eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❎ در زمان رسول خدا (ص) تقریباً همه‌ی جامعه مرجعیت دین
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟ 🔎 اگر رو بنای تاریخ را نگاه کنیم، بنی امیه بر کار مسلط شده است؛ اما در باطن جامعه و زیربنا، تشیع در حال گسترش بود. هر چند در ظاهر امامت از دست اهل‌بیت گرفته شده و مفصل‌های اقتصادی در اختیار آن‌ها نیست و اهل‌بیت در حاشیه هستند. این کاملاً در تاریخ محسوس است؛ چون اهل‌بیت استراتژی داشتند زمان استراتژی موجب شد که آن‌ها در تاریخ بمانند و اثر بگذارند. 🔖 به نظر من اهل‌بیت اول به دنبال تحکیم پایه‌های فرهنگ اسلامی رفتند بعد از آن اگر زمین آماده بود دنبال تاسیس حکومت اسلامی بودند. چون اگر می‌خواستند حکومت را نگه دارند، فرهنگ ضربه می‌دید، از این‌رو حکومت را رها می‌کردند. این اصل کلی بود که آن‌ها رعایت می‌کردند؛ لذا امام علی (ع) اگر می‌خواست، می‌توانست از طریق خلاف شهر و موازین فرهنگ دینی، حکومت خود را نگه دارد. به همین دلیل می‌گوید حکومت من برود ولی اسلام بماند. 🔑 ائمه (ع) بر اساس همین اصل از زمان بعد از رسول خدا تا زمان عباسی هر زمان حکام وقت با چالش فرهنگی مواجه می‌شدند و دست نیاز به سمت ائمه (ع) دراز می‌کردند به آن‌ها کمک می‌کردند... . 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❌ شیعیان و مسلمانان انقلابی تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه با جبهه‌ی باطل، کار فرهنگی، تربیت نیرو و کادر سازی است، تا با نیروی زیاد بتوان بر حکومت جور غلبه نظامی پیدا کرد. بر همین اساس وقتی امام حسین (ع) به سمت کربلا حرکت می‌کنند، محمد‌بن حنفیه به ایشان می‌گوید : « رو! چرا می‌روید؟ شما می‌روید و کشته می‌شوید. حال خودت می‌خواهی بروی، چرا زن و بچه‌ات را می‌بری؟» 🔘 عبدالله‌ بن جعفر نیز به حضرت می‌گوید: «در سفر به هلاکت می‌رسی! نمی‌گوید که شهید می‌شوی، بلکه به حضرت می‌گوید به هلاکت می‌رسی!»؛ چون این افراد تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه، پیروزی و غلبه نظامی بر دشمن است و شرایط آن هم تا آن موقع فراهم نبود. 🔆 در آن وقت چون بسیاری از یاران و بنی‌هاشم در سفر همراه حضرت نبودند، حضرت سیدالشهدا (ع) نامه رمز‌آلودی را به جوانان بنی‌هاشم می‌نویسند و می‌فرمایند: «هر کس به من ملحق شود شهید می‌شود؛ اما هر کس به من ملحق نشود به فتح و پیروزی هم نمی‌رسد.» 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 شهدا زنده‌اند 🔹 خون و جان گران‌بهاترین و ارزشمندترین دارایی‌های انسان است و انسان مومن این دو کالا را با هیچ سرمایه‌ای عوض نمی‌کند مگر برای دین. فرهنگ مقاومت و جهاد و شهادت در همه ادیان آسمانی وجود داشته است اما با توجه به تحریف‌های صورت گرفته در ادیان دیگر این تعالیم همچون دیگر تعالیم و احکام دینی در اسلام بسیار برجسته‌تر است. 🔸 در اسلام هر کس به خاطر خدا و در راه آرمان مقدس بین جان خویش را فدا کند جایگاهی بس رفیع و والا خواهد داشت شرح ایثارگری‌های کسانی که با تمام وجودشان در راه پیشرفت آیین مقدس اسلام جانفشانی کردند نشان می‌دهد که به دلیل اعتلا و گسترش، دین اسلام آموزش را به پیروان خود داده است و در خلال این تعالیم به آنان آموخته که شهادت در راه خدا و در طریق حق و عدالت به معنای فنا و نابودی و مرگ نیست؛ بلکه جلال و شکوهی عظیم را در پی خواهد داشت. 🔝 مثال عینی و بارز این مسئله را می‌توانیم در شهادت حسین بن علی(ع) ببینیم اکنون که بیش از هزار سال از آن حرکت با شکوه و عظمت امام حسین(ع) می‌گذرد اما می‌بینیم که مردمان دنیا به چه مسلمانان و چه غیر مسلمان چه احترام و جایگاه والایی برای ایشان قائل اند. شاهد ما بر این مدعا اربعین حسینی است. «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدن مرده‌اند بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»(آل‌عمران،۱۶۹) 📝مهیا زاهدین لباف 🆔 @farhang_puya
🔆 با عشق به شهادت این انقلاب حفظ شده است 📿 مردم برای اسلام خون می‌دهند نه برای سیاست. برای سیاست اسلامی. ملت ما به واسطه‌ی اتکا به اسلام، این نهضت را پیش برد. ملت‌ما عاشق شهادت بود؛ با عشق به شهادت این نهضت پیشرفت. اگر این عشق و علاقه نبود، هرگز ما در مقابل آن‌همه قدرت پیروز نمی‌شدیم. پیروزی ما دنبال این بود که همه اسلامی بودید، همه توجه به دیانت داشتید. 📚 صحیفه امام ج ۶، ص۴۱۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❌ شیعیان و مسلمانان انقلابی تا آن زمان احساس می‌کردند
🔹 تأثیر بلند‌مدت حرکت امام حسین (علیه‌السلام) 🔘 آن‌ها نمی‌فهمیدند سیدالشهدا (ع) چه می‌گوید. زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) هم این فتحی را که بعد می‌خواهد اتفاق بیفتد نمی‌دانستند؛ لذا شب عاشورا به امام حسین (علیه‌السلام) می‌فرمود:«چرا تسلیم مرگ شدی؟» هیچ کدام از شهدای کربلا هم حتی حضرت ابوالفضل از فتح و پیروزی بعد از واقعه‌ی کربلا خبر ندارند. ✴️ لذا از هیچ کدام از آن‌ها جمله‌ای نداریم که بگویند برای ما یک فتح و پیروزی بعداً حاصل می‌شود. فقط متعبد به ولایت وارد این معرکه می‌شوند و می‌دانند حسین ابن علی (ع) کار غیرحکیمانه‌ای انجام نمی‌دهد. بعد از خبر شهادت مسلم، معلوم می‌شود کوفی‌ها دیگر حضرت را در این قیام یاری نمی‌کنند و برای قیام فقط یک مسیر بیشتر وجود ندارد و آن هم شهادت است. امام حسین ابن علی (ع) می‌گوید:«هدف قیام اصلاح است.»؛ اما شهادت اثر می‌گذارد. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلا دکتر سلیمانی در نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تأثیر بلند‌مدت حرکت امام حسین (علیه‌السلام) 🔘 آن‌ها نمی‌فهمیدند سیدالشهدا (ع) چه می‌گوید. زینب کب
🔹 تأثیر بلند‌مدت حرکت امام حسین (علیه‌السلام) ⭕️ حضرت قیام خود را با دو بال عقلانیت و مظلومیت، در عالم به پرواز در می‌آورد. حضرت اینگونه استدلال می‌کند که کسی که به کتاب خدا عمل می‌کند بعد شارب‌الخمر هم باشد، فاسد است! آیا شما می‌توانید چنین فردی را به عنوان حاکم اسلامی بپذیرید؟ ❌ در ادامه حضرت می‌فرماید:«رسول خدا به من فرمود:«کسی یک سلطان جائری را ببیند و در مقابل او ساکت باشد، این شخص جهنمی می‌شود» و من بهترین فردی هستم که باید اینجا قیام کنم و دیگر آن بیعتی هم که با معاویه کرده‌ام، الان دیگر نیست، چون معاویه دیگر نیست.» کارهای امام حسین (علیه‌ السلام) عقلانی بود. 🔆 سپس حضرت این استدلال عقلی خود را با مظلومیت می‌آراید. لذا صبح عاشورا می‌فرماید:«اول نسب من را تشخیص دهید که من چه کسی هستم.» بعد می‌فرماید:«به چه جرمی می‌خواهید مرا شهید کنید؟ آیا من کسی از شما را کشتم؟ آیا کسی را مجروح کردم؟ آیا مال شما را ضایع کردم؟» روز عاشورا هم در میدان جنگ علی‌اصغر را می‌آورد این‌ها همه جلوه‌های مظلومیت قیام ایشان است. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلا دکتر سلیمانی در نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت اول) ⭕️ سازش‌ناپذیری و مبارزه با حاکمان ستمگر و مستکبر، یکی از اقدامات اساسی در سیره سیاسی پیشوایان معصوم (ع) به شمار می‌آید؛ آنان از این طریق افزون بر عمل کردن به تکلیف سیاسی- الاهی خویش، شیوه‌های گوناگون مبارزه را به توده‌ها نشان می‌دادند و به آنان آگاهی سیاسی نیز می‌بخشیدند. ⚔ پیامبر اکرم (ص) به مدت ۱۳ سال در مکه با مبارزه بی‌امان در برابر موانع گوناگون، زمینه تاسیس حکومت در مدینه را فراهم ساخت و بعد از ایشان هم هر یک از امامان معصوم (ع) به شیوه‌ای متناسب با زمان خویش تا پای جان در برابر مستکبران مبارزه کردند. 🛡 پس از قیام و شهادت امام حسین (ع) و خاندان و یارانش، مقاومت سیاسی در جامعه اسلامی به شکل قیام‌ها و نهضت‌های خونین ادامه یافت. در این فطرت تاریخی امام سجاد (ع) به صورت مستقیم دخالتی نداشت اما آن حضرت به واقع محور مبارزه بود. 📝 زهرا ملک‌زاده در نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت اول) ⭕️ سازش‌ناپذیری و مبارزه با حاکمان ست
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت دوم) ⚔ موضع امام چهارم در برابر یزید بن معاویه، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و دیگر حاکمان جور، عدم پذیرش، مقاومت آرام سیاسی و در عین حال حمایت و تأیید غیر‌آشکار برخی انقلابیون بود. مهم‌ترین شیوه مبارزاتی مورد استفاده امام سجاد (ع) در این دوره، استفاده از سلاح دعا و تبیین دقیق‌ترین اندیشه سیاسی-اعتقادی در این قالب بود. 🔎 در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) مقاومت سیاسی ضد امویان ادامه یافت. خلیفه اموی دریافته بود که منشأ آگاهی و مقاومت‌های سیاسی، این دو امام بزرگوار هستند؛ از این رو آن دو را از مدینه به پایتخت حکومت (شام) فرا‌خواند و زندانی کرد. ⛓ دوران امام کاظم (ع) تجسم موضع‌گیری‌های سیاسی و درگیری‌های سخت و حساس ایشان با حاکمان ستمگر وقت (منصور، مهدی، هادی عباسی و هارون الرشید) بود؛ از این رو حاکمان عباسی آن حضرت را سالیان طولانی به زندان افکندند. امام مدت‌ها در زندان هارون در غل و زنجیر بود و از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا سرانجام به شهادت رسید. 📑 یادداشتی از زهرا ملک‌زاده در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت دوم) ⚔ موضع امام چهارم در برابر یزید بن مع
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت‌سوم) 💡 در دوران امام رضا (ع) آن حضرت چهره بارز مقاومت و رهبر سیاسی-دینی امت بود. در این دوره مامون سعی کرد با طرح فرمان ولیعهدی امام رضا (ع) ایشان را از مدینه به پایتخت فراخواند و عملکرد امام رضا را از نزدیک زیر نظر بگیرد اما این تلاش نیز سرانجامی چون شهادت امام به دنبال نداشت. 📿 مأمون با دلجویی ظاهری از امام جواد (ع) و تزویج دخترش "ام‌الفضل" به آن حضرت سعی کرد توجه مردم را به سوی خود بکشاند اما سرانجام آن حضرت نیز پس از مرگ مأمون و به قدرت رسیدن پسرش معتصم عباسی، توسط وی به شهادت رسید. در دوران امام هادی (ع) ایشان با مقاومت در برابر ستمگران، امت اسلامی را تحت تعلیم و تربیت سیاسی-دینی خویش قرار داد. 📝 زهرا ملک‌زاده در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🏴 اگر‌ این روضه‌ها نبود! ▫️ما اصلاً دین خود را از کجا یاد گرفتیم؟! اگر این روضه‌ها و (ع) و ... نبود ما اصلاً‌ دین اسلام را از کجا یاد می‌گرفتیم؟! امام (ره) هم از روز اول گفت اين مراسم محرم و صفر را حفظ کنيد. ما ساخته‌ی اینها هستیم. ۹۷/۰۳/۳۱ 🆔 @farhang_puya
🖇آیت الله حائری شیرازی: 📎اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت باقی مانده بودند، این‏قدر صدمه نمی‏‌دیدند. 📂نگرانی فاطمه علیها السلام این است که اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت خودشان مانده بودند، این‏قدر صدمه نمی‏ دیدند که با اتفاقات بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله صدمه دیدند. 📑زمانی‏ که در عهد جاهلیت بودند و بالا نیامده بودند، افتادنشان به‏ معنای شکستن استخوان‏ هایشان بود، اما حالا اگر ارتباطشان با اسلام قطع شود و بیفتند، هیچ جای سالمی برایشان نمی‏‌ماند و از دورۀ جاهلیت هم بدتر می‏‌شوند. 📃اگر سنگی را بشکنید، اتفاقی برای آن نمی‏ افتد؛ چون مراتبی از حیات ندارد که از آن گرفته شود. آن سنگ قیمتی دارد و وقتی بشکند، قیمتش کم می‏‌شود، اما درخت وقتی حیاتش را از دست می‏‌دهد، وضعیت دیگری پیدا می‏‌کند؛ به‏ خاطر اینکه مرتبه‏‌ای از حیات دارد که از آن گرفته می‏‌شود. 📩خسارت زمین خوردن آن بیشتر از خسارت زمین خوردن سنگ است. جانوران مرتبۀ بالاتری از حیات را دارند و وقتی این مرتبه از آنها گرفته مشود، سقوط بیشتری پیدا می‏‌کنند. 🔊انسان در مرتبه‏‌ای بالاتر از تمام جانوران قرار دارد و در مرتبۀ حیات، بالاتر آمده است. وقتی انسان سقوط می‏کند، نابودی‏ اش سخت‏.تر است و خوبی‏‌اش به بدی و تعفّن تبدیل می‏‌شود و این عفونت در اخلاقش ظاهر می‏‌شود. ◾️حسین‏ ابن‏ علی علیه السلام در عاشورا در آخرین لحظات به بنی‏ امیه فرمود: «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ» (واى بر شما اى پيروان خاندان ابى‏ سفيان، اگر دينى نداريد و از روز معاد نمی‏ ترسید،‏ دستِ‏کم در دنياى خود آزادمرد باشيد و اگر به گمان خود عرب‏ نژاديد، به شئون نژادى خود بازگرديد). 💬بیایید جاهلی بشوید؛ بیایید با من مانند اهل جاهلیت رفتار کنید؛ بیایید از اجداد جاهلیتان یاد بگیرید؛ صفات عهد جاهلی‏تان را از دست ندهید. ◽️یعنی صد رحمت به اجداد جاهلیت! شما به مراتب چیزی پَست‏ تر از آنها شدید. او می‏‌فرماید کدام یک از اجداد شما در جنگ‏‌های جاهلی قبل از اینکه کار مَرد را تمام کند، به سمت خیمه‏ هایش حمله می‏کند؟! ابن‏ سعد وقتی این را شنید تصدیق کرد و گفت راست می‏گویی و دستور داد برگردند. 📚کتاب آئینه تمام نما/فصل ۳، عوامل واقعۀ عاشورا/ صفحه ۱۳۲ 🆔 @farhang_puya
✅ برترین عبادت 💠 سید‌الشهدا‌ء (علیه‌السلام): ✳️ گروهى خدا را از روى ميل به بهشت عبادت می‌كنند، كه اين عبادت تجارت‏‌ كنندگان است و گروهى خدا را از ترس دوزخ می‌پرستند و اين عبادت بردگان است، و گروهى خدا را به سبب شايستگى می‌پرستند، و اين عبادت آزادگان است كه برترين عبادت است. 📚 تحف العقول، ص ۲۷۹ ح۴ 🆔 @farhang_puya