eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ویژگی‌های امام خمینی(ره) از دیدگاه مقام معظم رهبری؛ مظهر حرکت انقلابی 💠 آیت‌الله خامنه‌ای حضرت امام را مظهر عینی حرکت انقلابی ملت دانسته، می‌گویند:«امام مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحول کرد؛ امام بنیان‌گذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است. ملت ایران این مکتب را، این راه را، این نقشه را پذیرفت و در آن مشغول حرکت شد.» ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
🔸 امام خمینی(ره) مصداق آیه «و جاهدوا في الله حق جهاده» ☑️ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، امام را مصداق مجاهدت في سبيل‌ الله دانسته، خاطرنشان می‌کنند:«شخصیت اصلی امام در تحقق مضمون آیه «وجاهدوا في الله حق جهاده» بود، امام بزرگوار با داشتن آن زمینه‌های برجسته علمی، وارد میدان مجاهدت في سبيل الله شد و این مجاهدت را تا آخر عمر خود ادامه داد و حرکت عظیمی را به‌وجود آورد. 🔺 نه فقط در کشور خود بلکه در همه منطقه ما و در همه دنیای اسلام و به یک اعتبار در همه جهان محصول این حرکت، یک محصول بی‌نظیر بود.» ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
🌐 امام خمینی؛ جهادگر در همه زمینه‌ها 🔻انقلابیگری امام فقط در یک بعد و عرصه نبود بلکه در همه عرصه‌ها و ابعاد نمود داشت: «جهاد این مرد بزرگ صرفا جهاد سیاسی و اجتماعی یا جهاد فکری نبود بلکه همراه با همه این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس، پایبندی به ارتباط مستمر و دائم با خدای متعال هم بود؛ این هم درس است. ✅ امام بزرگوار اهل خشوع بود، اهل بکاء بود، اهل دعا بود، اهل توسل و تضرع بود گریه سحرگاهان او، مناجات او، دعای او، ارتباط دائمی او که این حالت، پشتوانه معنوی تداوم و استمرار جهاد این مرد بزرگ را تشکیل می‌داد» ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
⚖ نظر اسلام در مورد عدالت ✴️ از منظر اسلام عدالت، تصاویر در همه‌ی شرایط نیست بلکه عدالت رعایت استحقاق‌ها و شایستگی‌ها است که گاه گفته می.شود عدالت آن است که هر چیزی سر جای خودش قرار داده شود. 🔰 نکته‌ی حائز اهمیت این است که عدالت تنها در حوزه‌ی امور مادی خلاصه نمی‌شود، بلکه امور معنوی را نیز دربر می‌گیرد؛ 💠 چنانکه امام علی (علیه السلام) در سخنانی خطاب به عثمان بن عفان می‌فرماید: «بدان بهترین بندگان خدا در پیشگاه او، رهبر عادل است که خود هدایت شده و دیگران را هدایت می‌کند، سنت معلوم را برپا دارد و بدعت ناشناخته را بمیراند.¹» پیداست که واژه سنت و بدعت گامی است که شامل همه‌ی سنن و بدعت‌های مادی و معنوی می‌شود. 📑 جواد سلیمانی امیری؛ نهج‌البلاغه، کلام ۱۶۴ 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليه‌السلام): 👈 ما رَأيتُ ظالِما أشْبَهَ بمَظلومٍ مِن الحاسِدِ: نَفَسٌ دائمٌ، و قَلبٌ هائمٌ، و حُزنٌ لازمٌ ♨️ ستمگرى چون حسود نديدم، كه به ستمديده شبيه‌تر باشد: جانى سرگردان دارد و دلى بی‌قرار و اندوهى پيوسته. 📙 میزان الحکمه، ج ٣، ص ١٠٢ 🆔 @farhang_puya
🔰 استعدادهای مادی، باید در کنار استعدادهای معنوی رشد کنند ❇️ اگر در یک جامعه عدالت در توزیع ثروت مادی باشد و فرصت شکوفایی استعدادهای مادی به طور یکسان برای همگان فراهم شود؛ ولی در امور معنوی تحریف ها و وحدت ها به جای سنن الهی و احکام حق نشسته باشد فرصت شکوفایی استعداد های معنوی انسان‌ها و پیمودن مسیر قرب الهی و سلوک الی الله و تعالی معنوی برای همگان به طور یکسان فراهم نباشد؛ عدالت در آن پیاده نشده است. 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
💡 هدف را گم نکنیم ‼️ هدف اصیل و نهایی خلقت انسان، رسیدن به تکنولوژی پیشرفته رفاه اقتصادی نیست؛ این امور ابزارهای کوچکی برای زمینه سازی حرکت انسان است. ❌ مسیر انسان به سوی هدف واقعی طولانی‌تر و نوع سیرش با سیر به سوی مقاصد مادی کاملاً متفاوت است؛ از این رو محصور کردن هدف خلقت به نیل به درآمد بیشتر از دلار و یورو در فرهنگ اسلامی ایده‌ای بچگانه و جاهلانه محسوب می‌شود. 🔆 پیشرفت به معنای سیل در مسیر تکامل انسانیت است و این سیر برای همه انسان‌ها باید ممکن باشد؛ یعنی نباید برای هیچ انسانی مانعی برای ترقی در این عالم باقی بماند؛... . 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
🔺 مدیران نالایق ❎ برخی از دولت‌مردان ما، با وجود آن که دشمن ایران نیستند، اما چون سمت و سو و هدف‌شان متفاوت است، و اسلام را هم برای رفاه، ثروت، پیشرفت صنعتی و سایر منافع مادی می‌خواهند، گاهی رفتار‌هایی دارند که مغایر با اهداف نظام و اسلام به نظر می‌رسد 🎙 مصاحبه با علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (عليه‌السلام): 🍀 از نيك بختى مَرد، اين است كه تكيه‌گاه خانواده‌اش باشد. 📙 کافی، ج ۴، ص ۱۳ 🆔 @farhang_puya
💠 مجاهد بزرگ اسلام 🆔 @farhang_puya
📈 در مسیر تعالی 🔷 اگر موانعی چون ظلم و ستم، جهل و افزون‌طلبی و برتری‌جویی که توسط خود انسان‌ها پدید می‌آید از بین برود راه پیشرفت برای همگان گشوده می‌شود. برای از بین رفتن موانع و تحقق شرایط حرکت به سوی آن هدف عالی، ضوابطی لازم است که این ضوابط همان حقوق و تکالیفی هستند که انسان‌ها در حین حرکت در مسیر تکامل باید رعایت نمایند؛ 🔶 یعنی انسان در مسیر زندگی رو به پیشرفت خود باید یک سری حقوقی داشته باشد که از آن‌ها بهره‌مند شود و یک سلسله تکالیفی به عهده دارد که باید انجام دهد. حقوق همان نعمت‌هایی است که خداوند اجازه‌ی بهره‌وری از آن‌ها را داده تا بتوانیم حرکت کنیم و مسیر تکامل را بپیماییم و تکالیف آن است که دست دیگران را بگیریم و نگذاریم مانعی برای حرکتشان پیش آید؛... . 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
⚜ غرب انسان را بنده رفاه می‌داند 🔷 در تقابل با تفکر اسلامی، غرب انسان را تک ساحتی میفهمد. انسانی که خلاصه می شود در بعد مادی و معنویت را نیز در خدمت احوالات ذهنی اش تعریف می کند و می پذیرد. احوالات ذهنی در فلسفه‌ی ذهن غربی نیز هومن با فروکاست به امر فیزیکی فهمیده میشود؛ ⚫️ بنابراین کل آنچه که غرب از هویت انسانی اراده می‌کند به همین جهان مادی منحصر می شود و بر این اساس که گفتیم هر تعریفی از انسان، مبنای تعریف از پیشرفت یا توسعه قرار میگیرد، ناگزیر توسعه از منظر غرب، یک برنامه‌ی کلان و دقیق در جهت حیات مادی انسان است، چه در بعد اقتصادی و چه در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و... . 📝 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
⭕️ مدیران ضد انقلاب 🔦 امروز باید به مردمی انقلابی که امام راحل (ره) از آنان به مردمان وفادارتر از مردمان عصر پیامبر (ص) و صدر اسلام یاد کردند و رهبری معظم انقلاب (دامت‌برکاته) همواره برای وجود چنین مردمی جبین شکر در محضر خداوند به زمین می‌ساید، این حق را داد که به «مدیران اشرافی» به چشم «مدیران ضد انقلاب» نگاه کنند، 📛 مدیرانی که با چنین رویکرد گسست روحی و طبقه‌ای از مردم عملاً در زمین دشمن بازی می‌کنند. باید این نکته را نصب‌العین خویش قرار داد که اشرافی‌گری، تجلی بی‌عدالتی در جامعه و بستر گسست مردم از نظام می‌شود و مسامحه با چنین مدیرانی خیانت به نظام و مردم است. 📝 حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
🔆 عرصه‌های پیشرفت از دیدگاه مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) 🔘 «چهار عرصه‌ی اساسی [برای پیشرفت] وجود دارد: 1⃣ در درجه‌ی اول، پیشرفت در عرصه‌ی فکر است. 2⃣ عرصه‌ی دوم عرصه‌ی علم است. در علم باید ما پیشرفت کنیم. البته علم هم خود، محصول فکر است. 3⃣ عرصه‌ی سوم، عرصه‌ی زندگی است. 📊 همه چیزهایی که در زندگی یک جامعه به عنوان مسائل اساسی و خطوط اساسی مطرح است، در همین عنوان «عرصه‌ی زندگی» می‌گنجد؛ مثل امنیت، مثل عدالت، مثل رفاه، مثل استقلال، مثل عزت ملی، مثل آزادی، مثل تعاون، مثل حکومت. این‌ها همه زمینه‌های پیشرفت است، که باید به این‌ها پرداخته شود. 4⃣ عرصه‌ی چهارم - که از همه‌ی این‌ها مهم‌تر است و روح همه‌ی این هاست - پیشرفت در عرصه‌ی معنویت است.¹» 📆 بیانات مقام معظم رهبری (مدظله)، ۱۳۸۹/۹/۱ 🆔 @farhang_puya
💢 استعمار انگلیسی با پوشش پهلوی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 📝 با نفْس خود جهاد كن و از او حساب كِش، همچنان كه شريك از شريكش حساب مى كِشد، و حقوق خداوند را از او مطالبه كن، همچنان كه طرف دعوا، حقوق خود را از ديگرى مطالبه مى‌کند. 📙 غررالحکم، ۴٧۶٢ 🆔 @farhang_puya
✴️ راه حل مشکلات، ادامه درست راه است 🔆 اگر می‌خواهیم مشکلات این کشور حل بشود، اگر می‌خواهیم این کشور عزت و رفاه پیدا کند، کشوری بشود که از لحاظ پیشرفت های مادی و معنوی و اخلاقی و فرهنگی الگو بشود، باید راه انقلاب را ادامه بدهیم؛ انقلاب، راه علاج منحصر این کشور بود و هست و در آینده هم خواهد بود. 📆 بیانات مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)، ۱۳۹۵/۸/۲۶ 🆔 @farhang_puya
💢 امام خمینی؛ صراحت لهجه 🔰 یکی دیگر از ویژگی های امام انقلابی، داشتن صراحت لهجه و بی‌رودر بایستی بودن ایشان بود. به تعبیر مقام معظم رهبری: «امام بزرگوار از اول شروع نهضت، همه حرف خود را صریح، بدون ابهام بیان کرد. از اول، امام رژیم طاغوتی موروثی استبدادی سلطنتی را نفی کرد، ملاحظه نکرد؛ از اول معلوم بود که امام دنبال یک نظام و یک تشکیلات مردمی است.» ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
🔸 امام خمینی؛ عدم سلطه‌پذیری ❎ از دیگر شاخص‌های انقلابی‌گری امام، رد سلطه‌پذیری بود: «یکی دیگر از نقاط اصلی و خطوط اصلی تفکر امام، مساله استقلال کشور، رد سلطه‌پذیری است امام معتقد به استقلال کشور بود، معتقد به رد سلطه [بر] کشور بود.» ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
‼️ می‌خواهند تمدن اسلامی را انکار کنند! ❓ به هر حال ما در قبال اثرات این تمدن جدید مثل آن تریلی دودزا که دود کرد، باید چکار کنیم؟ این سوال مهمی است که به بحث‌های هدف انقلاب اسلامی بر می‌گردد؛ از این جهت است روشنفکر‌های جدید ما به شدت با اصطلاح تمدن اسلامی درگیر هستند؛ ❌ لذا دکتر سروش برای حل این درگیری می‌گوید: «ما تمدن اسلامی نداریم» و به تبع او سایرین هم می‌گویند تمدن اسلامی نداریم! حتی اگر هم چیزی از تمدن اسلامی در جامعه باشد، باید آن را فراموش کنیم! و دیگر آن را مطرح نکنیم چون به درد نمی‌خورد! 🎙 گفت‌وگوی نشریه فرهنگ پویا با آقای مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
🔰 برای ایجاد تمدن اسلامی چه مراحلی را باید طی کرد؟ (قسمت اول) ❓ فرهنگ پویا: برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، انقلاب اسلامی چه مراحلی را باید طی کند؟ 💡 به نظر می‌رسد برای ایجاد تمدن اسلامی مراحلی وجود دارد، که مرحله‌ی اول آن تولید نظریه است. کسی که می‌خواهد حاکمیت یک جریان فکری را ایجاد کند، اول باید نظریه‌ی آن را آماده کند؛ 💠 لذا در ابتدا بحث‌های نظری را مطرح می‌کند. پیغمبر (ص) هم در ابتدا این کار را کردند؛ ایشان نظریه‌هایی را که از خداوند گرفته بودند به ما عرضه کردند تا ما بفهمیم چه باید بگوییم، به چه چیزی باید فکر کنیم و چه چیزی را باید باور داشته باشیم و طبق آن چه رفتارهایی باید انجام بدهیم. 🎙 گفت‌وگو با آقای مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
💥 حیله‌های شاه برای مقابله با حوزه علمیه 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليه‌السلام): 👈 العِلمُ أصلُ كُلِّ خَيرٍ، الجَهلُ أصلُ كُلِّ شَرٍّ 📚 دانايى، ريشه هر خوبى است؛ نادانى ريشه هر بدى است. 📙 غررالحكم، حدیث ٨١٨ و ۸١٩ 🆔 @farhang_puya
⭕️ امام خمینی؛ مواضع صریح انقلابی در سایه اتکال به قدرت پروردگار 💠 مقام معظم رهبری: 🔹 «اتکال به قدرت پروردگار و اعتماد به او موجب می‌شد که امام بزرگوار در مواضع انقلابی خود صریح باشد. امام با صراحت صحبت می‌کرد؛ آن‌چه را مورد اعتقاد او بود صریح بیان می‌کرد، چون اتکا به خدا داشت، نه این که نمی‌دانست قدرت‌ها بدشان می‌آید، نه این که نمی‌دانست آنها عصبانی می‌شوند می‌دانست اما به قدرت الهی، به کمک الهی، به نصرت الهی باور داشت. 🔘 این توکل خود را امام مثل خونی در شریان ملت جاری کرد؛ ملت هم اهل توکل به خدای متعال شد، به نصرت الهی معتقد شد، و در این راه وارد شد.» ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
🚫 امام خمینی؛ مخالفت جدی با مستکبران 🔏 از شاخص‌های انقلابی‌گری امام راحل، مخالفت جدی ایشان با مستکبران است: «امام صریحا در جبهه مخالف قلدران بین المللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظه‌ای نمی‌کرد. این است که امام در مقابله میان قلدران و مستکبران و قدرت‌های زورگوی عالم با مظلومان، در جبهه مظلومان بود؛ صریح و بدون ملاحظه و بی‌تقیه این را بیان می‌کرد طرفدار جدی مظلومان جهان بود. امام با مستکبرین سر آشتی نداشت.» ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya