eitaa logo
منبرک فاطمی
7.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره 26. شُعراء آيه 132-135 👇👇👇 وَاتَّقُواْ الَّذِى أَمَدَّكُم بِمَا تَعْلَمُونَ أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيم ✔️ترجمه بترسید از آن خدایى كه آنچه را كه مىدانید، به شما عطا كرده است. و به شما چارپایان و فرزندان ارزانى داشته است، و باغها و چشمهساران. من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناكم. ✔️نکته ها «فاتّقوا اللّه» هم به نبوّت: «واَطیعون» و هم به معاد: «اِنّى أخاف علیكم عذاب یوم عظیم» مراد از روز بزرگ در این جا، همان قیامت است، گرچه در داستان حضرت شعیب به دنیا نیز روز عظیم گفته شده است. «فاَخذَهم عذاب یوم الظّلة اِنّه كان عذاب یوم عظیم» عذاب روز ابرِ آتشبار آنان را گرفت كه آن عذاب روز بزرگى بود.(44) 44) شعراء، 189. ✔️پيام ها 1- تقوا بهترین راه از خداوند است. «واتّقوا الّذى اَمدّكم» 2- هر كس خود مىداند چقدر مورد لطف خداوند قرار گرفته است. «اَمدّكم بماتعلمون» 3- كاخها و ساختمانهاى قوم عاد، با وباغها و چشمهها همراه بود. «بكلّ ریع آیة... انعام... جنّات و عیون» 4- اگر آمادگى و قابلیّت نباشد، موعظهى انبیا نیز اثرى ندارد. «سواء علینا»🔹 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
جلسه سوم خانمه منزل اقای قبادی 2/5/98 ساعت 6 ونیم عصز👇👇
سوره 28. قصص آيه 85 👇👇👇 إِنَّ الَّذِى فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَ ادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَّبِّى أَعْلَمُ مَن جَآءَ بِالْهُدَى وَ مَنْ هُوَ فِى ضَلاَلٍ مُّبِينٍ ✔️ترجمه همانا آن كس كه قرآن را (بر تو نازل و عمل به آن را) بر تو واجب كرد، قطعاً تو را به وعدهگاه (و زادگاهت) باز خواهد گردانید. بگو: پروردگارم آگاهتر است كه چه كسى هدایت آورده وچه كسى در گمراهى آشكار است. ✔️نکته ها در آیه هفتم گذشت كه خدا به موسى الهام فرمود كه فرزندت را به دریا بینداز و نگران مباش كه ما او را به تو باز خواهیم گرداند، «القیه فى الیمّ - انّا رادّوه الیك» در این آیه نیز خدا به پیامبر اسلام وعده مىدهد كه او را به زادگاهش بازگرداند. «لرادّك الى معاد» آرى، همان قدرتى كه موسى را به مادر برگرداند، تو را نیز (بعد از هجرت) به مكّه برخواهد گرداند. 🔹در اینكه «معاد» اشاره به چه معنایى دارد و مصداق آن چیست، نظرات متفاوتى ارائه شده است؛ بعضى آن را «» زادگاه پیامبرصلى الله علیه وآله و این آیه را یك خبر دانستهاند، كه اى پیامبر! روزى همین مكّه به دست تو خواهد شد و به آن بازخواهى گشت. عدهاى نیز آن را مقام محمود پیامبر (مقام شفاعت)، و جمعى هم آن را به قیامت و بهشت، معنا و تفسیر كردهاند. امّا روایات، مراد از معاد در این آیه را رجعت پیامبر اسلام به دنیا مىدانند. 🔸از عقاید قطعى ما كه از آیات و روایات بسیارى بر مىآید، «رَجعت» است. یعنى اینكه خداوند گروهى از اولیاى خود را قبل از قیامت به دنیا برخواهد گرداند. ✔️پيام ها 1- ابلاغ قرآن سبب تمرّد كفّار و پیامبر شد؛ امّا خداى قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. «لرادّك الى معاد» 2- تلاوت، تبلیغ و عمل به قرآن، قبل از هر كس بر خود پیامبر است. «فرض علیك القرآن»🔹 3- تعبیر به بودن قرآن، نشانهى اهمیّت و جایگاه والاى آن است. «فرض علیك القرآن» 4- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط شروع كنیم. «مَن جاء بالهُدى - مَن هو فى ضلال» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 86 👇👇👇👇 آيه وَمَا كُنتَ تَرْجُواْ أَن يُلْقَى إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلَاتَكُونَنَّ ظَهِيراً لِّلْكَافِرِينَ ✔️ترجمه و تو امید نداشتى كه (این) كتاب (آسمانى) به تو القا گردد، (و این نزول نبود،) مگر از سوى پروردگارت، پس (به شكرانهى آن) هرگز پشتیبان كافران مباش. ✔️نکته ها دو میان حضرت موسى علیه السلام و محمّدصلى الله علیه وآله در آیات این سوره به چشم مىخورد: 1. حضرت موسى به امید به دست آوردن ، به سوى آن رفت و به نور رسید، «فلمّا اتاها نودى...» (آیه ى 30)، پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نیز به قصد به غار حرا رفت كه با وحى آسمانى آشنا شد. «ما كنت ترجوا ان...» 2. در آیه هفده حضرت موسى اظهار داشت: «ربّ بما اَنعمتَ علىّ فلن اكون ظهیراً للمجرمین» پروردگارا! به خاطر كه به من كردى من هرگز یاور تبهكاران نخواهم بود. در این آیه نیز خداوند به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مىفرماید: «یُلقى الیك الكتاب... فلا تكوننّ ظهیراً للكافرین» به خاطر كتاب آسمانى كه به تو القا شده، هرگز یاور كافران مباش. ✔️پيام ها 1- حتّى انبیا با آن پاكى روح و كمال عبودیّت، دریافت وحى نداشته اند، وحى، رحمت الهى بوده است. «ما كنت ترجوا ...الاّ رحمة من ربّك» 2- بعثت پیامبران ونزول كتب آسمانى، از شئون خداوند است. «رحمة من ربّك» 3- و پرهیز از پشتیبانى كافران به قدرى مهم است كه شكرانهى نزول وحى قرار گرفته است. «یُلقى الیك الكتاب ... فلا تكوننّ...» 4- هرگونه حمایت از كفر وپشتیبانى از جرم است. «فلاتكوننّ ظهیراً للكافرین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 87 👇👇👇👇 آيه وَ لَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَ ادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَ لَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ✔️ترجمه و (به هوش باش) پس از آنكه آیات الهى به سوى تو نازل گردید، (وسوسه ها و تهدیدات كفّار) تو را (از تبلیغ و عمل به آن) باز ندارد و (همچنان دیگران را) به سوى پروردگارت دعوت كن و هرگز از مشركان مباش. ✔️نکته ها 👈بعثت، مراحلى دارد: الف: گرفتن . «یُلقى الیك الكتاب» ب: برائت از . «فلاتكوننّ ظهیراً» ج: در كار. «لایصدنّك» د: دعوت . «اُدع الى ربّك» ه : اخلاص در و عمل. «لاتكوننّ من المشركین» 🔹توجّه به توحید و نفى شرك و كفر آنچنان مهم است كه خداوند در این آیات بارها پیامبرصلى الله علیه وآله را بر آن هشدار مىدهد. 🔸 غالب جملات پیرامون این مسئله در آیات اخیر، با نون تأكید و با لحن مبالغه آمده است. «لاتكوننَّ - لایصدّنّك - لاتكوننّ» ✔️پيام ها 1- كوتاه آمدن در ابلاغ وحى، نوعى تقویت است. «فلاتكوننّ ظهیراً للكافرین و لایصدّنّك» 2- دشمنان حتّى براى پیامبرصلى الله علیه وآله نیز نقشه دارند. «لایصدّنّك» 3- رهبران آسمانى نیز به الهى نیازمندند. «لایصدّنّك» 4- رسالت باید همراه عزّت و باشد. «لایصدّنّك... بعد اذ انزلت» 5 - علم و آگاهى، را سنگینتر مىكند. «بعد اذ انزلت الیك» 6- كسى در دعوت به حقّ موفّق مىشود كه و نفوذناپذیر باشد. «لایصدّنّك... اُدع الى ربّك» 7- دعوت باید باشد و هیچ مسئلهاى را جز رضاى خداوند در نظر نگیرد. «اُدع الى ربّك و لاتكوننّ من المشركین» آرى كسى كه به خاطر ملاحظه دیگران دعوت به خدا نكند، در مدار شرك قرار گرفته است. 8 - دعوت باید به سوى باشد، نه خود. «اُدع الى ربّك» 9- شركزدایى و مبارزه با ، سرلوحه ى فعالیّت پیامبران و از تأكیدات بسیار جدّى خداوند است. «لاتكوننّ من المشركین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 88 👇👇👇👇 آيه وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَىْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ✔️ترجمه و (هرگز) معبود دیگرى را با «اللّه» مخوان كه معبودى جز او نیست. همه چیز جز وجه او نابود است، حُكم (و حاكمیّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوى او بازگردانده مىشوید. ✔️نکته ها فرقه ى «وهّابیّت» اظهار مىنمایند كه هركس، غیر خدا را بخواند، مشرك مىشود؛ زیرا خداوند فرموده است: «فلاتدع مع اللّه أحداً»(106)، بنابراین كسانىكه در توسّل، اولیاى خدا را صدا مىزنند، مشركند! امّا این آیه توضیح مىدهد كه مشرك، كسى است كه غیر خدا را به عنوان خداى دیگر بخواند: 🔸 «لاتدع مع اللّه الهاً آخر» و ناگفته پیداست كه شیعیان هیچ مقامى را به عنوان خدا صدا نمىزنند، بلكه به عنوان كسى كه نزد آبرو دارد صدا مىزنند، آن هم آبرویى كه از طرف خداوند به او داده شده است، نظیر انبیا و اولیاى الهى، نه هر شفیع و آبرومند موهومى. زیرا بتپرستان نیز در دنیاى خیال خود، براى بتها آبرویى تصوّر مىكردند. 🔹در این آیه، شركزدایى با عبارات مختلفى بیان شده است؛ الف: خداى دیگرى را با «اللّه» مخوانید. ب: معبودى جز اللّه نیست. ج: همه چیز جز او نابود شدنى است. د: حاكمیّت، تنها از آن اوست. ه : تنها به سوى او باز مىگردید. 🔸پادشاه كشور سعودى هر سال روز عید قربان علماى فرقه هاى اسلامى را میهمان مىكند. در یكى از سالها علاّمه سیّد شرفالدین عاملى (از علماى برجسته لبنانى) به مهمانى دعوت مىشود. علاّمه همین كه وارد جلسه شد، قرآنى را كه جلد داشت به شاه هدیه كرد. شاه آن را گرفت و بوسید. علاّمه گفت: تو مشرك هستى! شاه ناراحت شد كه چرا چنین تهمتى مىزنى؟ علاّمه گفت: چون شما چرمى را بوسیدى كه پوست حیوان است و احترام به پوست حیوان شرك است! شاه گفت: من هر پوستى را نمىبوسم، كفش من از چرم و پوست حیوان است؛ ولى هرگز آن را نمىبوسم، این قطعه چرم، جلد قرآن قرار گرفته است. علاّمه فرمود: «ما نیز هر آهنى را نمىبوسیم، آهنى را مىبوسیم كه صندوق یا ضریح و دژ و پنجرهى قبر پیامبر یا امامان معصوم علیهم السلام باشد». آرى، شرك آن است كه ما كسى یا چیزى را در برابر خدا عَلم كنیم و براى او قدرتى مستقلّ قائل شویم، در حالى كه شیعه قدرت اولیاى خدا را مستقل نمىداند، بلكه قدرتى وابسته به قدرت الهى مىداند و اگر گنبد وبارگاهى مىسازد بهخاطر آن است كه به مردم اعلام كند در این جا مرد توحید دفن شده است. كسى كه در اینجا دفن شده در راه خداشهید گشته و فدا و فناى توحید شده است. . پس گنبد و بارگاه، یعنى مركزى كه زیر آن فریاد توحید بلند است، نه مركزى در برابر مسجد. 🔹امام رضاعلیه السلام فرمودند: «وجه اللّه» پیامبر خدا و حجّتهاى او در زمین هستند كه به وسیله آنان به خدا، دین و معرفت او توجّه مىشود.(107) در دعاى ندبه درباره امام زمانعلیه السلام مىخوانیم: «أین وجه اللّه الّذى یُؤتى» و نیز مىخوانیم: «أین وجه الّذى یتوجّه الاولیاء» 106) جنّ، 18. 107) توحید صدوق، ص117. پيام ها 1- واقعى كسى است كه از همه ى معبودها، اَبَرقدرتها، ایسمها وطاغوتها آزاد باشد. «لاتدع مع اللّه الهاً آخر» 2- به آنچه رفتنى است، دل نبندیم و خود را آنها نسازیم. «كلّ شىءٍ هالك الاّ وجهه» چنانكه حضرت ابراهیم فرمود: «لا اُحبّ الآفلین»(108) 3- حاكمیّت، مخصوص خداوند است. «له الحكم» 4- معبود واقعى چند دارد: الف: فناپذیر نباشد. «كلّ شىء هالك الا وجهه» ب: بر هستى فرمانروا باشد. «له الحكم» ج: فرجام همه به دست او باشد. «الیه ترجعون» 5 - مرگ، نابودى نیست، بازگشت به مبدأ است. «الیه ترجعون» پروردگارا! مزهى تلاوت، تدبّر و پندگیرى از قرآن را به ما بچشان. پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنىبخش قرار ده. پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سیرهوسنّت پیامبراكرمصلى الله علیه وآله واهلبیت معصومشعلیهم السلام قرار بده. 108) انعام، 76. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره عنکبوت👇👇 فضیلت و خواص سوره عنکبوت عنکبوت، بیست ونهمین سوره قرآن است که مکی و دارای 69 آیه دارد. در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده: هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد همه مؤمنان و همه منافقان ده حسنه به او عطا می شود(1) از امام صادق علیه السلام نقل شده: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، سوگند به خدا که از اهل بهشت خواهد بود زیرا این دو سوره نزد پروردگار از جایگاه بلندی برخوردارند(2) آثار و برکات سوره 1) درمان همه ها از رسول گرامی اسلام نقل شده است: هرکس سوره عنکبوت را نوشته و پس از شستن، از آب آن بنوشد همه دردها و بیماری ها از او زایل می شود. امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر این سوره را بنویسند و آنگاه آن را شسته و از آب حاصل از آن بنوشند تب، سردی و درد از آنها برداشته می شود و از هیچ دردی جز درد مرگ که چاره ای از آن نیست، غمگین نمی شوند و در زندگی به شادی فراوانی دست می یابند(3) 2) جهت آرامش و شرح نوشیدن آب این سوره موجب شادی دل و شرح صدر می شود و اگر برای افروختگی و حرارت چهره از این آب صورت را بشویند برطرف می شود و اگر هنگام خواب این سوره خوانده شود موجب آرامش و راحتی در خواب می شود(4) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پی نوشت: (1) مجمع البیان، ج8، ص5 (2) ثواب الاعمال، ص 109 (3) تفسیرالبرهان، ج4، ص301 (4) همان منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی ؛ محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»
سوره 29. عنكبوت آيه 1-3 👇👇👇👇👇 الم أَحَسِبَ النَّاسُ أن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ ✔️ترجمه الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مىشوند و دیگر مورد قرار نمىگیرند؟! در حالى كه بدون تردید كسانى را كه پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید. ✔️نکته ها كلمهى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصىهاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهرهى انسان از شعارهاى دروغین جدا مىشود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» مىگویند. ✔️پيام ها 1- ایمان، تنها با زبان و نیست، بلكه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا كافى نیست، باید عملكرد را دید و قضاوت كرد.) سعدیا گرچه سخندان و نصحیتگویى زعمل كار برآید به سخندانى نیست. 2- آزمایش، یك الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم» 3- حوادث را نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا» 4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مىكند. «من قبلهم» 5 - دلیل آزمایش هاى الهى، عینى و شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الكاذبین» توضيحات 👈سیماى سوره ى عنكبوت این سوره در مكّه نازل گردیده و و نه آیه دارد. نامِ برخى از سوره هاى قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام است كه در این سورهها به گونهاى مطرح شدهاند. 