🖇فرهنگ پویا: آیا برای #تحول ابتدا باید از بینش و آگاهی شروع کنیم؟
🎙حضرت علامه مصباح: بله. به طور کلی رکن اصلی برای آنچه که جنبه انسانی و فراتر از امور حیوانی دارد، آگاهی است. یعنی باید بفهمم چرا باید این کار را انجام دهم و انگیزه من برای این کار چیست؟ خیلی کارها میان ما و حیوانات مشترک است، حتی مسائل عاطفی. عاطفه در برخی از حیوانات خیلی قوی است، حتی عاطفهای که نسبت به انسان دارند.
🔍پس صرف داشتن عواطف خیلی هنر بزرگی نیست؛ بلکه انسانی بودن کار به عاقلانه بودن آن است. اینکه من با عقل خودم بفهمم که باید این کار را بکنم و اینکه این کار را با چه انگیزهای انجام دهم، به هنجارها برمیگردد. از همینجا معلوم میشود که نیّت در ارزش کار مؤثر است، چون باید بفهمم که چرا باید این کار را انجام بدهم.
◽️اینکه ارزش کارهای اخلاقی به نیت وابسته است بدین جهت است که قوام کار انسانی به آگاهی است، و به همین جهت هم مسئولیتزا است. پس ما به عنوان یک انسان، باید آگاهی خودمان را بالا ببریم، محیط خودمان را بهتر درک کنیم، هدف خلقت خودمان را بهتر بشناسیم و در یک کلمه، دین را در جامعیت آن بشناسیم.
💭بعد برای رسیدن به آن اهداف، ویژگیهایی را که خدا در ما قرار داده بشناسیم. بدانیم خدا چه چیزهایی به ما داده که به دیگران یا بعضی از انسانهای دیگر نداده و از آنها بیشتر استفاده کنیم و آن را وظیفه خاص خودمان بدانیم.
#علامه_مصباح
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۱)
📗وقتی گفته میشود برای پیشرفت، تغییر نفوس انسانی لازم است، جوانها باید بدانند در این سن است که تغییر نفوس در آنها آسان است؛ پس این فرصت را غنیمت بشمارند و نگویند ما این هستیم که هستیم. پیرمردها غالباً یا همین را میگویند و اگر هم نگویند ته دلشان این است. اما جوان باید بداند که میتواند خودش را به آسانی تغییر دهد. باید بگردد راه آن را پیدا کند، بداند که با چه کسی معاشرت کند، چه چیزی مطالبه کند، چه شرایطی را برای خودش فراهم کند تا بتواند خود را تغییر دهد.
✅پس این مسأله با هنجارها ارتباط پیدا میکند. انسان باید بداند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است. چه بسا کسی به وضع موجود خود راضی باشد و گمان کند همین خوب است. فرض بفرمایید اگر مطلوب یک جوان همین باشد که بتواند در فوتبال برنده شود و جایزهای بگیرد، تمام شبانه روز فکر و ذکر او همین باشد که چه کنیم در مسابقه آینده برنده شویم، این موجب میشود از تحصیل علم، عبادت، از نقشی که در جامعه ایفا میکند، از سیاست، و از سایر امور باز بماند، چون متمرکز در این میشود.
#علامه_مصباح
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۱) 📗وقتی گفته میشود برای پیشرفت، تغییر
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۲)
✳️البته عرض کردم که مسأله تربیت بدنی و رشد جسمانی و داشتن بدن سالم، سر جای خودش مطلوب است و این وظیفهای است که باید جوان به آن توجه داشته باشد. اما این که انسان تمام فکرش متمرکز شود در اینکه حتی در اثر یک اتفاق، توپ به درون دروازه برود و جایزه بگیرد، این کار صحیحی نیست. جوان باید بداند او فقط برای این خلق نشده و کارهای مهمی از او بر میآید.
❎البته اگر مسابقهای است که مثلاً هزینه و وقت زیادی نباید صرف آن کند، یک افتخار ملی هم مثلاً ایجاد میکند و انسان میتواند پیشرفتهای معنوی را به وسیله آن در عالم ترویج کند و این یک نقش ابزاری میتواند ایفا کند، در یک حدی میتواند مطلوب باشد؛ اما اینکه تمام ذکر و فکر جوان در طول بیست سال فقط این باشد که من یک فوتبالیست قهرمان بشوم این کار درستی نمیتواند باشد.
❇️بنابراین، باید هنجارها درست شناخته شود تا جوان با انتخاب هنجار صحیح برای زندگی خود بتواند نقش خود را در پیشرفت جامعه ایفا بکند.
#علامه_مصباح
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۲) ✳️البته عرض کردم که مسأله تربیت بدنی
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۳)
🔰پس در جواب به این سوال که جوانها چگونه میتوانند نقش خود را در پیشرفت جمهوری اسلامی و این نظام مقدس الهی ایفا کنند، باید بگویم هر قدر این مسائل را درست حل کرده باشند، بهتر میتوانند نقش خود را ایفا کنند، وگرنه، تصمیم فرد تابع اتفاقات خواهد بود؛ مثل اینکه گاهی حرفی بشنود، فیلمی تماشا کند، اگر جایی تشویقی از کسی ببیند، هوس کند آن کار را انجام دهد.
👈به این صورت، دلیل ثابت و روشنی برای انتخابهای خود ندارد و چه بسا وقتی جوانی گذشت آن وقت پشیمان بشود که ما با این جوانی چه کارها میتوانستیم بکنیم و به کجا میتوانستیم برسیم، اما اکتفا کردیم به جایزهای به شهرتی، و دیگر هم قابل جبران نیست.
#علامه_مصباح
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
⚠️واکنش رسانههای اصلاحطلب به جنبش جلیقه زردها (۱)
👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در #شماره_39 نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است.
🗒حوادث دو ماهه اخیر فرانسه، انگار ارزش چندانی برای رسانههای اصلاحطلب نداشته است. این حجم از بیتفاوتی نسبت به مسئلهی روز قاره سبز از سوی کسانی که تاکنون نزدیک به یک سال افکار عمومی را منتظر اجرای بسته اقتصادی اروپا کردهاند، اصلاً طبیعی، اتفاقی و اخلاقی نیست. رسانههای غربگرا اعم از روزنامههای زنجیرهای، پایگاههای اینترنتی و شبکههای اجتماعی، پشت به فرانسه زندگی میکنند!
📔بیش از دو ماه است که فرانسه میدان جنگ است. طبق آمارهای رسمی، ۹۰ هزار نیروی پلیس و ارتش به مقابله با معترضان رفتهاند، ۱۰ نفر از مردم معترض کشته شده و بیش از هفت هزار نفر نیز بازداشت یا زخمی شدهاند؛ اما از نظر رسانههای به اصطلاح آزادیخواه اصلاحطلب انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است!
🕯ظاهراً نمیخواهند بفهمند این همان اروپایی است که در منجلاب سرمایهداری فرو رفته و شما کشور را بیخود و بیجهت معطل بسته اروپایی کردهاید، اروپا اگر بلد بود برای خود لالایی میخواند! اصلاح طلبان اعتراضات فرانسه را پوپولیستی میدانند و مشغول خداقوت گفتن به پلیس های شجاع و مقتدر فرانسوی هستند.
پ.ن: در حال حاضر موضع اصلاحطلبان دربارهی مسألهی رنگینپوستان آمریکا همانند موضعشان در برابر جلیقه زردها است.
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️واکنش رسانههای اصلاحطلب به جنبش جلیقه زردها (۱) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ د
⚠️واکنش رسانههای اصلاحطلب به جنبش جلیقه زردها (۲)
👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در #شماره_39 نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است.
🔻اعتراضات فرانسه این روزها چهرهی بهشت موعود اصلاحطلبان را بدجور خراب کرده است. کسانی که تا همین دیروز مکرون را «اوبامای اروپا» میخواندند، چگونه میتوانند امروز خبرهای مربوط به سرکوب وحشیانه مردم توسط وی را مخابره کنند؟
🔺لیبرالیسم و اقتصادش، با ایجاد شکافهای طبقاتی وحشتناک، رشتههای پیوستگی جوامع را از هم میگسلد. اعتراضات خیابانی هم پیامد روشن اجرای این سیاست هاست. افزایش اعتراضات کارگری و صنفی در سالهای اخیر نیز نتیجه اجرای لیبرالترین نسخههای اقتصادی ممکن از ابتدای انقلاب تاکنون است.
🚫ما پیش از این و در دوره دولت سازندگی نیز با اجرای این نسخهها، اعتراضات خیابانی را در مشهد، اسلامشهر و... برای نخستین بار پس از انقلاب تجربه کرده بودیم. واقعیت این است که به اعتقاد بسیاری، اجرای سیاستهای موسوم به تعدیل ساختاری از ابتدای دولت نخست مرحوم هاشمی، علتالعلل معضلات اقتصادی - اجتماعی کشور ما است.
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🌀لزوم تحول در حوزه
🔹حوزه علمیه با وجود امتیازاتى که بر سایر نظامهاى آموزشى دارد، داراى کمبودها و نارساییهایى نیز هست. وضع حوزه فعلا به گونهاى نیست که بتواند رسالتى را که بر عهده دارد به خوبى ایفا نماید.
🔹ما امروز همانسان که حرکت وسایل نقلیه سرعت پیدا کرده، حرکتهاى فکرى و ذهنى نیز سرعت گرفته است. همچنان که در روایات مربوط به آخرالزمان نیز به این مطلب اشاره شده است، در این زمان، افکار و عقاید به سرعت تغییر مىکند. گاهى با القاى یک شبهه، انسان دین خود را از دست مىدهد. پس در این زمان، به اقتضاى افزون شدن مسؤولیت روحانیت، باید نظام آموزشى حوزه متناسب با زمان باشد و به مشکلات بیشتر توجه شود.
🔹روحانیت باید خود را براى پاسخگویى به شبهات بیش از گذشته آماده کند.
📚آیت اللّٰه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص ۸۱ و ۸۲
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
📬قوانین پوششی در دانشگاه آکسفورد انگلیس
👔دانشجویان موظفند در مراسم عمومی دانشگاه لباس رسمی بپوشند و از لباسهای نامناسب پرهیز نمایند. مردان باید ظاهر مناسب و تمیز داشته باشند و پوشش لباسهای باز و بدننما، برای آنها نامتعارف است. اندازه شلوارکها باید تا زانو باشد و موها رنگ طبیعی داشته و از مدلهای افراطی و نابهنجار پرهیز شود. خط ریشها نباید بیش از اندازه بلند باشند، ریش بزی، گوشواره و دیگر موارد مشابه، غیرقابل پذیرش است.
🧕زنان باید ظاهری آراسته و مناسب داشته باشند. لباس آنها نباید پشت باز یا بدون آستین، تنگ و خیلی کوتاه - بالای زانو - باشد. مدل مو و آرایش باید تمیز، مرتب و به دور از مدلهای افراطی و رنگهای غیرمتعارف باشد. خالکوبی برای زن و مرد مجاز نیست و در صورت داشتن، باید پوشیده باشد. پوشیدن کفش الزامی است.
🎓دانشگاه لباس رسمی خود را: کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده، کراوات و جوراب برای مردان و دامن تیره یا شلوار، بلوز سفید، کراوات مشکی، کفش مشکی، و در صورت نیاز یک کت تیره برای زنان معرفی میکند.
📝برشی از یادداشت مهیا زاهدین لبّاف در نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🎬معنویت آمریکایی خان
🎲در فیلم «نام من خان است» با حقیر نشان دادن مسلمانان مقابل رئیس جمهور آمریکا و تقویت روحیهی سازشگر با نظام سلطه و اینکه به دشمن اسلام و مسلمین ثابت شود که ما تروریست نیستیم؛ میخواهند اسلام آمریکایی جدیدی را که با معنویت آمریکایی عجین شده است نشان دهند!
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🔹آنگاه که مرگ فرا رسد، گوید:
🔹پروردگارا مرا بازگردان تا کارهایی که ترک کردم را به جا آورم؛ شاید در آنچه ترک کردم [و کوتاهی نمودم] جبران کنم و عمل صالحی انجام دهم!» [ولی به او میگویند:] هرگز. [چرا که اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است و با رفتن از این دنیا فرصت عمل صالح و توبه پایان میپذیرد و قبل از مرگ باید به فکر توبه و انجام عمل صالح بود.]
📖 قرآن کریم آیه ۹۹ و ۱۰۰ سوره مبارکه مؤمنون
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
🕰بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم موقعیتشناسی
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠عوامل بازدارنده از روحیهی شهادتطلبی
۱. ترس از فنا و نابودی: یکی از بزرگترین عوامل تردید در پذیرش اندیشه شهادتطلبی - که بیشتر ریشه در افکار مادیگرایانه دارد - ترس بشر از فنا و نابودی است. در نظر گروهی، عملیات شهادتطلبانه کاملاً خلاف عقل و منطق انسانی است؛ چرا که فرد با این کار، هستی خود را به نیستی مبدل کرده و با دستان خود، نابودیاش را رقم میزند.
۲. ترس از دست دادن لذتها: در علم اخلاق، «لذّت» از شاخصهایی است که در ایجاد شغل و انگیزه و در نهایت کشیده شدن فرد به سمت عمل، نقش اساسی را ایفا میکند. بیشک عدم درک دستیابی به لذتی ارزشمند در عملیات شهادتطلبانه، میتواند یکی از جدیترین عوامل بازدارنده در پذیرش تفکر شهادتطلبی باشد، چه رسد به اینکه برخی به جای احتمال دستیابی به لذّت، به خاطر از دست دادن لذایذ دنیایی، احساس وجود ضرر هم داشته باشند.
۳. توهّم مخالفت شرع: یکی دیگر از عوامل بازدارنده موجود در اذهان افراد مسلمان، سنجش این اندیشه با معیارهای اسلامی و ایجاد انگاره تضاد آن با نگرش شرع مقدس اسلام است. گاهی توهم میشود که چنین کاری در واقع یک خودکشی است و شرع مخالف آن بوده و آن را ضد ارزش میداند؛ بنابراین ممکن است با انتخاب راه شهادتطلبی نه تنها در راه اسلام گام برندارد، بلکه در مسیر انحراف قدم نهد.
✂️برشی از یادداشت محمد رضا اسدی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#فرهنگ
#شهادت_طلبی
🆔 @farhang_puya