نشریه فرهنگ پویا
✅ بیانات امام خامنهای در مورد علامه مصباحیزدی (قسمت ششم) 6️⃣ علامه طباطبایی و شهید مطهری زمان ☑
✅ بیانات امام خامنهای درمورد علامه مصباحیزدی (قسمت هفتم)
7️⃣ دلسوزان اسلام قدردان ایشان باشند
💬 مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ولایت در سال ۱۳۷۹ فرمودند: این هجومهای تبلیغاتی را که به شخصیتهای برجسته، به انسانهای والا و با اخلاق برجسته میکنند، اینها همهاش نشاندهندهی اهداف و نیات دشمن است.
↙️ یک نفر مثل جناب آقای مصباح که حقیقتا این شخصیت عزیز، جزو شخصیتهایی است که همهی دلسوزان اسلام و معارف اسلامی از اعماق دل بایستی قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند، مورد هجوم تبلیغاتی قرار میگیرند.
💢 حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم هر جایی که باشد، آنجا را دشمن زود تشخیص میدهد، چون حسابگر دشمن آنجا را خوب میشناسد و به مقابلهاش میآید. با مرحوم شهید مطهری (ره) هم همین جوری برخورد کردند.
📝 ر.ک، گفتمان مصباح، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
#ویژه_نامه
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ بیانات امام خامنهای درمورد علامه مصباحیزدی (قسمت هفتم) 7️⃣ دلسوزان اسلام قدردان ایشان باشند 💬
✅ بیانات امام خامنهای درمورد علامه مصباحیزدی (قسمت هشتم)
8️⃣ مطالب کتاب شما علاوه بر مفید بودن، ضروری و لازم بود
📙 مقام معظم رهبری با اشاره به کتاب (آذرخشی دیگر از آسمان کربلا) که حاوی مجموعه سخنرانیهای آیتالله مصباح است در محرم 1421 قمری و سال 1379 است، فرمودند:
🔍 بنده این کتاب مربوط به عاشورا که تقریبا همهاش را خواندم، مطالبی است لازم، نمیشود گفت مفيد، بالاتر از مفید است مطالب ضروری و لازم است.
☑️ این طور باز کردن قضایای عاشوراء بهروز کردن این قضایا خیلی مفید است. در این جلسه، بعضی از مطالب، مطالبی است که غیر از شما شاید کس دیگری نتواند (حداقل این طور نمیتواند، اصلش را هم حل کند، لااقل این است که به این خوبی نمیتواند از عهدهی بحث برآید.)
#ویژه_نامه
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ بیانات امام خامنهای درمورد علامه مصباحیزدی (قسمت هشتم) 8️⃣ مطالب کتاب شما علاوه بر مفید بودن، ض
✅ بیانات امام خامنهای درمورد علامه مصباحیزدی (قسمت نهم)
9️⃣ مبانی فکری اسلام در دست ایشان
🎙 در تاریخ تیر ۱۳۹۰ نیز مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نونهالان و نوجوانان حافظ و قاری قرآن کریم فرمودند:
📣 من خواهش میکنم ایشان (حجت الاسلام طباطبایی) و مجموعهی دست اندر کار به این نکته توجه کنند که بابهای پیشرفت معلومات قرآنی و دینی اینها (حافظان و قاریان خردسال) آگاهیهای استدلالی و عمق بخشیدن استدلالی به اعتقادات اینها را هم حتما در برنامه قرار بدهید...
🔦 به نظر من، یکی از چیزهایی که میتواند خیلی کمک کند به این قضیه، این است که از کتابهای شهید مطهری از معارفی که امروز بزرگانی از قبیل آقای مصباح و دیگران که واقعا مبانی فکری اسلام دست اینهاست؛ از اینها استفاده کنند حتی میشود اینها را ساده کرد، شما میتوانید این کار را بکنید.
📝 ر.ک، گفتمان مصباح، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
#ویژه_نامه
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 واکنش علی و فاطمه (علیهمالسلام) در برابر سقیفه (بخش دوم) 🔺 حضرت فاطمهی زهرا (س) پس از واقعهی س
💢 واکنش علی و فاطمه (علیهمالسلام) در برابر سقیفه
(بخش سوم)
🔻 سپس به قرآن پرداختم و با خود عهد بستم که جز برای انجام نماز ردایی برنگیرم و پای بیرون ننهم تا که قرآن را در کتابی گرد آوردم و چنین کردم، سپس فاطمه را برداشتم و دست پسرانم حسن و حسین را گرفتم و به خانهی یکایک مجاهدان بدر و پیشگامان در اسلام از مهاجران و انصار رفتم و آنان را دربارهی حقم به خدا سوگند دادم وآنان را به یاری خویش فراخواندم.
❌ از همه آنان تنها چهارنفر به دعوتم پاسخ دادند: سلمان، ابوذر، مقداد و زبیر. از خاندانم نیز کسی نبود تا از من پشتیبانی کند؛ حمزه در نبرد کشته شده بود و جعفر در نبرد موته، من بودم و دو عامی تندخوی بدبخت ناتوان خوار؛ عباس و عقیل که تازه از کفر به اسلام روی آورده بودند.
⚡️ مردم مرا ناخوش داشتند و رها کردند، آنگونه که هارون به برادرش گفت، گفتم: ای برادر! همانا که این قوم مرا ناتوان ساختند و نزدیک بود مرا بکشند. هارون برایم الگوی نیکویی است و عهد و پیمان رسول خدا (ص) برایم حجتی نیرومند!»
✂️ برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_42
#معارف
#سقیفه
#ایام_فاطمیه
🆔 @farhang_puya
✅ نحوه برخورد با دیگران
💢 ایشان [علامه مصباح] به کوچکترین نکات ریز هم توجه داشتند. به عنوان نمونه ما دانشجویانی داشتیم که به ایران آمده بودند تا یک دوره اسلامشناسی ببینند.
🔹 نحوه ارتباط عاطفی که علامه با این دانشجویان داشتند، بسیار جالب بود؛ برخی دانشجویان فرزند خردسالی با خود همراه داشتند علامه مصباح گاهی این بچه را بغل میکرد، میبوسید دست نوازش بر سرش میکشید.
🔸 آنها میدیدیند رئیس یک مؤسسه وقت گذاشته بچه را گرفته و نوازش میکند و... این چقدر تاثیر دارد. حالا هرچه بگویند اسلام دین خشونت است، در حالی که این هم یک عالم دینی که الگوی دین اسلام است و این رفتار عاطفی را با دیگران دارد.
✂️ برشی از یادداشت حجتالاسلام حقانی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
🔰 تفکر ناب
◾️ به طور کلی شناخت حضوری از افراد خیلی موثر است؛ به ویژه آنکه ما در سطح جهان، رسانه نداریم و هم ابزار های تبلیغاتی ما به شدت محدود است و در معرفی افکار و افرادمان خیلی کم کار و دست خالی هستیم.
◾️ ولی این حضور شخصی افراد در مجامع علمی خارج از کشور و برخورد رو در رو یکی از موثرترین ابزارهایی است که در غیبت آن ابزار های رسانهای میتواند خیلی موثر باشد.
◾️ در اینکه اولا آنها آشنا بشوند با یک چهرهای از اسلام و انقلاب اسلامی به ویژه از مکتب تشیع و آن جامعیت آیتالله مصباح و تفکر ناب ایشان و آن نظام فکری که ایشان از اسلام ارئه میدهد که همه ابعاد، ابعاد اسلام را با هم و در ارتباط با هم معرفی میکند، خیلی موثر است که افراد به حقیقت اسلام آشنا بشوند و آن جاذبهی واقعی اسلام را درک بکنند.
✂️ برشی از یادداشت دکتر علی مصباح در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#تفکر_ناب
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
💢 تربیت نیرو تحلیلگر و صاحب نظر
🔹 یک روند تقریبا طبیعی وجود داشت که بعضی که به افکار تشیع و فکر انقلاب اسلامی علاقهمند بودند، بهطور داوطلب بعضی از آثار را ترجمه کردند.
🔸 آنها آثار حضرت امام، آثار شهید مطهری و از جمله آثار آیتالله مصباح را هم ترجمه و منتشر کردند، اما نکته قابل توجه این است که انحرافات و مسائل فکری همهجا به یک سبک نیست؛ چه بسا در کشورهای دیگر مشکلات فکری جدیدی پیش بیاید که نیاز به کار جدید و پاسخ های جدید باشد.
🔹 لذا تربیت کسانی که در فکر اسلامی فکر استوار و صحیحی داشته باشد و بتواند مسائل جدید را تحلیل کنند، مشکلات را پیدا کنند و راهحلهایش را بر اساس آموزههای اسلامی ارائه کنند، این کار اساسیتری است.
✂️ برشی از یادداشت دکتر علی مصباح در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ بیانات امام خامنهای درمورد علامه مصباحیزدی (قسمت نهم) 9️⃣ مبانی فکری اسلام در دست ایشان 🎙 در ت
✅ بیانات امام خامنهای درمورد علامه مصباحیزدی (قسمت دهم)
0️⃣1️⃣ منبع فکر و اندیشهی معارف اسلامی
🎙 مقام معظم رهبری بار دیگر در جمع دانشجویان و دانش آموزان طرح ولایت در سال ۱۳۸۱ فرمودند:
☑️ لازم است تشکر کنم از معلمان و استادان و دستاندرکاران و مدیران این تلاش فرهنگی که بسیار با ارزش است و مخصوصا از شخص جناب آقای مصباح که حقیقتا یکی از وجودهای مبارک و مغتنم در دوره ما هستند و منبع فکر و اندیشه بی غل و غش معارف اسلامی.
↙️ ان شاءالله خداوند به ایشان و دیگر دستاندرکاران توفيق ادامه این خدمت بسیار با ارزش را عنایت کند و وسیلهی بهرهمندی هر چه بيشتر، گستردهتر و عمیقتر جوانان را از این سرچشمههای معرفت فراهم کند.
📅 4 شهریور 1381
#ویژه_نامه
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ بیانات امام خامنهای درمورد علامه مصباحیزدی (قسمت دهم) 0️⃣1️⃣ منبع فکر و اندیشهی معارف اسلامی
✅ بیانات امام خامنهای درمورد علامه مصباحیزدی (قسمت یازدهم)
1️⃣1️⃣ تجلیل از فضل، اخلاص و تقوای
🔻 در جریان سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم در سال 89 مدیر، مسئولان و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
🔺 حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از تلاشهای عمیق مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی ابراز داشت: این مؤسسه خوب، جامع و کامل میتواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی نایذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.
✔️ ایشان با تجلیل از فضل، اخلاص و پایگاه تقوای آیتالله مصباح یزدی، وجود این کمالات را در مدیریت یک موسسه موجب افزایش بركات الهی خواندند.
🎙 حفظ و نشر آثار حضرت آيتالله العظمی خامنهای 89/8/3
#ویژه_نامه
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
✔️ مصباح هدایت
(بخش اول)
🔻 بخشی از وصیتنامه علامه مصباحیزدی (ره)
#عکس_نگاشت
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💢 سخن بزرگان در مورد علامه مصباحیزدی( قسمت اول)
1️⃣ آیتالله شهید بهشتی:
✳️ دوست عزیز و دانشمند محترم خیلی زودتر از این میخواستم برای شما نامه بنویسم، ولی در پی ساعت دنجی بودم که بتوانم با آقای مصباح که «مصباح دوستان است» با فکری فارغ گفتگو کنم و از اینگونه ساعتها کم بهره بردهام.
👈 گفتمان مصباح ص ۲۸۴. مرکز اسناد انقلاب اسلامی
2️⃣ آیتالله مشکینی:
❇️ جناب مستطاب آیتالله مصباح از آن وجودات پر برکت است. حوزهها باید دهها سال سهم امام بخورند، هزاران نفر در اینجا تحصیل کنند، میلیاردها پول از کیسهی امام خرج بشود، میلیاردها انسان از اول تاحال تحصیل کنند تا در هر عصری یک چند نفری مثل آیتالله مصباح بدست آید و این طور افراد در میان جامعه پیدا بشود.
#ویژه_نامه
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سخن بزرگان در مورد علامه مصباحیزدی( قسمت اول) 1️⃣ آیتالله شهید بهشتی: ✳️ دوست عزیز و دانشمند
💢 سخن بزرگان در مورد علامه مصباحیزدی(قسمت دوم)
2️⃣ آیتالله مشکینی:
🔚 اگر دهنفر عالم بزرگ پیدا کنید، یقینا یکی از آنها آیتالله مصباح است. ما به عظمت او معتقدیم، ما او را دوست داریم، او یکی از خزانههای وجودی است، یکی از بزرگان حوزهها است و من خودم علاقه به این آقا دارم.
☑️ برای اینکه شمشیر برندهی اسلام در برابر کفر است، لذا خیلی با او دشمن هستند. با هر که خیلی دشمن باشند، شما علاقهی بیشتری به او داشته باشید. علامت اینکه ایشان وجود موثری است، علامت اینکه این شخص مدافع اسلام است، علامت اینکه این شخص همراه با اسلام است و فداکار اسلام است، همین زیادی حملهها عليه او است.
👈 تحصن چرا و چگونه، ص۱۴۴
3️⃣ مرحوم آیتالله احمدی میانجی:
💠 خواندید که اینها با حضرت آیتالله مصباح چه کار کردند؟ ایشان، استاد بودنش آیتالله بودنش، پاک بودنش جای اشکال نیست چه توهین ها کردند، چه حرفها زدند
👈 پاسدار حکیم، انتشارات نجابت
#ویژه_نامه
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سخن بزرگان در مورد علامه مصباحیزدی(قسمت دوم) 2️⃣ آیتالله مشکینی: 🔚 اگر دهنفر عالم بزرگ پیدا
💢 سخن بزرگان در مورد علامه مصباحیزدی( قسمت سوم)
4️⃣ آیتالله جوادی آملی:
♥️ ایشان در سمینار بزرگداشت شیخ فضلالله نوری پس از سخنرانی حضرت آیتالله مصباح ضمن تشکر و قدردانی درباره آیتالله مصباح فرمودند: روحی له الفداء.
👈 زندگینامه آیتالله مصباح، ص۲۸۴ - انتشارات پرتو ولایت
5️⃣ آیتالله مظاهری:
📣 امروز خدمت به آیتالله مصباح خدمت به امام زمان عجلالله تعالی فرجه است و هر کس هر اقدامی از دستش بر میآید باید انجام دهد.
👈 پاسدار حکیم
6️⃣ آیتالله یزدی:
✔️ شخصیت آیتالله مصباح یک شخصیت ناشناختهای نیست؛ من باید از ایشان تعریف کنم؟! ایشان آنقدر مقامش بالاست که امثال بنده نباید از ایشان تعریف کنند. ایشان از اساتید بزرگ حوزه است.
#ویژه_نامه
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سخن بزرگان در مورد علامه مصباحیزدی( قسمت سوم) 4️⃣ آیتالله جوادی آملی: ♥️ ایشان در سمینار بزرگ
💢 سخن بزرگان در مورد علامه مصباحیزدی(قسمت آخر)
↙️ در همین شهر قم کارهای انقلابی عظیمی انجام شد که سه چهار نفر از دوستان از جمله آقای مصباح بودند؛ وقتی صبح همه میآمدیم، میگفتیم این نشریه از کیست؟ این نشریه کجا بوده است که در داخل همهی حجرهها انداختهاند و همه میخواندند؟
⬅️ در حالی که تهیه کنندهی آن نشریه، همین تعداد بودند و بخشی از آن به قلم مقدس همین استاد بزرگوار حضرت آیتالله مصباح بود. این شخصیت روحانی و بزرگوار همیشه مدافع انقلاب بوده است، مدافع اسلام بوده است. حوزهی علمیه مقاماتش را میشناسد. امروز یکی از اعضای محترم شورای انقلاب فرهنگی کشور است.
✳️ در حقیقت یک استاد شناخته شده، یک روحانی وارسته یک روحانی شایسته که زندگی شخصی او در حد زندگی افراد متوسط و متعارف است.
👈 پاسدار حکیم، ص 175
#ویژه_نامه
#عمار_انقلاب
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
✔️ مصباح هدایت
(بخش دوم)
🔻 بخشی از وصیتنامه علامه مصباحیزدی (ره)
#عکس_نگاشت
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردک پست که عمری نمک حیدر خورد
نعره زد بر سر مادر به غرورم برخورد
ایستادم به نوک پنجه ی پا اما حیف
دستش از روی سرم رد شد و بر مادر خورد
#مناسبتی
#ایام_فاطمیه
🆔 @farhang_puya
⁉️ نظام کارآمد (قسمت اول)
‼️ وقتی گفته میشود یک نظام کارآمد است یا نیست، باید مشخص کرد که منظور از نظام چیست؟ منظور از کارآمدی چیست؟ چه کسی میخواهد این کارآمدی را قضاوت کند؟ و این قضاوت با چه معیاری سنجیده میشود؟ به طور خلاصه نظام دو معنای انتزاعی و عینی دارد: نظام گاه به نهاد و گاه به سازمان اطلاق میشود.
🔸 در مفهوم انتزاعی نظام که مفهومی ذهنی است، روابطی میان پدیدههایی در نظر گرفته میشود و مجموعه به صورت یک واحد یا سیستم اعتبار میشود. شاید در ادبیات معاصر، بیشتر واژه «نهاد» را به جای آن به کار میبرند.
🔹 گاهی منظور از نظام، مصداق عینی آن نظام است؛ یعنی چیزی که منشاء انتزاع این مفهوم است. معمولاً در ادبیات معاصر، به جای آن، واژه «سازمان» به کار برده میشود. منظور از سازمان، افرادی هستند که در خارج موجودند و با هم ارتباطاتی دارند و مفاهیم انتزاعی بر آنها صدق میکند.
⚡️ نگاهی گذرا به مفاهیم و معیارهای کارآمدی نظام از دیدگاه مرحوم علامه مصباحیزدی (ره)
#نظام_کارآمد
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ نظام کارآمد (قسمت اول) ‼️ وقتی گفته میشود یک نظام کارآمد است یا نیست، باید مشخص کرد که منظور از
⁉️ نظام کارآمد (قسمت دوم)
↙️ وقتی درباره کارآمدی نظام صحبت میشود، گاهی منظور همان مفهوم انتزاعی ایدهٔ نظام است که آیا کارآمد است یا نیست و گاهی منظور این است که کسانی که متصدی اجرای این نظام هستند، آیا آنها درست عمل کردهاند یا خیر؟اینها دو معنای متقایر، اما مرتبط هستند و البته باید بین آنها تفاوت قائل شد.
✳️ وقتی میخواهیم درباره کارآمدی نظامی قضاوت کنیم، گاه منظور این است که اگر آن مفاهیم انتزاعی مورد نظر درست تحقق پیدا کند، آیا ما را به هدف میرساند یا نه و گاهی مقصود این است که آنچه از نظام، اکنون تحقق پیدا کرده است، کارآمد بوده یا نه؟
✅ ما یک نظام اسلامی داریم، به معنای سلسله مفاهیمی اعتباری، عقلایی و شرعی که اینها با هم جمع شده و به صورت یک سیستم لحاظ شده است که رأس هرم، سطوح متوسط و قاعده هرم دارد. این مفهوم نظام یا نهاد در ذهن ما است میخواهیم درباره کارآمدی آن سخن بگوییم. اما یک معنا همین است که کسانی که اکنون مصداق این نظاماند و خود را مصداق عینی این مفاهیم میدانند، آیا کارآمد بودهاند یا خیر؟
⚡️ نگاهی گذرا به مفاهیم و معیارهای کارآمدی نظام از دیدگاه مرحوم علامه مصباحیزدی (ره)
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
☑️ سیره امیرالمومنین پس از رحلت پیامبر (ص)
(قسمت اول)
🔹 پس از رحلت رسول خدا (ص) در میان خواص اصحاب درباره چگونگی برخورد با بنیامیه دو دیدگاه وجود داشت؛ روش نخست روش علی (ع)، بنی هشام و سایر چهرههای جبهه علوی بود و آن حضرت معتقد بود که بنی امیه به اسلام ایمان قلبی و باطنی ندارند و شهادتین زبانی آنان گواه بر باور باطنی نیست و این شهادتین برای این که معامله کافر با آنها نشود کافی است.
🔸 ولی از آنجا که آنان سالیان متمادی با اسلام و مسلمانان مبارزه کرده و از مسلمانان زخم شمشیر خوردهاند، برخی از منافع مادی و معنوی ظالمانهشان در اثر پیروزی اسلام از بین رفته است و عاقبت با زور شمشیر و با اکراه مسلمان شدهاند، نمیتوان آنان را محرم رازهای حکومت اسلامی دانست و پستهای کلیدی جامعه اسلامی را به دستشان سپرد ونباید آنان را خودی شمرد و مانند مهاجران و انصار به آنان اعتماد کرد.
✍️ دکتر جواد سلیمانی
#معارف
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
💢 امتیازهای داده شده به بنیامیه پس از رحلت پیامبر (ص)
🔻 تمایز امتیازهای داده شده به بنی امیه پس از رحلت رسول خدا (ص) و پیش از آن، این بود که امتیازهای پس از پیامبر (ص) از روی ضعف و زبونی در برابر بنیامیه بود، ولی امتیازهای داده شده در زمان پیامبر (ص) از موضع قدرت و عزت بود.
🔺 از اینرو اولی باجدهی و دومی بخشش کریمانه تلقی میشد. بنیامیه متوجه این نکته بودند و به همین سبب روز به روز بر اعمال فشار و باجخواهی خود افزودند تا سرانجام تقریبا بر تمام جهان اسلام مسلط شدند.
✍️ دکتر جواد سلیمانی
#معارف
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
4585.mp3
4.36M
💠 شناخت فضائل حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
🎙 علامه مصباحیزدی
#علامه_مصباح
#ایام_فاطمیه
🆔 @farhang_puya
◾️ روضه مصور
🔹نگارگری صحنهای از تشییع غریبانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها
#مناسبتی
#ایام_فاطمیه
🆔 @farhang_puya
چادر مادر.mp3
1.98M
🎧 #بشنوید | #پادکست چادر مادر
☑️ معلوم نیست من دیگر زنده بمانم، بگذارید این را به شما بگویم...
#علامه_مصباح
#ایام_فاطمیه
🆔 @farhang_puya
🔆 الگوی زن نمونه در اسلام
✍️ فائزه فلاطونی
🔅 عبادت فاطمه زهرا، یک عبادت نمونه است. «حسن بصری» که یکی از عباد و زهاد معروف دنیای اسلام است، درباره فاطمه زهرا سلام الله علیها میگوید: «به قدری دختر پیغمبر عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت ورم کرد!»
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_22
#معارف
🆔@farhang_puya
🌐 "پیشرفت" در نگاههای مختلف دنیا
(قسمت اول)
🔻 برای اصطلاح «پیشرفت» در ادبیات سیاسی-اجتماعی امروز، تعریفهای خاصی ارائه شده است. در اقتصاد، معنای خاصی برای «توسعه» و «پیشرفت» وجود دارد و جامعهشناسان برای این اصطلاح ابعاد گستردهتری قائل شدهاند.
🔺 اما آنچه درباره این اصطلاح، قطعی به نظر میرسد، این است که «پیشرفت»، صرف نظر از واژههای معادل آن در زبانهای دیگر، متضمن این معنا است که ما راهی داریم که باید در مسیر آن پیش برویم و طبعاً راه، مقصدی دارد که باید به آن منتهی شود. اختلافی که در محافل آکادمیک دنیا درباره «پیشرفت»، مؤلفهها، عوامل و موانع آن وجود دارد، به این برمیگردد که هدفی که برای پیشرفت در نظر گرفته شده چیست؟
✴️ ما به سوی چه مقصدی باید حرکت کنیم و راه رسیدن به این مقصد چیست؟ با روشن شدن پاسخ این سؤالات است که میتوانیم بفهمیم چگونه باید در مسیر «پیشرفت» حرکت کنیم. در فرهنگ امروزی دنیا، غالباً اهداف و آرمانها بر محورهای مادی دور میزند؛ چه در پیشرفت اقتصادی، که کاملا اهداف مادی را پیش رو دارد و چه در پیشرفتهای اجتماعی که عمدتاً ابعاد فرهنگی را در بر میگیرد.
🎙 علامه مصباح یزدی
#شماره_38
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya