نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت اول) 📏 روش کار کلان آن حضرت (علیه
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت دوم)
2⃣ مردم محوری
🔻 همچنان که پیشتر به آن اشاره شد، یکی از اهداف حکومت امام علی (علیه السلام) اصل «تربیت» است. در تربیت، انسان، محور اساسی است؛ بنابراین در حکومتهای الهی؛ مانند حکومت امیرالمومنین (علیه السلام) مردم نقش اساسی را ایفا میکنند و حکومت، ابزاری برای رشد و تعالی مردم است.
🔸 حضرت (علیه السلام) در فرازهای مختلف از بیانات گهربار خود بر اصل «مردممحوری» تاکید مینمایند. ایشان کارگزاران حکومتی را خزانهداران مردم دانسته و آن را به انصاف با مردم و جلب رضایت آنان فرا میخوانند. ایشان حقوق بین حکومت و مردم را از بزرگترین حقوق الهی دانسته و کارگزاران را به رعایت حقوق بردم امر میکنند.
🔹 ایشان همچنین در نامهای خطاب به کارگزاران زکات و صدقات (وجوهات شرعی) زمان سفارش آنان به تقوای الهی و رعایت حقوق و حال مردم، اعتماد به مردم و تلاش برای جلب اعتماد آنان را شرطی اساسی در انجام ماموریتهایشان به شمار میآورند.
🗃 منابع: نامههای ۱، ۳۱، ۵۴، ۵۱، ۵۳، خطبه ۲۰۷، نامه ۲۵
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت دوم) 2⃣ مردم محوری 🔻 همچنان که
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت سوم)
2⃣ مردممحوری
✳️ امام علی (علیه السلام) ضمن تاکید بر مسائلی از قبیل: اطلاع رسانی شفاف به مردم و تامین رفاه عمومی آنان بر لزوم دستیابی به لوازم مردم محوری توسط حاکمان؛ مانند: هماهنگی معیشتی با مردم، جایگاه مردمی و ضداشرافی، گذشت و مدارا با مردم تأکید مینمایند.
🔸 ایشان کارگزاران را به پیوند هر چه بیشتر با مردان فرا میخوانند و بر رعایت حقوق عامهی مردم از قبیل: حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و قضایی مردم تاکید مینمایند و در عین حال حتی با رعایت حقوق دشمنان و اقلیتها را ضروری میشمارند.
🔹 نکته قابل توجه آنکه حضرت بر مقبولیت مردمی حکومت خویش اشاره کرده و آن را شرط لازم برای مشروعیتبخشی سیاسی حکومت میدانند. «من قصد مردم نکردم تا اینکه مردم قصد من کردند (و به سویم آمدند) و برای بیعت، دست به سوی آنان دراز نکردم تا اینکه ایشان دست دراز کردند و با من بیعت کردند.
🗃 منابع: نهجالبلاغه نامه ۶۷، ۶۹، خطبه ۲۰۰ و نامه ۴۵ (خطاب به عثمانبن حنیف انصاری) نامه ۴۵، نامه ۵۳ و خطبه ۴۴، نامه ۶۷، ۵۳، خطبه ۴۰، ۳۴، ۲۲۳، ۱۰۴، خطبه ۱۱۷ و نامههای ۱۴ و ۲۹، ۴۹ خطبه۲۷، نامههای ۵۱، ۵۳، ۱۹. نامه ۵۴
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔆 روحانیت مردمی
🔺 روحانیت در کشور ما متکی به مردم است و هیچ وابستگی به قدرتها نبوده است. امروز هم روحانیون به هیچ قدرتی وابسته نیستند. مردم همیشه قداستی برای روحانیت قائل بودند و به حمدالله امروز هم قائلاند. مردم روحانیت را مجموعه پاک و سالم و قابل اعتماد میدانند.
🔻 میبینیم دشمن از تجربههای خود در این زمینه استفاده میکند و میفهمد که باید روحانیت را در چشم مردم از حیثیت و اعتبار انداخت. همه تلاششان این است. تبلیغات می کنند، دروغ میگویند، اگر مسئله کوچکی را در جایی پیدا کند چندین برابر بزرگ میکنند برای اینکه روحانیت را از چشم مردم بیندازند. خوبیها و گذشت و فداکاری آنان را نمیگویند، علم و دانش روحانیت را انکار میکنند و تقوای آنها را منکر میشوند.
📆 بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۱/۱۱/۱۸
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
💢 فقیه سیاسی
❇️ کوشش آقایان در تهذیب نفس، در تحکیم مبادی اسلام در تحکیم فقه اسلام، این فقه غنی. در عالم مثل فقه شما چیزی نیست این فقه غنی را بسطش دهید. در عین حالی که فقیه هستید جناح سیاست را رها نکنید. تفکر کنید در امور وارد بشوید، در امور دخالت کنید. من فقیهم و دیگر کاری ندارم به چیزی نمیشود. شما فقیه هستید ولی باید در امور دخالت کنید در مقدرات مردم دخالت کنید. شما پاسداران اسلام هستید باید پاسداری کنید.
📖 صحیفه امام، ج ۶، ص ۲۹۰
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت سوم) 2⃣ مردممحوری ✳️ امام علی (
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت چهارم)
3⃣ عدالتمحوری
🕌 در بحث اهداف حکومت بیان گردید که از محوریترین اصول در دیدگاه امام علی (ع) تحقق عدالت در همه ابعاد آن است. حضرت (ع) بر اساس اصل حقمداری و در راه اجرای عدالت، هیچ ملاحظهای جز انجام وظیفه و کسب رضای الهی در نظر نداشتند. با ذکر چند نمونه از نمودهای این اصل که در دوران حکومت ایشان، ادعای فوق ثابت خواهد شد:
1⃣ در مورد زمینهای واگذار شده در زمان قبل از خلافت حضرت علی (ع) که به افرادی بخشیده شده بود، ایشان با شدت سوگند یاد کردند که اگر آنها را بیابم به بیت المال بازخواهم گرداند حتی اگر مهریه زنان قرار گرفته باشند.
2⃣ سخنرانی حضرت، پس از فرو نشاندن شورش نهروان در سال (۳۸ هجری) که در کوفه ایراد شد و در آن به سابقهی خود اشاره میکنند که در هیچ جا درباره حق، کوتاه نیامدهاند.
3⃣ هنگامی که به علت رعایت مساوات در تقسیم بیت المال، مورد انتقاد قرار گرفتن و به ایشان گفتند که مردم به دنیا دل بستهاند، معاویه با هدایا و پولهای فراوان، آنان را جذب میکند، شما هم از اموال عمومی به اشراف عرب و بزرگان قریش ببخش و از تقسیم مساوی بیتالمال دست بردارد تا به تو گرایش پیدا کنند، امام (ع) اظهار داشتند که اگر این اموال از خودم بود، آنها را به طور مساوی در میان مردم تقسیم میکردم، چه رسد که جزو اموال خداست.
🗃 منابع: نهجالبلاغه، خطبه ۱۵، خطبه ۳۷، خطبه ۱۲۶
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔆 جامعهای بدون تبعیض
🚫 حضرت (علیه السلام) با توجه اساسی به اجرای اصل به رفع تبعیض در حدتوان خویش پرداختند؛ زیرا به خوبی میدانستند آنچه بیش از هر چیز، بنیانهای اعتقاد و باورهای مردم را به حکومت و به ویژه حکومت دینی متزلزل میکند، وجود تبعیض در ساختار حکومتی و به دنبال آن در جامعه است. وقتی که در تقسیم مسئولیتها به جای شایستهسالاری، رابطه سالاری حاکم شود و در تقسیم منابع و ثروتها و حتی خدمات، بزرگان مانع رسیدن این امکانات به عوام و تؤده مردم شوند، باوری برای مردم جامعه به حکومت باقی نمیماند.
🔻 امام (علیه السلام) وارث حکومتی بودند که این پدیده زشت را آنقدر در جامعه رواج داده بود که همه به ستوه آمده بودند و همان مردمی که باعث ۲۵ سال انزوای سیاسی حضرت (علیه السلام) شده بودند برای بیعت با ایشان هجوم آورده و از آن امام رفع تبعیضها و برچیده شدن بساط ظلم و اجرای عدالت را طلب کردند؛ بنابراین در موارد بسیاری حضرت (علیه السلام) شیوه و مرام خود را مبارزه با هرگونه تبعیض دانسته و به کارگزاران حکومتی خود توصیه میفرمایند تا در رفع تبعیض و اجرای عدالت، نهایت سعی خویش را به کار گیرند.
📔 نهجالبلاغه، خطبههای ۳۷، ۲۱۵
#شماره_37
#جامعه
🆔 @farhang_puya
⚠️ هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت
🌐 مشروعیت همهی ما بسته به انجام وظیفه و کارآیی در انجام وظیفه است. بنده روی این اصرار و تکیه دارم که بر روی کاراییها و کارآمدی مسئولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تکیه شود.
‼️ هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت. این که ما در قانون اساسی برای رهبر، رئیس جمهور، نمایندهی مجلس و برای وزیر شرایطی قائل شدهایم با این شرایط گفتهایم این وظیفه را میتواند انجام بدهد، این شرایط، ملاک مشروعیتِ بر عهده گرفتن این وظایف و اختیارات و قدرتی است که قانون و ملت به ما عطا میکند؛ یعنی این حکم ولایت، با همهی شعب و شاخههایی که از آن منشعب است، رفته روی این عناوین، نه روی اشخاص.
🔘 تا وقتی که این عناوین، محفوظ و موجودند، این مشروعیت وجود دارد. وقتی این عناوین زایل شدند، چه از شخص رهبری و چه از بقیه مسئولان در بخشهای مختلف، آن مشروعیت هم زایل خواهد شد. ما باید به دنبال کارآمدی باشیم.
☑️ باید هر یک از کسانی که متصدی این مسئولیتها از صدر تا ساقه هستند، بتوانند آنچه را که بر عهدهی آنهاست به قدر معمول انجام دهند. انتظار معجزه و کار خارقالعاده نداریم و نباید داشته باشیم؛ اما بایستی انتظارِ تلاش موفق را که در آن نشانههای توفیق هم مشاهده شود، داشته باشیم.
🎙 بیانات مقاممعظمرهبری (مدظله) در دیدار مجلس خبرگان رهبری ۳۱/ ۶/ ۱۳۸۳
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 معنویت اسلام پشتیبان ملتها و دولتهای اسلامی
🎙 اگر همه ملتها و دولتهای اسلامی اغراض شخصیه را کنار بگذارند و همه با هم به اسلام رو بیاورند و تحت لوای «لا اله الا الله» باشند، قدرت اول را در دنیا احراز میکنند؛ برای این که معنویت اسلام کمک آنهاست و خدای تبارک و تعالی پشتیبان. و ما با این قدرت ایمان، که همه اقشار ملت ما با هم فریاد اسلام را زدند، پیروز شدیم نه با عدد و عُده ما هیچ نداشتیم و آنها همه سلاحها را [داشتند] لکن ما مسلح به سلاح ایمان بودیم و ملت ما آرزوی شهادت میکردند.
🔆 مثل اصحاب رسولالله در صدر اسلام، همانها که با عده کم امپراتوریهای بزرگ را شکست دادند، ما هم با یک عده کم و با نداشتن سازوبرگ جنگی یک امپراتوری ۲۵۰۰ ساله جبار را - با پشتیبانی ابرقدرتها از او شکستیم و شکست دادیم و این سد بزرگ را از پیش پای ملت خود برداشتیم. و البته مشکلات زیادی برای ما به جا گذاشتند؛ نقیصههای زیادی، خرابیهای زیادی، به جای خود گذاشتند؛ و ما وارث این خرابیها هستیم لکن با قدرت ایمان و پشتیبانی اسلام مشکلات را حل خواهیم کرد.
📆 بیانات امام خمینی (ره) ۲/ ۵/ ۱۳۵۸
#شماره_40
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق علیهالسلام:
🔸 در آسمان دو فرشته است که موکل بندگانند
🔻 اگر کسی تواضع کند، بلندش میکنند (و مقامش را بالا میبرند) و اگر تکبر کند پائینش میآورند (و در نزد مردم پست میکنند).
📚 وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۲۷۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya