eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
854 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام خمینی (ره): ‼️ از همین گریه‌ها می‌ترسند 💢 جوان‌های ما خیال نکنند که مساله، مساله «ملتِ گریه» است! این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید «ملت گریه»! آن‌ها از همین گریه‌ها می‌ترسند، برای این‌که گریه‌ای است که بر مظلوم است؛ فریاد مقابل ظالم است. این‌ها شعائر مذهبی ماست که باید حفظ بشود. این‌ها یک است که باید حفظ بشود. 📚صحیفه نور، جلد ١٠، صفحه ٣١ 🆔 @farhang_puya
💠 کربلا الگوی شیعه ☑️ بهره‌برداری شیعه از مقوله شهادت‌طلبی که پیوند ناگسستنی با قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا دارد؛ ظرفیت انقلابی گسترده‌ای در اختیار آنان گذاشته است. تعابیر شهید و شهادت در دین اسلام از تعبیر خاصی نسبت به ادیان دیگر برخوردار است شهادت مرگی از راه کشته شدن است که شهید آگاهانه و به خاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن فی‌سبیل‌الله انتخاب می‌کند. 🔝استفاده از عنصر شهادت‌طلبی از جمله منابع قدرت هر ملتی است که در تمامی مکاتب بشری و ادیان الهی ایثار جان در راه عقیده و کشور یک افتخار بزرگ به حساب می‌آید. مردم نیز برای تمام کسانی که در راه دین و میهن کشته می‌شوند ارزش و احترام خاصی قائل هستند و از آن‌ها الگوبرداری و به نیکی یاد می‌کنند. 🔆 شیعیان در این زمینه واقعه کربلا را الگوی خویش قرار داده اند. الگویی که در ایام محرم قوی‌ترین نیروی ملی و بسیج اجتماعی را در اختیار آنان قرار می‌دهد به شکلی که تمام ملت به سوی یک سوگواری عظیم با احساسات شدید تا آن درجه سوق می‌دهد که باور کردن آن برای کسانی که شاهد آن نبوده‌اند؛ بسیار مشکل است. 🖋زهرا رضائیان 🆔 @farhang_puya
🔰امام رهرو عاشورا 💢 بی‌شک پدیده شدن انقلاب ایران را باید مرهون همین مفاهیم عاشورایی دانست که در فرهنگ مبارزات شیعی نهادینه شده است. به گونه‌ای که امروز انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن را به جهان شناسانده است. ➕ سازش ناپذیری، مبارزه با ظلم و مصادیق آن، استقامت پایداری و پشتکار در مبارزه، احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر، شکست‌ناپذیری، تحول روحی و به ویژه بازیابی نقطه استراتژیک مبارزاتی تشیع، آموزش جهاد و شهادت از کارهای ویژه‌ نهضت حسینی در جریان حرکت انقلاب اسلامی بوده است. 🔆 امام(ره) با ره‌یابی از پیام اصلی حماسه عاشورا، قیام بر ضد حکومت‌های باطل و دست نشانده در حرکت انقلابی خویش، با بازسازی فرهنگ جهاد در میان ملتی که از اجرای سیاست‌های مذهبی گریز خاندان پهلوی و حاکمیت نمودهای فرهنگ غربی در جامعه به ستوه آمده بودند؛ بزرگترین حرکت جهادی معاصر را سازماندهی و هدایت کرد تا سنگ بنای حرکت‌های جهادی ناب و نهضت‌های آزادیبخش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بنیان نهد. ✒️مرضیه فلاحی 🆔 @farhang_puya
🎙 آیت‌الله جوادی آملی: 🔆 در زمان جنگ در خاکریز اول جبهه صدا و نوای حسین حسین بر آسمان طنین انداز بود؛ نه صدای ای ایران. این کشور با نوای یاحسین یاحسین حفظ شده نه ای‌مرز پر گهر. شما دیدید در شب‌های عملیات که سرود «ای‌ایران ای‌مرز پرگهر» جایی نداشت شرف این مملکت با حسین ‌بن‌ علی(ع) تامین شد. 💠 یک وقتی در قم ۹۰ شهید را برای تشییع آورده بودند سخنران مراسم تشییع من ‌بودم. مادران شهید برای وداع با فرزندانشان در سر خیابان چهارمردان قم ایستاده بودند؛ این مادران شهید گویا فرزندان‌شان را به حجله دامادی می‌بردند. مادران به دنبال نعش جوانان؟ آخر مادر بر سر نعش فرزندش آن هم اربا اربا؟! 🔰 آنجا بود که با خودم گفتم دین خدا را نه سخنرانی تو حفظ کرده و نه فتوای فلان عالم. وقتی خدا بخواهد دین را حفظ کند این‌گونه آن را حفظ می‌کند. این است که الان اگر کسی بخواهد بداند سند شش دانگ این کشور به نام کیست؛ باید گفت سیدالشهدا. کشور ایران را اسلام و خون سیدالشهدا حفظ نمود. 🆔 @farhang_puya
🔰 آموزگار فدا شدن 🔹 لقب سیدالشهدا نه تنها برازنده فرزند برومند حضرت امیرالمومنین(ع) است بلکه نشانه‌ای راسخ بر شهادت طلبی بودن حضرت حسین بن علی است. این مسئله در کلام و عمل حضرت هموار نمایان بود ایشان در مناجات خود با خدای متعال تاکید می‌کند: «ای خدای من، ای بزرگ من، دوست دارم که ۷۰ هزار بار در راه اطاعت و محبت تو کشته شوم و زنده شوم. به خصوص آنگاه که کشته شدن من عامل پیروزی دین تو و زنده شدن فرمان تو و محفوظ ماندن شریعت تو باشد.» 🔸 همچنین جمله معروف حضرت در میدان جنگ کربلا مبنی بر اینکه کشته شدن و شهادت در راه خدا بهتر از این است که انسان ننگ را بپذیرد گواهی صادق بر اعتقاد راسخ اباعبدالله حسین(ع) به شهادت طلبی است و در عمل نیز این ویژگی در روز عاشورا را به منصه ظهور رسید. شنیدن عقاید یک سنی مذهب در این باره خالی از لطف نیست. 🔹 شیخ عبدالله علایلی از نویسندگان برجسته اهل سنت می‌نویسد: «امام زندگی و مرگ هر دو را خرد و حقیر می‌نگریست و جز برهان پروردگارش که با او وجود دارد و در آمیخته بود به هیچ چیز دیگر چشم ندوخته بود؛ هر چیز کوچک و بزرگ را فدای آن می‌کرد. حسین تنها به خاطر سروری یافتن ارزش‌ها خود را فدا کرد و بس.» 📝 مرضیه فلاحی|‌ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📋 به این سطرها دقت کنید! «قسمت۲» ‼️ مستر همفر همچنین پایبند نبودن مسلمانان راستین به ملی گرایی و تع
📋 به این سطرها دقت کنید!«قسمت۳» 💢 اکنون ۲۹۰ سال از نگارش خاطرات مستر همفر می‌گذرد؛ اکنون می‌توانیم بفهمیم که حسگری‌های این جاسوس کارکشته انگلیسی در سه قرن پیش چگونه از عظمت و کارآمدی عاشورا و قیام حسینی و تاثیر آن در ترویج روحیه شهادت‌طلبی و مبارزه را دریافته است. انقلاب اسلامی در محرم ۱۳۴۲ آغاز شد و در محرم ۱۳۵۷ به ثمر نشست. 🏳 این انقلاب تنها انقلاب گسترده تاریخی سیاسی بشر بوده که با اتکا به نسخه اصلی نهضت عاشورا توانست از شاه، دستگاه طاغوتی و حامیان بین المللی آن چهره یزیدی در برابر دید مبارزان راستین قرار دهد و سخنان رهبر نهضت را همچون سخنان حسین بن علی(ع) در میان توده‌ها و عامه‌های اجتماع طنین اندازد. عامل و علتی که همفر انگلیسی در سه قرن پیش از آن به عنوان مهم‌ترین مانع جدی در برابر استعمار دنیای اسلام نام برده بود. 📝 محسن فاطمی|‌ 🆔 @farhang_puya
☑️ انقلاب ایران برآمده از نهضت حسینی ➕ بررسی اوضاع سیاسی مذهبی شبه جزیره عرب نشان می‌دهد که در آستانه قیام امام حسین (ع) به سوابق پرورش اندیشه تقلیدی و جذب‌گرایانه توسط فقهای درباری و نیز سوق و پذیرش احادیث جعلی در بطن جامعه اسلامی به طور مستمر در دستان سران بنی‌امیه در توجیه و مشروعیت سیاسی اجتماعی حکومت اموی به بازی گرفته شده بود؛ تفارق دین از سیاست به گونه‌ای مسموم در اندیشه‌های دینی مردم رسوب‌گذاری می‌کرد. 🔻سکوت و تسلیم در برابر سیاست‌گذاری‌های ضد مذهب حکومت اموی و فرمانروایان‌شان در بلاد اسلامی با استناد به قدرت و مشیت الهی از سمپات‌های چنین اعتقادی فلج کننده بود که به اعتراض خونین امام در نفی این اندیشه‌های تحقیرکننده انجامید. امام خمینی(ره) در شرایطی که تبلیغات گروه‌های مارکسیستی، تلاش نظام‌های اجیر دُوَل استعماری شرق و غرب و سکولاریزه کردن جوامع به حد انفجار رسیده بود؛ با احیای سنت مبارزاتی امام حسین(ع) مردم را علیه نظام سیاسی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی برانگیخت. 📝 مرضیه فلاحی|‌ 🆔 @farhang_puya
🇮🇷 ایران کربلاست 💠 عاشورا و حسین بن علی (ع) می‌توانست آنگونه که کشتی انقلاب اسلامی را از میان همه طوفان‌ها و حوادث به سلامت به ساحل پیروزی رسانده بود؛ سرانجام جنگ را نیز به گونه‌ای رقم زند که نه تنها همه معادلات و طرح‌های دنیا علیه انقلاب نتایج معکوس داشته باشد بلکه درست به نفع انقلاب اسلامی منجر شود. 🔰 در این میان سعی و تلاش گروه‌های وابسته به سازمان‌های جاسوسی جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان منافقین در ماه‌های آغازین شروع به تهاجم عراق بر آن بود که این نزاع نظامی را نزاع عرب و عجم و یک درگیری نژادی و قبیله‌ای در منطقه نشان دهند. آنگونه که حزب بعث صدام نیز به گونه‌ای دیگر همین انگیزه را مطرح می‌کند. 🔚 این دو موضع‌گیری واحد، در خارج و داخل ایران از سوی گروه‌های ضد انقلاب و بعث می‌تواند قرینه‌ای باشد از منابع مشترک این دو بخش حضرت امام با آنکه در روز نخست جنگ در اول مهر ۱۳۵۹ صدام یزید خوانده بود تا پایان روزهای جهاد و شهادت، جنگ هشت ساله را بدل از نزاع یزید و حسین(ع) دانستند و فرمودند:«حسینیان امروز ایران کربلاست.» (صحیفه نور، ج۲۰) 📝 محسن فاطمی 🆔 @farhang_puya
🏴 احیای دین در احیای عاشورا 💠 حضرت امام (ره) نقشی والا و عظیم در هدایت و فرماندهی نیروهای شهادت‌طلب و احیای فرهنگ و تفکر بسیجی در جامعه اسلامی ایران به عهده داشت و بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب به رهبری ایشان؛ احیای اسلام ناب محمدی و مهمترین و بارزترین ویژگی آن ترویج فرهنگ شهادت و ایثار‌گری بود. ایشان نهضت عاشورایی امام حسین(ع)را مبنای حرکت خویش در انقلاب اسلامی قرار داد و با تأسی و الگوپذیری از قیام عاشورا به مبارزه با حکومت شاه پرداخت. 🔰 امام بر این باور بود که احیای دین در این عصر بدون احیای عاشورا ممکن نیست. چون تنها راهکار برای احیای دین انقلاب بوده و تنها راه برای به حرکت درآوردن چرخ عظیم انقلاب احیای عاشورا حسینی است. ایشان با اشاره به عظمت هدف والای خویش نهضت خود را سیراب گشته از مکتب امام حسین(ع) می‌دانند و بر تحمل رنج‌ها و سختی‌ها در این راه مقدس تاکید می‌فرمایند:«تکلیف ماهارا سیدالشهدا معلوم کرده است؛ در میدان جنگ از قلت عدد نترسید؛ از شهادت نترسید؛ هر مقدار از عظمت داشته باشد مقصود و ایده انسان به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.» 📘برگرفته از صحیفه امام،ج۱۷،ص۵۵ 🆔 @farhang_puya
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: انقلاب‌‌اسلامی یک حرکت تمدن‌ساز است که بر اساس تفکر شیعی شکل‌گیری می‌شود اگر تفکر شیعی بخواهد این تمدن را ایجاد کند بر چهار اصل بنیادین استوار است که عبارتند از: پذیرش ربوبیت الهی، و پذیرش سلسله مراتب ولایت الهی، ... در صدر اسلام وقتی که این نظریه بعد از رحلت پیغمبر اکرم می‌خواست اجرا شود با چه مشکلاتی روبرو بود؟ 📢 جامعه‌ی زمان پیامبر(ص) به صورت عمومی درک صحیحی از این اصولی که فرمودید نداشت. البته حضرت این اصول را به آن‌ها ابلاغ کرده بودند؛ اما توده‌ی جامعه هنوز یک فهم تبیین شده صحیح از آن نداشتند.چون بخشی از ایمان آن‌ها وابسته به شخص پیامبر بود؛ لذا در جنگ احد وقتی که شنیدند رسول خدا از دار دنیا رفته فرار کردند. و وقتی گفتند رسول خدا زنده است، دوباره به طرف میدان برگشتند. ⚠️ قران به این‌ها تفهیم کرد که توجه شما به رسول خیلی زیاد شده است؛ ولی به رسالت و پیام او توجه نمی‌کنید. لذا اگر ما بخواهیم یک تفسیر از آن سستی‌های اصحاب که بعد از رحلت رسول خدا (ص) پدید آمد و عاملیت بیعت آن‌ها با خلیفه اول، دوم، سوم و بعداً هم دیگران شد، ارائه بدهیم، این تفسیر است که برخی انگیزه‌های جاه‌طلبی و مادی داشتند. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔹 قیام مختار 💢 گاهی فرد یا افرادی یک تنه به میدان آمده‌اند و غمبار‌ترین و شادترین حوادث را در مقاطعی خاص از تاریخ آفریده‌اند. قیام مختار بن ابوعبید ثقفی قیامی نشأت گرفته از قیام و نهضت عاشوراست. هرچند که در تاریخ به مختار انتقاد‌های زیادی وارد است ولی نمی‌توان از تلاش او برای احیا حکومت شیعی در گذشت. 💠 این حرکت را با ندای «یالثارات الحسین» آغاز کرد‌. مختار نقطه شروع این حرکت خویش را کوفه قرارداد او مردی قهرمان و مرید امام بود که شعارش را با نام خدا آغاز کرد و راهش را راه خدا برگزید و پایان کار را لقاء الله می‌دید. او برای تاریخ شیعه ورق زرین دیگری را آفرید. در ملاقات با سران شیعه کوفه هدف قیام خود را این چنین بیان کرد:«من برای اقامه شعار اهل بیت و زنده کردن مرام آنان و گرفتن انتقام خون شهیدان به سوی شما آمده‌ام.» ➕ در آغاز سال ۶۵ هجری شهر کوفه با ورود مختار رنگ دیگری به خود گرفت مردمان بسیار شاد و امیدوار بودند چون عامل ابن زیاد و بنی امیه را بیرون کرده بودند. شیعیان کمترین اعتنایی به نمایندگان ابن زبیر در کوفه داشتند و همه دل به این مرد انقلابی بسته و چشم امیدشان به سوی او بود. وقتی شیعیان از هدف مختار آگاه شدند با وی بیعت کردند که در این میان می‌توان به عبدالرحمان شریح و ابراهیم مالک اشتر اشاره کرد. شعار مختار را اولین بار مسلمین در جنگ بدر به کار بردند و آن عبارت بود از یا منصور اَمِت. ای‌پیروز بمیران. 🖋 فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: انقلاب‌‌اسلامی یک حرکت تمدن‌ساز است که
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❎ در زمان رسول خدا (ص) تقریباً همه‌ی جامعه مرجعیت دینی و سیاسی رسول خدا را پذیرفته بودند اکثریت جامعه ولایت الهی رسول خدا را، که همان مرجعیت الهی، معنوی و ولایت معنوی رسول خدا (ص) است درک نکرده بودند. البته عده‌ی خاصی مانند سلمان، ابوذر و... درک کرده بودند. 💠 لذا همین پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی موجب شد که فوراً یک انسجام اجتماعی در جامعه پدید آید و به دنبال آن یک نظام سیاسی شکل گیرد و مقاومت شکننده‌ای در مقابل استکبار شکل گرفت، به گونه‌ای که جریان کفر و نفاق هرچه حمله می‌کردند بیشتر شکست می‌خوردند، هرچه فشار می آوردند بیشتر به تهی بودن خود پی می‌برند. 〽️ بعد از رحلت رسول خدا (ص) امیرالمومنین (ع) شخصیتی بود که هم مرجعیت دینی، هم مرجعیت سیاسی و هم ولایت معنوی داشت. بعد از ایشان فرزندان او هم داشتند. اما کسانی که دین آن‌ها وابسته به شخص رسول خدا (ص) بود، وقتی رسول خدا در بستر بیماری بودند، ارادت آنها نسبت به این کم شد و پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی آن‌ها سست شد. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❎ در زمان رسول خدا (ص) تقریباً همه‌ی جامعه مرجعیت دین
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟ 🔎 اگر رو بنای تاریخ را نگاه کنیم، بنی امیه بر کار مسلط شده است؛ اما در باطن جامعه و زیربنا، تشیع در حال گسترش بود. هر چند در ظاهر امامت از دست اهل‌بیت گرفته شده و مفصل‌های اقتصادی در اختیار آن‌ها نیست و اهل‌بیت در حاشیه هستند. این کاملاً در تاریخ محسوس است؛ چون اهل‌بیت استراتژی داشتند زمان استراتژی موجب شد که آن‌ها در تاریخ بمانند و اثر بگذارند. 🔖 به نظر من اهل‌بیت اول به دنبال تحکیم پایه‌های فرهنگ اسلامی رفتند بعد از آن اگر زمین آماده بود دنبال تاسیس حکومت اسلامی بودند. چون اگر می‌خواستند حکومت را نگه دارند، فرهنگ ضربه می‌دید، از این‌رو حکومت را رها می‌کردند. این اصل کلی بود که آن‌ها رعایت می‌کردند؛ لذا امام علی (ع) اگر می‌خواست، می‌توانست از طریق خلاف شهر و موازین فرهنگ دینی، حکومت خود را نگه دارد. به همین دلیل می‌گوید حکومت من برود ولی اسلام بماند. 🔑 ائمه (ع) بر اساس همین اصل از زمان بعد از رسول خدا تا زمان عباسی هر زمان حکام وقت با چالش فرهنگی مواجه می‌شدند و دست نیاز به سمت ائمه (ع) دراز می‌کردند به آن‌ها کمک می‌کردند... . 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❌ شیعیان و مسلمانان انقلابی تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه با جبهه‌ی باطل، کار فرهنگی، تربیت نیرو و کادر سازی است، تا با نیروی زیاد بتوان بر حکومت جور غلبه نظامی پیدا کرد. بر همین اساس وقتی امام حسین (ع) به سمت کربلا حرکت می‌کنند، محمد‌بن حنفیه به ایشان می‌گوید : « رو! چرا می‌روید؟ شما می‌روید و کشته می‌شوید. حال خودت می‌خواهی بروی، چرا زن و بچه‌ات را می‌بری؟» 🔘 عبدالله‌ بن جعفر نیز به حضرت می‌گوید: «در سفر به هلاکت می‌رسی! نمی‌گوید که شهید می‌شوی، بلکه به حضرت می‌گوید به هلاکت می‌رسی!»؛ چون این افراد تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه، پیروزی و غلبه نظامی بر دشمن است و شرایط آن هم تا آن موقع فراهم نبود. 🔆 در آن وقت چون بسیاری از یاران و بنی‌هاشم در سفر همراه حضرت نبودند، حضرت سیدالشهدا (ع) نامه رمز‌آلودی را به جوانان بنی‌هاشم می‌نویسند و می‌فرمایند: «هر کس به من ملحق شود شهید می‌شود؛ اما هر کس به من ملحق نشود به فتح و پیروزی هم نمی‌رسد.» 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 شهدا زنده‌اند 🔹 خون و جان گران‌بهاترین و ارزشمندترین دارایی‌های انسان است و انسان مومن این دو کالا را با هیچ سرمایه‌ای عوض نمی‌کند مگر برای دین. فرهنگ مقاومت و جهاد و شهادت در همه ادیان آسمانی وجود داشته است اما با توجه به تحریف‌های صورت گرفته در ادیان دیگر این تعالیم همچون دیگر تعالیم و احکام دینی در اسلام بسیار برجسته‌تر است. 🔸 در اسلام هر کس به خاطر خدا و در راه آرمان مقدس بین جان خویش را فدا کند جایگاهی بس رفیع و والا خواهد داشت شرح ایثارگری‌های کسانی که با تمام وجودشان در راه پیشرفت آیین مقدس اسلام جانفشانی کردند نشان می‌دهد که به دلیل اعتلا و گسترش، دین اسلام آموزش را به پیروان خود داده است و در خلال این تعالیم به آنان آموخته که شهادت در راه خدا و در طریق حق و عدالت به معنای فنا و نابودی و مرگ نیست؛ بلکه جلال و شکوهی عظیم را در پی خواهد داشت. 🔝 مثال عینی و بارز این مسئله را می‌توانیم در شهادت حسین بن علی(ع) ببینیم اکنون که بیش از هزار سال از آن حرکت با شکوه و عظمت امام حسین(ع) می‌گذرد اما می‌بینیم که مردمان دنیا به چه مسلمانان و چه غیر مسلمان چه احترام و جایگاه والایی برای ایشان قائل اند. شاهد ما بر این مدعا اربعین حسینی است. «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدن مرده‌اند بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»(آل‌عمران،۱۶۹) 📝مهیا زاهدین لباف 🆔 @farhang_puya
🔆 با عشق به شهادت این انقلاب حفظ شده است 📿 مردم برای اسلام خون می‌دهند نه برای سیاست. برای سیاست اسلامی. ملت ما به واسطه‌ی اتکا به اسلام، این نهضت را پیش برد. ملت‌ما عاشق شهادت بود؛ با عشق به شهادت این نهضت پیشرفت. اگر این عشق و علاقه نبود، هرگز ما در مقابل آن‌همه قدرت پیروز نمی‌شدیم. پیروزی ما دنبال این بود که همه اسلامی بودید، همه توجه به دیانت داشتید. 📚 صحیفه امام ج ۶، ص۴۱۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❌ شیعیان و مسلمانان انقلابی تا آن زمان احساس می‌کردند
🔹 تأثیر بلند‌مدت حرکت امام حسین (علیه‌السلام) 🔘 آن‌ها نمی‌فهمیدند سیدالشهدا (ع) چه می‌گوید. زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) هم این فتحی را که بعد می‌خواهد اتفاق بیفتد نمی‌دانستند؛ لذا شب عاشورا به امام حسین (علیه‌السلام) می‌فرمود:«چرا تسلیم مرگ شدی؟» هیچ کدام از شهدای کربلا هم حتی حضرت ابوالفضل از فتح و پیروزی بعد از واقعه‌ی کربلا خبر ندارند. ✴️ لذا از هیچ کدام از آن‌ها جمله‌ای نداریم که بگویند برای ما یک فتح و پیروزی بعداً حاصل می‌شود. فقط متعبد به ولایت وارد این معرکه می‌شوند و می‌دانند حسین ابن علی (ع) کار غیرحکیمانه‌ای انجام نمی‌دهد. بعد از خبر شهادت مسلم، معلوم می‌شود کوفی‌ها دیگر حضرت را در این قیام یاری نمی‌کنند و برای قیام فقط یک مسیر بیشتر وجود ندارد و آن هم شهادت است. امام حسین ابن علی (ع) می‌گوید:«هدف قیام اصلاح است.»؛ اما شهادت اثر می‌گذارد. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلا دکتر سلیمانی در نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تأثیر بلند‌مدت حرکت امام حسین (علیه‌السلام) 🔘 آن‌ها نمی‌فهمیدند سیدالشهدا (ع) چه می‌گوید. زینب کب
🔹 تأثیر بلند‌مدت حرکت امام حسین (علیه‌السلام) ⭕️ حضرت قیام خود را با دو بال عقلانیت و مظلومیت، در عالم به پرواز در می‌آورد. حضرت اینگونه استدلال می‌کند که کسی که به کتاب خدا عمل می‌کند بعد شارب‌الخمر هم باشد، فاسد است! آیا شما می‌توانید چنین فردی را به عنوان حاکم اسلامی بپذیرید؟ ❌ در ادامه حضرت می‌فرماید:«رسول خدا به من فرمود:«کسی یک سلطان جائری را ببیند و در مقابل او ساکت باشد، این شخص جهنمی می‌شود» و من بهترین فردی هستم که باید اینجا قیام کنم و دیگر آن بیعتی هم که با معاویه کرده‌ام، الان دیگر نیست، چون معاویه دیگر نیست.» کارهای امام حسین (علیه‌ السلام) عقلانی بود. 🔆 سپس حضرت این استدلال عقلی خود را با مظلومیت می‌آراید. لذا صبح عاشورا می‌فرماید:«اول نسب من را تشخیص دهید که من چه کسی هستم.» بعد می‌فرماید:«به چه جرمی می‌خواهید مرا شهید کنید؟ آیا من کسی از شما را کشتم؟ آیا کسی را مجروح کردم؟ آیا مال شما را ضایع کردم؟» روز عاشورا هم در میدان جنگ علی‌اصغر را می‌آورد این‌ها همه جلوه‌های مظلومیت قیام ایشان است. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلا دکتر سلیمانی در نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت اول) ⭕️ سازش‌ناپذیری و مبارزه با حاکمان ستمگر و مستکبر، یکی از اقدامات اساسی در سیره سیاسی پیشوایان معصوم (ع) به شمار می‌آید؛ آنان از این طریق افزون بر عمل کردن به تکلیف سیاسی- الاهی خویش، شیوه‌های گوناگون مبارزه را به توده‌ها نشان می‌دادند و به آنان آگاهی سیاسی نیز می‌بخشیدند. ⚔ پیامبر اکرم (ص) به مدت ۱۳ سال در مکه با مبارزه بی‌امان در برابر موانع گوناگون، زمینه تاسیس حکومت در مدینه را فراهم ساخت و بعد از ایشان هم هر یک از امامان معصوم (ع) به شیوه‌ای متناسب با زمان خویش تا پای جان در برابر مستکبران مبارزه کردند. 🛡 پس از قیام و شهادت امام حسین (ع) و خاندان و یارانش، مقاومت سیاسی در جامعه اسلامی به شکل قیام‌ها و نهضت‌های خونین ادامه یافت. در این فطرت تاریخی امام سجاد (ع) به صورت مستقیم دخالتی نداشت اما آن حضرت به واقع محور مبارزه بود. 📝 زهرا ملک‌زاده در نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت اول) ⭕️ سازش‌ناپذیری و مبارزه با حاکمان ست
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت دوم) ⚔ موضع امام چهارم در برابر یزید بن معاویه، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و دیگر حاکمان جور، عدم پذیرش، مقاومت آرام سیاسی و در عین حال حمایت و تأیید غیر‌آشکار برخی انقلابیون بود. مهم‌ترین شیوه مبارزاتی مورد استفاده امام سجاد (ع) در این دوره، استفاده از سلاح دعا و تبیین دقیق‌ترین اندیشه سیاسی-اعتقادی در این قالب بود. 🔎 در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) مقاومت سیاسی ضد امویان ادامه یافت. خلیفه اموی دریافته بود که منشأ آگاهی و مقاومت‌های سیاسی، این دو امام بزرگوار هستند؛ از این رو آن دو را از مدینه به پایتخت حکومت (شام) فرا‌خواند و زندانی کرد. ⛓ دوران امام کاظم (ع) تجسم موضع‌گیری‌های سیاسی و درگیری‌های سخت و حساس ایشان با حاکمان ستمگر وقت (منصور، مهدی، هادی عباسی و هارون الرشید) بود؛ از این رو حاکمان عباسی آن حضرت را سالیان طولانی به زندان افکندند. امام مدت‌ها در زندان هارون در غل و زنجیر بود و از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا سرانجام به شهادت رسید. 📑 یادداشتی از زهرا ملک‌زاده در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت دوم) ⚔ موضع امام چهارم در برابر یزید بن مع
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت‌سوم) 💡 در دوران امام رضا (ع) آن حضرت چهره بارز مقاومت و رهبر سیاسی-دینی امت بود. در این دوره مامون سعی کرد با طرح فرمان ولیعهدی امام رضا (ع) ایشان را از مدینه به پایتخت فراخواند و عملکرد امام رضا را از نزدیک زیر نظر بگیرد اما این تلاش نیز سرانجامی چون شهادت امام به دنبال نداشت. 📿 مأمون با دلجویی ظاهری از امام جواد (ع) و تزویج دخترش "ام‌الفضل" به آن حضرت سعی کرد توجه مردم را به سوی خود بکشاند اما سرانجام آن حضرت نیز پس از مرگ مأمون و به قدرت رسیدن پسرش معتصم عباسی، توسط وی به شهادت رسید. در دوران امام هادی (ع) ایشان با مقاومت در برابر ستمگران، امت اسلامی را تحت تعلیم و تربیت سیاسی-دینی خویش قرار داد. 📝 زهرا ملک‌زاده در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🏴 اگر‌ این روضه‌ها نبود! ▫️ما اصلاً دین خود را از کجا یاد گرفتیم؟! اگر این روضه‌ها و (ع) و ... نبود ما اصلاً‌ دین اسلام را از کجا یاد می‌گرفتیم؟! امام (ره) هم از روز اول گفت اين مراسم محرم و صفر را حفظ کنيد. ما ساخته‌ی اینها هستیم. ۹۷/۰۳/۳۱ 🆔 @farhang_puya
🖇آیت الله حائری شیرازی: 📎اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت باقی مانده بودند، این‏قدر صدمه نمی‏‌دیدند. 📂نگرانی فاطمه علیها السلام این است که اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت خودشان مانده بودند، این‏قدر صدمه نمی‏ دیدند که با اتفاقات بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله صدمه دیدند. 📑زمانی‏ که در عهد جاهلیت بودند و بالا نیامده بودند، افتادنشان به‏ معنای شکستن استخوان‏ هایشان بود، اما حالا اگر ارتباطشان با اسلام قطع شود و بیفتند، هیچ جای سالمی برایشان نمی‏‌ماند و از دورۀ جاهلیت هم بدتر می‏‌شوند. 📃اگر سنگی را بشکنید، اتفاقی برای آن نمی‏ افتد؛ چون مراتبی از حیات ندارد که از آن گرفته شود. آن سنگ قیمتی دارد و وقتی بشکند، قیمتش کم می‏‌شود، اما درخت وقتی حیاتش را از دست می‏‌دهد، وضعیت دیگری پیدا می‏‌کند؛ به‏ خاطر اینکه مرتبه‏‌ای از حیات دارد که از آن گرفته می‏‌شود. 📩خسارت زمین خوردن آن بیشتر از خسارت زمین خوردن سنگ است. جانوران مرتبۀ بالاتری از حیات را دارند و وقتی این مرتبه از آنها گرفته مشود، سقوط بیشتری پیدا می‏‌کنند. 🔊انسان در مرتبه‏‌ای بالاتر از تمام جانوران قرار دارد و در مرتبۀ حیات، بالاتر آمده است. وقتی انسان سقوط می‏کند، نابودی‏ اش سخت‏.تر است و خوبی‏‌اش به بدی و تعفّن تبدیل می‏‌شود و این عفونت در اخلاقش ظاهر می‏‌شود. ◾️حسین‏ ابن‏ علی علیه السلام در عاشورا در آخرین لحظات به بنی‏ امیه فرمود: «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ» (واى بر شما اى پيروان خاندان ابى‏ سفيان، اگر دينى نداريد و از روز معاد نمی‏ ترسید،‏ دستِ‏کم در دنياى خود آزادمرد باشيد و اگر به گمان خود عرب‏ نژاديد، به شئون نژادى خود بازگرديد). 💬بیایید جاهلی بشوید؛ بیایید با من مانند اهل جاهلیت رفتار کنید؛ بیایید از اجداد جاهلیتان یاد بگیرید؛ صفات عهد جاهلی‏تان را از دست ندهید. ◽️یعنی صد رحمت به اجداد جاهلیت! شما به مراتب چیزی پَست‏ تر از آنها شدید. او می‏‌فرماید کدام یک از اجداد شما در جنگ‏‌های جاهلی قبل از اینکه کار مَرد را تمام کند، به سمت خیمه‏ هایش حمله می‏کند؟! ابن‏ سعد وقتی این را شنید تصدیق کرد و گفت راست می‏گویی و دستور داد برگردند. 📚کتاب آئینه تمام نما/فصل ۳، عوامل واقعۀ عاشورا/ صفحه ۱۳۲ 🆔 @farhang_puya
✅ برترین عبادت 💠 سید‌الشهدا‌ء (علیه‌السلام): ✳️ گروهى خدا را از روى ميل به بهشت عبادت می‌كنند، كه اين عبادت تجارت‏‌ كنندگان است و گروهى خدا را از ترس دوزخ می‌پرستند و اين عبادت بردگان است، و گروهى خدا را به سبب شايستگى می‌پرستند، و اين عبادت آزادگان است كه برترين عبادت است. 📚 تحف العقول، ص ۲۷۹ ح۴ 🆔 @farhang_puya
💡 قیام امام حسین الگوی نسل‌ها (قسمت اول) 🔰 بسیاری از جنبش‌ها و قیام‌های شیعی از نهضت سیدالشهدا (ع) الگو‌برداری کردند. قیام سیدالشهدا (ع) تاثیر کوتاه مدتش این بود که نگذاشت امویان شعار و اعتقاد به توحید و نبوت را نابود کنند. لذا امام سجاد (ع) در پاسخ به ابراهیم بن طلحه در دمشق که گفت: «پدر شما با پدر من بر سر چیزی جنگید که عاقبت به آن نرسید» فرمود:«وقت نماز شد اذان و اقامه بگو می‌فهمی چه کسی غلبه پیدا کرد.» ❇️ یعنی اگر قیام پدرم نبود امروز بر بالای مأذنه‌ها «اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان محمد رسول الله» شنیده نمی‌شد. به علاوه چندین قیام کوتاه‌مدت رخ داد که کاملاً متأثر از قیام عاشورا بود؛ مانند قیام مردم مدینه، قیام مختار، قیام توابین که همه بر ضد امویان بود. 🌐 تاثیر قیام عاشورا در میان‌مدت، شکل‌گیری قیام‌های زیدیه، علویان و تشکیل حکومت‌هایی چون: علویان طبرستان، حکومت آل بویه، حکومت صفویه، در کنار این آثار پدید آمدن نهضت اشک و زیارت امام حسین (ع) بود که هر روز دامنه آن افزوده شد و بسیاری از حرکت‌های فرهنگی اجتماعی و سیاسی شیعه را آبیاری کرد. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya