🔳تمسخر هویت فرهنگی روسیه (۱)
◾️پس از فروپاشی بلوک شرق، جبهه لیبرالیسم به جنازه کمونیسم هم رحم نکرد و در سالگرد سقوط دیوار برلین، بر خرابههای دیوار کمونیسم و همینطور بعد از فروپاشی شوروی در پایتخت روسیه به میزبانی شهرداری مسکو به رقص و پایکوبی پرداختند.
✍سجاد طاهری| #شماره_24
#تاریخی
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔳تمسخر هویت فرهنگی روسیه (۱) ◾️پس از فروپاشی بلوک شرق، جبهه لیبرالیسم به جنازه کمونیسم هم رحم نکرد
🔳تمسخر هویت فرهنگی روسیه (۲)
◾️کنسرتهای موسیقی راک و موسیقیهای الکترونیک و نمایشهایی که میان این برنامهها اجرا میشد، نگاه تحقیرآمیز غرب به شرق را به خوبی نشان میداد.
◾️فضای غالب رسانهای به شکلی رقم خورده بود که به بهانه کمونیسم، حتی هویت فرهنگی هنری روسیه نیز، با این نمایشها به تمسخر گرفته شود.
◾️امریکا توانسته بود بعد از مدتها، رقیب اول ایدئولوژیک خود را از سر راه بردارد و جهان تکقطبی را ترسیم کند. از این رو ضرورتی نمیدید که برای رقیبش احترام قائل باشد و حرمت فرهنگش را حفظ کند. پس به تحقیر آن میپرداخت.
✍سجاد طاهری| #شماره_24
#تاریخی
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◼️اگر دل دلیل است...
▪️سراپا اگر زرد و پژمردهایم
▪️ولی دل به پاییز نسپردهایم
▪️چو گلدان خالی، لب پنجره
▪️پر از خاطرات ترک خوردهایم
▪️اگر داغ دل بود، ما دیدهایم
▪️اگر خون دل بود، ما خوردهایم
▪️اگر دل دلیل است، آوردهایم
▪️اگر داغ شرط است، ما بردهایم
▪️اگر دشنهی دشمنان، گردنیم!
▪️اگر خنجر دوستان، گردهایم!
▪️گواهی بخواهید، اینک گواه:
▪️همین زخمهایی که نشمردهایم!
▪️دلی سربلند و سری سر به زیر
▪️از این دست عمری به سر بردهایم
✍قیصر امینپور| #شماره_5
#شعر
🆔 @farhang_puya
📝راهکارهای فرعونی برای تسلط بر مردم
⚠️فرعون به عنوان یک انسان با ویژگیهای خاص و همت و استعداد فوقالعاده، برای زندگی خودش هدفی را در نظر گرفت و راهبردی را تعیین کرد، و بر اساس آنها برنامههایی متناسب با شرایط متغیر در نظر گرفت.
⚠️إنَّ فِرعَونَ عَلا فِی الأرضِ؛ هدف او این بود که بر همه انسانها تسلط پیدا کند. او میخواست به مقامی برسد که عنوان «أنا ربّکم الاعلی» بر آن صادق باشد.
⚠️وَجَعَلَ أهلَها شِیَعًا؛ استراتژی و راه کلی که فرعون برای رسیدن به هدفش انتخاب کرد این بود که مردم را دستهدسته کند، ایجاد اختلاف کند و نظام طبقاتی به وجود بیاورد. سپس در هر زمانی و در هر مرحلهای متناسب با آن شرایط برنامه خاص اجرایی را به اجرا در آورد.
✍ #علامه_مصباح| #شماره_34
#استراتژی_فرعونی
🆔 @farhang_puya
🏢کارکرد دانشگاه چیست؟
⏪[کار دانشگاه] ناظر به ادارهی امور زندگی مردم، منهای مسائل مربوط به دین است. مردم معاش دارند کسب دارند، ساختمان دارند، راه دارند، جسم دارند؛ شناساییهای گوناگون لازم است. علوم مختلف و انواع و اقسام دانشها، برای بهتر کردن و راه انداختن زندگی مردم وجود دارد.
⏪این نهاد هم مشغول فراگیری این دانشهاست که اینها را فرا گیرد و در آنها متخصّص و صاحبنظر شود؛ دربارهی آنها تحقیق کند و آنها را برای پیاده شدن در جامعه آماده نماید؛ تحقیقات نو دنیایی را جذب کند و خودش به نوبهی خود، تازههایی در این دانشگاهها بیافریند و به بشریت عرضه کند.
🎙امام خامنهای حفظهالله| #شماره_14
#امامین_انقلاب
#دانشگاه
🆔 @farhang_puya
🗂مطرح کردن چهرههای زاویهدار با انقلاب توسط مستکبران (۱)
🔖یکی از زمینههای فعالیت مستکبران، مطرح کردن چهرهها و افرادی از روحانیت است که با انقلاب اسلامی زاویه داشتهاند، تا به زعم خود از این طریق مشروعیت انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را زیر سوال ببرند.
🔖نمونهای از فعالیت در این زمینه، مطرح کردن چهرهای مانند شریعتمداری است که در سالهای اخیر اتفاق افتاده است. مطرح کننده وی فردی به نام آرش هنرور شجاعی، با نام مستعار محمد صادق است.
✍مصطفی اسکندری| #شماره_32
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🗂مطرح کردن چهرههای زاویهدار با انقلاب توسط مستکبران (۲)
🔖او در سال ۱۳۶۰ متولد شد و تا ۱۱ سالگی در آلمان بود. پدرش نیز فردی با سابقه افکار چپی است. هیچگونه سابقه ثبت شدهای در حوزه ندارد، اما مدعی تحصیل در حوزه است و به فعالیت علیه انقلاب اشتغال دارد. طبق گفته خودش در مصاحبه با رادیو دویچه وله آلمان، معتقد به «پلورالیسم» و «سکولاریسم» است.
🔖در سالهای اخیر افزون بر عوامل بیگانه، برخی طلاب جوان نیز شاید از روی غفلت به معرفی چهرههای ضد انقلاب روی آوردهاند.
🔖نمونهای از این قضیه، مطرح کردن برخی چهرههای روحانی مانند سید رضا زنجانی ملیگرا و لیبرال است که طبق اعترافهای تیمسار محققی با کودتای نوژه همکاری داشت، اما همین چهره در فضای مجازی و در سایتهایی مانند «تورجان» و «مباحثات» دوباره زنده میشود.
✍️مصطفی اسکندری| #شماره_32
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
توصیهای از امام زمان (عج)
🔻امام مهدى عليهالسلام:
فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا
🌥 هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستى ما نزدیک مىسازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دورى گزیند.
📚 بحار الأنوار، ج 53، ص 176
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️ آموزش روزنامهنگاران در دبی برای ساخت شبکه رسانهای
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠چگونه اندلس توسط مسلمانان فتح شد؟
📘این سرزمین در پنجم رجب سال ۹۲ هجری قمری توسط طارق بن زیاد که از بربرها بود، از طرف موسی بن نضیر لخمی، والی تنجه (در مراکش) گشوده شد.
📘استراتژی طارق برای فتح این گونه بود که با ۱۲ هزار نیروی رزمنده به شبه جزیرۀ ایبری قدمنهاد و با سپاهیان مسیحی درگیر شد و سپس خطاب به نیروهای خود گفت:
«در روبهروی شما قوای مسلح با شمشیرهای برهنه قرار گرفتهاند و در پشت سر شما دریایی با امواج خروشان قرار دارد. با اراده و حمیت و استواری و شجاعت میتوانید روبهروی خود را آزاد کرده و به جلو ببرید.»
📘آنها هم با اراده و اهتمامی که نشان دادند، بر قوای مسیحی غلبه یافتند. البته ناگفته نماند که توان پایداری در سپاهیان مسیحی به تحلیل رفته بود و انگیزههای آنچنانی برای مقابله با هجوم مسلمانان نداشتند. در نتیجه عقبنشینی کردند و یک عده متواری شده و حتی پادشاه این قوم که کوتها نام دارد، خود را در آب غرق ساخت. به این صورت، اندلس به دست مسلمانان فتح شد.
🎙گفتگو با غلامرضا گلیزواره| #شماره_7
#تاریخی
#اندلس
🆔 @farhang_puya
✅کارکرد حوزه چیست؟
❇️[کار حوزه] متوجه به کسب علوم مرتبط به فهم و تبلیغ دین و نوآوری در مباحث دینی و نوآوری در فهم مسائل روز و حادث شونده در زندگی است از تحقیق در مسائل دینی و فراگرفتن احکام الهی در همهی شئون زندگی. آن هم نه فقط در آنچه که مربوط به کنج محراب یا خانه است؛ بلکه در قلمرو وسیع زندگی بشر.
❇️این گروه، این را باید فراگیرند؛ احکام جدیدش را تحقیق کنند؛ ناخالصیها و ناسرهها را از آن بزدایند و آن را با زبان مناسب، در هر جامعهای و هر زمانی و هر مخاطبی، به رساترین شکل ممکن به مخاطبین برساند. این، وظیفهی آن نهاد حوزهای است و اسمش «حوزه علمیه» است.
🎙امام خامنهای حفظهالله| #شماره_14
#امامین_انقلاب
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya