eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.6هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امیرالمومنین علیه السلام: دانش‌ها، تفريح اهل ادب‌اند. 📚غررالحكم حدیث ۹۹۳ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل می‌کشد (بخش اول) 🔹 از ویژگی‌های بارز م
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل می‌کشد (بخش دوم) 🔸 از مختصات این عرصه ناباوری آخرت (معاد)، فراموشی مرگ، خویشتن... عبرت‌ناپذیری از تاریخ، جانشین کردن محاسبه به جای تفکر و تنسیق حیات جمعی با تمرکز بر تحدید دین در حوزه زندگی شخصی می‌باشد. موضوعیت انسان به طرق مختلفی در قالب اعداد تعیین می‌شود و شماره جانشین و نشان‌دهنده هویت می‌گردد. 📎 در واقع، انسان؛ موضوع تشریح و تسلط قرار می‌گیرد. این در حالی است که هدف از دستیابی به تسلط بر طبیعت و آدمی، تحصیل و توانایی کنترل و راهبری‌شان به سمت غایات صرفاً مادی است. ✍ محمد رحیم عیوضی 🆔 @farhang_puya
💢 ایجاد گفتمان برای تحول در مدیریت 🔹 پس شرط اول برای مدیریت درست تحولات اجتماعی عبارتست از درک درست از قانون یا قوانین تحولات اجتماعی مبتنی بر سنت‌های الهی و آموزه‌های دینی و این وظیفه علما، اندیشمندان و کسانی است که با مفاهیم دینی آشنا هستند و جامعه و مسیر تحولات اجتماعی را می‌شناسند. 🔸 نکته دوم، ایجاد گفتمان است. بدین معنی که تحول و مدیریت آن برای اثر بخشی، باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود. این ضرورت ممکن است در حوزه‌های علمیه و یا در بین نخبگان دانشگاهی مطرح باشد، اما کافی نیست و نباید به آن حد محدود شود بلکه باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب به بدنه جامعه سرریز کند. 📎 این مسئولیت نخبگان حوزه و دانشگاه است که مدام باید از ضرورت تحول، از هدف تحول و از لوازم آن و شاخصه‌های تحول سخن بگویند و عارضه‌ها و آفت‌های آن را هم بیان کنند تا اینکه تحول به جلو یعنی«پیشرفت»، به روز تبدیل شود. 📝 دکتر ذوالفقاری 🆔 @farhang_puya
📌 عدم تفکیک عرفان از شریعت 🔸 «مسأله ضدیت عرفا با اسلام از طرف افرادی طرح شده که غرض خاص داشته‌اند یا با عرفان و یا با اسلام. اگر کسی بی‌طرفانه و بی‌غرضانه کتب عرفا را مطالعه کند، به شرط آنکه با زبان و اصطلاحات آنها آشنا باشد، اشتباهات زیادی ممکن است بیابد ولی تردید هم نخواهد کرد که آنها نسبت به اسلام صمیمیت و خلوص کامل داشته‌اند. ▫️ متأسفانه هنوز هم عده‌ای دچار این توهم هستند که جنبه فقهی دینداری از جنبه عرفانی آن جداست و عده‌ای مدعی روشنفکری که برداشتی خام از فکر و فرهنگ جدید غرب داشته‌اند و تحت تأثیر سکولاریسم رایج در اندیشه های غربی می‌خواهند بگویند که می‌توان شریعت و فقه را جدی نگرفت و از راه عرفان من‌های شریعت، دیندار بود. 🧷 استاد محقق دکتر یحیی یثربی می‌نویسد: «مـــــن به عنوان یک محقق در عرفان اسلامی به طور قاطع می گویم که در همه متون عرفانی ما حتی اشاره‌ای هم نمی‌توان یافت که به بی‌اعتنایی عرفا به شریعت دلالت داشته باشد. همه عارفان نه تنها به فقه و شریعت بی اعتنا نبوده‌اند بلکه حتی به رعایت مستحبات و مکروهات شریعت نیز تأکید کرده‌اند.» به قول سنایی جز به دست و دل محمدی نیست. ✍ شهید آیت الله مطهری 🆔 @farhang_puya
💢 «مأمور به تکلیف» محرک رهبری امامین انقلاب 🔹 ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ «لا اله الا الله و محمد رسول الله» بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست، ما هستیم. 🔸 بنابراین در دیدگاه حضرت امام خمینی، محرک اساسی انسان در حرکت‌ها، چیزی جز انجام وظیفه الهی نیست. از این رو همه حرکت خویش را براساس تکلیف الهی انجام می‌دادند. ایشان معتقد بودند که شکست و پیروزی در پرتو ادای تکلیف یا عدم آن تحقق می‌یابد و محور اساسی در این امور چیزی جز ادای تکلیف و وظیفه الهی نیست و نتیجه فرعی بر آن است. 🧷 امام‌خمینی در پیام به روحانیت می‌فرماید: «ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه، فرع آن بوده است.» این سخن نشان می‌دهد که وقتی اصل(تکلیف) ادا شود، فرع (نتیجه) نیز تابع آن است و حاصل می‌شود؛ مانند رابطه تنه درخت با شاخه آن. پس از دیدگاه امام راحل، حصول نتیجه داخل در تکلیف است. ✍ هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
1.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم: ائمه بعد از من ۱۲ نفرند؛ به تعداد ماه های سال و مهدی این امت از ما است، هیبتی موسی گونه دارد و به زیبایی مانند عیسی است و در حکم مانند داود و صبری ایوب وار دارد. 📚منتخب الاثر، صفحه ۲۶ 🆔 @farhang_puya
💢 فتنه‌گری انگلیس پس از انقلاب اسلامی علیه ایران 🔸 از این پس فتنه‌گری انگلیسی‌ها در ایران، دو چندان شد و تاریخ فتنه‌گری دولت بریتانیا در ایران ابعاد تازه‌ای یافت. حمایت مالی و سیاسی از گروه‌های معاند انقلاب، یک بعد از فتنه‌گری انگلیسی‌ها به شمار می‌رفت. در مرحله بعد حمایت پیدا و پنهان این دولت از رژیم بعث عراق در جنگ هشت ساله علیه ایران بعد دیگر از ابعاد چند لایه نفاق و فتنه‌گری انگلیسی‌ها در ایران به حساب می‌آمد. ▫️ در کنار این مسائل، دامن‌زدن این دولت به برخی توطئه‌ها، حکایت واضحی از تلاش فتنه‌گرانه انگلیسی‌ها در ایران و تلاش جهت ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشورمان بوده است. حمایت مالی و سیاسی از سلمان رشدی مرتد، حمایت از ناامنی‌ها در ایران به ویژه ردپای آشکار انگلیسی‌ها در اغتشاشات خیابانی پس از انتخابات ۲۲ خرداد، مؤید معنای فوق است. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
آیا برای این لحظه خودتو آماده کردی؟ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 فتنه‌گری انگلیس پس از انقلاب اسلامی علیه ایران 🔸 از این پس فتنه‌گری انگلیسی‌ها در ایران، دو چندا
📌 انقلاب اسلامی، پایانی بر حیات اختاپوس استعمارگر 🔹 در جریان انقلاب ایران، انگلیسی‌ها سیاست مزوّرانه‌ای در پیش گرفتند. سیاست رسمی دولت انگلیس حمایت از رژیم شاه بود؛ اما رسانه‌های انگلیسی خلاف این سیاست را پیمودند و بر ضد رژیم حرکت کردند. اصرار فراوان کالاهان بر خروج شاه از ایران، بر سیاست «یک بام و دو هوا»ی انگلیسی‌ها صحه می‌گذارد. 🔹 بعد از فرار شاه از ایران، خانم «مارگارت تاچر» که تازه به نخست وزیری انگلستان رسیده بود، با تقاضای پناهندگی شاه به انگلستان مخالفت کرد تا به زعم خود، منافع فراوانش در ایران پس از انقلاب را از دست ندهد. 🔹 اما حساب‌های انگلیس‌ها برای بهره‌برداری از انقلاب ایران و پر کردن خلاء ناشی از خروج آمریکا از صحنه سیاست و اقتصاد ایران، غلط از آب درآمد و جمهوری اسلامی ایران روی خوش به انگلیسی‌ها نشان نداد؛ چرا که شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» نشانگر پایان حیات اختاپوس استعمارگری بود. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
🌺ازنسل حیدری و دلاورتر از تو نیست یعنی پس ازعلی علی اکبرتر از تو نیست 🌺منطق قبول داشت که باخلق خوی تو شخصی میان خلق پیمبرتر از تو نیست 🌷🌷 میلاد حضرت علی اکبر علیه‌السلام و روز جوان مبارک باد 🆔 @farhang_puya
💢 «آزادی» را نباید بد معنا کرد 🎙 امام خامنه‌ای: 🔹 آزادی را نباید بد معنا کرد. آزادی یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی است که یکی از شعبش آزاداندیشی است. بدون آزاداندیشی این رشد اجتماعی، علمی، فکری و قد امکان ندارد. 🔹 در حوزه های علمیه، دانشگاه و محیط‌های فرهنگی و مطبوعاتی، هو کردن کسی که حرف تازه‌ای می‌آورد، یکی از بزرگترین خطاهاست؛ بگذارید آزادانه فکر کنند. البته من فهم غلط از آزادی را تأیید نمی‌کنم. ✍ محمد علی روزبهانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 «آزادی» را نباید بد معنا کرد 🎙 امام خامنه‌ای: 🔹 آزادی را نباید بد معنا کرد. آزادی یکی از بزرگترین
💢 «آزادی» را نباید بد معنا کرد (بخش دوم) ▫️ من باز گذاشتن دست دشمن را در داخل برای اینکه مرتباً گاز سمی تولید کند و در فضای فرهنگی یا سیاسی کشور بدمد، تأیید نمی‌کنم؛ من براندازی خاموش را – آنچنانی که خود آمریکایی‌ها گفتند و عواملشان چند سال قبل در اینجا سادگی و عقلی کردند و به زبان آوردند - برنمی‌تابم و رد می‌کنم. ▫️ اما توسعه آزادی و رها بودن میدان برای پرورش فکر و اندیشه و علم و فهم، ربطی به اینها ندارد. ظرافتی لازم است که آدم این دو منطقه را از همدیگر باز بشناسد و مرز اینها را معین بکند. آزادی و آزاداندیشی، یکی از مبانی اصلی است. ✍ تهیه و تنظیم: محمد علی روزبهانی 🆔 @farhang_puya