eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
933 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 مواضع ضد استعماری علمای عراق، انشان از همبستگی امت اسلامی 🧷 با سقوط امپراتوری عثمانی که سال‌ها بر عراق تسلط داشت، انگلستان سعی کرد با حمله نظامی به آن کشور، سیاست استعماری خود را تحمیل کرده و یک رژیم سلطنتی مورد حمایت خود را که منافع استراتژیکی و انرژی لندن را تأمین سازد، در بغداد مستقر کند‌. 🧷 ولی مردم مسلمان عراق به رهبری روحانیون حوزه علمیه عراق علیه اشغالگران انگلیسی شوریدند و خواستار تشکیل یک نظام و دولت مستقل اسلامی در بین النهرین و عراق امروزی بودند. مواضع انقلابی و ضداستعماری حوزه علمیه عراق که مراجع بزرگ تقلید در آن حضور داشتند، بسیار چشمگیر بوده و در حقیقت همبستگی امت اسلامی و جهان‌شمولی این نهضت‌ها را نشان می‌دهد. ✍ نورا چمران 🆔 @farhang_puya
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فضا را علیه او متشنج کردند، ولی ایستاد و مرعوب نشد! 📝 ۱۰ آذرماه، روز مجلس شورای اسلامی ایران و سالروز شهادت آیت الله مدرس 🆔 @farhang_puya
📌شخصیت انقلابی و جهادی آیت الله سید محمد کاظم طباطبائی 🔸 آیت الله العظمی سید محمد کاظم طباطبائی یزدی که پس از درگذشت میرزای شیرازی در ۱۳۱۲ هجری قمری به مرجعیت تامه رسید و بسیاری در ایران عراق و هندوستان از او تقلید می‌کردند، در مجموع بیست فتوای جهاد بر ضد دول استعمارگر اروپایی صادر کرد. 🔸 مؤلف و صاحب کتاب معروف «فقهی عروه الوثقی» در سال ۱۳۲۹ هجری قمری (۱۹۱۱ میلادی) زمانی که قوای انگلیس به جنوب و قوای روس به شمال ایران وارد شدند و دست به جنایت و کشتار آزادی‌خواهان زدند، فتوای جهاد بر ضد متجاوزان انگلیسی، روسی و ایتالیایی را از حوزه نجف صادر کرد. 🔹 در سال ۱۳۳۲ هجری قمری (١٩١٤ میلادی) در آغاز جنگ جهانی اول، آیت الله العظمی یزدی پس از آنکه نیروهای انگلیسی به جنوب عراق حمله و بندر بصره را تصرف کردند، بر ضد آنها و دیگر متجاوزان اروپایی به سرزمین‌های اسلامی اعلام جهاد و فرزند خود سید محمد طباطبائی یزدی را به فرماندهی یکی از جبهه‌ها اعزام کرد که در یکی از نبردها به شهادت رسید. 📝 نورا چمران 🆔 @farhang_puya
💢 ریشه پیدایش روشنفکری 🔹 سال‌های میانه یا همان قرون وسطی و دوران حاکمیت کلیسا در غرب کم کم گردبادی در میان متفکران غرب رعت گرفت که حاکمان کلیسا را از درون می‌لرزاند. یعنی همان روزهایی که دکارت با فلسفه جدیدش مبنی بر عقل‌گرایی و فرانسیس بیکن، جان برکلی و جان استوارت میل با تفکر حس‌گرایی دست و پنجه نرم می‌کردند و جریان رنسانس را شکل می‌دادند. 🔹 البته تعقل و اندیشه ورزی منحصر به انسان غربی و دوران رنسانس نبود، بلکه در جوامع دیگر نیز با شکل‌های دیگر وجود داشت. حتی در جوامع غرب هم تحولاتی به چشم می خورد، اما کدام از این تحولات، سودای انکار حقایق برتر را در سر نداشت؟! 🔸 بعد از رنسانس و بروز خصوصیات تفکر عقل‌گرایی، بر هر نوع تفکر‌فرا عقلی و ماورایی از جهان هستی خط بطلان کشیده شد و حس‌گرایی به راحتی چتر وسیع خود را بر سر اقوام بشر گشود و «هیوم» قانون علیت را فراتر از هر معجزه‌ای و برتر از ماورا نشاند. ✍ معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
📌 عدم توجه به «پیوست فرهنگی» در ارائه ظرفیت‌های نسل سوم تلفن همراه 🔹 با پایان دولت دهم و تشکیل دولت یازدهم، متأسفانه نهادها و مسؤولان مربوط به جای پرداختن به برخی مسؤولیت‌های مهم خویش از جمله راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، اولویت کاری خود را ارائه ظرفیت‌های جدید نسل سوم تلفن همراه که تردیدی در مفاسد و پیامدهای منفی آن وجود ندارد قرار داده به انتقادها و مخالفت‌های اندیشمندان و فعالان فرهنگی کشور بی‌توجهی نشان می‌دهند. 🔸 در همین راستا با وجود آن که بارها وعده تهیه «پیوست فرهنگی» ۳G داده شده، ولی تاکنون چنین پیوستی ارائه نشده است. بدیهی است ارائه نسل سوم تلفن‌های همراه توسط دولت، بدون ارائه «پیوست فرهنگی» که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و بدون اخذ مجوز از شورای عالی مجازی، غیرقانونی خواهد بود. ✍ دکتر جوادزاده 🆔 @farhang_puya
✍ امام حسین علیه ‏السلام: هر که خدا را، آن گونه که سزاوار او است، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش به او عطا کند. 📚 بحار الأنوار، ج ۷۱، ص ۱۸۳ 🆔 @farhang_puya
📌 سازماندهی‌های سازمان سیا برای موصون ماندن حکومت‌های سرمایه‌داری آمریکا 🔹 سازماندهی چپ آمریکایی که به سازماندهی سازمان سیا در میان مارکسیست‌ها، نومارکسیست‌های هالیوود، آمریکای جنوبی، آسیایی، آفریقایی و اروپایی برمی‌گردد که برای مصون ماندن حکومت‌های سرمایه‌داری آمریکا و اروپا از انتقادات کمونیست‌ها و مارکسیست‌های جدی‌تر دست به سازماندهی نوعی چپ کنترل شده زدند. 🔹نقش سرویس اطلاعاتی سیا و اطلاعات نیروی دریایی آمریکا در اینجا قابل توجه بوده و هست. چپ‌های آمریکایی مانند رسانه‌های وابسته به مجاهدین خلق، آمدنیوز، شبه چپ‌های راست‌گرا در عرصه‌ی سیاست و رسان‌های ایران و برخی دیگر از کشورهای مسلمان: 🔚 مانند مصر، ترکیه و لبنان هم اکنون نیز در ایران با شعارهای نقد سرمایه‌داری آمریکایی در راستای سیاست‌های کلی همان حکومت قلدر حرکت می‌کنند. ✍ محمد حسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
💢 جبهه رسانه‌ای مقاومت باید به این موارد توجه داشته باشد 🔹 به دلیل پرهزینه بودن هنر صنعت سینما، انیمیشن و رسانه‌های تأثیر‌گذار و بزرگ در غرب، هنرمندان آزاد مجبورند همراه با نظام صهیونیستی یا لااقل با محافظه‌کاری و کتمان بخشی از حقیقت، حرکت کنند والا به راحتی سانسور و حتی حذف فیزیکی یا ترور شخصیتی می‌شوند و یا اثر آنها در نظام گسترده‌ی توزیع که در دست اربابان اصلی قدرت است حذف می‌شود. 🔸 از این رو جریان «جبهه‌ی رسانه‌ای مقاومت» لازم است توجه ویژه‌ای به این موارد و افراد داشته باشد و بخش بین‌المللی جشنواره‌های هنری و رسانه‌ای ایران و سایر کشورهای همسو، توجه بیشتری به آزاداندیشان غربی و منتقدان صهیونیسم و کاپیتالیسم داشته باشند. ✍ محمد حسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌عملیات روانی، نه پاسخ علمی! 🔻چند راهکار کلیدی در مواجهه با عملیات روانی دشمن 🎙 استاد پناهیان 🆔 @farhang_puya
📌 بستر تولد مکاتب انحرافی عرفان 🔹 گرایش به مسائل معنوی و فرامادی از اصیل‌ترین و انکارناپذیرترین گرایش‌های فطری آدمی است. انسان دست کم هنگامی که در فشار مشکلات همیشگی روزگار قرار می‌گیرد، به دنبال راهی برای رسیدن به آرامش می‌رود و بی‌تردید یکی از اموری که در این باب بسیار به کار می آید، آموزه‌های عرفانی است. 🔹 وجود این زمینه و نیاز در میان نوع بشر از دیرباز اسباب ظهور مدعیان عرفان را فراهم آورده است. نگاهی گذرا به زندگی این عده نشان می‌دهد که پدیده عرفان‌مآبی در ظاهر به دو گروه کمک می کند؛ دسته اول عارف‌نمایانی که از این راه مطامع خود را از قبیل مال و شهرت و محبوبیت به چنگ می آورند و دسته دوم مریدانی هستند که نیاز معنوی خود را به زعم خویش ارضا می‌کنند. 🔸 به ویژه این که پیمودن راه حقیقت و سیر واقعی به سوی قله کمال دشوار می‌نماید؛ از این رو به دنبال بدلی آسان و قالبی میان تهی می‌روند. به بیان روشن‌تر، طبع راحت‌طلب بشری پیوسته این خیال را در سر می‌پروراند که با کمترین زحمت به بهترین و بیشترین نتیجه برسد. ✍ محمد لطیفی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 بستر تولد مکاتب انحرافی عرفان 🔹 گرایش به مسائل معنوی و فرامادی از اصیل‌ترین و انکارناپذیرترین گرا
💢 غربت حقیقت و سلوک راستین 🔹 اگر به راستی این فکر در ذهن مردم عرفان‌دوست جامعه ما جای گیرد که با این عرفان‌های خوش آب و رنگ و بی دردسر می‌شود به عالی‌ترین مقامات رسید، آیا دیگر کسی با قدم عمل به دنبال معارف ناب و حقیقی خواهد رفت؟ و آیا واقعاً با گردن نهادن به طریقت های تصنعی می‌توان حقیقت را فرا چنگ آورد و یا ره صد ساله را یک شبه پیمود؟ 🔹 به عنوان گزارش باید گفت که کتب و تألیفات بسیاری از شناخته‌شدگان عرفان حقیقی سرشار از مهم انگاری شریعت و منحصر دانستن سیر عرفانی در التزام به قوانین دین است و نه تنها ابواب مشخص را به این مسأله اختصاص داده اند، بلکه برخی از ایشان با اعتقاد به نجات بخشی قطب و طریقت به مقاله پرداخته‌اند. 🔸 صدر المتألهين می‌نویسد: «و چــه بی‌مغز است آن مدعی علم و تقوایی که می‌پندارد متابعت هوای نفس ضرری نمی‌رساند و بس شگفت حال نابینای ناقصی است که نابینایی و نقص وی او را واداشته که دیگری را به رهبری برگزیند و از او تقلید کند. ✍ محمد لطیفی 🆔 @farhang_puya
💢 برشی از مصاحبه با یزدی(ره)، پیرامون موضوع 🖇 نشریه فرهنگ پویا: آیا موقعیت‌شناسی فقط مربوط به زمان و مکان است یا شرایط دیگری هم وجود دارد که احکام به آنها بستگی داشته باشند؟ 🖇 علامه مصباح یزدی: البته این گونه اختلاف‌ها اختصاص به زمان و مکان ندارد و شرایط اشخاص هم بسیار مهم است. فرض کنید هنگامی که جنگ تن به تن و با شمشیر و نیزه است، به پیرمرد ضعیفی که به زحمت راه می‌رود بگویند جهاد بر تو هم واجب است و تو هم باید به جنگ بروی، اسب سوار شوی و با شمشیر دشمن را بکشی، برای او حرج لازم می‌آید. 🔹 البته در این جا آیه شریفه داریم که بر مریض و بر ضعیف حرجی نیست: «لَيْسَ عَلَى الأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الأَعْرَجَ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَج » این معنایش همین است که حتی یک شخص در یک زمان حکمی دارد و در زمانی دیگر حکمی دیگر دارد. 🔹 وقتی پایش سالم است حکمی دارد، اما اگر اعرج شد حکم دیگری دارد. سالم که بود حکمی داشت، مریض که شد حکمی دیگر دارد «لَيْسَ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَج». البته می‌شود گفت اینها از مصادیق قاعده ثانوی عسر و حرج است. 🆔 @farhang_puya