• تحلیل •
#شعار_سال 5
#مهارتورم_رشدتولید
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ سودمندی شعار سال (2)
پس از رحلت امام یک طائفۀ شلمذهب و دنیاگرا و لیبرالمسلک با انسجام و اصرار و قاطعیّت تمام به جان تعلیمات و ارزشها و دستآوردهای مکتب امام افتادند.
«یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعۀ مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بهکلّ بشویند بگذارند کنار. بعضیشان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. اینجا یک خطای راهبردی کردند یا خطای تاکتیکی کردند و مشت خودشان را باز کردند که میخواهند آرمانها را بهکل، کنار بگذارند.
البتّه حالا پختهتر شدهاند، حالا نمیگویند، میخواهند بعضیها آرمانها را کنار بگذارند امّا صریح نمیگویند، به جای اینکه بگویند عمل میکنند. آنوقت، بیعقلها قبل از اینکه عمل بکنند بنا کردند گفتن. خب کسانی را هم که حدس نمیزدند که چنین چیزی وجود داشته باشد، بیدار کردند. از آن روز شروع شده.
بیوقفه هم کار کردند.
فقط هم در داخل کار نکردند؛
هم در داخل کار کردند، هم در خارج کار کردند،
هم از عنصر فکری استفاده کردند،
هم از عنصر علمی استفاده کردند،
هم از عنصر هنری استفاده کردند،
هم از عنصر سیاسی استفاده کردند،
برای اینکه آرمانها را در کشور از بین ببرند، یعنی نسل جدید آرمانها را بهکلّ فراموش کند»(20/4/94)
در چنین شرایط سخت ونامردانهای حضرت ایشان دنبال برساختن فرصتهایی بوده و هست تا «ندای مظلوم مکتب امام» را به گوش جامعه برساند و گفتمان اسلام انقلابی را به هر شکلی که شده زنده نگهدارد.
حضرت ایشان این کار را تا توانسته حرفهای و سختکوش و با نگاههای نافذ و هوشمندانه انجام داده است. در عملیاتهای پیروز خود نه پیام را نابود کرده نه فرصت را. در ادامۀ همان صحبت میفرماید :
«حالا شما نگاه كنيد، ببينيد كه نشاط و حيات آرمانها در كشور علیرغم آنها در چه حد است.
... بيشتر پيشرفتهاى علمى برجستۀ ما به وسيلۀ جوانان ارزشى به وجود آمده؛ بيشترين جلسات مذهبى و معنوى و دينى از جوانها تشكيل میشود؛ بيشترين عناصر شركت كنندۀ در مظاهر مربوط به جمهورى اسلامى و انقلاب، جوانهايند؛ اين جوانهايى كه نه جنگ را ديدند، نه امام را ديدند، نه انقلاب را ديدند، نه درست برايشان تشريح شده.
... شماها از خيلى از حوادث، خبر هم نداريد، با همۀ اين حرفهايى كه حالا گفته میشود. ... آنوقت جوانى كه از اين واقعيّات بسيار درخشان و جذّاب و پُركشش و هيجان انگيز اطّلاع درستى هم ندارد، اينجور گرايش به آرمانها دارد.
يعنى علیرغمِ و به كورى چشم كسانى كه میخواستند آرمانها در كشور نابود بشود و از بين برود، آرمانها از بعد از رحلت امام تا امروز اوج گرفته. اين يكى از واقعيّتهاى كشور است.»(20/4/94)
جالب است که پیشرفتهای علمی را در شمار دستآورد اندیشههای امام میآورد.
پس یکی از مقاصد بلند «تعریف شعار سال» تلاش جهت خلق تریبون برای یک گفتمان مظلوم و البته متعادل و انقلابی است. طرح این شعار و توضیحات پیرامون آن که به صورت خوبی در جامعه دیده و شنیده میشود باعث زنده ماندن یک زمزمۀ حیاتبخش میشود. این چین اول است. بسیار هم هوشمندانه است. اینجا توضیحی را اضافه کنیم.
در دوران تلخ و شیرین سازندگی پس از جنگ و رحلت امام نکتۀ مثبتی که اتفاق افتاد شور سازندگی در کشور بود. این را مدیون شعور و شور و تلاش مرحوم رفسنجانی بودیم. نکتۀ بدی که اتفاق افتاد انتخاب الگوهای لیبرالی برای ادارۀ کشور در همۀ زمینهها یا تحکیم و توسعۀ آنها بود، کمی شبیه قبل آن که گرایش به الگوهای ناسیونالیستی در بسیاری از این کسان زیاد بود و هدایتهای امام را نمیتوانستند دریافت کنند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید آوینی که حقیقتاً مفسّر ارجمندی بر ارزش انسان و پاسدار روشنبینی و ژرفکاوی در حیات اسلامی بود.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#شعار_سال 6
#مهارتورم_رشدتولید
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ سودمندی شعار سال (3)
یک جریان شلمذهب و سطحی پس از رحلت امام، انقلاب اسلامی را به اندیشههای لیبرالی بستند کما این که پیش از آن به اندیشههای ناسیونالیستی گرایش داشتند.
«در محيط انقلاب فهميدم كه با همۀ نياز شديد و مبرم و عطش گونه اى كه انقلاب نسبت به يك حركت هنرى دارد ـ كه اعتقاد و باور قلبى من اين است كه بدون اين، تفكر انقلاب نميتواند به آنجايى كه ممكن است برود ـ فضا، گرفته است.
در يك برهه از زمان، در آن اوايل پيروزى انقلاب، همه چيز در اين كشور در جهت حزب توده بود؛ يعنى در داخل جمهورى اسلامى، زير حكومت جمهورى اسلامى، زير قدرت ظاهرى پاسدار و كميته و سپاه و جبهۀ جنگ و رزمندگان و هياهوى سياسى و ديپلماسى و از اين حرفها ـ كه همۀ ظواهر متعلق به اسلام بود ـ زير جوى آب را كه نگاه ميكرديم، ميديديم حركت و جريانى، عليرغم جريان ظاهر، به يك سمت ديگر ميرود! ـ اروندرود ما همينطور است؛ اروندرود در بسيارى از اوقات يك جريان ظاهرى دارد و جريانى هم در آن زير دارد، گاهى قطر اين جريان ظاهرى شش، هفت متر است، لكن آن جريان واقعى، يك چيز ديگر است؛ يعنى از يك طرف به يك طرف ديگر مىرود! آن از طرف دريا ميآيد، اين به طرف دريا ميرود! ـ چنين حالتى را در آن زمان حس كردم، و هركس، در اوايل انقلاب چنين چيزى را حس ميكرد.
توده ایها و جريان چپ، بر همۀ كارها، تقريباً مسلط بودند و حركت انقلاب را به سمت مورد نظر خودشان ميبردند»(04/ 11/ 1371)
به همین جهت حضرت آقا میگوید پس از راستگرا شدن برخی از کسانی که تحت تأثیر جریان چپ بودند به آنها میگفتم خیلی موضعتان را تغییر دادهاید(!؟) :
«عده اى در اول انقلاب خيلى تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فكر دينى آنها عمق نداشت؛ با اولين باد سردى كه از طرف تبليغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابيشان ريخت و جوشش انقلابيشان تمام شد! بعضيها صد و هشتاد درجه اين طرف غلتيدند.
من يكوقت به يكى از اين آقايان گفتم كه شماها اوايل انقلاب در زمينۀ مسائل اقتصادى چپِ چپ بوديد و ما از تندرویهاى چپگرايى شما را منع ميكرديم؛ اما الآن شما رفته ايد منتهااليه جهت مقابل، و شده ايد راستِ راست! ما همان جايى كه قبلًا بوديم، ايستاده ايم و باز شما را از تندرویهاى راستگرايانه منع ميكنيم!
اين به خاطرِ نداشتن عمق است؛ به اين دليل است كه ريشۀ اعتقادى و فكرى وجود ندارد»(05/ 03/ 1384)
وقتی تفکر و تصمیم لیبرالی با انتخاب مردم ـ انتخابی که بیشتر انتخاب فرد بود نه گفتمان، به گمان پیروخط امام بودن آن افراد ـ و در شرایط سخت پس از امام و با آرایشی مثل آرایش کارگزاران که عمدتاً در زمان امام هم جریان مسلطی بودند، بر کشور حاکم شد، کار حضرت آقا برای حفظ «گفتمان مکتب امام» بسیار سخت شد.
باید جداگانه دربارۀ این دوران تلخ توضیح داده شود که چه فضای تیره و تاری برای مکتب امام ایجاد شده بود و تلقی بسیاری این بود که گفتمان مکتب امام به طور کلی فراموش خواهد شد!
چیزی که جای مطالعه دارد این است که مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی در این مسلخ فرهنگی و تمدنی، با کدام طرح و اقدامات راهبردی «گفتمان انقلاب» را زنده نگهداشتند. اگر علاقه داریم از واقعیّات دوران انقلاب باخبر شویم، به «هیچ وجه» و به «هیچ وجه» نباید این معرکه را ساده بپنداریم که واقعیتها برایمان وارونه جلوه خواهد کرد و آینده در معرض مخاطرات ناشناختهای قرار خواهد گرفت.
این شاهکار بزرگ و تاریخی و شدیداً فرهیختگانی را عمدتاً به «فهم عمیق» و متعادل و مشی پیچیده و صادقانه و هوشمندانه و پیگیر و امیدوار و از سر آگاهی و درک صحنه و درک حمله و شناخت همۀ عناصر اصلی دخیل در مخاطره و ظرفیتشناسی و فرایندشناسی و شناخت قواعد تغییر و روح توکل و اعتماد به خدا و شجاعت و نترسیدن از صحنههای سخت و نترسیدن از تنها ماندن و روحیۀ انصاف و حقبینی و بنای بر تواضع و مثبتنگری(حتی) و مداراپیشهگی و دلسوزی و دلسوزی و دلسوزی و برادری و پدری و انواع و اصنافی از کمالات محیّرالعقول بشری از طرف ایشان باید دانست. با حکومت این جریان یأجوج و مأجوج، قطعاً و بتّاً مکتب امام رفته بود که رفته بود. این موضوع را ساده نگیریم که اگر چنین کنیم دیگر هیچ حقیقتی را در دل این جامعه درست نخواهیم فهمید.
و این چیزی نیست که چند عنصر هیجانی با برزبان جاری کردن شعارهای مثلاً اسلامی و انقلابی توان درک آن را داشته باشند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید آوینی که حقیقتاً مفسّر ارجمندی بر ارزش انسان و پاسدار روشنبینی و ژرفکاوی در حیات اسلامی بود.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#شعار_سال 7
#مهارتورم_رشدتولید
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ سودمندی شعار سال (4)
واقعاً صمیمانه و خاضعانه درخواست باید کرد که این حراست و هدایت و رهبری داهیانۀ حضرت آقا را مورد مطالعه قرار بدهیم که یکی از اتفاقات طلایی پس از انقلاب است. اتفاقی که جلوی تحریف انقلاب توسط آن گرفته شد و نقش افسانهای و بیبدیل «ولایت فقیه» و درستی و سودمندی «نظریۀ ولایت فقیه» در حفظ حقیقت انقلاب و نجات تاریخ و حرکت رو به پیش یک ملّت مظلوم در آن به نمایش در آمده است.
در این شرایط «یک گوشه» از طرح هوشمندانۀ رهبری این بود که مرتب بلندگوهایی پیدا کند یا درست کند و سخن درست را در آنها بچرخاند و در مقابل زمزمههای شوم و منحرف موجود این صدا را نیز زنده نگهدارد.
او معتقد بود :
«هرجا كه اسلام واقعى آشكار شد، اگرچه قدرتهاى خبيث و پليد در مقابل آن صف آرايى كردند، اما انسانهاى پاك و دلهاى مطهر و روحهاى صاف و فطرتهاى پاك و ناآلوده، با همۀ توان و وجود از آن حمايت كردند. »(21/ 4/ 1368)
راه آن را تبیین میدانست :
«بلاغ، رساندن، بیان، آشکار کردن و تبیین کردن، اساس برنامۀ راهبردیِ اسلام است. آن مواقعِ ضرورت است که انسان میبیند غیر از مسألۀ بیان و تبیین، روشهای دیگری هم وارد میشود، ولی اساس بر بیان است.»(26/ 6/ 1380)
و سهم خود را نیز جدی میدید :
«خود امام در سنین بالاى عمر ـ با حال پیرمردى ـ از هر فرصتى استفاده كرد براى اینكه حقایق را براى مردم بیان كند. در دستگاههاى تبلیغاتى جهانى، نقش تحریف و گمراه سازى، نقش فوق العاده خطرناكى است كه امام به آن توجّه داشت. وسایل ارتباطىِ فكرىِ نامطمئن و وابستۀ به دشمنان كشور و ملت، امام را وادار میكرد كه هم خود او به طور دائم در موضع تبیین و ارشاد و هدایت مردم قرار گیرد و هم به دیگران دائماً توصیه كند كه حقایق را به مردم بگویند و افكار آنها را نسبت به حقایقى كه دشمن سعى میكند آنها را مكتوم نگه دارد، آشنا كنند. اینكه ما دائماً به صاحبان بیان و قلم و تریبونهاى مختلف توصیه میكنیم كه هدف و همّت خود را بر تبیین صحیحِ حقایق قرار دهند، براى این است.» (14/ 3/ 80)
البته به همه نیز توصیه میکرد :
«امروز همۀ افراد ـ چه كسانى كه بياناتشان در حوزه هاى وسيع كاربُرد دارد، چه كسانى كه در حوزه هاى كوچكتر سخنانشان مؤثّر واقع میشود؛ مثل مدرسه و كلاس و دانشگاه و محيطهاى كارگرى و غيره ـ مسؤولند و اگر ديدند حقايق و محكمات اسلام و انقلاب مورد تحريف قرار میگيرد، وظيفه دارند تبيين كنند؛ نبايد سكوت كنند. امام به اين نكته بسيار توجه میكرد. و اين يكى از چيزهايى است كه راز استحكام و ماندگارى و پايدارى نظام در آن مندرج است.»(14/ 3/ 1380)
ما به خاطر داریم که این کار ایشان واقعاً سودمند بود و اثر خود را داشت و اثر خود را بهخوبی گذاشت و کسانی را زنده و بیدار نگهداشت تا جامعه را از دست عدهای بی خیال یا نادان یا رهزن دین و اعتقاد و فردا و عزت و رفاه و ... در بیاورند و هزاران امید در ایران و بیرون ایران خلق کنند.
«شعار سال» در کنار آثار سودمند مختلفی که دارد یکی از آثارش همین زنده نگهداشت یک زمزمۀ درست است. به همین خاطر همۀ آنها که پس از شنیدن شعار سال حتی به ظاهر پولهای بی خودی خرج می کنند و آثار بیخودی نیز تولید میکنند تا این صدا فقط شنیده شود در این ثواب شریکند.
اگر نگوییم نجوای «مکتب امام» مظلوم است، اگر نگوییم سمت و سوی اکثر تبلیغات حتی تلاشهای انتقادی جبهۀ انقلاب هم برجسته کردن نگاه زلال مکتب امامی نیست، دستکم آنقدر ولنگاری فرهنگی زیاد است که اگر دلمان برای چیزی میسوزد باید آن را پرچم کنیم.
فراموش نکنیم که اقدام رهبری، «اقدام رهبری» است و بنا بوده یک اقدام آغازگر باشد. وقتی ما همه در خلسۀ تحسین یا نقد رهبری هستیم معلوم نمیشود که این اقدام رهبرانه چه میتوانسته به بار بیاورد.
حضرت آقا در اندیشۀ اجتماعی اسلامی خود یک نظریّۀ پایه دارد و آن «ارادۀ ملی جانمایۀ پیشرفت همهجانبه و حقیقی است»(بیانیه گام دوم). کسی که چنین میاندیشد معلوم است که از هر فرصتی برای خلق ارادۀ فراگیر ملی استفاده میکند. در این اوضاع بلبشو و تصمیمهای ضعیف یا غلط باید یک نکتۀ درست را هر میزان که میتواند در چشم «مردم ایران» بزرگ کند تا روی اقشار مختلف اثر بگذارد و زمینههای ایجاد یک گرایش عمومی را فراهم کند و از این طریق روی تصمیمهای کارگزاران حتی بخشی از بدنۀ دولت تأثیر بگذارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید آوینی که حقیقتاً مفسّر ارجمندی بر ارزش انسان و پاسدار روشنبینی و ژرفکاوی در حیات اسلامی بود.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#درباره_حجاب
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
دربارۀ حجاب به خوبی باید اندیشید و گفت و تدبیر کرد و عمل کرد.
جامعۀ انقلابی تحرک خوبی دارد از خود نشان می دهد.
همۀ سطوح فکری و عملی باید گامهایی برای این موضوع بردارند.
دارد به فضل الهی چنین می شود.
یکی از بهترین مطالبی که در این روزها در فضای رسانه به اشتراک گذاشته شد پیامی از حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بود.
این خیز و این ورود یکی از ورودهای جامع و جمع کننده و سمت و سو بخش است. حضرت ایشان ماهها است که دلسوزانه و معتقدانه و با هشیاری بالا پیگیر این امر بوده اند و ذهنهای بسیاری را ارتقا بخشیده اند.
امید که کارهای دیگر هم به همین سطح برسند.
▫️ پیام حجة الاسلام مرتضی آقا تهرانی
به نام او
🔸دیدم که رسانهای نوشته چهار ماه از وعده و وعید آقاتهرانی گذشته و خبری نیست؛ بله، حق با شماست ولی:
۱. تا قبل از عید، روزی بر ما در مجلس نگذشت مگر اینکه با نمایندگان مجلس در امر حجاب بحث و گفتگو داشتهایم.
۲. هیچگاه از صراحت و بیان شفاف ضرر نکردهایم، در دولت قرار گاه امر به معرف و عفاف و حجاب فعال شده است.
۳. با سران سه قوا، بزرگان خبرگان، دبیر محترم شورای انقلاب فرهنگی و... در این باره نشست جدی و گفتمانی داشتهام تا که همه به مواضع مشترک و روشنی دست یافته و به شکل همگانی ورود کنیم که این امر الهی نه تنها متوقف نشود، که فعالتر از همیشه بروز و ظهور داشته باشد.
۴. کمیسیون فرهنگی با پیگیری به عنوان ناظر ورود کرد و از ۳۲ دستگاه مسئول در این امر درخواست گزارش کرد.
۵. در نتیجه، یک هفته به عید مانده بود که گزارش کمیسیون فرهنگی در صحن علنی مجلس، در ۱۵ دقیقه قرائت شد.
۶. به صراحت در تریبون مجلس گزارش قرائت شد و دیدگاه مجلس شفاف بیان شد.
۷. شش نفر از نمایندگان، بنده و آقایان حاج دلیگانی، نوباوه، خانم لاجوردی و... در این باره داغ صحبت کردند.
۸. ناگفته نماند که طبق قانون کمیسیون میتوانست پس از گزارش طرحی داشته باشد که آن را نیز به دنباله این گزارش ارائه دهد، ولی چه کنم، که رئیس مجلس با طرح آن در صحن علنی موافقت نکرد.
۹. به نظر بنده آن طرح کامل و جامع و عملیاتی و به روزی است که حدود ۴۰۰ نفر ساعت وقت برده اگر بیشتر نه، کمتر نه.
۱۰. ولی رئیس مجلس به بنده قول دادهاند که اگر دولت و یا قوه قضاییه لایحهای بدهد، هفتاد ساعته کارش را تمام میکنند، تا ببینیم و ببینید، انشاءالله.
۱۱. از برکت پیگیریها، دولت و قوه قضائیه نظرات روشن خود را بیان کردهاند.
۱۲. تا اینکه وزارت کشور که همیشه از همه دولتیها پاکارتر بوده و بنده به ویژه از دلسوزی، شهامت و شجاعت سردار وحیدی تشکر میکنم، پریروز بیانیه صریح و روشنی از مواضع دولت رسما اعلان کرد.
۱۳. دیروز هم امام جمعههای عزیز و محترم ما در سراسر کشور به صحنه آمده و هر کدام درباره حجاب بحثی ارائه دادند.
🔸اما پیشنهادات این کوچکترین:
۱. بیجهت نق نزنیم و همدیگر را تضعیف نکنیم.
۲. دیگر زمان سکوت نیست. ای برادر و ای خواهر! نقش ارزندهات را در فضای حقیقی و مجازی ایفا کن!
۳. پس از تشکر از مواضع حقیقتمدارانه حضرت آیتالله اراکی دامتبرکاته، آیتالله شبزندهدار، کعبی، اعرافی و...
۴. از مراجع محترم تقلید حفظهمالله درخواست دارم چون همیشه برای تقویت روحیه پاسداران دین و روشنگری مردم، در عرصه تبیین ورود کنند، تا که اهل دین و دیانت به صراحت حکم خدا را دانسته و به موقع به وظیفه عمل کنند. روشن است که سکوت در این باب در این زمان جایز نیست.
۵. حوزههای علمیه به ویژه طلاب جوان، عزیزان دانشجو و دانشگاهی خود وسط میدان آمده و میدانداری کنند، تا که از نظر علمی بر کسی ابهامی نماند.
۶. بنده در تعطیلات عید با مطالبهگران، سیاسیون و عزیزان دانشگاهی جلسات عدیدهای در امر به معروف، عفاف و حجاب داشتهام. این جلسات گرچه لازم است ولی کافی نیست. نشستهای علمی بیشتر از همه از فرهیختگان توقع است.
۷. اقایان علما، وعاظ اهل سخن، مداحان و مرثیهخوانان عزیز در مساجد، حسینیهها، و هر جای ممکن از نظر علمی در این جهت با مردم عزیز صحبت کنند.
۸. توقع است که هیچ کس در احیای این امر الهی کوتاهی نکند و مطالبهگری از خود و مسئولین را در این امر بر خود واجب ببینیم.
۹. قانونمداری اصل دیگری است که همه باید مقررات کشور اسلامی را پاس داشته و با خطاکار و مجرم، طبق ضوابط قاطعانه برخورد شود. بیبندوباری و پلشتگرایی زیبنده این مردم وفادار به انقلاب و این کشور اسلامی ولائی و این مرز و بوم و قوانین ارزشمندش نبوده و نیست.
۱۰. رسانههای خبری، و به ویژه صدا و سیما نیز ایفای نقش کنند.
و الحمد لله اولا و آخرا
مرتضی آقاتهرانی
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
۱۲ فروردین ۱۴۰۲
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند حضرت خدیجه سلام الله علیها
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#درباره_حجاب
#جنگ_تمدنی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️پرچین شکسته
این عجیب نیست که کسی از یک سوراخ دو بار گزیده شود، یا حتی این عجیب نیست که یک ملتی از یک سوراخ دو بار گزیده شوند، ولی هیچ کدام درست نیست. یعنی باید جلوی آن را گرفت.
وقتی از یک نقطه ضربه خوردیم باید مراقب باشیم که تکرار نشود.
اگر دشمن هوشمندی رو به روی ما باشد حتماً از شکست ما الهامهای زیادی خواهد گرفت.
ما طی این چهل سال در یکی از جنگهایی که با دشمنان خود داشتیم به طور قطعی شکست خوردیم و یک تراز راهبردی را به طور کامل از دست دادیم و آن «جنگ جمعیّت» بود.
نرخ باروری یا (TFR) یعنی میانگین تعداد فرزندانی که یک زن به دنیا میآورد در کشور ما در حدود سه دهه گذشته به صورت حیرت انگیزی روند کاهشی داشته است؛ از ۶.۵ فرزند سال ۱۳۶۵ به ازای هر زن به 1.7 فرزند در سال ۱۳۹۸ رسیده است، که پایینترین نرخ باروری در طول تاریخ ایران است. ما در حال حاضر پایینترین نرخ باروری کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا را داریم.(مروتی، عبرتهای پروژه تحدید نسل ایرانیان)
این کار برنامه ریزی شده بوده است. حداقل 150 سال روی خصوص ایران انواع نقشه ها ریخته شده و عملیاتهای موفق و ناموفق فراوانی انجام شده است و نهایتاً به دست ما به توفیق کامل رسیده است.
ما در هماوردیهای فراوانی با نظام سلطه پیروزیهای درخشان داشتیم، مثل روز روشن است. اما هزیمت در موضوع فوق استراتژیک جمعیّت را هیچ جوری نمی شود توجیه کرد. بپذیریم که صحنه را از دستمان خارج کردند و الآن واقعاً در معرض خطریم!
اما آیا عملیات دشمن ساده بوده است؟ خیر از روی آگاهی و مطالعۀ کامل و شناخت دقیق و حرفه ای مطلوبیتهای خود و در دل طرحی کاملاً پیچیده و چند بعدی بوده است. از قسمتهای شکستۀ پرچین بر ما یورش آوردند و دیر فهمیدیم.
نکتۀ مهم اینجا است که ما هیچ بررسی درستی انجام نداده ایم که «چطوری شد که شکست خوردیم» و منظورمان از این بررسی این باشد که جلوی شکست خوردنهای این طوری را بگیریم.
ما در جنگهای این طوری که می توان نام آن را جنگهای تمدنی گذاشت، شکست خواهیم خورد. ما از خود نقطه ضعف نشان دادیم و این نقطه ضعفها را برطرف نکرده ایم؛ یکی از آنها «ساده انگاری طولانی مدت» است.
باید با خوف ویژه ای بهوش باشیم!
جنگ تمدنی ترازی از جنگیدن است که به دید نگاههای معمولی و سطحی و ذهنهای جمع و جور نمی آید، ولو از تحصیلکردگان دانشگاهها باشند.
در این تراز از جنگیدن ممکن است از لشگر مقابل بتوان سربازهای فرهیخته ای گرفت، در حالی که او متوجه این ماجرا نیست و حتی ممکن است جنگ را انکار کند.
جنگ تمدنی عمیق است(یا یک تصمیم عمیق دینی یا راهبردی است و قابل صرف نظر کردن نیست)، گسترده و چند بعدی است، واقعاً «پرمؤلفه» است، دارای انسجام است، در لایه های متنوعی روی آن طراحی می شود، دراز مدت و باحوصله است، یک داستان و سناریوی کامل و سر و ته دار دارد، در بسیاری از رگه ها برای عموم یا بخش خوبی از جامعه بسیار موجه و خواستنی است، تکیۀ جدی به جنگ نرم دارد، ...
ما «سرمایۀ راهبردی جمعیّت» را به همین واسطه از دست دادیم و یک افق حضور اجتماعی انقلاب اسلامی را به طور قطع از دست دادیم و اکنون نگران موجودیّت کشور انقلابی خود هستیم.
جنگ جمعیّت یک جنگ فرهنگی نبود، یک جنگ حقوقی محض نبود، یک جنگ بهداشتی نبود، یک جنگ سیاسی و امنیتی نبود، یک جنگ اجتماعی، یک جنگ اقتصادی و رفاهی نبود، یک جنگ تعلیمی و تربیتی نبود، ... بلکه همۀ اینها بود.
طراحی «جنگ جمعیّت» کامل بود و کسانی که این جنگ را طراحی کرده بودند حضوری تفننی در این میدان نداشتند، دشمن تر از آنی بودند که ساده لوحان می پنداشتند.
ما حتی وزن راهبردی جمعیّت را بخصوص برای یک کشور انقلابی درک نمی کردیم و دربارۀ آن سهل انگار بودیم و سالها زمینهای خالی و بی حفاظ را در اختیار آنها قرار دادیم.
ما تراز تمدنی نداشتیم و هنوز هم نداریم و به همین واسطه واقعاً در معرض خطریم. ما دشمن را امیدوار کردیم و هنوز هم متوجه این تراز از جنگیدن نشده ایم.
دشمن در مقولۀ «حجاب» با ما در حال جنگیدن است و طرح کاملی هم دارد.
اگر انکار کنیم از یک تراز راهبردی واجب خواهیم افتاد. «جنگ حجاب» را باید آنچنان که هست رؤیت و روایت کرد. اگر آن را صرفاً فرهنگی دیدیم خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهیم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#درباره_حجاب
#جنگ_تمدنی
#جنگ_حجاب
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ چرا جنگ؟
مراد از جنگ حجاب جنگیدن با بدحجاب نیست، این بدترین و تحریفگرانهترین روایت از هشدارباش شدیداً راهبردی «جنگ حجاب» است.
جنگ حجاب؛ یعنی با دشمن طرفیم، صحبت فرزندان سرکش یا ناآگاه خودمان نیست. صحنهگردان او است؛ نقصها را بررسی کرده، نقطۀ رخنه ای یافته و روی آن تمرکز کرده است و برای آن نقشه کشیده و برای اجرای نقشه ایادی پیوسته ای تأمین کرده و حالا صحنه را فعال کرده است.
اينجا است که کار سخت میشود؛ چطور با دشمن واقعی بجنگیم و از صفوف نیروهای تبعی و فریب خوردگان و متأثران و ... عبور کنیم(؟).
ولی اینجا دو نکته مطرح است؛ یک، بدانیم که جنگ است، دو، با دشمن بجنگیم نه صفوف پیش رو.
با فرزندان خودمان با رأفت کامل برخورد کنیم و نقائصی که دربارۀ ایشان داشته ایم جبران نماییم و همین عصیان را مایۀ رشد ایشان قرار دهیم،
ولی با دشمنی که آن را می شناسیم و از ریشه ها و عمق دشمنی اش خبر داریم و روزی نیست که زخمی از او بر تن ما نخورده باشد، هیچ مماشاتی نکنیم و سفیهانه به مروّت او یا تنبّه او امید واهی نبندیم یا دربارۀ نقش او سهل انگاری کنیم.
اغتشاشات هم همین طور بود؛
یعنی آتش را دشمن به پا کرده بود، آن هم چه آتشی؛ چه فکورانه، چه کامل، چه هماهنگ، چه پراستعداد، چه پراصرار، چه به موقع(!). برخلاف تلقی برخی، این آشوب شدیداً برنامه دار هم بدون کارهای مقدماتی نبود، ولی همین هم نیاز به توضیح و تبیین دارد.
البته اغتشاشات ضعفهای فراوانی را به ما نشان میداد، ولی اغتشاشات را نباید با گلایهها و اعتراضات و دگراندیشیهای بخشی از جوانان جامعه خلط می کردیم؛ در این عملیات ترکیبی دشمنانه، حتی نقش دشمن پنهان هم نبود.
طُرفه بحثهای بیخیال تعدادی اندیشمند بود که بدون دیدن اصل ماجرا حسابی به تحلیلهای عالمانه یا مغرضانه میپرداختند و این «اعتراض مدنی» را واکاوی میکردند و نکتههای بامزهای استخراج مینمودند!
اگر دشمن از کدورت میان دو برادر استفاده کند و جنگی میان آن دو به راه بیاندازد، انسانهای هشیار هرچند متوجه ضعفها می شوند، ولی به اندازه یک ثانیه هم فراموش نمی کنند که اصل ماجرا چیست و عنصر اصلی در این خصومت کدام است؛ یعنی توجه خواهند داشت که در واقع این دو برادر را دشمن به جان هم انداخته است و الا دو برادر با آن کدورتها حلقوم هم را نمیدرند.
لذا خداوند متعال تذکر می دهد که وقتی به خصومت می اندیشید خود را به هیچ وجه تنها ندانید و بدانید که دشمنی به نام شیطان دارید. او را به عنوان دشمن اخذ کنید و از کنار این واقعیّت نگذرید «إِنَّ اَلشَّيْطٰانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا»﴿فاطر، 6﴾
اینجا است که باید ضرورت اصلی، فرعی کردن مسائل را متذکر شویم تا در ملابسات غوطه نخوریم و از رهگذر این سرگردانی با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنیم!
حضرت آقا تذکر می دهند که دأب بنده جنگیدن با دشمن فرعی نیست و در مسائل بسیاری این اخلاق قرآنی را مراعات می کردند و گاهی به کسانی که به وضوح دشمنی می کردند نهایتاً عنوان «برادران شرور» می دادند و تذکر می دادند که هیچگاه به چشم دشمن به برادر خود نگاه نکنیم.
«برادران عزيز، خواهران عزيز، عموم ملت ايران توجه داشته باشند كه گاهى يكى با شما دشمنى مى كند، اما اگر دقت كنيد دشمنى او دشمنى اصلى نيست، تابعى است از يك عامل ديگر، از يك كس ديگر؛ دشمن اصلى را پيدا كنيد؛ والا [اگر] انسان با دشمن فرعى سينه به سينه بشود، هم قواى او تحليل مى رود، هم نتيجۀ كارْ نتيجۀ مطلوبى نخواهد شد»(14/ 03/ 1393)
┄┅••؛••┅┄
آیا دشمن اینجا بساط جنگی برپا کرده است؟
آری،
واقعاً مخفی نیست.
آیا حساب درشتی روی آن باز کرده؟
آری،
این هم مخفی نیست، هرچند باید روی آن بحث کنیم و نظرگاه کاملی در این باره فراهم نماییم(جایگاه راهبردی حجاب).
دشمن انواع و اقسام کارها را برای بی حجاب و بی حیا کردن فرزندان این مرز و بوم در پیش گرفته و بی وقفه روی آن کار کرده و می کند.
طبیعی است نام اینها را نمی توان علاقه مندی ایشان به موضوع حجاب دانست، نام آن جنگ است، جنگی که ذاتاً فرهنگی است و بخش خوبی از این جنگ فرهنگی هم فرهنگی است، ولی ابعاد تعلیمی ــ تربیتی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی و ... نیز دارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند امام مهربان و مظلوم حضرت حسن ابن علی علیه السلام
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#درباره_حجاب
#اولویت_کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
҉
▫️اولویت دولتی یا مردمی؟
اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید اولویت اول مسائل کشور است و باید همه ظرفیتها برای پیشبرد آن بسیج شود.
وقتی که سال گذشته جنبش فواحش و جنگ احزاب بینالمللی اغتشاشات در ایران شکل گرفت، باز هم اقتصاد اولویت اول را داشت و اساسا تحلیل رهبری این بود که به خاطر خوب و موفق پیش رفتن دولت، دشمن این اغتشاشات را آتشفشان کرده است، لذا قائل بود که نباید حواس دولت از کار اصلی خود غافل شود و باید هر آنچه برای رونق اقتصاد کشور لازم میدید را دنبال کند.
یکی از جملات کلیدی در سال قبل جمله هوشمندانه و آرامشبخش دکتر رئیسی بود که خطاب به دشمن فرمود هر کاری هم بکنید ما این کشور را میسازیم و از وظیفه اصلی غفلت نمیکنیم.
در عین همین حال، ما همگی مشغول خاموش کردن آتش اغتشاشات بودیم، دولت هم.
فتنه حجاب نیز اکنون چنین است. دشمن کشور را به آتش کشیده و ما هم با آن درگیریم و موظفیم که طرحهای جامعی برای آن بریزیم و کاملاً عاقلانه به آن بپردازیم و انشاءالله این معضل حل خواهد شد، ولی نه دولت و نه مردم از اولویت اول که رونق تولید است نباید غفلت کنند. هیچ کار اساسی در این باب نباید رها شود.
این نکته نیز نباید طرح شود که کدام یک اولویت مردم و کدام یک اولویت دولت است؛ زیرا هر دو باید به این ضرورتها با همین آرایش توجه کنند.
┄┅••؛••┅┄
اما اگر بنا باشد که «مهار تورم» و «رشد تولید» را دولت محترم اولویت امسال خود بداند، راه آن خیلی سخت نیست. دولت عاقل و خادم سیزدهم هم از درک این اولویت و صرف اهتمام نسبت به آن دور نیست.
ولی اگر بنا باشد که مردم هم در این جهاد وارد شوند، باید «سواد اقتصادی» مردم زیادتر شود یا حداقل بدانند که برای مهار تورم باید چه کنند؛ یعنی باید دستورهای عمومی ای تولید شود و به خوبی ترویج شود تا همه بدانند که چگونه می توانند وارد این کار مهم و ضروری این مقطع مهم و تاریخی بشوند.
حضرت آقا ضمن این که می فرمایند : «هر جا مردم وارد شدهاند ما پیشرفت کردهایم»(1/ 1/ 1402)
گلایه مندانه می گویند :
«یکی از اشکالات مهمّی که ما داریم، این است که روی راههای مشارکت مردم فکر نکردهایم.
من همین جا به مسئولین محترم، به صاحبنظران اقتصادی، به کسانی که علاقهمند به سرنوشت کشورند توصیه میکنم بنشینند راههای مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند» (1/ 1/ 1402)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به گل روی امام حسن مجتبی، سبط ریحان شمیم محمدی، علیه السلام
☘️@faslefarhang