✋آسیبهای فضای مجازی – آسیب های اعتقادی
✍مبارزه با حیا و عفاف
👈خط ترویج بی حیایی و مبارزه با حجاب یکی از پررنگ ترین موضوعات انحرافی در فضای مجازی است.
#چهارشنبه_های_سفید، #نه_به_روسری و #دختران_انقلاب اینها فقط بخشی از کمپین هایی است که برای مبارزه با حیا و عفاف دختران و زنان ایرانی تقریبا هر روز در شبکه های اجتماعی و ماهواره ها ترویج می شوند.
👌خرافه گرایی
👈ترویج خرافات در قالب هایی مانند رمالی، دعانویسی، فال گیری و تزریق خرافات در دین قالب هایی هستند که منحرفین برای تقویت خرافه گرایی کاربران از آن استفاده می کنند.
👌عرفان های کاذب
انسان سرگشته در هیا هوی رنگ ها و نغمه های دنیای مجازی برای رسیدن به آرامش مطلوب به همه جا متوصل می شود. و اینجاست که شیادان در لباس خیرخواهی، در کمین دین و اعتقادات کاربران رسانه های اجتماعی نشسته اند.
توهین به مقدسات و شبهه افکنی
اسلام یا عرب، آزادی، ایرانی مسلمان یا ایرانی واقعی و سلطنت طلبی
👌ترویج افراط در دین
👈عمرکشون، عیدالزهرا، قمه زنی، لطمه زدن، لعن، توهین به اهل سنت و … نمونه هایی از ترویج افراط گرایی دینی در شیعیان است. جنایات داعش و وحشی گری های آن نیمه دیگر افراط گرایی دینی است.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
✋خودشیفتگی :
👈خودشیفته به انسانی گفته میشود که صرفاً به #خویشتن میاندیشد و به قول یکی از روانشناسان «تمام نیروی روانی وی به خودش معطوف است» .
👈هر روز بیش از ۸۰ میلیون عکس جدید روی اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشود، روزی ۳٫۵ میلیارد بار مطالب دوستان و اطرافیان خود را لایک میکنیم و بیش از ۱٫۵ میلیارد نفر معادل یک پنجم ساکنان کره زمین #جزئیات زندگی شخصی خود را روی فیسبوک منتشر میکنند.
👈شبکه اجتماعی اینستاگرام، این ظرفیت را دارد که افراد خودشیفته را یک شبه به #شاخ اینستا تبدیل کند و طرفدارانی را به گرد این افراد جمع میکند که بدون هیچگونه شناختی از شخصیت واقعی این آدمها فقط او را تعریف و تمجید میکنند
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
✋افسردگی :
👈کسانی که بیش از هفتهای ۵۸ بار به سراغ شبکههای اجتماعی میروند سه برابر کسانی که هفتهای نه بار از این شبکه ها استفاده میکنند احساس انزوای اجتماعی میکنند.
👈 از نظر مدت، کسانی که بیش از روزی 120 دقیقه در شبکههای اجتماعی گشت میزنند دو برابر کسانی که کمتر از روزی نیم ساعت در این شبکههای وقت می گذرانند احساس انزوا میکنند.
👈 برخی دلایل بروز افسردگی در کاربران شبکه های اجتماعی:
🔺نارضایتی از خود
مقایسه پیوسته خود با دیگران
شدت احساس نیاز به توجه
مواجهه با پیام های آزار دهنده
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
✍دلبستگی های بوجود آمده در دوستی های #اینترنتی در دراز مدت ممکن است باعث سوء استفاده افراد فرصت طلب شود و در تجربه این دوستی ها، فرصتی برای انتخاب و شناخت صحیح دختر و پسر از یکدیگر به وجود نمی آید.
👌معمولا افراد در این گونه دوستی ها فقط ادعا می کنند که ارتباطشان با انگیزه ازدواج است و این رابطه بیش تر بر عشق ورزی کور استوار می باشد و عنصر خرد ورزی و #عقلانیت در تصمیم گیری های اینچنینی وجود ندارد .
👈 دوستی های اینترنتی نه تنها مشکلی را برای پسران و دختران حل نمی کند ،
👈بلکه اگر هم این روابط به ازدواج بیانجامد ، در زندگی مشترک #سوء ظن و بی اعتمادی را برای دو طرف به همراه دارد .
👈معمولا دوستی های اینترنتی با انگیزه تفنن ، سرگرمی و هوسرانی شکل می گیرد ،
👈عمر این دوستی ها بسیار کوتاه است و آنچه که در پی آن باقی می ماند تعارض فکری واحساسی دختران و پسران و از دست دادن اعتماد به نفس و به وجود آمدن بدبینی در بین آنهاست .
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
😡هشدار
👈یک دختر درس خوانده و آرام که از سایه خود میترسید، یک مرتبه مردی #غریبه را از تراس طبقه سوم به پایین پرت میکند!
👈این سرانجام یک دوستی خاموش #اینترنتی است، پس آگاه باشید.
👈از تفنن به چت و دوستی و ...نهایت ..
👈 داستانها معمولا بر اساس واقعیتها اتفاق میافتند.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
✋روابط خارج زناشویی
👈وجود هر رابطه ای با فرد غیرهمجنس و خارج از محدوده اعضای خانواده که به صورت #پنهانی انجام می پذیرد، رابطه خارج زناشویی محسوب می شود.
🔺 رابطه خارج زناشویی یا «خیانت» طیف گسترده ای دارد که چند #نمونه آن را در اینجا ذکر می کنیم:
⭕️درددل کردن های عاطفی با جنس مخالف
🔺بیان نکردن حقایقی که همسر باید از آن اطلاع داشته باشد
🔺فکر کردن به شخصی دیگر، به خصوص درباره مسائل جنسی
🔺برقراری رابطه ای خارج از حد شرع و عرف با جنس مخالف
🔺کسب درآمد از تولید محتوای غیراخلاقی
⭕️اینستاگرام به جنگلی شبیه شده که در آن شاخ و پلنگ ها به جان روح و روان کاربران افتاده اند و از این راه کسب درآمد می کنند.
🔺استفاده از جاذبه های جنسی و پورن یکی از اصلی ترین راه های جلب مخاطب در شبکه های اجتماعی و کسب درآمد از این طریق است.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
📕عملکرد هالیوود و اسلام ستیزی
نمونه هایی از فیلم های ضد ایرانی و اسلامی هالیوود به استحضار می رسد :
یکم .
⭕️یکم . شیوه های تقابل هالیوود با اسلام
۱ ـ تبلیغ عرفان های سکولار که به نوعی انحراف از مسیر آموزه های اصیل ادیان توحیدی است .
2-تهاجم فرهنگی و مقابله با مسلمانان با ترویج ارزشهای مادی گرایانه مثل انحرافات جنسی خشونت و جادوگری و ...
3ـ بی تمدن و عقب مانده و تروریست جلوه دادن مسلمانان
4ـ برتر جلوه دادن یهودیان و قوانین آنها در تمام عرصه ها و تحقیر ادیان اسلام و مسیحی با فیلم هایی که علیه مسلمانان می سازند .
5ـ تبلیغ چهره ای اهریمنی از مسلمانان و سست کردن آنان در باورهای خود و تزلزل نسبت به تظاهرات دینی و شعائر مذهبی
⭕️دوم . فیلمهای ضد ایرانی و اسلامی هالیوود
🔺بیش از ۹۰ درصد فعالان حرفه سینما در آمریکا را یهودیان و یا وابستگان به لابی صهیونیستها تشکیل می دهند .تا قبل از سال 1990 شوروی سوژه اصلی فیلم های هالیوود بود مردان روس که با ایدئولوژی مارکسیسم سعی در انهدام جهان سرمایه داری داشتند .
🔺 ولی پی از سال 90 میلادی و فروپاشی شوروی بر اساس نظریه برخورد تمدنها اینبار نشانه هالیوود بر خاورمیانه و تمدن اسلامی بود. در ادامه چند نمونه معرفی می شود:
🔺«سنگسار ثریا.میم» به کارگردانی سیروس نورسته،دروغ های واقعی، با بازی آرنولد شوارتزینگر، به درون شب»، «زندگی و مرگ در لسانجلس»، «بازگشت به آینده»، «بدون دخترم هرگز» 300» ، خانه ای از شن و مه نیز ساخته شده است این فیلم را مل گیبسون بازیگر، کارگردان و تهیهکننده نامدار هالیوود تهیه میکند، افسانه آخر الزمان ، نبرد آرماگدون، کشتی گیر، انیمیشن پرسپولیس ،اسکندر
فیلم «مونیخ» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ، فیلم سیاسی «سیریانا» به کارگردانی «استیفن گاگان» است.
🔺موضوع اصلی این فیلم زد و بندهای موجود در بازار جهانی نفت بلاخص خاورمیانه است و آنچه که در کل فیلم به مخاطب القا میشود، این است که دنیا بر دو محور ثروت و قدرت میچرخد.
اولین صحنه این فیلم که محصول کمپانی یهودی «برادران وارنر» است، در تهران اتفاق میافتد.
فیلم «جستجو برای کمدی در جهان اسلام» ساخته «آلبرت بروکس»، کمدین معروف آمریکایی که اخیرا برای اولین بار در جشنواره بینالمللی فیلم دبی به نمایش درآمد، نیز دیگر فیلم هالیوودی با سوژه جهان اسلام در چهارچوب برخی از کشورهای خاورمیانهای است. در فیلم «و اینک بهشت» به کارگردانی «هنی ابو اسد» محصول کمپانی فیلمسازی «براردران وارنر» به طور خاص به سراغ موضوع عملیات انتحاری جوانان فلسطینی میرود، فیلم «قلمرو بهشت» محصول کمپانی «فاکس» داستان حضور دلارورانه «صلاحالدین ایوبی» در جنگهای صلیبی سوم است که در قرن دوازدهم میلادی بر سر مالکیت بینالمقدس میان مسلمانان و مسیحیان روی داد ،بیمار انگلیسی، فیلم «بابل» دیگر فیلم ضداسلامی سینمای امسال آمریکا، داستان توریستی آمریکایی (کیت بلانشت) است که به خاطر شیطنت دو کودک مسلمان و بازیگوش و بازی آنها با اسلحه زخمی شده و مجبور میشود تا یک نصفه روز را در یک دهکده دور افتاده مسلمان نشین به همراه همسرش (برد پیت)، در اوضاعی بسیار ملالتبار و بدون دسترسی به هر گونه ابزار درمانی سپری کند. هالیوود همواره در فیلمهای خود، از «ایندیانا جونز» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» گرفته تا کارتون جذاب «علاء الدین»، سعی کرده تا با معرفی مسلمانان در چهارچوب شخصیتهای منفی، بر تصورات منفی و سوء تفاهمهایی که در ارتباط با مسلمانان وجود دارد بیش از پیش دامن زند فیلم «پرواز شماره 93»، پروازی با نام «یونایتد 93»، در تاریخ 11 سپتامبر، توسط عدهای از جوانان مسلمان به قصد منهدم نمودن کاخ سفید دزیده میشود ولی با تلاش مسافران، قبل از رسیدن به مقصد، در میانه راه سقوط مینماید.
این فیلم با صحنهای آغاز میشود که این جوانان با خواندن نماز و قرآن و مجهز نمودن خود به ابزاری چون خنجر و چاقو خود را برای چنین عملیات تروریستی آماده میکنند فیلم «محاصره» با بازی «بروس ویلس» و «دنزل واشنگتن»، محصول سال 1998، یکی از مهمترینهای این مجموعه از فیلمهاست که در آن مسلمانان،عربها، فلسطینیان افردی بسیار خشن و وحشی معرفی میشوند که برای رسیدن به مقصود خود حتی برای جان خود ارزش قائل نیستند.
#رسانه و فضای مجازی
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
#غفلت_نکنیم
🔴رهبر انقلاب؛اگر از فضای مجازی غافل شویم..اگر نیروهای مومن انقلابی این میدان را خالی کنند، مطمئنا ضربه خواهیم خورد..
🔻بایدجواب کار باطل را با کار فرهنگی حق داد..
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
منبرک فاطمی
🔰موضوع امروز رسانه و فضای مجازی و نقش آنها در معنویت👇
🔰موضوع امروز رسانه و فضای مجازی و نقش آنها در معنویت👇
https://eitaa.com/fatemi222/6436
🔺و بیشاز بیست تا پست با موضوع فضای مجازی در آدرس زیر
👇
https://t.me/fatemi222/3542
فیش جامع صفر.apk
10.58M
🔺برنامه اندروید 🔺
📕فیش جامع صَفَر 📕
#فیش_جامع_صفر
برنامه کاربردی متناسب با ماه صفر
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
* اَللّهمَّ اجْعَلْنى فى دِرْعِكَ الْحَصينَةِ، اَلَّتى تَجْعَلُ فيها مَنْ تُريدُ.
خدایا من را در زره مستحکم خویش قرار بده که هرکس را که بخواهی در آن قرار می دهی . (ترجمه: آیت الله بهجت)
امام صادق عليه السلام فرموده اند: خواندن اين دعا را سه مرتبه در وقت صبح و سه مرتبه در شامگاه ترك مكن، همانا پدرم مى فرمود كه اين از دعاهاى مخزون است. (الكافى : 2 / 534)
_____
● [خواندن اين دعا براى حفظ از خطرات و مشكلات نافع است. برخى از دوستان به وسيله ى آن از خطرات بسيار هولناك محفوظ مانده اند] - (حاج سيد حسين يعقوبى قائنى)
آیت الله بهجت می فرمودند: در صبح سه بار این دعا را بخوانید که در روایت دارد که این جزء اسرار آل محمد صلي الله علیه و آله وسلم است.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
#مکروهاتی که روزی را کم میکنند👇
✴️ حدیث ✴️
امام زین العابدین علیه السلام فرمودند :
الذُّنُوبُ الَّتِي تَدْفَعُ الْقِسَمَ إِظْهَارُ الِافْتِقَارِ وَ النَّوْمُ عَنِ الْعَتَمَةِ وَ عَنْ صَلَاةِ الْغَدَاةِ وَ اسْتِحْقَارُ النِّعَمِ وَ شَكْوَى الْمَعْبُودِ عَزَّوَجَل .
گناهانی که روزی را از انسان دفع میکنند :
1⃣ اظهار فقر و نداری کردن در حضور مردم .
2⃣ خواب دیرهنگام شب و بعد از نماز صبح .
3⃣ تحقیر و کم ارزش شمردن نعمت های خدا .
4⃣ شکوِه و گلایه داشتن از خداوند متعال .
📚📚📚
معانی الاخبار ص ۲ .
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🌹سلام همراهان
👈موضوع امروز یکی از عوامل بدعاقبتی #گناه هست
✋ یکی از عوامل بدعاقبتی گناه هست
.یزید و نتیجه گناهان
https://eitaa.com/fatemi222/6459
از علایم جرات برگناه (علنی)
https://eitaa.com/fatemi222/6460
🔺اظهارخوشحالی و بازگو کردن گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6461
🔺اصرار بر گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6462
کوچک شمردن گناه /علما و گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6463
سیره عملی علما در باره گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6464
توجیه گناه عامل جرات برگناه
https://eitaa.com/fatemi222/6466
🌸🍃﷽🌸🍃
✋از عوامل بدعاقبتی(جرأت بر گناه)
🔹امام صادق علیه السلام برای اصحاب نقل کردند که گروهی گناه کردند و میترسیدند.
👈جمعی از آنان پرسیدند چرا شما را ترسان میبینیم؟
آنها گفتند چون ما گناه کردهایم و گروه دوم گفتند گناه شما بر گردن ما.
ما عهدهدار گناه شما میشویم. خداوند فرمود: گروه اول از گناه ترس دارند و گروه دوم جرأت بر گناه و سپس بر گروه دوم عذاب آمد و هلاک شدند.
🔹 یکی از ویژگیهای یزیدیان در طول تاریخ #جرأت بر گناه بود.
اینکه انسان جرأت میکند همه گناه ها را انجام دهد گاهی انسان یک گناه انجام می دهد، دو گناه انجام میدهد، یک بار انجام میدهد، یک هفته آن را مرتکب می شود؛ این شخص جرأت بر گناه ندارد از روی ناتوانی گناهی مرتکب شده است؛
🔹امادر مقابل شخصی هست که جرئت بر گناه پیدا می کند؛ یعنی هیچ حد و مرزی در گناه نمی شناسد. این جرأت بر گناه کردن بسیار #خطرناک است.
🔹 حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «إیّاکَ و المجاهَرَةَ بالفُجورِ فإنّها مِن أشَدِّ المَآثِمِ»؛ بپرهیزید از از اینکه در گناه کردن جسور شوید که آن بزرگترین گناهان است.(میزان الحکمه حدیث ۶۷۶۵.)
🔹 یزیدیان و خود شخص #یزید جرأت و جسارت زیادی در نافرمانی خدا داشتند.
👈شخص یزید را ببینید؛ گناهی نبود که او انجام ندهد؛ هر جنایت و هر پلیدی که ممکن بود را انجام داد.
👈او سه سال خلافت کرد.
هر سال هم فاجعههای عجیبی را به بار آورد.
1⃣سال اول، یعنی سال ۶۱ هجری واقعه دلخراش کربلا را به بار آورد.
در فاجعه کربلا به احدی #رحم نکرد هر جنایتی که از دستشان برمیآمد را انجام داد؛
آن کارهایی را هم که انجام نداد از دستش بر نمیآمد. اینکه شخصی بیاید نوه پیامبر خدا رابه #عجیب ترین شکل ممکن به شهادت برساند، بهترینهای اهل زمین را پرپر کند، حرم اهل بیت علیهم السلام را به اسارت ببرد و… . این ها چیز #کمی نیست که یزید آنها را انجام داد.
2⃣در سال ۶۳ هجری واقعی حرّه اتفاق افتاد. واقعهای که در آن یزید در آن سال به #مدینه حمله کرد و به لشکریان خود گفت سه روز تمامی مسلمانان مدینه بر شما #حلالاند.
🔹 این ملعونین به حرم امن پیامبر حمله کردند.
در تاریخ ذکر شده که از هفت هزار تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر را به #شهادت رساندند.
🔹فقط در شهر مدینه از بین اینها فقط ۸۰ یار خاص پیامبر حضور داشت ۷۰۰ حافظ کل قرآن بود.
🔹به هیچکس رحم نکردند. دستور دادند که زنان اینها تا سه روز بر شما #حلال است این معلولین آنقدر به زنان مسلمان تجاوز کردند که نقل شده است
🔹سال بعد از آن، چند هزار فرزند نامشروع به دنیا آمد.
🔹این ملعونین حرم مطهر پیامبر را #اصطبل اسب های خود قرار دادند. این هم جنایت بسیار بزرگی بود که از این ملعونین سر زد.
3⃣در سال بعدی خلافت، یزید جنایت و حادثه ناگوار دیگری را مرتکب شد که در آن شهر مکه و حرم امن الهی را به آتش کشیدند.
🔹 این جنایات جنایات بسیار بزرگی بود که اینها مرتکب شدند و به خاطر این بود که جرأت و #جسارت بر گناه پیدا کردند.
🤔انسان باید بسیار قساوت و جرأت بر گناه داشته باشد که این چنین جنایاتی را انجام بدهد البته این ملعون هم پیش از آنکه به عذاب و عقاب اخروی گرفتار شود، در #دنیا به بدترین شکل ممکن به درک واصل شد.
🔹وضعیت مرگ یزید متفاوت است اما نقل شده است که چند روز بعد از آنکه مکه را به آتش کشیدند خبر رسید که یزید برای #شکار به بیرون شهر رفته بود.
خواست آهویی را شکار کند اما آهو فرار کرد. بسیار به او برخورد. به اطرافیان گفت همین جا بمانید تا من بروم آن را شکار کنم و برگردم. رفت و در میانه راه مسیر را گم کرد و #تشنگی نیز بر او غلبه نمود.
🔹 در اینجا دو نقل و روایت مختلف وارد شده است اما منافاتی هم با هم ندارند. در بیابان به خیمهای رسید. رو به صاحب خیمه کرد و گفت آیا آب داری به من بدهی؟
این شخص بادیه نشین رفت تا مقداری آب بیاورد. یزید گفت آیا تو می دانی من که هستم که اینگونه با من برخورد می کنی؟
من امیرالمؤمنین یزید بن معاویه هستم. آن بادیه نشین گفت همان یزید بن معاویه که حسین بن علی را کشت؟
و شمشیرش را در آورد تا با آن به یزید حمله کند. اما به طور اتفاقی شمشیر به اسب برخورد میکند و اسب رم میکند. یزید از روی اسب به زمین میخورد اما پایش در #رکاب اسب گیر می کند. این اسب هم همانطور به سرعت می تازد.
از ادامه عاقبت یزید روی اسب فقط همین نقل شده است که تا این اسب را پیدا کردند فقط یک پا بیشتر به این اسب آویزان نبود. یزید تکه تکه شد؛ این عذاب قبل از عذاب اخروی بود. این جرأت بر گناه کردن ویژگی یزیدیان است.
👇👇
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
⭕️بیایید کمی در رابطه با علائم و مصادیق جرئت برکنار باهم بحث ببینیم
👈جرأت بر گناه چه مصادیقی دارد ببینیم چه #علایمی را داشته باشیم و چه کارهایی را انجام بدهیم،
جرأت بر گناه پیدا می کنیم یا اینکه چه علایم و کارهایی به معنی این است که ما جرأت بر گناه داریم.
۱- آشکار انجام دادن گناه:
🔺کسی که گناهان خود را آشکار انجام دهد، یعنی جرات بر گناه پیدا کرده است.
یزید ملعون آشکارا #فساد انجام می داد آشکارا مجلس بر پا می کرد، فساد انجام میداد.
🔺 علمای اهل سنت آوردند درباره یزید بن معاویه آورده اند که: «وكان يبادر بلذته و ایجاهر بمعصیته و یستحسن خطاه و یهون الامور علی نفسه فی دینه اذا صخت له دنیاه»؛
🔺 او به هر لذتی دست می زد و به طور #علنی معصیت را انجام می داد و اشتباهاتش را خوب جلوه می داد.
و در صورتی که دنیا بر وفق مرادش بود به دین بی توجهی می کرد.(. التنبیه و الاشراف، ص ۲۶۴٫
(
🔺زبیر بن بکار در کتاب «انساب قریش» میگوید:
«ان یزیدبن معاویة کان صاحب طرب و جوارح و کلاب و قرود و فهود و منادمة على الشراب، و جلس ذات يوم على شرابه و عن یمینه عبیدالله بن زیاد، و ذللی بعد مقتل الحسین شبیه بقلیل…»؛
🔺یزیدبن معاویه اهل خوشگذرانی و لهو و لعب، چاقوکشی و سگ بازی، میمون بازی، و پلنگ بازی بود و با رفیقانش بر سر شراب می نشست.
روزی بر سفرهی شراب نشسته بود و طرف راستش عبیدالله بن زیاد قرار داشت، و آن چند روز بعد از شهادت حسین علیه السلام بود…».(مروج الذهب، ج ۳، ص ۶۷٫ )
🔺اگر خدای ناکرده در جامعهی گناه #علنی شود این مصداق جرأت بر گناه است. فرض کنید:
🔺شخصی نمی خواهد #روزه بگیرد و در منزل خود وقتی کسی نیست غذا بخورد؛ این کار عذاب دارد.
اما قابل قیاس نیست با کسی که در برابر عام روزه خواری می کند. کسی که در منزل خود روزهخواری کرده است #حد ندارد اماکسی که در برابر عام روزهخواری میکنند باید حد بزنند یعنی همان جا باید او را شلاق بزنند.
🔺یا فرض بفرمایید نعوذ بالله خانمی خود را برای نامحرمی #آرایش کند؛ این بسیار گناه بزرگی است اما این قابل قیاس نیست با اینکه خانمی با این وضع در خیابان قرار بگیرد. این جرأت بر گناه است این #اعلام نافرمانی با خداست این ها با هم یکی نیستند.
🔺یا فرض کنید شخصی #ربا می خورد و نزول می گیرد اما مخفیانه. این یک بحث است اما یک وقت شما می بینید در #تلویزیون هم علنی اعلام میکنند، ترویج نزول خوری کنند که این یکی سود بیشتری دارد نسبت به آن یکی! این دیگر ترویج و علنی کردن گناه است و با هم قابل قیاس نیستند.
🔺جامعه ای که در آن گناه علنی شد و جرأت بر گناه پیدا کردند این جامعه نمیتواند جامعهای تماما اسلامی باشد. مشکلات دیگری هم از قبل آن اتفاق خواهد افتاد.
🔺مقابل این جریان علنی انجام دادن #خوبیها است.
👈فرض کنید شخصی در خانه و منزل خود روضه و نوحه ای برای خود پخش میکند و بر امام حسین علیه السلام گریه می کند این کار بسیار #خوبی است و قلب صافی میخواهد که برای امام حسین گریه کند.
🔺اما کسی هست که علنی انجام میدهد و برای امام حسین مجلس عزا می گیرد. این #اقامه عزاداری سیدالشهدا بسیار بهتر است.
🔺 یا شخصی در منزل خود نماز می خواند خیلی خوب است.
اما این اقامه نماز نمیشود. «یقیمون الصلاه» مال کسی است که در #دید و منظر مردم نماز جماعت می خوانند.
🔺جرأت بر گناه، یعنی علنی انجام دادن گناه. از این طرف هم علنی انجام دادن کار خوب، یعنی جرئت و مبادرت به انجام خوبی ها.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
👇👇👇
۲- اظهار خوشحالی در حال انجام گناه:
👌انسان گناهی انجام دهد و خوشحال هم باشد خیلی خطرناک است.
🔺این جرأت بر گناه را میرساند. گاهی اوقات انسان وقتی گناهی می کند و به سر خود میزند.
اما در مقابل شخصی گناه انجام می دهد و خوشحال هم هست!
به عنوان مثال #جنس معیوب خود را با قیمت سرسام آور و با قیمت جنس خوب به دیگران می فروشد و بعد از آن #خوشحال هم هست که توانسته سر مردم را #کلاه بگذارد!
خوشحالی برای انجام گناه دارد. این #جرأت بر گناه است.
🔺پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دربارۀ اینگونه افراد میفرماید:
«مَنْ أَذْنَبَ وَ هُوَ یَضْحَکُ دَخَلَ النّارَ وَ هُوَ یَبْکی»؛
هر که گناه کند و خندان باشد، در حالی که گریان است، وارد آتش میشود».( نهج الفصاحه: ص ۹۶٫ )
🔺عمر سعد، جرثومه خباثت، #اولین تیر را که به سمت امام شلیک کرد، خوشحالی کرد و به اطرافیان گفت شاهد باشید و پیش امیرم شهادت بدهید که اولین تیر را من پرتاب کردم!
🔺 در زیارت عاشورا می خوانیم «فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین» آل زیاد و آل مروان خوشحال بودند در قتل سید الشهدا علیه السلام.
🔺حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «شَرُّ الْأَشْرَارِ مَنْ يَتَبَجَّحُ بِالشَّر»؛ بدترین بدان آن است که هنگام یک شرّی و بدی خوشحالی کنند(غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۱۳۵٫
(
🔺پس دومین مورد از علائم و مصادیق جرأت بر گناه اظهار خوشحالی به هنگام گناه است.
۳- بازگو کردن گناه:
🔺حال اگر گناه کردید چرا آن را برای دیگران بازگو می کنید!؟
🔺 گناه کرده اید خوب توبه کنید؛ چرا آن را برای دیگران نقل می کنید.
چرا بیایید آن را برای دیگران بگویید که چه فسادهایی انجام داده اید؟
🔺یزیدیان بعد از واقعه عاشورا با افتخار گردهم جنایات خود را #تعریف میکردند
🔺. یکی از دلایلی که الان برای ما محرز نیست چه کسی سر مطهر امام علیه السلام را از تن مبارک ایشان جدا کرد به خاطر همین خصلت بد یزیدیان بود.
🔺بعضی نظرشان این است که شمر این کار را کرده است. برخی نظرشان این است که سنان بن انس این جنایت را مرتکب شد.
🔺 بعضی میگویند کار خولی بوده است. دلیل این اختلاف این است اینها که این جنایت را انجام دادند بعد برای هم آن را تعریف میکردند:
🔺 یکی می گفت اینطور سر را جدا کردم… دیگری می گفت من آن کار را کردم و… . بازگو کردن گناه یکی از علائم جرأت بر گناه است.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
👇👇
۴- اصرار بر گناه:
🔺امام سجاد علیه السلام در یکی از دعاهای خود در صحیفه سجادیه میفرمایند خدایا پناه می برم به اینکه اصرار بر گناه داشته باشد.
🔺 یک بار گناه کرد، دو بار گناه کرد؛ دیگر چرا اصرار بر گناه می کند خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
👈«وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ».
. و دانسته و آگاهانه بر آنچه مرتکب شده اند، پا فشاری نمی کنند. سوره آۀ عمران، آیه ۱۳۵٫
👈 گناه کردید، چرا اصرار می کنید بر گناه. یک بار گناه کردید دیدید چیزی نبود چرا اصرار می کنید بر انجام آن؟
چرا این کار را #پیاپی انجام میدهید.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
👇👇👇
۵- کوچک شمردن گناه:
✍اینکه انسان گناه را #کوچک بشمارد از علائم جرأت بر گناه است.
🔺 حضرت علی علیه السلام می فرماید:
«أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ»(نهج البلاغه، حکمت ۳۴۰٫)
بزرگترین گناه آن است که گناه را کوچک بشمارد.
⭕️ متأسفانه امروز در جامعه این اتفاق زیاد رخ می دهد؛ گناه را کوچک می دانند. عزیزان اگر کسی گناه کرد لااقل آن گناه را کوچک نشمرد.
🔺 خدا ممکن است گناه #بزرگ را بیامرزد، اما گناهی که انسان آن را کوچک بشمارد را نمی آمرزد.
🔺یک مثال واضح و ساده هست که به آن توجه ویژه بفرمایید:
فرض کنید شما با ماشین خود در خیابان پشت چراغ #قرمز ایستاده اید و شخصی با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت با عقب ماشین شما برخورد می کند.
🔺 تا این اتفاق می افتد سریع از خودرو خود پیاده شده و پیش شما می آید و عذرخواهی می کند و می گوید: «حواسم نبود معذرت می خواهم».
شما هم می گویید چیزی نشده است بفرمایید. اما فرض کنید شخصی با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت به عقب ماشین شما برخورد میکند و سر خود را از ماشین بیرون آورده و می گوید آقا چیزی نشد راهت رو بگیر و برو!
اینجا شما می گویید: «عجب با ماشین من برخورد کردهای طلبکار هم هستی؟
همین جا صبر میکنیم تا پلیس بیاید».
آیا همینطور است یا نه؟ سرعت ماشین اول بیشتر بود اما ما اولی را بخشیدیم به خاطر اینکه طرف مقابل عذرخواهی کرد و از راه #طلبکارانه وارد نشد.
🔺گناه هم همینطور است؛ کسی ممکن است گناه بزرگی انجام دهد اما پیش خدا رفته و از خدا طلب بخشش می کند؛
میگوید من اشتباه کردم.
🔺اما شخصی که گناهی به ظاهر کوچک انجام می دهد و با خود می گوید این که چیزی نیست، خدا هم میگوید اشکال ندارد، با همین چیزی نیست با تو برخورد برخورد میکنیم!
🔺میگویند آقا نماز بخوانید؛ می گوید یعنی خدا میخواهد ما را به خاطر یک نماز نخواندن به جهنم ببرد!
🔺میگویند آقا روزه بگیر؛ می گوید مگر خداوند مرا به خاطر یک روزه نگرفتن می خواهد به جهنم ببرد!
🔺میگویند آقا خمس مالت را پرداخت کن؛ میگوید آیا خداوند میخواهد مرا به خاطر یک خمس ندادن به جهنم ببرد!
🔺میگویند خانم حجاب خود را رعایت کنید؛ میگوید آیا خدا مرا به خاطر یک لاخ مو به جهنم می برد!
⭕️خوب یزید هم همینطور #استدلال میکرد. میگفت یعنی خداوند میخواهد مرا به خاطر کشتن یک حسینبنعلی به جهنم ببرد!
🔺کوچک شمردن گناه بزرگترین گناه است. چرا انسان خود را با گناهکاران #مقایسه میکند؟
🔺با خود میگوید اینقدر انسانهای گناهکاری هستند که خدا ما را با سر وارد بهشت میکند!
👈چرا ما خود را با بدان مقایسه میکنیم؟
خود را با #خوبان مقایسه کنیم. همانطور که در مادیات باید به پاییندست خود نگاه کنیم، باید در معنویات به بالادست خود نگاه کنیم
🔺 بعضی ها برعکس عمل میکنند؛ در مادیات به بالادست خود نگاه می کنند. به خدا میگویند خدایا آیا این درست است خانه فلانی ۲۰۰۰ متر باشد و خانه من ۱۰۰۰ متر!
🔺درست است که او در منزلش استخر داشته باشد و ما در منزلمان یک حوض داشته باشیم!
وقتی انسان خود را با بالادست خود در مادیات مقایسه کند، همیشه غُر می زند و ناشکری می کند.
🔺در معنویات هم همینطور؛ وقتی خود را با پایین دست مقایسه کنند این طور می شود که می گوید آیا خداوند می خواهد #یزید را به جهنم ببرد بعد ما را هم به جهنم ببرد!
🔺خوب چرا برعکس نمی گوید: آیا خدا می خواهد امام حسین علیه السلام را به بهشت ببرد، ما را هم به بهشت ببرد؟ در معنویات انسان باید به بالادست خود نگاه کند.
🔺شهید اول در کتاب خود مینویسد: «و من الخسران صرف الزمان فی المباح و ان قل…»؛
🔺صرف عمر در کارهای مباح هرچند کم جز زیان چیزی نیست.( گزیده سیمای فرزانگان، ص۴۹.)
🔺این عالم چه می گوید ما چه می گوییم! میفرمایند اینکه انسان عمرش را در کار مباح صرف کند ضرر کرده است.
🔺محدث قمی گوید از میرداماد فیلسوف بزرگ مدت ۲ سال فعلی مباح صادر نگردید.( هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان، ص ۵۳؛ به نقل از فوائد الرضویه ص ۴۲۳، آیینه داران حقیقت، ص ۴۳۰)
👈یعنی تمام کارهایش یا واجب بود یا مستحب.
🔺 مکروه که جای خود دارد، حرام که جای خود دارد، کار مباح هم انجام نداده است.
یعنی خوردن و آشامیدن نیز چون برای خدا بود، مباح نبود مستحب بود.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
👇👇
⭕️درباره مقدس اردبیلی که چندین سال در همین حوزه علمیه حرم حضرت علاءالدین حسین علیه السلام درس میخوانده و تدریس میکرده است گفته اند:
🔺در طول چهل سالی از او کار #مباحی سر نزد چه رسد به حرام و مکروه. . (هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان، ص ۵۳؛ به نقل از گزیده سیمای فرزانگان، ص ۵۱.)
⭕️از شیخ جعفر کاشف الغطاء سؤال شد: آیا صحیح است که می گویند: امام #معصوم علیه السلام در تمام عمرش مرتکب گناه نمی شود؟
او گفت: من که یک نفر غیر معصومم، مدت چهل سال است یک مکروه انجام ندادهام چه رسد به امام معصوم!(هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان، ص ۵۳؛ به نقل از حکایت و حکمت ص ۲۹.)
⭕️انسان باید به این بزرگان نگاه بکند؛ به #شهدا نگاه بکند که چه حالاتی داشتند.
در تفحص دفترچه یادداشت رزمنده شهیدی پیدا شد که ظاهرا ۱۴ یا ۱۵ سال بیشتر نداشته است.
👈 مراقبات خود در هر روز را در آن دفترچه نوشته بود. نوشته بود که در این هفته من کارهای بدی انجام دادم: «شوت خوبی در فوتبال زدم خیلی خوشم آمد».
ای شهید، تو کجایی و من آخوند کجا هستم!
برای شوت زدن خود در مراقبات نوشتهای که باید یک فکری بکنم که چرا از آن کار خوشم آمد، اما امسال من کیلو کیلو گناه انجام میدهم و آخر میگویم این چیزی نیست!
🔺 این میشود جرئت بر گناه کردن. این که انسان گناه خود را کوچک بداند. گناه را انسان کوچک نداند و از آن طرف هم کارهای خیر خود را بزرگ ندانیم.
🔺در قیامت معلوم نیست… «خافِضَةٌ رافِعَةٌ»سوره واقعه آیه ۳
روز قیامت خیلی ها بالا میروند و خیلیها پایین میآیند.
👌می بینیم اعمال بسیاری انجام دادیم و خیال کردیم که دیگر با همین عمل جای ما در بهشت است، اما خداوند میفرماید این برای #ریا بود و فایده نداشت.
🔺 خیلی اعمال هم هست که ما انجام دادیم و فکر نمی کردیم ارزشی داشته باشد. مثلا در خیابان گربهای بود، لقمه نانی و گوشتی برای آن انداختیم؛ خدا همین را در آخرت حساب کرد. کار خیر خود را #بزرگ کنیم، نه اینکه کاری را که خواستیم انجام دهیم را هیچ بدانیم؛ خیر شاید رضایت خداوند در همان کار کوچک باشد.
🔺اینکه انسان گناه خود را کوچک بشمارد خیلی بد است.
⭕️ناراحتی شیخ عباس قمی(ره)
🔺در شرح احوال مرحوم حاج شيخ عباس قمي (رحمه الله علیه) آورده اند:
«هرگز كسي در حضور او جرأت #غيبت كردن نداشت؛
هر كس و از هر طبقهاي كه بود. خود نيز چنان از گناهان و غيبت و دروغ احتراز داشت كه فوق تصوّر است.
🔺در ايّام بيمارياش كه منجر به وفاتشان شد يكي از علماي تهران براي عيادت به حضورشان رسيد.
🔺حاج شيخ عباس آن روز بسيار ناراحت و متفكّر بود. آن عالم بزرگ ميپرسد: «چرا ناراحتيد؟» پاسخ ميدهد:
در سفري كه به حج رفتم در مكّهي معظمه خواستم به روش #محدثين كه از يكديگر اجازه ميگيرند از يكي از محدثان #عامّه اجازه حديث بگيرم. وقتي اين منظور را با وي در ميان نهادم،
🔺عالم سنّي مطلبي گفت، و من روي مصالحي، به #دروغ، آن را انكار كردم. اكنون در اين فكرم كه فرداي قيامت، چگونه اين دروغ را در محضر #عدل الهي توجيه كنم».(سيماي فرزانگان، مختاري، ص ۱۰۵)
🔺شیخ عباس قمی که خدمات بزرگی به اسلام کرده است و فقط یکی از آنها #مفاتیح است و مردم هر دعایی بخوانند برای ایشان ثواب نوشته میشود؛ شب قدر که دعای جوشن کبیر می خوانند ثوابش برای ایشان نیز هست، اگر شب جمعه دعای کمیل از مفاتیح میخوانند نیز برای ایشان اجر دارد و…
🔺برای یک دروغ که گناه هم نیست و یا تقیه بوده و یا مصلحت، میگوید نمیدانم در آن دنیا اگر خدا از من بازخواست کند چه جوابی باید بدهم. انسان نباید گناه را #کوچک بداند. باید انسان مراقبت کند.
⭕️در روایت هست #مومن گناه را مثل یک سنگ بزرگ روی سینه اش می داند که نفس اش را میگیرد اما منافق و کافر وقتی گناه انجام می دهد، آن را مثل یک #پشه روی بینی اش می بیند انگار که هیچ نیست مومن گناه را بزرگ می داند؛
🔺پس پنجمین موردی که از مصادیق جرئت و جسارت بر گناه است این است که انسان گناه را کوچک بداند.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
👇👇👇
۶_- توجیه گناه:
⭕️اینکه انسان گناه را انجام دهد و حال گناه را توجیه هم بکند.
«بَلِ الْأِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ * وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ»قیامت، آیات ۱۴ و ۱۵٫
بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است. هر چند (در ظاهر) براي خود #عذرهائي بتراشد.
🔺 اگر انسان گناه را توجیه نکند توفیق #توبه پیدا می کند اما اگر گناهش را توجیه کرد، دیگر توبهای در کار نیست. شروع میکند به توجیه کردن گناه.
🔺معاویه در جنگ صفین مدام صدا میزد ما بر #حقیم و علی ظالم است.
🔺زمانی که جناب #عمار به شهادت رسید، موضعگیری سپاهیان معاویه به بالاترین حد رسید.
🔺سپاهیان پیش معاویه رفتند و گفتند: دیدی که ما بر حق نبودیم؟
دیدی عمار کشته شد؟
🔺همه از زبان پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم شنیده بودند؛ نه یکبار بلکه بارها و بارها که ایشان نسبت به جناب عمار فرموده بودند«يا عَمّار تَقتُلُكَ الْفِئَةُ اْلباغيَه»؛
🔺 که روزی گروهی طغیانگر تو را خواهند کشت.
👈حال توجیه معاویه را ببینید: معاویه گفت اتفاقا از همین ثابت میشود که مابرحقیم و علی طغیانگر است.
گفتند از کجا؟ گفت بروید تحقیق کنید ببینید چه کسی #عمار را به میدان جنگ فرستاد و او را به کشتن داد!؟
🔺 سپاهیان جاهل و بیسواد معاویه هم باور کردند!
حضرت علی علیه السلام هم بعد در یکی از خطبههای خود فرمودند که پس #حمزه را هم پیامبر کشت؟ چون پیامبر حمزه را به میدان آورد.
🔺توجیه باب گناه را باز میکند و گناه را برای گنهکار شیرین میکند و خیالش را راحت میکند.
🔺شخصی را میکشد و وقتی میبیند وجدانش آسوده نیست، میگوید خدا خواست که #کشته شود؛
🔺مرگ دست خداست ما وسیله ای بودیم!مال مردم را بالا میکشد و عذاب وجدان هم که میگیرد میگوید نه این که چیزی نبود سه هزار میلیارد بالا کشیده اند این ۲-۳ میلیون ما که چیزی نیست!
🔺صله رحم نمیکند؛ میگویی چرا صله رحم نمیکنید، میگوید او قطع رحم کرده است؛ تمام!
🔺 فردی نماز نمی خواند. نماز نمی خواند؛ به او میگویند نماز بخوان. میگوید اینقدر انسانهایی هستند که نماز میخوانند و غیبت میکنند؛ حال ما غیبت میکنیم و نماز هم نمی خواهیم!
🔺یا اینکه شخص می گوید عبادت بجز خدمت خلق نیست؛ ما عبادتمان خدمت به خلق است و تمام.
🔺ببینید توجیه چه میکند. توجیه عذاب وجدان آن گنه کار را راحت میکند و وقتی گنهکار #وجدانش راحت شد همه گناهان عالم را انجام میدهد
🔺 اینها خطر است. مواظب باشیم جرأت بر گناه کردن پیدا نکنیم. گناه را توجیه نکنیم. اگر گناه کردیم گردن خود را پیش خداوند کج بکنیم که خدایا ما را حفظ کن. دستهای خود را بالا ببریم و از خداوند طلب مغفرت کنیم.
🔺کاروان اسرا را به مجلس و بیت عبیدالله بن زیاد آوردند. عبیدالله بن زیاد چشمش به حضرت زین العابدین علیه السلام افتاد. رو به اطرافیان کرد و گفت او کیست؟ گفتند: علی بن الحسین است. جمله عبیدالله بن زیاد را ببینید که چه #توجیه عجیبی انجام می دهد و چه جبرگرایی را نشان می دهد:
گفت #مگر علی بن الحسین را در کربلا خدا نکشت!؟ یعنی ما سرباز خدا بودیم؛
ما کارهای نبودیم، خدا خواست!
و آیه «قُلِ اللّهُمَّ ملِكَ المُلكِ تُؤتي المُلكَ مَن تَشاءُ وتَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وتُعِزُّ من تَشاءُ وتُذِلُّ مَن تَشاءُ …»
؛ یعنی ببینید خدا چه طور بعضی ها را اذیت میکند و بعضیها را ذلیل؛ یعنی خدا اینگونه خواسته است. بعد به عبیدالله ابن زیاد گفتند که نه علی اکبر بود که در کربلا شهید شد. ببینید چه توجیهی کرد عبیدالله ابن زیاد.
🔺یا اینکه در صحرای کربلا پس از واقعه عاشورا که سر مبارک امام حسین علیه السلام بر نیزه شد و خیمه ها را آن نانجیبان به آتش کشیدند، شخصی داشت خیمهها را غارت میکرد و اشک هم میریخت.
🔺 یکی به او گفت چرا اشک میریزی؟ گفتند آخر اینها خیلی مظلوم اند. گفت پس چرا خیمه ها را غارت می کنی؟
🔺گفت اگر من نکنم شخص دیگری می کند! با همین توجیه خیال خود را راحت کرد.
🔺عزیزان آن اتفاقی که برای یزید و یزیدیان و تمام پیروان یزید در طول تاریخ افتاده است این جرأت بر گناه است جرأت بر گناه کار را به جایی میرساند که سر از تن بهترین فرد در دوران جدا میشود.
جرئت و جسارت بر گناه کار را به جایی میرساند که علی اکبر ها إرباً إربا میشوند. کار را به اینجا میرساند که یک کودک شش ماهه هم هدف تیر سه شعبه قرار میگیرد.
🔺عرض کردیم که یکی از علائم و مصادیق جرأت بر گناه، علنی انجام دادن گناه بود. یزید مجلسی ترتیب داد… تشت طلایی قرار دادند و سر نازنین اباعبدالله الحسین علیه السلام را در آن قرار دادند. گفتن بگویید کاروان اسرا را وارد کنند… اهل بیت وارد شدند… .
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
منبرک فاطمی
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋از عوامل بدعاقبتی(جرأت بر گناه) 🔹امام صادق علیه السلام برای اصحاب نقل کردند که گروهی گنا
✋ یکی از عوامل بدعاقبتی #گناه هست .یزید و نتیجه گناهان
https://eitaa.com/fatemi222/6459
منبرک فاطمی
⭕️بیایید کمی در رابطه با علائم و مصادیق جرئت برکنار باهم بحث ببینیم 👈جرأت بر گناه چه مصادیقی دارد
از علایم جرات برگناه یکی گناه علنی هست
https://eitaa.com/fatemi222/6460
منبرک فاطمی
۲- اظهار خوشحالی در حال انجام گناه: 👌انسان گناهی انجام دهد و خوشحال هم باشد خیلی خطرناک است. 🔺ا
🔺اظهارخوشحالی و بازگو کردن گناه از علایم جرات برگناه
https://eitaa.com/fatemi222/6461