eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
💢 بار انقلاب در گام دوم بر دوش جوانان است رهبر انقلاب: 🔹 ما در گام دوم انقلاب بایستی حرکت کشور را
📌 ایستادن پای انقلاب هزینه دارد 🎙رهبر انقلاب: 🔸 همچنان که یک روز جوان‌ها هزینه‌ی مبارزه‌ی با دستگاه طاغوت را قبول کردند و دادند و زندانش را رفتند، کتکش را خوردند و انقلاب بحمدالله به پیروزی رسید، یا در دوران جنگ تحمیلی خانواده‌ها هزینه‌ی دفاع از کشور را دادند و امروز شما در امنیت دارید زندگی می کنید؛ امروز هم شما باید هزینه‌ی ایستادگی در مقابل دشمن را بدهید تا نسل‌های آینده ان شاءالله از دست آورد شما استفاده کنند. 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژه‌برنامه به مناسبت طوفان الاقصی برگزار می‌کند 🌹 تحلیلی پیرامون رژیم صهیونیستی 📋 شنبه 1402/7/129 از ساعت 17:00 🗂 موضوع: 🔴 ماهیت صهیونیست 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام دکترمحمدحسین طاهری‌آکردی؛ عضو هیئت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید این برنامه را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگ» از روی گوشی‌های تلفن همراه، نیز ملاحظه فرمایید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
✍ امام على عليه السلام: خيانتكار كسى است كه خودش را رها كرده به معايب ديگران بپردازد و امروزش بدتر از ديروزش باشد. 📚غررالحكم حدیث۲۰۱۳ 🆔 @farhang_puya
📌 گفتمان بنیادی انقلاب، کسانی را به دشمنی واداشت 🔹 گفتمان اصول‌گرایی، بنیادی‌ترین گفتمان انقلاب اسلامی است که به ویژه طی دو دهه اخیر، پیرو برملا شدن انحراف احزاب دولت ساخته کارگزاران و مشارکت از سلسله اصول و مواضع جمهوری سلامی، از جایگاه ممتاز و برجسته‌ای در میان گفتمان‌های جاری برخوردار گردیده است. 🔸 پیگیری راهبردها و راهکارهای پیشرفت و تعالی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی توسط اصول‌گرایان راستین، موجب گردید احزاب دولت ساخته مزبور و به تبع آنها احزاب و تشکیلات اقماری حامی وابسته، تا سرحد اپوزیسیون تنزل یابند و حتی در مواردی به سخنگویان بیجیره و مواجب دشمنان نظام و انقلاب تبدیل گردند. 🔹 در این فضای تیره و ملتهبانه، موقعیت‌های ممتاز سیاسی و اجرایی کشور و نظام در طول ١٦ سال از دولت پنجم تا دولت هشتم، عرصه تاخت و تاز احزاب قرار گرفت تا در جایگاه سربازان پیاده نظام دشمنان به سود آنان و به زیان انقلاب رفتار نمایند. 🔚 هر یک از احزاب به نوبۀ خود و به فراخور حال و مقام، زمینه‌های همگرایی با دشمن و واگرایی از امام و رهبری و شهیدان و آرمان‌های مقدس آنان را فراهم ساخت. ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
🖇 کناره‌گیری روحانیت از سیاست، مساوی است با انحراف (بخش اول) 🔺 هر جا روحانیت از عرصه سیاست کناره‌گیری کرده، حرکت‌های اصلاحی و نهضت‌های مردمی بسیاری به انحراف کشیده شده است. هنوز از یاد نبرده‌ایم که انزوای اجباری روحانیت در نهضت مشروطه، به شکست کامل این حرکت انجامید. 🔻 در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت و حرکت‌های پس از آن، کناره‌گیری روحانیـت بـه رهبری آیت الله کاشانی، ناکامی این حرکت‌ها را در پی داشت و نتیجه این کناره‌گیری پیروزی کودتای ۲۸ مرداد شد. در جریان انقلاب اسلامی نیز اگر حوزه و روحانیت و در رأس آن امام خمینی (ره) در عرصه حضور نداشتند، انقلاب بـه بیراهه می‌رفت و چه بسا کودتایی پیچیده‌تر از ۲۸ مرداد، این نهضت بزرگ را خنثی می‌نمود. 🖊 علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
🇮🇷 🔻 آقا مگه این زمینهای فلسطین چقدر می‌ارزه که این همه شهید و مجروح میدن براش؟ هکتاری چند حساب کردن؟ بهتر نیست مقاومت کنار بزارن؟... پاسخ به این سوال و سوالات مشابه در کانال اندیشه پژوهان استاد 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2098069504Ccb090c940d 👆👆👆👆👆👆
نشریه فرهنگ پویا
🖇 کناره‌گیری روحانیت از سیاست، مساوی است با انحراف (بخش اول) 🔺 هر جا روحانیت از عرصه سیاست کناره‌گی
📌 کناره‌گیری روحانیت از سیاست، مساوی است با انحراف (بخش دوم) 🖇 شرح وقایع تاریخی و اهمیت حضور روحانیت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، بیانگر این واقعیت است که کناره‌گیری حوزه و روحانیت از سیاست، پیامدهای جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته است. پس از پیروزی انقلاب نیز اگر رهبری مدبرانه امام خمینی (ره) و روحانیت نبود، چالش‌های پیش روی انقلاب، از جنگ و ترور و تحریم گرفته تا تهاجم فرهنگی و سیاسی و ... آثــار بسیار مخربی بر روند شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی می‌گذاشت. 🖇در نتیجه می‌توان گفت کناره‌گیری حوزه‌ها و روحانیت از روحانیون را که اساس مشروطیت را با زحمات و رنج‌ها بنیان گذاشتند، از صحنه خارج کردند و دخالت در امور کشور و مسلمین را خارج از مقام خود انگاشتند و صحنه را به دست غربزدگان سپردند و به سر مشروطیت و قانون اساسی و کشور و اسلام آن آوردند که جبرانش احتیاج به زمان طولانی دارد. 🖋 علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
📌 چه هوشمندانه دارند عواطف مخاطبان خود را تحریک می‌کنند و نگرش آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ به گونه‌ای که ظالم‌ترین قوم‌ها را دارای شرف و انسانیت و مظلوم‌ترین قوم‌ها را سوءاستفاده‌گر معرفی می‌کنند. 🖇 اما از اینها هوشمندتر مسلمانانی هستند که با مطالعه تاریخ این قوم کثیف، واضح‌ترین خصوصیت آنها که تحریف واقعیت است را در می‌یابند. تحریفات این قوم در برابر جریان خیبر و جنگاوری‌های امیرالمومنین (ع) هنوز از یادمان نرفته است... 🆔 @farhang_puya
💢 وادادگی‌های سیاسی مسئولان، اندیشه آمریکا را برای سلطه بر ایران آسوده می‌کرد 🔸 چنانچه حرکتی از جنس حرکت دولت نهم صورت نمی‌پذیرفت، چه بسا دیگر از گفتمان اصول‌گرایی حتی نام و رسمی باقی نمانده بود. قبل از آن دشمن تا توانست از موقعیت متزلزل و بی ثبات و آبروریزانه احزاب کذایی، برای توجیه و تزریق فرهنگ و سیاست خبیثانه خود در درون تشکیلات مربوط به نظام و در جهت بی‌اعتبارسازی ایران اسلامی در انظار جهانی سوء استفاده کرد. 🔹 دشمن با حضور تکنوکرات‌های غرب‌باور و پس از آن با نفوذ اصلاح‌طلبان سکولار غرب‌اندیش، در سکان دولت و نظام می‌رفت تا برای رسیدن به موقعیت سلطه، زنگ شمارش معکوس انزوای جمهوری اسلامی را در سطح جهانی به صدا درآورد و نسبت به سلطه خویش بر کشور امیدوار گردد. 🔸این احساس امیدواری به ویژه از آغاز تا پایان عمر دوم خرداد و به طور ویژه‌تر پس از وادادگی‌های سیاسی مسئولان وقت در قبال خواسته‌های تحمیلی آمریکا و اروپا در جریان فناوری انرژی هسته‌ای و موارد مشابه به اوج خود رسید. از این رو کشور در آن دوران بارها از طرف آمریکا و همپیمانانش مورد تهدید نظامی قرار گرفت. ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ما متعهدیم در برابر آزاد کردن قدس 🎙شهید آیت‌الله بهشتی: 🔹برای ما مسلمان‌ها و پیروان همه‌ی ادیان ابراهیمی، سرزمین مقدسی است.هرگز نمی‌توانیم او را در دست دشمنان بشریت و دشمنان حق و عدل دشمنان حق و عدل، صهیونیست‌های جبار ببینیم. 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژه‌برنامه به مناسبت طوفان الاقصی برگزار می‌کند 🌹 تحلیلی پیرامون رژیم صهیونیستی 📋 یکشنبه 1402/7/30 از ساعت 17:00 🗂 موضوع: 🔴 رژیم صهیونیست؛ حل و آینده 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام دکترمحمدحسین طاهری‌آکردی؛ عضو هیئت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید این برنامه را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگ» از روی گوشی‌های تلفن همراه، نیز ملاحظه فرمایید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
✍ امام جواد علیه السلام: مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْیَتْهُ الْمَصادِرُ 🖌 هرکس موقعیت‌شناس نباشد، جریانات او را می‌رباید و هلاک خواهد شد. 📚 أعلام الدّین، ص ۳۰۹ 🆔 @farhang_puya
📌 فرار مغز‌ها در حوزه‌های علمیه 🔹 یکی از مشکلات حوزه‌های علمیه فرار مغز‌ها است. بسیاری از مردم پدیده فرار مغزها یا هجرت نخبگان را مخصوص نخبه‌های دانشگاهی می‌دانند؛ حال آنکه این معضل، پدیده‌ای فراگیر است و شامل حوزه‌های علمیه هم می‌شود. 🔸 البته جریان فرار مغزها در حوزه‌ها به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. مهمترین نشانه این جریان، ترک تحصیل طلاب خوش استعداد به سبب مشکلات زندگی و معیشتی است. به اعتقاد آیت الله مصباح یزدی (ره): 🔹 اکنون وضع حوزه ناراحت کننده است؛ چون بسیاری از طلاب خوش استعداد و خوش فکر یا وارد کارهای اجرایی می‌شوند و یا به دانشگاه می‌روند. این آسیب، یکی از مهمترین معضلاتی است که حوزه‌های علمیه را مورد تهدید قرار داده. ✍ هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
🖇 تبادل 🖇
کانال تخصصی جنگ های ادراکی، محاسباتی، شناختی با رویکرد رسانه 🇮🇷بیش از سی عنوان کتاب و جزوه تخصصی 📋✒️درسگفتار های جنگ های رسانه ای 🚨معرفی نمونه های عملیات شناختی 📚کتب و جزوات جنگ شناختی 🎬اشنایی با سواد رسانه ☠️دشمن شناسی رسانه ای 🎯ارائه مصاديق جنگ شناختی 💻تحلیل های شناختی در حوزه رسانه . https://eitaa.com/joinchat/1066729623Cf64777909c
📌 جوانان باید برای پاکسازی انحراف‌ها از مراکز تعلیم و تربیت بکوشند 🎙حضرت امام خمینی (ره): 🔹 اکنون بحمد الله تعالی دانشگاه از چنگال جنایتکاران خارج شده و ملت و دولت جمهوری اسلامی است در همه اعصار که نگذارند عناصر فاسد دارای مکتب‌های انحرافی یا گرایش به غرب و شرق در دانش‌سراها و دانشگاه‌ها و سایر مراکز تعلیم و تربیت نفوذ کنند و از قدم اول جلوگیری نمایند تا مشکلی پیش نیاید و اختیار از دست نرود. 🔸وصیت این جانب به جوانان عزیز دانشسراها و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادی خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد. 🔹 پس اکنون که دانشگاه‌ها و دانشسراها در دست اصلاح و پاکسازی است، بر همه ما لازم است با متصدیان کمک کنیم و برای همیشه نگذاریم دانشگاه‌ها به انحراف کشیده شود و هر جا انحرافی به چشم خورد، با اقدام سریع به رفع آن بکوشیم و این امر حیاتی باید در مرحله اول با دست پر توان خود جوانان دانشگاه‌ها و دانش‌سراها انجام گیرد که نجات دانشگاه از انحراف، نجات کشور و ملت است. 🆔 @farhang_puya
📌 اصلاح دانشگاه از زمانی آسان می‌شود که کار تربیتی از سنین دانش‌آموزی آغاز شود 🎙 حضرت امام خمینی (ره): 🔹دانشگاهی که حق نداشت از مصالح ایران و اسلام صحبت کند، دانشگاهی که نماز خواندن در آن عیب بود، دانشگاهی که تمام گرفتاری‌های ما منشأش در آن بود، دانشگاه نبود. 🔸 شما باید کوشش کنید و دانشگاه را اصلاح کنید و احساس کنید که اسلام است که می‌تواند دانشگاه را اصلاح کند. 🔹 اصلاح دانشگاه زمانی آسان است که فرزندانمان را از دوره دانش آموزی زیر نظر بگیریم که اگر فرزندانمان در کودکی درست تربیت شدند، دانشگاه زحمتش کمتر می‌شود. 🆔 @farhang_puya
💢 حفظ عفت عمومی، جزء لاینفک مدینهٔ فاضله نبوی و علوی 🔹 مقیاس سنجش رشد و کمال در جوامع اسلامی، مدینه‌ی فاضله‌ی نبوی و علوی است؛ چرا که معصومین علیهم السلام اندیشه‌هایشان بر اساس علوم الهی و قرآن کریم می‌باشد. یکی از صفات مهم و لاینفک این مدینه‌های فاضله، وجود روش‌هایی نیکو و دستورالعمل‌هایی بخردانه برای ایجاد عفت عمومی و رعایت آن در اجتماع است. 🔸 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علی علیه السلام که مظهر عفت بودند، دستوراتی برای رسیدن به این امر مهم در اجتماع دارند که سامان یافتن جوامع منوط به رعایت کامل آنها می‌باشد. امروزه جوامع غیر مسلمان برای سلامت محیط‌های علمی، آموزشی، فرهنگی و عمومی، ضوابط و قوانینی برای رعایت پوشش و عفت در پوشش افراد تنظیم کرده‌اند. 🔹 توجه به آنان ما را به این فکر وادار می‌کند که کشور اسلامی ما نیز در حوزه‌های مختلف اجتماع، تا چه اندازه به سمت الگوی اصیل جامعه‌ی نبوی و علوی حرکت می‌کند و در صدد ایجاد حریم و عفت عمومی است؟ ✍ زینب مزرعی فراهانی 🆔 @farhang_puya
📌 مقایسه جامعه اسلامی خود با مدینهٔ فاضله نبوی و علوی، لازمه رشد و کمال 🔹 امروزه جوامع اسلامی برای رسیدن به رشد و بالندگی و تکامل هر چه بیشتر، بایستی بیش از پیش خود را به الگوی کامل جامعه اسلامی عرضه کنند و خود را بسنجند که تا چه اندازه به مدینه فاضله نبوی و علوی نزدیک هستند. 🔸 چرا که نبی مکرم اسلام (ص) خود یک شخص نبودند بلکه ایشان تنها مکتب عظیم سعادت‌آفرین و حیات بخش مجسّم هستند که جزء جزء اندیشه‌هایشان بر اساس آیات هدایتگر قرآن کریم و علوم الهی است. 🔸 امیرالمؤمنین علی (ع) نیز شاگرد و شیفته بیقرار این مکتب حق بود که بی‌شک، پا جای پای نبی مکرم اسلام (ص) گذاشت و همواره اصرار داشت تا تمامی حرکات و سکناتش شبیه پیامبر (ص) باشد، چنانچه ایشان خود فرمودند: إني حاملكم على منهج نبيكم... ✍ زینب مزرعی فراهانی 🆔 @farhang_puya
⭕️ سازمان‌هایی چون فراماسونی برای تحت کنترل گرفتن مردم رسانه‌هایی چون فیسبوک را مدیریت می‌کنند 🔹 رسانه‌هایی چون‌ فیس‌بوک دقیقا سیاست‌های چنین سازمان‌هایی را اجرا کرده و به دنبال افزایش قدرت و نفوذ خود در جهان هستند. قطعا در اختیار گرفتن این پایگاه‌های اطلاعاتی جامع، نعمت بزرگی برای لژهای ماسونی خواهد بود و حتی از قدرت نظامی نیز می‌تواند بازدهی بیشتری داشته باشد. 🔸 و از سوی دیگر، لژهای ماسونی و سازمان‌های ریز و درشت وابسته به آنها با تأسیس سایت‌ها وبلاگ‌های اختصاصی، علنا به تبلیغ مرام و مسلک خود و عضوگیری مشغول و تقریبا همه آنها دارای بخشی به نام عضویت در فرقه ماسونی بوده و از این طریق به عضوگیری می‌پردازند. 🔹 این سایت‌ها آزادانه و به صورت قانونی و با ترفندهای جدید هر روزه نظر افراد فراوانی را در سراسر جهان به خود جلب کرده و بدون هیچ‌گونه محدودیتی تمام مرزها را در نوردیده و به آسانی تا درون پستوهای امن خانه‌های مردم در دورترین نقاط عالم پیش می‌روند. ✍ محمد عبداللهی 🆔 @farhang_puya
