eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
932 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋حفظ عزت و کرامت جامعه اسلامی 💬حفظ عزت و کرامت و استقلال جامعه اسلامی اصلی ثابت و معامله ناپذیر در عرصه دیپلماسی به ویژه در برابر غیر مسلمانان است. بر اساس این آموزه، حفظ عزت و آزادگی جامعه، اصل ارزشی است که حفظ آن واجب و تن دادن به ذلت و بندگی در برابر غیر خدا و پذیرش سلطه نظام‌های طاغوتی و استکباری به شدت ممنوع است. 💭اصلی که رعایت آن به عنوان دستور الهی نقش معتنابهی در موقعیت شناسی دارد؛ چرا که اگر موقعیت از عزت و کرامت جامعه اسلامی به خطر بیفتد، موقعیت های دیگر نیز به خودی خود یکی پس از دیگری سقوط می کنند: «یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا ابائکم و اخوانکم اولیاء ان استحبوا الکفر علی الایمان و من یتولهم منکم فاولئک هم الظالمون». 📝سید عبدالمجید پیش‌بین اشکوری| 🆔 @farhang_puya
🖼شکل‌گیری هویت، با تصویر یا واژه 📄در شکل‌گیری هویت یک جوان عوامل مختلفی نقش دارند: تربیت خانوادگی و مذهبی، آداب و سنن ملی و قومی، اعتقادات مذهبی و جهان بینی مادی یا معنوی، مدرسه و آموزش و پرورش و... . 📃اما در جهان امروز عموم این عوامل منحصر به رسانه‌های مدرن تصویری شده‌اند. خانواده از زیر با انتقال مفاهیم، ارزش‌ها و درونی کردن معتقدات و رفتارهای صحیح، شانه خالی کرده است، غافل از این که فرزند را به جای دایه و پرستار، به یک جنایتکار سپرده و در مسابقه پول بیش‌تر، قدرت بیش‌تر شرکت می‌کند. 💭زهره شریعتی| 🆔 @farhang_puya
✳️ رشد عناصر‌ انقلاب 🆔 @farhang_puya
🔘 بدون شک نماد پیروزی مقاومت اسلامی بر صهیونیسم خواهد بود. «به مادری که جوانش شهید گشته، قسم که شهر قدس، یهودی نشین نمی‌ماند» 🆔 @farhang_puya
💠پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله: 🔰بدبخت واقعی کسی است که این ماه (رمضان) را پشت سر گذارد و آمرزیده نشود. 📙میزان الحکمه ح 7458 🆔 @farhang_puya
1⃣چرا غرب نه؟ 🔷امروزه، برای بسیاری از صاحب‌نظران علوم انسانی، مسلم گردیده است که غرب به عللی، از جمله بُریدگی از وحی و نبوت و بیگانگی با فطرت الهی انسان، هرگز نتوانسته خود را از چالش‌های ناخواسته‌ی پیش روی علوم انسانی رها سازد. از این رو غرب از تهیه و فراهم‌سازی ساختار و روح و محتوای شایسته برای ساحت‌های گوناگون علوم مزبور، به واقع درمانده است. 📘سید احمد رهنمایی| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
1⃣چرا غرب نه؟ 🔷امروزه، برای بسیاری از صاحب‌نظران علوم انسانی، مسلم گردیده است که غرب به عللی، از جم
2⃣چرا غرب نه؟ 🔵با توجه به واقعیت‌های موجود در جهان غرب، به دلیل‌های روشنی، از جمله موارد زیر به داده‌ها و پرداخت‌های غربی نمی‌توان اعتماد کرد: 🖲دیدگاه‌های فلسفی غرب، به ویژه در حوزه‌ی علوم انسانی، اصولاً اعتبار و روایی لازم و کافی را برای سندیت یافتن و پذیرفته شدن به منزله‌ی الگوی برتر و کارآمد ندارند. زیرا، 🔹اولاً، این دیدگاه‌ها حاصل اندیشه‌های شخصی و کاملاً شخصیت‌یافته است که بر حسب مورد و بر اساس خلق و خوی اشخاص صاحب‌نظر، پایه‌گذاری شده‌اند. از آن‌جا که افراد به لحاظ فکری و شخصیتی، مدام در حال تحول‌اند، دیدگاه‌های منتسب به آنان نیز دگرگون می‌شوند و از این روی، اعتبار و کارآمدی خود را به سرعت از دست می‌دهند. 🔹ثانیاً، دیدگاه‌های غربی از مؤلفه‌ها و عناصر اطمینان‌آوری چون وحی، نبوت، اندیشه ایمانی، خرد ناب و فطرت سلیم بی‌بهره‌اند و به جای آن، بر اعتبارات و ارزش‌های شخصی، فردی و گروهی خاص متکی‌اند. 🔹ثالثاً، فلسفه‌ی علوم انسانی غرب، مشحون از ایسم‌ها و گرایش‌هایی چون سکولاریسم، لیبرالیسم و اومانیسم است که به آسانی نظامات منتسب به آن‌ها را از جنبه‌ی نظری و کاربردی به چالش‌هایی دچار می‌سازد؛ چالش‌هایی که برون‌رفت از آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست. 📘سید احمد رهنمایی| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
2⃣چرا غرب نه؟ 🔵با توجه به واقعیت‌های موجود در جهان غرب، به دلیل‌های روشنی، از جمله موارد زیر به داد
3⃣چرا غرب نه؟ 🌀پرداختن به اندیشه‌ها و افکار غربی و بسنده کردن به بیان آن‌ها، رفته رفته این توهّم را قوت می‌بخشد که در قلمرو فلسفه‌ی علوم انسانی، جز آنچه در قالب مطالعات و تحقیقات نظری و میدانی از غرب رسیده است، دیدگاه و مطلبی یافت نمی‌شود که بتوان بر آن تکیه کرد. از این روی، چاره‌ای جز پذیرش و به کارگیری نتایج مطالعات و تحقیقات مزبور باقی نمی‌ماند. توهم مزبور تلاش برای اسلامی‌سازی علوم انسانی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. 💎 اسلامی‌سازی علوم انسانی در غرب بر سلسله‌ای از مبانی و اصول پایه‌گذاری شده است که با مبانی و اصول اسلام هماهنگی و سازگاری ندارد و بلکه در مواردی حتی این دو دسته مبانی و اصول کاملاً ضد یکدیگرند. 📘سید احمد رهنمایی| 🆔 @farhang_puya
📺همذات پنداری با رسانه‌ها(۱) 💽بعد از جنگ جهانی دوم با عرضه‌ی تجاری دستگاه‌های تلویزیون اکثر خانه‌ها بسیار سریع صاحب این جعبه سحرآمیز شدند و کودکان به سرعت پای تلویزیون نشستند. علاقه کودکان به فیلم‌های پرتحرک به صورتی است که جنسیت قهرمانان داستان توجه‌شان را جلب نمی کند. 💾برای مثال، پسرها و دخترها به یک اندازه به خاله ریزه و قاشق سحرآمیز علاقه نشان می‌دهند؛ اما در اکثر برنامه‌ها شیوه توجه دخترها و پسرها با هم تفاوت دارد: دختر ها بیشتر به چهره توجه می‌کنند و به مهربانی اهمیت بیشتری می‌دهند؛ ولی پسرها تحت تاثیر قدرت قرار می‌گیرند. 📝مریم صدرا| 🆔 @farhang_puya
💢 در نباید وابسته باشیم! 🆔 @farhang_puya
✳️ بنده و بندگی 🔻امام حسن عليه‌السلام: مَن عَبَدَ اللّه َ عَبَّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَّ شَىءٍ 🔹هر كس خدا را بندگى كند، خداوند همه چيز را او گرداند. 📚 تنبيه الخواطر، ج ۲، ص ۱۰۸ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📺همذات پنداری با رسانه‌ها(۱) 💽بعد از جنگ جهانی دوم با عرضه‌ی تجاری دستگاه‌های تلویزیون اکثر خانه‌ها
📺همذات پنداری با رسانه‌ها(۲) 🎥همزات‌پنداری کودکان با شخصیت‌ها اینگونه نیست که همیشه بخواهند به جای آن‌ها باشند؛ برای نمونه دخترها با وجود تماشای فیلم‌های پلیسی، ارتباط عاطفی چندانی با این نقش برقرار نمی‌کنند و دلشان می‌خواهد پلیس باشند. 🎩در پاسخ به علت آن می‌گویند: «چون امکان دارد کشته شوم، مجبور می‌شوم تمام شب بیدار باشم یا ممکن است مجبور شوم اجساد آدم ها را ببینم» اما هم دخترها و هم پسرها دلشان می‌خواهد به جای زورو باشند؛ چون آدم‌ها را نجات می‌دهد، کسی او را نمی‌شناسد و می‌تواند هر کاری را انجام دهد. 📝مریم صدرا| 🆔 @farhang_puya