📝نقش رسانه در رشد اخلاق جامعه
👇فرهنگ پویا: نقش رسانهها در رشد اخلاق و معنویت جامعه را چگونه ارزیابی میکنید؟
🔰به نظر من در این زمان فضای ارتباطی رسانهها با مردم خیلی جدی شده و نسبت به قبل از انقلاب استقبال و استفاده مردم از رسانهها بیشتر شده است.
🔅در زمان قبل از انقلاب رادیو و تلوزیون در دسترس و اختیار بچههای متدین نبود؛ ولی امروز میبینیم علاوه بر این که صداوسیما در اختیار متدینین است بلکه صداوسیما میتواند سهم قابل توجهای در رشد اخلاق و معنویت در میان جامعه ایفا کند.
🔸هرچند الان دشمن سعی میکند از طریق ماهواره و فضای مجازی این را تحت شعاع قرار دهد و در سطح جامعهی ما اثر بگذارد و جلوی این رشد را بگیرد؛ ولی الان بچههای متدین از نظر اجتماعی رشد کرده و در مقابل هجمههای دشمن مقاوت میکنند.
🎙گفتوگو با حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی| #شماره_40
#رسانه
#فرهنگ
#اخلاق
👈علاقمندان جهت خریداری #شماره_40 نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
🆔 @farhang_puya
❇️ دو ذخیره مهم برای روز قیامت
🔻امام على عليهالسلام:
الصَّدَقَةُ و الحَبسُ ذَخيرَتانِ فَدَعُوهُما لِيَومِهِما
🌸 #صدقه و #وقف دو ذخيرهاند، آنها را براى روز خودشان (قيامت) وانهيد.
📚 دعائم الإسلام، ج۲، ص۳۴۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔹 در حوزه اقتصادی وظیفه اصلی بر عهده چه کسی است؟
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
☑️اسلام برای انسانسازی
🔘مکتب اسلام یک مکتب مادّی نیست؛ یک مکتب مادی - معنوی است. مادیت را در پناه معنویت، اسلام قبول دارد. معنویات، اخلاق، تهذیب نفس. اسلام برای تهذیب انسان آمده است؛ برای انسانسازی آمده است. همه مکتبهای توحیدی برای انسانسازی آمدهاند. ما مکلفیم انسان بسازیم.
«امام خمینی(ره) ۱۳۵۸/۸/۳»
#شماره_40
#امامین_انقلاب
#معارف
👈علاقمندان جهت خریداری #شماره_40 نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
🆔 @farhang_puya
📘هماهنگی عرفان حقیقی با فطرت(۱)
🖌یکی از ویژگیهای عرفان حقیقی این است که با فطرت انسان و امیال فطری او کاملا هماهنگ و سازگار است. اصولا عرفان حقیقی نمیتواند با فطرت انسانی ناسازگار باشد. برای اثبات ضرورت این سازگاری میتوان دو دلیل ذکر کرد: نخست آنکه، همهی امیال درونی انسان با کمال او در ارتباطند؛ به این معنا که میتوانند راهنمای مناسبی در حرکت به سوی کمال واقعی انسان باشند.
🖌اگر اصل وجود یک میل هیچ ارتباطی با تحقق کمال انسانی نداشته باشد و یا در جهت خلاف آن باشد، مستلزم لغویت یا نقض غرض است و این هر دو نادرست است. اولا، لغو در آفرینش الهی راه ندارد و ثانیا، نقض غرض نیز بر خدای بزرگ جایز نیست.
✍عبدالمجید اشکوری| #شماره_40
#اخلاق
#عرفان
👈علاقمندان جهت خریداری #شماره_40 نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📘هماهنگی عرفان حقیقی با فطرت(۱) 🖌یکی از ویژگیهای عرفان حقیقی این است که با فطرت انسان و امیال فطری
📘هماهنگی عرفان حقیقی با فطرت(۲)
🖌خداوند انسان را برای عبادت و وصول به کمال نهاییاش آفریده است؛ حال اگر فرض شود امیال و غرایزی در او قرار داده است که هیچ ارتباطی با این هدف ندارد، در آن صورت مستلزم لغو در خلقت خواهد بود!
🖌یا اگر فرض شود که امیال و گرایشهایی در درون انسان تعبیه شده است که در جهت خلاف آن هدف هستند؛ یعنی نهتنها هیچ خدمتی به انسان برای وصول به آن هدف نمیرسانند بلکه او را از هدفش دور میسازند، در آن صورت مستلزم نقض غرض خواهد بود! و روشن است که این هر دو، از ساحت الهی بهدورند.
✍️عبدالمجید اشکوری| #شماره_40
#اخلاق
#عرفان
👈علاقمندان جهت خریداری #شماره_40 نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📘هماهنگی عرفان حقیقی با فطرت(۲) 🖌خداوند انسان را برای عبادت و وصول به کمال نهاییاش آفریده است؛ حال
📘هماهنگی عرفان حقیقی با فطرت(۳)
🖌استدلال دوم آنکه، همانطور که پیشتر اشاره شد، گرایش عرفانی گرایشی فطری است؛ انسانها فطرتاً میل به قدرت، علم و کمال مطلق دارند. اگر چنین است، پس را وصول به آن نیز حتما باید راهی فطری و هماهنگ با فطرت باشد.
🖌نمیتوان با توسل به راههای خلاف فطرت امید داشت به آن هدف نهایی عرفا رسید که در فطرت انسانها قرار داده شده است.
✍عبدالمجید اشکوری| #شماره_40
#اخلاق
#عرفان
👈علاقمندان جهت خریداری #شماره_40 نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
🆔 @farhang_puya
✅ایمان مذهبی در انقلاب اسلامی
📗«آن چیزی که بیش از هر چیز، حق را محترم، عدالت را مقدس، دلها را به یکدیگر مهربان و اعتماد متقابل را میان افراد برقرار میسازد؛ تقوا و عفاف را تا عمق وجدانی آدمی، نفوذ میدهد؛ به ارزشهای اخلاقی اعتبار میبخشد؛ شجاعت مقابله با ستم را ایجاد میکند و همهی افراد را؛ مانند اعضای یک پیکر به هم پیوند میدهد و متحد میکند، ایمان مذهبی است.»
📗جملهی نغز بالا از استاد شهید مطهری است. آری معنویت اصیل، آثار فردی و اجتماعی بسیار دارد که موارد فوق، تنها بخشی از آنهاست و انقلاب اسلامی با تحقق خود، گام سترگی در ایجاد این معنویت هم در فضای کشور و هم در فضای جهانی ایجاد نمود.
📗آنتونی گیدنز، جامعهشناس مشهور، از این واقعیت پرده برمیدارد که انقلاب اسلامی، دین و معنویت به محاق رفته را در نیمهی دوم قرن بیستم احیا نمود و دوباره نظرها به سمت قدرت و پویایی دین در عرصهی تحول فردی و اجتماعی معطوف گشت.
✍محمد جعفری| #شماره_40
#انقلاب_اسلامی
#شهید_مطهری
👈علاقمندان جهت خریداری #شماره_40 نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
🆔 @farhang_puya
💎 مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ این شخص است
🔻رسول اعظم صلياللهعليهوآله:
مَوتُ العالِمِ مُصيبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ، و هُوَ نَجمٌ طـمِسَ، و مَوتُ قَبيلَةٍ أيسَرُ مِن مَوتِ عالِمٍ
🔹مرگ عالِم مصيبتى جبرانناپذير و رخنهاى بسته ناشدنى است.
او ستارهاى است كه غروب مىكند.
مرگ يك قبيله آسانتر از مرگ يك عالِم است.
📚كنز العمّال : ۲۸۸۵۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
✔️ #طرح | مرگ بر آمریکا
◽️ حضرت آیتالله خامنهای: «آمریکاییها در طول تاریخ وضعیّتی را به وجود آوردند که نتیجهاش همین است. این سنّت الهی است، اینها محکومند به اینکه ساقط بشوند.»
#استکبارستیزی
🆔 @farhang_puya
📙توجه به دو نکته اصلی در کارآمدی نظام(۱)
🗂برای دهه پنجم انقلاب اسلامی و بحث چهل سالگی از دو مسئله اصلی در کارآمدی نظام باید پرده برداریم و با جدیت به سمت آن برویم:
🔸۱) یکی اینکه مسئله کارآمدی را در مباحث استراتژیک تحت عنوان اثربخشی اقدامات و فعالیتها دنبال کنیم. تبلیغ گستردهای که روی ناکارآمدی نظام میشود موجب شده کار خود ما را هم به انفعال بکشاند. چون یک مقداری حجم عملیات روانی دشمن زیاد است خود این عاملی شده که ما هم باور کنیم نظام، ناکارآمد است.
🔸این نکته اول، که کارآمدیها را ببینیم؛ خیلی روی ناکارآمدیها زوم نکنیم که به خصوص ناکارآمدیهایی که در جامعه مطرح میشود. ناکارآمدی تاکتیکی است یعنی بنیادی و اساسی نیست.
🎙سخنرانی دکتر حسن عباسی| #شماره_37
#نظام_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📙توجه به دو نکته اصلی در کارآمدی نظام(۱) 🗂برای دهه پنجم انقلاب اسلامی و بحث چهل سالگی از دو مسئله ا
📙توجه به دو نکته اصلی در کارآمدی نظام(۲)
🔸۲) نکته بعدی این است که آنها در طرحریزی استراتژیک به چهار سطح استراتژیکی، عملیاتی، تاکتیکی، و تکنیکی ساختار را طبقهبندی میکنند. یک سطح فوقانی میبینند که آن سطح ایدئولوژیک هست.
🔸مسئله ما این است که آیا نظام جمهوری اسلامی ناکارآمدی ایدئولوژیک دارد یا نه؟ بعد میآییم یک سطح پایینتر مسائل استراتژیک را بررسی میکنیم.
🎙سخنرانی دکتر حسن عباسی| #شماره_37
#نظام_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔖نقش جوانان در جامعه
📕جوانان پر جمعیتترین قشر در کشور ما هستند و به همین سبب نقش آنان در شکلگیری بسیاری از تحولات جامعه از جمله تحولات سیاسی انکارپذیر نیست.
📕این قشر در آغاز مبارزات اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) به طور جدّی و گسترده در همه مراحل و دوشادوش دیگر قشرهای جامعه، انقلاب را به پیروزی رساند.
📕واقعیت این است که جوانان پدید آورندهی بسیاری از تحولات کشورمان بودهاند و حضور چشمگیر آنان تضمینکننده انقلاب و طی کردن راه پر افتخاری بوده که آن را به مقطع کنونی رسانده است.
✍️مهین محمدپور| #شماره_6
#جامعه
#لانه_جاسوسي
#یوم_اللّٰه_سیزده_آبان
#جوان_مؤمن_انقلابی
🆔 @farhang_puya
⚖حساسیت مثبت دولتمردان نسبت به عدالت در جامعه
📑از منظر امام علی علیه السلام روحیهی دولتمردان نسبت به مقولهی عدالت اجتماعی باید به گونهای باشد که وقتی با شاخصههای مختلف کارآمدی حکومتشان را ارزیابی میکنند، مهمترین شاخصهای که موجب خشنودی ایشان میشود شاخصهی عدالت باشد.
📑یعنی قویترین عامل خشنودی و چشمروشنی زمامداران باید استواری عدالت و نهادینه شدن آن باشد. نهاد مسئولان نظام حاکم زمانی آرامش میگیرد که مشاهده کنند عدالت در حیطهی حاکمیتشان استقرار یافته است؛ لذا میفرماید: «به راستی برترین سرور و نور چشم حاکمان برقراری عدالت در شهرها است.»(نامه ۵۳ نهجالبلاغه)
📑بنابراین دولتمران باید نسبت به مسئلهی عدالتورزی در جامعه حساسیت روحی مثبت داشته باشند تا از این رهگذر استقرار عدالت در جامعه تضمین شود.
✍جواد سلیمانی امیری| #شماره_38
#سیاست
#سیره_اهلبیت
🆔 @farhang_puya
✅ایمان مذهبی در انقلاب اسلامی
📗«آن چیزی که بیش از هر چیز، حق را محترم، عدالت را مقدس، دلها را به یکدیگر مهربان و اعتماد متقابل را میان افراد برقرار میسازد؛ تقوا و عفاف را تا عمق وجدانی آدمی، نفوذ میدهد؛ به ارزشهای اخلاقی اعتبار میبخشد؛ شجاعت مقابله با ستم را ایجاد میکند و همهی افراد را؛ مانند اعضای یک پیکر به هم پیوند میدهد و متحد میکند، ایمان مذهبی است.»
📗جملهی نغز بالا از استاد شهید مطهری است. آری معنویت اصیل، آثار فردی و اجتماعی بسیار دارد که موارد فوق، تنها بخشی از آنهاست و انقلاب اسلامی با تحقق خود، گام سترگی در ایجاد این معنویت هم در فضای کشور و هم در فضای جهانی ایجاد نمود.
📗آنتونی گیدنز، جامعهشناس مشهور، از این واقعیت پرده برمیدارد که انقلاب اسلامی، دین و معنویت به محاق رفته را در نیمهی دوم قرن بیستم احیا نمود و دوباره نظرها به سمت قدرت و پویایی دین در عرصهی تحول فردی و اجتماعی معطوف گشت.
✍محمد جعفری| #شماره_40
#انقلاب_اسلامی
#شهید_مطهری
👈علاقمندان جهت خریداری #شماره_40 نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
🆔 @farhang_puya
📍 تصویر شماره 3پویا
#شماره_3
📌 شماره 40 نشریه فرهنگ پویا منتشر شد ...
◾️ 👈علاقمندان جهت خریداری #شماره_40 نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
💎 مژدهای برای دوستداران امام حسن مجتبی (ع)
🔻رسول اکرم صلياللهعليهوآله:
اَللّهُمَّ إنّیِ اُحِبُّ حَسَناً فَاَحِبَّهُ وَ اَحَبَّ اللهُ مَنْ یُحِبهُ
🔹خداوندا من "حسن" را دوست میدارم؛ تو هم او را دوست بدار و هركه حسنم را دوست بدارد خداوند او را دوست میدارد.
📚 كنزالعمال، ج ۱۶، ص ۲۶۲ ـ ج ۵، ص۱۰۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📄معنویت و مسئله معنا
🖇معنویت یک گمشده و خواستهی انسانی در پهنهی گیتی است که زمان و مکان نمیشناسد. هنگامی که از متنی معنادار سخن میگوییم، به متنی اشاره میکنیم که کلمات و عباراتش به حقایقی در جهان عینی و خارجی یا حقایق ذهنی در روان نویسنده اشاره داشته باشد.
📎اگر مکتوبی از عهدهی چنین ارتباطی برنیاید به عنوان «بیمعنا» تلقی خواهد شد.
✍علی مصباح| #شماره_40
#معارف
#معنا
👈علاقمندان جهت خریداری #شماره_40 نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
🆔 @farhang_puya