💠هنر باید بتواند جهت بدهد
🔺️هنر باید بتواند به عواطف اجتماعی جهت بدهد. آن جهت هم این است که آن تولی و تبری محوری را که شرط اصلی کمال، بلوغ عواطف انسانی و حالات قلبی انسان است و به تعبیر دیگر محور همه ملکات اخلاقی است، در همه جا بسط دهد.
🟩یعنی هنر او هیچ کجا منفصل از آن احساس مرکزی نباشد و قدرت داشته باشد. همه چیز را به آن محور (تولی و تبری مرکزی که همان محبت به خدای متعال و بغض نسبت به اعدای الهی است) برگرداند.
💠 در یک قدم در تجسد، به محبت به اولیای الهی و بیزاری از دشمنان محوری آنها تبدیل میشود؛ یعنی هیچ کجا نباید شعر شما فارغ از این دو کلمه یعنی (کلمه حق) و(کلمه باطل) باشد. ایجاد نوعی بسط و گرایش نسبت به حق و تبری نسبت به دشمنان او.
🎙گفتاری از حجتالاسلام میر باقری
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💠هنر اسلامی هنر رهایی بخش
🟩در جامعه مدرن و شرایط پست مدرن و ظهور فلسفههای الحادی، هنر اسلامی نقشی رهایی بخش دارد. هنر اسلامی باید و میتواند در جهان مدرن به زندگی آدمی معنا و هدف ببخشد و پیام آور و الهام بخش نوع دوستی، برابری، عدالت، لطف و رحمت و انس و قرب و حضور حق باشد.
♦️این هنر میتواند با مایههای عمیق و غنی معنویای که در اختیار دارد و با پشتوانه مبانی متقن فکری و بنیانهای استوار اعتقادی از روات انسان غبار آلود سرگشته در تیه حیرانی و روزمرگی و اسیر هوای نفس غفلت زدایی کند و او را از دورن و برون آزاد سازد.
🔵 میتواند به درون تیره انسان ظلمت زده در بند روزگار ما، نور رستگاری و فروغ رهایی بتاباند و از او جهل زدایی کند و وی را به ساحت شکوهمند حضور بکشاند؛ حضور در آستان جانان و احساس لطیف پذیرفتگی این رسالت مهم هنر اسلامی در دنیای معاصر است.
✒امیر مفتون
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💠هنر در دیگاه سید شهیدان اهل قلم
🔵 هنر، شیدایی حقیقت است، همراه با قدرت بیان آن شیدایی و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است.
🔵 هر یک از این دو _شیدایی حق و قدرت بیان آن_ اگر نقض داشته باشد، اثر هنری خلق نمیگردد. اگر حنجره بلبل بیمار باشد، شیدایی او در درونش حبس میشود و فرصت تجلی پیدا نمیکند، هرچند که شیدایی در درونش وجود دارد.
♦️اما قدرت بیان آن نیست و اگر شیدایی نباشد، از حنجره سالم طلایی برنمیآید. اصل شیدایی حق است و قدرت بیان، شرط کافی است.
✒فائزه فلاطونی
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💢 دعوت به غیر زبان
💠 حضرت مولانا امام صادق (علیهالسلام) :
کونوا دعاةً للنَّاس بِغَیرِ ألسنتکم
به وسیلهای به غیر از زبانتان دعوت کننده مردم باشید.
📚کافی، ج۲، صفحه ۷۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📜عفت در کردار وظیفه زنان در بیان قران
💠یکی از وظایف زنان، پرهیز از رفتارهای جلب توجه کننده و غیر عفیفانه است: «هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینتهای پنهانشان دانسته شود، (نور/۳۱) و صدای زیورآلاتشان از قبیل خلخال و دستنبد و گوشواره به صدا درنیاید.»
💠 پس هرگونه راه رفتنی که موجب آشکار شدن زیورهای مخفی زن شود، از نظر اسلام ممنوع است. زنان باید در رعایت عفاف و پرهیز از امور جلب توجه کننده، دقت لازم را بنمایند که استفاده از وسایل زینتی و استعمال عطر، به گونهای نباشد که باعث جلب توجه نامحرم و عامل انحراف فکرها و تباهی دلها گردد.
💠 زنان باید از هرگونه رفتار جلوگرانه و تحریک کننده پرهیز کنند و با تاسی از آیه «تمشی علی استحیاء» ( قصص/۲۵) که شیوه راه رفتن زنان اسلامی را ترسیم میکند و با اقتدا کردن به بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س) به شیوه آن حضرت عمل نمایند.
✒️حمید طرقی اردکانی
#شماره_18
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
📜شعر و شاعران در بیان قرآن کریم
💠شعرا اگر چه در قران کریم مورد مذمت قرار گرفتهاند، ولی باید دانست که خداوند در کلامی زیبا و کوتاه، شاعران متعهد و مومن را از سازندگان اشعاری که غاوون ( گمراهان) پیروان آنها هستند، جدا ساخت: «و الشعراء یتبعهم الغاوون. الم تر انهم فی کل واد یهیمون. و ائهم یقولون ما لا یفعلون. الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و ذکروا الله کثیرا... .»
♦️«شاعران را گمراهان پیروی میکنند... مگر آنهایی که ایمان آورده و کارهای نیک انجام میدهند و خداوند را بسیار یاد میکنند.»
🟩این استثنا در آیه مبارکه نشانگر ارزش و اهمیت شاعران با ایمان و دارای عمل صالح میباشد.
✒سید ضیاء آل رسول
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💠اندکی در باب فیزیک موسیقی
♦️بحث فیزیک در موسیقی الان بحث نویی است. بحث این نسبتها با انسان و با گوش او، بحث بسیار پیچیدهای است که هنوز هم نتوانستهاند کار مشخصی را و بهویژه ملایمت طبع را ترسیم کنند.
🔺️این بحث بسیار مهم، هم به روانشناسی و هم به فیزیک برمیگردد که در آن زمان اینها انجام دادند. میبینیم که موسیقی از نظر اسلام، از این جهت به یک تکامل رسیده؛ موسیقی نیز در آن زمان رشد کرده است؛ یعنی حافظ خوش الحان، همان قدر که شعر میگوید، همان قدر هم خوب قرآن میخواند و همان قدر صدای خوبی دارد. نمیتواند یک هنرش در اعلا و هنر دیگرش در حضیض باشد.
✒عماالدین هوفر
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💠اگر در خدمت حق نباشد ابزار باطل میشود
♦️ موسیقی نیز مثل بقیه مفاهیم دیگر میتواند در جامعه کنونی در خدمت جامعه انسانی _ اسلامی، تفکر، انسانیت، سلامت، دفاع، مقاومت جوامع اسلامی و مفاهیم و اعتقادات مذهبی باشد.
💠 موسیقی وسیلهای بسیار موثر که اگر در خدمت نباشد، لاجرم در مقابل حق خواهد بود و اینگونه نیست که موسیقی بی تفاوت باشد و به اصطلاح مانعةالخلو است؛ یعنی یا در خدمت است یا در ظلمت و مرز آن بسیار حساس است که متخصصان میتوانند تعیین کنند.
🟩لذا اگر موسیقی در جهت اسلام باشد، میتواند هم در هنجار جامعه و هم در تعالی آن نقش اساسی داشته باشد و اگر در این جهت نباشد، معمولا در مقابل خواهد بود.
🔚همان گونه که لهو و غنا و ابتذال اعم از موسیقی است و وجودش در هر چیزی باعث حرمت آن است، قرآن هم اگر با غنا خوانده باشد، حرام خواهد بود.
✒عمادالدین هوفر
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
🔎 شما تحت نظر خدا هستید
💠 حضرت مولانا محمد جواد (علیهالسلام) :
شهوتها را رها و با هوای نفس مبارزه کن و بدان از خدا پنهان نیستی، پس مواظب باش در چه حالی!
📚 بحارالانوار، ج۷۵، صفحه ۳۵۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠امام صادق و شعر و شاعران
♦️شیخ صدوق از امام صادق (ع) نقل فرمود: «من قال لنا بیت بنی الله له بیتا فی الجنة.» همچنین فرمود: «ما قال فینا قائل بیت شعر حتی یوید بروح القدس.»
🔵 امام صادق( ع) به شیعیان امر میفرمود که به فرزندانشان برخی اشعار را تعلیم دهند. در رجال کشّی از امام صادق (ع) نقل شده است: «یا معشر الشیعه عملوا اولادکم شعر العبدی فانه علی دین الله»؛ به فرزندان خود اشعار عبدی را بیاموزید که او بر دین خداست.
🔚 به هر حال رسول خدا و امامان به شعر اهمیت میدادند و شاعران را در نشر حماسه حق، هموراه تشجیع و تشویق میکردند.
✒️سید ضیاء ال رسول
#شماره_19
#هنر
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیهالسلام) :
پایان لذتها، و بر جای ماندن تلخیها را به یاد آورید.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۴۳۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠پیامبر اکرم و شعر و شاعران
♦️پیامبر (ص) به شعر عنایتی خاص داشت و همواره شاعرانی را که در تأیید و یاری اسلام و جنبههای اخلاقی شعر میسرودند، مورد لطف و تشویق قرار میداد و بدین جهت بود که بسیاری از اصحاب و یاران رسول خدا در قصیده سرایی ضربالمثل گشتند.
🟩 در غدیر خم، پس از خطبههای رسول خدا، (حسان بن ثابت) نخستین ابیات را در ثبت آن واقعه تاریخی سرود و از محبتهای رسول خدا برخوردار شد.
♦️ شاعران مشهور دیگری که در واقعه غدیر در زمان اصحاب و تابعین شعر سرودند، عبارتند از: قیس بن سعد بن عباده، محمد بن عبدالله حمیری، عبدی کوفی، ابوتمام طائی و مانند این ها که اشعارشان را بسیاری از مورخان نقل کردهاند.
🔚 پیامبر به یکی از شاعرانی که مدافع اسلام بود، فرمود: «اهج المشرکین فإنَّ روحالقدس معک ما هاجیتهم؛ مشرکان را هجو کن؛ تا زمانی که آنها را هجو نمایی، جبرئیل با توست.»
✒سید ضیاء ال رسول
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
🔺️موضوعات مذهبی نقاشی قهوه خانهای ( بخش اول)
1️⃣وقایع عاشورا
2️⃣زندگی حضرت سید الشهدا
3️⃣جنگ حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت عباس (ع) با دشمنان
4️⃣آمدن شمر به نزد حضرت امیر (ع)
5️⃣صحنههایی از عاشورا
✒مهدی کرباسی باف
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💠موضوعات مذهبی نقاشی قهوه خانهای(بخش دوم)
6️⃣صحنههایی از زندگی حضرت رسول
7️⃣حضرت عباس (ع) در کنار رود فرات
8️⃣داستان جوانمرد قصاب
9️⃣زهر خوراندن مأمون به حضرت رضا (ع)
🔟ذبح حضرت اسماعیل
✒مهدی کرباسی باف
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💢 نتیجه عاقبت نیدیشیدن
💠 حضرت مولانا امیرالمومنین علی (علیهالسلام) :
هرکس بدون عاقبت اندیشی در کارها دست به کاری زند، خود را گرفتار سختیها و مصائب کند.
📚 میزانالحکمه، ج۳، صفحه ۵۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔺️موضوعات حماسی نقاشی قهوهخانهای
1️⃣کشته شدن سهراب با دست رستم
2️⃣جنگ رستم و اسفندیار
3️⃣هفت خان رستم
4️⃣نبرد رستم و اشکبوس
5️⃣کشته شدن ایرج به دست سلم و تور
✒مهدی کرباسی باف
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
📜کمیت بن زیاد؛ حسان بن ثابت ثانی( بخش اول)
🔺️کمیت بن زیاد اسدی، متوفای سال ۱۲۶ ه.ق، یکی از شعرای بزرگ بود و بیشتر قصاید و سرودههای او در مدح و ستایش بنی هاشم بود و بدین جهت سرودههای او را (هاشمیات) میگویند. او بسیاری از قصیدههای خود را در مجلس امام زین العابدین(ع) و امام باقر(ع) و امام جعفر صادق (ع) سرود.
💠 کمیت بن زیاد در مدینه مورد احترام خاص امام محمد باقر (ع) بود. او زمانی که قصیدهاش را سرود، امام خوشحال شد و به او فرمود: «اگر مال میداشتم هر آینه به تو عطا میکردم، ولی من برای تو میگویم آنچه را که رسول خدا درباره حسان بن ثابت گفته است.»
🔚لازلت مویدا بروح القدس ما ذببت عنا اهل بیت.
✒ سید ضیاء ال رسول
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📜کمیت بن زیاد؛ حسان بن ثابت ثانی( بخش اول) 🔺️کمیت بن زیاد اسدی، متوفای سال ۱۲۶ ه.ق، یکی از شعرای بز
📜کمیت بن زیاد؛ حسان بن ثابت ثانی (بخش دوم)
💠کمیت مورد محبت امام صادق(ع) نیز بوده است. روزی امام تمام اهل منزلش را جمع کرد و از او خواست که قصیدهاش را بخواند.
🔺️او هم امر امام را امتثال نمود و هنگامی که به ابن شعر رسید: «یصیب به الرامون عن قوس غیرهم فیا آخرا سدی له الغی.»
🔚حضرت دستهای خود را به طرف آسمان بلند کرد و گفت: «بارالها! کمیت بن زیاد را آنچه که در پیش انجام داده و آنچه انجام میدهد و آنچه که در پنهان و در آشکار انجام داده، بیامرز خدایا به او آن مقدار بده تا راضی شود.»
✒سید ضیاء ال رسول
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💢 فایده خواندن تاریخ از زبان خود علی علیهالسلام
💠 حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیهالسلام) :
از گذشتههای دنیا برای باقیمانده آن عبرت آموز، زیرا پارههای دنیا شبیه یکدیگرند.
📚 نهجالبلاغه، قسمتی از نامه ۶۹
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠دیگر موضوعات حماسی و مذهبی نقاشی قهوه خانهای
1️⃣ خرابه شام
2️⃣ داستان ضامن آهو
3️⃣ در چاه انداختن حضرت یوسف
4️⃣ ماجرا یوسف و زلیخا
5️⃣ رستم در دربار حضرت سلیمان
✒مهدی کرباسی باف
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💠دعبل در مسیر کمیت و حسان
🔺️دعبل خزایی، شاعر اهل بیت متوفای سال ۲۴۶ ه_ ق نیز از این دسته شاعران (در مسیر اهل بیت) بود. شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا، روایت میکند: روزی دعبل در مرو بر حضرت رضا داخل شد.
♦️به حضرت عرض کرد: «من درباره شما اشعاری سرودهام، ولی بنا گذاشتم که پیش از شما برای احدی نخوانم.» حضرت فرمود: «بخوانید.» او هم با همان صدای جالب و دلپذیر خود قصیده معروفش را خواند.
📜هنگامی که به این شعر رسید: «اری فیئهم فی غیر هم متقسما و ایدیهم من فیئهم صفرات»؛ امام گریه کرد و به او فرمود: «درست گفتهای.»
📝دعبل شاعری بسیار خوشخوان و از احترام خاص نزد حضرت رضا (ع) برخوردار بود. هرگاه در مجلسی که حضرت رضا (ع) بود، وارد میشد، او را مورد تقدیر و احترام قرار میداد و در کنار خود مینشاند و چندین بار او را با دادن هدایا مورد تشویق قرار میداد.
✒سید ضیاء ال رسول
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
🎥 نمای سینما در دوران رضا خان
📜با سقوط دولت قاجار و تغییر حکومت، سینما نیز در وضعیتی تازه قرار گرفت. رفتهرفته این ابزار وسيلهای گشت در دست حکومتیان تازه به قدرت رسیده، بهویژه رضاخان تا منویات به اصطلاح وطن پرستانه خود را به گوش همگان برساند.
📽 این وسیله در هماهنگی بسیار نزدیکی با جامعه ایران که نزدیک به ۹۰ درصد آن را بیسودان تشکلیل میداد، قرار داشت. در سالهای آخر دهه ۱۳۲۰، به بهانه ارائه تصویر ناشایست و غلط از ایران، دولت رضاخوانی عملا سانسور را در سینمای ایران روا داشت.
📝امیرمافی
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
💠پس جای ارزش و فرهنگ انقلاب کجاست؟
♦️در حال حاضر اتمسفر فرهنگیجامعه تغییر کرده و باید مطابق به ذائقهها به خلق اثر و هنر پرداخت، اما این حقیقت و قاعده ما را به کدام سمت و سو میکشاند؟! در شرایط فعلی بهترین نقاط شهر در اختیار تبلیغات تجاری قرار دارد.
❗پس بر کدامین دیوار شهر، باورها و ارزشهایمان ماندگار میشود؟ اگرچه با دیدی خوش بینانه میتوانیم بگوییم مکتب دیوارنگاری مختص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داریم، اما به کیفیت آن توجهی داشتهایم؟!
🔚 و اینگونه است که تمامی صاحب نظران بی هیچ شکی اعتقاد دارند بهترین هنر شهری کشورمان متعلق به دوران انقلاب و جنگ بوده؛ چرا که همه با احساس مسئولیت و غیرت و وطن پرستی، آثاری خلق میکردند که بعدها شاهکار به شمار میآمد.
📝محمد متین
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya