eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
934 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آموزگار فدا شدن 🔹 لقب سیدالشهدا نه تنها برازنده فرزند برومند حضرت امیرالمومنین(ع) است بلکه نشانه‌ای راسخ بر شهادت طلبی بودن حضرت حسین بن علی است. این مسئله در کلام و عمل حضرت هموار نمایان بود ایشان در مناجات خود با خدای متعال تاکید می‌کند: «ای خدای من، ای بزرگ من، دوست دارم که ۷۰ هزار بار در راه اطاعت و محبت تو کشته شوم و زنده شوم. به خصوص آنگاه که کشته شدن من عامل پیروزی دین تو و زنده شدن فرمان تو و محفوظ ماندن شریعت تو باشد.» 🔸 همچنین جمله معروف حضرت در میدان جنگ کربلا مبنی بر اینکه کشته شدن و شهادت در راه خدا بهتر از این است که انسان ننگ را بپذیرد گواهی صادق بر اعتقاد راسخ اباعبدالله حسین(ع) به شهادت طلبی است و در عمل نیز این ویژگی در روز عاشورا را به منصه ظهور رسید. شنیدن عقاید یک سنی مذهب در این باره خالی از لطف نیست. 🔹 شیخ عبدالله علایلی از نویسندگان برجسته اهل سنت می‌نویسد: «امام زندگی و مرگ هر دو را خرد و حقیر می‌نگریست و جز برهان پروردگارش که با او وجود دارد و در آمیخته بود به هیچ چیز دیگر چشم ندوخته بود؛ هر چیز کوچک و بزرگ را فدای آن می‌کرد. حسین تنها به خاطر سروری یافتن ارزش‌ها خود را فدا کرد و بس.» 📝 مرضیه فلاحی|‌ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📋 به این سطرها دقت کنید! «قسمت۲» ‼️ مستر همفر همچنین پایبند نبودن مسلمانان راستین به ملی گرایی و تع
📋 به این سطرها دقت کنید!«قسمت۳» 💢 اکنون ۲۹۰ سال از نگارش خاطرات مستر همفر می‌گذرد؛ اکنون می‌توانیم بفهمیم که حسگری‌های این جاسوس کارکشته انگلیسی در سه قرن پیش چگونه از عظمت و کارآمدی عاشورا و قیام حسینی و تاثیر آن در ترویج روحیه شهادت‌طلبی و مبارزه را دریافته است. انقلاب اسلامی در محرم ۱۳۴۲ آغاز شد و در محرم ۱۳۵۷ به ثمر نشست. 🏳 این انقلاب تنها انقلاب گسترده تاریخی سیاسی بشر بوده که با اتکا به نسخه اصلی نهضت عاشورا توانست از شاه، دستگاه طاغوتی و حامیان بین المللی آن چهره یزیدی در برابر دید مبارزان راستین قرار دهد و سخنان رهبر نهضت را همچون سخنان حسین بن علی(ع) در میان توده‌ها و عامه‌های اجتماع طنین اندازد. عامل و علتی که همفر انگلیسی در سه قرن پیش از آن به عنوان مهم‌ترین مانع جدی در برابر استعمار دنیای اسلام نام برده بود. 📝 محسن فاطمی|‌ 🆔 @farhang_puya
☑️ انقلاب ایران برآمده از نهضت حسینی ➕ بررسی اوضاع سیاسی مذهبی شبه جزیره عرب نشان می‌دهد که در آستانه قیام امام حسین (ع) به سوابق پرورش اندیشه تقلیدی و جذب‌گرایانه توسط فقهای درباری و نیز سوق و پذیرش احادیث جعلی در بطن جامعه اسلامی به طور مستمر در دستان سران بنی‌امیه در توجیه و مشروعیت سیاسی اجتماعی حکومت اموی به بازی گرفته شده بود؛ تفارق دین از سیاست به گونه‌ای مسموم در اندیشه‌های دینی مردم رسوب‌گذاری می‌کرد. 🔻سکوت و تسلیم در برابر سیاست‌گذاری‌های ضد مذهب حکومت اموی و فرمانروایان‌شان در بلاد اسلامی با استناد به قدرت و مشیت الهی از سمپات‌های چنین اعتقادی فلج کننده بود که به اعتراض خونین امام در نفی این اندیشه‌های تحقیرکننده انجامید. امام خمینی(ره) در شرایطی که تبلیغات گروه‌های مارکسیستی، تلاش نظام‌های اجیر دُوَل استعماری شرق و غرب و سکولاریزه کردن جوامع به حد انفجار رسیده بود؛ با احیای سنت مبارزاتی امام حسین(ع) مردم را علیه نظام سیاسی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی برانگیخت. 📝 مرضیه فلاحی|‌ 🆔 @farhang_puya
🇮🇷 ایران کربلاست 💠 عاشورا و حسین بن علی (ع) می‌توانست آنگونه که کشتی انقلاب اسلامی را از میان همه طوفان‌ها و حوادث به سلامت به ساحل پیروزی رسانده بود؛ سرانجام جنگ را نیز به گونه‌ای رقم زند که نه تنها همه معادلات و طرح‌های دنیا علیه انقلاب نتایج معکوس داشته باشد بلکه درست به نفع انقلاب اسلامی منجر شود. 🔰 در این میان سعی و تلاش گروه‌های وابسته به سازمان‌های جاسوسی جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان منافقین در ماه‌های آغازین شروع به تهاجم عراق بر آن بود که این نزاع نظامی را نزاع عرب و عجم و یک درگیری نژادی و قبیله‌ای در منطقه نشان دهند. آنگونه که حزب بعث صدام نیز به گونه‌ای دیگر همین انگیزه را مطرح می‌کند. 🔚 این دو موضع‌گیری واحد، در خارج و داخل ایران از سوی گروه‌های ضد انقلاب و بعث می‌تواند قرینه‌ای باشد از منابع مشترک این دو بخش حضرت امام با آنکه در روز نخست جنگ در اول مهر ۱۳۵۹ صدام یزید خوانده بود تا پایان روزهای جهاد و شهادت، جنگ هشت ساله را بدل از نزاع یزید و حسین(ع) دانستند و فرمودند:«حسینیان امروز ایران کربلاست.» (صحیفه نور، ج۲۰) 📝 محسن فاطمی 🆔 @farhang_puya
🏴 احیای دین در احیای عاشورا 💠 حضرت امام (ره) نقشی والا و عظیم در هدایت و فرماندهی نیروهای شهادت‌طلب و احیای فرهنگ و تفکر بسیجی در جامعه اسلامی ایران به عهده داشت و بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب به رهبری ایشان؛ احیای اسلام ناب محمدی و مهمترین و بارزترین ویژگی آن ترویج فرهنگ شهادت و ایثار‌گری بود. ایشان نهضت عاشورایی امام حسین(ع)را مبنای حرکت خویش در انقلاب اسلامی قرار داد و با تأسی و الگوپذیری از قیام عاشورا به مبارزه با حکومت شاه پرداخت. 🔰 امام بر این باور بود که احیای دین در این عصر بدون احیای عاشورا ممکن نیست. چون تنها راهکار برای احیای دین انقلاب بوده و تنها راه برای به حرکت درآوردن چرخ عظیم انقلاب احیای عاشورا حسینی است. ایشان با اشاره به عظمت هدف والای خویش نهضت خود را سیراب گشته از مکتب امام حسین(ع) می‌دانند و بر تحمل رنج‌ها و سختی‌ها در این راه مقدس تاکید می‌فرمایند:«تکلیف ماهارا سیدالشهدا معلوم کرده است؛ در میدان جنگ از قلت عدد نترسید؛ از شهادت نترسید؛ هر مقدار از عظمت داشته باشد مقصود و ایده انسان به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.» 📘برگرفته از صحیفه امام،ج۱۷،ص۵۵ 🆔 @farhang_puya
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: انقلاب‌‌اسلامی یک حرکت تمدن‌ساز است که بر اساس تفکر شیعی شکل‌گیری می‌شود اگر تفکر شیعی بخواهد این تمدن را ایجاد کند بر چهار اصل بنیادین استوار است که عبارتند از: پذیرش ربوبیت الهی، و پذیرش سلسله مراتب ولایت الهی، ... در صدر اسلام وقتی که این نظریه بعد از رحلت پیغمبر اکرم می‌خواست اجرا شود با چه مشکلاتی روبرو بود؟ 📢 جامعه‌ی زمان پیامبر(ص) به صورت عمومی درک صحیحی از این اصولی که فرمودید نداشت. البته حضرت این اصول را به آن‌ها ابلاغ کرده بودند؛ اما توده‌ی جامعه هنوز یک فهم تبیین شده صحیح از آن نداشتند.چون بخشی از ایمان آن‌ها وابسته به شخص پیامبر بود؛ لذا در جنگ احد وقتی که شنیدند رسول خدا از دار دنیا رفته فرار کردند. و وقتی گفتند رسول خدا زنده است، دوباره به طرف میدان برگشتند. ⚠️ قران به این‌ها تفهیم کرد که توجه شما به رسول خیلی زیاد شده است؛ ولی به رسالت و پیام او توجه نمی‌کنید. لذا اگر ما بخواهیم یک تفسیر از آن سستی‌های اصحاب که بعد از رحلت رسول خدا (ص) پدید آمد و عاملیت بیعت آن‌ها با خلیفه اول، دوم، سوم و بعداً هم دیگران شد، ارائه بدهیم، این تفسیر است که برخی انگیزه‌های جاه‌طلبی و مادی داشتند. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔹 قیام مختار 💢 گاهی فرد یا افرادی یک تنه به میدان آمده‌اند و غمبار‌ترین و شادترین حوادث را در مقاطعی خاص از تاریخ آفریده‌اند. قیام مختار بن ابوعبید ثقفی قیامی نشأت گرفته از قیام و نهضت عاشوراست. هرچند که در تاریخ به مختار انتقاد‌های زیادی وارد است ولی نمی‌توان از تلاش او برای احیا حکومت شیعی در گذشت. 💠 این حرکت را با ندای «یالثارات الحسین» آغاز کرد‌. مختار نقطه شروع این حرکت خویش را کوفه قرارداد او مردی قهرمان و مرید امام بود که شعارش را با نام خدا آغاز کرد و راهش را راه خدا برگزید و پایان کار را لقاء الله می‌دید. او برای تاریخ شیعه ورق زرین دیگری را آفرید. در ملاقات با سران شیعه کوفه هدف قیام خود را این چنین بیان کرد:«من برای اقامه شعار اهل بیت و زنده کردن مرام آنان و گرفتن انتقام خون شهیدان به سوی شما آمده‌ام.» ➕ در آغاز سال ۶۵ هجری شهر کوفه با ورود مختار رنگ دیگری به خود گرفت مردمان بسیار شاد و امیدوار بودند چون عامل ابن زیاد و بنی امیه را بیرون کرده بودند. شیعیان کمترین اعتنایی به نمایندگان ابن زبیر در کوفه داشتند و همه دل به این مرد انقلابی بسته و چشم امیدشان به سوی او بود. وقتی شیعیان از هدف مختار آگاه شدند با وی بیعت کردند که در این میان می‌توان به عبدالرحمان شریح و ابراهیم مالک اشتر اشاره کرد. شعار مختار را اولین بار مسلمین در جنگ بدر به کار بردند و آن عبارت بود از یا منصور اَمِت. ای‌پیروز بمیران. 🖋 فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: انقلاب‌‌اسلامی یک حرکت تمدن‌ساز است که
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❎ در زمان رسول خدا (ص) تقریباً همه‌ی جامعه مرجعیت دینی و سیاسی رسول خدا را پذیرفته بودند اکثریت جامعه ولایت الهی رسول خدا را، که همان مرجعیت الهی، معنوی و ولایت معنوی رسول خدا (ص) است درک نکرده بودند. البته عده‌ی خاصی مانند سلمان، ابوذر و... درک کرده بودند. 💠 لذا همین پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی موجب شد که فوراً یک انسجام اجتماعی در جامعه پدید آید و به دنبال آن یک نظام سیاسی شکل گیرد و مقاومت شکننده‌ای در مقابل استکبار شکل گرفت، به گونه‌ای که جریان کفر و نفاق هرچه حمله می‌کردند بیشتر شکست می‌خوردند، هرچه فشار می آوردند بیشتر به تهی بودن خود پی می‌برند. 〽️ بعد از رحلت رسول خدا (ص) امیرالمومنین (ع) شخصیتی بود که هم مرجعیت دینی، هم مرجعیت سیاسی و هم ولایت معنوی داشت. بعد از ایشان فرزندان او هم داشتند. اما کسانی که دین آن‌ها وابسته به شخص رسول خدا (ص) بود، وقتی رسول خدا در بستر بیماری بودند، ارادت آنها نسبت به این کم شد و پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی آن‌ها سست شد. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❎ در زمان رسول خدا (ص) تقریباً همه‌ی جامعه مرجعیت دین
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟ 🔎 اگر رو بنای تاریخ را نگاه کنیم، بنی امیه بر کار مسلط شده است؛ اما در باطن جامعه و زیربنا، تشیع در حال گسترش بود. هر چند در ظاهر امامت از دست اهل‌بیت گرفته شده و مفصل‌های اقتصادی در اختیار آن‌ها نیست و اهل‌بیت در حاشیه هستند. این کاملاً در تاریخ محسوس است؛ چون اهل‌بیت استراتژی داشتند زمان استراتژی موجب شد که آن‌ها در تاریخ بمانند و اثر بگذارند. 🔖 به نظر من اهل‌بیت اول به دنبال تحکیم پایه‌های فرهنگ اسلامی رفتند بعد از آن اگر زمین آماده بود دنبال تاسیس حکومت اسلامی بودند. چون اگر می‌خواستند حکومت را نگه دارند، فرهنگ ضربه می‌دید، از این‌رو حکومت را رها می‌کردند. این اصل کلی بود که آن‌ها رعایت می‌کردند؛ لذا امام علی (ع) اگر می‌خواست، می‌توانست از طریق خلاف شهر و موازین فرهنگ دینی، حکومت خود را نگه دارد. به همین دلیل می‌گوید حکومت من برود ولی اسلام بماند. 🔑 ائمه (ع) بر اساس همین اصل از زمان بعد از رسول خدا تا زمان عباسی هر زمان حکام وقت با چالش فرهنگی مواجه می‌شدند و دست نیاز به سمت ائمه (ع) دراز می‌کردند به آن‌ها کمک می‌کردند... . 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❌ شیعیان و مسلمانان انقلابی تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه با جبهه‌ی باطل، کار فرهنگی، تربیت نیرو و کادر سازی است، تا با نیروی زیاد بتوان بر حکومت جور غلبه نظامی پیدا کرد. بر همین اساس وقتی امام حسین (ع) به سمت کربلا حرکت می‌کنند، محمد‌بن حنفیه به ایشان می‌گوید : « رو! چرا می‌روید؟ شما می‌روید و کشته می‌شوید. حال خودت می‌خواهی بروی، چرا زن و بچه‌ات را می‌بری؟» 🔘 عبدالله‌ بن جعفر نیز به حضرت می‌گوید: «در سفر به هلاکت می‌رسی! نمی‌گوید که شهید می‌شوی، بلکه به حضرت می‌گوید به هلاکت می‌رسی!»؛ چون این افراد تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه، پیروزی و غلبه نظامی بر دشمن است و شرایط آن هم تا آن موقع فراهم نبود. 🔆 در آن وقت چون بسیاری از یاران و بنی‌هاشم در سفر همراه حضرت نبودند، حضرت سیدالشهدا (ع) نامه رمز‌آلودی را به جوانان بنی‌هاشم می‌نویسند و می‌فرمایند: «هر کس به من ملحق شود شهید می‌شود؛ اما هر کس به من ملحق نشود به فتح و پیروزی هم نمی‌رسد.» 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 شهدا زنده‌اند 🔹 خون و جان گران‌بهاترین و ارزشمندترین دارایی‌های انسان است و انسان مومن این دو کالا را با هیچ سرمایه‌ای عوض نمی‌کند مگر برای دین. فرهنگ مقاومت و جهاد و شهادت در همه ادیان آسمانی وجود داشته است اما با توجه به تحریف‌های صورت گرفته در ادیان دیگر این تعالیم همچون دیگر تعالیم و احکام دینی در اسلام بسیار برجسته‌تر است. 🔸 در اسلام هر کس به خاطر خدا و در راه آرمان مقدس بین جان خویش را فدا کند جایگاهی بس رفیع و والا خواهد داشت شرح ایثارگری‌های کسانی که با تمام وجودشان در راه پیشرفت آیین مقدس اسلام جانفشانی کردند نشان می‌دهد که به دلیل اعتلا و گسترش، دین اسلام آموزش را به پیروان خود داده است و در خلال این تعالیم به آنان آموخته که شهادت در راه خدا و در طریق حق و عدالت به معنای فنا و نابودی و مرگ نیست؛ بلکه جلال و شکوهی عظیم را در پی خواهد داشت. 🔝 مثال عینی و بارز این مسئله را می‌توانیم در شهادت حسین بن علی(ع) ببینیم اکنون که بیش از هزار سال از آن حرکت با شکوه و عظمت امام حسین(ع) می‌گذرد اما می‌بینیم که مردمان دنیا به چه مسلمانان و چه غیر مسلمان چه احترام و جایگاه والایی برای ایشان قائل اند. شاهد ما بر این مدعا اربعین حسینی است. «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدن مرده‌اند بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»(آل‌عمران،۱۶۹) 📝مهیا زاهدین لباف 🆔 @farhang_puya
🔆 با عشق به شهادت این انقلاب حفظ شده است 📿 مردم برای اسلام خون می‌دهند نه برای سیاست. برای سیاست اسلامی. ملت ما به واسطه‌ی اتکا به اسلام، این نهضت را پیش برد. ملت‌ما عاشق شهادت بود؛ با عشق به شهادت این نهضت پیشرفت. اگر این عشق و علاقه نبود، هرگز ما در مقابل آن‌همه قدرت پیروز نمی‌شدیم. پیروزی ما دنبال این بود که همه اسلامی بودید، همه توجه به دیانت داشتید. 📚 صحیفه امام ج ۶، ص۴۱۶ 🆔 @farhang_puya