🔸 در آیه 41 این سوره، بناىِ شرك همچون خانه ى عنكبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنكبوت نام گرفته است. 🔹 این سوره درباره ى چند موضوع، مطالبى رابیان مىكند از جمله: ایمان، تكلیف بشر، آزمایش الهى، تاریخ برخى انبیا، نهى از مجادلهى غیر نیكو و تكیه بر غیر خدا. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 5،4 👇👇👇 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَن يَسْبِقُونَا سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ مَن كَانَ يَرْجُواْ لِقَآءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ✔️ترجمه آیا كسانى كه كارهاى بد انجام مىدهند، پنداشتهاند كه بر ما خواهند گرفت (و از كیفر ما خواهند گریخت)؟ چه بد داورى مىكنند. آن كس كه به دیدار خداوند امید دارد (مىداند كه) بى شك كه خداوند تعیین كرده آمدنى است؛ و اوست شنواى دانا. نکته ها حضرت على علیه السلام فرمودند: «مراد از «لقاء اللّه»، روز قیامت است».(109) 109) تفسیر نورالثقلین و توحید صدوق، ص267. پيام ها 1- ارتكاب و تكرار آن، در بینش انسان تأثیر گذارده و او را مىكند. «ام حسب الّذین یعملون السّیئات» 2- خیال پردازىها را با یاد مرگ و درمان كنیم. هم مؤمنانى كه در بوته ى آزمایشند و هم خلافكاران بدانند كه فرصتها تمام شدنى است و مهر و قهر الهى به سراغشان خواهد آمد. «أحسب النّاس أن یتركوا ... أم حسب الّذین یعملون السّیئات ... من كان یرجوا لقاء اللّه...» 3- نه مدّعیان ایمان، از امتحان الهى رها مىشوند و نه خلافكاران، از انتقام الهى. «یسبقونا» (خلافكاران، خیال مىكنند دست خدا به آنان نمىرسد.) 4- باید تفكّرات و پندارهاى باطل را محكوم كرد. «ساء ما یحكمون» 5 - خداوند، هم گفتار ما در اظهار ایمان را مىشنود و هم و روحیات ما را مىداند. «و هو السمیع العلیم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 6 👇👇👇 وَمَن جَاهَدَ فِإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه وهركس تلاش كند پس براى خود مىكوشد، زیرا خداوند از جهانیان بىنیاز است. ✔️نکته ها مراد از جهاد در این آیه، تنها جهاد با شمشیر و با دشمنان نیست، بلكه مراد هرگونه تلاش و كوشش است؛ خواه این تلاش در راه خودسازى و به اصطلاح جهاد با نفس باشد یا مبارزه با وسوسههاى شیطان و یا با دشمنان خارجى. ✔️پيام ها 1- خداوند به تلاش ما نیاز ندارد. «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» من نكردم خلق تا سودى كنم بلكه تا بر بندگان جودى كنم 2- براى تشویق مردم به تلاشهاى مثبت، از گرایشهاى درونى و فطرى، همچون حبّ نفس استفاده كنیم. (انسان فطرتاً به دنبال سود و منافع خویش است) «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» 3- بىنیازى خداوند، واقعى و حتمى است. (بر خلاف اظهار بىنیازى ما كه در عین نیاز است.) «انّ اللَّه لغنىّ عن العالمین» 4- خداوند، هم از انسانها بى نیاز است و هم از فرشتگان و هم دیگر موجودات. «لَغنىّ عن العالَمین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