⭕️ سایت‌های فارسی زبانی که در پوشش اسلام به تبلیغ عقاید فراماسون‌ها می‌پردازد 🔸 در میان سایت‌های فارسی زبان نیز سایت‌های بسیاری به تبلیغ عقاید و نمادهای فراماسونری با پوشش اسلامی مشغول هستند. به عنوان مثال در سایتی به ظاهر اسلامی، نماد فراماسونری «چشم جهان‌بین» را «الله» معرفی کرده و هرم معروف ماسونی را هرم هستی نامیده اند. 🔹 در سایتی دیگر با استفاده از عباراتی درباره مهدی موعود (عج)، علنا به تبلیغ مبانی و نمادهای فراماسونری پرداخته و در پوشش مهدویت، به ترویج افکار انحرافی خود می‌پردازند. بیشتر این سایت‌ها در زمره اهداف خود، معرفی اشخاصی به عنوان امام زمان برای فریب مسلمانان [ فعالیت می‌کنند ]. 🔸 با توجه به نفوذ فوق العاده اینترنت و تأثیرات مخربی که این گونه سایت‌ها به دنبال دارند، می‌بایست به دقت فعالیت‌های فراماسونرها رصد شده و همراه با اقدامات امنیتی در جهت مبارزه عمیق فکری و فرهنگی با این پدیده شوم از هرگونه امکانی استفاده نمود. ✍ محمد عبداللهی 🆔 @farhang_puya
✍ امام صادق عليه السلام : مؤمن هرگاه خشمگين شود، خشمش او را از جاده حق بيرون نمى‌برد و هرگاه [از كسى] خشنود شود، خشنوديش او را به باطل نمى‌كشاند و كسى است كه چون قدرت پيدا كند، بيشتر از آنچه حق اوست بر نمى‌دارد. 📚بحار الأنوار : ۷۸/۲۰۹/۸۵ 🆔 @farhang_puya
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با آیت الله اراکی پیرامون موضوع پیشرفت عدالت محور 📌 فرهنگ پویا: با توجه به موضوع نشریه که پیشرفت عدالت محور است، ابتدا پیرامون پیشرفت و عدالت از منظر فقه شیعه، نکات خود را بفرمایید: 🖇 آیت الله اراکی: برای تبیین میدان بحث، اشاره به این نکته را که فرق بین قسط و عدل در واژگان قرآنی و منابع دینی چیست، لازم می‌دانم. به نظر می‌رسد براساس تتبع و قرائن، عدل اعم از قسط است. قسط در خصوص عدل اجتماعی است. قسط به معنای برابرسازی است؛ البته برابری به معنای عدل است؛ برابری به معنای تساوی و سلب تفاوت نیست. 🔹 اساسا خدای متعال خود را قائم بالقسط معرفی می‌کند؛ یعنی فرمان خدا فرمان قیام به قسط است: «شَهدَ الله أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأَوْلُوا العِلْم قَائِمَا بِالْقِسْط»؛ یعنی این شهادت و گواهی، شهادت در حال قیام به قسط است. اصولا واژه‌ی قیام همین معنا را می‌رساند که هر جا قیام هست، منظور برپایی یک شیئی على الأرض است. 🔹 قیام به قسط یا قیام به عدل در جامعه، یعنی یک عدلی را در خارج برپا و ایجاد شود و این در جایی است که جامعه‌ای وجود داشته باشد که در آن عدلی برپا شود؛ لذا خداوند خود را به قائم بالقسط وصف فرمود و این را همراه با شهادت اولوا العلم بیان فرمود. 🆔 @farhang_puya
📌 عدالت یعنی یعنی چه؟ 🔹 گرچه در نگاه نخست، مفهوم عدالت امری بدیهی و روان جلوه می‌کند؛ ولی وقتی به تعریف واژه‌ی عدالت در ادبیات دانشمندان مراجعه می‌شود، تمایزهای فراوانی بین دیدگاه‌های آنها مشاهده می‌شود. 🔸 برخی عدالت را به معنای قواعدی که برتر از قرارداد اجتماعی و یا اداره حاکم باشد می‌دانند؛ برخی دیگر عدالت را به دریافت‌های عقلی تفسیر کرده‌اند؛ برخی دیگر عدالت را به معنای مشیت الهی دانسته و عقل را کاشف مشیت الهی دانسته‌اند. 🔹 بعضی از دانشمندان عدالت را به توسعه‌ی حق محور با مبنای عدم تبعیض دانسته‌اند. در حقیقت از منظر این نظریه‌ تحقق عدالت در گروی تحقق توسعه است؛ چه این که توزیع عادلانه‌ی فقر، عدالت نیست؛ ولی هر توسعه‌ای عدالت محسوب نمی‌شود، توسعه‌ای مصداق عدالت است که از هر گونه تبعیضی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، حقوق و فرهنگ عاری باشد. 🔚 اما از منظر دین و اندیشمندان اسلامی، عدالت به معنای بهره‌مندی براساس استحقاق‌ها است؛ یعنی افراد در شرایط یکسان از حقوق مساوی برخوردار باشند. طبق این دیدگاه تفاوت حقوق در شرایط متفاوت می‌تواند مصداق عدالت باشد. 🖊 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya