eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺️موضوعات مذهبی نقاشی قهوه خانه‌ای ( بخش اول) 1️⃣وقایع عاشورا 2️⃣زندگی حضرت سید الشهدا 3️⃣جنگ حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت عباس (ع) با دشمنان 4️⃣آمدن شمر به نزد حضرت امیر (ع) 5️⃣صحنه‌هایی از عاشورا ✒مهدی کرباسی باف 🆔️ @farhang_puya
💠موضوعات مذهبی نقاشی قهوه خانه‌ای(بخش دوم) 6️⃣صحنه‌‌هایی از زندگی حضرت رسول 7️⃣حضرت عباس (ع) در کنار رود فرات 8️⃣داستان جوانمرد قصاب 9️⃣زهر خوراندن مأمون به حضرت رضا (ع) 🔟ذبح حضرت اسماعیل ✒مهدی کرباسی باف 🆔️ @farhang_puya
💢 نتیجه عاقبت نیدیشیدن 💠 حضرت مولانا امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) : هرکس بدون عاقبت اندیشی در کارها دست به کاری زند، خود را گرفتار سختی‌ها و مصائب کند. 📚 میزان‌الحکمه، ج۳، صفحه ۵۲ 🆔 @farhang_puya
🔺️موضوعات حماسی نقاشی قهوه‌خانه‌ای 1️⃣کشته شدن سهراب با دست رستم 2️⃣جنگ رستم و اسفندیار 3️⃣هفت خان رستم 4️⃣نبرد رستم و اشکبوس 5️⃣کشته شدن ایرج به دست سلم و تور ✒مهدی کرباسی باف 🆔️ @farhang_puya
📜کمیت بن زیاد؛ حسان بن ثابت ثانی( بخش اول) 🔺️کمیت بن زیاد اسدی، متوفای سال ۱۲۶ ه.ق، یکی از شعرای بزرگ بود و بیشتر قصاید و سروده‌های او در مدح و ستایش بنی هاشم بود و بدین جهت سروده‌های او را (هاشمیات‌) می‌گویند. او بسیاری از قصیده‌های خود را در مجلس امام زین العابدین(ع) و امام باقر(ع) و امام جعفر صادق (ع) سرود. 💠 کمیت بن زیاد در مدینه مورد احترام خاص امام محمد باقر (ع) بود. او زمانی که قصیده‌اش را سرود، امام خوشحال شد و به او فرمود: «اگر مال می‌داشتم هر آینه به تو عطا می‌کردم، ولی من برای تو می‌گویم آنچه را که رسول خدا درباره حسان بن ثابت گفته است.» 🔚لازلت مویدا‌ بروح القدس ما ذببت‌ عنا اهل بیت. ✒ سید ضیاء ال رسول 🆔️ @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📜کمیت بن زیاد؛ حسان بن ثابت ثانی( بخش اول) 🔺️کمیت بن زیاد اسدی، متوفای سال ۱۲۶ ه.ق، یکی از شعرای بز
📜کمیت بن زیاد؛ حسان بن ثابت ثانی (بخش دوم) 💠کمیت مورد محبت امام صادق(ع) نیز بوده است. روزی امام تمام اهل منزلش را جمع کرد و از او خواست که قصیده‌اش را بخواند. 🔺️او هم امر امام را امتثال نمود و هنگامی که به ابن شعر رسید: «یصیب‌ به الرامون‌ عن قوس غیرهم فیا‌ آخرا سدی له الغی‌.» 🔚حضرت دست‌های خود را به طرف آسمان بلند کرد و گفت: «بارالها! کمیت بن زیاد را آن‌چه که در پیش انجام داده و آن‌چه انجام می‌دهد و آنچه که در پنهان و در آشکار انجام داده، بیامرز خدایا به او آن مقدار بده تا راضی شود.» ✒سید ضیاء ال رسول 🆔️ @farhang_puya
💢 فایده خواندن تاریخ از زبان خود علی علیه‌السلام 💠 حضرت امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) : از گذشته‌های دنیا برای باقیمانده آن عبرت آموز، زیرا پاره‌های دنیا شبیه یکدیگرند. 📚 نهج‌البلاغه، قسمتی از نامه ۶۹ 🆔 @farhang_puya
💠دیگر موضوعات حماسی و مذهبی نقاشی قهوه خانه‌ای 1️⃣ خرابه شام 2️⃣ داستان ضامن آهو 3️⃣ در چاه انداختن حضرت یوسف 4️⃣ ماجرا یوسف و زلیخا 5️⃣ رستم در دربار حضرت سلیمان ✒مهدی کرباسی باف 🆔️ @farhang_puya
💠دعبل در مسیر کمیت و حسان 🔺️دعبل خزایی، شاعر اهل بیت متوفای سال ۲۴۶ ه_ ق نیز از این دسته شاعران (در مسیر اهل بیت) بود. شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا، روایت می‌کند: روزی دعبل در مرو بر حضرت رضا داخل شد. ♦️به حضرت عرض کرد: «من درباره شما اشعاری سروده‌ام، ولی بنا گذاشتم که پیش از شما برای احدی نخوانم.» حضرت فرمود: «بخوانید.» او هم با همان صدای جالب و دلپذیر خود قصیده معروفش را خواند. 📜هنگامی که به این شعر رسید: «اری‌ فیئهم‌ فی غیر‌ هم متقسما‌ و ایدیهم‌ من فیئهم‌ صفرات‌»؛ امام گریه کرد و به او فرمود: «درست گفته‌ای.» 📝دعبل شاعری بسیار خوشخوان‌ و از احترام خاص نزد حضرت رضا (ع) برخوردار بود. هرگاه در مجلسی که حضرت رضا (ع) بود، وارد می‌شد، او را مورد تقدیر و احترام قرار می‌داد و در کنار خود می‌نشاند و چندین بار او را با دادن هدایا مورد تشویق قرار می‌داد. ✒سید ضیاء ال رسول 🆔️ @farhang_puya
🎥 نمای سینما در دوران رضا خان 📜با سقوط دولت قاجار و تغییر حکومت، سینما نیز در وضعیتی تازه قرار گرفت. رفته‌رفته این ابزار وسيله‌ای گشت در دست حکومتیان‌ تازه به قدرت رسیده‌، به‌ویژه رضاخان تا منویات به اصطلاح وطن پرستانه خود را به گوش همگان برساند. 📽 این وسیله در هماهنگی بسیار نزدیکی با جامعه ایران که نزدیک به ۹۰ درصد آن را بی‌سودان تشکلیل می‌داد، قرار داشت. در سال‌های آخر دهه ۱۳۲۰، به بهانه ارائه تصویر ناشایست و غلط از ایران، دولت رضا‌خوانی‌ عملا سانسور را در سینمای ایران روا داشت. 📝امیر‌مافی 🆔️ @farhang_puya
💠پس‌ جای ارزش‌ و فرهنگ انقلاب کجاست؟ ♦️در حال حاضر اتمسفر فرهنگی‌جامعه تغییر کرده و باید مطابق به ذائقه‌ها‌ به خلق اثر و هنر پرداخت، اما این حقیقت و قاعده ما را به کدام سمت و سو می‌کشاند؟! در شرایط فعلی بهترین نقاط شهر در اختیار تبلیغات تجاری قرار دارد. ❗پس بر کدامین دیوار شهر، باور‌ها و ارزش‌هایمان ماندگار می‌شود؟ اگر‌چه با دیدی خوش بینانه می‌توانیم بگوییم مکتب دیوار‌نگاری مختص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داریم، اما به کیفیت آن توجهی‌ داشته‌ایم؟! 🔚 و این‌گونه است که تمامی صاحب نظران بی هیچ شکی اعتقاد دارند بهترین هنر شهری کشورمان متعلق به دوران انقلاب و جنگ بوده؛ چرا که همه با احساس مسئولیت و غیرت و وطن پرستی، آثاری خلق می‌کردند که بعدها‌ شاهکار به شمار می‌آمد. 📝محمد متین 🆔️ @farhang_puya
💠 همراه (آشنای راه، قسمت ۱۴) 🆔 @farhang_puya
💠حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) : از زمین خوردن کسی شاد مشو، که نمی‌دانی گردش روزگار برای تو چه در آستین دارد. 📚 غررالحکم، حدیث ۱۰۲۹۰ 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) : اخلاص، نهایت و هدف دین است. 📚 غررالحکم، حدیث ۱۳۴۰ 🆔 @farhang_puya
💵 راه علاج و پیشرفت در اقتصاد و سایر عرصه‌ها ❓پرسشی که وجود دارد این است که با وجود این همه ظرفیت‌ و توانایی چرا ‌هنوز خطر اقتصاد لیبرال حس می‌شود و در برخی قسمت‌‌ها آن‌گونه که باید پیشرفت صورت ‌نگرفته؟ 📝پاسخش‌ این است که وجود ظرفیت و توانایی یک بخش قضیه است و استفاده از‌ آن‌ها بخش مهم‌تر قضیه. ظرفیت و توانایی وجود دارد؛ اما همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) می‌فرمایند از آن‌ها استفاده درست صورت نگرفته است. (در کشور ما استعداد‌ها و ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای وجود دارد که تاکنون‌ از آن‌ها استفاده نشده‌ است؛ اگر استفاده بشود، وضعیت کشور به مراتب پیش خواهد رفت و بهتر خواهد شد.) ✒نصرالله انصاری 🆔️ @farhang_puya
🤲 حاجت خود را از خدا بخواهیم 💠 پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله) : برای هر حاجتی که دارید، حتی اگر بند کفش باشد، دست حاجت به سوی خداوند عزوجل دراز کنید؛ زیرا تا او آن را آسان نگرداند، آسان(برآورده) نمی‌شود. 📚 بحارالانوار، ج۲۳، صفحه ۲۹۵، حدیث ۹۳ 🆔 @farhang_puya
❗ از اسلام بگذرید‌ تا به غرب برسیم 🔺️حکایت ناکارآمد خوانی نظام در دولت اعتدال رنگ و بویی دیگری به خود گرفت. محمود سریع القلم نظریه پرداز دولت اعتدال، در کتاب خود با گره زدن مشکل اقتصادی مردم با ساختار حکومت و قانون اساسی و حتی سخن گفتن از تغییر قانون اساسی و ضرورت هم سویی با دنیای غرب. 🔚به صراحت پایبندی به دین را مشکل اساسی نظام خواند و نوشت: «اگر کسی و حکومتی بخواهد به تمامی اصول و مقررات اسلامی عمل کند، طبعا نمی‌تواند با غرب همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد.» ✍شورای سردبیری فرهنگ پویا 🆔️ @farhang_puya
❗جستاری در مورد نفوذ (بخش اول) ♦️اعزام برخی دانشجویان به صورت سازماندهی شده برای تکمیل تحصیلات به خارج از کشور در دولت کارگزاران، پس از کاشت ذهنی توسط اساتید لیبرال در داخل را می‌توان یکی از فاز‌های خط نفوذ به شمار آورد. ❗در این دوره دعوت حمید رضا جلالی پور به عنوان مسئول انجمن اسلامی دانشجویان در لندن از عبدالکریم سروش برای برگزاری یک دوره‌ی شش ماهه و پرورش نسلی از نیروهای انسانی برای مدیریت میانی کشور، شاکله مدیریتی دولت اصلاحات را شکل داد. 🚨این در حالی بود که به موازات به دست گرفتن مدیریت میانی کشور و مدیریت مراکز علمی و فرهنگی از سوی این افراد از آن روز مواضع و سخنان غرب گرایانه خود، نسل جوان از غرب گرایان به‌ویژه فرنگ رفتگان دولت سازندگی را تا به امروز مورد حمایت و هدایت خود قرار دادند‌. 📝شورای سردبیری فرهنگ پویا 🆔️ @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❗جستاری در مورد نفوذ (بخش اول) ♦️اعزام برخی دانشجویان به صورت سازماندهی شده برای تکمیل تحصیلات به
❗جستاری در مورد نفوذ (بخش دوم) 🔺️سخن خاتمی، رئیس جمهور دولت اصلاحات، مبنی بر این که «هیچ تحول کارساز پدید نخواهد آمد مگر آن‌که از متن تمدن غرب بگذرد.» و سخن حسین مرعشی از اعضای حزب کارگزاران مبنی بر این که «ما اصلا معتقد نیستیم اسلام نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد.» 🗣سخنانی به مراتب منفعلانه‌تر از سخن افرادی؛ چون تقی زاده و آخوند‌زاده‌های عصر مشروطیت برای سوق دادن مدیریت میانی کشور به سوی خود باختگی در دوره‌ی سازندگی و اصلاحات بود. ✍شورای سردبیری فرهنگ پویا 🆔️ @farhang_puya
💵💠بازگشت‌ به انقلاب در عرصه فرهنگ و اقتصاد ♦️ در نهایت فضای مومنانه؛ یعنی در لایه‌های عمیق تر فرهنگ که بستگی آشکار و عمیقی با سازوکارهای قدرت‌ و اقتصاد دارد، تجديدنظر کنیم. 🟩 یعنی با یک رویکرد شجاعانه و تحول‌ خواهانه‌ به بنیاد‌های فکری و ایمانی انقلاب بازگردیم و خارج از چارچوب‌های وضع موجود که در بیشتر موارد هنوز ما را در چنبره‌‌ی‌ بازی غربی نگه داشته است، به راه حل بیندیشیم. 🔺️ از فضای گفتمان‌های چندگانه و دعوا و اثبات خود به عنوان گفتمان بهتر خارج شویم و فراموش نکنیم که هر چند در بلندمدت و هرچند با رنج ‌فراوان؛ پیروزی از آن مردمی است که بر بنیان‌‌‌های معرفتی، دینی و فکری خودش خانه می‌سازد. 📝الهام عباسی 🆔️ @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) : در بیان عیب کسی مشتاب، که شاید خداوند گناه او بخشوده باشد، و از گناه کوچکی که خود مرتکب شده‌ای آسوده خاطر مباش، که شاید به خاطر آن عذاب شوی. 📚 نهج‌البلاغه، قسمتی از خطبه ۱۴۰ 🆔 @farhang_puya
pishaniat-arshe-khoda.mp3
4.43M
💠 پیشانی‌ات عرش خدا 🎙 علی فانی ولادت با برکت امام سجاد علیه السلام مبارک باد 🆔 @farhang_puya
🏫ذات پدیده دولت 📝اساسا ذات دولت و پیدایش این ساز و کار در غرب، سکولار و دارای پیشینه تاریخی ضددین است. دولت مفهومی مدرن است؛ بدین معنا که در غرب پیشا‌ مدرن اساسا اداره‌ی جامعه و امر حکومت‌داری با دین و کلیسا قرابت واقعی داشته است. اما دولت سازوکاری است که مثل هر امر دیگری در غرب در خدمت آرمان مدرنیته ایجاد شده است و این آرمان نوین ذاتا دین گریز و چیزی جز آزادی و توسعه‌ی مادی ندارد. 🔺️دولتی‌ها می‌آیند تا این آرمان را محقق کنند و به گمان بنده این امر در غرب و هم در ایران، دست کم در ایران امروز تفاوت چندانی ندارد! حتی یک درصد غیر حرفه‌ای و جزئی از شعار‌های انتخاباتی دولتی‌ها به خوبی ماهیت وجودی دولت را نشان می‌دهند. 🔚لذا هیچ تعجب و تحیر و هیهاتی‌ وجود ندارد اگر رئیس جمهوری به صراحت می‌گوید: «با زور شلاق نمی توان به بهشت برد.» ✒الهام عباسی 🆔️ @farhang_puya
💠مبانی حکومت از دیدگاه امیرالمؤمنین 1️⃣عدالت 2️⃣امنیت 3️⃣تعلیم و تربیت 4️⃣رفاه و آسایش 5️⃣خدا محوری 6️⃣مردم محوری 7️⃣آزادی 8️⃣تعادل 9️⃣پیشرفت 🔟اصلاحات اجتماعی ✍علی اکبر عالمیان 🆔️ @farhang_puya
🌹با سلام و احترام ✅ کانال حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی مصباح راه‌اندازی شد: 1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی ها و کلاس ها 2️⃣ گزارشات صوتی، تصویری و مکتوب جلسات و برنامه ها 3️⃣ نشر بیانات و دیدگاه‌ها و مواضع علمی و پژوهشی 4️⃣ آشنایی با تألیفات و مقالات و آثار علمی و پژوهشی 🆔 https://eitaa.com/alimesbah_ir 🆔 @farhang_puya