سوره 26. شُعراء آيه 119-122
👇👇
فَأَنجَيْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ
ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِينَ
إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
پس ما نوح و هر كس از مؤمنان را كه در آن كشتىِ گرانبار، با او بود نجات دادیم.
سپس باقیماندگان را غرق كردیم. البتّه در این (ماجرا) نشانهى بزرگى است، ولى اكثر مردم ایمان آورنده نیستند.
و قطعاً پروردگارت همان صاحب عزّت و مهربان است.
✔️نکته ها
مراد از گرانبار بودن كشتى «الفُلك المَشحون»، این است كه آنچه مورد نیاز بود، حضرت نوح در #كشتى قرار داده بود. امام باقرعلیه السلام فرمود: «الفلكالمشحون» كشتى مجهّزِ آماده حركت است. وحضرت على علیه السلام فرمود: در آن كشتى، نود جایگاه براى چهارپایان ساخته بود.(42)
42) تفسیر نورالثقلین.
✔️پيام ها
1- دعاى انبیا و مظلومین #مستجاب است. «فانجَیناه»🔹
2- مؤمنین در پرتو انبیا بیمه هستند. «فانجَیناه و مَن معه»
3- #جدایى از انبیا سبب هلاكت است. «ثمّ اَغرقنا بعدُ الباقین»🔸
4- داستان نجات نوح و یارانش و غرق كفّارو مخالفان، #نمودى از سنّت خداوند در یارى حقّ و #سركوبى باطل است. «اِنّ فى ذلك لآیة»
5 - اگر به كفّار مهلتى مىدهد، به خاطر #رحمت است نه ناتوانى. «العزیز الرّحیم»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 123-127
👇👇👇
كَذَّبَتْ عَادٌ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
✔️ترجمه
قوم عاد (نیز همچون قوم نوح) انبیا را تكذیب كردند.
آن گاه كه برادرشان هود به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟
همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس از خدا پرواكنید ومرا پیروى نمایید.
و من براى رسالتم هیچ مزدى از شما نمىخواهم، (زیرا كه) مزد من فقط بر عهدهى پروردگار جهانیان است.
✔️نکته ها
«عاد»، نام جدّ بزرگ قوم حضرت هود است و آن قوم به نام جدّشان مشهور شدهاند. قوم عاد طایفهاى از عرب بودند كه در سرزمین خوش آب و هواى «#یمن» در منطقهاى به نام «احقاف» در نزدیكى دریا زندگى مىكردند. كشورشان آباد بود، مردم شهر نشین بودند و پیامبرشان حضرت هود بود. نامشان در قرآن كریم 24 بار تكرار شده است. همچنین در قرآن، سورهاى به نام احقاف وسورهاى به نام هود داریم.
پيام ها
1- چون هدف و محتواى دعوت تمام انبیا یكى است، تكذیب یك پیامبر، به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت عادٌالمرسلین»
2- دعوت پیامبران، برادرانه بود. «اَخوهم» (حتّى كلمهى «اَبوهم» نیاورده تا عمق صفا و تواضع و صداقت را بیان كند).
3- تقوا، سرلوحهى دعوت انبیا است. «اَلا تَتّقون»
4- دعوت به تقوا، لازمه ى #اُخوّت وبرادرى است. «اَخوهم هود اَلا تَتّقون»
5 - رسالت انبیا براى #رشد مردم است، نه سلطه بر آنها. «لكم»
6- پیامبران، از خود حرفى نداشتند، هر چه مىگفتند پیام الهى بود. «رسول أمین»
7- لحن همه ى انبیا و شیوهى تبلیغ و محتواى مطالب و خط فكرى آنان #مشترك است. (تكرار آیات شاهد این سخن است).
8 - تقواى الهى، زمینهساز اطاعت از رهبرى است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» پیروى از رهبران الهى، تبلور تقواى الهى است.
9- اخلاص و بى توقّعى، رمز موفقیّت است. «و ما أسئلكم»
10- اخلاص و توكّل، لازمهى تبلیغ است. «اِن أجرى ...»
11- كسى كه هستى را اداره مىكند، زندگى مرا نیز اداره خواهد كرد. «اِن أجرى الا على ربّ العالمین»
12- نظام هستى از عوامل مختلفى تشكیل شده كه همهى آنها تحت یك تدبیر و در حال رشد هستند. «ربّ العالمین»
سوره 26. شُعراء آيه 128-131
👇👇
أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيْعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ
وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ
وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
✔️ترجمه
(هود به مردم گفت:) آیا بر هر تپهاى بنا وقصرى بلند از روى هوا و هوس مىسازید؟
و كاخهاى استوار مىگیرید، به امید آنكه جاودانه بمانید؟
وهرگاه كسى را كیفر مىدهید، همچون زورگویان كیفر مىدهید؟
پس، از خداوند پروا كنید و مرا فرمان برید.
✔️نکته ها
«ریع» به معناى دامنهى كوه و تپه است. «مَصانع» دژ و قصر محكم و بلند را گویند. و كلمهى «بَطش» به معناى گرفتن با قهر و غلبه و قدرت است.
در این آیات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنه ى كوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمىكند. آنچه مورد انتقاد است، هدفهاى نامقدّس، «تَعبَثون» و خیالهاى واهى، «لعلّكم تخلدون» و تجاوز از اعتدال است. «جبّارین»
در روایات مىخوانیم: یكى از یاران رسول اكرم صلى الله علیه وآله بر بام خانه اش #قبّه اى ساخته بود. حضرت از دیدن آن ناراحت شد. صاحب خانه چون چنین دید، قبّه را خراب كرد. رسول خدا بار دیگر كه قبّه را ندید، پرسید: قبّه چه شد؟ گفتند: همین كه صاحبش دید شما ناراضى هستید آن را خراب كرد. پیامبر فرمود: «اِنّ كلّ بناء وبال على صاحبه الاّ ما لابدّ منه» هر ساختمانى كه مورد نیاز نباشد، در قیامت وبال صاحبش خواهد بود.(43)
43) تفسیر المیزان و مجمعالبیان.
✔️پيام ها
1- سابقهى بناهاى #بلند به زمان هود مىرسد. «أتبنون بكلّ ریع آیة»
2- حرص، انسان را رها نمىكند. «بكلّ ریع»
3- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد، در نظر اولیاى خدا #خوار است و مردم را به خاطر آن سرزنش مىكنند. «أتبنون... تعبثون»
4- تمدن و رفاه كاذب، عامل #غرور و مانع حقّ پذیرى است. «أتبنون»
5 - شروع كار انبیا با انتقاد از وضع نابسامان موجود و بیدار كردن وجدانها از طریق سؤال است. «أتبنون بكلّ ریع ...»
6- كارهاى ستمگران، یا براى #مطرح كردن خود است «آیة» یا براى بقاى خود «تخلدون» یا استثمار و استعمار مردم است. «جبّارین»
7- در هر كارى باید #هدفى والا داشت. «أتبنون... تعبثون»
8 - ثروت، سرمایه وساختمانهاى بلند در دست نااهلان، براى ارضاى هوا و هوس است. «تعبثون»
9- انتقاد قرآن از روحیّهى كاخنشینى و عیّاشى است، نه اصل ساختمان. «تعبثون» (تولید، ابتكار، هنر و بكارگیرى امكانات و نیروى انسانى و... باید در مسیر نیاز واقعى باشد، نه بیهوده)
10- قصرها وكاخها، زندگى را #جاودانه نمىكنند. «تتّخذونمصانعلعلّكمتخلدون»
11- آفات ساختمان، #چهار چیز است:🔸
الف: حرص و اسراف. «بكلّ ریع»
ب: تفاخر و خودنمایى. «آیة»
ج: بُلهوسى. «تَعبَثون»
د: دنیا گرایى و غفلت. «لعلّكم تخلدون»
12- قوانین كیفرى باید عادلانه باشد. (قرآن از كیفرهاى ظالمانه انتقاد مىكند) «بَطَشتم جبّارین»
13- دیندارى، محور و رهبر و الگو لازم دارد. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
14- دیندارى، هم پرواى قلبى است و هم اطاعت عملى. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
15- بىتقوایى عامل همه ى مفاسد است. حضرت هود پس از انتقاد از فكر و عمل كافران فرمود: «فاتّقوا اللّه...»🔹
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 132-135
👇👇👇
وَاتَّقُواْ الَّذِى أَمَدَّكُم بِمَا تَعْلَمُونَ
أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ
وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ
إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيم
✔️ترجمه
بترسید از آن خدایى كه آنچه را كه مىدانید، به شما عطا كرده است.
و به شما چارپایان و فرزندان ارزانى داشته است،
و باغها و چشمهساران.
من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناكم.
✔️نکته ها
«فاتّقوا اللّه» هم به نبوّت: «واَطیعون» و هم به معاد: «اِنّى أخاف علیكم عذاب یوم عظیم»
مراد از روز بزرگ در این جا، همان قیامت است، گرچه در داستان حضرت شعیب به دنیا نیز روز عظیم گفته شده است. «فاَخذَهم عذاب یوم الظّلة اِنّه كان عذاب یوم عظیم» عذاب روز ابرِ آتشبار آنان را گرفت كه آن عذاب روز بزرگى بود.(44)
44) شعراء، 189.
✔️پيام ها
1- تقوا بهترین راه #تشكّر از خداوند است. «واتّقوا الّذى اَمدّكم»
2- هر كس خود مىداند چقدر مورد لطف خداوند قرار گرفته است. «اَمدّكم بماتعلمون»
3- كاخها و ساختمانهاى قوم عاد، با #دامدارى وباغها و چشمهها همراه بود. «بكلّ ریع آیة... انعام... جنّات و عیون»
4- اگر آمادگى و قابلیّت نباشد، موعظهى انبیا نیز اثرى ندارد. «سواء علینا»🔹
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
May 11
جایگاه توسل
https://eitaa.com/fatemi222/8651
چرا توسل
https://eitaa.com/fatemi222/9673
محبت و توسل
https://eitaa.com/fatemi222/10109
سوره 28. قصص آيه 85
👇👇👇
إِنَّ الَّذِى فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَ ادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَّبِّى أَعْلَمُ مَن جَآءَ بِالْهُدَى وَ مَنْ هُوَ فِى ضَلاَلٍ مُّبِينٍ
✔️ترجمه
همانا آن كس كه قرآن را (بر تو نازل و عمل به آن را) بر تو واجب كرد، قطعاً تو را به وعدهگاه (و زادگاهت) باز خواهد گردانید. بگو:
پروردگارم آگاهتر است كه چه كسى هدایت آورده وچه كسى در گمراهى آشكار است.
✔️نکته ها
در آیه هفتم گذشت كه خدا به #مادر موسى الهام فرمود كه فرزندت را به دریا بینداز و نگران مباش كه ما او را به تو باز خواهیم گرداند، «القیه فى الیمّ - انّا رادّوه الیك»
در این آیه نیز خدا به پیامبر اسلام وعده مىدهد كه او را به زادگاهش بازگرداند. «لرادّك الى معاد» آرى، همان قدرتى كه موسى را به مادر برگرداند، تو را نیز (بعد از هجرت) به مكّه برخواهد گرداند.
🔹در اینكه «معاد» اشاره به چه معنایى دارد و مصداق آن چیست، نظرات متفاوتى ارائه شده است؛ بعضى آن را «#مكّه» زادگاه پیامبرصلى الله علیه وآله و این آیه را یك خبر #غیبى دانستهاند، كه اى پیامبر!
روزى همین مكّه به دست تو #فتح خواهد شد و به آن بازخواهى گشت. عدهاى نیز آن را مقام محمود پیامبر (مقام شفاعت)، و جمعى هم آن را به قیامت و بهشت، معنا و تفسیر كردهاند.
امّا روایات، مراد از معاد در این آیه را رجعت پیامبر اسلام به دنیا مىدانند.
🔸از عقاید قطعى ما كه از آیات و روایات بسیارى بر مىآید، «رَجعت» است. یعنى اینكه خداوند گروهى از اولیاى خود را قبل از قیامت به دنیا برخواهد گرداند.
✔️پيام ها
1- ابلاغ قرآن سبب تمرّد كفّار و #هجرت پیامبر شد؛ امّا خداى قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. «لرادّك الى معاد»
2- تلاوت، تبلیغ و عمل به قرآن، قبل از هر كس بر خود پیامبر #واجب است. «فرض علیك القرآن»🔹
3- تعبیر به #فریضه بودن قرآن، نشانهى اهمیّت و جایگاه والاى آن است. «فرض علیك القرآن»
4- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط #مثبت شروع كنیم. «مَن جاء بالهُدى - مَن هو فى ضلال»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 86
👇👇👇👇
آيه
وَمَا كُنتَ تَرْجُواْ أَن يُلْقَى إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلَاتَكُونَنَّ ظَهِيراً لِّلْكَافِرِينَ
✔️ترجمه
و تو امید نداشتى كه (این) كتاب (آسمانى) به تو القا گردد، (و این نزول نبود،) مگر #رحمتى از سوى پروردگارت، پس (به شكرانهى آن) هرگز پشتیبان كافران مباش.
✔️نکته ها
دو #شباهت میان حضرت موسى علیه السلام و محمّدصلى الله علیه وآله در آیات این سوره به چشم مىخورد:
1. حضرت موسى به امید به دست آوردن #آتش، به سوى آن رفت و به نور رسید، «فلمّا اتاها نودى...» (آیه ى 30)، پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نیز به قصد #عبادت به غار حرا رفت كه با وحى آسمانى آشنا شد. «ما كنت ترجوا ان...»
2. در آیه هفده حضرت موسى اظهار داشت: «ربّ بما اَنعمتَ علىّ فلن اكون ظهیراً للمجرمین» پروردگارا! به خاطر #لطفى كه به من كردى من هرگز یاور تبهكاران نخواهم بود. در این آیه نیز خداوند به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مىفرماید: «یُلقى الیك الكتاب... فلا تكوننّ ظهیراً للكافرین» به خاطر كتاب آسمانى كه به تو القا شده، هرگز یاور كافران مباش.
✔️پيام ها
1- حتّى انبیا با آن پاكى روح و كمال عبودیّت، #توقّع دریافت وحى نداشته اند، وحى، رحمت الهى بوده است. «ما كنت ترجوا ...الاّ رحمة من ربّك»
2- بعثت پیامبران ونزول كتب آسمانى، از شئون #ربوبیّت خداوند است. «رحمة من ربّك»
3- #برائت و پرهیز از پشتیبانى كافران به قدرى مهم است كه شكرانهى نزول وحى قرار گرفته است. «یُلقى الیك الكتاب ... فلا تكوننّ...»
4- هرگونه حمایت از كفر وپشتیبانى از جرم #ممنوع است. «فلاتكوننّ ظهیراً للكافرین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 87
👇👇👇👇
آيه
وَ لَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَ ادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَ لَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
✔️ترجمه
و (به هوش باش) پس از آنكه آیات الهى به سوى تو نازل گردید، (وسوسه ها و تهدیدات كفّار) تو را (از تبلیغ و عمل به آن) باز ندارد و (همچنان دیگران را) به سوى پروردگارت دعوت كن و هرگز از مشركان مباش.
✔️نکته ها
👈بعثت، مراحلى دارد:
الف: گرفتن #وحى. «یُلقى الیك الكتاب»
ب: برائت از #كفّار. «فلاتكوننّ ظهیراً»
ج: #صلابت در كار. «لایصدنّك»
د: دعوت #دیگران. «اُدع الى ربّك»
ه : اخلاص در #عقیده و عمل. «لاتكوننّ من المشركین»
🔹توجّه به توحید و نفى شرك و كفر آنچنان مهم است كه خداوند در این آیات بارها پیامبرصلى الله علیه وآله را بر آن هشدار مىدهد.
🔸 غالب جملات پیرامون این مسئله در آیات اخیر، با نون تأكید #ثقیله و با لحن مبالغه آمده است. «لاتكوننَّ - لایصدّنّك - لاتكوننّ»
✔️پيام ها
1- كوتاه آمدن در ابلاغ وحى، نوعى تقویت #كفر است. «فلاتكوننّ ظهیراً للكافرین و لایصدّنّك»
2- دشمنان حتّى براى #شخص پیامبرصلى الله علیه وآله نیز نقشه دارند. «لایصدّنّك»
3- رهبران آسمانى نیز به #تذكّرات الهى نیازمندند. «لایصدّنّك»
4- رسالت باید همراه عزّت و #قاطعیّت باشد. «لایصدّنّك... بعد اذ انزلت»
5 - علم و آگاهى، #مسئولیّت را سنگینتر مىكند. «بعد اذ انزلت الیك»
6- كسى در دعوت به حقّ موفّق مىشود كه #قاطع و نفوذناپذیر باشد. «لایصدّنّك... اُدع الى ربّك»
7- دعوت باید #خالصانه باشد و هیچ مسئلهاى را جز رضاى خداوند در نظر نگیرد. «اُدع الى ربّك و لاتكوننّ من المشركین» آرى كسى كه به خاطر ملاحظه دیگران دعوت به خدا نكند، در مدار شرك قرار گرفته است.
8 - دعوت باید به سوى #خدا باشد، نه خود. «اُدع الى ربّك»
9- شركزدایى و مبارزه با #كفر، سرلوحه ى فعالیّت پیامبران و از تأكیدات بسیار جدّى خداوند است. «لاتكوننّ من المشركین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 88
👇👇👇👇
آيه
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَىْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
✔️ترجمه
و (هرگز) معبود دیگرى را با «اللّه» مخوان كه معبودى جز او نیست. همه چیز جز وجه او نابود است، حُكم (و حاكمیّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوى او بازگردانده مىشوید.
✔️نکته ها
فرقه ى «وهّابیّت» اظهار مىنمایند كه هركس، غیر خدا را بخواند، مشرك مىشود؛ زیرا خداوند فرموده است:
«فلاتدع مع اللّه أحداً»(106)، بنابراین كسانىكه در توسّل، اولیاى خدا را صدا مىزنند، مشركند!
امّا این آیه توضیح مىدهد كه مشرك، كسى است كه غیر خدا را به عنوان خداى دیگر بخواند:
🔸 «لاتدع مع اللّه الهاً آخر» و ناگفته پیداست كه شیعیان هیچ مقامى را به عنوان خدا صدا نمىزنند، بلكه به عنوان كسى كه نزد #خداوند آبرو دارد صدا مىزنند، آن هم آبرویى كه از طرف خداوند به او داده شده است، نظیر انبیا و اولیاى الهى، نه هر شفیع و آبرومند موهومى. زیرا بتپرستان نیز در دنیاى خیال خود، براى بتها آبرویى تصوّر مىكردند.
🔹در این آیه، شركزدایى با عبارات مختلفى بیان شده است؛
الف: خداى دیگرى را با «اللّه» مخوانید.
ب: معبودى جز اللّه نیست.
ج: همه چیز جز او نابود شدنى است.
د: حاكمیّت، تنها از آن اوست.
ه : تنها به سوى او باز مىگردید.
🔸پادشاه كشور سعودى هر سال روز عید قربان علماى فرقه هاى اسلامى را میهمان مىكند.
در یكى از سالها علاّمه سیّد شرفالدین #جبل عاملى (از علماى برجسته لبنانى) به مهمانى دعوت مىشود.
علاّمه همین كه وارد جلسه شد، قرآنى را كه جلد #چرمى داشت به شاه هدیه كرد. شاه آن را گرفت و بوسید. علاّمه گفت: تو مشرك هستى! شاه ناراحت شد كه چرا چنین تهمتى مىزنى؟ علاّمه گفت: چون شما چرمى را بوسیدى كه پوست حیوان است و احترام به پوست حیوان شرك است!
شاه گفت: من هر پوستى را نمىبوسم، كفش من از چرم و پوست حیوان است؛ ولى هرگز آن را نمىبوسم، این قطعه چرم، جلد قرآن قرار گرفته است.
علاّمه فرمود: «ما نیز هر آهنى را نمىبوسیم، آهنى را مىبوسیم كه صندوق یا ضریح و دژ و پنجرهى قبر پیامبر یا امامان معصوم علیهم السلام باشد».
آرى، شرك آن است كه ما كسى یا چیزى را در برابر خدا عَلم كنیم و براى او قدرتى مستقلّ قائل شویم، در حالى كه شیعه قدرت اولیاى خدا را مستقل نمىداند، بلكه قدرتى وابسته به قدرت الهى مىداند و اگر گنبد وبارگاهى مىسازد بهخاطر آن است كه به مردم اعلام كند در این جا مرد توحید دفن شده است. كسى كه در اینجا دفن شده در راه خداشهید گشته و فدا و فناى توحید شده است.
. پس گنبد و بارگاه، یعنى مركزى كه زیر آن فریاد توحید بلند است، نه مركزى در برابر مسجد.
🔹امام رضاعلیه السلام فرمودند: «وجه اللّه» پیامبر خدا و حجّتهاى او در زمین هستند كه به وسیله آنان به خدا، دین و معرفت او توجّه مىشود.(107) در دعاى ندبه درباره امام زمانعلیه السلام مىخوانیم: «أین وجه اللّه الّذى یُؤتى» و نیز مىخوانیم: «أین وجه الّذى یتوجّه الاولیاء»
106) جنّ، 18.
107) توحید صدوق، ص117.
پيام ها
1- #موحّد واقعى كسى است كه از همه ى معبودها، اَبَرقدرتها، ایسمها وطاغوتها آزاد باشد. «لاتدع مع اللّه الهاً آخر»
2- به آنچه رفتنى است، دل نبندیم و خود را #اسیر آنها نسازیم. «كلّ شىءٍ هالك الاّ وجهه» چنانكه حضرت ابراهیم فرمود: «لا اُحبّ الآفلین»(108)
3- حاكمیّت، مخصوص خداوند است. «له الحكم»
4- معبود واقعى چند #شرط دارد:
الف: فناپذیر نباشد. «كلّ شىء هالك الا وجهه»
ب: بر هستى فرمانروا باشد. «له الحكم»
ج: فرجام همه به دست او باشد. «الیه ترجعون»
5 - مرگ، نابودى نیست، بازگشت به مبدأ است. «الیه ترجعون»
پروردگارا! مزهى تلاوت، تدبّر و پندگیرى از قرآن را به ما بچشان.
پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنىبخش قرار ده.
پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سیرهوسنّت پیامبراكرمصلى الله علیه وآله واهلبیت معصومشعلیهم السلام قرار بده.
108) انعام، 76.
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره عنکبوت👇👇
فضیلت و خواص سوره عنکبوت
عنکبوت، بیست ونهمین سوره قرآن است که مکی و دارای 69 آیه دارد.
در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده: هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد همه مؤمنان و همه منافقان ده حسنه به او عطا می شود(1)
از امام صادق علیه السلام نقل شده: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، سوگند به خدا که از اهل بهشت خواهد بود زیرا این دو سوره نزد پروردگار از جایگاه بلندی برخوردارند(2)
آثار و برکات سوره
1) درمان همه #بیماری ها
از رسول گرامی اسلام نقل شده است: هرکس سوره عنکبوت را نوشته و پس از شستن، از آب آن بنوشد همه دردها و بیماری ها از او زایل می شود. امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر این سوره را بنویسند و آنگاه آن را شسته و از آب حاصل از آن بنوشند تب، سردی و درد از آنها برداشته می شود و از هیچ دردی جز درد مرگ که چاره ای از آن نیست، غمگین نمی شوند و در زندگی به شادی فراوانی دست می یابند(3)
2) جهت آرامش و شرح #صدر
نوشیدن آب این سوره موجب شادی دل و شرح صدر می شود و اگر برای افروختگی و حرارت چهره از این آب صورت را بشویند برطرف می شود و اگر هنگام خواب این سوره خوانده شود موجب آرامش و راحتی در خواب می شود(4)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
(1) مجمع البیان، ج8، ص5
(2) ثواب الاعمال، ص 109
(3) تفسیرالبرهان، ج4، ص301
(4) همان
منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی ؛ محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»