🌱 از بعثت تا انقلاب «بخش اول»
👈 مروری بر شباهتهای بعثت نبوی و انقلاب اسلامی
⚡️ همگونی بعثت رسول اکرم(ص) و انقلاب اسلامی از پدیدههای زیبای تاریخ اسلام است. آن تجلی اعظم که در عصر جاهلیت رخ داد، نمونه و نمود روشنی از لطف خدا به بشریت بود و انقلاب اسلامی که در قرن معاصر صورت گرفت، شاهدی بر تداوم و منت الهی به انسانهای شایسته بود.
🔰 شباهتهای فراوانی میان این دو حرکت و نهضت چه در کیفیت ظهور و مراحل نهضت، چه در اهداف و شیوهها، چه در پیروان و مخالفان، چه در دشمنیها و دشمنان و چه در شیوهها، عملکردها، دستاوردها و ویژگیها وجود دارد که در این نوشته به برخی از این همسانیها و همگونیها اشاره میشود.
📝 حجتالاسلام جواد محدثی
#شماره_1
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌱 از بعثت تا انقلاب «بخش اول» 👈 مروری بر شباهتهای بعثت نبوی و انقلاب اسلامی ⚡️ همگونی بعثت رسول اک
🌱 از بعثت تا انقلاب «بخش دوم»
👈 مروری بر شباهتهای بعثت نبوی و انقلاب اسلامی
💢 اسلام محمدی در آغاز بعثت مرحلهای را به صورت دعوت مخفی گذراند. در آن دوران سه ساله یارگیری میشد و روابط و دعوتها پنهانی بود. در نهضت ایران نیز به دلیل خفقان و حاکمیت ساواک سالها تلاشهای مبارزاتی به صورت مخفی و با رعایت تقیه و مخفیکاری بود و مبارزان با پوشش و محمل در عرصه انقلاب و بیدارگری حضور داشتند و کمتر به رویارویی سریع و اعلان مخالفت آشکار میپرداختند.
✊🏼 اما در مرحله ای پس از فراگیر شدن فکر انقلاب و بیداری عمومی، تظاهرات آشکار، شعارهای مرگ بر شاه، تحصنها، فریادها و درگیریها علنی شد. درست مانند زمانی که پس از دعوت سه ساله در اسلام نبوی فرمان خدا مبنی بر آشکار کردن دعوت نازل شد و پیامبر خدا مامور شد تا امر خدا را علنی کند و با اعراض از مشرکان جبهه توحیدی خویش را آشکار سازد.
➕ حضرت امام نیز به عنوان رهبر نهضت پیش از آغاز مبارزه علنی و سخنرانیهای تند در ۱۵ خرداد علیه شاه، دورهای به تماسهای مختلف و نامه نگاری به علمای بلاد و آگاهانیدن چهرههای سرشناس و موثر نسبت به توطئههای ضد اسلام گذراند تا بستری برای اعلان حرکت علیه رژیم شاه فراهم شده باشد.
📝 حجتالاسلام جواد محدثی
#شماره_1
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌱 از بعثت تا انقلاب «بخش دوم» 👈 مروری بر شباهتهای بعثت نبوی و انقلاب اسلامی 💢 اسلام محمدی در آغاز
🌱 از بعثت تا انقلاب «بخش سوم»
👈 مروری بر شباهتهای بعثت نبوی و انقلاب اسلامی
🕋 پیامبر اسلام گروهی از مسلمانان را فرمان داد تا به حبشه هجرت کنند برای نشر دعوت توحیدی، خویش نیز یک بار به طائف هجرت کرد که در آن زمینه مساعدی نیافت. به دنبال شدت یافتن مخالفت کفار قریش و توطئه آنان برای کشتن پیامبر، پیامبر تصمیم به هجرت گرفت و از مکه به یثرب مهاجرت کرد. در این هجرت که مومنان نیز حضور داشتند، حصار تنگ و بسته مکه شکسته شد و پیامبر زمینه بهتری برای دعوت و تبلیغ در مدینه به دست آورد.
⛔️ در انقلاب اسلامی نیز وقتی رژیم بعث عراق فعالیتهای امام خمینی را محدود ساخت، امام برای حصارشکنی از عراق محدود و حکومت وابسته عراق بیرون رفتند. ابتدا به مرز کویت رفتند و چون نگذاشتند؛ به پاریس عزیمت نمودند و در نوفل لوشاتو ساکن شدند. در عراق نمیگذاشتند امام نطق کند و اعلامیه بدهد و پیام خود را به پیروانش برساند.
🎙در دهکده نوفل لوشاتو در حومه پاریس خبرنگاران مطبوعات و رسانههای عمومی و خبرگزاریهای مهم و فراوان، نوبت گرفته و به صف میشدند تا مجالی برای مصاحبه با رهبر انقلاب یابند و دیدگاهها و اهداف ایشان را در این حرکت به جهانیان گزارش کنند. این هجرت سهم مهمی در جهانی ساختن مرام و پیام امام داشت و افکار جهانیان را متوجه این رهبر مذهبی شیعه کرد که با یک اشاره او امواج خروشانی در ایران به راه میافتد.
📝 حجتالاسلام جواد محدثی
#شماره_1
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌹 زن در نگاه اسلام «بخش دوم» 👈 به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در این یادداشت مروری بر ارزش ب
🌹 زن در نگاه اسلام «بخش سوم»
👈 به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در این یادداشت مروری بر ارزش بانوان در اسلام میکنیم.
💢 رسول خدا در زمانهای که «نکاح شغار» به عنوان یکی از مظاهر اختیارداری مطلق پدران در تزویج دخترانشان مرسوم بود؛ خطاب به حضرت علی (ع) هنگامی که به خواستگاری فاطمه زهرا (س) فرمودند: «باید نظر فاطمه را جویا شوم» به این ترتیب یکی از حقوق مسلم زنان را که حق انتخاب همسر بود در میان نگاههای متحیر آنان که پدر را عناندار مطلق در این عرصه میدانستند به رسمیت شناخت.
🔰 همچنین آیاتی از قرآن کریم به این نکته اشاره دارد که مهر زن متعلق به خود اوست و مرد باید در تمام مدت زناشویی عهدهدار تامین مخارج زندگی زن باشد و در عین حال درآمدی که زن تحصیل میکند و نتیجه کار اوست تنها و تنها به خودش تعلق دارد.
✅ در روزگاری که حتی برای پیش پا افتادهترین امور رای و نظر زنان نقشی نداشت؛ اسلام آمد و در مسئله مهم بیعت با حاکم اسلامی برای زنان نقشی همپای مردان قائل شد. پیامبر اعظم، حضرت محمد (ص) آمد و فریادگر هویت و شخصیت و حقوق و استقلال فکری این جنس مظلوم تاریخ شد.
1️⃣ نکاح شغار نوعی از نکاح بود که دو مرد دختر یا خواهر خود را به عقد یکدیگر در میآوردند و این دو دختر هر یک به عنوان مهر دیگری به حساب میآمد.
📝عاطفه خرمی
#شماره_1
#جامعه
#بانوان_در_اسلام
🆔 @farhang_puya
🔴 نفوذ، در بیانات رهبری (قسمت اول)
💠 حضرت امام خامنهای:
1️⃣ غفلت نکنيم، دشمن در صدد نفوذ است.
📣 من از چندی پیش مسأله نفوذ را مطرح کردم؛ نفوذ خیلی مسأله مهمی است. نفوذ که ما میگوییم، حالا بعضیها واکنش نشان میدهند.
💢 آقا! مسأله نفوذ جناحی شده، استفاده جناحی کردند؛ من به این حرفها کاری ندارم. خب، استفاده جناحی نکنند، بحث بیهوده درباره نفوذ نکنند، اسم نفوذ را بدون محتوای لازم مطرح نکنند. اینها را ما کاری نداریم، ولی هر حرفی زده میشود، هر کار جدی میشود، از اصل واقعیت نفوذ غفلت نشود.
⭕️ غفلت نکنیم که دشمن درصدد نفوذ است. حالا من نفوذ را مقداری تشریح میکنم که نفوذ چیست و چگونه است؛ از اصل قضیه غفلت نکنیم. جناحها همدیگر را متهم نکنند؛ این بگوید آقا شما که گفتی مقصودت این بود، آن بگوید نه، شما که گفتی مقصودت این بود.
🚫 خیلی خب، حالا مقصود هرچه بود؛ بالاخره واقعیت فراموش نشود. دشمن دارد برای نفوذ طراحی میکند.
#شماره_29
#سیاست
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 نفوذ، در بیانات رهبری (قسمت اول) 💠 حضرت امام خامنهای: 1️⃣ غفلت نکنيم، دشمن در صدد نفوذ است. 📣
🔴 نفوذ، در بیانات رهبری (قسمت دوم)
💠 حضرت امام خامنهای:
2️⃣ نفوذ مثل موریانه از داخل میجود.
🗳 مردم در باب انتخابات باید خیلی متوجه این باشند. اگر فرض کنیم عنصر نفوذی به شکلی وارد مجلس شورای اسلامی بشود یا وارد مجلس خبرگان بشود یا در ارکان دیگر نظام نفوذ بکند، مثل موریانه از داخل میجود و پایهها را سست میکند و فرو میریزد.
📌 قضیه اینجوری است، مسأله نفوذ خیلی مهم است که حالا من ان شاءالله عرض خواهم کرد. البته در این زمینه روشنگری لازم است؛ روشنگری بدون اتهام، بدون تهمت زدن، بدون مصداق معین کردن، اما روشنگری اذهان مردم چیز لازمی است.
🔗 بینید یکی از آن چیزهایی که قرآن کریم خطاب به مخالفین به یهود در آن روز میگوید و بر آنها ایراد میگیرد این است؛ لم تلبسون الحق بالباطل وتكتمون الحق و انتم تعلمون...
#شماره_29
#سیاست
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 نفوذ، در بیانات رهبری (قسمت دوم) 💠 حضرت امام خامنهای: 2️⃣ نفوذ مثل موریانه از داخل میجود. 🗳
🔴 نفوذ، در بیانات رهبری (قسمت سوم)
💠 حضرت امام خامنهای:
🔚 یکی از ایرادهای بزرگ این است که شما باطل را با حق مخلوط میکنید، مشتبه میکنید؛ «لبس» یعنی اشتباه (تلبسون) یعنی مشتبه میکنید حق را با باطل، و تکتمون الحق، حق را کتمان میکنید. حقیقت را باید بیان کرد که این وظیفه ما است.
3️⃣ نفوذ فردی؛ رخنه در مرکز تصمیم گیری
☑️ نفوذ فردی معنایش این است که فرض کنید شما یک دم و دستگاهی دارید، یک مسئولی هستید؛ یک نفر را با چهره آرایش شده، بزک شده، با ماسک در مجموعه شما بفرستند؛ شما خیال کنید دوست است در حالی که او دوست نیست، تا او بتواند کار خودش را انجام بدهد؛ گاهی جاسوسی است که این کمترینش است؛ یعنی کم اهمیت ترینش جاسوسی است.
#شماره_29
#سیاست
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
💠 مردمیسازی اداره کشور، مقدمه اسلامی شدن دولت
(قسمت اول)
✅ مردمسالاری فقط مشارکت در انتخابات نیست. مردم باید در اقتصاد و معیشت هم مشارکت کنند. حل مشکلات کشور جز به دست خود آحاد این کشور شدنی نیست. همه نوع مشکلات را خود این ملّت هستند که میتوانند حل کنند.¹
🔆 مردمیسازی اداره کشور، مقدمه اسلامی شدن دولت است و فراتر از واگذاری مالکیت داراییهای دولتی به بخش خصوصی است. مقصود از آن، صرف اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیست.
💢 سهیم کردن مردم در همه بخشهای اداره کشور و تلاش برای فراگیر کردن مردمسالاری است. حکومت و مردم، هر یک، ماموریتهایی برای این امر دارد. طراحی، برنامهریزی، ساماندهی، نظارت، تامین زیرساختها، تسهیلات و امکانات و مبارزه با انحصارطلبیهای ناعادلانه بر دوش حکومت است. تلاش، پیگیری، جدیت در اجرا، کار تشکیلاتی و شبکهسازی از ماموریتهای مردم است.
🗃 محمد محمدینیا؛ ¹بیانات رهبری در دیدار مجلس خبرگان، ۳۰/ ۶/ ۹۶
#انقلاب_اسلامی
#شماره_37
#تمدن_نوین_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 مردمیسازی اداره کشور، مقدمه اسلامی شدن دولت (قسمت اول) ✅ مردمسالاری فقط مشارکت در انتخابات نیست
💠 مردمیسازی اداره کشور؛ مقدمه اسلامی شدن دولت
(قسمت پایانی)
🎙 از نظر حضرت امام (ره) عمل نکردن به این راهبرد به شکست حکومت میانجامد:
⛔️ «دولت چنانچه کراراً تذکر دادهام، بیشرکت ملت و توسعه بخشهای خصوصیِ جوشیده از طبقات محروم مردم و همکاری با طبقات مختلف مردم با شکست مواجه خواهد شد. کشاندن امور به سوی مالکیت دولت و کنار گذاشتن ملت، بیماری مهلکی است که باید از آن احتذار شود.»
🗄 محمد محمدینیا؛ صحیفه امام (ره) ج۱۹، ص۱۵۸
#انقلاب_اسلامی
#شماره_37
#تمدن_نوین_اسلامی
🆔 @farhang_puya
✔️ آمریکا رو به افول است!
(بخش اول)
💢 امروز بیداری اسلامی در همه کشورها هست؛ هرچند کم و زیاد دارد. بیداری اسلامی به این معنی نیست که همه ملتها و همه آحادی که در این بیداری سهیمند، به صورت منطقی و استدلالی مبانی فکری یک نظام را شناختهاند، بلکه به این معناست که احساس هویت اسلامی در میان تودههای مسلمان، در همه جا بهوجود آمده است.
📌 شما ببینید آمریکاییها در قضایای مختلف، حرف معروفی را مکرر گفتهاند و آن، این است که ما اگر امروز در این کشورهای اسلامی به خصوص عربی انتخاباتی راهبیندازیم، حتما اسلام گراها برندهاند؛ راست هم است؛ این، درست است.
✂️ برشی از یادداشت علی روزبهانی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
❓ سوالی دارم که سالهاست میخواهم مطرح کنم. درباره آن شب که تنهایی در سرداب مولایمان حضرت حجت بودی...
شیخ نگاهش را از سید گرفت و آرام به راه افتاد ....
❇️ شیخ و سید [سیدعلی شوشتری] بر پشتبام مضیفی در اطراف کربلا آرمیده بودند. شیخ به آرامی برخاست. پلهها را به سمت حیاط مضیف رفت. سیدعلی بیدار بود و متوجه برخاستن شیخ شد. بهدنبال او راه افتاد.
✳️ شیخ از پیچ کوچهای گذشت. درکنار نهری که از فرات به میان شهر کشیده شده بود، وضو تازه کرد و دوباره به راه افتاد. شیخ پیوسته ذکرگویان و با قدمهای کوتاه، کوچههای کاهگلی را طی کرد تا در نزدیکی دروازه بغداد در مقابل خانه کوچکی ایستاد. در زد و چندقدم به عقب برگشت. گویی دستی مقابل راه سید را سد کرد و او را درجایش ایستاند؛ نتوانست جلوتر برود.
🔻 کسی در را باز کرد و شیخ را به داخل خانه دعوت کرد. شیخ نعلین خود را بیرون خانه کَند، بر چارچوب در سر گذاشت و آن را بوسید. آنگاه سر خم کرد و دست بر سینه وارد شد.
🌸 عطر عجیبی شامه سیدعلی را پرکرده بود. عطری آشنا که پیش از آن در مسجد سهله با آن سرمست شده بود. در مقابل خانه زانو زد و گریست. دیوار و در خانه را بوسهباران کرد، دست بر سینه گذاشت و عقب عقب کوچه برگشت. او پاسخ سوال خود را یافته بود ...
✍️ دکتر وحید یامینپور
📙 نخل و نارنج
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌹 زن در نگاه اسلام «بخش سوم» 👈 به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در این یادداشت مروری بر ارزش ب
🌹 زن در نگاه اسلام «بخش چهارم»
👈 به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در این یادداشت مروری بر ارزش بانوان در اسلام میکنیم.
🔰 پیامبر در طریق دادخواهی حقوق زنان هرگز مانند داعیهداران غربی راه افراط و تفریط نپیمودند و در حالی که زنان را با حقوق انسانیشان آشنا کرد، آنان را به تمرد و طغیان و بدبینی نسبت به جنس مخالف تشویق نکرد و به بهانه دفاع از حقوق زنان نهاد خانواده را به عنوان امنترین پایگاه اجتماعی متزلزل و ویران نساخت.
⁉️ هر کس اندک آشنایی با فلسفه نظام حقوقی ایران در مکتب نورانی اسلام داشته باشد، تردیدی به خود راه نمیدهد که اسلام بزرگترین خدمتها را نسبت به زن روا داشته است. اما مسئلهای که جای بحث و تحمل دارد این است که چگونه شد که پس از گذشت قرنها از ظهور آخرین مکتب الهی با تمام قواعد و اصولی که به واسطه آن زنان در مرتبت حقوقی مساوی با مردان قرار گرفتند، به یکباره اسلام به عنوان آیین تحقیر و طرد شخصیت زن مطرح شد؟
💢 این در حالی است که قدمت نظریات آنان که سنگ دفاع از حقوق زنان را به سینه میزنند به قرن بیستم میلادی بر میگردد. چنانچه ملاحظه میشود داعیه تساوی حقوق زن و مرد که امروزه برای اروپاییان تازگی دارد،۱۴ قرن پیش در منشور حقوقی و اخلاقی رسول رحمت آزادی آمده است.
📝عاطفه خرمی
#شماره_1
#جامعه
#بانوان_در_اسلام
🆔 @farhang_puya
✅ امام از روز اول با سکولاریسم مبارزه میکرد
🔻 آیتالله مصباح یزدی در خصوص مبارزه امام راحل با تفکر سکولاریسم و پیروی مردم از نظریات آن امام به سبب دینی بودن آن میفرمایند:« امام از روز اول با سکولاریسم مبارزه میکرد. اگر مردم باور نکرده بودند که وظیفه دینیشان قیام در برابر دولت جائر است سینههای خود را در مقابل سرنیزه باز نمیگذاشتند. کسانی که سنشان اقتضا میکند دیدند که مردم در برابر سربازان شاه سینههایشان را باز میکردند و میگفتند: بزن!»
🔺 به چه علت انسانی حاضر میشود چند تن از فرزندان خود را کفن بپوشاند و به جبهه بفرستد؟ جدایی دین از سیاست و امور اجتماعی یعنی نماز بخوانید، روزه بگیرید، سینه بزنید و... اما سایر کارها شأن شما نیست و باید آنها را برای خودش بگذارید. اگر یادتان باشد نخست وزیر دولت موقت به امام گفته بود: «سیاست، بازی است. اینها را برای ما بگذارید تا دامن روحانیت به این چیزها آلوده نشود.» این همان تفکر سکولاریستی است.
📖 نشریه فرهنگ پویا #شماره_1
#انقلاب_اسلامی
#سکولاریسم
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 نفوذ، در بیانات رهبری (قسمت سوم) 💠 حضرت امام خامنهای: 🔚 یکی از ایرادهای بزرگ این است که شما باط
🔴 نفوذ، در بیانات رهبری (قسمت چهارم)
💠 حضرت امام خامنهای:
3️⃣ نفوذ فردی؛ رخنه در مرکز تصمیم گیری
💢 گاهی کارش بالاتر از جاسوسی است، تصمیم شما را عوض میکند. شما یک مدیری هستید، یک مسئولی هستید، تصمیمگیر هستید، میتوانید یک حرکت بزرگ یا مؤثری انجام بدهید. اگر چنانچه این حرکت را این جور انجام بدهید این به نفع دشمن است.
🔻 او میآید کاری میکند که شما حرکت را این جور انجام بدهید؛ یعنی تصمیم سازی در همه دستگاهها که سابقه هم دارد.
‼️ فقط هم دستگاههای سیاسی نیست، دستگاههای روحانی و دینی و مانند اینها هم همیشه وجود داشته، گاهی نفوذ این جوری است؛ نفوذ شخصی است؛ وارد خانه کسی، وارد دستگاه کسی میشوند.
⭕️ در دستگاههای سیاسی هم الی ماشاءالله از این قبیل وجود داشته است؛ امروز هم ممکن است باشد، البته خطرناک است.
#شماره_29
#سیاست
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 نفوذ، در بیانات رهبری (قسمت چهارم) 💠 حضرت امام خامنهای: 3️⃣ نفوذ فردی؛ رخنه در مرکز تصمیم گیری
🔴 نفوذ، در بیانات رهبری (قسمت پنجم)
💠 حضرت امام خامنهای:
4️⃣ حاصل نفوذ جریانی تغییر باورها و آرمانها است!
❌ خطرناکتر نفوذ جریانی است. نفوذ جریانی یعنی شبکهسازی در داخل ملت به وسیله پول که نقش پول و نقش امور اقتصادی اینجا روشن میشود. عمده ترین وسیله دو چیز است: یکی پول، یکی هم جاذبههای جنسی افراد را جذب میکنند و دور هم جمع کنند.
🚫 یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد موثر را، افرادی که میتوانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان. آن سمت مورد نظر چیست؟ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمانها، تغییر نگاهها، تغییر سبک زندگی!
#شماره_29
#سیاست
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
🔚 جوانها، در اروپا خبری نیست!
💢 جوانها قدر خود را بدانند! جوانهایی که میخواهید به آن سوی مرزها بروید من ۱۰ سال در آن سرزمین بودم و تا آخر خط را دیدم، تا آخر راه را ما رفتیم. میخواهم بگویم؛نگرد، نیست. ما گشتیم نبود و واقعا هم همین است.
⚠️ آنهایی که رفتند، من خودم را نمیگویم همه ایرانیهایی که در آمریکا بودند زبان حالشان این بود که ما آمدیم اینجا، اما چیزی و خبری نیست. آمدیم و گرفتار شدیم. این کیفیتهایی که در کشور خودمان است خیلی بهتر و بالاتر است.
💠 کیفیتهای اسلامی چون دین، تقوا، معنویت، رابطه با خدا اینها اینجا پیدا نمیشود. البته آنجا هم به برکت اسلام هدایت پیدا کردند. در همه شهرها مراکز اسلامی است و آنجا هم اگر کسی بخواهد به طرف خدا برود راه باز است و بسته نیست و این باز هم معجزه اسلام است.
📝 حجتالاسلام سقا بیریا
#شماره_1
#جامعه
#غرب_شناسی
🆔 @farhang_puay
🌱 درخت اسلام هرگز نمیخُشکَد
💠 در جنگ موته وقتی که تعدادی از اصحاب از جمله جعفر بن ابیطالب کشته شدند؛ مسلمانان خیلی ناراحت شدند. پیامبر به آنها دلداری دادند و فرمودند:«مَثَل اسلام، مثل آن باغی است که یک باغبان دلسوز دارد. علف هرزهای آن را میکَند، آبیاری میکند، رسیدگی میکند به این باغ. سال اول یک تعدادی میوه میدهد؛ میوههای شیرین و خوب، اینها را میچینند. ولی سال دوم میوههای بهتری میآورد. باز هم میوه میدهد، باز هم میچیند و باز هم میوه میدهد.»
🌿 این مثال همان درخت است. درخت اسلام است که پیامبر آن را کاشت و در همه زمانها میوه خودش را داده، میدهد و خواهد داد.
🖋 حجتالاسلام سقا بیریا
#شماره_1
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌱 از بعثت تا انقلاب «بخش سوم» 👈 مروری بر شباهتهای بعثت نبوی و انقلاب اسلامی 🕋 پیامبر اسلام گروهی ا
🌱 از بعثت تا انقلاب«بخش چهارم»
👈 مروری بر شباهتهای بعثت نبوی و انقلاب اسلامی
🔆 حضرت رسول در سال هشتم هجری با قدرت و عزت مکه را فتح کرد و فاتحانه وارد شهری شد که روزی مجبور شده بود با فشار و آزار دشمن آنجا را ترک کند. وقتی هم وارد مکه شد مکه و مکیان در برابر او و اراده او تسلیم شدند و این پایگاه مهم به تصرف نیروهای موحد درآمد.
❤️ در روز ۱۲ بهمن سال ۵۷ نیز امام امت با عزت و قدرت وارد ایران شد و مورد استقبال میلیونی مردم قرار گرفت. روزی امام را از ایران تبعید کردند اما روز بازگشت فرشی از انسانها و بستری از دلهای عاشق و آماده فداکاری بر سر راه امام راحل گسترده شده بود.
🌙 اگر روزی که پیامبر در هجرت به یثرب مورد استقبال پرشور مردم قرار گرفت و نوای زیبای «طلع البدر علینا من الثنیات الوداع» طنین افکن شد، روزی هم در بازگشت امام خمینی در فرودگاه مهرآباد و همه جای ایران سرود «خمینی ای امام» به گوش میرسید.
📝 حجتالاسلام جواد محدثی
#شماره_1
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌹 زن در نگاه اسلام «بخش چهارم» 👈 به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در این یادداشت مروری بر ارزش
🌹 زن در نگاه اسلام «بخش پنجم»
👈 به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در این یادداشت مروری بر ارزش بانوان در اسلام میکنیم.
🕋 با ظهور اسلام و تعلیمات پایه آن، زنان از انزوای تاریخی-فرهنگی خارج شده و عزم خویش را جذب نموده تا با فاصله گرفتن از دوران جاهلیت، تاریکی آن را به دست فراموشی بسپارند؛ زیرا به این درک و باور رسیده بودند که با دمیده شدن روح اسلام در کالبد هستی زن جزئی از خلقتالهی است و با توجه به وظایف سنگین خویش در قبال اجتماع از حقوق قابل توجهی نیز میتواند برخوردار باشد.
➕ پیامبر اسلام برای اینکه فرهنگ جاهلی را نسبت به زن عوض کنند از دو شیوه استفاده کردند. یک شیوه، شیوه نظری بود؛ یعنی پیامبر با سفارشها و نصیحتهایی که کردند این دیدگاه نسبت به زن را در بین جامعه عوض کردند.
💠 تعابیری مثل اینکه پیامبر میفرمایند: «هر کس که دو دختر را پرورش دهد تا به حد رشد و تعالی برسند من با او در بهشت وارد میشوم» و یا میفرمایند: «بهترین شما کسی است که نسبت به اهلش مهربان باشد من هم خودم بهترین هستم نسبت به اهل بیتم.» این چنین تعابیری در واقع یک مبارزه فرهنگی است برای از بین بردن تلقی دوران جاهلیت نسبت به زن.
📝مهین محمدپور
#شماره_1
#جامعه
#بانوان_در_اسلام
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌹 زن در نگاه اسلام «بخش پنجم» 👈 به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در این یادداشت مروری بر ارزش
🌹 زن در نگاه اسلام «بخش ششم»
👈 به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در این یادداشت مروری بر ارزش بانوان در اسلام میکنیم.
✅ پیامبر علاوه بر نصایح در مورد حقوق زنان به شیوه عملی نیز با تلقی جاهلانه در مورد زن به مبارزه پرداخت و با توجه به حضرت زهرا (س) نشان دادند و عملاً گفتند که زن چه نقشی میتواند داشته باشد و به جامعه آن روز خاطر نشان کرد که دختران و زنان از این چنین اهمیتی برخوردارند و شما نیز باید نسبت به دختران و زنانتان اینگونه باشید.
☑️ قرآن کریم در شرایط آن روز جامعه زنان شایستهای چون مریم (س) و آسیه (س)، همسر فرعون را معرفی کرد و از ایشان به عنوان زنان صالح و وارسته تجلیل نمود. پیراستن حضرت مریم (س) از اتهامات ناروای یهود، تجلیل از حضرت آسیه (س) در دربار پادشاهی فرعون و معرفی شخصیت والای حضرت زهرا (س) و نقش او در تاریخ اسلام نشانگر شایستگی زن در عرصههای گوناگون اخلاقی سیر و سلوک معنوی و اجتماعی و سیاسی است.
📝 مهین محمدپور
#شماره_1
#جامعه
#بانوان_در_اسلام
🆔 @farhang_puya
⛔️ زندگی «open»تر با فضای مجازی (قسمت اول)
👈 اشاره: پس از انقلاباسلامی و ۸ سال جنگتحمیلی، زمانی که استکبارجهانی خود را در شکست نیروی انقلابی ایران ناکام یافت، راهبرد جدیدی را برای از پای درآوردن جمهوریاسلامی ایران در پیش گرفت.
❎ دشمن دیرینه اسلام پساز ناامیدی از جنگ با سلاح گرم، با تمام قوا وارد جنگ نرم شد که یکی از ابزارهای آن (ماهواره) است؛ وسیلهای که مدتهاست برای تسلط غرب بر جهان از آن استفاده میشود و البته امروزه فضای مجازی به این روند شتابی دوچندان داده است.
#شماره_29
#فرهنگ
#فضای_مجازی
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⛔️ زندگی «open»تر با فضای مجازی (قسمت اول) 👈 اشاره: پس از انقلاباسلامی و ۸ سال جنگتحمیلی، زمانی ک
⛔️ زندگی «open»تر با فضای مجازی (قسمت دوم)
⚠️ آنچه امروزه در کشورما و دیگر کشورهای مورد هجوم جنگ نرم مشاهده میشود، تغییر مداوم فرهنگ اصیل است.
🚷 تغییر و تحولی نامحسوس و درحال نفوذ در عمق جان ارزشها و باورهای مردم تاثیرگذاری بر معماری ایرانی، جزو اهداف ابتدایی شبکههای ماهوارهای به شمار میآید که مشهودترین نمونه آن تغییر آشپزخانه های ایرانی است.
❗️ آشپزخانههایی که در قدیم، مکانی امن برای کدبانوی خانه بود و به صورت مطبخ، در پستوها و دور از چشم مهمانان در ارزیابی طولی و عرضی آشپزخانه و اشیای داخل آن و کدبانو درحال کار بود و خانم خانه بدون این اضطراب و در کمال آرامش به مدیریت در آشپزخانه مشغول میشد، اما امروزه به مکانی ناامن مبدل شده است!
#شماره_29
#فرهنگ
#فضای_مجازی
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
☑️ ارزش و جایگاه زن
💠 میلاد باسعادت و پر خیر و برکت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) و روز زن را خدمت تمامی مادران و زنان دامنپاک ایران زمین تبریک عرض میکنیم.
#عکس_نگاشت
#روز_زن
🆔 @farhang_puya