eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.6هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ در مورد محاسبه اعمال و نحوه این محاسبه توضیح بفرمایید؟ 💠 حضرت آیت‌الله خوشوقت: 📝 محاسبه معلوم است دیگر. آدم شب که می­‌خواهد از کار کنار بکشد و بخوابد ببیند صبح تا حالا چه کار کرده است؟ یک حساب اجمالی از کارهایی که با چشم و گوش و زبان و دست و پا انجام داده است بکند و ببیند در آن گناه بوده است یا نه؟ اگر گناه است استغفار کند و تصمیم بگیرد که فردا دیگر انجام ندهد، اگر گناهی نیست سپاسگزاری کند و فردا ادامه بدهد. 💯 امّا مراقبت مهم­تر از محاسبه است. چون اگر مراقبت نباشد حرام از دست آدم در می‌رود(انجام می­‌شود). ولی مراقبت نمی­‌گذارد، لذا امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: سه چیز سیدُ الأعمال است و یا مشکل­‌ترین کارهاست، یکی از آن‌ها را فرمودند: همین مراقبت است. 💢 فرمودند: «ذِکْرُ اللَّهِ‏ عَلَى‏ کُلِ‏ حَالٍ» در هر حالی، هر کجا هستی، بیابان، خیابان، در اتاق، بیرون، به یاد خدا باش. فرمودند: نه اینکه شما بگویی «سُبْحَانَ.اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ فَقَطْ» نه، منظورم این نیست، اگر چه این هم یاد خداست، امّا آن چیز که من می­‌خواهم بگویم آن مقدمه تربیتی دارد این نیست، فرمودند: آن این است، هر وقتی خواستی با چشم نگاه کنی، با زبان حرف بزنی، با گوش بشنوی، با دست و پا کاری بکنی، فوراً ببین حلال است یا حرام؟ اگر دیدی حلال است انجام بده، امّا اگر حرام بود ترکش کن، این مراقبت است. 📆 سالگرد ارتحال استاد اخلاق حضرت آیت‌الله خوشوقت (ره) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت دوم) 💄 صورت‌های بزک کرده، موهای چرب و ژل‌زده یا برق گرفته
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت سوم) ➰ می‌توان گفت که مد به تغییر سلیقه ناگهانی و مکرّر و اکثر یا برخی از افراد جامعه اطلاق می‌شود که باعث گرایش و بروز رفتارهای خاص یا مصرف کالاهایی ویژه و پیش گرفتن سبکی نو می‌شود. ⛔️ تباهی شخصیت ❌ کمبود شخصیت را نمی‌توان با نگاه هوس انگیز دیگران پر کرد. با این کار آدمی هر روز افسرده‌تر و با پیروی از مد و بی‌عفتی، بی‌ارز‌ش‌تر و در نهایت بی‌شخصیت‌تر می‌گردد. 🗑 مصرفی شدن 🔘 مدپرستی، کم کم انسان را به موجودی مصرفی تبدیل می‌کند که هر لحظه و هر ثانیه خرید یک لباس، یک وسیله و یک کالای جدید، تمام همّ و غمّ چنین فردی می‌شود. ♨️ محرومیت از عشق و علاقه 〽️ وقتی فرد با پیروی کورکورانه از مد، خواسته یا ناخواسته به سمتی و بی‌بند و باری کشیده می‌شود، محبت همسر، خانواده و به مرور زمان اطرافیان را از دست می‌دهد. 🖊 محمد متین 🆔 @farhang_puya
⚔️ فضای مجازی Vs زندگی حقیقی (قسمت اول) 💥 خلاصهٔ وضعیت اکنونِ ما، غوطه‌خوردن و تنفس میان صدها پیچ اینترنتی است. در هر سن و سالی، با هر سلیقه‌ای، با هر نوع نیازی و با هر ملیت و مذهبی! سهل است سخت گفتن از مشتی آمار و ارقام در مورد کم و کیف گرایش به فضای مجازی که اگرچه زیاد شنیده‌ایم اما هنوز رعب‌آورند و البته بیش از آنکه رعب‌آور باشند، تفکر برانگیزاند. صفت رعب‌آور، نه از باب مبالغه بلکه از باب تماشای فاصله‌ای است که میان انسان امروز و انسان کامل ایجاد شده است. 📲 این فاصله به زعم من، نه محصول ارتباطات مدرن، بلکه مستقیم محصولِ بیگانگی روزافزون ما با تفکر و نقد است؛ چه اینکه در جهان کنونی، مفرّی از دستاوردهای مدرن و مشخصاً فضاهای مجازی و اینترنتی نداریم، و لاجرم، تنها آگاهی است که ضمن صیانت از ما و ارزش‌هایمان، حضورمان را در میانه این دستاوردهای نوین، موجّه و معقول می‌سازند. 🖊 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
❎ کار نداشت کیست، دقت می‌کرد چه میگویی؟ 🎙 استاد حسن رحیم‌پور ازغدی: ✳️ من ایشان [علامه مصباح] را پنج شش جلسه بیشتر ملاقات نکردم. یک جلسه یادم است فقط برای نقد ایشان رفتم. یعنی از اول تا آخر من به ایشان اعتراضات علمی می‌کردم که این حرف شما غلط است به این دلائل. یا چرا راجع به فلان مساله اینگونه گفتید؟ ✅ یک لحظه ندیم ایشان چهره‌اش بگیرد و ناراحت شود که تو کی هستی که آمدی اینجا به من نقد می‌کنی؟! ابدا. دقیق گوش می‌کرد. کار نداشت کیست، دقت می‌کرد چه میگویی؟ یکی یکی هم جواب داد. 🆔 @farhang_puya
💠 مکتب اسلام، مکتب تمدن‌ساز (بخش اول) 💢 یکی از ملاک‌های شناخت و جایگاه و اهمیت هر مکتبی را می‌توان در انگاره‌های تمدنی آن مکتب جستجو کرد. مکتب اسلام که سعادت دنیا و آخرت انسان و هستی را در برنامه خود دارد، از نظر بنیان‌های تمدنی نیز برترین مکتب است. برای فهم این مطلب، لازم است تا با اقسام جوامع بشری و مفهوم تمدن‌سازی آشنا شد. ⚡️ تمدن‌های بشری که عمدتا شامل تمدن‌های مادی است، در طول تاریخ با فراز و فرودهایی همراه بوده‌اند، بر اساس باورهای اسلامی، آن‌چه در نهایت، بشریت را به سعادت می‌رساند، تمدن اسلامی است که علاوه بر امور دنیوی، نگاه عمیقی به معنویات و امور اخلاقی نیز دارد. این مطلب نیز ریشه در باورهای هستی‌شناسانه اسلام دارد. ادامه دارد ... ✂️ برشی از یادداشت محسن مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔘 علامه مصباح‌یزدی، مولد علوم انسانی اسلامی ✍️ محسن مومنی: ▪️ دغدغه علامه مصباح در تمام این سال‌ها ورود دیانت به همه حوزه‌های زندگی انسان بوده است، از نظام تعلیم و تربیت، اقتصاد، متون درسی و ... گرفته تا روان‌شناسی و سبک زندگی. از این روست که ایشان را یک تئوریسین تمدن اسلامی می‌دانیم. ▪️ اگر تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان و شاگردانشان نبود معلوم نبود اروز علوم انسانی ما دچار چه بلایی شده بود. تلاش‌های این مجاهد خسته‌ناپذیر و جنگیدن ایشان در سنگر مبارزه با التقاط و تحریف بود که موجب شد تا علوم انسانی ما جولان‌گاه دشمن نشود. ▪️ فعالیت‌های علمی ایشان از موسسه در راه حق و بنیاد باقرالعلوم (ع) گرفته تا دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و هم‌چنین مناظره‌های علمی با گروه‌های مارکسیستی و کمونیستی و چهره‌های شاخصی مانند احسان طبری و فرخ نگهدار، همگی نشان از عزم ایشان برای پالایش علوم انسانی موجود از مبانی غربی دانست. 🆔 @farhang_puya
🔴 انتخابات بسیار مهم است! 💠 حضرت امام خامنه‌ای: ‼️ انتخابات در کشور ما بسیار مهم است. انتخابات یکی از دو رکن مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری دینی روی دو ستون ایستاده است؛ یکی از این دو ستون رای مردم است، انتخابات است. ما به برکت انتخابات به دنیا فخر می‌فروشیم. دشمنان برای کوبیدن ملت ایران و جمهوری اسلامی انتخابات ما را ندیده می‌گیرند و متهم می‌کنند. ☑️ این نشان می‌دهد انتخابات خیلی مهم است. انتخابات بسیار مهم است. مایه‌ی عزت ملی است؛ مایه‌ی تقویت ملت ایران است؛ مایه‌ی آبروی ملت ایران است. آن‌چه امروز درباره مسئله انتخابات عرض می‌کنم این است که این یک پدیده‌ی اقتدارآفرین است، مردم دنیا، صاحب‌نظران دنیا در مقابل فکر مردم‌سالاری دینی که در دنیا مطرح شد، مجذوب شدند. ↙️ در مقابل مکاتب گوناگون مثل لیبرالیسم و کمونیسم و فاشیسم و امثال این‌ها، امام بزرگوار مردم‌سالاری دینی را که همان جمهوری اسلامی است، وارد میدان کرد و ملت‌ها را و خواص را در همه‌ی امکنه‌ی عالم، در همه کشورهای دنیا مجذوب خود کرد. 📆 1 فروردین 1396 🆔 @farhang_puya
◾️ حجاب نماد فرهنگی اسلام 💢 «حجاب» از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی اسلامی می‌باشد که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می‌رسد. حجاب و عفاف؛ پدیده مذهبی ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی می‌باشد و توجه به زمینه‌های فرهنگی اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم می‌نماید و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است. ⭕️ بدیهی است که در کنار شرایط مسائل اجتماعی، برای ارزش تلقی کردن و الگوپذیری این فرهنگ، نیازمند درونی و نهادینه شدن آن در وجود افراد می‌باشیم. بدون شک رسیدن به این هدف، نیازمند مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدف‌مند می‌باشد. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚔️ فضای مجازی Vs زندگی حقیقی (قسمت اول) 💥 خلاصهٔ وضعیت اکنونِ ما، غوطه‌خوردن و تنفس میان صدها پیچ ا
⚔ فضای مجازی vs زندگی حقیقی (قسمت دوم) 🌀 فضای مجازی یک طیف است؛ میدانی وسیع برای ظهور و بروز‌های صفر تا صدی! این خاصیت تکنولوژی مدرن است؛ محصولی که خاستگاهش غرب مدرن است اما در هر زمینی و میان هر ملتی که بخواهد سکنا می گزیند! ملت‌ها به تناسب نسبتی که با تفکر و اصالت‌های دینی و فرهنگی خود دارند، رابطه و ارادتشان را با آن مشخص می‌کنند. 🔻 بی‌آنکه خواسته باشم موقعیت کنونی ایران را در این آشوب‌ جهانی داوری کنم؛ تنها مصرم از یک چیز حرف بزنم: از نسبتی که تکنولوژی امروز به خصوص فضای مجازی با خاستگاهش دارد و نیز از نسبتی که مخاطب آن در ایران، با خاستگاهِ خود دارد. تکنولوژی میان ما و غرب ایستاده است. 🖊 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
⚖️ پیشرفت آمیخته با عدالت است (قسمت اول) ‼️ پیشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پیشرفت مورد نظر اسلام نیست. اینی که ما تولید ناخالص ملی را، درآمد عمومی کشور را به یک رقم بالایی برسانیم، اما در داخل کشور تبعیض باشد، نابرابری باشد، آلاف و الوف برای خودشان داشته باشند، عده‌ای در فقر و محرومیت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام می‌خواهد! ⚠️ این آن پیشرفتی نیست که مورد نظر اسلام باشد. باید عدالت تأمین بشود. عدالت هم یک واژه‌ی بسیار عمیق و وسیعی است که بایستی خطوط اصلی آن را جستجو و پیدا کرد. به نظر ما عدالت، کاهش فاصله‌های طبقاتی است، کاهش فاصله‌های جغرافیایی هست. 📆 بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) ۱/ ۱/ ۸۸ | 🆔 @farhang_puya
💢 حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی (ره) برای ایجاد جامعه آرمانی سه شرط را متذکر می‌شوند: 1️⃣ اول اینکه کاملا واقع‌بینانه باشد و حقایق زیست‌شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناسی را به هیچ روی از نظر دور ندارد و به دست فراموشی نسپارد. 2️⃣ دوم اینکه همراه با ارائه طریق باشد، یعنی فقط جامعه آرمانی را تصویر نکند، بلکه راه و روش رسیدن به آن را نیز نشان دهد. 3️⃣ سوم اینکه اهدافی را، اعم از هدف اصلی و نهایی و هدف‌های واسط، برای جامعه آرمانی تعیین کند که دارای مراتب باشند. ✍️ مهدی حسن‌زاده 🆔 @farhang_puya