💢 نقش اجتهاد و مدیریت فقهی در انقلاب
✒️ محمد رضا فلاح
🔴 آن چه در جست و جوی تاریخ حوزه های شیعی، ظهور و بروز دارد، دوری این نهادهای علمی از سیاست است. اگر چه دلایل متعددی خودداری حوزه از نشستن گرد سیاست بر دامنش را توجیه مینماید، اما این پرهیز، اثر ناگواری با خود همراه داشت.
🔵 دور ماندن از سیاست به تدریج موجب شد دامنۀ هدفی که حرکت اجتهادی پدید میآورد، محدودتر گردد و و این اندیشه را از اذهان متبادر سازد، که یگانه جولانگاه آن عرصه انطباق فرد است با اسلام و نه جامعه.
🔴 امام فهمی از دین داشت که بر پایۀ آن تفکراتی مانند «شاه سایه خداست» و یا «با گوشت و پوست، نمیتوان در مقابل توپ و تانک ایستاد» و این که «ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستیم» و یا «جواب خون مقتولین را چه کسی میدهد» و از همه شکننده تر، شعار گمراه کنندۀ«حکومت قبل از ظهور امام زمان باطل است »را از اندیشه های اهل جمود میدانست
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_4
🆔 @farhang_puya
🔰 فساد مالی و راه مقابله با آن
🖊 حسن دادگر
✅ فساد مالی، سوء استفاده از مقام و موقعیت دولتی(عمومی) برای کسب منافع شخصی است
✳️ افول مشارکت مردم از تبعات عدم مقابله با پدیده فساد مالی است و در نتیجه وحدت ملی ضربه میخورد. بنابراین قوام و رشد و بالندگی جامعه در گرو مبارزه با مفاسد مالی، و افزایش روحیّه ضد فساد است.
✳️در جهت مقابله جدی با مظاهر فساد مالی، وجود عزم ملی برای تمرکز زدایی دولت، حذف ساختار رانتی، و شفاف سازی فعالیتهای دولت از جمله اولویتهای اساسی میباشد. بهترین سیاست برای کاهش فساد، تقلیل فرصتهای ارتکاب فساد از طریق کم کردن نقش دولت در اقتصاد است.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
🆔 @farhang_puya
♻️ نباید به خاطر خوشامدِ این و آن، بیخیال مبانی اسلامی شویم
🎙مصاحبه با دکتر مرتضی آقا تهرانی
💢 امام خمینی همیشه اصول را مد نظر داشتند و هیچ کجا با مبانی اسلام بازی نمیکردند و آنها را به خاطر خوشامد این و آن زیر پا نمیگذاشتند. نمونۀ آن مصاحبهای بود که ایشان با زن خارجی داشتند. از آن زن خواسته شده بود طبق موازین اسلامی روسری سرش کند. آن زن پرسید: اگر من روسری را از سرم بردارم چه میشود؟ امام خمینی به همراه شهید بهشتی، از جا بلند شدند و آن زن فهمید که رعایت اصول و مبانی تا چه حد مهم است.
⭕️میگویند اگر این کار را انجام دهیم، مردم را از اسلام فراری میدهیم. پس چرا پیامبر اکرم آن زمان چنین رفتاری نداشتند؟ چرا علامه طباطبایی در زمان خود تحت تاثیر جریانات نبودند؟بلکه بالعکس جریان ساز بودند.
💢اما اکنون برخی برای رسیدن به هدف، یکدیگر را لگد مال میکنند. مصلحت فردی و جمعی جای اصول و ارزشها را میگیرد و اعتقادات و باورهایشان تحت تاثیر شرایط تغییر مییابد. حال آن که در میان مخلصان واقعی و در بهترین مصداق؛ شهیدان، این خصایص جایی نداشته.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_11
🆔 @farhang_puya
⚠️ برخی از پیامدهای منفی فتنه 88
🖊 حمیده طرقی اردکانی
1⃣فراهم ساختن زمینه بی حرمتی به مراکز دینی و مراجع عظام تقلید (مساجد و روحانیت)
2⃣تخریب آینده شغلی و تحصیلی و اجتماعی جوانانی که مورد تحریک و سوء استفاده واقع شده و اکنون به خاطر دست داشتن در حمله به بیت المال و مراکز نظامی و غیره نزد مراجع قضایی سوء پیشینه دارند
3⃣شکستن قداست روز عاشورا و حرمت عزای حسینی به عنوان مقدس ترین شعائر دینی
4⃣ایجاد خلأ اطلاعاتی در دستگاههای امنیتی که محصول آن، نفوذ سرویسهای جاسوسی به درون کشور و ترور دانشمندان هستهای بود
5⃣ایجاد زمینه تهدید جان مردم با حمله به مراکز نظامی و انجام قتلهای مشکوک
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_22
🆔 @farhang_puya
💠 "آیات القرمزی" دختر شاعره بحرینی، نماد آزادی خواهی و ظلم ستیزی
✒️ طیبه محمدی
🔰 وقوع جنبش و قیام در طول تاریخ همواره با نامها، زمانها یا مکانهایی قرین شده و همراه بوده است؛ به نحوی که مواجهه با هریک از آنها تداعی کننده آن رخداد خاص یا یادآور پیام آن جنبش خواهد بود
✅ شاید «آیات القرمزی» دختر 20 ساله بحرینی که از کودکی شعر میسرود، هیچ گاه فکر نمیکرد که این اظهار نظر شخصیاش زمانی آن قدر برایش خطرناک شود که او را دستگیر کنند، به زندان بیاندازند، آن قدر شکنجهاش کنند که به کما برود و بعد او را به جرم قرائت شعر علیه رژیم آل خلیفه محکوم کنند
✳️ نه تنها "آیات" نماد مبارزه زنان مسلمان و عرب است؛ بلکه تمام آنها که در بحرین و تونس و مصر و در همه جای دیگر دنیا در حمایت از او و اشعارش با حجاب اسلامی او به خیابانها آمدند و شعرهایش را فریاد زدند، امروز نمادی شدهاند برای آزادی خواهی و اصلا انگار این حجاب و شعار و شعر، با ظلم ستیزی و مبارزه در این قرن عجین شده است.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
🆔 @farhang_puya
⛔️ استفاده استکبار از روحانیونِ زاویه دار و بی اعتنا به انقلاب، علیه انقلاب
🖊 مصطفی اسکندری
⭕️استعمار با شناخت نقش خطیر روحانیت در انقلاب اسلامی، همواره در صدد استحاله روحانیت، تضعیف چهرههای انقلابی و استفاده از روحانیت در مقابله با انقلاب اسلامی بر آمده اما روحانیت اصیل با موقعیت شناسی در برابر نقشههای دشمنان، به موقع وارد شده و آنان را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشته.
⚠️فعالیت دشمن در حوزه از مجاری خود روحانیت صورت میگیرد و بنابراین ابزار کار، کسانی خواهند بود که در سلک روحانیت بوده یا از سابقه تحصیل در حوزه برخوردار باشند.
✅تنها موقعیت شناسی و جریان شناسی دشمن در حوزههای علمیه است که میتواند ما را از حرکتهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دشمن در حوزههای علمیه آگاه سازد.
نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
🆔 @farhang_puya
⛔️جریان شناسی روحانیون زاویه دار و بی اعتنا به انقلاب
🖊 مصطفی اسکندری
⭕️اگر بخواهیم جریانهای داخل حوزه را در موقعیت کنونی را رصد کنیم، میتوانیم این افراد را در گروههای ذیل دسته بندی کنیم:
1⃣ضد انقلاب: این گروه از همان ابتدا با انقلاب سر ستیز داشتند و علت مخالفت آنان را بایستی در وابستگیشان به رژیم سلطتنی جست و جو کرد.
2⃣متحجران: به تعبیر امام خمینی: «به مقدسین معروفند و در حقیقت مقدس نما هستند و نه مقدس. امروز عدهای با ژست مقدس مآبی چنان چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام میزنند که گویی وظیفهای غیر از این ندارند. خطر تحجر گرایان و مقدس نمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست»
3⃣منکران تشکیل حکومت در زمان غیبت: این دسته به خاطر برداشت نادرست از برخی نصوص دینی، یا شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، منکر جواز تشکیل حکومت در زمان غیبت معصوم هستند.
4⃣دلدادگان به معارف بیگانگان: کسانیاند که به رغم تحصیل در حوزه، آگاهیهای دقیق و عمیقی از معارف اسلامی و علوم دینی کسب نکرده و به فراگیری علوم دیگر روی آوردهاند؛در نتیجه شبهه دار شدنشان نسبت به دین افزایش یافته است.
5⃣در راه ماندگان: عدهای هستند که پیشتر خود را در اردوگاه نظام و انقلاب تعریف میکردند، و حتی بسیاری از آنان از همین راه به نان و نوایی رسیدهاند، اما دفاع آنان از انقلاب، یا از ابتدا احساسی و بدون تعقل بود، و یا وابستگیشان به بعضی از قطبهای قدرت، از آنان تابعی محض ساخته بود که که در جهت تغییرات آن قطب حرکت کنند و در نتیجه، به محض تغییر موضع قطب نسبت به انقلاب، آنان نیز تغییر موضع دادند.
6⃣عوامل بیگانه: در کنار افراد مذکور، باید موقعیت دزدانی را افزود که از آغاز مامور دشمن بوده و برای دسترسی به چراغ آمده اند؛ که «چون دزدی با چراغ آید/گزیدهتر برد کالا»
نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
🆔 @farhang_puya
🔰وقتی بچه شتر بهانه میشود
🖊 محمدرضا فلاح
💢 گروهی در طول تاریخ بودند که در هنگام رخ دادن فتنهها به کناری مینشستند و و میکوشیدند وارد ماجرا نشوند.
❌عبیدالله بن حر جُعفی از این جماعت است. امام حسین(ع) در منزلگاه قصر مقاتل، خیمه او را دید. حجاج بن مسروق را فرستاد تا او را دعوت کند به اردوی امام بپیوندد و یاریاش کند. وی بهانه آورد که از کوفه به این خاطر بیرون آمدم که با حسین(ع) نباشم چون در کوفه یاوری برای او نیست!
💢 دفاع از حق امری نیست که مخصوص به یک زمان خاص باشد. در هر شرایطی باید از حق دفاع نمود و در مواقع فتنه این امر ضروری تر است. و آن جاست که مرد آزومده و آب دیده میشود و اصلا یکی از معیارها برای تشخیص ایمان یک فرد عملکرد او در هنگام فتنه است
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_15
🆔 @farhang_puya
☢برای تحول در علوم انسانی، لشکرکشی علمی نیاز است
🎙 حسن رحیم پور ازغدی
✅نظریه پردازی به یک جسارت انقلابی نیاز دارد و باید یادآوری کنیم که هر تصرف انقلابی و بنیادین در نظریههای علوم انسانی اولا شدنی است و ثانیا شده است.
♨️ تحول در علوم انسانی به یک نوع بسیج علمی و لشکرکشی علمی نیاز دارد، اما در عین حال باید در اثبات دعاوی توضیح منطقی داشت و توجه نمود که نهایتا حرفهای آخر را افراد نخبه و خواص علمی میزنند. همان طور که در هر تجربه دیگری نیز همین منوال بوده، در غرب هم همین طور بوده است.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_16
🆔 @farhang_puya
📰 منافق، لیبرال، پیوندتان مبارک
💢 از جمله بحرانهایی که بیش از پیش بر داغی تابستان 1360 افزود پیوندی بود که بین نیروهای لیبرال و غربزدهای به نام بنی صدر در قامت رئیس جمهوری اسلامی ایران و نیروی منافق و آدمکشی به نام مسعود رجوی و هوادارانش، در قامت گروهکی به نام سازمان مجاهدین خلق ایران -منافقین- رقم خورد. این پیوند شوم جریانی را به وجود آورد که داغترین تابستان تاریخ معاصر را رقم زد.
⭕️ بنی صدر علاوه بر اتهام زنی به یاران امام، خود را "مظلوم" معرفی میکرد تا از این رهگذر به زعم خود، به انتقام از اصحاب امام بپردازد. وی، شهید بهشتی و سایر همراهان امام را چماق دار و اخلال گر معرفی نمود.
💢سکوت امام و برخی از یاران ایشان هیچ گاه به معنای یله و رها گذاشتن بنی صدر جهت توطئه چینیهایش نبود، بلکه با سکوت همراه با مدیریت، هم زمان مراقب اعمال و رفتار وی نیز بودند.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_17
🆔 @farhang_puya
💠 پایان تاریخ لیبرال دموکراسی در پیچ تاریخی
✒️ دکتر فؤاد ایزدی
🔰آن تفکر لیبرال دموکراسی که در آمریکا وجود داشت و به دلیل قدرتمند، در اذهان بسیاری از مردم دنیا جذابیت ایجاد کرده بود، به تدریج پایههایش سست شده و در حال فروپاشی است. امروز وجهه آمریکا به خاطر عملکردش در در عراق و افغانستان و دیگر کشورها بسیار افول کرده و این وجهه به جای اول برنخواهد گشت.
✅ سیاسیون آمریکا به جای این که نماینده مردم باشند، تنها نماینده یک درصد هستند و این در شرایطی است که وضعیت گرسنگی در این کشور بسیار نگران کننده است.
✳️ از نظر وضعیت اجتماعی، میزان جرم و جنایت در آمریکا بسیار افزایش یافته و این مسئله البته ریشه در مسائل فرهنگی دارد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_24
🆔 @farhang_puya
⏸ اعتدال از منظر شهید بهشتی
✒️ حسن ابراهیم زاده
✅ اندیشه آسمانی و اعتدالی شهید بهشتی از وی شخصیتی شورگستر به تصویر کشیده بود که بسیاری از نسل جوان مومن را به سوی خود میکشاند. در نگاه بهشتی معراج انسان در مکتب اسلام، زیستن در عینیت جامعه و گذر از گذرگاههای تمنیات بشری است.
✳️ بهشتی که خود از طلایه داران انقلاب اسلامی به شمار میرفت همواره در صدد بود تا روح عزیزانه انقلاب را نیز محفوظ بدارد. این نگاه بهشتی به انقلاب و دستاوردهای آن در حوزههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... را میتوان در آئینه سخنرانیها، مصاحبهها، نوشتارها و موضع گیریهای وی به نظاره نشست.
✅ بهشتی در جایی میگوید: قرار ما این است که خود بکاریم، خود بخوریم و در زمین خود بنشینیم و باج به شوروی و آمریکا و هیچ ابر قدرت دیگری ندهیم.
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_25
🆔 @farhang_puya
💠 آیت الله حیدری، یک روحانی اصیلِ قد علم کرده در برابر جریان لیبرالیسم
❇️او در آغاز معلم بود . شبی در عالم خواب می بیند که وجود مقدس ائمه هدی (علیهم السلام) با جمعی از مردم و دانش آموزان بر او وارد می شوند ، بقچه ای را که به همراه داشته باز می کنند ، قبایی را از آن خارج می کنند ، بر تن او می پوشانند ، عصایی به دستش می دهند و به او امر می کنند این جمله را به مردم بیاموز :«ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»
❇️با مطرح شدن نام ابوالحسن بنی صدر به عنوان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در میان داوطلبان این پست در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، آیت الله حیدری به صراحت در مقابل بنی صدر و جریان وابسته به او موضع گرفتند؛ او در این باره می گوید:
«...در منزل یکی از برادران مومن جلسه ای داشتیم ... صحبت بنی صدر بود و بعضی از برادران اصرار داشتند ، گفتم اگر در ایران نباشد مگر یکی نفر و آن هم بنی صدر باشد ، من رای به او نخواهم داد چون او را شناختم! »
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_27
🆔 @farhang_puya
🔰جلوه هایی از روش حکومت داری امام خامنه ای [1]
✍فاطمه عرب
🔅ساده زیستی
زندگی شخصی آقا از سادگی و سلامت خاصی برخوردار است ، این سادگی به زندگی نزدیکان ایشان نیز سرایت کرده است . آقا و فرزندانشان اهل تجملات نیستند . همین اعتقاد ، آنان را از سوء استفاده از مقام و موقعیت باز داشته است .
🔅تواضع و فروتنی
در همه دیدارها ، تواضع ایشان را کاملا احساس کرده ام . روزی برای تعیین مسئولی برای نمایندگی ولی فقیه در سپاه ، با معظم له صحبت کردم و نظر خودم را نسبت به فردی که برای این مسئولیت در نمایندگی انتخاب کرده بودم ،گفتم .
ایشان فرمودند : اگر از من نظر می خواهید ، من مصلحت نمی دانم . علت آن را هم توضیح دادند . بعد در زیر نامه که برای همین موضوع تقدیمشان کرده بودیم نوشتند : والامر الیکم !
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_35
🆔 @farhang_puya
🔰جلوه هایی از روش حکومت داری امام خامنه ای [2]
✍فاطمه عرب
🔅توجه ویژه به معنویت
هرگز مسئوولیت های بزرگ اجرایی ، مانع عروج معنوی مقام معظم رهبری نیست . ایشان در اوج خدمت در جایگاه رهبری ، از عبادت و توسل غافل نمی شوند . معظم له پیش از رهبری نیز در این پهنه سیر میکردند .
🔅رعایت حقوق همسایه ها
مقام معظم رهبری در سال 1374 به استان قم سفر کردند . محل استقرار ایشان ، دفتر دفتر معظم له بود . طبعا بخاطر حفاظت منطقه ، رفت و آمد ها کنترل می شد . محدودیت هایی در اطراف دفتر به وجود آمده بود . معظم له برای همین مسائل برنامه ای با همسایه ها داشتند و در آن جلسه ، از همه آنان به سبب محدودیت های پیش آمده و کنترل ها ، عذرخواهی نمودند ! کاش خانه آیت الله خامنه ای در کنار خانه ما بود . این جمله ای بود که بعد از آن دیدار ، بر زبان هزارها قمی جاری شد .
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_35
🆔 @farhang_puya
⚠️ تعامل سیاسی یا سیطره سیاسی⁉️
🖋 سید عبد المجید پیش بین اشکوری
🔰 یکی از روشهای پی بردن به موفقیت یا عدم موفقیت استراتژیهای به کار گرفته شده توسط کشورها در عرصۀ بین الملل، بستگی به میزان دست یابی و یا عدم دست یابی آنها به اهداف ملی با توجه به میزان اولویت آنها دارد.
❌مرعوبین در مقابل استکبار جهانی بر خلاف آن چه که واقعیت دارد، محور اختلاف خود با انقلابیون را موضوع تعامل با کشورها قرار داده و یک دو قطبی غیر واقعی را به افکار عمومی القاء کرده و میکنند؛ به گونهای که خود را طرفدار تعامل با دیگر کشورها و انقلابیون را جنگ طلب و غیر تعامل گرا معرفی میکنند.
✅انقلابیون هیچ گاه مخالف تعامل با دیگر کشورها نبوده و نیستند بلکه آنها مخالف پذیرش سیطره نظام سلطه هستند و به درستی معتقدند که از طریق پذیرش سلطه هیچگاه نمیتوان اهداف ملی و اهداف خاص را تامین کرد.
✅سخن اصلی انقلابیون این است که تعامل آری، سیطره نه. آنها در پی این امر هستند که این اصل باید در تمام کنشهای سیاسی کشور از جمله قراردادها مورد ملاحظه قرار گیرد و خروج از این قاعده را برای کشور، بسیار مضر و ضربه زننده به اهداف ملی، امنیت ملی و منافع ملی میدانند.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_36
🆔 @farhang_puya