eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
934 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️ اوضاع زندگی اسف‌بار مردم دوران پهلوی 〽️ همه‌ی کسانی که قبل از انقلاب را به یاد دارند، شاید با تک تک سلول‌های بدن خود نابرابری شدید در توزیع فرصت‌ها را حس کرده باشند. منابع طبیعی و ثروت‌های اولیه در دست یک عده خاص و خدمات دولت هم متوجه افراد خاص بود. 📑 سه چهارم جمعیت ما قبل از انقلاب در روستاها زندگی می‌کردند از این سه چهارم جمعیت تقریبا ۹۹ درصد از زیرساخت‌های مختلف نظیر راه و جاده، برق‌رسانی، آموزش عمومی، بهداشت و درمان و... که جزء وظایف اقتصادی دولت است محروم بودند. 🔻 برخورداری جمعیت روستایی از بهداشت تقریباً صفر بود و آموزش عمومی ار بسیار پایین بود 🎙 گفت‌وگو با دکتر سیدمحمدکاظم رجایی 🆔 @farhang_puya
💠 شهادت، پاداش اخلاص ◾️ سالروز شهادت شهید بزرگوار فخر ایران را گرامی می‌داریم. 🆔 @farhang_puya
🔲 متن به مثابه حکمت عملی 🔹 در فهم این‌که انقلاب اسلامی و به تبع آن معنویت و اخلاق، چرا بماند و چگونه بماند،باید به سیاق و روح کلی حاکم بر متن توجه کرد. متن در سیاق «حکمت عملی» نوشته شده است و به هیچ ارجاع مستقیم و مشخصی به عقل محض یا نقل محض ندارد. 🔸 سراسر متن پر است از ارجاعات متعدد به خودآگاهی تاریخ ملت ایران، به تاثیر و اهمیت پررنگ جوانان و به تلاش‌های دسته جمعی و مخلصانه مردم. ✔️ متن با بی توجهی بی سابقه بر پیوستگی و تکثر ملتی نوشته شده که پس از تاریخی پر از چالش،ف آزمون‌ و خطا، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها انقلاب را به چهل سالگی رسانیده‌اند. ✂️ برشی از یادداشت الهام عباسی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhhang__puya
✅ قرب الهی به عنوان هدف غایی 🔘 هدف نهایی و غایی عرفان حقیقی «قرب الهی» یا «خدایی شدن» انسان است. عرفان حقیقی از طرفی خود را اسیر اهدافی ابزاری و میانی از قبیل «شادی، نشاط و امید به زندگی» که به عنوان هدف نهایی بسیاری از معنویت‌های جدید دانسته می‌شود نکرده است. 🔺 و تحصیل این‌ها را تنها در سایه «قرب الهی» و ایمان حقیقی به خداوند ممکن می‌داند و معتقد است: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» 🔻 و از طرفی اهدافی از قبیل «فنای در خدا» و «وصول به حق» را که در سخنان پاره‌ای از صوفیان به عنوان هدف متعالی عفان معرفی شده‌اند، بلندپروازانه و غیر ممکن می‌داند. 🖌 سید عبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
⚠️ جنگ ابدی میان حق و باطل ✍️ علیرضا فرهادی: ✅ بزرگ‌ترین نهضت‌های الهی به پرچمداری پیامبران بزرگ شکل گرفته و آن‌ها با دشواری‌های طاقت‌فرسا دعوت حق را انتشار داده‌اند. 🔰 این نهضت‌ها هنگامی که به جریان اجتماعی بزرگ و حرکت قابل تکیه تبدیل شدند و از نظر قدرت به ثبات نسبی رسیدند، به تاسیس حکومت و اجرای قوانین الهی پرداختند. اما طرف دیگر این منازعه تاریخی نیز هیچ‌گاه آرام نگرفت. ♨️ جبهه طاغوت هرگاه از مبارزه سخت و جنگ و کشتار ناامید شد، به ظاهر دست تسلیم را بالا برد و در پس خانه به برنامه‌ریزی برای انحراف حرکت شتابان جریان حق پرداخت. 🆔 @farhang_puya
⭕️ تابلوهای انحرافی در پیچ‌های تاریخی 💢 نتیجه انحراف آلوده به نژادپرستی بعضی از علمای بنی اسرائیل در کینه تاریخی یهودیان نسبت به مسیحیان و مسلمانان دیده‌ایم. این‌گونه انحراف را در جریان دعوت حضرت عیسی_ع نیز می‌توانیم مشاهده کنیم: ❌ «پولس» که تحت تاثیر جریان غالب چندخدایی و شرک اروپا قرار گرفته بود، نتوانست در مقابل خدایان اسطوره‌ای روم و یونان مقاومت کند؛ از این رو پیامبر خود را فرزند خدا خواند و توحید مسیحیت را وانهاد تا شرک خلاف عقل تثلیث را گسترش دهد. 🔰 همین انحراف و انشعاب را می‌توان در نهضت پیامبری حضرت موسی_ع و حرکت مشرکانه سامری و فتنه گوساله نیز مشاهده کرد. 📝 علیرضا فرهادی 🆔 @farhang_puya
💠 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ «عزم» غیر از «هَوَس» است. هَوَسِ خوب‌شدن را همه دارند! این، راهگشا نیست. عزمِ بر خوب‌شدن مهم است. 🆔 @farhang_puya
❌ دشمنان انقلاب از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به نظام نمی‌گذرند 🆔 @farhang_puya
⭕️ علامه حلّی؛ روش استدلال عقلی ❎ روش استدلال عقل علامه حلّی (ره) در متون دینی و گسترش دادن آنها در جوامع اسلامی حتی در میان شیعیان اخباری نیز مورد مخالفت واقع شد و کار بزرگ او را انحراف در دین و جامعه دانستند. ⚠️ در عصر ما هم بسیاری از افراد نبوغ شیعه را انحراف تلقی می‌کنند. «ملامحمد‌امین استرآبادی در كتاب الفوائد المدينة في الرد على من قال بالاجتهاد و التقليد في الأحكام الالهيه به علامه (ره) بسیار تاخته است.» 🔚 مدیریت علمی علامه (ره) باعث انقلاب بزرگ فکری برای مسلمانان و پذیرش تشیع بعد از راهسازی خواجه نصیرالدین (ره) شد. «ایشان بالغ بر نود جلد کتاب پیرامون مسائل کلامی و اسلامی نوشته‌اند و شهر حلّه را تبدیل به آشیانه تشیع کردند، در عصر خود چهارصد و چهل مجتهد و مصلح به علم شیعی و تدریس علم به جهان اسلام عرضه کردند.» ✍ مصطفی بیگ‌محمدی 🆔 @farhang_puya
✴️ فقهی که با توجه به زمان و مکان و براساس میراث سلف فقاهت می‌کند، فقه تکمیل یافته است. 🌐 شناخت قاعده‌ی زمان و مکان بر اساس آن استنباط و اجتهاد کردن میراثی بود که مرحوم امام خمینی (ره) آن را برای آیندگان به ارمغان گذاشت. 🔶 فقیهی که بیش از نیمی از عمر خودش را در زعامت و مرجعیت حوزه‌های علمیه در سنگین‌ترین دروس فقهی و اصولی و فلسفی گذارند و همزمان رهبری نظامی را که خود پایه‌گذار آن بود برعهده داشت بر ضرورت این قواعد تاکید داشت 🔷 و راه برون‌رفت در مواجهه با دنیای جدید و دائم در پیشرفت را در حل این مسائل نو و مستحدثه از طریق نوآوری در طریق اجتهاد با تکیه بر میراث سلف می‌دانست. 📝 محمدحسین علی‌جان‌زاده روشن 🆔 @farhang_puya
💠 پیشرفت، عدالت و استقلال، باید زیر پرچم توحید باشد! 🔆 با نگاهی به تاریخ انبیاء و اولیاء الهی است که معنای پیشرفت واقعی توأم با عدالت و استقلال، زیر پرچم توحید و در مسیر تلاش برای تربیت جامعه‌ای دینی و ولایت‌مدار، فهمیده می‌شود. ❌ در این نگاه، هرگونه پیشرفتی که خارج از دایره‌ی توحید و ولایت‌مداری باشد، نه تنها پیشرفت و تعالی و ترقی نامیده نمی‌شود، بلکه بنیان‌های آن بنا به سنت الهی روزی فرو خواهد ریخت. ⭕️ یادآوری تمدن‌های پیشین در قرآن کریم و توصیف قدرت و شرکت برباد رفته‌شان، از همین جهت عبرت‌آموز است. چنین سرنوشتی در انتظار تمامی تمدن‌ها و ملل و حتی کشورهای مسلمانی است که در این روزگار تنها به ساحت حیوانی انسان و نیازهای خاکی او توجه دارند. 📄 شورای سردبیری 🆔 @farhang_puya
💠 عدالت فقهی 🔹 عدالت واقعی و یا نفس‌الامر همان عدالتی است که در تعریفش گفتیم اعطای حق هر کسی در جای خودش است. این عدالت در فقه تبدیل به قاعده شده است که حیث تقییدیه هم پیدا کرده است و از آن با عنوان «قاعدهٔ العدل و الانصاف» نام می‌برند و کاربردش نیز در اشتباهات خارجی است 🔸 یعنی آنجا که اموالی مخلوط شود و تفکیک آن میسور باشد.¹ می‌توان گفت عدالت می‌تواند میزان و معیاری برای فقاهت و استنباط است و تمامی برداشت‌های فقهی و فتاوی باید با آن سنجیده شود. 🗃 محمدحسین علی‌جان زاده روشن؛ مهریزی، مهدی، عدالت به مثابه قاعده فقهی، فصلنامه نقد و نظر، ش۱۰. 🆔 @farhang_puya