💠 امام صادق علیهالسلام: شايسته نيست كه زن مسلمان، آنگاه كه از خانه خويش بيرون مىرود، لباس خود را وسيله جلب توجّه ديگران نمايد.
📚 كافى، ج۵، ص۵۱۹، ح۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 جامعهپذیری
🔹 جامعهپذیری یا اجتماعی شدن معادل «Socialization» از نظر لغوی به معنای انطباق با جامعه و آشناسازی با جامعه است. در جامعهشناسی این مفهوم به فرایندی اطلاق میشود که به موجب آن افراد ویژگیهایی را که شایسته عضویت آنها در جامعه است کسب میکنند.
🔸 به عبارت دیگر، جامعهپذیری نوعی فرایند کنش متقابل اجتماعی است که در خلال آن، فرد، هنجارها، ارزش ها و دیگر عناصر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موجود در گروه یا محیط پیرامون خود را فراگرفته، درونی کرده و آن را با شخصیت خود یگانه میسازد.
🖊 محمدرضا انواری
#جامعه
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
🖇 تأثیر نوع رسانه بر تحولات اجتماعی در کلام مکلوهان
🔹 مکلوهان، نوع رسانه را عامل اساسی تحولات تاریخی و اجتماعی میداند. وی تاریخ بشر را بر اساس نوع رسانه تقسیمبندی میکند و میگوید بشر سه دوره به خود دیده است:
🔸 دوره اول دوره قبیله ای است؛ زیرا رسانه غالب در این دوره صدا و گفتار بوده است و انسان ها ارتباط شفاهی چهره به چهره و صمیمانه با یکدیگر داشتند. پس از اختراع ماشین چاپ ارتباط انسانها مکانیکی شد که طی آن، پیامها از طریق نوشتار و دریافت بینایی منتقل میشد.
🔹 در این دوره، ارتباطات از حالت رودررو و صمیمانه خارج و به واسطه مجاری ارتباطی جدید یعنی کتاب و مطبوعات میسر بود. او نظام ارتباط مکتوب را منشأ شکلگیری مدرنیسم میداند.
🖊 حفیظه مهدیان
#جامعه
#شماره۴۲
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | تقوای قلب، عالیترین نوع تقواست؛ مراقب دلت باش!
🗣 استاد علیرضا پناهیان
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
💠 دنیاگرایی، نخستین انحراف در حوزههای علمیه
🔹 بدون شک یکی از مهم ترین مؤلفهها در تعریف روحانیت اصیل، بحث عدم گرایش به دنیاست؛ به تعبیر مقام معظم رهبری که آن طرفش را فرمودند، چرب و شیرین زندگی به عنوان یک آفت مهم برای کسانی است که در سلک روحانیت هستند.
🔸 به نظر من تعابیر امام درباره انحرافاتی که ممکن است در روحانیت به وجود آید را میشود در تعبیر علمای سوء که در روایت هست خلاصه کرد؛ کسانی که دین را وسیله یا پلکان به اصطلاح مکنت یا قدرت یا وسیله کسب دنیا قرار دادند؛ نه به عنوان یک رسالت.
🔚 این خطر به تعبیر حضرت امام با نفوذ دشمن مضاعف میشود و به حوزهها و روحانیت هشدار دادند که مراقب رخنه و نفوذ دشمن در صفوف خودتان باشید.
🖊 حجت الاسلام محمدی عراقی
#حوزه_علمیه
#شماره۲۶_۲۷
🆔 @farhang_puya
❌ عدم اعتدال در عقاید موجب هلاک
🔹 سینه پر درد تاریخ، داستانهای فراوانی از انحراف عقیدتی معاصرين انبیاء و ائمه علیهم السلام دارد. قصههایی که گاه از غلو ياران معصومین (ع) خبر میدهند و گاه از کفر و الحاد ایشان! مانند عدهای که بعد از جنگ جمل اصرار بر الوهیت امیرالمومنین (ع) داشتند.
🔹 حضرت آنها را نهی و سپس تهدید به اعدامشان کرد. اما این کیفر نیز به حال آنها سودی نبخشید؛ لذا مردند اما از حرف خود دست نکشیدند؛ از طرفی دیگر خوارج نهروان بر کفر حضرت شهادت میدادند. این دو جریان منحرف را حضرت بارها با عباراتی مشابه نهی از منکر نمودند.
🔚 ایشان درباره آنها فرمودند: «دو تن به خاطر من تباه شدند: دوستی که اندازه نگاه نداشته، غُلوّ کرد و دشمنی که آنچه در من نیست را به من نسبت
داد».
📝 حسین فلاحزاده ابرقویی
#معارف
#شماره۲۵
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار میکند:
🗂 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 👇
🔶 راهی به رضوان
📣 موضوع: آثار غفلت و راه رهایی از آن ۳
💡 کارشناس: حجتالاسلام جعفر رحمانی
استاد حوزه و دانشگا و محقق اخلاق اسلامی
⏰ یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ساعت ۱۷:۰۰
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه مجازی👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
جدیدباترافیکرایگان👆
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
📢 همچنین میتوانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشیهای تلفن همراه، نیز دنبال کنید.
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
🛑 امام رضا عليه السلام:
به خداوند گمان نيک ببر؛ زيرا خداى عزّوجلّ مىفرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويشم؛ اگر گمانِ او به من نيک باشد، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم
📚 ميزان الحكمه، ج۶، ص۵۷۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 نفوذ در جبهه حق؛ خط مشی شیطان
🔹 میتوان یکی از راهکارهای سیاسی جریان انحرافی در جهت راه اندازی جنگ نرم بر ضد جبهه حق را تلاش آنها جهت نفوذ
در لایهها و مراتب مختلف جریان حق دانست. جریان انحرافی از این طریق ضمن دستیابی به اسرار این جبهه با ایجاد اختلاف و حاکم کردن فضای یاس و ناامیدی در زمان لازم در صدد ضربه زدن به جبهه حق بر میآید.
🔸 این راهکار بیش از همه از سوی بزرگترین دشمن جبهه حق يعني شيطان اجرا شده است. نفوذ مرحله به مرحله شیطان بر افکار انسانهای جبهه حق، موجب شده است که برخی از افراد این جریان در دام شیطان گرفتار آیند. نفوذ شیطان نیز اغلب در لباس خیرخواهی با وسایل فریبنده و گوناگون صورت میپذیرد.
📝 علی اکبر عالمیان
#استکبار_ستیزی
#شماره۲۳
🆔 @farhang_puya
💠 زمینهسازی انقلاب اسلامی توسط مراجع
🔹 اقدام آیت الله مؤسس در تأسیس حوزه علمیه قم و اقدامات آیت الله بروجردی در تقویت این حوزه، مقدمات لازم برای پرورش نیروی انسانی لازم برای انقلاب اسلامی را در سال ۵۷ فراهم کرد. بسیاری از شاگردان مکتب حاج شیخ عبدالکریم حائری کسانی بودند که سالها بعد به عنوان یاران امام، به تحقق نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری رساندند.
🔹 بررسی مراحل و اقدامات حضرت امام خمینی (ره) به عنوان ثمره این حوزه و این مکتب نیز مؤید و شاهدی روشن بر تکلیفمداری و نتیجهطلبی است که البته در بسیاری از موارد با معیارهای مادی و بشری نه قابل پیشبینی بود و نه اکنون قابل تحلیل خواهد بود.
🖊 محمد بهمنی
#حوزه_علمیه
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
💠 پاداش حزب الله در دنیا و آخرت
🔹 اولین پاداش این گروه [حزب الله] این است که ایمان در دلهایشان ثابت میشود و به تزلزل و نوسان در ایمان و نفاق دچار نمیشوند. دومین پاداش حزب الله این است که ایشان را با روحی از خودش تأیید میکند.
🔸 هر چند ما حقیقت این مطلب را که خداوند درباره حضرت عیسی علیه السلام نیز میفرماید، به درستی درک نمیکنیم اما میفهمیم که مطلب بلندی است. این دو پاداش خداوند در این عالم به کسانی است که با دشمنان خدا قطع رابطه میکنند.
🔹 سومین پاداش ایشان که در آخرت است، این است: آنها را به بهشتهایی با نهرهای جاری وارد میکند و در آن جاودانه هستند.
📝 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه
#معارف
#شماره۲۵
🆔 @farhang_puya
❌ بزرگترین آفت حوزه علمیه، مقدس مآبها
🔹 تحجر متحجرین به مخالفت با علومی مانند فلسفه که آن را کفر میپنداشتند محدود نمیشد، هر چند عناد ویژه آنان با علمای وارسته و فرهیخته، ریشهای دیرینه داشت و همین گروه مرحوم ملاصدرا را از شهر و دیار خود راندند و درس پربار «اسفار» مرحوم علامه طباطبایی را به تعطیلی کشاندند.
🔸 با این حال ذکر شمه ای بسیار کوچک از مخالفت متحجرین مقدّس مآب در زمینههای مختلف، بیانگر وجود این خطر جدی در حوزه های علمیه است. از بدنام و منکوب کردن هرگونه تحرک مثبت در حوزه ها گرفته تا گناه شمردن دخالت علما در سیاست...
🖊 هادی مازندرانی
#حوزه_علمیه
#شماره۲۶_۲۷
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار میکند:
🗂 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 👇
🔶 راهی به رضوان
📣 موضوع: آثار غفلت و راه رهایی از آن ۴
💡 کارشناس: حجتالاسلام جعفر رحمانی
استاد حوزه و دانشگا و محقق اخلاق اسلامی
⏰ دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ ساعت ۱۷:۰۰
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه مجازی👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
جدیدباترافیکرایگان👆
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
📢 همچنین میتوانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشیهای تلفن همراه، نیز دنبال کنید.
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
🛑 امام على عليه السلام:
كسى كه بيشترين چيزى كه در او هست خردش نباشد، با بيشترين چيزى كه در وجود او هست مرگش فراهم آيد
📚 ميزان الحكمه ج۷ ص۵۰۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 نظریه «نتیجهگرایی» و نقد به آن
🔹 بر اساس نتیجهگرایی، آن چه اهمیت دارد، دستیابی به هدفی است که فعال سیاسی در نظر دارد برای رسیدن به این هدف باید شیوههای مختلف حرکت و فعالیت مورد توجه قرار گیرد و در نهایت، نوع حرکتی مورد تأیید قرار می گیرد که پایان آن دستیابی قطعی یا در حد قطع به نتیجه و هدف باشد.
🔸 در نتیجهگرایی، اگرچه کار همراه با تفکر است، اما عامل محوری حرکت انسان، غایتی بیرونی است. نقص این مبنا آن است که دستیابی به هر هدفی را از طریق هر روشی مجاز میسازد. نتیجهگرایی در حوزه سیاست، مبتنی بر آرای ماکیاولی است.
📝 دکتر مهدی امیدی
#علوم_انسانی
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 نظریه «نتیجهگرایی» و نقد به آن 🔹 بر اساس نتیجهگرایی، آن چه اهمیت دارد، دستیابی به هدفی است که ف
💠 ما مکلف به ادای تکلیفیم نه حصول نتیجه
🔹 نکته مهم این است که عمده احکام دینی ما عقلی نیست، بلکه از نقل برداشت شده است؛ از این رو در عمده احکام دینی باید فقط به تکلیف عمل کنیم و به دنبال نتیجه مشخصی نباشیم و بدانیم مصالحی که خداوند از طریق این تکلیف برای ما در نظر گرفته بسیار فراتر از آن چیزی است که ما تصور میکنیم.
🔸 از این روست که حضرت امام (ره) میفرمایند: «ما مکلف به ادای تکلیفیم نه حصول نتیجه» اما این جمله امام بدین معنا نیست که ما هیچ نگاهی به نتیجه نداریم.
🖊 سید مصطفی میرباباپور
#معارف
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
❌ صنعت موسیقی، ابزاری در خدمت اردوگاه شیطان
🔹 استفاده از موسیقی، مهمترین ابزار فرقههای انحرافی و شیطانی در جهت تبلیغ عقاید خود و نیز تحت تأثیر قرار دادن جامعه به خصوص قشر جوان است. این گروهها گاهی خود به عقاید مبتذل و ضد ارزشی خود اذعان کرده و گاهی نیز بدون این ادعا به تضعیف بنیانهای ارزشی و دینی و تبلیغ افعال شیطانی خویش میپردازند.
🔸 در صنعت موزیک، در بسیاری از آهنگها، مفاهیم کاملاً ضد انسانی و غیر اخلاقی از جمله اعتیاد، دزدی، قتل، مسائل جنسی، تقدیس شیطان، توهین به تعالیم پیامبران و ... مطرح میشود که عمدتا به صورت تبلیغی و تشویقی بیان میشوند.
🔹 تکرار مکرر این آهنگها و مفاهیم است که زمینه تغییر تدریجی فرهنگ جوامع را فراهم می آورد و این چنین میشود که معنویت و مسائل اخلاقی و انسانی به مدد آهنگهای پرمحتوای خوانندههای دست نشانده شیطان، به مرور زمان از جوامع انسانی رخت بسته و ذره ذره بشریت را به سوی نابودی سوق میدهد.
🖊 هادی شجاعی
#استکبار_ستیزی
#شماره۲۰
🆔 @farhang_puya
💠 امام على عليه السلام: انسان شريف، به هر مقامى، هر چند بزرگ، برسد سرمست نمىشود؛ مانند كوهى كه هيچ بادى آن را به لرزه در نمىآورد؛ اما فرومايه با دست يافتن به كمترين مقام، سرمست مىشود؛ همانند بوته علفى كه وزش نسيمى آن را مى جنباند
📚 غرر الحكم، حدیث۵۱۹۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 جنبش نرمافزاری؛ رمز موفقیت دانشجویان
🔹 هویت انسان در اندیشه اوست و شرع مقدس هم متن انسانیت را تعقل و خردورزی میداند اما رویکرد بشر امروزی و تمام اقتدار کاذب او بر پایه عقل خودبنیاد، اندیشه، تفکر و خردورزی است.
🔸 گاهی طغیان میکند و تمام دنیا را به مقابله میخواند؛ پس تحمل بشر مقتدر غربی در بعد علوم تجربی و تکنولوژی، نیازمند مسلح شدن به اندیشه است. رمز موفقیتی به نام درک کردن جهان معاصر که با هیچ ابزاری جز اطلاعات نمیتوان در آن دوام آورد. «راز موفقیت در عصر ارتباطات برای دانشجوی مسلمان، در جنبش نرم افزاری
است.»
📝 فاطمه زهرا علوی
#علوم_انسانی
#شماره۲۲
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 تکلیفمداری، معطوف به نتیجه
🔹 عمل به تکلیف و تبلیغ، اصل اولیه است؛ در عین حال، بدون شک خود تکلیف برای رسیدن به نتیجهای است و در آن مصلحت، اهم و مهم، شرایط زمان و مکان و وجود ظرفیت اعلان تكليف لحاظ شده است.
🔸 در مواردی خاص؛ تکلیف تقیه میباشد؛ گاهی تکلیف، سکوت است و گاه فریاد؛ در زمانی قیام است و در زمانی قعود؛ موقعی صلح میباشد و
وقتی مبارزه و جهاد.
علمای هر زمان به ویژه فقهای عصر مشروطه؛ از جمله شیخ شهید نیز از این دایره بیرون نیفتادهاند.
🔹 یعنی ایشان نیز تکلیف داشتند و با عنایت و نظر به نتیجه حرکت کردند؛ چون کاری که بدون نظر به نتیجه انجام بگیرد، کار نیست و فاعل آن نیز عاقل نخواهد بود. مگر میشود بدون امید به نتیجه، دستی بر زد و کاری کرد؟
🖊 علی احمدی خواه
#معارف
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya