست؟! (۲)
💫جنبش مردمی «حماس» با جهتگیری از مقاومت حزب اللّٰه و انقلاب اسلامی ایران، در نبرد نامتوازن و ناهمگون ۲۲ روزه، سازشناپذیری با ظلم را با بهرهگیری از شعار تاریخی «هیهات منّا الذلّه» امام(ع) به نمایش گذارد. «عبدالله گل»، رئیس جمهور ترکیه، با اشاره به این واقعیت، فاجعه غزه را تکرار واقعه کربلا نامیده است.
🌙ضرورت پرداخت به «فرهنگ عاشورا» و بازیابی آن در مبارزات سیاسی فلسطین، پیشتر در سالهای انتفاضه اول «۱۹۹۳ - ۱۹۸۷» از سوی «دکتر فتحی شقاقی»، بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی دریافت شده بود. او بر این باور بود که تنها راه آزادی فلسطین را باید در اقتدا به آرمانهای کربلایی یافت. از این رو به «عبدالله رمضان» (جانشین) خود توصیه میکند تا علاوه بر کارآمد کردن آموزههای عاشورایی در معادلات سیاسی، مطالعهی تاریخ کربلا را تا زمانی که کربلایی شود، پی گیرد.
☀️بیشک آنچه این مقاومتهای جهادی را تداوم میبخشد، رهگیری جریان های فکری و سیاسی جهان اسلام از رهیافتهای حماسه حسینی است که مقاومت را به فرهنگی شکست ناپذیر در جهت تجدید و تداوم اسلام ناب محمدی (ص) و اصلاح و تغییر جامعه بدل کرده است که این «تغییر»ها، بر همهی زمانها و مکانها قابل تطبیق است.
📝برشی از یادداشت مرضیه فلاحی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#جبهه_مقاومت
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
💠نوع نمایش شخصیت و حجاب زن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
🔰ما بایستی زن را، هم با حجاب نشان بدهیم، هم سرشار از ارزشهایی که اسلام و انقلاب برای او در نظر گرفته است؛ یعنی نجابت و عفت زن.
✅مهمترین مسأله، آن گوهر عفت زن، آن عضو اصلی و رکن اساسی خانواده بودن، آن عضو اصلی و رکن اساسی فعالیتهای جامعه بودن... در فیلم، سریال، شعرِ موسیقی، در برنامهی خانواده، در برنامه سلام صبح بخیر و در سایر برنامهها،... در اجرا و هم در تهیه برنامه... مجریها هم باید توجه کنند. این کارها باید در رادیو و تلویزیون انجام بشود، ولی نمیشود!
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
🌒فاجعهی دهکده جهانی!
💥حتما بخونید👇
⚫️دهکده جهانی واقعیت پیدا کرده است، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ماهوارهها مرزهای جغرافیایی را انکار کردهاند. این همان دهکدهای است که گرگوار سامسا در آن چشم باز کرده است. این همان دهکدهای است که مردمانش صورت مسخ شده «کرگدن»های اوژن یونسکو را پذیرفتهاند. همان دهکدهای که مردمانش «در انتظار گودو» هستند.
◼️این همان دهکدهای است که در آن مردمان را به یک صورت واحد قالب میزنند و هیچ کس نمیتواند از قبول مقتضیات تمدن تکنولوژیک سر باز زند. این همان دهکدهای است که بر سر ساکنانش آنتنهایی روییده است که یکصد و پنجاه کانال ماهوارهها را مستقیماً دریافت میکنند. این همان دهکدهای است که در آن روباتها عاشق یکدیگر میشوند.
◾️این همان دهکدهای است که در آن «ترمیناتور دو» به سی سال قبل باز میگردد و خودش را از بین میبرد. این همان دهکدهای است که در آن «بتمن» و «جوکر» با هم مبارزه میکنند. این همان دهکدهای است که در تلویزیونهایش دختران شش ساله را آموزش جنسی میدهند، همان دهکدهای که در آن گوسفندهایی با سر انسان و انسانهایی با سر خوک به دنیا میآیند.
▪️این همان دهکدهای است که در آن تابلوی «مسیح از ورای ادرار» ماهها توجهات همه رسانههای گروهی را به خود جلب میکند. این همان دهکدهای است که در آن ۲۴۶ نوع تجاوز جنسی رواج دارد... اما عجیب اینجاست که باز هم این همان دهکده جهانی است که در نیمه شب هایش ماه، هم بر کازینوهای «لاس وگاس» تابیده است و هم بر حسینیه «دوکوهه» و گورهایی که در آن بسیجیان از خوف خدا و عشق به او میگریستهاند. دنیای عجیبی است، نه؟
✏️شهید سید مرتضی آوینی
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📚غایت انقلاب اسلامی چه بود؟
📗در این که فضایی به هم پیوسته از ارتباطات با یک هویت واحد وجود دارد که انسانهای سراسر کره زمین را اسیر نظام ارزشیِ واحدی ساخته است تردیدی وجود ندارد. نمونهاش همین تعابیری است که عموم ما پذیرفتهایم: (جهان سوم)، (کشورهای پیشرفته)، و در مقابل آن کشورهای (عقبمانده) و یا (عقب نگه داشته شده)، (توسعهیافتگی) و (توسعهنیافتگی) ... تعابیری از این قبیل بسیارند.
📕... مگر ما این ارزشها را نپذیرفتهایم و در رادیو و تلویزیون و محاورات روزمره و خطابههای ژورنالیستی به آنها تفوّه نمیکنیم؟ وقتی ما که هسته جوشان انقلاب معنوی در جهانِ امروز هستیم نتوانستهایم دریابیم که با قبول این معانی چه غایتی را پذیرفتهایم، وای بر احوال دیگران از مردمان الجزایر و عراق و سوریه و لیبی و اردن و ... پاکستان و افغانستان!
📘ما با قبول این تعبیر پذیرفتهایم که (پیشرفت) همان است که برای آنان رخ داده است. فلذا نباید به خشم بیاییم از آن که ما را (مرتجع و واپسگرا) بخوانند. آنها هم با همین نگاه به جهان مینگرند که خود را پیشرفته میدانند و ما را پسمانده و از اینجا نتیجه میگیرند که هر تحولی اگر در جهت دستیابی به (توسعهیافتگی) باشد رشد است و اگر نه، واپس گرایی و ارتجاع. و مگر غایت انقلاب اسلامی چه بود؟ توسعه یافتگی؟ رشد اقتصادی؟ حصول دموکراسی؟
📚 آغازی بر یک پایان، مرتضی آوینی، ص۱۲۰ و ۱۲۱
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۱)
🔦ریشه مفهوم روشنفکری به معنی امروزی آن را شاید بتوان در روند دادگاهی یافت که در آن آلفرد دریفوس، افسر یهودی را محاکمه میکردند. دریفسون در پانزدهم اکتبر ۱۸۹۴ به جرم خیانت به ارتش فرانسه، دستگیر و در دسامبر همان سال محکوم به تبعید ابدی در جزیرهی شیطان در ناحیهی گویان، در واقع در شمال شرقی آمریکای جنوبی شد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۱) 🔦ریشه مفهوم روشنفکری به معنی امروزی آن را شاید بتوان در روند دادگاهی یا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۲)
👈بعد از گذشت حدود ۵ سال و کشف اسناد جدیدی دال بر بیگناهی دریفسون، ماجرای محاکمه وی به یک مسئله سیاسی همهگیر تبدیل شد. امیل زولا، رمان نویس فرانسوی در ارتباط با همین محاکمه، در سیزدهم ژانویه ۱۸۹۸ نامهی سرگشادهای خطاب به رئیسجمهور وقت نوشت که با عبارت «من متهم میکنم» آغاز میشد.
🔸او در این نامه، ارتش و دادگستری را به اعمال خلاف قانون متهم کرد. این نامه را «کلمانسو» در صفحهی اول روزنامهی خود «Lauvove» به چاپ رسانید؛ در حالی که همان عبارت آغازین نامهی زولا را برای عنوان برگزید.
🏵همان روز انتشار، حدود ۲۰۰ هزار نسخه از این روزنامه به فروش رفت. زولا را به خاطر نوشتن این نامه محاکمه و به یک سال زندان و پرداخت ۳ هزار فرانک فرانسه محکوم کردند.
🔔بلافاصله بیانیهای با امضای حدود ۳۰۰ نفر که در میان آنها نام بسیاری از نویسندگان، هنرمندان و دانشمندان فرانسه، از جمله آناتول فرانس و مارسل پروست نیز به چشم میخورد، در همان روزنامه به چاپ رسید که این بیانیه نیز محاکمهی افسر یهودی را غیرقانونی اعلام میکرد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۲) 👈بعد از گذشت حدود ۵ سال و کشف اسناد جدیدی دال بر بیگناهی دریفسون، ماجر
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۳)
📜این نوشته که در نزد افکار عمومی به «بیانیه روشنفکران» شهرت یافت، ارتش و دادگستری آن زمان فرانسه را ناگزیر به عقبنشینی و تجدید نظر در رأی خود کرد؛ جایگاه ویژهای به روشنفکران فرانسه بخشید و نفوذ آنان را در جامعه و افکار عمومی گسترش داد.
🏷پس از این واقعه بود که آناتول فرانس یکی از نخستین تعریفها را از روشنفکران به دست داد. به عقیده فرانس، روشنفکران، آن گروه از فرهیختگان جامعهاند که بیآنکه تکلیفی سیاسی - برای فعالیتی در محدودهی حرفهی ایشان - به آنها واگذار شده باشد، در اموری نیز دخالت میکنند و نسبت به آنها واکنش نشان میدهند که به منافع و مصالح عمومی جامعه بستگی دارد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: در این حرکت ناوگان پرتغال چه کرد؟ 📻حجت الاسلام حسین عرب: واسکو داگاما موفق شد در سال ۱
🎙فرهنگ پویا: انگلیسیها از چه زمانی وارد این جریان شدند؟
📌حجت الاسلام حسین عرب: بریتانیاییها با مقداری تأخیر و در سال ۱۶۰۰ با تاسیس «کمپانی هند شرقی»، وارد عرصه استعمارگری در هند شدند؛ اما ورود انگلیسیها کمی هوشیارانهتر بود. آنان از سواحل شرقی هند؛ یعنی منطقهی «بنگال» تحرکات خود را آغاز کردند و تا دهها سال از درگیری نظامی با حکومت مرکزی هند خودداری نمودند.
📍در عوض شبکهای از دلالان هندو را در مدت قریب به یکصد سال سازماندهی کردند و سپس از طریق همین شبکه توانستند در سال ۱۷۵۷ در نبرد موسوم به «پِلاسی» در هندوستان جای پای محکمی باز کنند.
🖍از این زمان به بعد است که شاهد اقدامات گسترده بریتانیاییها در هویتبخشی دینی به هندوان هستیم. انگلیسیها مرکز مطالعاتی مهمی در زمینهی شناخت آیین هندوان تأسیس میکنند که پایهی تحولات بعدی و جهتدهی به معنویتگرایی جدید در دنیا را، حقیقتاً در همین مراکز میتوان جستجو نمود.
🔖از جمله مهمترین آنها میتوان به مرکزی به نام «انجمن آسیایی» اشاره کرد که در ۱۷۸۴ در کلکته بنا میشود. فعالیتهای این مراکز منجر به پیدایش هندوئیسم شد.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
⚫️قانون جدایی نژادی در ایالات متحده
◻️پس از جنگهای داخلی و علیرغم تصویب اصلاحیههای رفع تبعیض نژادی، وضعیت سیاهپوستان تفاوت چندانی با قبل نکرد. آنها که اکنون بعد از هندیها (سرخپوستان) به عنوان اتباع درجه سوم به حساب میآمدند، ملزم به رعایت قانون جدایی نژادی در مدارس، واگنهای راهآهن، اتوبوسها و حتی دستشوییها! و سایر مکانهای عمومی و خصوصی بودند و این قانون تا نیم قرن ادامه یافت، تا اینکه «رزا پارکز» بانوی جوان سیاهپوست، این رسم دیرینه را شکست.
◼️او اول دسامبر ۱۹۵۵م در شهر مونتگمری ایالات متحده، پس از ورود به یک اتوبوس که مسافر چندانی هم نداشت، روی یکی از صندلیهای قسمت جلوی آن نشست و بعداً هم حاضر نشد جای خود را به یک مرد سفید بدهد. وی با وجود تذکر پیدرپی راننده، به قسمت عقب نرفت. راننده، اتوبوس را متوقف کرد و با تلفن، پلیس را از ماجرا مطلع ساخت.
◽️گرچه در پی انتشار گزارش این ماجرا در روزنامه، سیاهپوستان تا یکسال از سوارشدن به اتوبوسهای عمومی محروم شدند!، اما این اتفاق مقدمهای شد برای لغو قانون جدایی نژادی.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya
📓قربانیهای توسعهطلبی تمدن غرب(۱)
📰اکنون پس از سالها، تبعیض نژادی، سیاهان آمریکا را دچار مشکلهای فراوان میکند. آنها در برخورداری از مسئولیتهای دولتی با محدودیت وسیعی مواجهند و حتی در گزینش ادارات، رنگی بودن پوستشان باعث ضعف آنهاست. به طور مثال شمار افسران ارشد سیاهپوست - به ویژه در ردههای بالای ارتش این کشور - بسیار اندک است.
🗞به گزارش آسوشیتد پرس از واشنگتن، سیاهپوستان حدود ۱۷ درصد کل نیروهای نظامی آمریکا را تشکیل میدهند، در حالی که تنها نُه درصد از کل افسران، سیاهپوست هستند. این رقم در بین ژنرالهای ارتش به کمتر از شش درصد میرسد. این امر بر شرایط اقتصادی سیاهان نیز تأثیرگذار بوده، به طوری که براساس آخرین سرشماری، درآمد مالی آنها یک دهم درآمد مالی سفیدپوستان آمریکایی است.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya