eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
931 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دانشگاه و کمین شیطان (قسمت دوم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : دل‌های مردم گریزان است. به کسی روی آورند که خوشرویی کند. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۵۰ 🆔 @farhang_puya
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت اول) 🔳 آیا پیشرفت همان تکامل است و تکامل همان پیشرفت است؟ اتفاقاً این‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارند. شما موارد استعمال را ببینید. ما درباره یک بیماری می‌گوییم این بیماری در حال پیشرفت است؛ ولی نمی‌گوییم در حال تکامل است. 🔸 اگر سپاهی در سرزمینی بجنگد و قسمتی از سرزمین دشمن را تصرف کند می‌گوییم فلان لشکر در حال پیشرفت است؛ ولی نمی‌گوییم در حال تکامل است چرا؟ برای این‌که در مفهوم تکامل تعالی خوابیده است؛ یعنی تکامل حرکت است؛ اما حرکت رو به بالا و عمودی. تکامل، حرکت از سطحی به سطح بالاتر است؛ ولی پیشرفت در یک سطح افقی هم درست است. ✍ گردآورنده: فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت اول) 🔳 آیا پیشرفت همان تکامل است و تکامل همان پیشرف
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت دوم) ↙️ سپاهی که سرزمینی را اشغال کرده است وقتی قسمت دیگری را بر متصرفات خودش اضافه می‌کند می‌گوییم پیشروی کرده است؛ یعنی در همان سطحی که بوده مقدار دیگری به قلمروی خودش افزوده است. چرا این‌جا نمی‌گوییم تکامل؟ برای ا‌ین‌که در تکامل، تعالی خوابیده است. ❇️ پس وقتی که ما می‌گوییم تکامل اجتماعی در مفهومش تعالی انسان از نظر اجتماعی است نه صرف پیشرفت. ای بسا چیزها که برای انسان و جامعه انسان پیشرفت باشد ولی برای جامعه انسانی تکامل و تعالی شمرده نشود. ✍ گردآورنده: فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت دوم) ↙️ سپاهی که سرزمینی را اشغال کرده است وقتی قسمت
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت سوم) 🔲 پیشرفت؛ ‌یکی از گمراه کننده‌ترین حرف‌ها نمی‌شود کمال را در علم، آن هم علم طبیعی و در فن و تکنولوژی [خلاصه کرد] و دائم گفت: پیشرفت. 🔚 یکی از گمراه کننده ترين حرف‌ها همین مسئله «پیشرفت» و «ملت‌های پیشرفته» است و پیشرفتگی را هم ما در ابزار خلاصه می‌کنیم. روی این حساب، انسان خودش دیگر وجود ندارد، فقط مسئله ابزار مطرح است. ✍️ گردآورنده: فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : به سخنی که کسی بر زبان رانده تا آنجا که برداشت نیکویی می‌توان از آن داشت، گمان بد مبر. 📚نهج البلاغه، حکمت ۳۶۰ 🆔 @farhang_puya
◾️فضای مجازی و بحران هویتی ▫️ هویت شخصی، ویژگی بی همتای فرد را تشکیل می‌دهد. هویت اجتماعی در پیوند با گروه‌ها و اجتماعات مختلف قرار گرفته به شکل گیری آن متاثر از آن‌ها است. هویت فرهنگی، بر گرفته از باورهایی است که در عمق وجود فرد به واسطه تعامل با محیط پیرامون و آموزه‌های آن، از بدو تولد تا کهنسالی جای گرفته است. ▫️ از آنجا که فضای سایبر، صحنه‌ای فرهنگی و اجتماعی است که شخص، خودش را در موقعیت‌های گوناگون نقش‌ها و سبک‌های زندگی قرار می‌دهد، خود زمینه‌ای را برای چندشخصیتی شدن کاربر فراهم می‌آورد که موجب تقویت شخصیت‌های چندگانه و رشد و استحکام آن می‌شود. ✍️هادی عبداللهی 🆔 @farhang_puya
◾️راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت اول) ▫️ در چگونگی استفاده از رسانه، آن‌چه به عنوان سند بالادستی عمل می‌کند و بر تمام اصول دیگر برتری دارد، آموزه‌های دینی و برنامه‌های الهی است. بنابراین آموزه‌های دینی به‌عنوان برنامه الهی که از جانب خداوند متعال در قرآن و معصومین علیهم‌السلام در روایات آمده، تعیین کننده نهایی شیوه بهره گیری از رسانه‌های دیجیتال است. ▫️ به عبارت دیگر، زندگی باید رنگ و بوی خدایی داشته باشد، همچنان که قرآن کریم می‌فرماید: ((صبغة الله ومن احسن من الله صبغة ونحن له عابدون؛رنگ خدا را و چه کسی رنگش نیکو تر از رنگ خداست؟ و ما فقط پرستش کنندگان اوییم.)) ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
◾️ پروتستانیسم و اصلاحات دینی ▫️ ایام اصلاحات دینی در مسیحیت و نهضت اعتراض پروتستانیسم از سال ۱۵۱۷ آغاز شد و تا سال ۱۶۰۰ ادامه پیدا کرد. در ۱۵۱۷ کشیش معترض به مناسک و تجملات کلیسای کاتولیک با نام «مارتین لوتر» در آلمان اعلامیه‌ای را با نود بند نوشت کلیسای «ویتن برگ» آلمان برد. از آنجا که زمینه درونی در کلیسای اشرافی و روم‌زده و میترائیستی و خرافی واتیکان، برای برخی اعتراضات لوتر فراهم بود، این نارضایتی به سرعت در میان برخی کشیش‌ها و مردم فراگیر می‌شود. ▫️ بسیاری از کشیش‌ها و روحانیون که از فساد و بهشت‌فروشی و تظاهر و خرافات کلیسای منحرف رُم خسته شده بودند و نیز بسیاری از اشراف محلی به‌خصوص در آلمان، اعتراضات را پذیرفتند و سلطنت مرکزی واتیکان را تضعیف و خود را تقویت کردند. تئوری سیاسی مارتین لوتر این بوده است که «به جای اینکه آلمان تابع نظام امپراطوری مقدس روم و به عبارتی تحت تاثیر کلیسای کاتولیک باشد، لازم است شورایی از شاهزادگان، آلمان را اداره کنند.» یهود گرایی مارتین لوتر، در کنار دشمنی مشترک لوتر و یهودیان با قدرتمندی کلیسا، باعث همراهی برخی کابالیست‌ها با وی در این نهضت شد و تاکنون نیز پروتستانیسم نسبت به کاتولیسم، به یهودیت نزدیکتر است. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۹۱ و ۹۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️ راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت دوم) ▫️ اگر یاد خدا نباشد و زندگی رنگ و بوی خدایی نداشته باشد، انسان به حال خودش رها می‌شود: (( ولا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم؛ و مانند کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را دچار خودفراموشی کرد.)) اگر خدا انسان را فراموش کند، آغاز سقوط انسان است. ▫️ بنابراین خانواده‌ها باید درباره مسائل دینی مربوط به رسانه‌های نوظهور، بخصوص فتاوای مراجع معظم تقلید، در مواردی همچون خرید و فروش ابزارهای نوین رسانه‌ای، عضویت در شبکه‌های اجتماعی، چت با نامحرم، دیدن فیلم، سریال و پویانمایی که تصاویر نامحرم در آن پخش می‌شود، دیدن عکس نامحرم، استفاده از برخی سرویس‌های خاص و... آگاهی کامل داشته باشند. ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
◾️راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت سوم) ▫️ نمی‌توان بدون قانون مشخص و مدوّن، کاری کرد که از آسیب‌های رسانه در امان بود. برای داشتن نظام مشخص استفاده از رسانه در خانواده، فرزندان باید با والدین خود قرارداد رسانه‌ای داشته باشند. این قرارداد در دو موضع قابل استفاده است. نخستین موضع مربوط به زمانی است که خانواده تصمیم می‌گیرد برای فرزند خود ابزارهای نوین ارتباطی تهیه کند. قبل از خرید ابزار، والدین و فرزندان، مطابق شرایط مندرج در متن قرارداد، نوع استفاده از رسانه‌های دیجیتال را مشخص می‌کنند. ▫️ موضع دوم مربوط به زمانی است که فرزندان، رسانه‌های دیجیتال را در اختیار دارند و والدین شرط استمرار استفاده از ابزارهای فوق‌الذکر را امضای قرارداد پیش گفته می‌دانند. استفاده از رسانه باید تابع قوانین مترقی دینی باشد؛ چراکه خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: (( و لا تلقوا بأیدیکم الی التهلکه؛ خویشتن را به دست خود به هلاکت نیفکنید)) استفاده بدون ضابطه از ابزارهای نوین ارتباطی می‌تواند انسان را به پرتگاه‌های سقوط بکشاند. ✍️ عبدالله خاکپور 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : اظهار میل به کسی که به تو بی اعتناست، سبب خواری تو خواهد بود. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۴۵۱ 🆔@farhang_puya