📲 ایمان جوانان ما را نشانه گرفتهاند!
💠 حضرت آیتالله سبحانی:
📡 ما، در عصری زندگی میکنیم که عوامل گمراه کننده طیف جوان در آن، از ماهوارهها گرفته تا فیلمها و رادیوها و افکار و اندیشهها و ایسمهای نوظهور فراوان است و هر کدام ایمان جوانان ما را نشانه گرفتهاند!!
#هنر
#نفوذ
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
⚠️ حواشی، مانع گذشت از گام دوم
📈 ما در بحثهای صنایع پیشرفتهی امروز دنیا، در نانو، در هستهای، در موشکی، در فناوری زیستی و در بقیه فنون پیشرفتهی دنیا، امروز ما در رقمهای بالا قرار داریم، در صفوف مقدم قرار داریم؛ عمدهی کسانی که این کارها را میکنند، جوانهای متدین که ما از نزدیک با خیلی از اینها آشنا هستیم، هستند. جوانها در میدان علم، در میدان فکر و معرفت، در میدان سیاست، در میدان کار باید تلاش خود را مضاعف کنند
🚫 جوانها به مسائل فرعی و حاشیهها نپردازند؛ به مسائل اختلاف افکن نپردازند؛ وحدت را، حرکت متمرکز را، حرکتهای مومنانه و مجاهدانه را، جوانها دنبال کنند؛ در همین بخشهایی که گفته شد، مرزهای با دشمن را پررنگ کنند؛ اما با خودی، با نیروهای داخلی، به اندک اختلاف سلیقهای مرز ایجاد نکنند.
✅ همانطور که امام فرمودند، هر چه فریاد دارند بر سر دشمنان و بر سر آمریکا بکشند. دولت و مجلس و قوهی قضاییه و دیگران هم هر چه میتوانند به جوانهای کشور کمک کنند برای این پیشرفت. و من به شما عرض بکنم - همچنان که بارها گفتهایم - به فضل الهی فردای این کشور بسیار بسیار بهتر از امروز ما خواهد بود؛ به توفیق الهی و انشاءالله.
📆 بیانات امام خامنهای (مدظله) ۰۱/ ۰۱/ ۹۸
#شماره_41 | #انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
⁉️ پاسخ پرسشهایی پیرامون کارآمدی یا ناکارآمدی نظام اسلامی
(قسمت اول)
⭕️ علاج تهاجم به ناکارآمدی نظام چیست؟
🎙 پاسخ: «باید با این خطاها برخورد شود؛ این در کارایی نظام تاثیر دارد. اگر مسئولان دولتی در جای خود و مسئولان قضایی در جای خود، هرکدام با این انحرافات و خطاها برخورد کنند، هم کارایی مسئولان دولت در زمینههای مختلف زیاد خواهد شد و همین معضل اقتصادی - مشکل اشتغال، مشکل صادرات و واردات، مسائل مربوط به پول و غیره - عمدتاً» حل خواهد شد
✴️ یعنی برخورد با فساد هم موجب میشود که افراد دقت بیشتری بکنند، هم موجب میشود که دستهای خیانتکار بترسند و عقب بکشند. این دو عامل موجب خواهد شد که در کارهای اقتصادی و جاری کشور و دولت، پیشرفت به وجود آید. بنابراین علاج تهاجم به ناکارآمدی نظام، اثبات کارآمدی است که اثبات کارآمدی همینگونه است.»
🎙 بیانات مقاممعظمرهبری (مدظله) در دیدار اعضای مجلس خبرگان ۱۵/ ۶/ ۱۳۸۰
#سیاست
🆔 @farhang_puya
✅سه حکیم مسلمان(قسمت۱)
💢بیش از چهار دهه از نهضت روح الله میگذرد و در این مدت بیش از هر عامل توانسته است این نهضت را در مراحل مختلف است در برابر تهدیدات محافظت نماید تلاشهای عالمانی بوده است که با مجاهدتهای علمی راه را بر هر گونه انحراف و لغزش بسته با موضعگیریهای هوشمندانه خویش به تحکیم و تثبیت نظام برآمده و از آن نهضت پرداختند.
🔆 در این میان نام سه اندیشمند فرزانه پیش از دیگران چشم را مینوازد مطهری جوادی و مصباح حکیمی که با نگاهی نظاممند به دین و آموزههای آن گامهای بلندی را در مسیر تحقق حکومت اسلامی برداشتند این مختصر مروری گذرا بر سیره علمی و عملی این سه حکیم مسلمان.
🏳 با تاسیس حوزه علمیه قم و سکونت استوانههای علمی در این شهر جویندگان ایرانی معارف اسلامی که تا پیش از این راه نجف عراق را در پیش میگرفتند؛ اندک اندک مسیر خویش را به سوی قم چرخاندند و در این شهر کوچک ماوا گرفتند.
✨سه مرد مورد اشاره این نوشتار نیز چنین بودند. آنها عمده تحصیلات خود را در قم گذرانده و به کمال علمی رسیدند با شرایط و ویژگیهای مکتب قم پرورش یافتند و پیش از آنکه نجفی شوند قمی شدند.
📝 محمدرضا فلاح
#شماره_11
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅سه حکیم مسلمان(قسمت۱) 💢بیش از چهار دهه از نهضت روح الله میگذرد و در این مدت بیش از هر عامل توانست
✅سه حکیم مسلمان (قسمت۲)
💠 تلمذ در محضر امام
➕روحیه اجتماعی امام خمینی و غافل نبودن از اوضاع زمانه، اثر سترگ بر روی شاگردان نهاد و بسیاری از آنان را در سالهای بعد با حوادث اجتماعی درگیر نمود. گذشته از قوت علمی درسهای امام زنده بودن درسهای ایشان این سه طلبه را شاگردان درس امام در مسجد سلماسی و مسجد اعظم قرار داد و از همان روزگار آنان را وارد عرصه اجتماع و مسائل کلان کرد.
☑️بیرون نگری
🔹گفتگو با صاحبان دیگر اندیشهها از نمود های علمی این سه بزرگوار است. حضور در مجامع دانشگاهی و علمی در داخل و خارج از کشور که به طور کلی این تعامل علمی را نباید نوعی سازش کاری علمی قلمداد کرد. بلکه گامی است که این بزرگان برای دستیابی به اهداف مشترک ادیان آسمانی برداشتند.
⚫️ التقاط گریزی
✖️از نقاط مشترک در حیات علمی این یه عالم که در زندگی اجتماعی آنان نیز بازتاب داشت مبارزه با التقاطات است. ایشان با نگرش سازمانمند به مجموعه آموزشهای عقلی و نقلی اسلام ،تصویر واقع گرایانه از ابعاد گوناگون این دین الهی و رابطه ساعتهای فردی و اجتماعی حیات انسان عرضه میکنند. در این چشمانداز همه چیز از خداوند آغاز می شود و به او پایان می یابد او محور همه هستی است.
📝 محمدرضا فلاح
#شماره_11
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔸 حوزههای علمیه باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند!
💠 علامه شهید مطهری:
💢 حوزههای علمیه ما که امروز این چنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافتهاند، باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند. باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگویی مشکلات نسل معاصر نیست!
📚 گردآوری: رضا محمدی فیروزجایی
#حوزه_علمیه
#شماره_31
🆔 @farhang_puya
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت اول)
📏 روش کار کلان آن حضرت (علیه السلام) در اداره حکومت، از بارزترین مصادیق سیرهٔ سیاسی آن بزرگوار به شمار میرود. در واقع امیرالمومنین علیه السلام با پیروزی روش کاری اصولی و منطبق بر اصول الهی و انسانی، نه تنها در پیریزی حکومتی آرمانی و سیاستی پیراسته از پلیدیها سهم اساسی داشتند، بلکه نمونهای عالی از حکومت کارآمد، کامل و اخلاقی را به همگان نشان دادند. روشهای کار کلان ایشان در سیرهی حکومتی و سیاسی بر پایهی چند عامل اساسی بود که به اختصار بیان میگردد.
1⃣ خدامحوری
💠 خدا محوری و تمام امور را بر پایه رضایت الهی و منطبق با شرع مقدس دانستن از بارزترین ابعاد حکومتی امام (علیه السلام) به شمار میآید. ایشان خدامحوری را مایع توجه به مسئولیتهای انسان میدانند. در ضمن رمز اخلاص و فداکاری، جوناپذیری، عامل متانت در فراز و نشیب زندگی، انگیزهی ادب و تقوا، زهد و آزادگی، مقاومت و آسایش و... را در اجرای اصل «خدامحوری» قلمداد میکنند.
❇️ بر همین اساس بود که حضرت (علیه السلام) حکومت را امانت میپنداشتند و نه غنیمت؛ چراکه خدامحوران، حکومت را وسیلهای برای خدمت به دین و خلق خدا میداند نه لقمههای چربی که در پس آن مانند درندگان در پی دریدن مردم باشند؛ بنابراین بیدلیل نیست که در نامه مشهور خویش به مالک اشتر نخعی، وی را ملتزم به کتاب و سنت پیامبر و سنتهای خوب پیشینیان مینماید. این دستورالعمل، ریشه در اندیشه ناب حضرت (علیه السلام) پیرامون بنیانگذاری تمام امور حکومتی و سیاسی و رضایت خدا دارد و در جایجای نظام سیاسی و حکومتی تحت رهبری ایشان عینا دیده شده است.
🗃 منابع: نهجالبلاغه خطبه ۱۹۰، ۱۳۱، ۱۳۰، خطبه ۲۱۶، ۱۹۷، ۷۳، نامه ۵ و ۵۳، خطبه ۳۳، ۱۳۷، ۱۷۳، ۱۷۰، ۲۰۵
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت اول) 📏 روش کار کلان آن حضرت (علیه
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت دوم)
2⃣ مردم محوری
🔻 همچنان که پیشتر به آن اشاره شد، یکی از اهداف حکومت امام علی (علیه السلام) اصل «تربیت» است. در تربیت، انسان، محور اساسی است؛ بنابراین در حکومتهای الهی؛ مانند حکومت امیرالمومنین (علیه السلام) مردم نقش اساسی را ایفا میکنند و حکومت، ابزاری برای رشد و تعالی مردم است.
🔸 حضرت (علیه السلام) در فرازهای مختلف از بیانات گهربار خود بر اصل «مردممحوری» تاکید مینمایند. ایشان کارگزاران حکومتی را خزانهداران مردم دانسته و آن را به انصاف با مردم و جلب رضایت آنان فرا میخوانند. ایشان حقوق بین حکومت و مردم را از بزرگترین حقوق الهی دانسته و کارگزاران را به رعایت حقوق بردم امر میکنند.
🔹 ایشان همچنین در نامهای خطاب به کارگزاران زکات و صدقات (وجوهات شرعی) زمان سفارش آنان به تقوای الهی و رعایت حقوق و حال مردم، اعتماد به مردم و تلاش برای جلب اعتماد آنان را شرطی اساسی در انجام ماموریتهایشان به شمار میآورند.
🗃 منابع: نامههای ۱، ۳۱، ۵۴، ۵۱، ۵۳، خطبه ۲۰۷، نامه ۲۵
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت دوم) 2⃣ مردم محوری 🔻 همچنان که
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت سوم)
2⃣ مردممحوری
✳️ امام علی (علیه السلام) ضمن تاکید بر مسائلی از قبیل: اطلاع رسانی شفاف به مردم و تامین رفاه عمومی آنان بر لزوم دستیابی به لوازم مردم محوری توسط حاکمان؛ مانند: هماهنگی معیشتی با مردم، جایگاه مردمی و ضداشرافی، گذشت و مدارا با مردم تأکید مینمایند.
🔸 ایشان کارگزاران را به پیوند هر چه بیشتر با مردان فرا میخوانند و بر رعایت حقوق عامهی مردم از قبیل: حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و قضایی مردم تاکید مینمایند و در عین حال حتی با رعایت حقوق دشمنان و اقلیتها را ضروری میشمارند.
🔹 نکته قابل توجه آنکه حضرت بر مقبولیت مردمی حکومت خویش اشاره کرده و آن را شرط لازم برای مشروعیتبخشی سیاسی حکومت میدانند. «من قصد مردم نکردم تا اینکه مردم قصد من کردند (و به سویم آمدند) و برای بیعت، دست به سوی آنان دراز نکردم تا اینکه ایشان دست دراز کردند و با من بیعت کردند.
🗃 منابع: نهجالبلاغه نامه ۶۷، ۶۹، خطبه ۲۰۰ و نامه ۴۵ (خطاب به عثمانبن حنیف انصاری) نامه ۴۵، نامه ۵۳ و خطبه ۴۴، نامه ۶۷، ۵۳، خطبه ۴۰، ۳۴، ۲۲۳، ۱۰۴، خطبه ۱۱۷ و نامههای ۱۴ و ۲۹، ۴۹ خطبه۲۷، نامههای ۵۱، ۵۳، ۱۹. نامه ۵۴
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔆 روحانیت مردمی
🔺 روحانیت در کشور ما متکی به مردم است و هیچ وابستگی به قدرتها نبوده است. امروز هم روحانیون به هیچ قدرتی وابسته نیستند. مردم همیشه قداستی برای روحانیت قائل بودند و به حمدالله امروز هم قائلاند. مردم روحانیت را مجموعه پاک و سالم و قابل اعتماد میدانند.
🔻 میبینیم دشمن از تجربههای خود در این زمینه استفاده میکند و میفهمد که باید روحانیت را در چشم مردم از حیثیت و اعتبار انداخت. همه تلاششان این است. تبلیغات می کنند، دروغ میگویند، اگر مسئله کوچکی را در جایی پیدا کند چندین برابر بزرگ میکنند برای اینکه روحانیت را از چشم مردم بیندازند. خوبیها و گذشت و فداکاری آنان را نمیگویند، علم و دانش روحانیت را انکار میکنند و تقوای آنها را منکر میشوند.
📆 بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۱/۱۱/۱۸
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya