⭕️ بیداری اسلامی و تقابل غرب با آن
💠 موج جدید بیداری در کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی به مثابه امواج خروشندهای است که با هدایت صحیح و اصولی میتواند تحولی شگرف را در این کشورها موجب شود. این موج جدید بیگمان الهام گرفته از انوار تابناک انقلاب اسلامی ایران است.
⚔️ این موج خروشان موجب آشفتگی دنیای غرب و ایادی آنها در منطقه شده است به گونهای که تمام مساعی آنان برای مصادره این بیداری بزرگ به کار گرفته شده است. به نظر میرسد که یکی از راههای مصادره این خیزش عظیم اسلامی تلاش جهت تغییر ماهیت آن و القای غیرانسانی بودن آن باشد.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#بیداری_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔱 بهائیت، ابزاری دینی در دست استعمار
🕋 دین و مذهب همواره عاملی سرنوشت ساز در تحولات کشورها بوده و جنبشهای اجتماعی فراوانی به نام آن در سراسر جهان بهویژه ایران شکل گرفته است.
⚔️ در این میان استفاده از مذهب و علایق دینی مردم برای ایجاد تغییرات گسترده سیاسی و اجتماعی حاکم شمشیر دولبه را دارد، زیرا هم میتواند از جانب مصلحان دلسوز و صادق در جهت بهبود اوضاع بهکار گرفته شود و هم میتواند ابزاری فریبنده در اختیار استعمارگارن باشد تا در پوشش آن به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.
🔯 تاسیس فرقه ضاله بهائیت درسده اخیر نمونهای کوچک از بازیچه قرار گرفتن دین به دست استعمارگران برای تحقق اهداف شومشان است.
✍️ مرتضی رضائیان فیروزآبادی
#شماره_7
#بهائیت
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش اول) 🖌 مهدی حسنزاده: 💢 علامه مصباح (ره) مهمترین
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش دوم)
🖌 مهدی حسنزاده:
💢 فرهنگ غربی مبتنی بر سودپرستی و فردگرایی و مسئولیتگریزی است که متاسفانه در کشورهای اسلامی نیز نفوذ کرده است و انسان را از اندیشیدن به دیگران و دستگیری از نیازمندان و کمک به همنوع باز میدارد و او را تنها به فکر منافع و لذتهای خویش مشغول میکند.
🔆 روشن است که استاد مصباح (قدس سره) نه تنها بر مسئله دخیل بودن مردم در #جامعه_اسلامی معتقدند بلکه بر مشارکت مردم در امور اجتماعی تاکید کرده و حتی مشارکت مردم را #وظیفه_شرعی ایشان میدانند و عوامل کاهش دهنده مشارکت مردم در جامعه اسلامی را مورد بررسی خود قرار میدهند.
✅ ایشان #مردم_سالاری_دینی را به معنای نظام و حکومتی که مردم در چارچوب احکام شرعی در تعیین #سرنوشت خود دخالت دارند، تعبیر میکنند و نمونههایی از دخالت مستقیم مردم در سرنوشت خودشان که در نظام جمهوری اسلامی ایران به چشم میخورد را متذکر میشوند.
#جامعه
#مشارکت_اجتماعی
#انتخابات
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
📿 فرهنگ جدید
🎙 دکتر «تیم اندرسون» پژوهشگر و استاد دانشگاه سیدنی در گفتوگو با کیهان (1396/11/20):
❇️ ایرانیان کمی در زمان شاه حاضر بودند خود را برای رژیم شاه فدا کنند و درگیری داخلی هم زمان انقلاب محدود بود اما این کشور به فاصله کمی پس از انقلاب با یک تجاوز نظامی خارجی رو به رو شد.
✳️ بنابراین در شرایط جنگی جمهوری تازه تاسیس شروع به ایجاد ترکیب جدیدی از اسلام و دموکراسی کرد؛ مثل سایر انقلابهای واقعی که سرمایهگذاری قابل توجهی در مردم بر اساس آموزش و سلامت وجود داشت و زمینههای سنتی و مدرن اینجا با هم ترکیب شدند.
💯 اما مهمترین مسئله این است که در انقلاب ایران یک ترکیب کاملا منحصر به فردی توسط خود مردم و بر اساس تاریخ و فرهنگشان ایجاد شد که همین اصالت به فرایندهای شکل گرفته در انقلاب ایران عمق و پایداری بخشید.
✍️ سید احمد رهنمایی
#شماره_41
#گام_دوم
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
👤 ساحتهای وجودی انسان غربی و الهی
✳️ در انسان الهی ما هم با عالم درون و هم با محیط بیرون کار داریم، یعنی هم عالم درون برای خودش یک شان مستقیم دارد و هم محیط بیرون برای عناصر مادی؛ ما باید عوامل مادی و عوامل معنوی هر دو را دخالت بدهیم.
⭕️ در علوم انسانی غربی عوامل موثر بر رفتار انسان عوامل مادی است. این عوامل فردی است و به خودمان مربوط است. روانشناسی، فیزیولوژی یا عوامل اجتماعی و تاریخی جامعه روی اینها اثر میگذارد، اما هرچه هست از یک صنف و در یک ساحت است؛ یعنی انسان یک موجود تکساحتی است.
🔰 چه عواملی از بیرون بر روی رفتار او اثر بگذارد چه عواملی از درون همه در یک سطح و ساحت است اما اگر شما جهانبینی الهی را در نظر بگیرید، انسان خودش یک موجود تکساحتی نیست، ساحتهای گوناگون وجود دارد که این ساحتها در رفتار او تاثیر میگذارند و در هستی او دخیل هستند و در وجود او موثرند.
🖋 غلامعلی حدادعادل
#شماره_16
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
✡️ ریشه بهاییگری
👤 بهاییگری از بابیت و بابیت خود از شیخیگری سرچشمه گرفته است. بابیه را شخصی به نام سیدعلی محمد شیرازی بنیان نهاد.
↙️ وی در سال 1235 قمری در شیراز به دنیا آمد. در دوران کودکی پدرش را از دست داد، به همین سبب تحت کفالت داییاش قرار گرفت و در کنار او به کسب و کار در کمپانی «ساسون» پرداخت که به کار تجارت تریاک اشتغال داشت.
❌ وظیفه او در آغاز این همکاری، انجام کار بسیار دشوار «تریاک مالی» بود.
✍️ مرتضی رضائیان فیروزآبادی
#شماره_7
#بهائیت
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش دوم) 🖌 مهدی حسنزاده: 💢 فرهنگ غربی مبتنی بر سودپرس
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش سوم)
🖌 مهدی حسنزاده:
✔️ انتخابات و همهپرسی ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ که درباره تاسیس «جمهوری اسلامی» انجام گرفت، انتخاب «خبرگان قانون اساسی»، انتخاب قانون اساسی توسط مردم که بر اصل مترقی «ولایت فقیه» مشتمل بود، انتخاب نمایندگان «مجلس خبرگان رهبری»، انتخاب «#رئیس_جمهور»، انتخابات «مجلس شورای اسلامی» و تعیین نمایندگان آن، انتخابات «شوراهای اسلامی شهر و روستا» از مواردی است که مردم در جمهوری اسلامی ایران دخالت و مشارکت دارند.
‼️ البته از طریق همین مجاری هفتگانه، مردم غیر مستقیم در تعیین همه مسائل کشور نقش دارند، استاد مصباح (ره) در پاسخ به شبههافکنان و #مغرضانی که مدام درصدد زیر سوال بردن نظام جمهوری اسلامی هستند میفرمایند: آیا این هفت مورد نشانه وجود «دموکراسی» و «مردم سالاری» در این کشور نیست؟!
❌ با این وصف اگر مدعی شویم در ایران دموکراسی وجود ندارد، باید بگویم در هیچ کجای دنیا از دموکراسی و مردمسالاری نشانی وجود ندارد!
#جامعه
#مشارکت_اجتماعی
#انتخابات
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
💥 مردم بدانند اثر انتخابات تا چند سال باقی خواهد ماند! کسانی که نرفتن به پای صندوق را ترویج میکنند #دلسوز_مردم_نیستند!!
💠 حضرت امام خامنهای (حفظهالله):
♨️ ملت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام میگیرد امّا اثر آن در چند سال باقی میماند. در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند.
✅ به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است بروید پای صندوق و رأی بدهید.
⛔ به حرف این کسانی که ترویج میکنند که فایدهای ندارد، نرویم، نمیرویم پای صندوق رأی اعتنا نکنید. اینها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمیکند.
📆 ۶ خرداد ١۴٠٠
#امامین_انقلاب
#مشارکت_اجتماعی
#انتخابات
#کاندیدای_اصلح
🆔 @farhang_puya
💢 نقش مردم در حکومت از منظر علامه مصباحیزدی (ره)
(بخش اول)
🖌 محسن هنرجو:
🔹 یک سوال مهم و اساسی در #فلسفه_سیاست این است که چه کسی حق دارد بر مسند حکومت قرار بگیرد و اداره امور یک جامعه را در دست داشته باشد. به عبارت دیگر، ملاک اینکه فرد یا گروهی حق امر و نهی کردن در امور اجتماعی داشته باشد و مردم ملزم به اطاعت باشند چیست؟ به عبارت روشنتر «منبع مشروعیت حکومت» از کجاست؟
🔸 از نظر تفکر اسلامی حق حاکمیت و حکومت ذاتاً و اصالتاً از آن خدای متعال است و هیچ فرد یا گروهی از چنین حقی برخوردار نیست، مگر اینکه دلیلی در دست باشد که خداوند چنین حقی را به او داده است.
🔹 بر طبق دلایلی که داریم معتقدیم خداوند این حق را به پیامبر گرامی اسلام (ص) و دوازده امام معصوم (علیهمالسلام) پس از آن حضرت و به فقیه جامعالشرایط در زمان غیبت امامزمان (عج) نیز داده است.
#شماره_45
#سیاست
#انتخابات
#مشارکت_اجتماعی
🆔 @farhang_puya
💢 کیفیت مشارکت مردم در انقلاب اسلامی (بخش اول)
📝 محسن مومنی:
💯 در ۴۰ سال گذشته به طور متوسط هر سال در ایران یک انتخابات اعم از: انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و حتی انتخابات تعیین نوع حکومت و رفراندوم قانون اساسی برگزار شده که در نوع خود بینظیر است.
✅ همچنین همه ساله شاهد مشارکت گسترده مردم در اجتماعات و تظاهرات میلیونی هستیم که این حجم از #مشارکت_اجتماعی قدرت و #اقتدار_ملی را به دنبال دارد که سرمایه بسیار مهمی برای اعمال حاکمیت حکومت اسلامی است. نکته مهمی که در اینجا باید ذکر کرد، تفاوت اساسی نوع مشارکت اجتماعی مردم در ایران با سایر کشورهای دنیاست. مشارکت اجتماعی مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران، مشارکت غیرساختاری است.
ادامه دارد...
#شماره_42
#انتخابات
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya